De Engelse vrouw en haar mantelpak Moderedactrice in Parij is een riskant beroep De schoonste vrouw van Parijs trekt millioenen kijklastigen Franse modehuizen hebben speciale politie „JOLIE DAME Laat het verleden rusten AUGUSTUS 1951 Paedagogische puntigheden Voor de herfst - Practisch en toch elegant Ter bescherming tegen plagiaat PARIJSE SILHOUETTEN Wie zioh eens in Amerikaanse tijdschrif ten verdiept, zal ontdekken, dat er in Ame rika een actie wordt gevoerd om kinderen te beschermen tegen allerlei gevaren (zoals brandgevaar, gevaar voor ongelukken op straat en in huis, e.d.), die hen bedreigen. Het blijkt, dat deze gevaren meer slacht offers maken dan de kinderziekten en het is daarom noodzakelijk de ouders hierover voor te lichten. Hoewel er van dergelijke ongevallen in ons land geen statistieken bestaan, vrezen wij, dat de toestand hier niet veel beter zal zijn dan in Amerika. Wanneer men er de krant op naleest, be merkt men, dat het aantal ongelukken, dat de kinderen overkomt, niet gering is. Het zou daarom zeker ook voor ons land van het allergrootste belang zijn om een actie te voeren tot hulp aan de ouders bij hun bestrijding van ongelukken. Deze hulp kan uitgaan van de volksgezondheid. De moeilijkheid is daarbij, dat er tegenover de ouders paedagogisch tewerk moet worden gegaan, want het is even gevaarlijk de öuders bang te maken voor wat hun kinde ren bedreigt, als om alles maar op zijn beloop te laten. Wij kennén allen de overbezorgde ouders, die in alles een gevaar zién, die elk ogen blik „pas-op" roepen en het kind geen vrijheid laten om zijn eigen ervaring op te doen. En het is nu eenmaal onmogelijk om onze kinderen tegen alles te beschermen. Wie dit toch tracht te doen, stelt hen juist aan de grootste gevaren bloot. Er ontstaat n.l. zodoende een verkrampte instelling t.o.v. het leven. Het kind, dat te zeer be- sdhermd werd, zal als het zelfstandig moet zijn, al te gemakkelijk prooi worden van het gevaar. Het is niet doenlijk, hier in kort bestek de verschillende wegen aan te geven die de dreiging verminderen en die paedagogisch verantwoord zijn. Maar reeds enige aan- dadht voor dit probleem, dat natuurlijk voor verschillende leeftijden om verschil lende oplossingen vraagt, is al belangrijk. De omgeving thuis dient met de aan wezigheid van kinderen en hun vaak on gemotiveerd handelen rekening te houden, opdat er geen ongelukken gebeuren met ketels kokend water, brandende petroleum kachels of stellen, scherpe voorwerpen e.d. Vóór-zien is hier zeer belangrijk. Daar naast dient men het kind met allerlei ge varen bekend te maken, niet door het angst bij te brengen, maar door het tijdig op een ongevaarlijke wiize juist ermee vertrouwd te maken. Angst verhoogt het gevaar meestal. Laat het kind tijdig leren onder controle een trap op en af te klimmen, een schaar te hanteren, een lucifer on de juiste wiize af te strijken. Wijs het oo de gevaren bij verkeerd gebruik, maar maak het vertrouwd ermee. En laat het kind dikwijls, nameliik in die omstandigheden, waarin de gevolgen niet al te schndeliik zijn, zelf de ervarine ondoen. door het de gevolgen van een verkeerde handeling, zonder nader commentaar te laten dragen. Men moet ook in dit oozieht het kind zijn ervaring gunnen. Deze is meer waard dan onze wijste les. Toch heeft het alle schijn, dat vele ouders beoaalde eevaren onder schatten. zoals die van het moderne ver keer (zie het snnlen der kinderen on strong en die van het water fzie he* ^ntctoUr-od aantal verdrinkingsgevallen). Voor een ADVERTENTIE CHAPEAUX retour de Paris je présente les dernières créations Transformation. Raamsingel 36. Fermé le Sarnêdi. Tél. 17747 FEUILLETON door Peter Paul O'Mara 30) Göed, zei hij gemelijk. Ga meewe gaan ergens anders eten. Misschien wel, zei Anne. Maar niet ••amen. Hij had zich al half van haar afgewend, •naar nu keerde hij zich om en kwam er opnieuw een uitdrukking in zijn ogen. Wat bedoel je? Wat ik zei. Ik eet vanavond niet met lou samen.en wat dat