jöO jaar geleden zag de laatste prins van Oranje het levenslicht tiïïss^ stipf BRONSTEEWEG 6 Het Hek van de Dam Algiers en Mulderije HARTENDORP Heringa Wuthrich Alkander derde zoon van Koning Willem In de hoofdstad uit TERDa® AÜG^STUS 1981 J** - - rm r«rvi r-o4 /T rl aT <irn*i A*n* Prins Aiexa|lw 111:386 tr derde zoon van koning rifSn eerste gemalin, konmgm ^eV8nWnÏïïS'rins Willem werd D4ÉflS'ber 1840 geboren, een iie4eSeP^m tvaderi de Prins Kstsrxr n 1840 de troon besteeg op 7 ^b6rSzUoon van onze laatste koning Dj tweede zoon ber 1843 eveneens rd °P d® iB® geboren, maar deze, prins ÊSSdU als zesjarig knaapje •J*«L I» was °P 19 Februari Koning Willem iÖfcVstuttgart.in het hu wptreden met de 21-jarige prinses fe rredeSa Mathilde, dochter van ËSem en koningin Cathanna Pau- AÏÏMd óp 11 Juni 1879 te Parijs X woning Rue Auber 19, zodat toen laJÏÏfSprt» Alexander ge- Ud werd, kroonprins werd. &n Sophie overleed op de 3e Juni ,3TLnfl koning Willem III op 7 Ja- ri 1879 te Arolsen in het huwelijk trad Les Adelheid van Waldeck-Pyr- i ■fat de moeder van koningin Wilhelmina^ l Lms op 1 Januari, maar dan zestig Sr. dus in 1937 had prinses Juliana Kavenhage met prins Bernhard m het Alexander bereikte de leeftijd van Mts32 jaar;'hij overleed op 21 Juni 1384 EL paleis aan de Kneuterdijk te 's-Gra- l^e, zodat toen het nog geen vierjarige jeWilhelmina, geboren op 31 Augus- iböO, kroonprinses werd. prins Alexander werd op 17 Juli 1884 te Kit begraven. „Zoo stierven ze dan alte ra!. ons rest zijn grijze vader.schreef min die dagen, doelende op de ruim 67- Wge koning Willem III, die als laatste elijke telg uit het Huis van Oranje- m was overgebleven. Want nadat in is kroonprins Willem was overleden, aren kort daarop ook de oom van koning illem Hl, prins Frederik (Willem Frede- Karei, geboren 28 Februari 1797 en leden op 8 September 1881) en ook de r van de koning, prins Hendrik (Wil- Frederik Hendrik, geboren 13 Juni en overleden 14 Januari 1879). De. door de moeder opgevoed, hetgeen ;o een vrijere wijze geschiedde dan tot lisverin de meeste vorstenhuizen gewoon- ra geweest. Als gouverneur der beide werd jhr. E. A. O. de Casembroot pwezenj die als een zeer streng mentor L" Als kind reeds had prins Alexander een te gezondheid, die haar stempel heeft tt op geheel zijn wezen. Als knaap en als jongeling moest hij zich voortdu- d ontzien en hij had veel rust nodig. In rusttijden legde hij zich toe op staat- xiige- en historische studiën; zijn kennis rsde velen in zijn omgeving evenals helder en onbevangen inzicht over «kundige en maatschappelijke vraag- van die tijd. 0? negentienjarige leeftijd werd prins ider ingeschreven als student te Lei waar hij Nederlands staats- er; admi- stief recht studeerde, waarvoor hij de leges van de hoogleraren Joël Emanuel idsmit (1813—1883) en mr. Simon Vis- (1818-1888) volgde. prins Alexander ook verschillen en bij het leger en de vloot doorliep, ide zijn zwakke gezondheid hem grote rkingen op. Prins Alexander, die en- beroemde verzamelingen aanlegde, van authentieke handschriften, kost- ueoudheden en miniaturen, voorts schil- jen, welke verzamelingen van zijn getuigden, was ook een bescher- er van de Nederlandse taal. Nooit ge- ■-'"i kij onnodig vreemde woorden en anodeloos gebruik van vreemde uitdruk ken door anderen hinderde hem merk- Nadevulcanische uitbarsting van de fau werd door Prins Alexander het r«n 5enomen voor het oprichten van Ir comite> ten doel hebbende aan de André Vlaanderen zeventig jaar de tekenaar André l,H» VÜ5 70 jaar te herei- hieke werk' w6, d door ziJn ar" die. W?ieVte,rJein der bedriifs" "fen verZh -!f en