Het Hek van de Dam Samenwerking van kerken Agenda voor Haarlem Brieven aan de redactie In de hoofdstad uit Huisvriend van Europa 7 KERKELIJK LEVEN Examens 0O$c*£odelfttffi&tr cp brand? Middenstandsverenigingen over Winkelsluitingswet „Passanten" gaan in beroep Kinderverlamming Kort nieuws A mst er dammers Uit En thuis ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1952 Het oecumenisch vraagstuk komt steeds meer in het middelpunt der belangstelling te staan. De kerken spreken met elkaar en zijn of worden er zich van bewust, dat con tact zoeken met elkaar geboden is. Natuurlijk rijzen er bij een zo grote verscheiden heid als thans aan de dag treedt vele vragen. Deze zullen moeten worden doorgesproken en waar mogelijk beantwoord. Een der mogelijkheden, die hiertoe wordt geopend is, dat dit jaar voor het eerst aan theologische studenten, aan predikanten en ook aan studerenden in andere faculteiten de gelegenheid zal worden geboden om het oecu menisch vraagstuk te bestuderen binnen universitair verband. Door het Oecumenisch Instituut van Bossey is tezamen met de theologische fa culteit van Genève een leergang van vier maanden ingesteld waarin men het oecu menisch vraagstuk naar zijn verschillen de aspecten grondig zal gaan bestuderen. De practijik heeft aangetoond hoe goed het zou zijn, dat er naast conferenties en cur sussen van enkele weken gelegenheid zou zijn tot verdieping door hen die hun leven en studie willen wijden aan het werk in de Oecumene, maar die slechts eenmaal op een zeer uitvoerige wijze in de bestaande waagstukken kunnen worden ingeleid. Aan dit verlangen zal nu worden vol daan. Er komt een leergang, waaraan des kundigen uit de wereldraad zullen mede werken. De onderwerpen die zullen worden behandeld geven goed aan wat de eigen lijke bedoeling van de leergang is. Er zal worden gesproken over de geschiedenis en dé problematiek van de Oecumenische Be weging, terwijl voorts de Kerk in het Nieuwe Testament onder de loupe zal wor den genomen. Ook komen aan de orde de verschillen kerktypen in de wereld; het wezen van de Kerk en haar eenheid; de theologie van zending en evangelisatie; ethische en sociale vragen van vandaag en bewegingen van vernieuwingen in de ker ken. Dat niet wordt vergeten aandacht te schenken aan oecumenische vragen, die rijzen in de huidige oecumenische situatie behoeft wel geen betoog. Het ligt in de be doeling dat begonnen wordt met een studie van de Lutherse en Orthodoxe kerken. Hiernaast zal aandacht worden besteed aan de critiek vanuit het Evangelie op verschil lende maatschappelijke verhoudingen en stelsels. Het programma garandeert, dat op ruime schaal de rijke verscheidenheid uit de verschillende takken van oecumenisch werk bezien zullen worden. Over de diverse onderwerpen zal regelmatig bijbelstudie worden gehouden. In seminarieverband zal men zich kunnen verdiepen in onderwer pen waarvoor een speciale belangstelling wordt gekoesterd. Van belang voor de stu denten is het verder, dat de bibliotheken van de Geneefse Universiteit door hen ge bruikt mogen worden. Prof. H. Kraemer zal de algemene leiding hebben. De docenten van de eerste leergang die loopt van 1 October a.s. tot 15 Februari 1953 zijn: dr. Paul Evdokinov. prof. Wal ter Freytag, prof. Frans Leenhardt. prof. H. Kraemer, rev. D. T. Niles en dr. W. A. Visser 't Hooft. De leerlingen, die de eerste leergang ge durende één semester hebben gevolgd, ont vangen, nadat zij met gunstig gevolg exa men hebben afgelegd, een getuigschrift. Voor hen, die de graad van candidaat in de theologie hebben, of die van Bachelor of Divinity van de