ieneer is best tevreden Zie Boven: verschil in schijngestalten Het Hek van de Dam Realisten in het Stedelijk Museum Nieuwe uitgaven Bronzen reus voor de AYR O In de hoofdstad uit bliksemafleiders 3 Heringa Wuthrich OENSDAG 5 DECEMBER 1951 I?volgende morgen komt de dokter met .jjn bediende en met zijn kisten vol jddelen. Vijf korjalen liggen in de van de rivier op ons te wachten, elk 'irje roeiers bemand. De dokter deelt vnfjaal met zUn bediende. Er zijn klap- in de boten geplaatst „voor de onder een afdakje van gevlochten bladeren. B~ -"varen deftig weg en ik voel mij ont- j koloniaal", zittend in een ligstoel, door deze zwarte mannen! Het o. C t heerlijk, de rivier, lieflijker dan de Lnefiyier, wordt stroomopwaarts hoe ■•'hoe mooier. Ik hoor niets dan het t van de vogels, het geplas van de en in het water en de vrolijke stern en de roeiers. Tien heerlijke, onver re dagen liggen voor mij, het is of ik rvoel en ik weet niet hoe ik mijn „denheid lucht zal geven. Ik wuif rt toe, die ik met zijn breed muzi- ezich't in zijn tentje zie zitten, be zeilend door zijn bril om zich heen (i. Christoforus komt langszij: „of reen kopje koffie wil", zegt hij, een Twitte koffiepot in zijn bruine hand 'heffend. „En of meneer goed zit?" r is best tevreden en van alles voor- Ik kruip onhandig door de korjaal voren om de roeiers sigaretten te L Ik zou gaarne grapjes met hen ma- maar wij verstaan elkaar niet en kun- „iets doen dan grijnzen en knikken, ikijd goed gehumeurde djoeka's roe- elkaar vrolijk toe en schateren van bchen: zij lachen op een vreemde, gil manier alsof zij hoge vrouwenstem- jmiteren.Zien ze aan de oever de ewoners dan roepen ze „Hou wikkie (Hoe ben je ontwaakt?), maar het is vraag, het is een vorm van groeten, van de kant hoor je ook „Hou wikkie en dan roepen ze elkaar een en ander act aan het eind van elke zin een lang- ieieieja!" en dat steeds zachter, als 'zich zelf heen. [ten varen we zo voort tot we tegen 'uur bij een grote zandplaat aan de aanleggen. Hier zullen we ons bivak frhèb ik kamperen altijd gehaat, want ('•ok daarbij aan een guitaar en aan het tdige „Sari Marijs" en aan „fris alle rnaar buiten" en „leuk behelpen" en 'kampvuur en een zindelijke leider met erechtvaardige blonde kuif en een be- hnde blik. Maar d i t vind ik allemaal fa. r Teen oogwenk hebben de djoeka's de be uitgeladen. Dan gaat er een hele bet houwers gewapend het bos in of L aanval willen ondernemen en in tien Hen zijn ze terug met palen die ze in bond drijven en waartussen ze de hang en ophangen. De hoge gestalte van ritoforus loopt tussen hen door, orders ,u,d. |Tij gaan baden, wij sluipen, met een be poging tot onverschilligheid tegen- pde blikken van de djoeka's, met onze U witte lichamen langs de bronzen ken die echter ofschoon „wilden" rreel te beschaafd zijn om ons uit te ten. Wij zijn ook een beetje bang want weten van de gevreesde „pireng", een rivierhaai. Valt een school van deze je aan, dan leveren ze binnen een ibier je geraamte schoon afgekloven /.üo Pireng" zeggen de djoeka's gerust- j>!ffld maar helemaal op ons gemak voe- iwe ons toch niet. Di' JSSEN heeft Cristoforus een soort ruitijd bereid van rijst en de inhoud .enige blikjes waaraan een glaasje ianitenwater vooraf gaat. Er wordt een i in de grond gezet en daaraan een stal- &arn opgehangen, want de duisternis 3 nu snel in. Wij roken na het eten ten en genieten van de avond en de op ende maan tot het ogenblik daar is om ie hangmatten te kruipen. Deze hang- j'.'