lllustreerde hii nnl boeken. Zelf 4ïen J6" aan,al boeken- André Ji v;;; I,.», ln Amsterdam geboren "'keRijksacademip^6 Quellinusschool en 5 inin „Temie voor beeldende kun- ;hj leeraa??aneSiad^Yan 19°41910 Ambachten in aÏ( Takensch°o1 voor 1 enkele jaren WPl rdam en ook was or decoratieve kuXl u °P de afdelinê' feester Ed E?n T atelier vande anderen 9^\ ^rs' 1905 vestigde her. Ook was vwf'rschilders" en tekïÜ khetMultatuli m,,!niSe ljd conservator JjJant van Wessem krijgt nne PMips-prijs t overSgenasSSflte eren van de dit be Goudeket-lphii mevrouw Ma- Nden een Is do°r de na- fe twintig jaren pp k rii waaruit ge- toegekend telken sü dra§ zal wor" Jechrij^r of h Jare aan een Neder- Êï!eeft>jdvanriS; -'Ldie ten min- Pwaardering voor li L u1' hee£t bereikt, ro! haar litterair u bevordering van g^en auteur zal f De hierdoor r^en op ig Maa3 deze uitkering t?* Marianne p'hS- geboortedatum worden slachtoffers van deze ramp financiële steun te bieden. Op staatkundig gebied, aldus een tijdge noot van hem, ontving de jonge prins, hoe ziek hij zich soms ook gevoelde, mannen van de meest uiteenlopende richtingen en hij was voor allen in gelijke mate welwil lend. Hij was dan ook een vijand van ver deeldheid en partijhaat en had als beginsel „hoor en wederhoor". Zijn adviezen in de Raad van State wer den zeer gewaardeerd. Daar pleitte hij o.a. voor verbetering van het militaire onder wijs en voor afschaffing van de lijfstraffen bij de marine. Enkele malen trad prins Alexander ook als publicist op om door middel van deze geschriften zijn inzichten en bedoelingen o.a. met betrekking tot de vervulling van het koningschap, aan het Nederlandse volk kenbaar te maken. Zo voerde prins Alexan der na het overlijden van zijn broer een pennestrijd met een Kamerlid in een paar brochures, welke door hem de wereld inge zonden werden. Het overlijden van zijn moeder en kort daarop dat van zijn broer betekenden voor Alexander zware slagen, die hij nooit ge heel te boven gekomen is. Nog meer dan vroeger trok hij zich uit het openbare leven terug en veel vertoefde hij daarna in het buitenland. Antiek-tentoonstelling in Delfts Prinsenhof De collectie antiquiteiten, die bijeen gebracht is op de derde nationale „Kunst en antiek-beurs", die tot 17 September in het Stedelijk Museum „Het Prinsenhof" te Delft wordt gehouden, heeft naar schatting een waarde van ongeveer vier millioen gulden. Deze expositie, die een groot aantal kostbaarheden aan porcelein, zilver, schil derijen, tapijten en juwelen omvat is een treffende uiting van het streven van onze antiquairs om Nederland in de internatio nale antiquiteitshandel weer de vooraan staande plaats te doen bezetten, welke het vóór de oorlog innam. Amsterdam gold jarenlang als de derde kunsthandelsstad van Europa. Vertegenwoordigers van Ne derlandse firma's worden alom gewaar deerd om hun uitgebreide algemene vak kennis, die veelal in tegenstelling staat tot de meer gespecialiseerde wetenschap van buitenlandse collega's. Men wordt in zijn doen en laten min of meer gehinderd door deviezenmoeilijkheden, maar de van rijks wege ingestelde Stichting voor de Kunst handel heeft de perspectieven voor de toe komst belangrijk verbeterd. Allengs breidt onze internationale kunsthandel zich dan ook weer uit. Alleen via de stichting werd in 1948 voor een waarde van anderhalf millioen gulden omgezet. In de eerste helft van dit jaar werd de twee en een half millioen gulden reeds overschreden. De Delftse kunst- en antiekbeurs is een geslaagde navolging van de beurzen, die al jarenlang in Londen en Parijs zoveel op gang maakten. Daudei/s. is heden verplaafst