Versterking burgerlijk gezag 7(aA Agenda voor Haarlem Utrechtse Opera vertoonde Donizetti's Don Pasquale TleKlein&Weceltf De stilte Nieuwe Kweekschoolwet en de Advocatenwet aangenomen H A M E A Beveiliging van machines Italiaanse zon in het Sticht Nieuwe liederen van Jan Mul EERSTE KAMER Betaling abonnementsgeld per giro Belangrijke vinding van Apeldoorns technicus Politie speurt naar Aalsmeers meisje Volkspolitiemannen vlucht ten mee naar het Westen Kunstmaand Amsterdam Prijspeil onveranderd DONDERDAG 1-9 JUNI 1952 3 Onvermoeid blijft de Eerste Kamer doorvergaderen: Dinsdag van half twee 's middags tot 's nachts kwart over twaalf en Woensdag van 's morgens half elf tot 's middags kwart over vijf. Volgende week Dinsdag, de dag vóór de verkiezingen, komt de Eerste Kamer weer bijeen voor de behandeling van de wetsontwerpen inzake de bescher ming burgerbevolking, het oorlogs strafrecht, de wijziging van de wet op de materiele oorlogsschade, de belas tingaftrek voor liefdadige giften en de interpellatie over de veren op de Westersehelde. Woensdagmorgen nam de senaat na het antwoord van de minister Rutten zonder hoofdelijke stemming de nieuwe kweek schoolwet aan, die algemeen een grote ver betering is genoemd. Eveneens zonder hoofdelijke stemming werden aangenomen het wetsontwerp be treffende de gezinskorting op het school geld en het wetsontwerp inzake de ontwik keling van economisch achtergebleven ge bieden. Op de vraag van de heer O.o sterhuis (P. v. d. A.), waarom een nieuvVe industrie kern is aangewezen vlak bij Almelo, ant woordde minister Albregts, dat de positie van Almelo voor industriële vestiging zo gunstig is, dat het niet in belangrijke mate schade zal ondervinden van de nabij ge legen kern, waarbij overwogen is, dat Al melo nooit alleen het ontwikkelingspro bleem kan oplossen Van Noord-Oostelijk Overijsel. Versterking van het Burgerlijk gezag Met 28 tegen 2 stemmen (van de Com munisten) heeft de Eerste Kamer het wets ontwerp aangenomen dat de strekking heeft in geval van oproerige bewegingen, onlusten of dergelijke verstoringen van de openbare orde, de handhaving van rust en veiligheid te versterken door het verlenen van buitengewone bevoegdheden aan de politie onder opperbevel van de minister van Binnenlandse Zaken. Tot nu toe kon den in bijzondere omstandigheden ook speciale maatregelen worden genomen door de afkondiging van de staat van oor log of de staat van beleg, maar dat be tekent inschakeling van militaire autori teiten. De bedoeling van het nieuwe wets ontwerp is juist het gezag' zo lang mogelijk in-burgerlijke handen te houden. Het voor ziet in de afkondiging van een „toestand van verhoogde waakzaamheid" en, naar gelang de situatie ernstiger is, de „burger lijke uitzonderingstoestand". In bepaalde omstandigheden kunnen personen worden geïnterneerd. Om de laatste reden lag het wetsontwerp de heer Wen de la ar (VVD) zwaar op de maag, hoewel hij het overigens toe juichte. De heer Al gr a (AR) vestigde er 'de aandacht op dat internering ook moge lijk is onder de staat van beleg, zodat er niets nieuws wordt ingevoerd. Hij verweet zelfs vroegere regeringen te slap te zijn ge weest, waardoor in 1940 achter onze sol daten in de vuurlinie dé verraders vrij spel hadden. De Communisten verzetten zich hevig tegen het wetsontwerp. De heer Van ADVER.TENTIE TfUvtl, Ha, 'n Strand! Dat zal me helpen om de moeilijkheden te overwin nen, want er is geen sigaret, die je zo n prettig, rustig gevoel geeft! Walsum (P. v. d. A.) merkte op, dat in Rusland en de satellietstaten het commu nisme nergens langs legale weg aan de macht is gekomen, zodat enig wantrouwen ook in ons land wel begrijpelijk is. Als de Communisten zouden verklaren, dat zij slechts langs legale weg hun doel zullen nastreven, zou de