Universiteit van Genève of van andere universiteiten, bestaat de moge lijkheid een diploma te ontvangen, dat al gemeen erkend zal worden binnen de Oe cumenische Beweging. Zij moeten dan o.m. één of meer semesters hebben gevolgd. Behalve deelnemers zullen ook toehoor ders worden toegelaten. Deze komen niet in aanmerking voor een getuigschrift of diploma. De deelnemers worden samen gehuis vest in het Oecumenisch Instituut Bossey. Door al deze wederkerige contacten wordt dan een unieke gelegenheid geschapen om een inzicht te krijgen in de situatie van de Kerk in de wereld van heden. Samen zal men dus èn in de collegezaal èn in de woonruimte studeren en spreken om zo te trachten te staan in de ruimte van Gods wereldwijde Kerk. Zwitserland Dat de oecumenische gedachte in Zwit serland leeft bleek nog eens uit de rede, die pasteur dr. A. Koechlin hield op de jaarvergadering van de Federatie van Pro testantse Kerken in Zwitserland. Spre kende over de taak van de kerken in deze tijd zeide hij, dat de voornaamste taak van de kerk van oecumenische aard is. Alle mensen zijn leden van één kerk en onderdanen van één Heer. Daarom is deel- ZATERDAG 2 AUGUSTUS Openluchttheater: „Kermisduel", 8 uur. Krelageliuis. Gladiolententoonstelling, tot 22 uur. Palace: „Küssen ist keine Sünde", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Luxor: „Muiterij op de goudkust". 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Vom Teufel gejagt", 7 en 9.15 uur. City: „De Jantjes", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Lido: „Arabische nachten", 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De Triomph van Zorro", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „De dochter van de sheriff", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Rembrandt. „Millionnairs gevraagd", 14 jaar, 7 en 9.15 u. ZONDAG 3 AUGUSTUS Concertgebouw: „Sneeuwwitje en de zeven dwergen", 2.30 uur; vrolijk vacantieprogram- ma. 8 uur. Openluchttheater: „Kermisduel", 8 uur. Krelageliuis: Gladiolententoonstelling 10 tot 22 uur. Palace: „Pinocchio". alle leeft., 10.30 uur. „Küssen ist keine Sünde", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: Journaal voorstellingen 10.30. 11.30 en 12.30 uur. ..Muiterij op de goudkust", 14 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Gulliver's reizen", alle leeft.. 10.30 uur. „Arabische nachten", 14 jaar. 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Sneeuwwitje en de zeven dwergen", 10.30 uur. „De Jantjes", alle leeft., 2.15, 4.30. 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De triomph van Zorro", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Die dwaze mr, Jones", 2 en 4.30 uur. „Vom Teufel gejagt", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „De dochter van de sheriff", 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Een onvergetelijke melodie", alle leeft., 10.30 uur. „Millionnairs gevraagd", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. MAANDAG 4 AUGUSTUS Openluchttheater, Bloemendaal: „Kermis duel", 8 uur. Palace: „Pinocchio", alle leeft., 10.30 u. „Küssen ist keine Sünde", alle leef.t, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: Journaalvoor stellingen, 10.30, 11.30 en 12.30 uur. „Muiterij op de goudkust", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Die dwaze Mr. Jones", alle leeft., 2.30 uur. „Vom Teufel gejagt", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „Sneeuwwitje en de ze ven dwergen", alle leeft., 10.30 uur. „De Jan tjes", alle leeft., 2.15, 4.30. 