van Grote Houtstraat 112 naar Heemstede Telefoon 10859 j ONZE PUZZLE Horizontaal I. langs; 6. medicus II, voorzetsel; 12 roofvogel; 14 soort onderwijs (afk.); 15. kaartenboek; 17. rondgang; 19. erg 20. bitter vocht; 22 honingdrank; 23. vo gel; 24. rustbank; 25. baan voor balspel; 27. deel v. d. bijbel (afk.) 29. klap; 31. heilige (afk.); 32. toilet artikel; 34. schel; 36 kleuter; 37. specerij; 38. deel v. e. tennis- partij; 40. herstel plaats voor schepen; 41. kippenproduct; 43. deel v. e. schoen 45. voorzetsel; 46. op stootje; 48. bloem: 49. soort bij; 50. mo ment; 52. onbepaald voorn, woord; 53. hoofddeksel; 54. boos; 56. verschil tussen tarra en bruto; 58. water in N.Bra bant; 59. stroom in Klein Azië; 62. onder officier (afk.); 63. hoop; 64. eetzaal in een klooster. Verticaal 1. over; 2. maaltijd; 3. gek; 4. zangstem; 5. koude lekkernij; 6. dat is (afk.); 7. grond soort; 8. gebogen; 9. ergens anders; 10. gard; 13. adellijke dame; 16. verbindings stuk; 18. keurig; 20. zwarte agaatsteen; 21. gomachtige stof; 23. klein stukje papier; 26. werkplaats v. e. artist; 28. mann. zoogdier; 30. zangstem; 32. zoen; 33. voorzetsel; 34. kuip; 35. water in Z.Holland; 39. reepje hoornachtig stof; 42. een weinig; 43. pers. voorn, woord; 44. deel v. h. gelaat; 45. avondsignaal; 47 dochter v. Laban (bijbel); 49. aanw. voorn, woord; 51. verlichtings artikel; 53. inkeping; 54. broeibak; 55. riviertje in Engeland; 56. ontkenning; 57. deel v. h. hoofd; 60. reeds; 61. titel (afk.). Oplossingen moeten ingezonden worden aan onze bureaux. HAARLEM, Grote Houtstraat 93 en Soendaplein 37, IJMUI- DEN, Kennemerlaan 154. Oplossingen moe ten uiterlijk Woensdagavond in ons bezit zijn. Wij verzoeken op de enveloppe te schrijven: „Oplossing Puzzle". S.v.p. geen mededelingen voor redactie of administratie bij de oplossingen in sluiten. De oplossingen moeten worden ingevuld op het gedrukte diagram dat hierboven staat. Oplossing vorige puzzle De oplossing van de puzzle van de vorige week Zaterdag is Horizontaal1. koe; 4. tinne; 8. Ier; 10. klaar; 11. orgel; 12. mes; 13. basta; 15. pas; 17. ar; 18. cantate; 20. N.O.. 21. Lek; 22. oog; 24. rail; 26. rot; 28. sago; 30. t.a.t; 31. Lopik; 33. rem; 34. raket; 35. riant; 36. ton; 37. vazal; 39. aal; 41. enig; 43. nes; 44. kali; 45. eis; 47. bel; 48. om; 50. tableau; 53. pa; 54. ras; 56. boter; 57. pen; 58. kleed; 59. neger; 60. via; 61. leest; 62. Rus. Verticaal2. oker; 3. els, 4. tabak; 5. Iran; 6. nota; 7. Erato; 8. iep; 9. elan; 12. Maart; 14. strop; 16. Sodom; 18. cel; 19. Eos; 21. litanie; 23. garnaal; 25. Aaron; 26. rotan; 27. tiras; 29. getal; 31. lev; 32. kil; 36. tenor; 38. zeelt; 40. liman; 42. git; 44. keu; 46. sabel; 47. baret; 49. maki; 51. bode; 52. eens; 53. Peru; 55. sla; 57. per. De prijzen werden alsvolgt toegekend 7.50: F. R. Aschoff, Marnixstraat 18, Haarlem; 5.J. G. Visse, Eksterlaan 17, IJmui- den-Oost; ƒ2.50: Mej. B. Waldkötter, Raadhuisplein no. 23, Heemstede. ADVERTENTIE HAARLEM CENTRALE VERWARMING JOHNSON OLIEBRANDERS De Franse schoolkwestie PARIJS (A.F.P.). De Financiële com missie van de Franse Nationale Vergade ring heeft Vrijdag met 20 stemmen voor en 18 tegen bij drie onthoudingen het gehele wetsontwerp betreffende de steun aan par ticuliere scholen aangenomen. Vóór stemden de volksrepublikeinen met uitzondering van drie afgevaardigden, die zich van stemming onthielden, de Gaullis ten, de agrariërs en de onafhankelijke re publikeinen. Tegen stemden de communis ten, socialisten en drie radicaal-socialisten. De drie afgevaardigden van de M.R.P., die zich van stemming onthielden, zijn van mening, dat het