Vrije Tijdsbesteding Piet van Lieshout bordelige Verrassingen N/oor \/rijdag H.G.K. zong „De Messias" van Handel dog uti dog oiïtrf Duizenden VAN VLIET's GESLOTEN ZIJN Smult U mee op Oudejaarsavond? Luidsprekers Hyacinten en narcissen voeren de boventoon Nieuwe uitgaven Velsen Velsen-Noord IJmuiden EET NEDERLANDS FRUIT, pONDERDAG 27 DECEMBER 1951 5 Gebouw „Dépendance" Nieuw toneelstuk van Maurits Dekker Italië wenst een verenigd Europa Kerstexpositie „Bloemlust" Bekroningen LUIDSPREKER i Agenda voor Velsen JVatuurlijk Zonder tractaties kan de gezelligheid immers geen hoogtij vieren. En waar dat verrukkelijke, frisse appelgebak op tafel komt, kan een ieder zich naar hartelust tegoed doen. Want al wat van appels wordt gemaakt, tast nooit de slanke lijn aan. WOLLEN DEKEN 150/200 cm, Uni kleur Alléén Vrijdag DUBBEL DIVANBED zéér praetisch met fijnnetmatrasl Alléén Vrijdag Coupon ONGEBL KATOEN voor 2 pers. laken 180 x 240 cm Alléén Vrijdag ZWANENDONS 80 cm breed, zalm en bleu, per meter Alléén Vrijdag JACQUARD BADDOEK, prima kwaliteit, in geel. rose, bleu en groen Alléén Vrijdag HAARLEM VROOM mtjUJU&JlAjti* BEVERWIJK RAAMSINGEL 30 - TEL. 11045 Voor feesten, vergaderingen en andere bijeenkomsten de meest geschikte gelegenheid Keuken (evt. kok) aanwezig. FIGUURZAAGTEKENINGEN: Kinderkamerlampen - Poppenhuizen - Winkels - Pakhuizen - Autobussen - Hijskranen enz. enz. FINEERWERK: De bekende ,,Marjo"-mappen (door prima afwerking bekend). BOUWTEKENINGEN: van de bekende schepen, als Nieuw Amsterdam, Zwarte Zee, Wervelwind, Zeearend enz. enz. „FABOS" MEUBELTEKENINGEN op ware grootte van Kloostertafels en stoelen enz. Verder alle „TALENS"-artikelen; CETA BEVER BEITSEN R. en D. BEHANGSELS - VERF en GLAS OOSTERDUINPLEIN 90—92 - IJMUIDEN - TEL. 5651 Bezorgt alles thuis houden de herinnering aan Oudejaarsavond vast, door er zelf flitsfoto's van te nemen, wanneer u dit soort fotogra fe nog niet kent, laat u dan door ons volledig inlichten. Alles wat u nodig heeft levert: Ciné- en Fotohandcl WAGENWEG 86. £E LESSEN VAN WOENS DAGAVOND gaan door op Donderdagavond 27 Dec. Dansschool R. Martens. WEGGELOPEN: Maandag avond 17 Dec. klein wit- zwart hondje. Speelmakker •^n de kinderen. Terug te bezorgen bij van Gelderen, Keizer Wilhelmstr. 14. OOK UW ADRES voor Ko nijnenvellen. De hoogste waarde. Parkstraat 10 bij 't station Haarlem. Te koop: prima J. WINTER JAS pr. f 40. P. Potterstr. 22, IJmuiden. Prima GITAAR te koop. De Wetstraat 8, IJm. Te koop 1. groene gestrooml. KINDERWAGEN f 50. LU- meystraat 28, IJm. Wegens vertrek pr. GAS FORNUIS f 65, lange per- sianer bontjas m. 44 f 95, pr. lits-jumeaux f 145. Br. L 3733 Wegens vertrek: pr. Deven ter GANG- of TRAPLOPER f 95, antiek spinnewiel f 30, een pers, kapokmatrassen, p. stuk f 30. Brieven L 3732 Spotkoopje. 12 els VLOER KLEED f 45, twee pers. eiken ledikant met pr. kapok bed f 75, kachel f 10, haard als nieuw f 65. Br. L 3731. Haarlems Gemengd Koor, dat al jaren lang de traditie hoog hield op Tweede kerstdag het „Weihnachts-Oratorium" van gaCh uit te voeren, heeft daarmede thans noodgedwongen gebroken uit vrees voor gebrek aan belangstelling, daar een ander Icoor de vorige week hetzelfde werk hier reeds ten gehore bx-acht. In de plaats daar van kwam dirigent Jan Booda met Han dels „Messias" in de bewerking van Mo zart, een arrangement dat zijn waarde ge had'heeft om het werk op het vasteland populair te maken, toen men het zuivere begrip voor de muziek der vroegere gene raties