SCHOTH „Dr. Knock", film bij de gratie van Louis Jouvet Uitgaan in Haarlem Cees Laseur in Circus Europa Agenda voor Haarlem Ethéry Pagava als soliste bij het Operaballet fFilm] ^Hoe is het ontstaand Een Eeuw geleden A RAP LUI ES Het talent, dat een mist schuift tussen ons en de moraal Jouvet annexeert de film in zijn spel VRIJDAG 3 OCTOBER 1952 Amerikaanse ambassade wil er meer van weten Gang van zaken bij de AKU bevredigend Kerkelijk Nieuws Prins Bernhard bekeek Britse straaljagers Prijzen Johan-Wagcnaarstichting OP DE VALREEP y Studentikoos festijn bij circuspremière Speelgroep Limburg 3 Ter opening van de Haagse Kunstmaand dit jaar gewijd aan ..Schoonheid en scherts" heeft de Haagse Comedie dezer dagen de première gegeven van het Nederland-se toneelstuk Circus Europa" door Ary den Hertog, waaruit men op bovenstaande foto een scène ziet met de regisseur en hoofdrolspeler Cees Laseur als clown. Het spel draagt de ondertitel Fantasie rondom een dierbaar bezit" en neemt ons oude werelddeel, hoe rommelig en wankel het ook mag zijn, in bescherming tegen de invloed van het Amerikaanse kapitaal. Zaterdagavond heeft in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag ter gelegenheid van de opening van de Haagse Kunst maand de première plaats gehad van het Nederlandse toneelstuk „.Circus Europa", geschreven door Ary den Hertog en ge speeld door de Haagse Comedie. Deze eer ste voorstelling werd onder meer bijge woond door de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en talrijke ge westelijke en stedelijke autoriteiten. Onder de genodigden bevond zich ook de Amerikaanse correspondent van de New York Times, die de Nederlandse taal vol doende machtig is om een Nederlands to neelstuk goed te kunnen verstaan en te be grijpen. Deze journalist heeft aan zijn blad te New York een bericht doen toekomen, volgens hetwelk Ary den Hertogs stuk sterk de indruk wekt een anti-Amerikaan- se inslag te hebben. In zijn artikel formu leerde hij zijn mening over deze officiële kunstmanifestatie in ondubbelzinnige ter men. Voorts kwamen bij de Amerikaanse ambassade te Den Haag en bij de United States Information Service brieven en te lefoontjes van bevriende Nederlandse rela ties binnen, waarbij eveneens de aandacht op de anti-Amerikaanse inhoud van het stuk gevestigd werd. Van de zijde van de Amerikaanse am bassade werd ons naar aanleiding van de reacties op „Circus Europa" medegedeeld, dat geen van de leden van de ambassade het stuk gezien had. Men kent niet genoeg Nederlands om een Nederlands stuk vol ledig te kunnen volgen. Men zocht coi\tact met de betreffende Amerikaanse journalist om inlichtingen in te winnen over wat zich in het stuk voordoet en om te weten of men zou kunnen spreken van een bepaalde tendenz. Voorop stelde men, dat ieder to- ADVERTENTIE Voor Uw naar Gr. Houtstraat 47 - Haarlem Telefoon 18036 Overtrekken - Repareren VRIJDAG 3 OCTOBER Stadsschouwburg: Fritz Hirsch operette „Geschichten aus dem Wiener Wald", 8 uur. Nassauplein 8: Theosofische vereniging, spre ker J. van der Schoot, 8 uur. Lange Veer- straat 16: Spiritualistische kring „Geestelijk leven", 8 uur. Luxor: „Klokslag 12", .14 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „Geheime wapens", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De grote mijn ramp", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Czardas fürstin", alle leeft.. 