minister van Binnen landse Zaken veel geruster kunnen zijn. De heer Algra (AR) zou een dergelijke ver klaring een groteske poging vinden om minister Beel bij de neus te nemen. De heer Brandenburg (CPN) noem de het gebruik maken van de diensten van de Binnenlandse Veiligheidsdienst het uit drijven van de duivel met „Beel-zebub". Minister Beel verzekerde echter dat de Binnenlandse Veiligheidsdienst geen enkele uitvoerende bevoegdheid bezit. Niemand die de grondslag van onze rechtsorde eer biedigt, heeft van de wet iets te vrezen. Verwacht kan worden, aldus minister Beel, dat de nieuwe Oorlogswet, ter her ziening van de wet op de staat van oorlog en de staat van beleg, aan het eind van de volgende maand aan het misschien reeds nieuwe kabinet' kan worden voorgelegd. Het zal de dure plicht zijn van de rege ring er op toe te zien dat in de interne ringskampen geen toestanden ontstaan, die niet kunnen worden geduld. De indiening van het wetsontwerp vindt haar oorzaak in het bestaan van partijen, die het maat schappelijke leven willen ontwrichten. De Communisten zijn alleen maar zo ongerust over dit wetsontwerp, omdat zij zo ver trouwd zijn met een regiem van concen tratiekampen, aldus de minister. Brandweerwezen De Eerste Kamer heeft vervolgens het wetsontwerp inzake een nieuwe regeling van het brandweerwezen aangenomen. Het zwaartepunt van de organisatie komt weer bij de gemeenten te liggen. Zoveel mogelijk zal gebruik worden gemaakt van de vrij willige brandweer. De minister van Bin nenlandse Zaken zal echter met de bijstand van de inspectie voor het brandweerwezen door middel van aanbevelingen leiding geven voor een algemene samenwerking. Advocatenwet Voorts heeft de senaat zonder hoofde lijke stemming het wetsontwerp aangeno men waarbij aan de Algemene Nederlandse Orde van Advocaten verordenende be voegdheid is verleend, zodat de Algemene 'Raad van Advocaten zelf voorschriften kan geven waaraan alle 1800 advocaten in Ne derland zich moeten houden. In het wets ontwerp is ook het tuchtrecht geregeld. ADVERTENTIE Hamea Hamea Gelei reme Gezonde huid Gave handen U kunt het Uzelf gemakkelijk maken door het abonnementsgeld voor het volgende kwartaal te voldoen op onze postgirorekening no. 273107. U be spaart daarmee incassokosten en ver mijdt geloop aan de deur. Het te gireren bedrag is f6.10, post- abonnés 6.60. U kunt hel o n s gemakkelijk maken door Uw giro-opdracht te verzenden vóór het eind van de maand. Wij be hoeven dan geen kwitanties uit te zenden. Voor automatische girobetalingen (het allergemakkelijkste) zijn formu lieren op aanvraag gaarne ter be schikking. DE ADMINISTRATIE. De Apeldoornse electro-technicus H. W. S. Mulder heeft een motorbeveiligings- schakelaar geconstrueerd. Deze beveiligt doof electrische motoren aangedreven ma chines. Er bestaan dergelijke toestellen, maar zij hebben doorgaans het nadeel, dat zij althans naar verhouding langzaam reageren. Onheil, dat de machine bedreigt bijvoorbeeld door het breken van een onderdeel, doordat er een stuk gereedschap tussen de machine raakt wordt daardoor niet, of slechts in geringe mate voorkomen. De heer Mulder is er in geslaagd een electronische apparatuur samen te stellen, die zeer gevoelig is en snel reageert. Dit apparaat is beproefd in het Rijks- nijverheidslaboratorium te Delft, waar volgens officiële gegevens bleek, dat de apparatuur een gevoeligheidsgraad bereikte van 2 percent, dat wil zeggen, dat een motor, die normaal een belasting heeft van 420 Watt werd uitgeschakeld als de belas ting tot 428 Watt opliep. De conclusie van dit laboratorium luidt, dat de apparatuur volkomen bedrijfszeker is en in een grote behoefte zal voorzien. Behalve dat door het apparaat allerlei beschadigingen van ma chines welke vaak tot een aanzienlijke schadepost