ontwerp onvolledig is. Somber gebouw Ergens op een hoek van de Rozen gracht bevindt zich met bittere tegen zin het somberste gebouw van de ge hele stad Amsterdam. Het mokt er kor zelig en scheef weggedrukt achter een karretje waar uitnemende haringen worden verkocht. En er staat met grote letters op „Museum van de Arbeid". Hoewel wij reeds jarenlang bekropen waren door de wens om er binnen te gaan, aangezien wij eenvoudig dól zijn op arbeid, werden wij daarvan steeds afgehouden door de uitgesproken vijan delijkheid, waarmee de ramen van dit donker perceel ons aanstaarden, wan neer wij er voor stilhielden. Zodat wij besloten te wachten tot er zich een on bewaakt moment voordeed, waarop het gebouw zó bezig zou zijn met wrokken in het algemeen, dat het ons niet in de gaten zou hebben. Dit moment nu heeft ziöh enige dagen geleden inderdaad voorgedaan. Het bittere bouwwerk stond net te schelden tegen een passerende tram en ongezien wipten wij binnen. Wij hebben daar nog spijt van, want het interieur heeft ruim schoots wraak genomen. Wij hebben met permissie nog nooit zoiets gezien. Reeds in de eerste zaal werden wij in de mening gebracht, dat arbeid ene ver werpelijke zaak moet wezen. Indien wij het ons goed herinneren, was de eerste ruimte gewijd aan de vervaardiging van glas. De stoffige expositie over dit on derwerp was blijkbaar door een nauw gezette geest samengesteld, want er ont brak geen enkel glazen voorwerp. Naast een siervaas van onbeschrijfelijk onguur allure troffen wij er een glazen boter vlootje aan, dat op zijn beurt naast een rood achterlichtje toefde. Maar ook glazen bloempipetten, jampotten, slecht gelijkende beeltenissen en andere zaken van jaren her stonden er kris-kras door elkaar opgesteld. De glas-fabricage zelve werd vertegenwoordigd door enige ge reedschappen en voorts door een aantal prenten van de hand van de heer Heyenbrock. Het waren speciaal deze afbeeldingen, die ons thans nog van een grote beklem ming vervullen. Op al deze pastellen loeide een vuur en was het nacht. Deze kleuren-combinatie belichtte onveran derlijk het gelaat van een werker die het niet makkelijk had. Dat was aan het gegroefde gelaat, .waarmee hij vol zor gen in de vlammen staarde, wel te zien. Veelal ook werd hij terzijde gestaan door zijne minderjarige kinderen of door vrouwelijke arbeiders, in wier gelaten slechte voeding en slechte gewoonten om de voorrang streden. Ook de bewas- sing der afgeschilderden liet wel wat te wensen over. Vrezend, dat zowel de sociale voorzie ningen als de technische vooruitgang van de laatste vijf-en-twintig jaar on opgemerkt aan de afdeling „Glas-fabri cage" van het museum waren voorbij gegaan, verlieten wij inderhaast de zwaarmoedige ruimte en begaven ons naar de textiel-hoek. Het eerste waar ons oog op viel was een paar sokken, dat van mensenhaar was vervaardigd, een genoeglijke ge dachte. De exposanten hier hadden nochtans getracht met enige opgewekte uitspraken de bezoekers wat op te vro lijken. Zo zagen wij een kaartje, dat meldde: „Wol is eene speciale haarsoort. Wij lopen op tapijten en kleeden van wol. Wij voelen ons behaaglijk in onze Jaegers van schapenwol". Terwijl wij ons behaaglijk schurkten in onze Jaeger van schapenwol bepeinsden wij toch wel, dat ook de nieuwe spelling hier voorbij was gegaan, zonder aan te klop pen. Nadat wij nog een ogenblik onze aandacht hadden geschonken aan enige mottige tennisballen, versleten heren hoeden en drie'honderd-vier-en-zeven- tigduizend andere textiel-producten van dertig jaar terug want er ontbrak weer geen vezeltje aan trokken wij verder, overigens niets wijzer