2, 4.10, 7 en 9.10 uur. Frans Hals: „Czardasfürstin", alle leeft,, 7.15 en 9.30 uur. Minerva: „De slagboom", 18 jaar, 8.15 uur. Rembrandt: „De mijnen van koning Salomo", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Palace: „I '11 see you in my dreams", alle leeft., 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 4 OCTOBER Stadsschouwburg: Fritz Hirsch operette „Geschichten aus dem Wienenvald", 8 uur. Luxor: Journaalvoorstellingen, 10.30, 11.30 en 12.30 uur. „Klokslag 12", 14 jaar, 2, 4.15, 7 cn 9.15 uur. City: „Geheime wapens". 14 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarnej „De grote mijnramp", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Lido: „Czardasfürstin", alle leeft., 2, 4.10, 7 en 9.10 uur. Frans Hals: „Czardasfürstin", alle leeft., 2.30, 7.15 en 9.30 uur. Minerva: „De slagboom". 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rem brandt: „De miinen van koning Salomo", alle leeft., 2. 4.15. 7 en 9.15 uur. ralace: „I'll fee you in my dreams", alle leeft., 2, 4.15 7 en 9.15 uur. neelgezelschap vrij is ieder stuk te spelen, dat men wil. Doch. indien men inderdaad in het stuk van Ary den Hertog een anti-Ame rikaanse tendenz zal moeten zien, dan zo zeide men zou dat van een ongeluk kige smaak getuigen. Om er achter te ko men wat er nu precies gaande is, heeft de Amerikaanse ambassade het ministerie van Buitenlandse Zaken om informele inlich tingen gevraagd. Hierop is nog geen ant woord ontvangen. De auteur zou verklaard hebben, dat hij in genen dele anti-Ameri kaans is. Er zou zelfs een pointe in het stuk zijn, die juist het tegendeel van het thans beweerde naar voren brengt. Hoe dan ook, een protest is niet te verwachten. Ter ambassade zou men er zich slechts over verwonderen als officiële persoonlijk heden een voorstelling met een anti-Ame rikaanse strekking zouden hebben bijge woond, al neemt men aan dat er van opzet geen sprake is. De gang van zaken bij de Algemene Kunstzijde Unie tot en met de maand Augustus van dit jaar is behoorlijk, zeker wanneer men rekening houdt met het feit dat overal ter wereld de verminderde be drijvigheid in de textielindustrie, welke in de tweede helft van 1951 begon, heeft aan gehouden, zo verklaart de directie in een mededeling over de gang van zaken in 1952. De directie vervolgt: De indruk bestaat dat in de textielgarensector inmiddels het dieptepunt bereikt is; zowel uit binnen- als buitenland komen meer orders binnen, zo dat productie en afzet thans in evenwicht zijn en de voorraad kon worden vermin derd. De aanloopperiode van het Enkalon- bedrijf in Emmen is vrijwel afgesloten: het laat zich aanzien, dat een verhoging van de garenproductie noodzakelijk zal zijn om aan de stijgende vraag te kunnen vol doen. De financiële resultaten over de eerste acht maanden van het lopende boekjaar zijn bevredigend. Ned. Herv. kerk Beroepen te Huizen (N.H.) (toez.): W. L. Tukker te Delft; te Scherpenzeel (Gld.) (toez.): H. N. van Hensbergen te Schalk wijk. Geref. kerken Beroepen te Bovensmilde: S. Boersma te Oudehorne. Tweetal te Veenendaal (vac. W. C. v. d. Brink): J. Firet. te Zuid-Beijer- land en C. L. Ruben te Helpman (Gr.). Be roepen te Ermelo (vac. B. van Halsema): D. Zwart te Halfweg. Geref. kerken onderh. art. 31 K.O. Beroepen te Drogeham en te Rozenburg: W. Borgdorff cand. te Overschie; te Delft: J. Kok te Leerdam; te Zuidbroek: F. van Dijk te Heerenveen. Ds. J. A. Radix f Op 76-jarige leeftijd is te Woerden over leden ds. J. A. Radix em. predikant der Ned. Herv. kerk. Ds. J.A. Radix aanvaardde in 1902 het predikambt te Soesterberg