oplopen kunnen worden voorkomen, zullen ais gevolg daarvan ook bedrijfsschaden, veroorzaakt door defecte machines, worden beperkt. Een ander voordeel van deze nieuwe be veiliging is, dat de machines die nu niet meer aan ernstige, noch langdurige overbe lasting zullen worden blootgesteld lich ter geconstrueerd zullen kunnen worden. Ook de aandrijvende motor zal dienten gevolge een geringer vermogen kunnen hebben. De heer Mulder heeft ook een snelheids regelaar voor motorrijtuigen geconstrueerd, welke op hetzelfde principe als het eerste apparaat berust. Met dit apparaat dat. evenals het andere, afgesloten en verzegeld kan worden is het onmogelijk, een be paalde snelheid te overschrijden. Bij het inrijden van nieuwe wagens kan dit van groot nut zijn. DONDERDAG 19 JUNI Brinkmairn: Mej. A. B. Landberg spreekt over Nieuw Guinea, 8.10 uur. Minerva: „Onder de hemel van Parijs", 14 jaar, 8.15 uur. Rembrandt: ..Een Amerikaan in Parijs", alle leeft., 7 en 9.1.3 uur. Palace: ..De haven meid", 18 jaar. 7 en 9.15 uur. Luxor: „Mas- sa-justitie'. 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: ..The Killers", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „Kin derogen", 18 jaar. 7 en 9.13 uur. Spaarne- theater: „Robin Hood" en Het wrekende zwaard", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Artistcntragedie", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. VRIJDAG 20 JUNI Concertgebouw: Concert H. O. V., 8 uur. Luxor: Journaalvoorstellingen, 10.30. 11.30 en 12.30 uur. „Massa-justitie", 2, 7 en 9.15 uur. Lido, Palace en Rembrandt: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Spaarne: 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: 2.30, 7 en 9.15 uur. City: 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: 2.30 en 8.15 uur. De Ethiopische ambassadeur in Brazilië, de heer Tadawit Ogbazgy, vertoefde met zijn gezin, op doorreis naar Cairo, Woensdag korte tijd op Schiphol. Van deze gelegenheid- maakte de familie gebruik om de Amsterdamse luchthaven te bezichtigenwaarbij men gebruik maakte van het rondrittreintje BelloEen passerend vliegtuig heeft de onverdeelde belangstelling van de Ethiopische gasten. (Van een speciale muziekmedewerker) Voor een bijna geheel bezette zaal heeft de Utrechtse Ópera in de Stadsschouwburg aldaar de première gegeven van Don Pasquale, een der meesterwerken van Donizetti op het gebied der komische opera. Ze heeft daarmee eens te meer haar be staansrecht bewezen. Nog altijd behoort de Don Pasquale tot de meest opgevoerde werken van Donizetti. Al heeft hij ook grote successen geboekt met zijn tragische scheppingen (Lucia di Lammermoor, La Favorita en zovele andere), toch blijkt uit de partituren van zijn komische opera's dat zijn talenten voornamelijk bloeien op dit terrein. Het is waar, hij stijgt hierin niet tot de hoogte van Mozart, want deze verstond het zijn figuren met een milde humor te beschouwen: ter wijl we om zijn burleske personages lachen, krijgen we tegelijkertijd sympathie voor hen. Donizetti daarentegen brengt het niet verder dan tot een parodiërend sarcasme, maar hierin volgt bij de aloude traditie der Italiaanse opera buffa, die in dit opzicht regelrecht verwant is aan de commedia dell' arte. En ook onder zijn landgenoten is hij zeker niet de allergrootste, want Rossini overtreft hem in scherpte en in technisch meesterschap, terwijl Bellini zijn meerdere is in originaliteit en diepte. Maar Donizetti heeft zijns gelijke niet in het schrijven van een verbluffcnd-zoetvloeien- de melodiek. een eigenschap die hem van zijn eigen generatie tot heden len dage toe dierbaar heeft gemaakt aan brede lagen van het publiek, van de loges tot aan het schellinkje. Verrukkelijke partituur De handeling van het stuk volgt be proefde recepten van de