geworden omtrent de wijze, waarop wollen, katoe nen of zijden stoffen tot stand komen. Wel konden wij aan de hier opgehangen Heyenbrocks zien, dat het ook in de textiel-industrie met de arbeids-omstan- digheden geen botertje tot de boom was. De aangrenzende tentoonstelling der voedingsmiddelen-industrie vroeg een sterke maag. Weliswaar waren de ge- exposeerde worsten en kazen meren deels van hout vervaardigd, doch hout kan ook schimmelen en dat deed het van harte. Ook de tentoongespreide blik jes en pakjes hadden de strijd tegen hun uitdijende inhoud reeds jaren geleden verloren. Een korte rondgang door de afdelin gen mijnbouw en staal gaf ons de nek slag. Nog hoger loeiden de vlammen op de pastels van Heyenbrock, waarvan er niet minder dan zeshonderd in het mu seum hangen, nog zwarter joegen de wolken kolengruis door de zwhrte nacht, nog valer waren de gezichten der uitge buite werkers. En nog minder begrepen wij wat de half-vergane broek van een mijnwerker A.D. 1900, die zorgvul dig aan een spijker was opgehangen, aan een beter begrip van de mijnbouw zou kunnen bijdragen. Wij zijn onder het motto „Na het ge dane museum van de ai'beid is het goed rusten" op een zonnig terrasje gaan zitten peinzen. Wij overdachten de theoretische mogelijkheid, dat een buitenlander, daartoe aangevuurd door het boekje „AmsterdamWaarheen deze week", op een regenachtige mid dag zou besluiten een bezoek aan dit museum te brengen om zich een in zicht te verschaffen in de arbeidsvoor waarden en de technische capaciteiten der industrie in Amsterdam en Neder land. Wij moesten er niet aan denken. Ernstig woordje Waar wij wèl aan moesten denken, was het feit, dat de reorganisatieplan nen, door de vereniging die het mu seum beheert geruime tijd geleden op gesteld, nog steeds zo'n eind van hun verwezenlijking af zijn. Daarvoor moet geld komen van rijk, provincie en ge meente, die in het bestuur vertegen woordigd zijn en die wel willen, maar geen uitzonderlijke snelheid ontwikke len. En de industrie in het algemeen, die hier de kans krijgt om voor luttel geld de enorme vooruitgang te demon streren, die er op haar gebied heeft plaats gegrepen, legt nog minder animo aan de dag om deze kans te grijpen. Wanneer die industrie tegenover de vuur-en-stof-pastels eens wat afbeel dingen van moderne bedrijven zou han gen, dan zou dat al een aardige collec tieve reclame zijn. En wanneer zij er voor zou zorgen, dat de respectievelijke afdelingen door haar zelf „bij de tijd" zouden worden gehouden, zou zij het museum aantrekkelijk maken, meer be zoekers lokken en beter begrip bij die bezoekers voor haar functie kunnen wekken. De helft van het materiaal, dat er nu ligt, kan er gevoeglijk uitgesmeten worden en vervangen door moderner zaken, die „nu" tegenover „toen" kun nen stellen. Natuurlijk heeft dit museum grote mogelijkheden, zowel in sociaal als in commercieel opzicht, om de vooruit gang van onze nijverheid te demonstre ren. En wanneer overheid en bedrijfs leven dit samen willen aanpakken, kan niemand ons vertellen, dat het zoveel tijd, moeite of geld zou kosten om een belangwekkend en levend museum te maken van hetgeen nu een aanfluiting van een rommelzolder is. Wij hebben ons echt een beetje kwaad gemaakt. BOEDA BEHALVE de Nederlandse Consul in Al giers is er in die hele stad waarschijn lijk geen mens die ooit van de heer Minister Mulderije heeft gehoord. Op de avond, waarop ik het Algierse Casino bezocht, was ik waarschijnlijk de enige in de hele stad die aan de heer Mulderije dacht. Ik dacht namelijk dat het echt plezierig was dat deze excellente heer geen minister van Justitie