De make - up doos van
Ellen Terry in Londense etalage
Weet U mi
</&ÖVvjtc)
Danseres Francis Parker
oogstte korte roem
«Vlucht voor
Marion"
Londense impressies
Sinterklaasletters
J2OLILS Pierlot
Slank zijn
SveltPills
PARIJSE SILHOUETTEN
DE RIDDER
Rtfcnjlkidt"®
will Eton
iTEHPA
G 17 NOVEMBER 1951
8»
wfeest van de goedheilig man komt al
fnader. Op zijn verjaardag eten wij
*.er ere letters, die een heerlijke lek-
rtkunnen zijn, mits zij op de juiste
lijn samengesteld. Het allerfijnste,
ook het duurste, is de boteramandel
y5 vet moet dan zuivere boter zijn
en als vulling amandelspijs, dus
Ut van fijngewreven amandelen met
TDe amandelen zijn tegenwoordig
men heeft daarom direct na .de
r uitgezien naar een vervangingsmid-
ïaardoor de letters ook goedkoper
adeld 'kunnen worden. Dit is volko-
telukt, door het gebruik van de z.g.
;..r.pijSi die ook voortreffelijk smaakt.
m0et echter als handelaar niet de
uithalen banket, gevuld met banket-
jjei de titel „amandel' te willen kro-
3at is mis, tevens misleidend en dus
l-.jar, Wat is nu de grondstof voor die
•itspijs? Dat zijn de witte bonen, in
gemeen de peulvruchten, die een be-
bewerking hebben ondergaan. Er
iter een gevaarlijk kantje aan. Is die
piing niet op de juiste wijze geschied,
blijft een bepaalde stof, de phasine,
a alle peulvruchten voorkomt, intact
•ize kan vergiftigingsverschijnselen
snaken. De maag geeft dan de pha-
•trug! Door koken wordt deze stof
ran onwerkzaam gemaakt, men
van gedenatureerd. De peulvruch-
Jie wij in de huishouding altijd ge
it gebruiken, leveren dus geen gevaar
iia behoorlijke banketspijs kan men
Trechter niet maken.
„station voor Maalderij en Bakkerij
ïageningen heeft in samenwerking
het Rijksinstituut voor de Volksge-
ieid een methode uitgewerkt die een
éevrij product garandeert, dat tevens
cit is voor banketspijs en wel door
verhitting onder druk. Ook peul-
ien met een gekleurde schil, b.v.
bonen, kunnen thans voor dat doel
aigd worden. Voorheen was de kleur
beletsel voor de spijs zelf. De bewer-
is evenwel zódanig, dat de schil
verwijderd en gecombineerd. Daar-
heeft de phasine-vrijmaking plaats,
kan dus veilig banketletters eten!
sens de instanties, die toezicht op le-
niddelen houden, onderzoeken de
fetspijzen op aanwezigheid van pha-
en nemen niet phasine-vrije grond-
la in beslag?
ibanketspijzen kunnen in twee groe-
mrden verdeeld, die in samenstel-
en toepassing verschillen, t.w. gele
etspijs, dienende voor vulling van
üüetters, banketbroodjes, gevulde
•.gebakjes e.d. en blanke banketspijs
vervaardiging van wellingtons, ma
ren, bokkepootjes, bitterkoekjes, enz.
tenslotte lezeressen, laat u geen ban-
rodjes voor amandelbroodjes in de
noppen. Uit het bovenstaande blijkt
dat amandelbroodjes zuivere aman-
moeten bevatten. Ze zijn dan ook
tuurde::. Een banketbroodje smaakt
uitstekend! Het verschil tussen een
of amandelstaaf is u nu ook wel
«lijk.
k microscopisch onderzoek kan echter
i-aid uitmaken of men met amandel-,
»ei met banketspijs heeft te doen.
ADVERTENTIE
Haute Coiffure
beeft in zijn schoonheidssalon een
Gedipl, Schoonheidsspecialiste
Hoofd- en Gezichtsmassage,
Bsquillage, maskers, ontharing,
manicure, gelaatskunde, anato-
®e en hoogtezonbestraling.
