De kunst van de banketbakkerij tentoongesteld Wettelijke verplichting tot winstdeling afgewezen Koningin Juliana vandaag gast van feestvierende Friezen Sonia Gaskell als choreografe Unieke expositie in Haarlem Agenda voor Haarlem In de Soete Inval" Adres der geloofsbrieven van gezant in Egypte Kruisbeeld gevraagd Rapport Commissie Bezitsspreiding Zij bezocht herdenkingsdienst voor 100-jarige Mij. van Landbouw WOENSDAG 24 SEPTEMBER 1952 3 Heringa Wuthrich BLIKSEMAFLEIDERS Antwoord van mr. Luns op vragen van mej. Klompé Paleistuin Noordeinde gaat open voor publiek Piloot ongedeerd na noodlanding Haarlemse recherche heldert diefstal op Europa in trek bij Amerikaanse toeristen Kanttekeningen bij een schitterend programma „Inter Nos" voor cle radio met Vlaamse cantate Twee Vleeshallen in de Vleeshal. Bij de inzendingen van de Nederlandse banket bakkers is een Vleeshal gemaakt van chocolade en een van suikerwerk. (Zie foto beneden). "jl/JORGEN aan de begint in Haarlem een nieuwe tentoonstelling! Het is er een, gewijd kunst in de bakkerij. Zij wordt gehouden in de Vleeshal en de Vishal en zij belooft een gebeurtenis te worden, die het aanzien waard is. De Vleeshal en de Vishal lenen zich uitstekend voor het inrichten van tentoonstellingen en dat is voor hel bestuur van de afdeling Haarlem van de Nederlandse Banketbakkersvereni ging aanleiding geweest om ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan beslag te leggen op de beide gebouwen en belangstellenden een indruk te geven van het heden en verleden van de banketbakkerij. Het bestuur heeft bij de voorbereiding samen gewerkt met de afdeling Haarlem van de R.K. Banketbakkersvereniging „St. Nico- laas" en met de Cacao- en chocoladefabriek Union, die in het begin van deze maand haar gouden jubileum gevierd heeft. De tentoonstelling, zoals die thans lot stand gekomen is, is zelden getoond door haar omgeving, door haar opstelling en vooral door de kwaliteit der artikelen. De banketbakkerij is een oud vak. Dui zend jaar voor Christus stond de banket bakkerskunst in hoog aanzien. Met de be schaving en de ontwikkeling der oude volken is zij naar het westen gekomen. Banketbakkers namen aan de hoven een vooraanstaande plaats in; zij werden rij kelijk beloond en van vele eretekens voor zien. Maar als hun product minder goed was uitgevallen, dan werden zij een kopje kleiner gemaakt. De Fransman Antoine Carème (1784 1833) heeft de banketbakkerij en kokerij op eenvoudige en nieuwe grondslagen ge vestigd. Hiervan heeft vooral de Franse keuken geprofiteerd. Bekende figuren in het verleden die veel lot de ontwikkeling van de banketbakkerskunst hebben bijge dragen waren Bernard Gouffie en Escof- fier. Historische afdeling Geschiedenis wordt geschreven en ban ketbakkers leggen geschiedenis vast in ge bak. Belangstellenden in de historie van de banketbakkerij kunnen hun hart opha len als zij tijdens een bezoek aan de Op de tentoonstelling zijn verscheidene beelden van chocolade te zien. Een der inzenders heeft aandacht besteed aan Lau rens Coster en een fraaie afbeelding gemaakt. Vleeshal hun schreden richten naar de bovenverdieping, waar een historische af deling is samengesteld. De organisatoren danken deze inzending aan de Nederlandse Banketbakkersvereniging die de beschik king heeft over een historische verzame ling. Gravures van maaltijden in oude tij den, menu's uit het heden en verleden, waarbij enkele van het Koninklijk Huis, en oude kookboeken. Van de tentoonstelling „Camera Obscu- ra" is een hoekje overgebleven. Op de ta fels staat gebak zoals dat in het midden van de vorige eeuw gebruikt werd. „De kunst in de bakkerij De bezoeker aan „De kunst in de bakkerij" zal vermoedelijk, voor hij