komische opera. Don Pasquale is een oude verliefde gek, die zijn toestemming tot het huwelijk van zijn neef Ernesto met de schone jonge weduwe Norina niet wil geven, maar daarentegen graag zelf eens de vreugden van het huwe lijk zou willen smaken. De huisdokter Malatesta bedenkt dan een intrige om Don Pasquale met behulp van Ernesto en Norina een gevoelig lesje toe te dienen. Het stuk eindigt natuurlijk met de toestemming tot het huwelijk der jonge gelieven, die boven dien nog een comfortabel jaargeld krijgen, terwijl Don Pasquale nolens volens in de ongehuwde staat moet blijven volharden. Voor deze volkomen onschuldige hande ling heeft Donizetti een verrukkelijke parti tuur geschreven. De ensembles zijn bij de komische opera altijd hoogtepunten en deze hebben dan ook hier een overrompe lende raakheid. De kwartetten uit de tweede acte behoren tot de beste bladzijden uit de muzieklitteratuur. Maar niet alleen in de puntigheid der ensembles steekt de waarde van het werk, want Donizetti heeft de jonge verliefden met enige solozangen en duetten bedacht van een zo grote teder heid (vooral in de laatste acte) dat daar door deze figuren boven het gewone peil der komische opera uitstijgen. Hoewel de Don Pasquale in 1843 voor Parijs is geschreven, is er geen enkele toe nadering tot de Franse stijl te bespeuren. Het werk is zo Italiaans als het maar zijn kan en geheel doortrokken van het bel canto. Dit laatste geeft meteen aanleiding tot een algemene opmerking over de' op voering van de Utrechtse Opera. Men be diende zich van een overigens uitstekende, Nederlandse vertaling van Adriaan Mor- riën, en hoewel het bij de snelle handeling van een komische opera belangrijk is deze goed te kunnen volgen en een vertaling hiertoe veel bijdraagt, is het bij een zo ge heel en al op het bel canto ingesteld werk toch erg gevaarlijk het vloeiend Italiaans door het nu eenmaal veel meer gutturale Nederlands te vervangen. De zangers wer den er meer dan eens door gehandicapt. Fris en fleurig Overziet men de prestaties in het alge meen dan kan gezegd worden, dat er goed, soms zelfs prachtig werk geleverd werd. Dit geldt in de eerste plaats voor Anneke van der Graaf als Norina. Zij is een grote aanwinst voor ons operatoneel. De stem is fris en zeer welluidend en de intonatie laat niets te wensen. Alleen in de snelle melis- men was er soms sprake van een kleine onduidelijkheid. Hoewel haar zangrol vooral pittige accenten vroeg, wist ze ons in het sublieme liefdesduet in de laatste acte ook van haar lyrische vermogen te overtuigen. De pétillante rol van Norina is als voor deze goede actrice geschreven. Ieder ogenblik verraste ze met détails, die bewezen, hoe ze haar speelrol tot in bijzon derheden had doordacht. Maar Guus Hoek man als Don Pasquale deed niet voor haar onder. Zijn spel was misschien iets een zijdiger dan dat van Norina, maar het. was toch steeds boeiend en verantwoord. En in de ensembles van de tweede acte gaf hij herhaalde malen staaltjes van een bijzonder edele zangkunst. Frans van der Ven (Dokter Malatesta) was vocaal iets minder sterk, maar zorgde voor komische momenten in zijn spel, doordat hij zijn bewegingen ge heel in overeenstemming bracht met de rhythmiek der orkestbegeleiding. In zulke détails herkende men de sterke hand van de intelligente regisseur Arend Hauer. De lyrische tenor John van Kesteren (Ernesto) bewoog zich iets stijver dan de andei'en, maar benaderde het meest van allen het bel canto en voldeed als zanger heel goed in de beroemde serenade. Het koor was nog niet geheel tegen de moeilijkheden opge wassen en het U.S.O. speelde bij de bege leiding der solisten te luid. Ook had het orkest, nog te kampen met ongelijkheden, maar de naam van de dirigent Chris Bur gers staat er borg voor, dat die bij latere