Zijlstraat 88 Tel. 10083
Een huis of dat nu al van steen is
gebouwd, van hout is opgetrokken, of van
beton, glas en staal geconstrueerd, of het
in de stad staat of op het land, of het een
modern flatgebouw is of een chalet in het
bergland het is al om het even bestemd
om bewoond te worden. Om ons te be
schermen en te beveiligen tegen weers
invloeden en onbescheiden blikken en.
om er zoveel mogelijk onszelf in te zijn.
Er is misschien nooit een periode ge
weest in de landen, waar de waanzin van
de oorlog woedde, waarin door zovelen
zózeer gesnakt wordt naar eigen huis en
haard en om onder een eigen dak te mo
gen wonen, wanneer dit mogelijk was!
Maar er is tevens niets zo vermoeiend
en niets zo deprimerend als het zoeken van
een huis of het zoeken van kamers. Als
men dan het geluk heeft iets te mogen
vinden, dat aan bescheiden eisen voldoet,
ja dan nadert met rasse schreden het ogen
blik, dat de ruimte, waarin men zal wo
nen, moet worden ingericht. Dan komt
het er op aan de fout te vermijden die
zoveel voorkomt: Negen-tiende deel van
alle kamers in Nederland staat veel te vol!
Men neemt niet de minste notitie van
de eisen van het verkeer binnenshuis en
hoeveel meubels zijn er niet een volmaak
te sta-in-de-weg? Te zelden ontmoet men
de gunstige uitzondering. En dat is jam
mer.
Wat onder de gunstige uitzondering te
verstaan is? Het is met enkele woorden
gezegd: een zodanige kamer- of huisin
richting, waarbij met respect voor de be
schikbare woonruimte, met verstand en
overleg, met smaak en inzicht, met inacht
neming der practische eisen (dus waartoe
de ruimte, die men bewoont moet dienen)
en tenslotte met gevoel voor kleur en sfeer
is te werk gegaan.
Maar wees voorzichtig! En zoek het niet
in veelheid maar in beperking, slechts dan
is er kans om tot iets goeds te komen.
Over goede smaak
Momenteel wordt overal druk gebouwd.
Er ven-ijzen hier en daar goede en bruik
bare woningen, maar je houdt je hart vast
als de verhuiswagens voor rijden en zich
ontlasten van velerlei lelijke en dwaze
dingen, die dan langs gangen en trappen
het huis worden binnengeloodst en welker
weg men nauwkeurig kan volgen, ook
zonder een Sherlock Holmes te zijn, door
de krassen op de nog jonge verf en wanden
en deuren.
Doch hoe het ook zij: wees zeker
van uw zaak. Bepaal vooraf, liefst aan
de hand van een plattegrond hoe de in
richting zal worden, dus waar de meubels
in direct verband met hun functie komen
te staan. Ga uit van zekere hoofdaccenten.
Zo zal in een eetkamer de tafel met de
stoelen er omheen, in een werkkamer het
schrijfbureau, in een slaapkamer het bed
(of de bedden) het punt van uitgang bij
de groepering van het meubilair moeten
zijn, waarbij tevens zekere specifieke ei
genschappen van het betrokken vertrek
leiding kunnen geven.
Ook kan men spreken van een zomer
en een winterschikking. In het
eerste geval zet men de tafel bij een ven
ster, liefst met de smalle kant en in het
koude jaargetij plaats men de tafel tegen
een binnenwand. Men wint in elk geval
ruimte (ook met het oog op het kamer-
verkeer), want slechts in grote kamers
is een tafel in het midden te verdedigen.
De een heeft meer flair en aanleg voor
dit alles, dan de ander, maar met wat
goede wil is veel te bereiken, hoewel goede
smaak iets is, dat een mens niet aanwaait.