welke gemeente hij heeft gediend tot aan zijn. emeritaat in 1927. Ds. P. W. Dam f In de leeftijd van 56 jaar is te Emmer- Compascuum overleden ds. P. W. Dam, gin. predikant van de Chr. Geref. kerk te Onst- wedde-Mussel. Hij deed in 1931 zijn intrede in zijn eerste en enige gemeente Onstwedde Mussel, waar hij in Maart 1948 emeritaat ontving. Ds. Dam heeft veel gedaan voor het Bijbelgenootschap en voor de „Vereni ging tot verspreiding van de Heilige Schrift". LONDEN (Reuter) Prins Bernhard heeft gisteren, vergezeld van de e'nef luchtmachtstaf, luitenant-generaal I. A. Aler te Swindon in West-Engeland, de productie van straaljagers in ogenschouw genomen. Later hebben de Prins en gene raal Aler de Vickers Armstrong fabrieken te Southampton bezocht. Daar is de Prins de „Supermarine 508" getoond, een twee- motorige straaljager met hoge snelheid, die ontworpen is voor het gebruik van vliegdekschepen af. De Prins en generaal Aler reisden naar Engeland in een door de Prins bestuurd vliegtuig. Het nu alweer geruime tijd onder leiding van Frangoise Adret staande Ballet van de Nederlandse Opera heeft gisteravond in het Haagse Gebouw voor Kunsten en Weten schappen een voorstelling gegeven, die vandaag in de Stadsschouwburg te Amster dam wordt herhaald. Nieuw is slechts één van de vier nummers op het programma, te weten „Quatre Mouvements" op muziek (de Symphonie nr. 88) van Haydn, waarin ook de tegenwoordige balletmeester Roland C'asenave een kwieke springer met een zuivere stijl optreedt. Het is een bijzonder muzikaal werkstuk, vooral het oog boeiend door de zeer fraaie costuums van Monique Lancelot, maar wel uiterst beperkt van bewegingsmotieven. Men kan bewondering hebben voor de ge raffineerde handigheid waarmee de choreo grafe uit de bescheiden technische moge lijkheden van het haar ter beschikking staande materiaal een zoetvloeiende har monie tot stand heeft weten brengen, doch men krijgt sterk de indruk dat zij veel méér zou kunnen. In het langzame deel wist Marguérite Golon, die eigenlijk Molkenboer heet, zich enigszins te onderscheiden door een behoorlijke afwerking van haar passen. En zeker niet onaardig was de kleine Ymkje Bloema in het Menuetto, trouwens het best geslaagde fragment van dit ab- Op Woensdag 8 October zal in het mu seum voor het onderwijs te 's Gravenhage de tentoonstellinig „De weg van een brief" geopend worden. In de expositie wordt de jeugd actief betrokken; kinderen spelen als postambtenaren en behandelen de brieven van buslichting tot bezorging. Ethéry Pagava, Opera (foto uit gast het bij de Nederlandse nieuwe ballet-album van Serge Lido). Het beste pleidooi tegen de verstarring, die de filmcritiek bedreigt, wanneer zij tegen de „versterving" van de film het zwaard opneemt, is doorgaans juist de film, die slechts draait om één ster en aan die ster haar betekenis ontleent. Er zijn daarvan voorbeelden genoeg. Men kan er de films van Chaplin toe rekenen, men kan ook „Dr. Knockonder die categorie rangschikken. In het Rembrandt Theater verzorgde de Haarlemse Kunstgemeentschap Donderdagavond de eerste voorstelling in Haarlem van de film „Dr. Knock" met Louis Jouvet en zij bood daarmee de gelegenheid nog eens het bijzondere talent te bewonderen van een der grootste karakterspelers, die Frankrijk ooit heeft bezeten. Het talent van de toneelspeler Jouvet, die ook een filmacteur was van uitnemendheid. Niet in die zin. waarin de filmcritek het al te vaak heeftverstaan als zou de acteur niets zijn en de