Doeken van Rembrandt en Frans Hals op bodem van Middellandse Zee Agenda voor Haarlem Na-oorlogse Duitse filmindustrie Herfst in de Haarlemmerhout De onafhankelijkheid van scheppende kunstenaars Hitiers financiële genie gaat zijn talenten wijden aan Perzische kwestie Altijd weer Schacht DONDERDAG 18 SEPTEMBER 1952 3 Jacht op de schatten van Rommel OPTIEK Bloeitijd en verval der UFA Twee Fokker lesjagers naar Amerika Kwestie over radio-ver gunning voor Hoge Raad Actie van de A.N.W.B. tegen kam peerbelasting „Grootste ontploffing van alle tijden" op komst Internationale conferentie te Venetië Jeugdherberg in Noordwijk Opnieuw zijn drie Franse en twee Engelse vaartuigen uitgevarenom de beruchte schat van de Duitse veldmaarschalk Rommel in de Corsicaanse wateren te lichten. Zullen ze ooit slagen? Reeds nu hebben de eenvoudige bewoners van het eiland een legende rond de onmetelijke schat gesponnen: ontrukt met bloed en tranen aan Noord-Afrika weegt het goud nu zo zwaar, dat het eeuwig op de bodem van de zee zal moeten rusten. Het zoeken is ongevaarlijk zolang men nipt slaagt, doch zodra men denkt te slagen komen de boze geesten de zoekers onheil en verderf brengen Terugtocht afgesneden Het was in 1943. Het ging de Duitsers niet meer voor de wind. De samenwerking der vrije landen begon vruchten af te werpen en het „Wir fahren gegen Enge land" was verstomd. Maar de grootste plundering aller tijden ging ongestoord voort. De klokken werden uit de kerktorens gehaald, ijzeren en bronzen omrasteringen en monumenten moesten het ontgelden. Met de nederlaag in het vooruitzicht pro beerden bovendien tal van Duitse officie ren en soldaten zich op eigen initiatief te verrijken. Rommel had van Hitier op dracht gekregen Noord-Afrika af te snuf felen naar waardevolle objecten en deze naar Duitsland te transporteren. Hij be haalde rijke buit, waarbij de zilvervloot van Piet Hein maar een peuleschilletje moet zijn geweest. .Specialisten kwamen de verpakking verzorgen. Gouden kunstvoorwerpen, ce ramiek uit de Egyptische lijd, schilderijen van Rembrandt en Hals, enorme hoeveel heden gouden munten en baar goud werd in tien enorme kisten verpakt. Men was op alles voorbedacht. Vandaar dat de kis ten omgeven werden met metalen omhul sels, zodat ook het water de kostbare buit geen schade zou kunnen berokkenen. Maandenlang bleef de schat in Tunis lig gen. Toen het transportschema arriveerde, was het te laat. Per boot zou de schat naar Sicilië worden vervoerd en vervolgens via Italië en Oostenrijk over land .naar Duits land. Hitler had vier officieren aangewezen die het escorte zouden begeleiden en hen volledig aansprakelijk gesteld.... Hoewel de Middellandse Zee al onveilig was, ar riveerde de waardevolle verzameling in Rome. Intussen was er veel gebeurd. Italië werd onveilig gemaakt door een ongekend aantal bombardementen, terwijl in de „rustige ogenblikken" de verzetsstrijders het de Duitsers moeilijk maakten. Men realiseerde zich, dat de landweg naar Ber lijn in feite was afgesneden. De vier ver antwoordelijke officieren durfden het ri sico niet nemen en besloten het gevaar lijke landtraject zoveel mogelijk te om zeilen over zee. Slechts één overlevende Per speciaal vaartuig, ondergebracht in een zwaar bewaakt Duits convooi stoomde men eind 1943 de haven uit met als be stemming Genua. Het Noorden van Italië was nog vast in handen der Duitsers. Het vaartuig had een bemanning van slechts zes koppen, namelijk de vier officieren en twee zeer vertrouwde matrozen.' Men wilde namelijk zo weinig mogelijk slapende honden wakker maken..'