Gelukkig overigens, dat de meeste mensen
zich van hun slechte smaak niet bewust
zijn
Intimiteit in huis is wat men gezellig
heid in de tweede macht zou kunnen noe
men. Zij wordt opgeroepen door 't rustig
en goed samenleven ven mensen met din
gen, die hen dagelijks dienen. Natuurlijk:
wat de een mooi en gezellig noemt, vindt
de ander het toppunt van ongezelligheid
en lelijkheid. Hier betreden we het on
vruchtbare terrein van smaak en voor
keur, die altijd in wezen persoonlijk is.
Over smaak valt niet te redetwisten. Maai
er zijn niettemin normen aan te geven en
wie met deze normen bekend is heeft het
gemakkelijker bij het inrichten van het
huis, dan zij, die als het ware in het blinde
tasten. In dit opzicht er nog veel te
bereiken, hoewel er in de laatste decennia
al veel gewonnen is. Wij denken aan het
feit, dat ten onzent het binnenhuis veel
lichter is geworden en dat men langzamer
hand gaat inzien, dat de efficiency in de
woninginrichting onmisbaar is!
Men zou het zo kunnen zeggen: intimi
teit wordt opgeroepen door de samengang
van goede vormen en welgekozen kleuren.
Hoe dan ook: van een verzorgd binnen
huis of een goed ingerichte kamer kan een
zekere kracht uitgaan; de open sfeer kan
ons leven veraangenamen en wie zich niet
afsluit van de nieuwere inzichten en vond
sten der woninginrichting en meubelkunst,
zal het werk waartoe men geroepen is,
wat dit ook moge zijn, met meer vreugde
verrichten, want een goed interieur en
een prettige kamer werken stellig inspi
rerend. O. v. T.
Een licht, smaakvol en zeer „bewoonbaar"
modern intérieur.
VERVORMEN en MODERNISEREN
naar de nieuwste Franse modellen.
Raamsingel 36 - Tel. 17747 - Haarlem
Zaterdags gesloten.
ADVERTENTIE
is de wens »on elke
moderne vrouw Pullen
den vrouwen, die een
neiging hebben tol
zwaarlijvigheid, moken
In hei buitenland sedert
(oren gebruik van
Barehard
de krachtig werkend»,
zilveren Slankheidsdragees.
Zuiver plantaardig en
volkomen onschoaelijk,
ook bij longdurig gebruik I
Thom ook in Holland verkrijgbaar!
In Apoltelen en Orogiilerljen
Üepoh ALPHAjVdoaiJan-ltjijlenilraaMOO
Parijs, November 1951.
Het had een haar gescheeld of de gevier-
de, zwarte danseres Katherine Dunham had
met haar balletgroep dit seizoen niet in
Parijs kunnen optreden. Bij aankomst uit
Amerika in Le Havre bleken namelijk de
papieren der artisten spoorloos verdwenen
en zo werd de hele groep daar vastgehou
den in het Huis van Bewaring. De Ameri
kaanse consul kwam er aan te pas en eerst
toen hij bij de douane-ambtenaren een ka
pitaaltje had gedeponeerd als waarborg,
konden de dansers naar Parijs vertrekken.
Zij namen daar, zoals altijd, hun intrek in
de kleine hotelletjes van Montmartre. Nu
gebruiken zij hun maaltijden weer in Ita
liaanse en Hongaarse restaurants, die in
grote getale in die wijk gevestigd zijn. Van
het ballet van Katherine Dunham maakt
ook een klein danseresje deel uit. Gewoon
lijk bleef zij bij het dansen helemaal op de
achtergrond, zodat ze tot voor kort nog
nooit iemands aandacht had getrokken. In
het Parijse artisten-jargon heet zo iemand
un „bec de gaz" ofwel een gaslantaarn. Dit
meisje leidde in die staat een vreedzaam en
onopvallend bestaan en werd door geen
zorgen gekweld. Totdatja, totdat zij
een bekend Parijs journalist ontmoette met
wie ze in een café in alle eer en deugd een
glas coca-cola zou gaan drinken. De jour
nalist kwam weldra onder de indruk van
de charme van het koffie-kleurige danse
resje, en ofschoon ik niet weet wat zij hem
allemaal precies verteld heeft, het gevolg
was, dat de persman door een fotograaf
een serie plaatjes in allerlei standen van
het meisje liet maken. De volgende dag
rende hij met de foto's in de hand alle
Parijse redactiebureaux af om daar geest
driftige verhalen op te hangen.