zich in de histo rie verdiept, eerst een wandeling maken in de benedenverdieping en daar geruime tijd vertoeven, om rustig de tentoongestelde werken van Nederlandse banketbakkers in ogenschouw te nemen. Hij zal tot de con clusie komen, dat de inzenders hun uiterste best hebben gedaan om goed voor de dag te komen, doch niet beseffen, dat de vervaar digers er van vele uren hebben moeten besteden aan hetgeen tot stand is gekomen. Wij deelden enkele dagen geleden mee, dat een Haarlemse chocoladebewerker al ver scheidene weken bezig was de Vleeshal in ADVERTENTIE Haarlem WOENSDAG 24 SEPTEMBER Begijnhof kapel: Christen Spiritualistisch Centrum „Dc Grotere wereld", bijeenkomst, 8 uur. Minerva: ..De goede aarde". 14 jaar, 2.30 en 8.15 uur. Rembrandt: „Verboden ver houding",. 18 jaar, 7 en 9.15 u. Palace: „Geen uitweg", 14 jaar 7 en 9.15 uur. Luxnr: „Klok slag 12". 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Scar let Angel", 18 jaar. 7 en 9.15 uur. City: „Kin derrechter grijpt in". 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Spaarnc: „Drums of Fu Manchu". 14 jaar, 7 en 9.15 uur. DONDERDAG 25 SEPTEMBER Stadsschouwburg: „Ballet Recital", 8 uur. Concertgebouw: Chr. Oratoriumvereniging „Door Zang Vriendschap" concert „Die 'ahreszeiten", 7.30 uur. Grote Kerk: Orgel- oncert, 3 uur. Minerva: „Potasch en Perle- loer" (toneelgezelschap Johan Kaart), 8.15 uur. Rembrandt: „Verboden verhouding", 18 jaar. 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Geen uit weg", 14 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: .Journaalvoorstellingen, 10.30. 11.30 en 12.30 uur. „Klokslag 12", 14 jaar. 2. 7 en 9.15 uur. Lido: „Scardet Angel", IS jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Kinderrechter grijpt in", 14 jaar. 2.15. 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Drums of Fu Manchu", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. De tentoonstelling ,.De Kunst in de ban ketbakkerij'' is in drie afdelingen inge deeld. Belangstellenden in de historie van de banketbakkerij kunnen terecht op de bovenverdieping van de Vleeshal. Wat voor kunslsluklccn er van suiker werk, chocolade en marsepein te maken zijn wordt getoond in de benedenver dieping. De producten, die de Haarlemse banketbakkers tegenwoordig aan de klanten bieden, zijn geëxposeerd in de Vleeshal, waar een aantal étalages zijn gemaakt. oooocooooc chocolade te vervaardigen cn dat hij nog lang niet klaar was met zijn arbeid. De Vleeshal in chocolade is thans klaar. Men kan er voor de volledigheid? ook nog een bewonderen in suikerwerk Het zou te ver voeren een overzicht te geven van de fraaie werkstukken, waar mee de banketbakkers dingen naar een prijs in de voor hen uitgeschreven wed strijd. Aangezien de wedstrijd open stond voor banketbakkers die van het uitvoe rend comité een uitnodiging hadden ont vangen het comité had zich in verbin ding gesteld met hen die vroeger in wed strijden met prijzen beloond werden is het te begrijpen dat alleen werkstukken, van bijzondere aard naar Haarlem gezon den zijn. Aan de inzenders was gevraagd sierstuk- ken en beeldhouwwerk te maken. Het ant woord is thans te zien en het is bijzonder wat zij met suiker, chocolade, cacaoboter, marsepein enzovoort bereikt hebben. Het wordt wel duidelijk, dat er vele eminente werkers in de banketbakkerij zijn en on der hen ware artisten. De Haarlemse banketbakkers leveren ook hun aandeel en zijn er in het bijzonder verantwoordelijk voor, dat de Vleeshal omgetoverd is in een „kunstpaleis". Zij hebben meegewerkt aan cle inrichting van een aantal tafels voor een koud buffet en voor een receptie. Het is bekend, dat er banketbakkers zijn die zich ook toeleggen op koken. Een gedekte tafel