opvoeringen zullen verdwijnen. Hans van Norden had eenvoudige maar doeltreffende décors ontworpen. Het tuin- décor had een bijzondere sfeer en zijn costuums, vooral die voor Norina, waren schoon van kleur en vorm. Hij had een groot aandeel in de algemene fleurigheid. Het publiek was enthousiast en de open doekjes waren niet van de lucht. De Utrechtse Opera mag tevreden zijn met deze geslaagde opvoering. PIERRE VERDONCK Scène uit „Don Pasquale". Zij zou vandaag tnct haar ouders emigreren Sinds eergisteren zoekt de hele Neder landse politie met alle haar ten dienste staande middelen naar de 19-jarige Maria Assunta Heemskerk uit Aalsmeer, die uit de ouderlijke woning is verdwenen. De ouders zitten in zak en as want vandaag emigreert het gehele gezin per K.L.M.- vliegtuig naar Canada. Assunta is echter, hoewel de politie in alle hoeken en gaten heeft gezocht, nog steeds niet gevonden. Vanmorgen ontbrak nog elk spoor van het meisje. De heer en mevrouw Heemskerk hebben echter verklaard, dat wanneer hun doch ter niet op komt dagen, zij toch van Schip hol zullen vertrekken. Het meisje heeft gistermiddag om onge veer half vijf de ouderlijke woning ver laten. Zij is 1.65 meter lang, heeft een ovaal gelaat, blauwe ogen en blond haar. Zij draagt een witte regenjas, een blauwge- blokte jurk, witte sokjes en zwarte open schoenen. Zij heeft een damesfiets bij zich. West-Duits parlement protesteert tegen terreur BONN (Van de ANP-correspondent) Ruim 590 mensen zijn tot dusverre over de afgesloten grens van Oost-Duitsland naar het Westen gevlucht, sedert de volks- politie met de verscherpte grenscontrole begonnen is, zo heeft dr. Adenauer Woens dag in de Bondsdag verklaard. Volgens de kanselier hebben de Russen met de afsluu- ting twee bedoelingen.Ten eerste willen zij Oost-Duitsland sterker dan vroeger gaan insluiten in het economische en politieke systeem van het Russisch blok, terwijl daarnaast het daartegen gerichte verzet der bevolking door terreur en angst moet worden gebroken, aldus dr. Adenauer. De Westelijke verdragen worden volgens hem slechts als een vals voorwendsel gebruikt, daar „zij geenszins tegen de eenwording van Duitsland en het tot stand komen van een vredesverdrag zijn gericht". Volgens Adenauer zijn vele vluchtelingen geholpen door leden der Oostelijke volks politic, die zelf mede gevlucht zijn. „Wij zijn deze dappere mannen dank schuldig", aldus de kanselier. Het West-Duitse parlement heeft met algemene instemming, uitgezonderd van de communisten, geprotesteerd tegen „de willekeurige en terroristische maatrege len", die de Oost-Duitse regering tegen de bewoners van de vijf kilometer brede vei ligheidszone heeft genomen. Het parlement acht deze maatregelen „een zinneloze ver onachtzaming van de rechten van de mens". In de tweede boring van de Neder landse Aardolie Maatschappij te Tubbergen is op een diepte van ongeveer achttienhon derd meter enig gas aangetroffen. Er zijn aanwijzingen dat deze vondst niet van econo mische betekenis is. Er zou een gedicht van vijftig coupletten te schrijven zijn over de geruste gedachten, die ge krijgt aan de Hollandse waterkant. Als ge op uw luie rug in het verse gras ligt en met een half oog door het roerloze riet over het water kijkt, dat bijkans even hoog staal als de landen. Een gedicht van vijftig cou pletten met één refrein: Hoe plezierig het is, dat ge toeval lig juist op deze planeet zijt terecht gekomen. Het kan waar zijn dat het adembenemend is van de hoogste Eiffeltorentop over de Parijse tierigheid te kijken, of van het puntje van de Matter - horn de Zwitserse bergen en dalen te zien maar ik heb op een zonnige Zondag met verbazing gemerkt, dat ik met een half oog door de rietsten gels heen meer van de wereld zag. Ge kunt daar wat senti mentele