.. Men arriveerde tegen zonsopgang in de Corsi caanse wateren. Toen barstte plotseling het onweer los. Een enorm bombardement, uitgebraakt door veertig Engelse vliegtui gen, bracht diverse schepen tot zinken en wierp het hele convooi tientallen kilo meters uiteen. De bewuste boot had on middellijk bij het begin van het bombar dement dekking gezocht tegen de kust, bij na in de monding van de Golo, ongeveer twintig kilometer ten Zuiden van Bastia. Toen de rust was teruggekeerd zag men geen kans de resten van het convooi te volgen. Aan land gaan wat eveneens te ge vaarlijk, omdat het eiland vrijwel geheel in handen was van de ondergrondse. Men be sloot de schat ter plaatse op de bodem der zee te begraven. Indien de oorlog werd verloren had men tenminste nog een ste vige appel voor de dorst. Maar.slechts een der zes mannen overleefde de strijd. De vier door Hitier verantwoordelijk ge stelde officieren werden ter dood veroor deeld en gefusilleerd. Eén der beide ma trozen kwam later in het strijdgewoel om het leven. Visum voor Corsica Alleen de matroos Fleig was zodoende op de hoogte waar de schat was neerge laten op een diepte van 35 meter. In 1946 vroeg hij een visum voor Corsica en zo kwamen ook anderen op de hoogte. De Corsicaanse advocaat Cancellieri en zijn vriend, tevens geroutineerd duiker, waag den een eerste poging. Afgaande op de verklaringen van Fleig ontdekte een ADVERTENTIE Wat met iemands ogen te maken heeft, is verantwoordelijk werk. Wij kénnen onze verantwoordelijk heid en dragen die reeds 40 jaarl DONDERDAG 18 SEPTEMBER Stadsschouwburg: „De Mirakelridder" (Rotterdams Toneel), 8 uur. Spaarne: „Su perman" en „Goud van Nevada". 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Kon-Tiki", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Palace: „Vier meisjes van Brodway", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Luxor: „Tom Brown's kostschooljaren", 14 jaar, 7 en 9.15 uui\ Lido: „Paula", alle leeft., 7 en 9.15 uur. City: „Strijd om de Apachenpas", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Warschau Concerto", 14 jaar, 8.15 uur. VRIJDAG 19 SEPTEMBER Concertgebouw: Concert H.O.V., 8 uur. Lange Veerstraat: „Geestelijk Leven". 8 uur. Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen. wichelroede loper de juiste plaats. Twee pogingen om de schat te lichten mislukten wegens gebrek aan materiaal. Daarna huurde de advocaat in Antibes het grote jacht „Starlena", eigendom van de Britse mevrouw Baudouy, die gehuwd was met een Fransman. Haar man huurde een vis sersvaartuig en zo zou men gezamenlijk opnieuw aan het werk gaan. Alle voorbereidingen geschiedden in het geheim. Beide vaartuigen zouden met een enorme kabel met elkaar worden verbon den en langs deze lijn zouden drie duikers minutieus de bodem der zee onderzoeken. De plannen waren prachtig. In Augustus 1951 zouden ze beginnen. In de tweede helft van Juni 1951 ver lieten beide vaartuigen de haven van An tibes met bestemming Bastia. Ook Fleig was aan boord. Op 29 Juni ontstond een zeer ernstige aanvaring tussen de „Star lena" en de „Sanpierox Corso", waardoor het jacht maanden in de dokken moest rusten. Hiermee was tevens het geheim publiek geworden en van dat ogenblik af begonnen tientallen avonturiers te dro men van de Rommclschat bij Bastia. Intussen ligt onder meer het bekende Britse jacht van de heer Pears de „Roma ny Maid", op de vermoedelijke plaats van de schat, voorzien van twee geroutineerde duikers. Tot nog toe heeft Pears echter geen resultaat gehad. Een ander Brits vaartuig is uit Bastia vertrokken om de ADVERTENTIE Mevrouw Constance Spry, een autoriteit op het gebied van bloemen en bloemver- sieringen in Engeland, heeft de opdracht gekregen het ministerie van Publieke Wer ken te adviseren bij de komende voorbe-' reidingen op het gebied van bloemversie- ringen voor de kroning van Elisabeth II van Engeland. Zij verzorgde ook de bloem- versieringen voor de bruiloft van de Koningin. Mevrouw Spry bij een van haar planten. In de