.en zijn overgenomen van het Amen de leger. Ze hebben een dakje en wan- ;van muskietengaas met ritssluitingen, (tl zonder moeite wurm ik mij erin. Men echter niet liggen woelen en draaien a'n ding want anders komt aan het ge- -ger geen einde. Helaas, niet de slaap rechtvaardige is de mijne, maar die der helde en onrustige! De hangmat komt ri tot rust en ik denk soms zelfs dat er -zznd (of een tijger) aan trekt. Hidden in de nacht word ik wakker en -~erk dat ik helemaal scheef hang, met -been door het muskietengaas heen. Ik ïgeen kans er in noch er uit te komen! -d-jkkig ontdekt Schubert mijn netelige 'stand, maar hij heeft te veel plezier in situatie om er snel een einde aan te üen maken. „Help me toch", roep ik welig, „dat rotding scheurt hoe langer i*verder ppen!" Nu is ook Christoforus •'waakt, ik word er uit en ook weer erin alpen en Christoforus herstelt zelfs met alosse steek de schade. Ik betuig mijn ^baarheid en mijn spijt. „Meneer kan -"helpen dat meneer niet rustig slaapt", hij vriendelijk. „Daran", prevel ik, -d,Herrin, deine Augen schuld"! ■Wat zegt meneer?" Jets, Christoforus, het is goed zo!" p besluit niet meer te slapen. Door het ISas heen zie ik aan de overzijde van -rivier de bomen in het maanlicht met de lianen omhangen als geweldige, in sluiers gehulde spoken aan de oever staan. De brulapen beginnen hun hels demonisch geloei. Ik voel de ontzettende, beklemmen de macht van het oerwoud om mij heen tot ik in het schemerlicht de donkere gestalten van de djoeka's naar de rivier zie lopen, in hun kanisso's gehuld als soldaten uit de oudheid. De tweede dag breekt aan. MARI ANDRIESSEN Luitenant verdacht van verduistering Voor het Hoog Militair Gerechtshof te 's Gravenhage stond terecht de 24-jarige eerste luitenant der mariniers J. G. A. L. B. uit Maastricht. De zeekrijgsraad in Den Haag had hem veroordeeld tot één dag ge vangenisstraf met ontslag, zonder ontzet ting, omdat hij als chef van een depót te Rotterdam 100 uit de kas zou hebben verduisterd. De verdachte verklaarde dat hij zich het geld niet opzettelijk had toe geëigend en dus geen verduistering had gepleegd. Hij had zelf het tekort van 100 in zijn kas ontdekt. Toen zijn superieuren een onderzoek instelden verklaarde hij zich het geld te hebben toegeëigend, omdat hij hoopte op die manier aan een disciplinaire straf wegens wanbeheer te ontlopen en er met een berisping af te komen. Het tekort heeft hij inmiddels aangezuiverd. De advocaat-fiscaal eiste veertien dagen gevangenisstraf met ontslag. De verdediger, mr. J. A. Hannifoort uit Leiden, vroeg krijgstuchtelijke afdoening of een voorwaardelijke straf zonder ontslag. De uitspraak volgt op 18 December. N.V. ROWNTREE - AMSTERDAM Met verontschuldiging dat ik ditmaal zo laat ben met de bespreking van deze ten toonstelling wil ik, gezien de grote belang stelling die de. in het Stedelijk Museum te Amsterdam exposerende Realisten uit Ze ven Landen van de zijde van het publiek ondervinden, toch in het kort nog enkele indrukken noteren. Het is jammer dat deze realisten in hun wapen zo ostentatief het devies voeren van De Haan, die de abstx-acten vertrapt, want het moet me van het hax-t dat er on der deze verguisde „abstracten" wat men dan ook tegen hen in mag brengen kunstenaars zijn die een meer „schilder- lijk" kleurgevoel en een intelligenter com positievermogen bezitten dan menig hier optredend „ï-ealist". Mijn gi-ootste bezwaar tegen deze groep is dit, dat er meer uit een litteraii'e tendenz dan uit één aan de rea liteit getoetste spanning geschilderd wordt. Vandaar de prentbriefkaartachtige schrie le kleurtjes die Van Nordens, Berseriks en ook Wijnbergs taferelen tot een ietwat wezenloze toneelmatigheid doen verstar ren. Zeker, de militante houding van deze schildei-s, wier credo bestaat uit de stel