7 en 9.15 uur. Lido: „Gulliver's reizen", 10.30 uur. „Arabische nachten", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Snaarne: „De triomph van Zorro", 14 jaar, 2.30. 7 en 9.15 uur. Minerva: „De dochter van de Sheriff", 14 jaar, 2.30 en 8.15 uür. Rem brandt: „Onvergetelijke melodie", alle leeft., 10.30 uur. „Millionnairs gevraagd", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. name aan de kerk dringend geboden. Dr. Koechlin had er vooraf op gewezen, dat de Federatie zich zowel met geestelijke als met wereldlijke vragen bezig houdt. Zij moet, zo werd betoogd voorzichtigheid betrachten in haar uitspraken en er op letten, dat individuele inzichten niet wor den gegeven alsof zij de stem van de Kerk vertegenwoordigen Op de bijeenkomst bracht dr. Visser 't Hooft verslag uit over de huidige situatie van de Wereldraad van Kerken. Prof. Kraemer sprak over: „De taak van de leken in de Kerk". Een onderwerp, waarover ook in ons land nog wel het een en ander ge zegd zou kunnen worden! I.C.C.C. In Edinburgh werd dezer dagen een re gionale conferentie van de iniernationaie Raad van Christelijke Kerken (I.C.C.C.) geopend. Hierbij zijn aangesloten een aan tal kerken die de Gereformeerde belijdenis voorstaan en die de basisformule van de Wereldraad van Kerken te ruim achten. Behalve vrijwel de gehele Engels spre kende wereld zijn op deze conferentie, die in de Central Hall plaats vindt, verschei dene Europese landen verdtegenwoordigd. Tijdens de openingszitting werd ds. W. J. Gier, predikant van de Evangelische Kerk in Belfast, tot president gekozen. Voorts maakt ds. J. C. Maris, Chr. Geref. predikant te Haarlem, deel uit van het moderamen, hij is er secretaris van. Een der andere Nederlandse deelnemers is ds. L. Floor, Chr. Geref. predikant te Nieuw-Vennep. Op de sprekers-lijst ko men o.m. voor de namen van ds. J. C. Ma- ris: de heer A. Warnaar, burgemeester van Waddinxveen, tevens adjunct-secretaris van de I.C.C.C. en die van prof. dr. G. Ch. Aalders uit Heemstede. Het betreft hier de derde regionale con ferentie der I.C.C.C. Het thema luidt: De Christelijke Kerk en haar problemen in de huidige wereldsituatie. Hoofdakte Geëxamineerd voor gedeelte A 8 candi- daten. Afgewezen 4 candidaten. Geslaagd zijn de dames: J. G. Buren te Utrecht; E. J. M. Versluis te Haarlem en de heren: A. B. Vader te Oudorp; E. Hutter te Beverwijk. Geëxamineerd voor gedeelte B 8 candida ten. Geslaagd is mejuffrouw G. J. W. van Gessel te Amsterdam en de heren A. Bekema te Amsterdam; W. H. Arends te Santpoort; F. B. Duursma te Amsterdam; D. Swartsen- burg te Amsterdam; J. Oostenbrink te Am sterdam; A. J. Houdijk te Hoorn; Fr. Schrauwen te Hoeven. ADVERTENTIE Ja. en ik ben niel de enige. Van alle kanten boor je dat. Het Nederlands Verbond van Midden standsverenigingen heeft aan alle colleges van B. en W. en gemeenteraden in Neder land in een brief zijn standpunt ten op zichte van de Winkelsluitingswet 1951 uit eengezet. Het verbond stelt zich op het standpunt, dat de avondsluiling om zes uur ook in de toekomst onverminderd gehandhaafd dient te blijven, dat de halvedagsluiting eens per week aanvaard dient te worden voor iede re branche, dat er geen enkele behoefte aanwezig is óm over te gaan tot het instel len van een koopavond, dat een vacantie- regeling bindend dient te worden voorge schreven wanneer de meerderheid van een branche zich hiervoor heeft uitgesproken en dat er eveneens geen behoefte aanwezig is voor het instellen van een koopavond voor de markt- en straathandel. Mr. F. B. Keulen te Utrecht is bij het Haagse gerechtshof in appèl gegaan na mens een aantal ter beschikking van de regering gestelden, zogenaamde passan ten. Deze hadden