loop van de volgende week zullen twee Fokker-vliegtuigen per schip de oceaan oversteken. Het zijn beide lesjagers, de S 11-..Instructor" en de S 12, een neus- wielversie van de instructor. Zoals onlangs gemeld is heeft de Amerikaanse Fairchild- fabriek de licentie verkregen voor alle Fok- i kerproducten, waaronder dus ook de beide „Romany Maid" assistentie te verlenen en i te verschepen lesvliegtuigen. De beide ma- enkele tientallen meters verder liggen drie Franse vaartuigjes. In Bastia wordt alleen nog maar ge sproken over de schat van Rommel chines zullen aan deze fabriek worden af geleverd. Het is niet uitgesloten, dat de Fairchild te zijner tijd de productie van beide typen toestellen ter hand zal nemen. Nu er sinds enige jaren weer films van Duitse makelij in de Nederlandse bioscopen verschijnen, is het misschien interessant iets te vermelden over de na-oorlogse Duit se filmindustrie, die in de plaats is getre den van de UFA, waaraan men deels pret tige, deels onprettige herinneringen be waart. Wie de Duitse wederopbouw over ziet, moet of hij wil of niet vaststel len dat er vaart in zit. De Duitsers zijn er in enkele jaren in geslaagd een groot ge deelte van hun vroegere wereldmarkt te heroveren. Dit mede dank zij hun onweer legbare ijver en de kwaliteit hunner pro ducten. De Duitse filmindustrie schijnt dit tempo echter commercieel noch artistiek te kunnen bijhouden. Erger, er is geen sprake van enig tempo op zakelijk terrein, noch van belangrijke winst op artistiek ter rein. Van de rond driehonderd films, sinds 1946 tot. op heden gemaakt, zijn er nauwe lijks dertig, die men kunstzinnige waarde zou kunnen toekennen. Het zag er aanvan kelijk gunstig uit, toen de DEFA (Oost- Duitsland) de hele wereld verbijsterde met „Die Mörder sind unter uns" (De moorde naars bevinden zich in ons midden). Men rekende al met een voortzetting van de Duitse filmtraditie van vóór 1933, en met een volledige revanche van de onzalige tijd daarna. Tweeërlei verleden Om het geheugen op te frissen even in het kort een overzicht van deze twee be wogen perioden. De eerste begon, om pre cies te zijn, met de oprichting der UFA (Universum Film A. G.) op 18 December 1917, met een bedrijfskapitaal van 25 mil- lioen Mark. Later aangevuld en uitgebreid met het kapitaal en de studio's van Projek- tions A.G. Union, die in 1914 in Tempelhof de eerste glazen ateliers bouwde, de Mess- Ier-Film en de Bioscop-Gruppe, waardoor de UFA in het bezit kwam van Babelsberg, het Berlijnse Hollywood. Geruggesteund door dit millioenenkapitaal en geholpen door een leger van kunstenaars en technici produceerde de UFA in die tijd tussen 1917 en 1933 vele prima films, {lie haar naam wijd en zijd een goede en vertrouwde klank bezorgden én een artistiek sterk wapen vormden tegen de Amerikaanse overwoekering der Europese markt. Om enkele namen, titels en jaartallen te noe men: Het Kabinet van dokter Caligari (Robert Wiene, 1919), Absturz (met Asta Nielsen, 1920), Dokter Mabuse (Fritz Lang, 1922), De Nibelungen (Fritz De herfst doet zijn intrede. In de Haarlemmerhout is de jeugd bezig met het belagen van de kastanjes. Een inwoner van Schiedam, W. H., is destijds vervolgd wegens het hebben van een radio-ontvangtoestel zonder luisterver gunning. Het standpunt van H. is, dat arti kel 3 van het Koninklijk Besluit van 10 October 1945 slechts de mogelijkheid schept tot een heffing wegens het hebben van een ontvangtoestel, maar dat de minister niet zo ver mocht gaan dat hij een vergunning voorschreef. De kantonrechter veroordeelde H. tot 6 boete, tegen welk vonnis beroep .werd aan getekend. Bij de behandeling voor de Hoge Raad heeft de advocaat-generaal verklaard, dat hij de stelling van de veroordeelde kan begrijpen, maar haar niet voor juist acht. In het aanvragen