Imposant besluit van het Haarlems orgelfestival Rumoerige protestvergadering in Haagse Dierentuin Agenda voor Haarlem Schilderkunst in de hoofdstad Zilveren Tulp" gaat naar Wenen Pieter van der Sloot naar Nice Slotfase raadhuisbouw aan de Zeeweg Herstel der klokken De gratie aan Lages Bridgeclub Haarlem NBB bestaat 20 jaar DONDERDAG 9 OCTOBER 1952 Prix de Rome voor de grafische kunst Secretaris-generaal van Maatschappelijk Werk Als eerste solodanser Verdelingsregeling voor kuikens afgeschaft De Gaulle wenst een Europese statenbond 99 De laatste manifestatie van het Haar lemse orgelfestival bestond uit een con cert in de Grote Kei'k, gespeeld door de drie juryleden, Flor Peeters, Pierre Se- gond en Albert de Klerk. Ieder van hen opende hun deel van het programma met een koraalvoorspel, dat zinrijk aanpaste bij het door de C.O.V., onder leiding van Piet Plalsema, keurig gezongen koraal. Alle drie speelden ze ook een groot werk van Bach: Flor Peeters de Prelude en Fuga in D, die op mij het effect maakte van een barokballet van engelen met pa thetische gebaren en met wind in hun kle ren; Pierre Segond speelde de Fantasie en Fuga in g, die in de klaarste tinten van het orgel haar polyfone weefsel liet be wonderen als een trotse schone die weet hoe bekoorlijk haar slanke lijnen zijn; Al- bert de Klerk interpreteerde ten slotte de magistrale e moll-Prelude en Fuga als de eeuwigheidszang van Bach's grote en on peilbare hart. Men zou er lyrisch bij wor den en dithyramben willen aanheffen bij zulke verheven schoonheid gepaard aan diepe zin. In meesterlijke vertolkingen hadden wij aldus de grandiose groei van Bach waargenomen, van uit de geweldige op stuwende „Sturm und Drang"-periode over die der rustig beheerste kracht, tot die der diepe wijsheid en rijpe bezinning, die bij een genie als Bach een samenbal ling van vermogens moest worden, zo sterk, zo hecht en onwrikbaar, dat men na twee eeuwen nog steeds wacht op het genie dat deze intensiteit zal evenaren. Flor Peeters liet ons bovendien kennis maken met drie van zijn pas in Amerika verschenen koraalpreludes: een klaar ge registreerd „Wer nur den lieben Gott lasst walten" met typische Dufay-caden- zen; een verrassend kinderlijk blij Kerst koraal „Wie sohön leuchtet der Morgen stern", op het toonplan dat de componist ook aanwendde in zijn koraalbewerking op „Herders, Hij is geboren", dus evenals daar met de cantus firmus, hoog en helder geregistreerd, in het pedaal; en ten slotte een koraalfuga op „Ein fester Burg" met een zeer brillant coda, dat wel zeer ka rakteristiek klinkt voor de fameuze Vlaamse orgelmeester. Pierre Segond im proviseerde een postludium bij het gezon gen koraal „Vater unser im Himmelreich", en étaleerde vervolgens de rijkste tinten uit het orgel in een variatiewerk van Sa muel Scheidt. De Zwitserse meester-orga- nist besloot zijn bespeling met een zeer suggestieve vertolking van „Litanies" van Jehan Alain, de veelbelovende jonge Fran se orgel-componist die in de eerste dagen van de tweede wereldoorlog sneuvelde. Hekkesluiter van dit meesterconcert was Albert de Klerk, die, op een tintelend thema van Pierre Segond, op een ingeto gen gegeven van eigen vinding en op een energiek thema van Flor Peeters een im provisatie ten beste gaf, die ik niet beter kan kenschetsen dan als zijnde een muzi kaal zelfportret. Daar ik deze organist nog al tamelijk goed ken, meen ik te mogen zeggen, dat dit zelfportret goed gelijkend was. Wat je met klanken uit een fraai or gel al niet doen kunt, als de muzen je maar genadig zijn! Prijsuitreiking en epiloog op het stadhuis Na afloop van het concert der juryleden in de Grote Kerk, werd in de hal van het ADVERTENTIE jN.V. Koninklijke Pharmaceutische Fabriekervv/h Brocades-Stheeman Pharmacia DONDERDAG 9 OCTOBER Minerva: „De beste jaren van ons leven", 14 jaar, 8.15 uur. Luxor: ..Klokslag 12", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „Geheime