ling: de herkenbare werkelijkheid moet de verbindende schakel zijn tussen kunstenaar en publiek, mag men met sympathie be groeten. Het blijkt echter dat er slechts bij enkelen sprake is van een innerlijke bezinning op dit thema. De grote veiTassing is het werk van Gi-oenesteyn. Zijn prachtige tekeningen en gouaches van paarden en geiten, zijn litho's en plastieken spreken een duidelijke taal. Hier treedt een zeer begaafd talent naar voren dat, zonder tendentieuze nadrukke lijkheid aan de dag te leggen, van een krachtige persoonlijkheid getuigt. De in zending van Lex Hom behoort ook tot de sterkste. Als een voorbeeld van wat ik vooral graag zou zien in dit realisme noem ik het grote „Everzwijn" van de Fransman Mi- naux. Het ontzaglijk geweld van dit dode aardkleurige dier is in een sobere, maar verzadigde schildering voortreffelijk weer gegeven. Van de Belg Slabinck had ik, na wat hij bij de „Facetten" in Den Haag liet zien, meer verwacht dan hij hier geeft. Fiedler behoort toch xneer bij de Duitse Expressionisten. De bescheiden maar zeer mooie inzen ding van Jan Peeters laat zien dat hij nu juist wél de habitus bezit van een de reali teit aanvaardend kunstenaar. Van de beeldhouwwerken noteerde ik speciaal het statische, zuiver afgewogen „Naakt" van Damsté. OTTO B. DE KAT T oeristenklasse in de luchtvaart NICE (Reuter). Op de conferentie van de internationale vereniging voor het ver voer door de lucht (I.A.T.A.) hebben elf luchtvaartmaatschappijen, waaronder de K.L.M., overeenstemming bereikt over het instellen van een toeristenklasse op de lijnen van Europa naar Amerika. Deze nieuwe klasse zal 1 Mei 1952 worden in gesteld. De overeenkomst is een jaar geldig. Een enkele reis LondenNew York zal 270 dollar kosten, een retour 486 dollar (in het hoogseizoen 417 dollar). De overeenkomst moet nog door de regeringen worden goed gekeurd. Diefstallen uit ziekenhuis in Castricum Leden van het personeel gearresteerd Reeds enige tijd geleden bestond bij de directie van het provinciaal ziekenhuis „Duin en Bosch" te Bakkum onder de ge meente Castricum, het vermoeden, dat door employés uit de keuken van dit zie kenhuis levensmiddelen werden ont vreemd. Na een uitgebreid onderzoek is de rijkspolitie er dezer dagen toe overgegaan vier leden van het personeel te arresteren. In hun woningen werden hoeveelheden le vensmiddelen aangetroffen, die afkomstig waren uit het ziekenhuis. Het viertal, dat volgens mededeling van de politie inmiddels bekend heeft zich reeds enkele jaren lang aan diefstal van levensmiddelen te hebben schuldig ge maakt, is ter beschikKing gesteld van de officier van justitie te Alkmaar. Tegen ze ven .andere leden van het personeel, die er van verdacht worden uit deze diefstallen voordeel te hebben getrokken, is eveneens proces-verbaal opgemaaKt. De directie werd op deze gang van zaken attent gemaakt door enige boswach ters der inrichting, die getuige waren ge weest van het weghalen der goederen uit de keuken. Reeds eerder waren er on regelmatigheden ontdekt, maar het lukte stegds de diefstallen in de doofpot te stop pen. Met de arrestaties is vermoedelijk aan een langdurige ontvreemding van levensmiddelen een einde gemaakt. Onder de gearresteerden bevinden zich personen, die meer dan dertig jaar in dienst van de inrichting zijn en over enige tijd met pensioen zouden gaan. Faillissementen De rechtbank te Haarlem heeft in staat van faillissement verklaard: J. Spaargaren CJzn., grossier in bloemen, wonende te Aalsmeer, Stommeerweg 54. Rechter-commissaris: mr. J. P. Petersen. Curator: mr. G. J. H. de Leeuw, advocaat en procureur te Badhoevédorp. J. van Deurzen, scheepsbouwkundige, wo