van zeven me ter treft men in het midden der expositie ruimte aan. Schotels met wild, speciale banketbakkersproducten en fraaie versie ringen geven hieraan een fleurig cachet, cn cle bezoeker zal tot cle conclusie moeten komen, dat cle banketbakker als kok even vaardig als kunstig te werk gaat. „hi de Soete Inval In de Vishal laten de Haarlemse banket bakkers zien welke producten gebruikt worden op verjaardagen, huwelijksplech tigheden, Pasen, Kerstmis, Sint Nicolaas enzovoort. De bezoeker wordt genodigd „In de Soete Inval", zoals op een voor deze gelegenheid gemaakte gevel vermeld staat. Hij wandelt langs een galerij van zeventien étalages die voor deze expositie zijn ver vaardigd. Achter de glazen liggen de lek kernijen die bij feestelijke gebeurtenissen genuttigd worden. De Vishal is op smake lijke wijze versierd. Aan de achterzijde is een relief van suikerwerk aangebracht. Is men vermoeid van de wandeling dan kan men plaats nemen om thee te drinken. Het is er wat men noemt, een aangenaam verpozen. Wie het verzuimt, verzuimt veel! Op vragen van het Tweede Kamerlid mejuffrouw Klompé (K.V.P.) over de ge loofsbrieven van cle Nederlandse gezant te Cairo, heeft mr. Luns, minister van Bui tenlandse Zaken a.i., geantwoord, dat de Nederlandse gezant te Cairo op 26 Augus tus 1952 geloofsbrieven heeft aangeboden, welke geadresseerd waren aan Z.M. Ahmed Foead II, koning van Egypte en de Soeqlan. Het is de minister bekend, dat de Britse ambassadeur te Cairo op 16 Augustus 1952 geloofsbrieven aanbood,welke geadresseerd waren aan Z.M. Koning Ahmed Foead II. De adressering van de geloofsbrieven van de Britse ambassadeur is een aangelegen heid welke uitsluitend behoort tot de be voegdheden van de Britse en Egyptische regeringen. De vraag van mej. Klompé of in de ge loofsbrieven een voorbehoud is gemaakt met betrekking tot cle toekomstige status van de Soedan, beantwoordt minister Luns ontkennend. Geloofsbrieven, welke H. M. de Koningin richt tot de onderscheidene staatshoofden van de staten, waarmede Nederland diplomatieke betrekkingen on derhoudt, zijn overeenkomstig gevestigd internationaal gebruik naar vorm en in houd gebonden aan een traditionele termi nologie en lenen zich derhalve niet voor het daarin opnemen van enigerlei beper kende of aanvullende bepaling. De Neder landse gezant heeft, zo zegt de minister verder, alvorens tot de overhandiging van zijn geloofsbrieven over te gaan, aan de Egyptische regering medegedeeld, dat de adressering geen politieke betekenis heeft cn het onvervreemdbaar recht tot zelfbe schikking van de Soedan en zijn inwoners niet aantast. De Koningin heeft het paleis aan het Noordeinde in Den Haag met de zich daar achter bevindende grote tuin ter beschik king van de regering gesteld cn daarbij de wens te kennen gegeven, dat dc tuin voor het publiek toegankelijk zal worden ge steld. Het rijk heeft aan cle gemeente Den Haag verzocht de openstelling van de tuin te regelen. De gemeente zal moeten zorgen voor een aantal noodzakelijke voorzienin gen en voor het onderhoud en de bewaking van de tuin. B. en W. hebben de gemeente raad verzocht voor het maken van een nieuwe toegang, het uitbaggeren van de in de tuin aanwezige vijver, het in orde bren gen van de paden cn de beplanting en het plaatsen van banken en papierkorvcn, een bedrag van 52.270 beschikbaar te stellen. Voorts zal met enkele maatregelen ter be veiliging van het in het gebouw Noord- einde 74 ondergebrachte Koninklijke Huis archief, naar schatting een bedrag van 5325 gemoeid zijn. Dinsdagmiddag om vijf uur heeft een vliegtuig van de Rijksluchtvaartschool wegens motorstoring een noodlanding ge maakt op een weiland te Hamersveld. Het vliegtuig werd bestuurd