wapens", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De grote mijnramp", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Lldo: .Czardasfürstin", alle leeft., 7 en 9.10 uur. Frans Hals: „Czardasfürstin", alle leeft., 7.15 en 9 30 uur. Rembrandt: „De mijnen van ko ning Salomo", alle leeft., 7 en 9.15 u. Palace: „I'll see you in my dreams", alle leeft., 7 en 9 15 uur. VRIJDAG 10 OCTOBER Bioscopen: Nieuw programma. Burgemeester mr. P. O. F. M. Cremers van Haarlem, overhandigde Woensdagavond aan de eerste prijswinnaar van het Int. Orgelconcours, prof. Anton Heïller uit Oostenrijk, de Zilveren Tulp. Daarachter van links naar rechts: Louis Toebosch, Nederland, tweede prijs; Piet Post, Neder land, derde prijs; Tage Hojby Nielsen, Denemarken; Pierre Labric, Frankrijk. stadhuis door de burgemeester van Haar lem, mr. P. O. F. M. Cremers, de uitslag van de improvisatiewedstrijd bekend ge maakt. De „Zilveren Tulp" gaat ditmaal naar Oostenrijk; prof. Anton Heilier, uit Wenen, die Maandag als derde optrad, werd door de jury als eerste geclasseerd. Tweede werd Louis Toebosch uit Breda, die zijr. trofee, verleden jaar verworven, moest afstaan. Hij was nummer één van de optredenden. Derde werd Piet Post uit Leeuwarden, die als laatste optrad. De Deen Tage Hojby Nielsen verwierf de vierde plaats (hij vervulde de tweede beurt) en Pierre Labric uit Houaan, die als vierde optrad, werd nummer vijf ge rangschikt. Mr. Cremers feliciteerde, de winnaar en overhandigde hem de wissel- prijs van het concours. Prof. Heilier beant woordde deze toespraak in termen van hooggestemde lof over het Nederlandse orgelbezit en over onze orgelcultuur. De gelukkige winnaar bekende, dat hij tij dens deze spannende dagen van het Haar lemse orgelfestival heel wat opgedaan had dat hij in dankbare herinnering naar zijn vaderland zal meenemen. Vóór de bekendmaking van het resul taat van de wedstrijd, hield burgemeester Cremers een belangwekkende toespraak in het Frans. Haarlem, aldus mr. Cremers, wil van het orgelconcours een traditie maken. Aan elke traditie moet een begin zijn, en dat begin is er, en men kan zeg gen, dat het volkomen geslaagd is. Spreker dankte de doorzetters van het initiatief, inzonderheid de onvermoeide werkers van de commissie, wethouder Geluk en de heer P. Koen. De heer D. J. A. Geluk nam op zijn beurt het woord om de burgemeester en de gemeenteraad dank te zeggen voor de extra-steun die zij verleenden en sprak de hoop uit, dat in de toekomst ook nog andere instanties zouden willen medewer ken om deze Haarlemse culturele glorie dagen te kunnen bestendigen. Tevens uitte spreker zijn hartelijk dank aan allen die hun schouders onder het werk gezet hebben, inzonderheid aan de heer Ton Verhey om zijn belangrijk aandeel in het welslagen van de concertavond met het Cavaillé Coll-orgel. Vervolgens werd de erewijn gedronken en bleef men nog geruime tijd bij elkaar in de met kaarsen verlichte hal. Onder de talrijke aanwezigen merkten wij op: de buitengewoon Gezant en gevol machtigde minister van Oostenrijk, zijne excellentie R. Seeman, de Consul-generaal van Oostenrijk J. C. van Marken, de Con sul-generaal van Frankrijk mr. E. Guil- hou, de kabinetchef van de Commissaris der Koningin in Noordholland jhr. mr. J. W. Roëll en mevrouw Roëll, dr. C. L. Walther Boer, Henk Badings, Willem An- driessen, prof. dr. A. D. Fokker, Tadema, Piet Vincent, mr. A. Beets, mw. mr. E. A. J. Scheltema-Conradi, mr. Westra, Wolf gang Westernach, secretaris van de inter nationale muziekwedstrijden te München, enzovoorts. Haarlem heeft met deze orgeldagen iets van het rijkste van zijn eigen wegen ge toond. Prof. Flor Peeters drukte het op kernachtige wijze uit: „Haarlems orgel bezit en de Haarlemse .orgelcultuur is een deel van Hollands glorie". Uit de.mond van deze orgelvirtuoos, die zowel in de Nieuwe Wereld als in het oude Europa als een der hoogste dragers van de orgelcul tuur geldt, heeft een dergelijk woord bij