was kwijt geraakt, maar dat in onze dagen volkomen nutteloos en stijlcritisch zeer aanvechtbaar geacht wordt. Gelukkig zijn er in het werk de vele en steeds rijk aan effect klinkende koren, die Mozart nagenoeg ongemoeid gelaten heeft. Maar helaas moesten wij ervaren, dat Booda in deze prachtige stukken ongenadig het mes had gezet. Het weglaten van en- hele nummers uit het zeer uitgebreide werk zou men nog oogluikend kunnen laten voorbijgaan maar het happen in de nummers zelf, waardoor het evenwicht van de muzikale vorm aangetast wordt, noopt lot protest. Wanneer bij voorbeeld van de beroemde koorfuga „Durch seine Wunden sind wier geheilet" (die Mozart geïnspi reerd heeft tot het „Kyrie" van zijn Re quiem) alleen de expositie en de slotmaten uitgevoerd worden, constateren wij dit als een tekort aan artistieke ernst. Haarlems Gemengd Koor, bijgestaan door de lieder tafel Haarlems Zanggenot, is tegen de eisen van deze koornummers (ook de fu- gatische en die welke rijk aan coloratuur zijn) volkomen opgewassen. Dit heeft men deze middag in menige goed geslaagde passage getoond. Maar het zij de dirigent geraden nog eerder een koornummer meer uit te schakelen dan andere onvolledig uit te voeren, althans wanneer hij geen kans Zijn toneelstuk „De wereld heeft geen wachtkamer" bracht Maurits Dekker zo veel succes, ook in het buitenland, dank zij het de belangstelling en de nieuwsgie righeid prikkelende onderwerp: de atoom bom, de angstaanjagende onbekende. Maar daarmee was voor hem de actualiteit nog lang niet uitgeput. De laatste tijd werd in opzienbarende artikelen in verscheidene Franse en Amerikaanse bladen (naar aan leiding van daarover gevoerde processen) de overigens eeuwenoude vraag behandeld of doktoren het recht hebben patiënten uit ondragelijk en ongeneeslijk lijden te ver lossen. Een dergelijk geval van euthana sie met deze Griekse term (het woord betekent: schone dood) duidt men in de medische ethiek het actief versnellen van het stervensproces aan heeft hij gedra matiseerd in „De andere wet", waarvan Maandagavond in de Amsterdamse Stads schouwburg de première werd gegeven. Nu koester ik tegen een dergelijke vorm van toneelschrijverij in principe zeer ster ke bezwaren. We hebben aan Ibsen, Shaw en hun discipelen al leergeld genoeg moe ten betalen. Maar goed, als iemand meent niet buiten de schouwburg te kunnen om de hedendaagse problemen te belichten (of misschien wel een oplossing daarvan voor testellen) dan zal ik hem het recht daar toe niet verder betwisten. Hem aldus een eindweegs tegemoet gekomen zijnde moet ik echter protesteren tegen het feit dat Maurits Dekker niet meer dan oppervlak kige moeite heeft gedaan de gekozen stof artistiek te benaderen. Hij doet mij den ker: aan een jongetje dat in de keuken probeert van alle potjes op de bovenste olank te snoepen, zonder er goed bij te kunnen. Op de één of andere manier blijft alles wat hij zijn personen laat zeggen be neden het niveau dat we van hen de één is medicus, de beide anderen zijn schei kundigen verwachten mogen. Hier en door de typering van de familieleden toont Dekker zich de erfgenaam van het burger lijk realisme van Holland op z'n smalst. Daarbij komt nog dat het tweede tafereel van het tweede bedrijf zeldzaam drakerig is uitgevallen. De indruk van onzuiverheid der verde digde stelling, waarmee men de pauze in gaat, wordt door het laatste deel wel enigs zins opgeheven maar het blijft een con structiefout. Blijkbaar heeft Maurits