filmmaker, de regisseur alles. Zonder een man als Jouvet zou de figuur van dr. Knock nimmer zo scherp getekend zijn, zo met zijn gehele wezen in ons gegrift. Jouvet levert het bewijs, dat het evenzeer afhangt van de acteur in de film of een film slaagt of niet. Hij doet dat niet slechts in ..Dr. Knock", hij doet het in alle films, waarin hij is opgetreden. Een scenario kari nog zo slecht zijn of hij maakt van zijn rol een creatie en vult aan wat ontbreekt. Zijn scheppende geest bezielt. Wanneer zich dan nog de omstandigheid voordoet dat hij zijn eigen regisseur is een man, die weet hoe men een film maakt, is er alle kans on, dat hij een film maakt, die uitsteekt boven de middelmaat. De geest waait waar hij wil. Dat hij dan domineert is niets dan het logische gevolg van wat op gelukkige wijze was voorbehouden. Als men hem dat verwijt, zou men evengoed de sterren aan de hemel kunnen verwijten, dat zij schitteren. Jules Romain als auteur van het toneel stuk, dat nu voor de film werd bewerkt, in deze gang van zaken heeft gehad. Ik stel slechts vast, dat Jouvet de figuur tot zo'n levende werkelijkheid maakte, dat men maar Dr. Knock hoeft te zeggen om de figuur haarscherp voor de geest te halen. Alle mogelijkheden, die in de filmische aanschouwing van nabij gelegen zijn, buit te Jouvet uit. Alle voordelen in de visuele confrontatie van de film gelegen, grijpt hij aan. Van het ogenblik af. dat men zijn Dr. Knock in de mistige middag ziet arriveren op het armoedige stationnetje, raadselach tig. even verborgen van bedoeling als de mist zelf, volgt men hem met verwonde ring, belangstelling, nieuwsgierigheid en argwaan. De dokter bouwt zijn practijk op met praktijken, die het daglicht niet kun nen verdragen en hier schuift er zich een mist tussen ons cn de moraal, omdat hij hel zo knap en zo geestrijk doet. De inge wikkelde machinaties van de geest zijn op het gezicht van de dr. Knock, die Jouvet ons voorspeelt, voortdurend te lezen. Wij krijgen hem gaandeweg helemaal door. Maar wij kunnen hom niet verafschuwen. Want dc wereld wil bedrogen zijn en de stellingen, die dr. Knock daarop bouwt, zijn van zo'n persoonlijke kracht, dat men het brein, dat ze uitdenkt, bewondert. Die be wondering roept Jouvet op. De figuren om dr. Knock heen verliezen alle hun zeggings kracht. hij houdt ze figuurlijk en bijna letterlijk aan het lijntje. Zij bezwijken voor zijn suggesties. Ze vereren hem. Zijn ont maskering zelfs doet de dokter in een triumf verkeren. Op dezelfde wijze worden wij gevangen in zijn ban, ketent hij ons aan zijn verschijning en laten wij ons mee slepen niet door de suggestieve kracht die er van hem uitgaat, maar door de schep- Het was nodig met deze verdediging van de ster in de film te beginnen, omdat de felle aanvallen op de stervergoding gericht, niet altijd tot een beter begrip hebben ge leid cn de filmspeler te kort deden zeker in de ogen van het grote publiek, dat maar niet kon .begrijpen waarom de filmcritiek zich zo druk maakte om de regisseur, de enige, die het doorgaans niet zag. Dat het zijn w e r k zag besefte het niet en de film critiek heeft met zijn ban vloeken het publiek eerder van de filmmaker ver vreemd, dan het tot hem gevoerd. Wel deed dat pu blick met zijn overgrote be wondering voor de ster de filmmaker te kort, maar de critiek deed het de sterren. Langzamerhand raakt de balans echter in evenwicht. De dogmatische filmcriticus zit misschien nog met een verschijning als „Dr. Knock" en weet niet hoe