betreft op geen enkele andere avond. Goedenavond, Lars! Nu stond hij haar met open mond ver schrikt aan te staren. Zij schonk hem een beleefd glimlachje en keerde zich om. om de straat over te steken, maar voor zij zich nog op weg kon begeven, hield zijn hand op haar arm haar weer tegen. Je zult nog wel van gedachten ver anderen, zei hij. Je bent nu nog boos over dat voorval met die stommeling van een jongen, maar je zult wel veranderen als je een beetje gekalmeerd zult zijn. Anne trok haar wenkbrauwen op. Denk je dat? Nu eerlijk gezegd, geloof ik er niets van. HJj glimlachte met iets van zijn oude Er zijn vrouwen die bij het naderen van de herfst, die zo stil komt aangeslopen, ter loops gaan denken aan wintermantels en bontjassen. Dat zijn de pessimisten. De op timisten doen het anders. Die zien een visioen van een ruig, solide herfstmantel- pak. Waarom ook niet? Het is een misvat ting uitsluitend het voorjaar te beschou wen als de geijkte tijd voor de aanschaf van een nieuw tailleur. Dit is een vader landse traditie waarmee we gerust eens kunnen breken. Per slot van rekening is het volstrekt niet nodig van eind Septem ber tot begin April in bont gehuld te gaan. Niet nodig en ook niet vlot. En het staat zo kouwelijk. Wij voor ons hebben een zwak voor vrouwen, die in sportiever tenue de najaarsstormen trotseren. En als het werkelijk koud wordt hebben zij nog een climax in de vorm van een ongekend warme jas, terwijl de verwende kasplant jes niet weten waar ze zich dan in steken zullen. Waarmee we maar willen zeggen, dat het nooit kwaad kan je een weinig te harden. De nieuwe wollen stoffen die Parijs voor mantelpakjes brengt zijn overigens heel behaaglijk en in het geheel niet dun. Ze zijn veelal ruw van oppervlak, krullerig, harig of geribd. Kortom: echt gezellig. Na tuurlijk zijn de kleuren net als andere ja ren geïnspireerd op de vlammende warm- gloeiende tinten van het stervend herfst- lover. Maar ieder jaar vinden de ontwer pers weer andere nuances. Ditmaal donkere en gedempte: purperrood, kastanjebruin, bronsgroen. En dan verder violet, groen grijs, olifantgrijs, hardblauw, het grijs van kind, dat niet met het water vertrouwd is geworden, omdat het niet vaak gaat baden, kan zelfs een ondiep watertje gevaarlijk zijn; want wanneer het kind komt te vallen vindt het, door de schrik, dikwijls niet de weg overeind te komen. Houdt de kinderen zolang zij te jong zijn, verre van het drukke stadsverkeer en het water, wanneer er niet voldoende toe zicht is. Maak hen er later op deskundige wijze tijdig mee vertrouwd. Leer hen tijdig zwemmen. Zoals ik boven reeds zeide: het leven is nu eenmaal gevaarlijk, en met de gevaar kans moeten we reëel rekening houden, echter zonder ons door angst te laten be heersen. Ik ben echter ervan overtuigd, dat een doelmatige opvoeding en bedachtzaam heid der ouders het aantal ongelukken, dat kinderen overkomt, aanzienlijk zouden kunnen verminderen. H. J. gietijzer kunt u het zich voorstellen? myrthe en tamelijk veel klassiek zwart. Het spreekt vanzelf dat er ook dit sei zoen op het gebied van de coupe weer heel wat nieuws te signaleren valt. Dat de schootjes heel wat korter worden en de rokken rondom in plooien vallen, of alleen maar in klokken op de rug, is natuurlijk heel interessant. Dat Pierre Balmain pakjes brengt die van voren van een heel ander type zijn dan van achter, natuurlijk ook. Dat zijn allemaal wetenswaardigheden waar wij vrouwen van smullen. Maar waar het ons in dit geval om gaat, dat is om het pak, dat practisch en bruikbaar is en toch elegant. Geen haute couture en vooral niet excentriek! Misschien kunnen we ons voor dit soort kleren het best op Engeland richten, want nergens is het eenvoudige mantelpak zo in ere als daar. De Engelse vrouw leeft er in. En daarom geven we u ter illustratie enkele proeven van modellen die sober en wars van alle franje zijn. Om te beginnen het getailleerde man telpak met het fluwelen kraagje. Het zal dit najaar te koop zijn in