nende te Haarlem, Ged. Oude Gracht 113. Rechter-commissaris: mr. J. P. Petersen. Curatrice: mej. mr. H. Muller, advocate en procureur te Haarlem. Wegens het verbindend worden der enige uitdelingslijsten zijn geëindigd de faillisse menten van: H. Kruk, bakker, wonende te Velsen, Schulpweg 96. W. A. Reynders, metselaar, wonende te Haarlem, Teding van Berkhoutstraat 8. M. van Kesteren, echtgenote van. R. O. van de Pauvort, wonende te Heemstede, Franz Schubertlaan 25. P. van Kesteren, wonende te Heemstede, Franz Schubertlaan 25. J. H. van Kesteren, wonende te Aerden- hout, gem. Bloemendaal, Boekenrodeweg 47. Kort nieuws De Chr. Middenstandsbond heeft een telegram gezonden aan de minister van So ciale Zaken en Volksgezondheid waarin wordt gezegd, dat de bond met verontrusting kennis heeft genomen van de vermindering der subsidiepost vrijwillige ziekenfondsver zekering op de begroting voor Sociale Zaken. Verdere verhoging van de contributie der vrijwillige ziekenfondsverzekering acht de bond onaanvaardbaar, daar deze contributie zijns inziens reeds de sociaaL toelaatbare grens overschrijdt. Agenda voor Haarlem Woensdag 5 december ïpaanie: „Een gevaarlijk individu", „Ont- ^Krd", 14 j., 7 uur. Frans Hals: (deze -7, Wsloten)Rembrandt: „Wegpiraat no. aiie leeft., 7 uur. Palace: „In de schaduw 'i"rn v York", 18 j., 7 uur. Luxor: „De j.aan het dansen" alle leeft., 7 uur. „De vlucht naar het paradijs", alle 7 uur. p donderdag 6 december ^brandt, Palace en Luxor: 2, 4.15, 7 en LT- „City= 2-15- 4.30. 7 en 9.15 uur. wanie: 2.30, 7 en 9.15 uur. (Zie programma arlem Geleid begin Er was Zaterdag weer een mooie, indi-ukwekkende plechtigheid in Am sterdam. Of liever gezegd buiten Am sterdam, want zij geviel in de Sloter- meer even buiten de dijk, die indertijd werd aangelegd om er een spoortrein op te laten rijden, die rond heel Amster dam zou tuffen. Toen de dijk er eenmaal lag, vond men het toch niet zó'n aardig idee meer en men liet daarom het hele plan maar weer vallen. En nu ligt die dijk daar als een log bewijs van de zegswijze „Bezint eer gij begint". Aan de voet van deze dijk had de Plechtigheid plaats. Zij bestond uit het heien van de eerste paal voor de vier tuinsteden met 35.000 woningen, die men in de toekomst aan de Amsterdam se stadsrand wil gaan bouwen. Wij vin den dat een hele onderneming. Vooral als wij naar die dijk kijken. Maar goed, die eerste paal is er nu ingeheid en het begin is er dus. Al doet het oi'ganiseren van een Plechtigheid i-ondom het heien van de eei-ste paal ons altijd een beetje denken aan een knaapje, dat zijn ganse familie om zich heen verzamelt om gade te slaan, hoe hij de eerste stuiver in zijn spaarvarken steekt voor de electrische trein van tweehonderd gulden, die hij denkt te gaan kopen. Het was nochtans een hele Plechtig heid bij die heipaal. De minister van Wederopbouw sloeg hem persoonlijk de grond in, er waren een heleboel heren mét zwarte hoeden, die Autoriteiten en Genodigden, en 'heren zonder hoeden, die de Pers heten. En ook waren er redevoeringen, één van minister mr. J. in 't Veld en één van wethouder mr. J. J. van der Velde. Het is oneei-biedig van ons om het te zeggen, xnaar wij houden niet van Ne- derlandse plechtigheden. Ze zijn zo pléchtig. En zo ongemakkelijk. Allerlei mensen moeten van heinde en ver ko men om ergens in de bagger te staan en te kijken naar een hoge autoriteit, die een boom plant of' een steen legt in daartoe volmaakt ongeschikte kledij. En vervolgens houdt hij een rede met be langrijke gegevens, die op veel comfor tabeler wijze aan het volk kenbaar ge maakt hadden kunnen worden. En dan gaat iedereen