van een vergunning zag de advocaat-generaal in wezen niets anders dan het doen van aangifte voor de heffing, waaraan men is onderworpen. Het verlenen van de vergunning heeft zijns inziens hier naast geen zelfstandige betekenis. Hij concludeerde dan ook tot verwerping van het beroep. Het arrest is bepaald op 14 October. De A.N.W.B. heeft bij de gemeenteraad van Noordwijk een bezwaarschrift ingediend tegen de kampeerlegcs. De A.N.W.B. is van mening, dat een leges- tarief voor gemeentelijke kampeervergun- ningen, dat rekening houdt met de tijdsduur en het aantal deelnemers aan het kamp waarvoor de vergunning wordt aangevraagd, in strijd is met de Gemeentewet. Dit voorjaar heeft de A.N.W.B. zich reeds gekeerd tegen de nieuwe legesverordening, welke de Gelderse gemeente Putten had in gevoerd. Naar aanleiding van een protest van de bond spraken toen Gedeputeerde Staten van Gelderland als hun mening uit, dat vergunningen om te kamperen niet dien den te worden afgegeven per persoon, maar per gezin of per groep. De kwestie-Putten is inmiddels opgelost, althans voor de kamp- kaart-houders, daar de gemeente de door de A.N.W.B. en de Nederlandse Kampeerraad gepropageerde uniforme kampcerrcgeling heeft aanvaard. De vraag is niettemin blijven bestaan, al dus de A.N.W.B. of hot in overeenstemming is met de Gemeentewet, dat het legesbedrag hoger wordt, naarmate men langer blijft of met meer personen kampeert. Het uitschrij ven van een kampeervergunning voor tien personen die veertien dagen blijven geeft niet meer administratieve rompslomp dan een vergunning voor écn persoon die één nacht blijft. De Gemeentewet bepaalt dat de legesrechten tot geen hoger bedrag mogen worden goedgekeurd, dan nodig is voor het dekken van de kosten voor het uitschrijven van de vergunning, verhoogd met een ma tige winst. Teneinde over de legesheffingen op het kamperen een uitspraak in hoogste instantie te verkrijgen, heeft de A.N.W.B. een be zwaarschrift ingediend bij de gemeenteraad van Noordwijk tegen de van een medewer ker van de bond geheven leges. Wanneer dit bezwaarschrift door de raad wordt afge wezen, zal men in appèl gaan bij de Raad van Beroep voor de Directe Belastingen om daarna zo nodig een cassatieberoep in te stel len bij de Hoge Raad. Carl Durham, waarnemend voorzitter der Verenigde Amerikaanse Congrescom missie voor de Atoomkracht, heeft aan een verslaggever medegedeeld dat in de komende herfst proeven zullen worden genomen met Amerikaanse, op atoomener gie berustende wapens, waarbij, indien de proefnemingen gelukken, „de grootste ont ploffing van alle tijden" zal plaats vinden. De proefnemingen worden, als gemeld, ge houden op het in de Stille Oceaan gelegen atol Eniwetok, dat reeds eerder voor proe ven met atoomwapens is gebruikt. Dur ham wilde niet zeggen of het hier de eer ste ontploffing van een waterstofbom zou betreffen. Van 22 tot 28 September zullen in Vene tië onder auspiciën van de U.N.E.S.C.O. en de Biennale afgevaardigden uit veer tig landen zich beraden over de economi sche en sociale factoren, die de onafhanke lijkheid belemmeren van de scheppende kunstenaar in de moderne maatschappij en over diens verhouding ten opzichte van het publiek. De Italiaanse dichter Giuseppe Ungaretti houdt een openingsrede over het thema: „De kunstenaar in de hedendaagse maatschappij". De te bespreken vraagstuk ken worden hierna achtereenvolgens inge leid door de schilders Georges Rouault en Jacques Villon, de componist Arthur Ho- negger, de schrijver Taha Hussein,' de ar chitect Lucio Costa, de toneelschrijver Marc Connolly, de regisseur Alessandro Blasetti en de beeldhouwer Henry Moore. In vijf commissies voor beeldende kunsten, muziek, litteratuur, toneel en film zal men daarna de voornaamste problemen bespreken, die op deze terrei nen