goede zaken in Glasgow en Ipswich en Londen en waar dan ook. Het materiaal is tweed en de „ge knepen" taille maakt het net iets te ge kleed om ronduit sportief tt- zijn. Echt een i aanwinst voor in de stad! Maar niet één van het neutrale type dat jaren mèe kan. Daarvoor is het grijs gestreepte pak meer geschikt. Het heeft grote opgestikte zak ken, een pretentieloze kraag en een rok, die voldoende ruimte biedt voor grote passen. Een ideaal bezit vormt het trois-pièces, mantelpak en wijde jas van dezelfde stof. Dat is een combinatie, die talloze voor delen biedt, juist voor de kille najaarsda gen. Wij persoonlijk hebben ons hart ver pand aan de creatie op de derde foto. U ook? Dan zijn we het weer roerend eens! ARLETTE TER BIJWONING van een modeshow in Parijs wordt van de bezoeker uil-*t in de eerste plaats een gezonde belangstelling gevraagd voer zaken als de van een rok, de broderie om een kraagje, de hoogte van een taille, enzovoort n naast is echter zeker ook een flinke mate moed en vastberadenheid nodig Wa neemt daar, ten overstaan van de mannequins in heur elegante toiletter, ee - bepaald risico op u, het risico namelijk van met de strafrechter in aanraking te k of, wat nog onplezieriger is: het risico van een ontmoeting met de speciale doIikT Parijse modehuizen. -ete Wij kennen een jongedame in Parijs die voor een Nederlandse krant een paar im pressies over de nieuwe mode wilde schrij ven en daartoe, ter documentatie, een serie shows bezocht. Een onschuldig voornemen zult ge zeggen. Niettemin werd zij driemaal op het politiebureau van haar wijk ontbo- ADVERTENTIE Verkooplokaal NOTARISHUIS I Dir W N WOLTERINK Kilderdijkstraat la HAARLEM Tel (K 2500* 1192? MEUBILAIR VEILING 4/5 SEPTEMBER Inzendingen van huisraad wurden dagelijks aangenomen Eigen afhaaldiens' HET boulevardblad Samedi-Soir, dat al zoveel opzienbarende dingen wereldkundig maakte, heeft vastgesteld welke vrouw de meeste belangstelling trekt van de paar millioen toeristen die deze weken Parijs en Frankrijk overstromen. Raadt u mee? Michéle Morgan? Mistinguetite? Cécile Aubry? Driemaal mis! Het is Gioconda of Mona Lisa, wier mysterieuze blik dagelijks duizendtallen vreemdelingen naar het Louvre lokt. Waarom nu eigenlijk precies bij deze wondermooie vrouw een geheimzinnige glimlach om de lippen speelt, is een vraag waarover honderdtallen kunsthistorici zwa re bomen hebben opgezet. De toeristen stellen het best zonder die bomen, maar in trigeren blijft de Mona Lisa hen niet min der. Sinds onheuglijke tijden komen uit alle windhoeken de vreemdelingen naar het Louvre om de Gioconda van Leonarda da Vinei te bewonderen. Ongeveer veertig jaar geleden, zo heb ik eveneens van Samedie-Soir geleerd, wer den de Parijzenaars opgeschrikt door het bericht dat de Mona Lisa uit het Louvre was verdwenen. De dichter Guillaume Apol- linaire schrok echter het meest van allen want hij werd onder verdenking vap de diefstal terstond gearresteerd en spoorslags naar de gevangenis vervoerd. Drie dagen zat hij achter de tralies. Ten onrechte bo vendien, want Apollinaire had met het snode misdrijf helemaal niet te maken. Waarom ze dan. juist de dichter in de kraag pakten? Dat kwam, omdat er een heer bij hem had gelogeerd die vroeger in het Musée du Louvre al eens enige fraaie antieke beeldjes had gekaapt. Bij nader onderzoek bleek echter zowel de poëet als zijn vriend onschuldig aan de ontvoering van de Gioconda. Intussen werd natuurlijk ook overal naar de Italiaanse schone ge zocht, met als enig resultaat, dat men de lijst vond, zonder inhoud, ergens in een ob scuur gangetje. Via die lijst herkende men het spoor en via het spoor tenslotte de dader: een Itali aanse arbeider die in het Louvre werk zaam was geweest als encadreur. Op een dag zat hij wat te keuvelen met zijn vrien den die bezig waren een zaal schoon te maken. Nog steeds weet men niet waarover het babbeltje ging, maar plotseling was in elk geval de Italiaan opgestaan om zich naar de „Salie Carrée" te