in Algiers is, omdat ik anders mijn spelletje niet had kunnen spelen en omdat ik anders die duizend franken niet had gewonnen, waarvoor ik de volgende dag gezellig ben gaan eten. Algiers heeft, zoals ze dat bij ons noe men: twee speelholen. In één ben ik ge weest. Het is een grote zaal in het grote, witte hotel Aletti, dat aan de boulevard ligt, die zich langs de gehele baai uitstrekt. Wanneer het proza van het witte balletje u niet al te zeer in beslag neemt, kunt ge door de hoge ramen de poëzie van die baai bij avond zien. Een weids tafereel van donker purper, sterren aan de hemel, alle lichtjes van de stad en de vurenwaaier van de vuurtoren. De holbewoners waren overigens niet velen in getal en ik kreeg niet de indruk dat er vermogens over het tapis schoven. Wat wèl zeer duidelijk verschuift is het mensdom, dat casino's bezoekt. Hetzelfde verschijnscel ziet ge in Nice en Monte- Carlo en in de stoffelige speelzaaltjes van de kleine Franse kuur-oorden: er zitten wat brave burgers, met enige moed en geringe fantasie, met dubbeltjes en kwartjes te spelen en wanneer iemand twintig francs, dat is twee-en-twintig centen, op een num mer gezet heeft en dat nummer komt uit, weshalve hij zeven gulden zeventig cent gewonnen heeft, juicht heel het huisgezin. Er zaten bijzonder weinig dames-met- veel juwelen en helemaal geen heren in de „elegante avondkleding" van Phillips Op- penheims verhaaltjes: de Schillerkragen en de witte en blauwe sporthemmetjes wa ren ver-uit in de meerderheid Alleen één pracht-van-een-Arabier in sneeuwwitte burnoes met roetzwarte band verleende wat locale kleur aan het tafereel, dat, be houdens het uitzicht en de heer Mulderije, evengoed in Gorinchem of Gouda vertoond had kunnen zijn. Die twee casino's met hun Schillerkragen vormen, behoudens de schalkse joffers van de Cashba, het enige nachtleven van Al giers. Hetgeen overigens niet buitengewoon betreurenwaardig is. Het nachtleven im mers is over de gehele wereld vrijwel van één en dezelfde verveling doortrokken. Ik heb het in die bizonder boeiende en verrukkelijke stad, die Algiers is, niet ge mist. Daar kan de heer Mulderije gerust op zijn. Ik verwonder mij over mezelf, dat ik na één week in de goede stad Algiers reeds bijna geneigd ben een mooie hoge, rode fez te gaan kopen en mij te gaan hullen in een lanige, wijde, witte burnoes. Dat ik de meeste bus- en tramlijnen reeds ken; dat ik door de drukke hoofdstraat van de Cashba wandel alsof het de Kalverstraat was en dat ik al precies weet, dat ge in het kleine restaurant El Cacour de beste Cousj-cousj (dat is griesmeel met schapenvlees onder een dikke scherpe saus) eet van geheel Algiers. Ik maak afspraken „in het Koffy- huis naast de grote Moskee" en ik vind dames met een (behoudens de gazelle-ogen) bedekt gelaat het gewoonste van de wereld. Dat ge u zo spoedig in deze stad thuis gevoelt, dat ge er uw weg na korte tijd met zoveel gemak vindt, dat ge er met liefde en plezier nog een jaar zoudt willen blij ven wonen pleit dat niet voor haar grote bekoorlijkheid? Toont het niet hoezeer ik deze prachtige stad doorkruist en bekeken heb en hoezeer ik van haar prachtige par ken en tuinen heb genoten? Want nergens zag ik die fraaier aangelegd en waren zij zoeter geurend van vele heerlijke bloemen. Bewonderend heb ik gestaan bij de basi liek Notre Dame d'Afrique, de kerk van de Zwarte Madonna, die op de top van een hoge heuvel ligt en waarvandaan ge zulk een betoverend uitzicht hebt over de ge hele witte stad aan de brede blauwe baai. In een rammelende, oude autobus om- vuld met groezelige Arabieren, vrouwen, kinderen en kakelende