onlangs bij de president van de Haagse rechtbank een kort geding aanhangig gemaakt tegen de minister van Justitie en de Staat der Nederlanden, daar zij na afloop van hun straftijd wegens ge brek aan plaats in rijksasyls of particu liere gestichten voorlopig opgesloten blij ven in een Huis van Bewaring. Daar zij dit beschouwen als een uitbreiding van de straf, die niet begrepen is in het rechter lijk vonnis, eisten zij hun onmiddellijke vrijlating. De president van de rechtbank heeft de vordering tegen de minister van Justitie niet ontvankelijk verklaard en die legen de Staat der Nederlanden afgewezen omdat de genomen maatregelen niet in strijd zijn met de wet. Vuil. Gisteren was ik er getuige van dat een paar buitenlanders een aanmerking maakten over de vervuilde toestand onder de spoorviaducten. De muren (glimmende tegels) verkeren in een staat van vervui ling, zien zwart van het vuil. Wie is daar voor aansprakelijk? Laat men de viaducten eens 's nachts grondig schoonmaken, opdat Haarlems schoonheid te voorschijn komt. Ik geloof niet dat iemand zich van de vervuiling iets aantrekt. EEN WANDELAAR Huurverhoging. De verkiezingen zijn weer voorbij en een der wetsontwerpen, die weer in de lucht hangen, is de huur verhoging op de huizen van vóór 1940. Ben ik goed ingelicht, dan zou die ver hoging 25 procent bedragen, waarvan 2/3 voor het Rijk en 1/3 voor de eigenaar (wij, eigenaars, worden dan onbezoldigd belas tingambtenaar in niet al te best bedekte term). Dat is dan voor de eigenaar ruim 8 percent, welke echter wel weg smelt aan allerlei verhogingen en daar schiet voor onderhoud weinig of niets van over. Dan komt daar bij dat de huurders voor die 25 percent eerst compensatie moeten hebben. Neem eerst de arbeiders. Kunnen de werk gevers dat weer meer opbrengen? Daarbij komen nog de werklozen, gepensionneer- den en alle anderen die steun genieten waarvoor de compensatie toch weer uit de belastingen moet worden betaald. Het is waar, de huren van de huizen van vóór 1940 zijn hier in Haarlem veelal laag en bevroren. Zelfs vrijwillig mag niet meer huur gegeven worden. Wij, huiseigenaren, staken niet en formeren geen optochten. Wat mij betreft zou ik het (voorlopig) wil len laten zoals het nu is. met dien verstande dat de huurders de huizen zelf goed onder houden en niet de kans meer hebben om de huisbaas zoveel mogelijk op zijn dak te schuiven, en telkens Bouw- en Woning toezicht voor boeman te laten spelen; de goeden niet te na gesproken. Wellicht dat de bond van grond- en huis eigenaren er een andere visie op heeft. EEN HUISEIGENAAR (Van redactiewege bekort) Zeven Zweedse spionnen, die voor Rusland werkten, zijn Donderdag door het Gerechts hof in Stockholm veroordeeld. Een van hen, Tage Wickstroem, werd vrijgesproken. Bovenste rij van links naar rechts: Fingal Larsson (vijf jaar gevangenisstraf)Fritjof Enbom (levenslange dwangarbeid) en Arthur Karlsson (een jaar en acht maanden) Onderste rij van links naar rechts: Hugo Gjersvold (levenslange dwangarbeid)Lilian Ceder (acht maanden) en Martin Enbom (zeven jaar). In de week van 20 tot en met 26 Juli zijn in Nederland aangegeven 107 nieuwe ge vallen van kinderverlamming. Alleen in de provincie Zeeland is geen enkel geval aan gegeven. In Limburg waren het 36 gevallen, in Noord-Brabant 28, in Noordholland 17, (6 in Amsterdam, 3 in Haarlem, 2 in Den Helder, 2 in Limmen en voorts in Assen delft, Jisp, Krommenie en Zaandijk 1 ge val), in Gelderland 11, in Zuidholland 8, in de provincie Utrecht 2, in Overijsel 2, in Drente 1, in Friesland 1 en in Gronin gen 1. De 100.000ste bezoeker is de poorten