zondere betekenis. Voor vele niet-Haarlemmers, ook bui tenlanders, zijn deze dagen een openbaring geweest. Misschien ook wel voor vele Haarlemmers. JOS. DE KLERK De gouden erepenning van de Prix de Rome 1952 voor de grafische kunst is ge wonnen door de 25-jarige Erik Thorn Leeson uit Maastricht. De zilveren médaille viel ten deel aan de 30-jarige Lou Strik uit Amsterdam. In de Rijksakademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam is gistermiddag deze uit slag bekend gemaakt. In haar rapport zei de jury, dat het werk op een hoog peil staat en van goed vakmanschap getuigt. De op gave was een kopergravure te maken naai de mythe van Pan en Syrinx. Met ingang van 1 October is benoemd tot secretaris-generaal van het ministerie van Maatschappelijk Werk mr. Ph. H. M. Werner, inspecteur-generaal van het Rijksarbeidsbureau. Altaarwisseling. De uit de zestiende eeuw daterende barok-altaren in de R.K. kerk te Panningen zullen vervangen wor den door nieuwe, welke beter bij het gere staureerde intérieur zijn aangepast. De oude altaren zullen een plaats vinden in de kerk te Oirschot. De besprekingen hieromtrent tussen de beide kerkbesturen en een verte genwoordiger van Rijksmonumentenzorg (de Panningse altaren stonden onder toezicht van deze instantie) hebben tot overeenstem ming geleid. Ook de bisschoppelijke goed keuring is thans ontvangen. Technicouleur. Met de film „Caprice de Caroline" betreedt ook Frankrijk het terrein der kleurenfilm. De regisseur is Jean Devai- vre dit het verhaal van Cecil Saint-Laurent voor de film heeft laten bewerken dooi' Jean Anouilh. Martine Carol speelt de ról van Caroline Chérie. De buitenopnamen werden in Menton opgenomen. Elke avond werd het opgenomen stuk film per vliegtuig naar En geland gebracht, waar laboratoria de kleu renfilms ontwikkelden. Charles Hammes, de landschapschilder en etser uit Hees bij Nijmegen, zal Maandag zijn tachtigste verjaardag vieren. Hammes, die zijn opleiding genoot aan de academie te Amsterdam, heeft vele jaren gewerkt in Spanje, Portugal en Frankrijk. Werken van zijn hand werden aangekocht door het Rijksmuseum te Amsterdam en het Rijks prentenkabinet. In eigen land werkte hij veel in Drente, Holland, Limburg en Gelder land. De laatste jaren bracht hij door in Hees, waar hij nu nog geregeld schildert. Pieter van der Sloot, tot voor kort eerst solodanser en één der artistieke leiders van het Ballet der Lage Landen, heeft met ingang van het per 1 December beginnende seizoen een contract voor zeven maanden gekregen als eerste solist bij het geheel ge reorganiseerde ballet van de Opera te Nice. Met hem zijn tevens geëngageerd Gene- viève Kergrist, thans nog danseuse étoile van de Opéra Comique te Parijs, en Ber nard Roussel. Als balletmeester zal fun geren Gérard Mulys, die deel uitmaakte van de achtereenvolgende Ballets de Mon te Carlo en onder meer in de gelederen van de Markies de Cuevas in ons land is opgetreden. De eerste rol van Pieter van der Sloot in Nice zal zijn die van Albrecht in „Gi selle". Verder staan op het répertoire, wat het klassieke gedeelte betreft, de tweede acte van „Le lac des cygnes" en „Les Syl- phides", benevens „La fille mal gardée" van Dauberval. Thans studeert Pieter van der Sloot bij de vermaarde paedagoge Olga Preobra- jenska te Parijs. De gemeenteraad van Bloemendaal vei-- gadert weer op Donderdagmiddag 16 Oc tober. Op de agenda staat onder meer een voorstel om de twee hectaren grond aan dc Zeeweg, die in 1933 werden gekocht van de Erven Van der Vliet ten behoeve van de bouw van een nieuw raadhuis, weer terug te verkopen nu besloten is een nieuw raadhuis op „Bloemenheuvel" te vestigen. Voorts staat een drietal nieuwe veror deningen op de agenda, namelijk op de heffing van rechten voor putruimen en afvalverwijdering, van grafrechten en een nieuwe kindertoelageverordening. eTnslotte zal nog gesproken worden over de ongegrondverklaring van een ze vental beroepschriften