haar te rij men met zijn formules. En toch is dat niet zo moeilijk. „Dr. Knock" is Jouvet's film, zijn schepping. Wilde de film aan de be lofte van haar titel beantwoorden, dan moest Jouvet eraan beantwoorden. De meest gecomprimeerde wijze waarin men een mens kan aanduiden is: zijn naam aan u kenbaar maken. Het is aan zijn naam, dat men hem herkent. Welnu: dr. Knock wordt een mens in de creatie van Jouvet. En zoals men een verrader een Judas noemt, zo slaagt Jouvet erin de bedrieger, die Dr. Knock is, te laten voortleven als: dr. Knock. De naam wordt een begrip. Ik ga hier dan niet in op het aandeel, dat pe-r.dc kracht, die de film „Dr. Knock" lot de film van een levende mens maakt, of hij een bedrieger is of niet. Tot dc film van Louis Jouvet maakt, een begenadigd mens. Het"is'daarom, dat men „Dr. Knock" be wondert. Men bewondert eigenlijk nog meer Jouvet dan de film. Het is of die film alleen beslaat bij de gratie van zijn spel en in feite komt het erop neer. Het is om Jou vet, dat men haar wil zien, om zijn spel, zijn verschijning. Men kan bezwaren aan voeren, dat de film niet een geheel zelf standig leven leidt, dat haar effecten niet die van de film alleen zijn en het toneel er in valt te onderkennen. Jouvet overspeelt die bezwaren. Hij annexeert eenvoudig de film en lijft haar in bij zijn spel. En men geeft er zich alleen maar graag aan gewon nen. P. W. FRANSE Of deze man een fietstochtje maakten de proviand voor zijn dochtertje, zijn hond en hemzelf heeft verpakt in de blikken trom mels achterop, die zijn hond tot zitplaats dienen, is ons niet bekend. liet is echter een feit, dat hij een originele oplossing van zijn verkeers"-problemen heeft gevonden. De hond schijnt zich toch wel op zijn gemak te voelen. stracte ballet a la Balanchine, zij het in veel simpeler vorm. In het corps trok vooral Coby Spoelstra de aandacht. „Les Sylphides" van Michel Fokine op muziek van Chopin, ingestudeerd door Gordon Hamilton, werd dank zij het voor treffelijke orkest onder directie van Char les Bruck de genomen moeite waard, al was er van romantische sfeer toch maar nauwe lijks sprake. Men moet zich niet voorstellen hoe een dergelijke vertolking van deze prachtige suite eruit zou zien zonder die kostbare aankleding cn die heerlijke bege leiding. Voor de grote walsen is het déve- loppé van Hanny Bouman toch bepaald ontoereikend. „Billard" van Serge Nigg hebben wij reeds enige keren besproken, zodat volstaan kan worden met de vast stelling dat Jaap Flier (van Ballet Recital) hierin duidelijk uitblinkt.. Ook „II Ritorno" op de Italiaanse Symphonie van Mendels sohn, met uitnemend geslaagde costuums en décors van Hans van Norden en heel lelijke pruiken, is al eerder ten tonele ge voerd. Het is in ieder opzicht het hoogte punt van het programma, mede omdat het verhaal goed verteld wordt. Ethéry Pagava verleent ditkeer als gast haar medewer king, in de plaats van Josette Amiel, die bij de première de rol van de edelvrouw voor haar rekening nam. Zij was enkele jaren geleden sterdanseres van het Ballet van de Markies de Cuevas en is sedertdien vrij wat forser geworden. Niettemin heeft zij een heel mooie lijn. Zij mag dan bekoren als danseres, overtuigen doet zij vooral als actrice. Het Haagse publiek was gul met applaus. De verleden jaar misschien wat lichtvaar dig gekoesterde hoop is echter niet in ver vulling gegaan. Daarvoor waren er nog te veel tekortkomingen, die zelfs door de schitterendste aankleding niet verhuld kon den