van de Nederlandse miniatuurstad Madurodam gepasseerd. Het was de 15-j. Rob Reyngoud uit Heiloo. die thans zijn vacantie in Den Haag doorbrengt. De jongeman is toegespro ken door de wethouder van Madurodam, Karei Mooyman. Het prototype prestatie- en stuntzweef vliegtuig KNVVL-491, waaraan 2'jaar is ge bouwd, heeft op het vliegveld Ypenburg met succes de luchtdoop ondergaan. De vlieger J. K. Hoekstra, die de vliegproeven uitvoert, bleef na de eerste sleepstart, ongeveer 20 minuten in de lucht en gebruikte de optre dende lichte thermiek om enkele honderden meters hoogte te winnen. Hoekstra was zeer tevreden en roemde in het bijzonder de uit stekende stabiliteit van het nieuwe type. Het gehele landingsterrein van het luchtvaartterrein Texel is thans beschik baar voor het landen en starten van vlieg tuigen. Het luchtvaartterrein is open gesteld voor openbaar luchtverkeer met uitsluiting van het internationale luchtverkeer. De directeur van de veeartsenijkundige dienst heeft zijn- bezwaren tegen de ophef fing van het in October verleden jaar inge stelde exportverbod voor vee ingetrokken, zodat het bedrijfschap voor vee en vlees van nu af aan weer in de gelegenheid is mach tiging voor de uitvoer van rundvee te verstrekken. Eén keer in het jaar zo omstreeks tegen deze tijd begeeft de rechtge aarde Amsterdammer zich gedurende een week buiten de grenzen van zijn stad om de geruchten te controleren, dat er buiten Amsterdam óók mensen wo nen. Hij noemt deze bezigheid vacantie. Natuurlijk is hij door het in zijn eigen stad aantreffen van mensen, die Sant- faurt wonderlijk genoeg als Zandvoort uitspreken, attent geworden op het merkwaardig verschijnsel, dat de we reld inderdaad niet aan de Ringdijk haar einde vindt, maar hij wil dat toch wel graag duidelijk bewezen zien. Het met vacantie gaan van de hoofd stedeling verschilt trouwens nog in an dere opzichten principieel van de ge wone Nederlander. De laatste namelijk zoekt voor zijn excursie een plaats op, waar hij het aangenamer heeft dan thuis. Hij verlangt een schone natuur, lekker eten en allerhande andere ver strooiing. Voor de Amsterdammer is dit uiteraard een onmogelijkheid, aange zien geen enkele plaats ter wereld de vergelijking met Mokum kan doorstaan. De Amsterdammer heeft het uit hoofde daarvan in zijn vacantie altijd slecht. Hij klaagt over het eten, over de bewassing en over de bedden. Kortom hij heeft het allerberoerdst en dat vindt hij heerlijk. Dit klinkt u mogelijk vreemd in de oren, maar dat bewijst slechts dat gij de levenskunst van de Amsterdammer niet verstaat. Waar de gewone Nederlander het gedurende 51 weken beroerd en ge durende één week verrukkelijk heeft, prefereert de Amsterdammer het gedu rende 51 weken zielsgelukkig en gedu rende één week ellendig te wezen. Die ene week onderstreept slechts de zalig heid van zijn hoofdstedelijk bestaan. Deze these is de sleutel tot vele ge heimen. Zij verklaart onder andere de vreemde wijze waarop de Amsterdam mer zich in Santfaurt gedraagt. Hij mar telt zichzelf daar vrijwillig. Om te be ginnen reist hij er met zijn gezin naar toe in de blauwe tram, die zo volgepakt zit, dat bij iedere onpartijdige buiten landse waarnemer de verdenking van een slaventransport moet opkomen. De Mokummer stelt voorts zijn kinderen zo af, dat zij bij de geringste aanraking beginnen te krijsen. Is hij eenmaal in Santfaurt gearri veerd, nadat zijn kinderen welwillend hebben geprobeerd enige malen uit de tram te vallen, dan begint de wandel gang naar het strand. Onderweg wordt haltgehouden bij een winkel in speel goed-artikelen. waar enige schepjes