overdrijving achter zoeken en dan hebt ge het aan het rechte eind. Want ik houd daar nu een maal van, dat is alles. Binnenkort zullen mijn vrien den uitzwermen naar de vier windstreken om vacantie te houden. Ik verwacht een prentbriefkaart uit Parijs die zal geschreven worden in een vrij kwartiertje, aan een van die ijzeren tafeltjes onder een kleurige luifel aan de Boulevard-dit-en-dat. Een be wijs van vriendschap en ge denken, een groet uit de druk te naar de eenzaamheid. Die kaart zal ik met vreugde bezien en dierbaar bewaren. Ik zal hem meenemen als er nog eens een zonnige Zondag komt, en er het een-en-vijftigste couplet bij dichten aan de kant van het water, terwijl witte zeilen achter het riet voorbijsluipen óp kousevoeten en de watersnippen in het hoge gras naar hun middag eten zoeken. Het vertier van de wereld is hier versmolten tot een rui sende melodie van wat vage geluiden, die in het water verdrinken voordat ge ze kunt verstaan. Het klapperen van een zeil en het kaboelen van water in de rietpollen dat kunt ge geen geluiden noemen. Dat zijn de ademstoten van de stilte, die hier vacantie komt vieren en met mij in het gras ligt. Wie ook de stilte geschapen mag hebben heb dank, dat ge haar geschapen hebt. Zij is de metgezellin die ge eeuwig kunt liefhebben zonder jaloers te hoeven zijn. Zij wacht op u waar ge met haar hebt afge sproken en zij blijft bij u zon der dat ge haar met goede woorden behoeft te binden. Ge kunt uw sentimentele gedach ten aan haar vertellen zonder dat zij u uitlacht. En zij vraagt bij het heengaan of ge weerom komt, telkens opnieuw. Wij, de stilte en ik, zouden prentbriefkaarten willen stu ren aan de mensen die ons nastaan, om hun te laten weten dat wij samen aan hen denken. Maar in dit rietland van water en lucht staan geen stalletjes waar ze te koop zijn, en geen brievenbussen om ze te posten. Inplaats van monumenten en paleizen en bergen zou er niet veel op onze prentbriefkaarten te zien zijn: Een klare, zonnige dag tussen hemel en gras kunt ge niet vangen in een beeld, waarvan anderen zou den zeggen: Kijk eens, hoe mooi is het daar. De stilte heeft een goed idee. Zij zegt dat wij er dat gedicht van een-en-vijftig coupletten op zouden kunnen schrijven. Een gedicht van losse gedach ten, aaneengeregen met de mijmeringen over de goede kanten van het eenvoudige leven. En zij zegt verder dat wij het moeten uitsturen naar waar onze vrienden wonen en plezier maken in antwoord op hun groet uit de wrieme lende wereld. Uitsturen? Het is een vraag waarop hier niemand ant woord weet. De koeien kijken elkander verbaasd aan en blijven dat verder de ganse dag door doen, omdat ze het aardig vinden eruit te zien alsof zij denken. Het water trekt een onbewogen gezicht van: dat moet ge zelf maar uitzoeken. De rietstengels wie gen met hun heupen als sig- noritas die ten dans gaan en houden zich dom. Maar de stilte naast mij weet er raad op. Zij wijst omhoog, naar waar de witte wolken een zeilwedstrijd houden. Zij varen statig langs het blauw als trotse schoeners met onbe kende bestemming. Wij zouden onze gedachten kunnen meegeven met de wolken. Ge hebt geen prent briefkaarten noch brievenbus sen nodig om uw vrienden te groeten, waar ze ook zitten mogen. Ge geeft uw een-en-vijftig coupletten met de wolken mee, zegt de stilte, dan komt uw groet terecht. De wolken gaan over de wereld als gedachten: Zij vliegen over grenzen en bergtoppen, ge kunt van hen opaan als ge iets te bezorgen hebt. Ze komen overal, ook in Pa rijs. En ge laat hen zeggen: Wij moeten u komen danken voor uw prentbriefkaarten en u een gedicht brengen. Een gedicht dat wat lang is uitgevallen, en dat de mensen wellicht sentimenteel zullen noemen. Dat is het ook maar dat komt omdat de stilte zelf mij de woorden heeft