begeven waar het bewuste schilderij hing. Hij haakte het af, sneed het uit de lijst en met de ver baasde Mona Lisa onder zijn kiel verborgen, verliet hij rustig het museum. De beweeg redenen van zijn daad? Het schilderij wilde hij, aldus verklaarde de man, aan Italië, waar het vervaardigd was, teruggeven. Zijn patriotisme bleek echter niet zo erg zuiver op de graad. Hij had tenminste geprobeerd het meesterwerk van de hand te doen aan een Florentijnse kunsthandelaar. Door dat krachtige staaltje van brutaliteit, liep hij trouwens ook in de val. De kunsthandelaar had namelijk onmiddellijk het Italiaanse gouvernement verwittigd dat Mona Lisa acte de présence had gegeven en met zeld zame pracht en praal werd ze, na haar slip pertje, weer naar het Louvre teruggebracht. Het verhaal van deze escapade stond uit voerig in Samedi-Soir beschreven dat ook nog andere wetenswaardigheden bekend heeft gemaakt Tot voor veertig jaar wist niemand, ver zekert het blad, dat Mona Li9a de echtge note is geweest van de rijke Florentijnse koopman Francesco del Giocondo. Leonardo da Vinci was verliefd op haar geworden en wilde haar vereeuwigen. Teneinde het ver moeiende poseren wat de veraangenamen, liet hij de beste kunstenaars van Florence tijdens de séances wat musiceren. Leonardo da Vinci had het schilderij toen het gereed was, persoonlijk van Florence naar Parijs gebracht en het daar afgeleverd aan Fran- gois I. De schilder ontving er 4000 gouden dueaten voor. Het schilderij werd eerst opgehangen in Fontainebleau en later door Louis XIV in Versailles. Napoléon versierde er weer later zijn eigen kamer mee en ge durende de oorlog van 1870 werd het schil derij geëvacueerd naar Brest. Tenslotte kwam het in het Louvre terecht waar het tot vandaag toe de hoogste atracie der dui zenden bezoekers vormt. En dit is dan, heel kort geschetst, de levensgeschiedenis van de Mone Lisa. die achter haar wondere glimlach haar ge heim nog dagelijks voor haar talrijke be wonderaars hermetisch te verbergen weet. den, waar ze een scherp verhoor onder™ alvorens ze het genoegen mocht saS haar proza in de kolommen van die Hot landse krant gedrukt te zien. Waarom' ze had debutante in het vak - tfe, de show een paar aantekeningen in ee notitieboekje gemaakt, en daarmee H- ogen van een paar detectives de verdes. Parijs, Augustus 1951. éve. de show een paar aantekeningen iii er «-> - x«wvwiivci m; verde: king op zich geladen van een poging w plagiaat. Onopgemerkt werd ze dus mikt zij het modehuis verlaten had, dóór die heren gevolgd en nog dezelfde dag ontvm zij bezoek van een politie-inspecteur. Aan de positie en de interventie van ee relatie, die als officieel dagblad-corremp. dent bij het Franse ministerie van infor matie staat ingeschreven, dankte ze, v overvloedige „vieren en vijven", haar' bè vrijding. Is het wonder dat in de Parijn journalistiek de mode-verslaggeverij lij een der meest riskante jobs staat aange schreven? De jongedame in kwestie was na haai avontuur uiteraard wat overstuur en zelfs een tikje gebelgd over de enigszins onheuse behandeling, die haar was aangedaan. Be grijpelijk. Doch, aan de andere kant, valt de houding der modehuizen toch ook we! te verklaren, zo niet te excuseren. Eet nieuw ontwerp voor een robe is een artis tieke creatie waarin tevens vaak fortuinen worden gelegd en waarop de zaak soms eet heel seizoen moet „drijven". Zo'n niew idee wordt daarom in de weken, voordat dit officieel wordt gelanceerd, met grote omzichtigheid tegen de belangstelling als staatsgeheim bewaard. De verschillende modehuizen hebben onderling een regeling getroffen, welke te dien aanzien onder meer bepaalt dat onder geen beding foto's van nieuwe creaties vóór een zekere date 15 September gepubliceerd mogst worden. Over het algemeen houdt ook de pers zich scrupuleus aan deze afspraak. Doch om te voorkomen, dat langs andere wegen dan via de kranten zo'n nieuw mo de-idee in het bijzonder het geïnteresseer de buitenland bereikt, worden bij elke