worden aangekocht, die scherp genoeg zijn om amputaties van de kleine teen te verrichten. Onderweg oefenen de kleutertjes zich vast door er enkele ge raniums der inheemse om te kappen. bevolking mee Op het strand begint de pret pas echt. Vader Amsterdammer installeert zich zo ongemakkelijk mogelijk in een kuil met nat zand en laat een limonadefles in stukken vallen, zodat hij zich straks zonder moeite de voeten kan openhalen. Vervolgens stelt hij een aantal onder delen van zijn lichaam bloot aan ver branding in de derde graad en wacht dan op de dingen die komen gaan. Gelukkig hoeft hij daar nooit lang op te wachten. Er is altijd wel een genie- perdje te vinden, dat de bal van zijn kroost de plomp inschopt, waarna deze onmiddellijk met grote snelheid in de richting Folkestone afvaart. Zou het feit zich voordoen, dat hij er niet in slaagt zichzelf onaangenaam bezig te houden, dan zijn er altijd nog wel andere Am sterdammers te vinden, die hem daarbij een handje helpen willen door stiekum zijn boterhammen te beleggen met een paar schijfjes kwal. Over eten gesproken, wanneer hei twaalf uur wordt, dan doet zich een der schoonste gelegenheden voor tot zelf kastijding. Bij een temperatuur van tachtig graden in de schaduw gaat de ware Amsterdammer dan namelijk zoute haring eten, die hij bij voorkeur eerst nog een half uurtje in de gloeiende zon heeft laten liggen, zodat het vet er goed afdruipt. Na het haring-eten splitst de Amsterdamse vacantie-methode zich in twee scholen. De ene meent dat de grootste kwelling wordt veroorzaakt door na het hartige hapje helemaal niets te drinken, de andere meent dat het les sen van de dorst met zoete gazeuse nog erger is. Een van de verfijndste martelingen, die de hoofdstedeling zichzelf oplegt, is echter het pootje-baden. Hij ontbloot zijn likdoorns, zoekt een grote krab uit en gaat daar dan eerst eens lekker boven op staan. Ook een tentakelkwal kan hiertoe uitstekend dienen. Na deze voor bereidende pijniging komt het subtielere geestelijk leed, dat wordt veroorzaakt door het probleem hoe mén met schone, droge voeten in sokken en schoenen komt. Aanvankelijk komt men gewoon met natte voeten het strand op, om die daar met een handdoek af te drogen. De onderdanen zitten dan echter reeds zo vol met zand, dat enige kans op reini ging illusoir moet worden geacht. De Amsterdammer begeeft zich vervolgens weer te water om een andere methode te overwegen. Hij meent die gevonden te hebben door hinkend op één been de zee uit te komen. Op die manier wordt echter slechts één voet droog. Hij hinkt vervolgens op de schone voet weer naar de vloedlijn toe, steeks daar précair balancerend de andere tenen in de Noordzee, spoelt ze schoon, licht de voet op, begint te drogen en valt dan onver anderlijk languit in de oceaan. Onder het motto „De gast is koning" lachen de Zandvoorters hem dan welwillend uit. In de Stadsschouwburg vertoont de\ Hoofdstad Operette iedere dag „Wenn der weisse Flieder wieder bliiht" van Robert Stolz onder regie van Otto Aurich, die er zelf in optreedt met Fritz Steiner, Ruth Rhoden, Claire Clairy en vele anderen. Wim Sonneveld is terug in het Leid- seplein Theater, maar zijn ensemble is enigszins gewijzigd. Aan de dage lijks te geven voorstellingen werken mede: Conny Stuart, Diny-de Neef, Paul Deen, Emmy Arbous en de Amerikaanse Enid Mosier. Ter ere van laatstgenoemde heet dit pro gramma dan ook „Gastenboek". Beu ker en Denijs strooien er muzikale noten doorheen. „Dat doet de deur dicht" is de titel van de revue, die met Berry Kievits en Gerard Walden dagelijks voor het voetlicht van het Centraal