worden. DAVID KONING De Johan Wagenaarstichting te 's-Gra- venhage heeft enige tijd geleden een prijs vraag uitgeschreven voor een cantate voor gemengd koor met klavierbegeleiding. Het bestuur heeft thans de prijzen toegekend. Met de tweede prijs (groot f 750) werd be kroond de inzending van Max Prick van Wely te 's-Gravenhage. De derde prijs (groot f 500) verwierf de inzending van Hans Schouwman, eveneens te 's-Graven hage. De eerste prijs werd niet toegekend. Het bestuur heeft voorts een aanmoedi gingsprijs toegekend aan Agnes Jama te 's-Gravenhage voor haar suite voor viool en piano, opgedragen aan Theo Olof. Een glaasje op de valreep is: een af scheidsdronk. Een reep is een touw en een valreep is een touw met knopen er in, waarlangs de matrozen zich in de sloepen lieten glijden op het commando: val! Het touw is later vervangen door de touwladder. Op de valreep staan betekent dus: op het punt staan zich in te schepen. Het was volgens een achttiende-ecuws boek je, Nederlands Displegtigheden, dat. kan worden beschouwd als een voorloper van boeken als: Hoe hoort het eigenlijk, in vroeger tijd gewoonte, wanneer men iemand uitgeleide deed, een „glas van afscheid" te drinken. Het laatste ogen blik daarvoor was het moment dat het schip bestegen werd. Zo heeft ook de zegswijze bestaan: een glaasje aan de wagen, maar die is geheel en al uit het spraakgebruik verdwenen. Der traditie getrouw heeft het Groninger studentencorps „Vindicat atque polit" gis teren tijdens een voorstelling van het cir cus Mikkenie een levend geschenk aange boden. Dit is een telkenjare terugkerend studentikoos festijn, waarvoor van de zijde der Groningers grote belangstelling be staat. Voor het eerst sinds jaren kwam de senaat van het corps in een open rijtuig, dat bespannen was met 4 paarden, de piste binnenrijden. De heer Frans Mikkenie werd door de rector van de senaat gehul digd, terwijl later op de avond mevrouw Mikkenie ook in deze huldiging werd be trokken. De speelgroep Limburg zal binnenkort onder regie van dr Gabriel Beckers, de Amerikaanse thriller „Gaslicht" in studie nemen. Joris Diels zal als artistiek advi seur aan de speelgroep verbonden blijven. Voor de opening van de nieuwe schouw burg te Geleen zal de speelgroep een nog niet aangewezen groot toneelstuk in studie gaan nemen. De première hiervan wordt in Januari a.s. verwacht. Jan Staal en Dré van den Heuvel, leer lingen van de Maastrichtse toneelschool, die beiden bij de speelgroep Limburg op traden zullen hun studie aan de Amster damse toneelacademie voortzetten. De ac teurs Ton van der Linden en Theo Gerrits spelen thans gastrollen. Verwacht wordt dat ook Jan van Heteren weer bij de speel groep zal gaan optreden. In de aula van het gemeentemuseum te Den Haag zal op 16 October a.s. een con cert worden gegeven gewijd aan werken van wijlen Henrietle Bosnians. Het concert wordt gehouden naar aanleiding van dc schenking van haar manuscripten aan het gemeentemuseum. Medewerking verlenen o.a. Noemie Perugia (mezzo-sopraan) en Hans Henkemans (piano). TONEEL Maandag 6 October, Stadsschouwburg, 8 uur: Comedia geeft een wedervertoning van het muzikale blijspel „Waarom jok je, chérie?" van Tisch cn Lengsfelder. thans met Bep Dekker en Guus Hermus in de hoofdrollen en Wim de Soet aan de. vleugel. Dinsdag 7 October, Minerva-Theater, Heem stede. 