voorkomen. Men hoopt tenslotte voor stellen te doen van professionele, sociale en internationale aard. Het erecomité van deze conferentie be staat uit vooraanstaande kunstenaars en wijsgeren, zoals Paul Claudel, Benedette Croce, Karl Jaspers, Lin Yu Tang, Thomas Mann, Henri Matisse, Gabriela Mistral, Sarvepalli Radakrishnan, Igor Strawinsky, Hector Villa Lobos en Frank Lloyd Wright. Daar men in elk land van tijd tot tijd te kampen heeft met de controyerse tussen de vrijheid van de scheppende kunstenaar en de moeilijkheden, die hij bij zijn werk on dervindt, heeft de U.N.E.S.C.O. om hier van een zuiver beeld te krijgen twee jaar geleden een uitvoerige vragenlijst naar schilders, beelhouwers, musici, schrijvers en acteurs in vijftig landen gezonden. Naar aanleiding hiervan kwamen meer dan vijf honderd antwoorden binnen. Alle hadden één opmerking gemeen: leven en werken wordt voor kunstenaars voortdurend moei lijker. Vele kunstenaai's deden voorstellen om tot een betere situatie te geraken. Voor het eerst zullen nu kunstenaars waarbij alle muzen vertegenwoordigd zijn bijeenkomen om een intensief onderzoek in te stellen naar sociale omstandigheden en andere factoren, die een creatief kunste naarschap in de weg staan. Nederland is op deze conferentie vertegenwoordigd door de letterkundige Anton van Duinkerken (prof. dr. W. Asselbergs), de acteur Albert van Dalsum, de danseres Corry Hartong, de architect A. Wegerif en de heer J. Bruyn, voorzitter van de Nederlandse Fe deratie van beroepsverenigingen van kun stenaars. Behalve de nationale delegaties zullen er vertegenwoordigers zijn van vijf interna tionale organisaties: de inteimationale mu- ziekraad, het internationaal theater-insti tuut, de internationale P.E.N.-club, de in ternationale federatie voor moderne archi tectuur en de internationale vereniging van architecten. Onder de vertegenwoordigers van de internationale muziekraad bevindt zich onze landgenoot Guillaume Landré. Waarnemers zullen aanwezig zijn van de internationale federatie van auteurs en componisten, de internationale raad voor musea en de internationale organisatie van kunstcritici. Gedeputeerde Staten van Zuidholland hebben aan de Provinciale Staten voorge steld te besluiten om zich garant te stellen voor de voldoening van rente en aflossing ener 50-jarige annuïteitslening van 79.000 a 4 percent ten behoeve van het oprichten van een jeugdherberg te Noordwijk. De vroegere jeugdherberg daar, „de Duinark" werd in 1940 door de bezetters afgebroken. Lang, 1923), Variété (Dupont met Emil Jannings en Lya de Putti 1925), Die freudlose Gasse (De vrouw van de straat, Pabst, 1926), Berlijn, symphonie van een wereldstad (Walter Ruttmann, 1927), „Thérèse Raquin" (Fcyder, 1928), De blauwe engel (von Sternberg, 1929), West front 1918 (Pabst, 1930), Drie-stuivers opera (Pabst, 1931) en M (Fritz Lang, 1931). Deze gouden tijd der Duitse film werd in 1933 gevolgd door een tijdperk van propa gandafilms zoals SA-Mann Brandt, Hitler- junge Que, Jud Süss en dergelijke. De artistieke maatstaven moesten hoe langer hoe meer wijken voor die van nazistische aard. Met als gevolg een programma van barbaarse en mensonterende films, waar tussen de enkele goede producten zoals „Robert Koch" en „Walzertraum" zo goed als verdwaalden. De eens zo geprezen UFA vierde in het oorlogsjaar 1943 haar 25-jarig bestaan met het gekleurde kijkspel „Münchhausen", om twee jaar later met een tegoed van meer dan 100 millioen Mark en een slechte naam met de ineenstorting van het Derde Rijk op te houden te be staan. Het machtige concern kwam onder Geallieerde leiding, die meteen plannen maakte om als onderdeel van de algehele ontmanteling van Duitsland aan deze mo nopolistische instelling een einde te maken. Het na-oorlogse beleid Aan een eigenlijke