Theater komt. In Carré is de revue Jubel tonen'van Willy Walden en Piet Muyselaar geprolongeerd, in de Klei ne Komedie Hartendwaasmet Toon Hermans en twaalf medewerksters. Piet. van Egmond bespeelt heden avond het orgel van de Nieuive Kerk. Hij brengt werken van Bach. Handel, Reger en Jan Zwart ten gehore. In Fodor wordt tot 22 Augustus een collectie tekeningen van meesters uit de zestiende, zeventiende en acht tiende eeuw tentoongesteld. Driedui zend personen bezoeken dagelijks het Rijksmuseum, waar sinds kort zestig nieuw-ingerichte zalen zijn openge- \^steld. Men vat wel dat na een week van dit alles de Amsterdammer zijn doel ruim schoots bereikt acht. Hij gaat weer met de conserven-industrie op wielen naar Amsterdam en raakt, zo gauw de mach tige arm van de Ringdijk hem weer aan de boezem van Groot-Mokum drukt, in de gelukzaligste der stemmingen. Hij stapt uit in de Spuistraat en snuift met welbehagen de vertrouwde zwavel- waterstoflucht der grachten op. Hij kijkt vertederd de taxi-chauffeur na, die hem daar zo keurig met 60 kilometer per uur het zand van zijn broekspijpen schuur de. Hij vergast zijn oren op het zoet klinkend geluid van een tram in de bocht. Hij begeeft zich naar zijn étage op drie hoog en weet zich veilig voor krabben, kwallen en andere zeemon sters, voor zand, wind, water en andere onbetrouwbare natuurelementen uit de primitieve gebieden, die de citadel zijner beschaving omringen. Hij is weer thuis. Met éénenvijftig heerlijke weken voor de boeg. BOEDA Salvador de Mariariaga, A portrait of Europe - Hollis and Carter, London. De in Engeland gevestigde Spanjaard Salvador de Madariaga heeft een portret van Europa „geschilderd", met het open lijk beleden doel de nationaliteiten van dit werelddeel begrijpelijker en beter aan vaardbaar voor elkaar te maken. Een der gelijke practische functie heeft zijn por tret helaas wel nodig; op grond van artis tieke kwaliteiten komt het het boekenmu seum niet in. Als type van een tamelijk verheven soort propagandalectuur alleen is het belangwekkend genoeg. Het is moeilijk een werk als dit enigs zins leesbaar te maken, omdat het moet worden opgebouwd uit de meest formida bele generalisaties. De Engelsman is zus, de Duitser zo, de Italiaan daarentegen. Dr. Madariaga ziet soms deze algemeen heden scherp, maar ook hij kan het er toch niet verder mee brengen dan tot een psy chologiseren van een nogal huiskamer achtige soort. Het is alsof men de vriend des huizes hoort, die de wanhopige ouders te hulp komt door Jan en Piet uit te leggen wat er verschillend is in hun karakters; voortaan zullen ze elkaar dan begrijpen, en dientengevolge beminnen. Huisvriend de Madariaga ziet over het hoofd dat be grijpen, als het al uit voorlichting geboren kan worden, nog niet tot beminnen hoeft te leiden de uitwerking kan ook wel omgekeerd zijn. Niettemin kan oom Salva dor een gunstige invloed hebben, als de kinderen verlangend zijn om het hem naar de zin te maken. Het zal er dan van af hangen, hoeveel zij op hebben met zijn joviale manier van doen en met zijn ge woonte anecdotes te vertellen, waarin hij zelf het laatste woord heeft. Dr. Madariaga begint met vast te stellen op welke grond men Europa een eenheid kan noemen, en van een Europese cultuur kan spreken. Het kenmerk van Europa is, dat de wil en het verstand er de belang rijkste functies zijn van de menselijke gèest; op zo'n wijze dat de wil eerst in wer king komt, en daarna het verstand; tot slot de synthese. Voorbeeld: individu (wil), maatschappij (verstand), liberale democra tie (synthese). De intuïtie is niet zo ont wikkeld: vandaar dat