Dek ker geen keuze kunnen maken tussen drie genres: het probleemstuk, het politiespel en het melodrama in de trant van: „Mag hij doden, moet hij zwijgen?" Deze vraag wordt overigens het zij hem als ver dienste aangerekend, hoe gebrekkig het ook gebeurt op twee manieren gesteld: ten aanzien van de door zijn liefde voor de huishoudster niet meer belangeloze echtgenoot van de zieke en door de uit pure mensenliefde gedreven artsen. Het geheel is niettemin, mede door de schematische karaktertekening, al heel weinig overtui gend. De voorstelling werd gegeven door enige leden van het Amsterdams Toneelgezel schap (Johan Schmitz, Jo Sternheim, Jan Modderman, Annie de Lange en anderen) ten bate van de Stichting 1940-1945. liet is niet de gewoonte over liefdadigheids prestaties een oordeel te vellen, maar toch mag wel gezegd worden dat de vertoning weinig glans of diepte had. Er zaten voor de acteurs dan ook weinig kansen in. Men moet de speelbaarheid maar eens vergelij ken met een in wezen soortgelijk stuk als „De heilige vlam" van Somerset Maugham, om een voorbeeld te noemen. Voor toneel schrijvers geldt er nu eenmaal géén andere wet! De regie was van Herman Sternheim, dat lazen we althans op het programma. DAVID KONING. ziet het werk compleet te geven. De solopartijen werden vervuld door de sopraan Hélène Ludolph, de alt Nel de Boer, de tenor Han le Fèvre en de bas Her man Iiülsmann. De sopraan heeft ons met met een fraaie en vlotte vertolking van de aria „Erwach" verrast; de alt beschikt over een mooi geluid, maar bleek te zwak om tegen Mozart's orchestratie op te kunnen. De tenor imponeerde door zijn rustig en mooi getimbreerd zingen bij „Er weidet seine Herde" en ook elders. De bas, die doorgaans nog al „kelig" zong, voldeed het best in de opstandingsaria „Sie schallt, die Posaun". Het orkest (de H.O.V.) en de organist Gosse Kroeze reageerden trouw op de di rectie van Booda. Klaterend hoogtepunt van de uitvoering was hetHallelujah", dat op verzoek door het publiek staande werd aangehoord. JOS. DE KLERK (Reuter). De Italiaanse premier en minister van Buitenlandse Zaken, Alcide de Gasperi, heeft Dinsdag voor zijn ver trek uit Rome naar Parijs, waar hij de conferentie over het Europese leger zal bij wonen, verklaard, dat indien „dit experi ment" door alle betrokken landen vastbe sloten zou worden uitgevoerd, zulks een ommekeer in Europa te weeg zou brengen en de loop van de geschiedenis zou wijzi gen. Italië is bereid een deel van zijn sou- vereiniteit op te geven, mits alle andere deelnemende landen dit eveneens zouden doen en mits de oprichting van het Euro pese leger spoedig gevolgd zou worden door de vorming van een kern voor een Europese federatie, waarom heen een Ver enigd Europa zou kunnen worden opge bouwd. De Kersttentoonstelling „Bloemlust" in de H.B.G.-hal te Lisse, die Maandag door burgemeester mr. Th. de Graaf van Lisse is geopend, zal tot en met Zaterdag open blijven en liefhebbers en vakmensen doen genieten van de kleurenpracht der voor jaarsbloemen, die hier hartje winter in bloei staan. Opnieuw overtreft de Kersttentoonstel ling van „Bloemlust" die van het vorig jaar. Het vakmanschap in de Bloembollen streek vertoont een opgaande lijn. Dertig jaar geleden kreeg men op een Kerst- tentoonstelling één narcissenvariëteit in bloei te zien en die was nog uit Frankrijk aangevoerd. Wanneer men dan op deze Kerst tentoonstelling meer dan tienduizend nar cissen in tal van variëteiten en prachtig bloeiend