met een stralepde glim lach, natte voeten en een hart vol ellen de heen, alleen maar omdat een ijverige organisator ergens op een kwade achter middag heeft geopperd: „Dat zou nou 'es net iets zijn voor een Indrukwek kende Plechtigheid. Met een minister. En Autoriteiten en Genodigden." Burger Boeda Wij voor ons prefereren het opgewekte scepticisme dat onze Franse vrienden bij zulke gelegenheden aan den dag leggen.. De burgemeester zet dan zijn hoge hoed zo raar op het hoofd, dat iedereen kan zien, dat hij in de goede afloop niet in het minst gelooft, de harmonie blaast nog valser dan anders en de minister wordt per ongeluk in de vlag gewikkeld, waarmee men het beeld had omhuld, zodat iedereen kan zien, dat het geen échte Plechtigheid is. En gaat het er om iets van belang te herdenken, wel, dan enscèneren die dekselse kerels een strak tafreel om de Are de Triomphe, waarbij tien eeuwen machtige historie de mens koud langs de rug lopen. Maar hier is dat nooit zo. Of er nu een kleuterschool wordt geopend of een parade wordt gehouden, het is altijd hetzelfde. Er valt nooit iemand in een bak cement en er gaat nooit per ongeluk een kanon af. En wanneer er wat kouds langs onze rug loopt, zijn dat regen druppels. En er is altijd iemand die zegt. dat het comité heeft gemeend te moeten en dat het van oordeel is. Wij zouden dat wel wat anders wil len zien. Wat consequenter bijvoorbeeld in dit geval. Want het werk in de Slo- termeer is helemaal niet begonnen met het heien van die paal. Wanneer men eerlijk had willen zijn, had minister In 't Veld bijvoorbeem de eerste pannen van het dak kunnen rukken van de oude boerderij, die er voor gesloopt moest worden. En dan hadden de genodigden daarna een begin kunnen maken met het v rolijk inkinkelen van de ramen. Al had zulks natuurlijk niet zozeer een weder opbouwende indruk gemaakt. Als wij onszelve goed beschouwen, zijn wij toch maar een conservatief ke reltje. Maar die ouwe, rustige, stoere boerderij die daar aan de wetering in de groene weilanden lag, moest toch echt even gewroken worden. Zo zijn wij. De staatsburger Boeda kiest voor de Tuin stad Slotermeer, maar Boeda sec te al len tijde voor een oude boerderij. De eerste voor industrialisatie, hoogbouw, Diesel-electrische treinen en een zwem bad voor vijftienduizend mensen en de tweede voor de jacht, een huis met een houtvuur, paarden, muziek en oude wijn. Geen boezemstad Het wordt anders een Tuinstad van hebben wij U, Excellentie, Mijnheer de Burgemeestei-, Dames en Heren Geno digden, daar, zo verzekerde wethouder Van der Velde, die nog opmerkte, dat het slaan van de eex-ste paal voor een bouwwerk altijd een belangrijke ge beurtenis is. Dat kan moeilijk worden betwist. Zeker wanneer het gaat om deze gans nieuwe vorm van uitleg, de zogenaamde „tuinstadvorm". Er zullen vier van deze tuinsteden verrijzen om het grote meer, Geuzenveld. Slotermeer. Osdorp en Slotervaart. Het gaat nu om een bevrijding uit de gesloten stads- vorm en de Ringrijk is daarbij geen om walling meei-, geen beknelling, maar een verbindend element tussen de tuinste den onderling en van deze met de reeds bestaande stad, zo riep de wethouder uit. Dit achten wij een heerlijke gedachte, die nog aan aanti-ekkelijkheid wint wanneer men de genoemde aardwal in ogenschouw neemt. Wat hét Slotei-meer zelf betreft, dat in 1634 was drooggelegd en nu weer wordt natgemaakt, de hex-aanleg ervan is ook van belang geweest voor het winnen van het zand waarmee het weiland werd ondergespoten. Want zand is duur. En verder heeft men zand bespaard, zei de wethouder, door er een polderstad van *e maken, waarvoor men maar twee meter