show, door particuliere detectives, voora! de onbekende bezoekers scherp in het oog gehouden. Een enkel krabbeltje op een notitieboekje of in een programma is ro al gauw voldoende om verdenking op zió te laden. Er bestaan in Parijs namelijk he.e „gangs", die met behulp van spionnen d! verschillende modehuizen van hun novitei ten trachten te ontlasten. Zo kon het meer malen gebeuren, dat bij de opening van k nieuwe seizoen een buitenlands huis een Parijs model, soms met een lichte variatie, te koop wist aan te bieden, er. tegen aan merkelijk billijker condities ornaat me vreemde huizen nu eenmaal met lagere bedrijfskosten konden werken. Tegen des on-loyale concurrentie werden de Panjx mode-koningen door de Franse wet tot on verre onvoldoende beschermd. Slechts».; den werd een mode-spion op heterfl» betrapt, en ook dan riskeerde hij OU hoogstens een boete van maximaal - paar duizend gulden. In verhouding astronomisch hoge baten van aeze i handel kon zo'n risico zonder gevaar ge- men worden. Een vrouwelijke senator en een o caat-kamerlid hebben thans n weg stel ontworpen dat demode-junsp nauwkeuriger omschrijft. Een strat v half millioen francs - vijf en een duizend gulden - gevangenisstraf to t en een half jaar, en sluiting van h tg sem'ent, dat in overtreding is, zp ontwerp opgenomen. Binnenkor parlement het project in stud Wanneer het voorstel eeinmaalI tot verheven, zullen de modehuizen -- wat beter tegen schermd worden, toch blij t collegas, de mode-redactrices, raadzaam, haar beroep slecn zichtigheid uit te oefenen... zelfvertrouwen, trok haar naar zich toe en boog zich voorover om haar op de mond te kussen. Zij wist, dat het totaal nutteloos zou zijn om zich daartegen te verzetten en dus onderging zij zijn kus volkomen pas sief, terwijl zij eigenlijk een beetje nieuws gierig was om te zien welke uitwerking die op haar zou hebben. Die uitwerking was volkomen nihil; zij gevoelde niets anders dan een vage weer zin en een sterk verlangen, dat hij er mee op zou houden en ergens heengaan waar zij hem nooit terug zou zien. Toen hij haar eindelijk los liet, deed zij een stap achter uit en veegde haar mond zorgvuldig met haar zakdoek af. Ik ga nu weg, zei zij. En als je er op staat om met me mee te gaan, ga ik linea recta naar die politieagent daar op de hoek en zal hem vragen je in arrest te nemen. Zonder de moeite te nemen hem nog eens aan te kijken, keerde zij zich om en stak de straat over. Zij luisterde nog even, maar hoorde geen voetstappen die haar volgden. Het viel haar op dat zij nog altijd niet boos was. Het blok ijs in haar binnenste scheen gesmolten te zijn. zonder dat zij het zelf gemerkt had, maar het had blijkbaar geen bijzondere emoties vastgehouden. Zij voelde zich niet gekwetst, noch verschrikt, noch zelfs in de war gebracht door de scène, die zij zo juist had meegemaakt, ofschoon zij, voor zover zij zich herinneren kon, nog nooit te voren in haar leven met iemand, wie dan ook, een scène had gehad. Het enige gevoel waarvan zij zich bewust werd, was dat van honger. Die vervelende Lars, dacht zij nijdig, had toch met zijn melodrama wel kunnen wachten tot we ge geten hadden! De volgende dag was het prachtig weer een van die lentedagen, waarop de gehele wereld, zelfs de straten en de hui zen, schenen te glanzen van leven en ener gie. Toen Anne wakker werd, herinnerde zij zich de gebeurtenissen van de vorige avond en zij bleef een ogenblik stil liggen, een beetje angstig wachtend op een gewaar wording van spijt. Er gebeurde echter niets van dien aard. Zij bleef er eigenlijk de gehele morgen op wachten en daarna de hele middag, tot zij zichzelf moest toegeven dat die gewaar wording volkomen weg zou blijven. Wel werd zij zich bewust van een gevoel van verlichting en van een luchthartigheid, als of zij zich eindelijk en ten laatste bevrijd had van een last, die zij reeds maanden lang had meegetorst, of alsof zij zich had weten te ontdoen van een slechte gewoon te, die niet alleen vervelend was