ziet opgeplant, bewijst dit wel dat de cultuur en met name de kennis inzake het forceren en vertragen van bloembol len door temperatuurbehandeling met reuzenschreden vooruitgegaan is. De tulpen zijn dit jaar in de minderheid, ze bloeien traag in dit seizoen. De meerder heid vormen de narcissen, die de beicle flanken van de 1300 vierkante meter grote tentoonstellingshal geheel innemen. Het midden is gereserveerd voor de hyacinten waarvan er eveneens ruim 10.000 zijn op geplant. De blikvanger op deze tentoonstelling is de achterwand waar, tegen de spitsboog van een gothisch kerkraam en gegarneerd door slanke kaarsen, zuiverwitte amaryllis kelken in grote hoeveelheid tot een gewel dig bloemstuk zijn saamgevoegd, geflan keerd door de grote rode kelken van de amaryllis hippeastrum en de sierlijke ama ryllis gracilis. Deze in rood en wit gehou den decoratie geeft, met de grote bloem kronen die aan de zoldering hangen, aan de tentoonstelling een typische Kerst sfeer. De jury kende twee grote gouden medailles aan deze amaryllis-groep toe Na de voorzitter van Bloemlust, de heer C. J. Segers, wiens rede nog in onze editie van Maandag is opgenomen, sprak de bur gemeester van Lisse, mr. Th. de Graaf, die zeide onder de indruk te zijn geraakt van de vakkennis, het optimisme en het door zettingsvermogen van de mensen uit het bloembollenvak, uit deze streek en deze gemeente. Hij hoopte op een spoedige ver betering van de positie van het bloembol lenvak, dat een zware strijd moet voeren voor zijn exportpositie, waar Nederland wegens gebrek aan grondstoffen bij de on derhandelingen zo weinig pressie kan uit oefenen en dus de kwaliteit der producten het moet winnen. Wisselbekers: Voor de beste geprepareerde hyacinten: H. de Graaf f en Zn. te Lisse (tweede keer); voor beste collectie ver vroegde hyacinten: H. de Graaff en Zn. te Lisse (tweede keer); voor beste inzending hyacinten décoratief: H. de Graaff en Zn. te Lisse; voor beste inzending narcissen: Warnaar Co. N.V., Sassenheim (defini tieve prijs); voor idem 8 soorten: Warnaar en Co. N.V., Sassenheim; voor beste inzen ding tulpen: Jac. Uittenbogaard, Oegst- geest; voor idem 10 soorten: Jac. Uitten bogaard, Oegstgeest; definitieve prijs beste gemengde inzending: G. B. de Vroomen te Sassenheim; grote gouden medaille met lof der jury voor inzending Amaryllis Hip peastrum: G. C. van Meeuwen te Heem stede; grote gouden medaille voor inzen ding amaryllis gracilis: G. C. van Meeuwen te Heemstede. Gedurende de avonduren is de expositie in een speciale belichting te zien. U zoudt het door heel Kennemerland kunnen aanplakken natuurlijk, dat U een stofzuiger, een auto of iets anders te koop heeft. Spaar U die last PLAATS 'N Italië, Aspecten van Leven en Cultuur, onder redactie van E. J. Dijksterhuis en Jaap Romijn W. de Haan N.V., Utrecht. Het maandblad De Gids heeft dit bijzon dere nummer over Italië op dezelfde wijze samengesteld als verleden jaar het nummer over Amerika: uit bijdragen van deskundi gen over verschillende aspecten van de na tionale werkzaamheid. Het Amerikaanse nummer was echter voornamelijk door Hol landse medewerkers gevuld, die allen tracht ten enkele punten op zo'n manier te stellen, dat ze de vertegenwoordiging konden voeren van wat weggelaten was; het Italiaanse num mer is voornamelijk op Italiaanse bijdragen aangewezen, en daarvan bieden vele niets, dat een samenvatting en karakteristiek ten behoeve van de buitenstaander lijkt. Het is voor een