„Leslie Caron van de tropen"
Kijk, zei hij tegen zijn collega's,
dit is hu Francis Parker, de grootste
zwarte danseres van deze tijd.en
hij leverde er het onderschrift bij „Francis
Parker, de Leslie Caron van de tropen".
(Leslie Caron is een Frans danseresje, dat
nu furore maakt in Hollywood.) 's Avonds
verscheen Francis' beeltenis op de voor
pagina's van alle grote Parijse bladen, en
enige dagen later wijdden drie tijdschriften
lange artikelen aan het meisje. Dunham's
eigen reputatie verdween er bijna bij in het
niet, en men sprak nog maar over Francis
Parker, die (niettemin) haar kleine rolle
tje in het ballet 's avonds nog even beschei
den bleef vervullen. Haar merkwaardige,
wat fictieve, roem werd echter pas be
kroond, toen één der grootste Parijse critici,
in het oer-ernstige blad Le Monde een dag
na de voorstelling ook zijn duit in het
zakje wierp en een hele alinea, overlopend
van de lof, aan de „nieuwe revelatie" wijd
de. Uit menslievendheid het woord col
legialiteit zou ik niet graag uit mijn pen
laten vloeien tegenover zo'n vermaarde
journalist zal ik zijn naam niet noemen,
want iedereen kan zich tenslotte wel eens
vergissen. Maar het aardige van déze ver
gissing vind ik dat hier een beroemd cri
ticus zélf onder de suggestie kwam van een
publiciteitscampagne, daar zelfs nog aan
mee deed, ofschoon hij het levende object
er van maar nauwelijks ontwaard kan
hebben. ève.
Van een Londense medewerkster)
Londen, November 1951.
Hegent Street de stijlvolle winkelstraat
van Londen, is tijdelijk in een antieke
sfeer gedompeld en daarom is het prettig
om er te wandelen.
Behalve de étalages waarin het fijnste
zilver en porcelein liggen uitgestald, zijn
er de historische meubels, een bijbelkus
sen van Charles II, schilderijen van Rey
nolds, Ruysdael e.a. Iedere winkel heeft
iets anders. Zo kunt u voorts een zwart
aardewerken theeservies van Laurence,
uit Arabië afkomstig bewonderen. In de
étalage van een reisbureau springen vier
levende wallabies (een klein soort kange-
roe) voor een gefascineerd publiek heen
en weer. Dat is om niet geheel in het
verleden te vervallen! Daar in de buurt
is weer een antiek voorwerp, namelijk de
make-up-doos van de actrice Ellen Terry.
Het is een ongeverfde houten kist met
rieten voering; het potje lippenzalf en een
doos met krijtachtige poeder staan nog
open. En blijkbaar was de spons, die er
naast ligt, de enige manier in die tijd (eind
vorige, begin deze eeuw) om schmink te
verwijderen. Behalve om haar spel is Ellen
Terry beroemd geworden door haar zeer
romantische correspondentie met Bernard
Shaw. De toneelschrijver schreef voor haar
„Captain Brassbound's Conversion", het
stuk waar behalve zij, slechts Ursula
Jeans pas dit jaar bij de Old Vic de
hoofdrol in heeft gespeeld. Ellen Terry
ging niet al te zeer op Shaws liefdebetui
gingen in, maar dat zij deze waardeerde,
blijkt toch wel uit haar uitspraak in een
antwoord-brief: „U bent een gewoonte van
mij geworden en ik slik u als een dierbare
pil".
Orson Welles, de machtige
Een levend verleden in het heden was
wei de opvoering van Shakespeare's trage
die „Othello" in het St. James Theatre.