8.15 uur: Op zijn tweede afscheids- tournée speelt Jan Musch met een speciaal voor deze gelegenheid samengesteld gezel schap „De Vrek" van Molière. Hieraan werken verder mede Kitty Kluppel, Mies Plagens. Maarten Kapteyn, Edwin Thomas, Pedro Beukman cn vele anderen. Vrijdag 10 October, Christelijk Lyceum, 8 uur: Het Zwitserse gezelschap „Les comé- diens de 1' Etoile" speelt „La Jolousie du Barbouille" van Molière en een modern drama over Judas van Hubert Gignoux. MUZIEK Vrijdag 3 October, Stadsschouwburg. 8 uur: ,.G' schichten aus dem Wiener Wald" van Strauss en Kreisler door de Hoofdstad Operette onder regie van Otto Aurich. Muzikale leiding: Fredy Saltcn. In de hoofdrollen: Ruth Rhoden, Claire Clairy en Fritz Steiner. benevens dc Weense gasten Maria Waldner en Erich Scholz. Zaterdag 4 October, Stadsschouwburg, 8 uur: (zie VrijdagL Zaterdag 4 October, Concertgebouw, 8 uur: Feestavond van „De Stem des Volks" met medewerking van „Bel Canto" uit Amster dam en „De jonge flierefluiters" onder leiding van Johan Jong. Zondag 5 October, Teylers museum: Bespe ling van het 31-toonsorgel tussen 2 cn 3 uur door Piet Halsema met medewerking van Jo Vincent. Zondag 5 October. Huize Hesmerg, Heem stede, 8 uur: Uitwisselingsconccrt met de studio Marcel Hastir te Brussel. De pianist Naum Sluszny vertolkt wei-ken van Beet hoven, Berg, Moussorgsky. (Lankhorst- laan 991. Zondag 5 October, Stadsschouwburg. 2 en 8 uur: Hoofdstad Operette met ,,G' schich ten aus dem Wiener Wald" (zie Vrijdagi. Maandag 6 October, Grote Kerk, 8 uur: In ternationale improvisatiewedstrijd op het orgel van Christiaan Muller. Deelnemers zijn Anton Hciller uit Wenen, Tage Tojby Nielsen uit Kopenhagen. Pierre Labric uit Rouaan, Piet Post uit Leeuwarden en de prijswinnaar van verleden jaar: Louis Toebosch uit Breda. Dinsdag 7 October, Concertgebouw, 4 uur: Jeugdconcert onder auspiciën van de com missie Internationaal Orgelconcours door de H.O.V. onder leiding van Toon Verhcy. Uitgevoerd worden de Tweede Suite van Bach (fluitsolo: Marius Ruysink), Concert voor orgel en orkest van Henk Badings en Concerto per organo romantico van dr. Anton van der Horst. Dinsdag 7 October, Concertgebouw, 8 uur: Concert door de H.O.V. onder directie van Toon Verhcy. Programma zie boven. Orgel solist is Albert de Klerk. Woensdag 8 October, Grote Kerk, 8 uur: Orgelconcert door de leden van de jury der internationale improvisatiewedstrijd. Achtereenvolgens spelen Flor Peeters uit Mechelen, Pierre Segond uit Genève en Albert de Klerk uit Haarlem. Medewer king verleent de Christelijke Oratorium vereniging Haarlem onder leiding van George Robert voor het zingen van koralen van Bach. Woensdag 8 October, Concertgebouw, 8 uur: Concert door dc Marinierskapel van de Koninklijke Marine onder leiding van kapitein Gijsbert Nieuwland. Solisten: Anne van de Graaf (sopraan) en Bert van 't Hoff (tenor). Ten bate van Marine- Sanatoriumfonds. DIVERSEN Vrydag 3 cn 10 October, Frans Halsmuseum, 8 uur: Cursus Volksuniversiteit over „Ge zin en huwelijk" door prof. dr. J. P. Kruijt en dr. Joh. van der Spek. Zaterdag 4 en Zondag 5 October: Weekend conferentie over De roman als spiegel van onze tijd" in de Arbeidersgemeenschap der Woodbrookers te Bentveld. Inleiders: dr. J. G. Bomhoff, Johan Toot en Rein Blijstra. Zondag 5 October St, Bavo, Leidsevaart, 3 uur: Bezichtiging onder leiding van Joh. Beijk van de nieuwe aanwinsten der Ka thedrale Basiliek. Werken van Han Bijvoet en Charles Vos. Maandag 6 October, Frans Halsmuseum, ff uur: Prof. dr. G. C. van Niftrik over „De vraag naar de mens" (Goethe en het idea lisme) voor dc Volksuniversiteit. Dinsdag 