door de 24-jarige piloot F. Hamminga uit Sappemeer, die in Eolde was opgestegen voor een vlucht naar Gilze Rijen. Boven Hamersveld ging cle motor haperen. Bij cle noodlanding werden linkervleugel en cockpit van het toestel be schadigd. De piloot kreeg geen letsel. De Stichting 1853-1953, die ter gelegen heid van de eeuwviering in Mei 1953 te Utrecht van het herstel der Rooms Katho lieke kerkelijke hiërachie in Nederlana grote feestelijkheden organiseert, heeft een prijsvraag uitgeschreven voor de vervaar diging van een groot kruisbeeld van nor male lichaamsgrootte, dat te Nijmegen zal worden geplaatst Voor deze prijsvraag zijn beeldhouwers uitgenodigd: Marius van Beek, H. van Haaren, Cephas Stouthamer, allen uit Am sterdam. Albert Termote uit Voorschoten en Charles Vos uit Maastricht, die in prin cipe hebben toegezegd aan de prijsvraag deel te nemen. Overigens staat de prijs vraag open voor alle Nederlandse beeld houwers. De inzendingen zullen worden beoordeeld door een jury, waarvoor zijn uitgenodigd de heren: Mari Andriessen uit Haarlem, mr. J. Derks uit Hilversum, Jan Engelman uit Utrecht, prof. dr. F. van der Meer uit Lent, ir. C. Pouderoyen uit Nijmegen, prof Oscar Jespers uit Brussel, prof. V. P. Semijn-Esser uit Amsterdam en Niel Steenbergenen uit Telcringen. De maker van het bekroonde ontwerp zal worden beloond met een prijs van 500, terwijl hem bovendien de opdracht zal worden verleend tot cle vervaardiging van het definitieve kruisbeeld. De tweede prijs bedraagt 300, cle derde 200. De Haarlemse recherche Is er in geslaagd de hand te leggen op de man. die in de nacht van acht op negen September jongst leden heeft ingebroken in een winkel van kantoorbenodigdheden aan de Wagenweg in Haarlem, waar hij vulpennen, potloden etc. tot een totale waarde van zeventienhonderd gulden wegnam. De man, de negenendertigjarige arbeider G. L. uit Amsterdam, is aangehouden op de Nieuwendijk in de hoofdstad en heeft be kend de diefstal gepleegd te hebben. Tevens heeft hij aan de recherche verteld, dat hij via het dak in het huis is gekomen door het dakraampje en na de diefstal gepleegd te hebben op een op cle Wagenweg gestolen fiets naar Amsterdam is gereden, waar hij de vulpennen aan een hem onbekende man heeft verkocht. De gestolen goederen kon cle politie tot nu toe nog niet opsporen. Tot officier in de Orde van Oranje Nassau is benoemd de heer J. Dijkshoorn te Haarlem, onderdirecteur van dc Koninklijke Java China Paketvaart Lijnen N.V. In November 1951 heeft de Commissie Bezitsspreiding, waarvan prof. dr. G. M. Verrijn Stuart tijdelijk voorzitter is, haar interim-rapport over winstdeling inge diend bij de minister van Sociale Zaken. Dit rapport is thans gepubliceerd. De com missie wijst een wettelijke verplichting tot winstdeling af omdat zij daartoe geen rechtsgrond aanwezig acht en winstdcling geen algemeen aanvaarde gedachte in het bedrijfsleven is. Zij zegt verder dat de noodzakelijke psychologische sfeer voor winst deling niet in alle ondernemingen aanwezig is en de mogelijkheden voor winstdeling in cle verschillende sectoren van het bedrijfsleven te sterk uiteen lopen. Algemene invoering van winstdeling zou volgens een aantal leden der commissie sterk inbreuk maken op het beginsel, dat voor arbeid van gelijke waarde een gelijke beloning dient te worden gegeven. De commissie beeft tenslotte enige aanbevelingen gegeven ter bevordering van een bevredigende werking van winstdcling. Zij is onder meer van mening, dat winstdelingsregelingen op zodanige wijze formeel dienen te worden vastgesteld, dat eventuele aanspraken der werknemers vaststaan. De commissie stelt in het algemeen dat er door het systeem van toeslagen naar gestreefd wordt het