Orson Welles de Amerikaans filmacteur
gaf zijn versie, een flink bekorte en
naar zijn hand gezette tekst, waarin spe
ciaal Othello (vertolkt door Welles zelf)
kon schitteren. De acteur had zichzelf ver
groot tot 1.90, door zijn voetzolen met 10
c.m. te verhogen. Hij bewoog zich derhalve
traag als een welgedane kok over het to
neel. De opvoering had meer weg van een
Hollywoodse film dan van Engels toneel
(hoewel hij toch speelde met Britse ac
teurs).
Van deze Amerikaanse „expositie" stor
ten wij ons tenslotte maar weer in de he
dendaagse werkelijkheid. In Earls Court
wordt de jaarlijkse internationale autoten
toonstelling gehouden. Behalve fraai opge
tuigde automobielen vinden wij hier wo
ningen op wielen. Zij hebben een tweede
verdieping en een daktuin en zijn een op
lossing voor het woningtekort. Jongge
huwden kunnen hier terecht. Een huisje,
dat tegelijkertijd auto is. Voor 50 cent per
km. brengt een huurauto deze twee-dek
ker-karavaan op de plaats van bestemming.
In de eerste plaats is in dit bijzondere huis
met de wensen van de huisvrouw rekening
gehouden. De nieuwste keukensnufjes ma
ken haar werk tot een genot. De twee
persoons slaapkamer is „boven", zij heeft
ingebouwde kasten. Beneden is een een
persoonskamer met indien nodig een
Een woonwagen waarin men trappen kan
lopen en op welks zolder men kan zonnen.
extra opklapbed. Een douche-hok en een
open haard ontbreken niet.
De statistiek heeft uitgemaakt, dat 80
pet. van de aangekochte auto-woningen als
vaste huizen worden gebruikt.
ADVERTENTIE
dat U met Rotan Meubelen zo'n gezellig,
zonnig en practisch interieur kunt maken
Daar hebt U natuurlijk geen voorstelling van.
Daarom ben ik op het idee gekomen, om ons
huis hiervoor open te stellen. Iedereen kan
dan zien, welke mogelijkheden Rotan Meu
belen bieden.
Iedere Donderdag van 1012 en van 24 uur
bent U welkom in Overveen, Oranje Nassau-
laan 73. Ook op andere dagen bent U welkom,
maar dan graag vooruit even bericht.
ONS TELEFOONNUMMER IS 10820.
De toonkamers in Amsterdam zijn natuurlijk
iedere dag tot half zes geopend.
Tot ziens dus. EEN HUISVROUW
AMSTERDAM. C.
ADVERTENTIE
Dépositaire officiel
Wagenweg 29 - Haarlem - Tel. 20518
Institut de Beauté
Haute Coiffure
alsof hij zelf ook meespeelde, liep het altijd
verkeerd en het slot was steeds dat die
arme Dick zich nog ongelukkiger voelde
dan voordien.
Maarten had zich na drie maanden al'
onmisbaar gemaakt en ik geloof dat ons
hotel juist in die eerste tijd van zijn aan
wezigheid voorgoed gered werd van de
ondergang.
En toen alles een beetje goed ging en ik
weer plezier in het leven kreeg, gebeurde
het ontzettende. Dick stierf, na een ziekte
van drie weken. Ik was verdoofd door de
slag en ik had geen kracht om me te ver
zetten tegen een gevoel van nameloze ont
moediging. Ik hield zielsveel van Dick en
toen hij dood was besefte ik pas goed hoe
weinig geluk ik hem had kunnen geven.
Ik maakte mijzelf heftige verwijten, of
schoon ik niet wist hoe ik het anders had
moeten doen en ik wilde alles opgeven:
het hötel en mijn levensdoel, er iets goed
van te maken.