zand hoefde op te spuiten, in- plaats van een zogenaamde boezemstad, waarvoor men uiteraard tot vier meter r\ moest ophogen. Als men dit alles hoort, kijkt men toch wel weer met andere ogen tegen de tuinstad Slotermeer aan. BOEDA. Prisma-boeken (Uitgeverij Het Spectum, Utrecht en Brussel). Zilvermeeuw-Serie (Uitgave N.V. Service, Den Haag). Afgezien van de vraag naar de wenselijk heid daarvan is het natuurlijk buitengewoon moeilijk om in een betrekkelijk klein taal gebied als het onze over te gaan tot publi catie van populair-wetenschappelijke en belletristische werken in de vooral in Ame- ra tegenwoordig zo gangbare vorm van het uiterst goedkope „pocket-book". Twee Neder landse uitgevers hebben echter nieuwe po gingen aan de reeds gedane en met niet gering succes bekroonde ondernemingen toe gevoegd. Gelukkig heeft men er van afgezien de sensationele en vaak zinnenprikkelende bandversiering na te volgen. De Prisma-boeken van Het Spectrum zijn herdrukken. Als eerste nummers verschenen de veertiende druk van „Erik of het klein insectenboek" van Godfried Bomans en „Mémoires of gedenkschriften van minister Pieter Bas" door dezelfde auteur, met de oorspronkelijke illustraties van Harry Prenen, in vijfde druk. Van de plezierige verteltrant van de Limburger Edmond Nicolas kan men- genieten in zijn verheerlijking van het vele goede der aarde onder de titel „De Heer van Jericho". Voorts zag in deze reeks de roman „De vliegende danstent'' van de bij zonder geestige Bruce Marshall het licht. De toneelversie hiervan Pater Malachius' Mirakel heeft hier te lande destijds veel stof doen opwaaien. Al is de bladspiegel niet bijzonder fraai, de boeken hebben een pret tig formaat en vormen door de genoegelijke inhoud aantrekkelijke geschenken. Met be langstelling zien wij de voortzetting van deze serie tegemoet. De Zilvermeeuw-serie van Servire is veei- zijdiger van opzet en ondanks de geringe stevigte van de bandjes uitstekend van uit voering. De typografische verzorging munt uit door helderheid. Men vindt er oorspron kelijke en vertaalde, nieuwe en herdrukte romans en kinderboeken, religieuze en psy chologische werken, reisverhalen en speur dersgeschiedenissen in. Zo mag men zeer dankbaar zijn voor de introductie in ons land van „Kunsthistorie met een glimlach" door de kostelijke Engelse tekenaar Osbert Lan caster, gewijd critisch en satirisch aan de geschiedenis van het binnenhuis. Tekst en illustraties wedijveren in humor. „Daar ik wel graag zou willen weten waardoor ik ge worden ben zoals ik ben, stel ik eens een onderzoek in hoe mijn voorouders zijn ge worden wat zij in hun tijd waren" aldus de titel van één der hoofdstukken uit het „Verslag aan Petrus over die wereld waarin Hendrik Willem van Loon de eerste jaren van zijn leven doorbracht", een autobiogra fisch fragment vol geschiedkundige fantasie. In dezelfde reeks verscheen ook „De psycho logie van 's mensen mogelijke evolutie" door P. D. Ouspensky, wiens „Nieuw model van het heelal" voor de oorlog sterk de aandacht trok. „Een methode om te ontkomen aan de vloek van deze tijd" vormt de inhoud van „Zelfgenezing van nerveusiteit" door Martin Kojc, waarvan de titel door een taalfout ontsierd wordt. Dc eerste kinderboeken in de Zilvermeeuw serie zijn „Marianne's avontuurlijke reizen" door J. M. Selleger-Elout en „Klasse zes naar de H. B. S." van Greta Vollewens-Zeijle- maker. Het boeiende „Lippenstift mysterie" van Ellery Queen vormt het begin van de reeks detectiveromans. Tenslotte moeten ge noemd worden: „Het genezende licht" door Anker Aggebo, een levensbeschrijving van een Deense arts en „Een profeet verrijst" van Sholem