loon zoveel mogelijk te doen beantwoorden aan het aandeel, dat cle werknemer in het economisch re sultaat van cle onderneming bijdraagt. Een aanspraak op een deel der winst kan hij dus niet doen gelden. Slechts voor die functionarissen, wier activiteit een recht streekse invloed op het economisch re sultaat der onderneming kan uitoefenen, kan een dergelijke aanspraak erkend worden. Voor bepaalde groepen van hoofd arbeiders, aan wie toeslagen niet of be zwaarlijk kunnen worden verleend, zou winstdeling tot, een zekere correctie der lonen kunnen leiden. Een aantal leden staat op het standpunt, dat de werknemers op grond van billijk heid op een dergelijk aandeel aanspraak kunnen maken. Zij gronden deze mening zowel op het huidige stelsel van collec tieve loonvorming, waardoor cle band tus sen loon en ondernemingsresultaat verbro ken is, als op de omstandigheid, dat een deel der winst aan leiding en kapitaal verschaffers toevloeit, zonder dat er in alle gevallen van verband tussen winst en prestatie of risico gesproken kan worden. De risico's, welke de werknemer in dc onderneming loopt, zijn van een geheel ander karakter dan die der aandeelhou ders en moeten op andere wijze worden opgevangen, zodat een aanspraak op een deel der winst uit dien hoofde moet wor den afgewezen. Koningin Juliana en haar gevolg reden vanmorgen door het feestelijk vlaggende Friesland naar de hoofdstad, het centrum van de festiviteiten ter gelegenheid van het 100-,jarig bestaan van de Friese Maat schappij van Landbouw. De Koningin was vandaag tegenwoordig bij het eeuwfeest van deze organisatie, die zo nauw met het boerenbestaan in Friesland is verweven en waarvan zij beschermvrouwe is. De Koningin arriveerde om vijf minuten over negen per auto aan de grens van de gemeente Leeuwarden, waar zij werd be groet door de Commissaris der Koningin in de provincie Friesland, mr. H. P. Linthorst Homan. Alvorens zich naar de wijdingsbijeen komst in de Grote Kerk te begeven, ver toefde Hare Majesteit korte tijd ten huize van cle Commissaris der Koningin. Toege juicht door honderden mensen langs de weg begaf zij zich naar de Grote Kerk, waarin zij binnenging door het Oranjepoortje, met daarboven het Oranjeboompje. Bij de-in gang van dit poortje werd zij opgewacht door het dagelijks bestuur van de Friese Maatschappij van Landbouw. In het koor van de kerk werd de Koningin begroet door de minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening, de heer S. L. Mansholt. Terwijl de Koningin en haar gevolg het kerkgebouw betraden, ruisten cle klanken van het prachtige orgel, bespeeld door Piet Post, door cle hoge gewelven. Koningin Ju liana nam plaats op cle oude koningsbank waarna de dienst begon, waaraan mede werking werd verleend door de zangeres Mien Peters. Ds. Th. Hettinga hield een korte toespraak. Nadat de dienst was be sloten begaf de Koningin zich weer naai de ambtswoning van de Commissaris dei- Koningin, waar zij zich liet voorlichten over enige maatschappelijke vraagstukken, die vooral het platteland beroeren en waar bij cle Friese Maatschappij steeds nauw be trokken is. Tezelfder tijd recipiëerde het hoofdbe stuur van de jubilerende organisatie in hotel Amicitia. Op cleze zeer druk bezochte bijeenkomst werd het woord gevoerd door minister Mansholt. Van winstdeüng is volgens de commissie in het algemeen een enigszins betekenen de prikkel tot verhoging der productie niet te verwachten. Invoering van winstdeling zou op grote schaal leiden tot vermindering van het voor investeringen beschikbare risicodra gende kapitaal en verhoging der consump tie. Daarom verdient een stelsel aanbeve ling, waarbij het winstdeel, althans ge- decllclijk. wordt bespaard en gebracht in