Europa zijn gods diensten steeds heeft moeten importeren. Daarna worden de verschillende natio naliteiten paarsgewijs behandeld: Italië- Spanje, Italië-Duitsland, Duitsland-Enge- land: op deze manier worden de vijf grote Westeuropese naties ieder met ieder ander vergeleken. De Duitser is goed in het be handelen van dingen, maar weet geen raad met mensen; de Engelsman kan beide han teren. De voornaamste oorzaak van de conflicten tussen deze twee landen is de Duitse afgunst. Wat valt daar nu aan te doen? Ze moeten beide werkelijk niet alleen met gebaren en woorden opgaan in een Europa dat ze samen met Frankrijk zullen leiden, zegt de Madariaga. Uit het hoofdstuk Frankrijk-Duitsland is op te ma ken dat dat niet eenvoudig zal zijn, want voor het conflict tussen de Duitse vloeiend heid en onbegrensdheid en de Franse vast heid en omlijndheid wordt geen oplossing gebeden. De Duitsers staan trouwens niet in de gratie, dat is goed te merken; het heeft er iets van of dé Madariaga zélf niet eens de gulle goede wil op kan brengen, die nodig is om het verworven begrijpen uit te buiten. In het hoofdstuk Engeland- Spanje is het nog veel duidelijker dat hij verschillende waarderingen heeft voor ver schillende naties; hij maakt zich zo druk over enkele uitlatingen in Engelse boeken die van onbegrip voor Spanje blijk geven, dat iedereen kan vaststellen hoeveel scha» ner dan enige andere voor hem de Iberi sche trek van het Europese gelaat is. De karakteristieken die de Madariaga ontwerpt zijn eigenlijk zo nieuw niet. Som mige zijn vaag, andere scherper; er is een overtuigend hoofdmotief in zijn hoofdstuk Duitsland-Italië, en een goede sectie van het boek gaat over Don Juan, Don Quichot, Faust en Hamlet als Europese oer-typen. Vaak is er vrij willekeurig gekarakteri seerd; dat is ook haast niet te vermijden. Maar de wat zoetelijke indruk, die het boek geeft, is het gevolg van wat anders, namelijk van het negeren van de waarheid, dat iedere nationale eenheid verwezenlijkt is ten koste van de saamhorigheid met groepen buiten de eenheid. De ergernis bij meningsverschillen tussen naties ontstaat niet in de eerste plaats doordat zij eikaars eigenaardigheden niet kunnen verduren, maar doordat twee in de grond van de zaak overeenkomstige saamhorigheden te gen elkaar botsen. Dat wederzijds onbegrip de botsing heftiger kan maken, is waar, maar begrip kan dat even goed. Het hangt er maar van af op welk niveau het ge beurt. Als men de Duitsers in 1939 gezegd had: „Wij begrijpen het wel, jullie zijn ja loers op Engeland", had men daarmee het oorlogsgevaar niet verminderd. Naties wil len graag begrepen worden zolang het in hun voordeel uitvalt; wie hun slechte eigenschappen begrijpt, kan de internatio nale samenwerking niet beter dienen dan door erover te zwijgen. De Madariaga maakt zich eigenlijk schuldig aan het gebruik van een tover woord: „begrijpen", een van de populairste toverwoorden van deze tijd. Wie van dicht bij kijkt ziet de gaten in het betoog; maar van een afstand is de schittering mislei dend genoeg. Het boek is dan ook minder belangwek kend om zichzelf dan als vertegenwoordi ger: van de Madariaga, die veel beter werk op zijn naam heeft staan, van de schoon schijnende betogen, die onhebbelijke waar heden proberen te verdoezelen, en van de niet-politieke pleidooien voor eenmaking van Europa, waarvan ons er nog wel meer te wachten staan. Zonder deze vertegen woordigingen is het niet meer dan een por tret waarin men de geschilderde kan her kennen als men gehoord heeft wie het is. S. M.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1952 | | pagina 9