Asch. Het Water (deel VII van de Schoon heid van ons land). Uitgeverij Con tact; Amsterdam en Antwerpen. In een honderdvijftigtal uitzonderlijk mooie foto's, bijna alle van Cas Oosthuys, geeft dit royaai-uitgevoerde boekwerk ons e:n fascinerend beeld van de eeuwigdurende strijd van ons land tegen zijn erfvijand, het water, dat hier in al zijn verschijningsvor men is uitgebeeld met een verrassende na tuurgetrouwheid zoals men die nog zelden in foto's verwezenlijkt zag. Water, dat brui send en kokend duinen en dijken belaagt, water in stille plassen en poelen, bedwongen door de techniek, overspannen door mach tige brugconstructies, water als middel van bestaan voor visserij en scheepvaart en als recreatieoord voor de mens. Deze waarlijk sublieme collectie foto's wordt op gelukkige wijze aangevuld door een in leidende beschouwing, waarin Evert Zand- stra de kringloop van het water schetst en een knappe karakteristiek geeft van de zee, de rivieren en de plassen en hun veelzijdige betekenis voor ons land. Een kostelijk bezit, deze prachtige uitgave! De vrouw in het bedrijf De Nedexdandse Vereniging voor Maat schappelijk Werk zal in samenwei-king met de Nederlandse Vereniging voor Bedrijfs psychologie op 14 December in Den Bosch in congres bijeenkomen. Het congres is ge wijd aan het onderwerp: de vrouw in het bedrijf. Prae-adviezen zullen worden uit gebracht door prof. dr. W. Banning; prof. dr. J. Waterink; mej. J. Hymans; mevr. dr. H. Dresen-Coenders; mr. M. Berden en mej. A. Ligthart, respectievelijk over: sociologische achtergronden; psychologi sche aspecten; practische problemen; de psychologie van het fabrieksmeisje; sociale en paedagogische xnaatregelen en enige feitelijke gegevens over het beroep van de vrouw in Nederland ■rooi ADVERTENTIE Verleden week hebben wij de Haar lemse beeldhouwer Mari Andriessen tijdens zijn tocht met de districtscom missaris, het factotum Christoforus en de Schubert genoemde musicus aan het einde van de eerste dag van een inspec tiereis op de Saramaccarivier door het Surinaamse oerwoud in een leegstaand huisje, omringd door brullende apen, achtergelaten. Uit onderstaand verslag vernemen wij hoe de nacht werd door gebracht. Na afloop van de training van de Nederlands elftalclub hebben de spelers een bezoek gebracht aan H. Schijvenaar die nog in een ziekenhuis te Amsterdam vertoeft. Zittend aan het bed van links naar rechts Bakers, De Jong en Terlouw en staande Biesbrouck, Groeneveld, Van Overbeek, Odenthal en Lenstra. OOK planeten verto nen schijngestalten men richte de kijker maar eens op Venus. Het kan gebeuren dat men haar nog aantreft terwijl het al klaarlichte dag is. Zij ziet er uit als de halve maan in haar laatste kwartier. Jupiterde andere van de twee helderste plane ten staat (tot Maart nog) 's avonds aan de hemel en Donderdag- en Vrijdagavond (6 en 7 December) is hij weer ie vinden vlak bij de maan. De conjunctie van de maan en Jupiter kunnen wij niet zien: die speelt zich af om ongeveer half twaalf in de och tend en men zou zich dusom die te kunnen waarnemen, ergens an ders op aarde moeten bevinden waar het op dat moment nacht is. Tobh staan ook voor ons de maan en deze planeet vrij dicht bij elkaar. Morgenavond ziet men de maan „rechts-', dat wil zeggen ten Wes ten van Jupiter, de avond daarop is zij de planeet gepasseerd en staat er ten oosten van („links"). Duidelijk bewijs dat de maan van West naar Oost om onze aarde loopt, al lijkt het (ten gevolge van de dagelijk se aswenteling der aar de) alsof zij van Oost naar West draait. Maar nog een ander verschijnsel vraagt de aandacht. Wij weten dat noch maan, noch Jupiter eigen