buitenstaander altijd wel iets mak kelijker dan voor een insider om uit te ma ken, wat andere buitenstaanders het wezen van een zaak doen vermoeden; en Amerika is nog steeds voor cultuurbeschrijvingen een veel handzamer object dan welk Europees land ook. Daarmee zijn de tekortkomingen van dit nieuwe nummer voor een deel ver klaard, maar beter wordt het er natuurlijk niet door. Overstelpt met namen van stro mingen en personen snuift de lezer maar weinig Italiaanse lucht op. Het stuk van de Nederlandse journalist A. H. Luijdjens over Tien jaren Italiaanse Geschiedenis is echter een goed. zakelijk stuk en de artikelen van Massimo Mila over moderne Italiaanse muziek en van Emilio Lavagnino over herstel van oorlogsschade aan monumenten zijn zowel overzichtelijk als animerend. Van de Italiaanse gedichten en verhalen heeft in deze vertalingen Eugenio Montale's Dora Markus poëtisch leven. S. M. Arthur Koestier, De jaren van verlangen. Vertaling van H. P. van den Aardweg. (A. J. G. Strengholt, Amster dam.) Het is een onvriendelijk lot (of iets anders) dat Arthur Koestier er toe drijft om steeds maar weer zijn ideeën in romanvorm te presenteren. Als romanschrijver is hij in „The Age of Longing" eenvoudigweg banaal; zijn figuren staan voortdurend in de meest afgetrapte situaties tegenover elkaar in bars en slaapkamers en op partijen, die natuurlijk een sfeer van decadentie en naderende onder gang moeten scheppen, maar daar totaal niet in slagen bij wie wel eens bars, slaapkamers of partijen bezocht heeft. De figuren zelf zijn wezenloze verschijnselen, wier schaarse adem opgebruikt is wanneer zij aan het eind van het boek hun taak volbracht hebben: het vertolken van Koestler's gedachten over het wezen van de internationale-politieke situatie. Met deze gedachten is het een andere zaak dan met de romanvorm. Koestier heeft uit gemaakt, dat wat hij Europa's politieke libido noemt, te zwak is geworden om nog aan levensvatbare naties het aanzien te kunnen geven. De oplossing zal wel door de inspiratie van een nieuw geloof gegeven moeten worden: maar aan zoiets kan men niets doen, men kan er alleen op wachten. De Russen hebben de communistische leer zo omgebogen dat zij voor hen, geholpen door een geweldige terreur, de functie van een dergelijk geloof kan waarnemen; maar de noodzaak van een terreur duidt precies de onwaardigheid van dit geloof aan. Deze ge dachten zijn nu ook wel zo nieuw niet, maar ten eerste is dat voor een deel aan Koestler's eigen vorige boeken te danken, ten tweede krijgen ze nog een zekere verrassende uit werking door de consequentie en het talent, waarmee hij ze bij monde van zijn personen weet te variëren. De uitgeputte intellectueel, het Amerikaanse meisje dat haar geloof kwijt is en er niet buiten kan, de Russische emigré die er krankzinnig van wordt, de held van de Sovjet-cultuur die „de vrijheid verkiest", de employé van de Sovjet-ambas sade die aan het bolsjewisme niet twijfelen kan: deze en andere ingezetenen van Parijs beschrijven elkaar lang niet zonder intelli gentie en soms boeiend hun geestelijke toe stand, die bij ieder van hen op de verhouding uitputting-schijngeloof betrekking heeft. Om Koestier recht te doen zou men hun betogen wat uitvoeriger moeten resumeren dan hier gebeuren kan; daaruit zou dan te zien zijn, dat hij werkelijk een onderhoudend en scherpzinnig converseerder is met een heldere blik op de toestand van hen, die een vast punt voor hun denken verlangen en het niet kunnen