ontmanteling van het UFA-concern is men echter niet toege komen. De kwestie is blijven liggen, omdat andere zaken voorgingen, de productie van films is ook nu nog verboden. De UFA- stad Neu-Babelsberg ging over in Russische handen, de studio's in Berlijn (Tempelhof) en Wiesbaden kwamen in het bezit van AFIFA en het grote ateliercomplex Geisel- gagsteig bij Miinchen werd teruggegeven aan de Bavaria Filmkunst. De studio's in Hamburg, Wandsbek en Bendersdorf wer den gebouwd door en zijn in bezit van respectievelijk de „Real-Film" en „Junge Film-Union". De eveneens na de oorlog in de hangars van een vliegveld opgebouwde studio in Göttingen .vormt een eigen stich ting. De dit jaar gesloten conventie van Bonn heeft aan de Duitse regering mede de zeggenschap teruggegeven over het voor malige UFA-vermogen. Mede hierdoor (en tengevolge van de door de decentralisatie ontstane commerciële en artistieke crisis) is het niet uitgesloten, dat de UFA vroeg of laat in bescheiden vorm weer aan het werk gaat. Men is zeer zeker van plan de belanghebbenden rekenen daar al op de Duitse film onder één dak te brengen en daaraan de naam UFA te verbinden, gezien de populariteit, die dit embleem in de twintiger jaren heeft weten te vergaren. Uit het voorgaande heeft men al kunnen opmaken, dat de Duitse film zich met moei te voortsleept. Zowel de overal heersende anti-Duitse stemming als de verdeeldheid in eigen huis en het gebrek aan overtuiging De ROXY: Hoe spel je „Amerikaanse sigaret"? De Lucifer: R-O-X-Y zijn er schuld aan, dat Duitsland op het stuk van de filmcultuur ver achter blijft bij de rest van Europa, met name bij zijn vroegere, eveneens verslagen bondgenoot Italië, dat de kansen waarnam en de beste films ter wereld maakt. De productie, in 1946 hoopvol en zelfs verrassend gestart, steeg weliswaar in kwantiteit (tot de in zinking van dit jaar), maar verloor meer en meer aan kwaliteit. Men scheen opeens te beseffen de kansen, die Italië zo moedig had weten te gebruiken, voorbij te hebben laten gaan. Met als gevolg een apathische instelling met betrekking tot alles wat thuishoort in het domein der filmkunst. Begon men in 1946 met vier films, in 1948 waren het er 28, in 1949 67, in 1950 kwamen er 79 gereed, in 1951 zelfs 83. In 1952 zal men 1949 nog maar nauwelijks overtreffen. In Nederland Na vijf jaar van Duitse filmterreur had in de eerste tijd niemand behoefte aan Duitse films. Zelfs niet aan goede, want pas in het voorjaar van 1949 wist „De moordenaars bevinden zich in ons midden" als eerste Duitse film door te dringen in een Nederlands theater. Doch het peil zakte allengs tot onder nul, een paar uit zonderingen als „Berliner Ballade" (regie: R. A. Stemmle) en „De onderdaan" naar de gelijknamige satirische roman van Hein- rich Mann (regie: Wolfgang Staudte) daar gelaten. Oppervlakkige amusementsfilms blijken troef. Ook in Duitsland ziet men dit gebrek aan goede smaak en fantasie als een noodlottig voorteken van een catastrofale toekomst. Het is goed mogelijk, dat een hechte samenbundeling van alle kunste naars en technici op dit gebied zal leiden tot een verhoging van de kwaliteit. Maar het wachten is op overtuigingskracht en artistieke bezetenheid. JULES HUF. (Van onze correspondent te Bonn) Dr. Hjalmar Schacht, de oude vos, staat opnieuw in het centrum van de belang stelling. Op het ogenblik bevindt hij zich in Teheran om met de Perzische premier Mossadeq economische besprekingen .te voeren, die van grote betekenis kunnen zijn voor de ontwikkeling van de olie affaire. Toen hij dezer dagen van Ham burg naar Teheran vloog, werd hij uitge leide gedaan door Hoessein Makki, de tegenwoordige Perzische olie-dictator, die zich reeds enige tijd in West-Duitsland op houdt, onder meer om Duitse technici voor Te Wenen wordt een