Toen was het opnieuw Maarten, die alles
redde. Hij nam de leiding over in de maan
den dat ik geen moed had om mij ergens
mee te bemoeien en hij probeerde mij
zachtjesaan weer wat belangstelling in het
leven en in het werk bij te brengen. In
het begin verzette ik mij. Maar langzaam
aan won zijn sterke persoonlijkheid het en
op een gegeven moment schudde ik mijn
ellende en mijn zwakheid van me af: Het
was alsof ik opnieuw geboren werd.
f Ik ging weer aan het werk, harder en
probeerde in de zaken te betrek- vastbeslotener nog dan tevoren. Met Maar-
Wettelijk om hem het gevoel te geven ten samen zette ik het werk voort dat Dick
iOS LODEWIJKS)
parten was.wel.alleen maar
Dat betekent: een man met een
^tiumeur en een ontembare energie,
«vitaliteit en ondernemingslust, een
een scherpe mensenkennis en
-manieren, iemand die zijn gebrek aan
•Jenkennis goedmaakte door een zo
«elijke, geestige oorspronkelijkheid,
een gebrek nooit opviel. Hij was
origineel, dat is geloof ik het
«oord voor hem.
'zwam op proef en van de eerste dag
7S0' er iets in huis veranderde.
J hetzelfde gevoel als dat wat je
J een grote schoonmaak, geloof ik.
njn mijn man was geweest
thick werd met de dag ongeluk-
!]..zag hoe het moest en hoe het
h'J besefte dat hij dat allemaal zelf
eIen kunnen. Ik had ontzaglijk
•m met hem en ik probeerde hem
«gelijke manieren te ontzien. Maar
niet had aangekund en ondanks de tegen
werking van Dick's vader bleef ik de lei
ding van het hötel behouden.
Die oude man, geknakt door het verdriet
van Dick's dood, heeft op een of andere
manier een hekel aan mij gekregen. Mis
schien heeft hij onbewust de overtuiging
dat ik zijn zoon ongelukkig heb gemaakt.
Of wellicht denkt hij dat het hötel,
dat Dick aan mijn doorzetten te danken
had, de dood van zijn zoon verhaast
heeft.
Ik weet het niet maar hij heeft ge
tracht mij aan het verstand te brengen dat
ik op zijn verdere hulp niet hoefde te
rekenen. Het geld dat hij ons leende was
in die eerste jaren schoon op geraakt en
van aflossing was nog weinig terechtge
komen, maar ik beloofde hem dat het
slechts een kwestie van tijd zou zijn en
dat ik niets liever wilde dan het hötel be
houden. Hij drong er echter op aan dat ik
het verkopen zou en liet doorschemeren dat
hij mij daar desnoods toe zou dwingen. Hij
was onaangenaam en bitter.
Ik slaagde er in hem te sussen, vooral
met de hulp van Dick's moeder, die mij veel
beter gezind was. Zij had haar gestorven
zoon beter gekend dan haar man en zij
wist hoe weinig ik aan hem gehad had bij
het werk en hoe ik had moeten ploeteren
om de zaak op gang te houden.
Maarten en ik gingen dubbel hard aan
het werk en ik probeerde zo snel mogelijk
voor aflossing van het geld te zorgen. En
in de eerste tijd ging het uitstekend. We
hadden goede seizoenen en enkele grote
meevallers, zodat ik behoorlijk kon sparen.
Het leek zelfs of alles ten goede gekeerd
was toen het allerergste gebeurde wat
mij had kunnen gebeuren.
ik merkte het op een zomeravond. Het
was bladstil, we hadden een huis vol, maar
alle gasten waren naar bed en ik had voor
het eerst die dag even tijd om op adem te
komen. Het liep tegen twaalven en op het
terras was het heerlijk koel. Ik zat daar
alleen, ik voelde mijn voeten trillen van
weldadige moeheid en ik zonk een ogen
blik weg in kostelijke rust.
Toen kwam Maarten van de eetzaal uit
het terras op.
Ik hoorde zijn stap achter me, zijn lang
zame veerkrachtige stap die ik uit duizen
den zou kunnen herkennen. Hij stond
achter me, terwijl ik zijn adem kon horen
in de stille avond.
Hoelang hij daar stond weet ik niet.