kippen, ben ik door de wijngaarden rondom de stad gereden, om daarna de flanken van de majesteite lijke Atlasbergen te bestijgen langs een smalle, kronkelende bergweg totdat ik in de diepte de kleine dorpen, in hun dikke groe ne ring van palmen, zag liggen, daarna urenlang voortrijdend door de dorste en stoffigste vlakten tot aan de rand van de Sahara. Ik heb de witte wonderhuizen gezien met paarse bloemen in brede val langs hun gevels, met patio's die koel waren in de hitte van de dag, met ritselende fonteinen en manshoge cactussen, met grote, gouden bloemen. Het waren de trotse woningen der zeer rijken. En op een dag moet ge Algiers verlaten. Het is u zeer lief geworden. Het is een van de schitterendste en boeiendste steden, die ge ooit hebt bezocht. Ge staat op het achterdek van het schip en ziet langzaam de witte stad op de groene heuvels verdwijnen uit uw gezichtsveld. Zij zal in uw herinnering blijven. ELIAS Arthur Ressel exposeert in Haarlem In de prentenkamer van kunsthandel Frans Heerkens Thijssen aan het Plein in Haarlem vindt tot 15 September een ten toonstelling van werken van de Duitse kunstschilder en „Prix-de-Rome"-win- naar Arthur Ressel plaats. Het is de eerste keer dat in Nederland werken van Arthur Ressel geëxposeerd worden. Tevens is er een interessante collectie prenten onder meer van Daumier, Le noir, Fantin Latour, Bauer en Jacob Maris te zien. Mijnen. Radiostations aan de Noord-West Duitse kust hebben de scheepvaart ge waarschuwd tegen drijvende mijnen. Verscheidene schepen hebben op de scheepvaartroutes mijnen gesignaleerd, die losgeslagen zijn door de hevige stor men die daar deze week gewoed hebben. in8 geboren, als erfprins was hy |JlJtc BrUSSöl 6 f in VlA+ hu- Willem en Frederik werden ADVERTENTIE Prins Alexander, de laatste der Oranje prinsen. ADVERTENTIE Zo langzamerhand begint de hoojd-\ stad ook op cultureel gebied weer van de vacantie te herleven. In de Stads schouwburg speelt het A.T.G. Maan dagavond „De wereld heeft geen wachtkamer" van Mawrits Dekker en Woensdagavond het blijspel „Ze kre gen wat ze wilden" van Louis d'Al ton. En dan zijn er dagelijks „Potasch en Perlemoer" in de Kleine Komedie, Wim Sonnevelds „Herhalingsoefenin gen" in het Leidsepleintheater en Dick Gabel's cabaret „In zomertoilet" in Hypokriterion. En al zijn er nog geen concerten, de opera geeft Zon dagavond „La Traviata" en Dinsdag avond „De parelvissers" in de Stads schouwburg. De exposities, die er vorige week waren, zijn er deze week ook nog, maar ze blijven niet eeuwig en daar om zoudt ge best eens naar het Rijks museum (Bourgondische pracht) of zo ge dat waardeert naar de overzichtstentoonstelling van de mo derne kunst „De Stijl" in het Stede lijk museum kunnen stappen. Van alle Amsterdamse bioscopen is er maar één, waar ge de komende week zeker naar toe moet. Nöggerath geeft namelijk terecht een herden- kingsweek van de grote Franse acteur Louis Jouvet, met iedere dag een andere film. Óm met vandaag te be ginnen, kunt ge er zien: Carnet de Bal, Quai des Orfèvres (Zondag), La charrete fantöme (Maandag)Untel Père et Fils (Dinsdag), Copie confor me (Woensdag) en Volpone (Don derdag). Een bezoek aan één van deze films moet ge ons echt beloven. Voorts draait in Kriterion de aardige „Le passé muraille" en in Tuschinski „Clochemerle"zodat de Franse film er maar weer best van af komt. j y ADVERTENTIE DE STOFZUIGER SPECIAALZAAK Gen. Cronjéstraat 43 - Kruidbergerweg 51 Telefoon 16990 - 17696 - Spaarne 3 Vanaf 2.50 per week. Ook voor reparatie en onderdelen van alle merken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1951 | | pagina 7