vinden. „Beklemmend, groots en indringend" is dit alles echter niet, in strijd met wat de uit gever ons wil doen geloven. Voornamelijk niet, omdat alle gesprekken in een schijn wereld gevoerd worden, waarin wij geacht worden voor ongelukkige mensen aan te zien wat wij duidelijk herkennen als papieren poppetjes; voor zover de problemen die van de personen in het verhaal zijn, laten zij onverschillig. De vertaler van dit boek is wel erg slordig te werk gegaan; „hoor, hoor" in plaats van „bravo"; „lorries" in plaats van „vracht auto's", „gelijk" in plaats van „zoals" (in gesprekken!) en zo meer S. M. Kleine Kerstzonden De Velsense politie heeft gedurende de Kerstdagen meermalen moeten optreden tegen kleine en grote ruzies in huiselijke- en buitenkringen, waarbij aardewerk, bril len en gelaatsdelen sneuvelden. Een kostganger van een familie in IJmui- den-Oost, die in de middag van de eerste Kerstdag al rijkelijk aan Bacchus had ge offerd, putte daar de moed uit, de rest van de familie te mishandelen en ze later zelfs met de windbuks van de zoon te bedreigen. Een beschonken Poolse stuurman moest eerst door de stationschef en later door de politie van de treinrails geplukt worden, waar hij zijn roes wilde uitslapen. Het is tenslotte op het politiebureau gebeurd. Pools vreugdevuur In de avond van de eerste Kerstdag werd de Velsense brandweer gealarmeerd: er zou brand zijn in de kalkzandsteenfabriek aan de Haringhaven. De IJ-bunker, waarin deze fabriek een solide onderkomen heeft gevonden, was echter nog compleet en bij onderzoek bleek, dat een aantal Polen op een van de in IJmuiden logerende trawlers waarschijnlijk een vreugdevuur hadden aangericht bij de haven. Donderdag 27 December. Expositieruimte Heidestraat, 14-16 en 19- 21 uur: Tentoonstelling werken Edlef ter Haar Romeny. Thalia: geen filmvoorstelling. Vrijdag 28 December. Raadhuis, 10.30-11.30 uur: Spreekuur wet houder van Financiën. Nutsbibliotheek: geopend van 19-21.30 uur. Geb. Kon. Wilhelminakade 73, 19.30-21 uur: geopend bureau voor arbeidsrecht van het N.V.V. en van 14.30-16 en 19.30- 21 uur: geopend adviesbureau N.V.V. Thalia, 20 uur: „Pinky". Expositieruimte Heidestraat: zie Donderdag. Sigaretten en c-hocolade In de grote consumptietent op het Noor delijk pontplein te Velsen hebben onbe kenden in de nacht van eerste op tweede Kerstdag hun slag geslagen. Met een breek ijzer is de deur geforceerd en de onge wenste kerstgasten hebben een tiental pak jes sigaretten en een gelijk aantal choco laderepen als aandenken meegenomen. Kind hrak been In de speeltuin van D.S.S. aan de Kanaal straat brak een 7-jarig meisje het linker been als gevolg van het feit, dat zij bekneld ï-aakte tussen het hek van de tuin en een schommel. 'N GOEDE TIP voor degenen die niet over contanten be schikken en zich meubelen willen aanschaffen. Bij VAN VEEN, Zijlwcg 26—28, Haar lem, betaalt u lage condities en behoeft u bovendien geen vooruitbetaling te doen. Onze kantoren zullen Maandag 31 De- cember 1951 de gehele dag voor het j publiek m B De Twentsche Bank N.V. Nederlandsche Handel Maatschappij N.V. Nederlandsche Middenstandsbank N.V. Rotterdamsche Bank N.V. te IJmuiden. Geeft Uw haarden en kachels een blijvende diepzwarte glans! Bovendien kunt U met appels heel wat variaties bedenken: appelbollen - appelbeignets - appeltaart - vruchtenbowl. Allemaal niet alleen lekkere, maar ook gezonde versnaperingen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1951 | | pagina 3