licht uitzendt; zij kaatsen slechts opgevan gen zonlicht terug. De maan is ongeveer „half", Jupiter staat met haar vrijwel in één lijn en men verwacht onwille keurig dat deze dus ook een „halve" gestalte zal vertonen, zoals Venus. Niets daarvan men heeft een kijker nodig om het te constateren, maar dan blijkt ook dui delijk dat Jupiter een vrijwel onaangetast rond schijfje vertoont. Hij is, wat ivij bij de maan noemen, „vol". Hier speelt het gezichts bedrog ons parten, waar aan wij bij het kijken naar de sterrenhemel meestal niet denken: ogenschijnlijk staat alles in één vlak. Zo lijkt het, alsof de maan en Jupiter vlak bij elkaar staan in werkelijkheid is de planeet op dit moment ongeveer 1750 keer zo ver van ons af als de maan. Om het met een hui selijk voorbeeld aan schouwelijk te maken als de zon een lichtge vende bol is die een veertig meter rechts van ons staat, dan is de maan een knikkertje vlak voor onze neus, ongeveer tien centimeter ervandaan, dat dus van de zon zij licht opvangt, waardoor wij de rechterhelft licht, de linker donker zien. Op die schaal staat Ju piter, een flinke voetbal, ongeveer 175 meter voor ons uit en diens naar ons toegekeerde zijde vangt dus vrijwel hele maal het schijnsel van de lichtbol op. Andere illustratie van het verschil is afstand stel u een straaljager voor die met de super sonische'9 snelheid van 2000 km per uur vliegt. Voor een reis naar de maan zou dit toestel gesteld dat het zich door het luchtledige kon be wegen acht dagen nodig hebbenover een vlucht naar Jupiter zou het een kleine veertig jaar moeten doen. G. v. W. Bij de bronsgieterij Bin der te Haarlem is dit beeld, „De Zaaier", van beeldhouwer P. Starre- veld gereed gekomen. Het is bestemd voor het A.V.R.O.-gebouw te Hil versum en werd door de gewestelijke besturen dezer omroepvereniging geschonken ter gelegen heid van het 25-jarig bestaan van de A.V.R.O. Het beeld zal Zaterdag worden onthuld. Hier wordt het ruim drie me ter hoge gevaarte in een verhuiswagen geladen die het naar Hilversum vervoerde. ADVERTENTIE Woensdag en Donderdag is de Stadsschouwburg gesloten. Vrijdag 7 December geeft het A.T.G. een reprise van „De ingebeelde zieke" van Molière, onder regie van Kees van lersel, met Louis Saalborn in de titelrol. Dagelijks kan men in het Centraal Theater het blijspel „Krakeel om het kasteel" van Alan Melville door het Vrije Toneel onder regie van Cruys Voorbergh zien, waarin Nell Koppen en Enny Meunier optreden met Gijs- bert Tersteeg en Willy Ruys. Kitty Janssen speelt de vrouwe lijke hoofdrol in Eens in de honderd jaar' van F. Hugh Herbert, bijge staan door Guus Oster en Henk Rig- ters, in het Leidseplein Theater en Enny Mols de Leeuwe gaat in de Kleine Komediq door met het uit beelden van zeven vrouwentypen in het stuk „De appels van Eva". Tachtigduizend mensen bezochten reeds de Amerikaanse IJsrevue in Carré, bestaande uit veertig tafe relen, waaraan thans ook medewer king wordt- verleend door Fritzy Gillard. Muziekuitvoeringen zijn er in de tweede helft van deze iveek niet, maar wel kruinen wij enige nieuwe tentoonstellingen aankondigen: Bali nese schilderijen en werken van de Parijse Hena Loopuyt in kunstzaal Van Lier aan het Rokin, schilderijen van Emile Vliegers in het I.C.C. en grafiek van Michel Béret in kunst handel Sant.ee Landweer aan de Kei zersgracht. Van 7 December tot 28 Januari exposeert Max Bechmann in het Ste delijk Museum, waar men tot eind December ook werken vindt van Jacob Dooyeumard en Pierre Apol. De tekenaarskring A-51 heeft in museum Fodor een tentoonstelling ingericht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1951 | | pagina 5