7 October, Frans Halsmuseum, 8 uur: Tweede algemene inleiding in wijsgerige problemen door dr. B. M. I. Delfgaauw voor Volksuniversiteit en Kennemer Kring. Woensdag 8 October, Frans Halsmuseum, 8 uur: Héron dc Villefosse spreekt voor Les Conférences Frangaises over Jan de la Fontaine. Woensdag 8 October, De Leeuwerik, 8 uur: Films over Australië, Nieuw Zeeland en Canada voor de Koninklijke Vereniging Oost cn West. Donderdag 9 October, Frans Halsmuseum, 8 uur: Wouter Paap over moderne muziek (Strawirisky, Bartok en Andriessen). toe gelicht met pianovoordracht en gramo- foonmuziek. Volksuniversiteit. Donderdag 9 October, Minerva-Theater, Heemstede, 8 uur: Voor de afdeling Heem stede van de Volksuniversiteit houdt H. van der Leeuw zijn tweede causerie met lichtbeelden in dc reeks „Hellas, Joego slavië en Tsjcchoslowakije". Vrijdag 10 October, Stadsschouwburg. 8 uur: Prof. dr. W. Asselbergs (Anton van Duin kerken) spreekt voor de vereniging Geloof en Wetenschap over „De schimptechniek van Vondel". TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy: Tot 6 October expositie dooi de Amsterdamse Kunstenaarscombinatie, met rondleidingen voor bezoekers en scholieren. Voormalig woonhuis van Jac. van Looy te bezichtigen op Donderdagen van 1012 en van 1417 uur, op Zondagen alleen van 1417 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoonstel ling van werken van Frans Hals, De Bray, Verspronck en andere meesters, geopend op werkdagen van 1017 uur en op Zon dagen van 1317 uur. Kunsthandel Leffclaar, Grote Markt: Schil derijen en tekeningen door W. A. Knip, geopend op werkdagen van 1015 uur, tot 18 October. Vleeshal cn Vishal: „De Kunst in de banket bakkerij. geopend van 10 tot 5 en des avonds van 7.30 tot 11 uur, tot 6 October. Teylers Museum. Spaarne: Duitse, Italiaanse en Franse grafische kunst uit de 16de, 17de en 18de eeuw. Geopend op werkdagen van 11 tot 3 uur, behalve Maandag. Eerste Zondag van elke maand: van 1 tot 3 uur. Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 2 October 1 852 LONDEN. De Thiies behelst eene redeneering over den staat van zaken in Frankrijk na den tijdig verijdelden aan slag op den Prins-Voorzitter. Het toon aangevende Londensche blad schrijft: „Hetzij dat het helsche werktuig, 't welk bij den doortogt van Lodewijk Napoleon te Marseille gevonden is, be hoort tot een wezenlijken aanslag, of slegts eene uitvinding is van de ge dienstige politie, te ontkennen valt het niet dat deze ontdekking aan de wereld verkondigd is juist op het oogenblik waarop zij den heilzaamsten invloed zou kunnen hebben op het lot van het kei zerlijk slachtoffer. Voor alsnog heeft die geschiedenis een verdacht voorkomen. Maar zeker is hot dat de zaak, hoedanig zij dan ook moge wezen, liet doel van de reis van Lodewijk Napoleon zal be vorderen. Dit doel is: zijne verheffing tot keizer, en wel door de bevolking der departementen. Te Parijs kan geene beweging der bevolking of der krijgs lieden verwacht worden om de keizers kroon op Lodewijk Napoleons hoofd te zettpn. Parijs en het leger beseffen na melijk het belachelijke van het verschil tusschen den Oom en den Neef te zeer. Wat ons betreft", zo besluit de Times deze redeneering, „hechten wij weinig gewigt aan verandering van titel voor eene magt, die reeds met een absoluut oppergezag bekleed is. Maar tusschen een wezenlijk en een mogelijk keizer schap moet onderscheid worden ge maakt."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1952 | | pagina 5