conferentie belegd tussen afgevaardigden van de Geallieerde landen. Onder de vlaggen van hun landen staan de vier afgevaardigden van Amerika, Engeland, Frankrijk en Rusland. Op het onbewoonde eiland San Benedicto, dat 1255 km. ten Zuiden van San Dicgo ligt, heeft zich in zeer korte tijd (zes weken) een werkende vulkaan gevormd. Een geoloog ging in een vliegtuig over de werkende krater, en deelde naderhand zijn bevindingen mede: de krater van de vulkaan ligt op 320 m. boven de zeespiegel, en heeft de vorm van het eiland geheel veranderd. zijn nationalisatie-projecten aan te werven. Men mag aannemen, dat de gesprekken, die Schacht en Makki al met elkaar gehad heb ben, de basis voor zekere beslissingen heb ben gelegd. Het verbond der „verguisden" De tegenwoordige machthebbers in Tehe ran, in de eerste plaats Mossadeq zelf, hebben een groot zwak voor de vroegere Duitse rijksbank-president. Zij verwachten niet alleen wonderen van zijn kunde, maar appreciëren hem ook in politiek opzicht. Schacht is namelijk door de behandeling, die hij na de oorlog van het Westen onder vond, min of meer noodgedwongen een ex ponent van die politieke factor in de wereld geworden, die in de strijd tussen Oost en West een aparte positie blijft in nemen: „Zuid-Amerikaanse landen, die zich op het Peronistische Argentinië oriën teren, het Spanje van Franco en de hoofd zakelijk Arabische landen van het Nabije en het Verre Oosten. Tussen al deze, in verschillende wereld delen gelegen, landen bestaat nu een inte ressante vorm van verstandhouding, die zich vooral via Spanje en Egypte voort plant. „Neutralistisch" kan men deze lan den slechts in betrekkelijke zin noemen. In wezen zijn zij anti-communistisch, maar om allerlei redenen hebben zij tot nog toe de aansluiting bij het tegen Moskou ge organiseerde Westen gemist, voornamelijk omdat het Westen democratisch-ideologi- sche bezwaren tegen hen heeft. Daarom zoeken zij niet alleen kracht bij elkaar, maar ook bij die categorieën van mensen in de Westelijke naties, die als gevolg van de Hillertijd door de publieke opinie te recht of ten onrechte tot collabora teurs zijn bestempeld en wier bekwaam heid en ambitie vaak omgekeerd evenredig zijn aan de assepoester-positie, waarin zij zich politiek en moreel bevinden. Dure denazificaticklant Schacht is van deze categorie bepaald het schoolvoorbeeld. Zijn plannen om in Ham burg een eigen bank op te richten hebben intussen geleid tot een door de socialis tische senaat van Hamburg begonnen proces, waarin hij tenslotte door de recht bank in het gelijk is gesteld, en wel juist op de dag, waarop hij naar Teheran zou vertrekken. Het heet nu, dat de senaat in hoger beroep wil gaan, maar de Duitsers zijn het langzamerhand moe geworden, een rechtbank zich opnieuw met Schachts poli tieke antecedenten te zien bezig houden. Zo'n stap zal derhalve waarschijnlijk nog meer critiek uitlokken dan de beslissing van de Hamburgse senaat zelf reeds heeft gedaan. Daarbij komt nog dat al deze pro cessen op de rug van de belastingbetaler uitgevochten worden. Schacht" is een van Duitslands duurste gedenazificeerden: zijn zuivering had al meer dan een millioen gekost toen hij tenslotte formeel „ontlast" werd. De Hamburgse sociaal-democraten beweren nu, nieuw materiaal tegen hem te hebben, maar of het nu steekhoudend is of niet, algemeen vindt men in Duitsland dat het met de de-nazificatie-hokus-pokus thans eindelijk maar eens uit moet zijn. Prof. mr. C. W. de Vries zal op 16 October in de Nederlandse Economische Hogeschool te Rotterdam zijn afscheidscol lege geven met als onderwerp: „Cort van der Linden, de visie van een groot staatsman, fculks in verband met onze tegenwoordige staatkundige verhoudingen".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1952 | | pagina 5