de risicodragende sfeer. Winstdeling kan zowel uiting zijn van het gemeenschapsgevoel in cle onderneming als stimulans daartoe. Het verdient volgens vele leden der commissie toejuiching, in dien een onderneming op grond van de be haalde bedrijfsresultaten en als uiting van dit gemeenschapsgevoel aan dc werknemers een zekere extra uitkering geeft bij wijze van symbool. Een aantal leden is van oordeel- dat bij algemene toepassing van winstdcling de onderlinge loonverhoudingen. welke geba seerd behoren te zijn op functie cn presta tie. verstoord zouden worden. Winstdeling per bedrijfstak of voor het gehele bedrijfsleven wordt niet wenselijk geacht, omdat zij leidt tot een zekere ge lijkmaking der uitkomsten van de onder nemingen en de gunstige effecten van winstdeling merendeels komen te verval len. Ten aanzien van de vraag, of het winst- deel dient te worden gebracht in de con sumptieve sfeer (door uitkering in con tanten), dan wel of het dient te worden be spaard, merkt de commissie op, dat in de huidige situatie beperking der consumptie cn dus beparing der winstdelen aanbe veling verdient. Uit een bij de centrale organisa '2 van werkgevers en werknemers ingestelde schriftelijke enquête blijkt, dat de confes sionele organisaties in het algemeen sym pathiek staan tegenover winstdcling; niet temin ontraden zij een wettelijke verplich ting tot. invoering van dit stelsel. Het Cen traal Sociaal Werkgeversverbond wenst invoering over te laten aan het personeels beleid der individuele ondernemingen. Het N.V.V. neemt een afwijzend standpunt tegenover winstdeling in, omdat deze een ongelijkheid schept in de beloning van de werknemers door omstandigheden buiten hun wil. Volgens voorlopige schattingen van Ame rikaanse zijde zullen aan het einde van dit jaar ongeveer 60.000 Amerikaanse toeristen Nederland bezocht hebben. Frankrijk zal clan 190.000, Engeland 160.000, Italië 130.000, Zwitserland 10.000, West-Duitsland 90.000 en België 50.000 Amerikaanse bezoe kers hebben gehad. Ongeveer 330.000 Ame rikanen bezoeken een of meer Europese landen. Zij zullen naar schatting aan het eind van dit jaar in Europa 250 millioen dollar hebben uitgegeven, tegen 200 mil lioen in 1951 en 225 millioen in 1950. Aan Europese transatlantische scheep- en lucht vaartmaatschappijen zal clan 137 millioen dollar aan passagegelden zijn betaald. Beter misschien dan woorden kunnen de twee hierbij gereproduceerde foto's ge maakt tijdens cle Zondag in Den Haag plaats gehad hebbende voorstelling illu streren tot welke technische hoogte cle danskunst in Nederland onder leiding van madame Sonia Gaskell gestegen is. Haar Ballet Recital kan thans een vergelijking met buitenlandse ensembles doorstaan. Natuurlijk is de slechts uit negen leden bestaaneïe groep te klein om integrale uit voeringen van werken uit het klassieke répertoire te geven, maar hier heeft men kant en klaar de kern voor het zo begeerde nationale ballet, waarover reeds veel te veel gesproken is zonder zelfs nog het be gin van een claad bij het woord te voegen. Die daad is thans ten koste van ongeloof- Ballet Recital: klassiek. Jaap Flier in het divertissement uit „De schone slaapster" op muziek van Tsjaikofski. lijke inspanning en opoffering door Sonia Gaskell en haar getrouwen overtuigend gesteld. Want welke overwegingen bij de vorming van een dergelijk nationaal ballet mogen gelden, de artistieke norm moet prevaleren. Laat men daarom beginnen met een subsidie aan dit ensemble, dat deze noodzakelijke steun dubbel en dwars ver dient. Zoals ik reeds schreef bevat het schitte rende programma, dat Donderdag in Haar lem zijn eerste openbare vertoning beleeft, zowel klassieke excerpten als choreografi sche scheppingen