geweest, maar ook in het openbaar iets had gehad, wat haar verlegen maakte. Toen haar kantoor gesloten werd, beslo ten zij en Beth om met een bus naar Wash ington Square te gaan, inplaats van met de ondergrondse spoorweg. Het was een dag waarop men er de voorkeur aan gaf om wat langzamer te gaan en de mensen op straat te kunnen zien, inplaats van met een geweldige vaart door een gat in de grond te vliegen. Zij hadden geluk: twee matrozen, die naast elkaar zaten, stonden onmiddellijk op en gaven hun plaatsen aan de meisjes. Beth zette een zeer vriendelijk gezicht en Anne glimlachte tegen hen en de matrozen keken een paar haltes verder met een zekere spijt nog even om, toen zij de bus verlieten. Ik ben maar blij, dat jij een knap gezichtje hebt en dat ik mooie benen heb, mompelde Anne. Mijn benen zijn ook niet zo kwaad, zei Beth, er met critische blikken naar kij kend. Mijn gezicht ook niet. Ik noemde al leen maar onze beste activa op, gaf Anne ten antwoord. Beiden begonnen te lachen en Beth keek Anne nieuwsgierig aan. Je bent de gehele dag al in zo'n bo- venstebeste stemming, zei zij. Er is zeker iets gebeurd. Anne knikte. Raad maar eens. Er kwam plotseling een uitdrukking van diepe bezorgdheid in Beth's ogen. Je hebt toch niet besloten om met die Alker- berg te trouwen? O, neen!, zei Anne. Integendeel. Ik was besloten om mij van hem te ontdoen en dat heb ik gedaan ook. Je hebt geen idee, wat een verlichting het is, dat ik hem nooit weer zal zien. Beth klapte zachtjes in de handen en danste bijna op haar plaats op en neer, als een verrukt kind, zodat de andere pas sagiers haar glimlachend aankeken. Anne, dat is prachtig! Dat is heerlijk! Je hebt er geen benul van.... ik zat er werkelijk hevig over in, dat je misschien nog eens met hem zou trouwen. Toen ging plotseling haar mond open en sloeg zij met een snelle beweging van ont steltenis haar hand er voor. O Wat is er?, vroeg Anne verschrikt. N-niets, zei Beth langzaam. Tenmin ste. ik hoop maar van niet. Maar er was nog steeds een uitdrukking van vrees op haar gezicht. Anne was nieuwsgierigzij had al eens eerder het gevoel gehad, dat er iets gaande was, waar van zij niets afwistmaar zij besloot om er verder niet op aan te dringen. Zij zou er ongetwijfeld wel achter komen als de tijd daarvoor gekomen was. De tijd daarvoor kwam sneller dan zij zelf wel gedacht had. Toen zij hun huis bereikt hadden en zij de sleutel in de voor deur stak, voelde zij dat er handen op haar schouders werden gelegd. Zij keerde zich verschrikt om en keek in het lachende ge zicht van Mark Lenott. Een ogenblik bleef zij hem aanstaren, niet in staat om iets te zeggen, terwijl zij nog minder verbaasd was over het feit, dat hij daar voor haar stond, dan wel over de vloedgolf van emotie, die zijn aanwezig heid over haar heen deed slaan. Nog nooit in haar leven was zij zo verheugd geweest om een bekende te zien. Zij had de neiging om te lachen en te huilen tege J haar armen om hem heen te slaa de hem aanraken om zich ei zekeren, dat hij er toch wel w Maar meer dan iets anders voeldi L jf seling met een schok, dat zj ^«voldeed zelf reeds ae; maar op een meer broederlijke ze wel waardeerde. Zijn hanae mee; armen brengend, tilde hij haar op en kustte haar drie maal Een, omdat ie er zo knap Darford!, zei hij. Een, 0IT jn omdat je zond uitziet als een vis. En een, blijkbaar blij bent om mïl wm0@ Eindelijk kreeg zij haar spr« weer terug. -Miik blij - Mark, daar ben ik werkelijk^ Is dit maar een kort bezoek, o tijd hier? Je bent hier toch niet volle drie maanden, wei. g Hij schudde het hoofd. aarikE«i had in New York iets te doen. maar morgenochtend terug vh g hebfe-. Maar we zullen toch wenu om eens even te praten, h ge—Natuurlijk hebben we dat.^® nu praten en we kunnen wilt. Is knappe Beth, die ik daar achter J nu praien c" - ,a ne gaan eten en dan kunne Qirr»nH rvraten. als dat avond praten, als je knappe gen zie? (Wordt

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1951 | | pagina 6