Het was alsof ik plotseling begon te dro
men, alsof de werkelijkheid weggleed langs
mij heen en ik zelf ergens in de ruimte
zweefde met mijn gedachten.
Ik dacht aan Maarten en ik wist dat ik
van hem hield.
Dat is nu drie jaar geleden.
Ik heb nooit van Dick gehouden, zoals ik
van Maarten houd. Ik voelde mij een moe
der voor Dick, zijn welzijn drukte op mij
als een voortdurende zorg, ik leed om zijn
leed en ik leefde voor zijn geluk.
Maar bij Maaiden voelde ik mij als een
klein meisje, dat nergens bezorgd voor
hoeft te zijn en alleen maar hoeft te rusten
in sterke armen. Ik vergat Dick niet en
ik zal hem nooit vergeten, maar ik werd zo
overweldigd door het besef dat ik Maarten
nooit meer zou kunnen missen, wat er ook
gebeuren zou, dat ik geen enkele kracht
overhield om mij tegen mijn liefde voor
hem te verzetten. De manier waarop hij
mij die avond zijn liefde verklaarde was
even overrompelend en origineel als zijn
hele persoonlijkheid. Hij stond achter mij,
toen ik mij bewust werd van mijn gevoel
voor hem het was alsol zijn gedachten
in mij overvloeiden. Ik voelde zijn handen
op mijn stoelleuning en daarna op mijn
schouders. Hij boog zich naar mij over, ik
keek naar hem op.... We hadden niet
veel woorden nodig.
We besloten niemand iets te zeggen. Ik
kon eenvoudig niet bij Dick's vader aan
komen met de mededeling dat ik me ver
loofd hadIk weet zeker dat hij dat als
de proef op de som voor zijn laatdunkende
mening over mij zou hebben beschouwd.
Eerst moest ik dat vervloekte geld hebben
terugbetaald. Ik moest mij vrij maken en
geheel en al eigen baas zijn voordat ik er
aan kon denken, mijn eigen leven te gaan
leiden met Maarten.
Maarten had weinig geduld, hij wilde
met mij trouwen en al het andere trotseren.
Maar ik was niet voor niets een zaken
vrouw geworden. Ik wilde mijn verstand
gebruiken en geen overijlde dingen doen.
Bovendien besefte ik maar al te goed dat ik
onmogelijk in een paar maanden genoeg
geld bijeen zou kunnen krijgen om Dick's
vader het zijne te geven. Het was een reus
achtige som en de verdiensten waren goed,
maar niet overmatig.
Ik slaagde erin Maarten te overtuigen
van de noodzakelijkheid om alles uiterlijk
bij het oude te laten maar ik besefte
op dat moment niet wat dat betekende!
Het bleek onmogelijk. Wij konden eenvou
dig niet met elkander omgaan alsof er niets
tussen ons bestond. Het personeel begon
vermoedens te krijgen en in een minimum
van tijd gingen er praatjes over ons.
Natuurlijk waren er gedienstige geesten
die Dick's vader inlichtten. Hij geloofde
maar al te graag wat er gefluisterd werd
en hij was woedend. Hij beledigde mij tot
in het diepst van mijn hart ik geloof
niet dat ik dat ooit zal kunnen vergeten
of vergeven. Het einde was, dat hij mij
sommeerde Maarten onmiddellijk te ont
slaan, op straffe van verkoop van het hötel.
Ik had tegen hem kunnen zeggen dat hij
zijn geld kon krijgen en dat ik wel zien
zou wat ik zou aanvangen ik had alles
kunnen weggooien en Maarten kunnen
volgen in een onzeker bestaan maar ik
dwong mezelf verstandig te zijn en nuch
ter te blijven. Ik kon eenvoudig niet meer
zonder dit hotel, zonder dit werk en dit
millieu. Ik wilde Maarten niet opgeven,
maar ook mijn werk niet zij waren beide
met mijn innerlijke wezen vergroeid. Ik
weigerde om afstand van hen te doen.
(Wordt vervolgd).