voorgezegd. Gegroet, namens mij en de stilte. J In opdracht van de „Kunstmaand Am sterdam" componeerde Jan Mul éen vier tal guitige liederen op uit het Duits ver- taalde teksten, samengevat onder de titel „Galant kwartet". Ze zijn gezet voor so- praanstem, met begeleiding van fluit, cello en piano. Woensdagavond werd deze lie derencyclus ten doop gehouden op een re cital, dat Erna Spoorcnbérg gaf in de Bachzaal te Amsterdam. Jan Mul heeft de natuurlijkste weg ge volgd om met deze „opdracht" succes te oogsten: hij schreef een ongecompliceerde muziek, die de rechten van de vocale me lodie eerbiedigt, de teksten geestig inter preteert, leuk omspeeld door fluit, cello en piano en die in haar geheel klaar en welluidend blijft. Hij gaat zelfs zo ver in het laatste lied „Geven en nemen" een ge zellige volksliedtoon aan te slaan en zulks op zeer spirituele wijze, doodgewoon, zon der kromme wendingen of gekke grimas sen. Het resultaat van de verzorgde voor dracht der liederen door Erna Spoorcn- berg en de instrumentale begeleiding' dooi de fluitist Everard van Royen, de cellist Joep Voigtschmidt en de pianist Géza Frid, was een zeer hartelijk applaus voor de componist en voor de executanten. Voortreffelijk begeleid door Géza Frid zong Erna Spoorenberg een reeks Mozart- liederen, die soms het opera buffa-karak- ler zeer na liggen. Diepe indruk wist zij te wekken met enige Debussy-nummers, waaronder de grote aria uit „L'Enfant pro- digue". Maar hoe lenig, hoe klankschoon, hoe expressief en goed begrepen deze pres taties doorgaans ook.waren, een paar ke ren toch hinderde ons een te grote stem uitzetting van de zangeres. Haar geluid is délicaat en heeft zeldzame tinten, die de wisselende gemoedsbewegingen heerlijk kunnen kleuren; doch de stem is gauw aan de dynamische grens en eens daar overheen is de charme van het timbre weg. Het te sterk aangezette „Le temps a laissée son manteau" werd er door bedor ven, evenals het slot van de aria van Lia. De sterk gebalde en ingetoomde drama tiek van „Collogne sentimentale" werd magistraal vertolkt en „Nuit d'Etoiles" werd een heerlijk stukje lyriek. Het was jammer dat Joep Voigtschmidt de dankbare cellopartij van de „Berceuse" van Dicpenbrock zo losjes „rubato" speel de en daardoor de ontroerende eenvoud van dit meesterlijke lied geweld aandeed; was is het in het ongeforceerde timbre van Erna Spoorenberg overigens prachtig van klank en paradijselijke stemming! Wie die cellopartij ooit van wijlen Gerard Hekking gehoord heeft (het lied was aan zijn vrouw en aan hem opgedragen) ver geet nooit meer die sfeer van rustige cor rectheid, die hij er aan wist te geven. En dan lijkt alle opgelegde sentiment uit den boze. De zangeres besloot haar recital met een schattige verklanking van Schubert- liederen. Een hoogtepunt werd de vlotte en stralende coloratuur in de laatste strofe van „Der Hirt auf dem Felsen", uitgevoerd met de klarinettist Bram de Wilde, die de obligaatpartij blies met niet te overtreffen toon en brillante techniek. JOS. DE KLERK Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft thans prijsindexcijfers voor het ge- zinsverbruik per 15 April gepubliceerd op basis 1949=100. Het totaal indexcijfer bleef van 15 Maart op 15 April op het peil van 120 gehandhaafd. Prijsstijgingen van voedingsmiddelen en prijsdalingen bij de andere artikelen compenseerden elkaar. De prijzen van aardappelen, rund- en paar- devlees liepen op. Ook de indexcijfers voor groenten en fruit ondergingen een stijging. Bij de niet-voedingsmiddelen vertoon den de prijzen van bovenkleding en brei- wol tussen 15 Maart en 15 April een daling. Een prijsverlaging voor huishoudzeep deed het indexcijfer voor de groep reiniging met 4 punten dalen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1952 | | pagina 5