en moderne muziek, te weten van Béla Bartök, van Igor Stravin sky en van de Haarlemmer Jan Mul, wiens Sonate een vooral naar de vorm voortref felijke vertoning vindt. Wat de werkzaam heid van Sonia Gaskell als choreografe be treft, komt men tot een gemengde conclu sie. In alle onderdelen wordt men steeds getroffen door de technische zuiverheid van structuur. Het is allemaal zeer door zichtig en logisch van de beweging uit door gedacht. Er ontbreekt evenwel iets dat men wellicht het best een gevoelsbinding zou kunnen noemen. De formele ordening is doorgaans zeldzaam fraai, doch men mist wel eens een expressieve samenhang, soms ook een evocatief element. Een bezwaar dat grotendeels wegvalt naarmate in cle muziek de objectiviteit overheerst, zoals in het Italiaans Concert van Bach. Overigens is het wellicht voorbarig daar al Ie zwaar aan te tillen, omdat zij er ken nelijk mede naar heeft gestreefd voor de leden van haar ensemble zo voordelig mo gelijke kansen te scheppen en hun speci fieke mogelijkheden scherp uit te buiten. Er wordt daardoor telkens een sterke in druk van homogeniteit gewekt. Maria Huisman bij voorbeeld krijgt zowel in het Italiaans Concert als in „Rhythme en klank" ruimschoots gelegenheid haar spor tieve allure brillant te demonstreren. Ook in „Ragtime" van Strawinsky trouwens, een werkje dat enigszins aan „Interplay" van Jerome Robbins doet denken, waarin verder de ook in dit (gevaarlijke) opzicht verbluffende Marianne Hylarides een acro batische losheid van ledematen laat zien. Louki van Oven vindt het voor haar uiterst voordelige roéisntische emplooi in „De liefde van Df* ►erlimplin voor Belisa" op allerplezierigste muziek van de Bra ziliaanse componist Villa Lobos, waarbij haar mimische vermogens goed van pas komen. Van haar mooie armvoering kan men genieten bij haar optreden als de derde fee in het divertissement uit „De schone slaapster". Al houd ik niet erg van zulke mannetjes- makerij, men moet toch bewondering heb ben voor cle treffende wijze waarop Con rad van de Weetering aan Don Perlimplin karakter weet te geven. Janine van Thor en de debuterende Willy de la Bye komen nog niet zo sterk op de voorgrond, maar deze danseressen geven toch ruimschoots aanleiding lot prettige verwachtingen. Waarlijk vederlicht, voor Nederlandse begrippen weergaloos exact, altijd nobel van lijn, is de jeugdige ballerina Marianne Hylarides met haar voor de danskunst ide ale lichaamsbouw en haar ongekend mooie développé, haar nergens voor terugdein zend technisch kunnen en haar volmaakte balans. Als de ontwikkeling van haar to- neelpersoonlijkheid gelijke tred kan hou den met haar virtuositeit, krijgt Neder land een ballerina van internationaal for maat. Nauwelijks minder lof verdient haar als bij toverslag krachtig gerijpte partner Jaap Flier, een veelbelovende danseur noble, die reeds thans met zijn rijkgeva- Ballet Recital: modern. Jaap Flier, Marian ne Hylarides en Conrad van de Weetering in „Rhythme en klank" op muziek van Béla Bartök. rieerde en hoge sprongen ieders bewonde ring afdwingt. Zij vormen met hun vloeiende stijl en grote beheersing een harmonisch paar. Sonia Gaskell, alle hulde. DAVID KONING Mocht het jeugdkoor „Inter Nos" (diri gent Jan Booda) enige tijd geleden voor de KRO een Zwitsers programma ten gehore brengen, nu is het door de NCRV verzocht de cantate „De Wereld in" van Peter Be- noit voor de microfoon te zingen. Deze cantate welke aan koor en pianobegele - ding (mei. Emmy van Eden) hoge "eisen stelt, zal Vrijdagnamiddag in de grote zaal van de Gemeentelijke Concertzaal te Haar lem worden opgenomen, welke dan latei- zal worden uitgezonden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1952 | | pagina 5