tegen plaatsing van eigendommen op de monumentenlijst. Het ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening deelt mede, dat de minister zich heeft verenigd met het be sluit van het bestuur van het Bedrijfschap voor Pluimvee en Eieren, voor het jaar 1953 over te gaan tot afschaffing van de kwantitatieve beperking van het aantal uit te broeden kuikens en van de verdelings regeling van de kuikens, die de afgelopen jaren ten behoeve van desbetreffende be drijven heeft bestaan. Deze regeling, die destijds is ingesteld, om met het oog op de zorgelijke voeder positie een te snelle uitbreiding van de pluimveestapel tegen te gaan en deze zo veel mogelijk op de kleine bedrijven te richten, heeft naar het oordeel van de minister, volkomen aan haar doel beant woord. Onder dit distributiesysteem is de kip- penstapel geleidelijk toegenomen van on geveer 11 millioen stuks in 1946 tot bijna 24 millioen stuks in Mei 1952, zodat, naar het oordeel van het ministerie, een onbe perkte uitbreiding thans niet meer behoeft te worden verwacht. Ongeveer 150 grote en kleine klokken, die door de Duitsers werden geroofd en ver nield ofwel door oorlogsgeweld werden beschadigd, worden in twee „klinieken", namelijk bij de Rotterdamse Droogdok maatschappij en bij de fa. Zimmer te Am sterdam met bronzen electroden gelast. Foto boven: de zwaarbeschadigde kerkklok van de Nederlands Hervormde Kerk te Tiel, hij weegt 385 kg. Midden: De klok wordt van binnen ver warmd en uitwendig geïsoleerd met asbest matrassen, die ter jjlaatse van de las weg- neémbaar zijn. Een overzicht van het las sen van de klok uit het Raadhuis te Middelburg. Tenslotte: Voor het lassen van de klok uit Vianen wordt de scheur voornig uitgehakt. Aan het eind van de protestvergadering die Woensdagavond in de Haagse Dierentuin werd gehouden over de gratieverlening aan Lages, is tumult ontstaan bij de behan deling van een aantal moties. Een der moties, ingediend door het bestuur van het comité „Protest Gratieverlening Lages", dat deze avond had belegd, werd door de meerderheid van de ongeveer 800 aanwezigen als te gematigd verworpen. Men eiste de aanvaarding van een motie, waarin het aftreden van de minister van Justitie werd verlangd, alsmede een nieuwe berechting van Lages door een internationaal gerechts hof met als uitspraak de doodstraf. Deze motie was ingediend door de heer R. Kicken, voorzitter van de L.O.O.I.S. (Landelijke Organisatie van Oud-Illegale Strijders). De voorzitter van het protestcomité, de heer H. M. C. van Wijk, verklaarde, dat het bestuur zou aftreden als deze motie werd aangenomen. „Treedt maar af" werd er daarop geroepen. Een beslissing werd niet genomen, want de heer Van Wijk sloot toen de vergadering. Hij deelde mede dat een tweede protestvergadering op 29 October in de Dierentuin zal worden gehouden. De bijeenkomst was rustig begonnen. De eerste spreker, mr. A. J. Fokker, advocaat in Den Haag, betoogde dat men de huidige minister van Justitie, mr. Donker, geen verwijt kan maken ten aanzien van de gratieverlening aan Lages. De fout is ge maakt door de vorige minister van Justitie, zei hij. „Door diens besluiteloosheid heeft Lages zijn listig spel van tijd winnen kun nen spelen. Steeds weer is hij door het aan tekenen van cassatie, het aanvragen van revisie en de indiening van een gratiever zoek de uitvoering van de doodstraf ont sprongen. De minister had dit," aldus mr. Fokker, „moeten voorzien en voorkomen. Dit is niet gebeurd en daardoor bleef mr. Donker tenslotte niets anders over dan de Kroon gratieverlening te adviseren. Het zou inderdaad tegen het rechtsgevoel in druisen, indien de doodstraf thans nog, zeven jaar na de oorlog, ten uitvoer zou worden gelegd. Wel mogen wij van de minister verwachten," zo zei mr. Fokker, „dat hij Lages het verdere leven in de ge vangenis zo zwaar zal maken, dat Lages de dag zal vervloeken waarop hij gratie heeft gevraagd." De heer G. van Dam, een ambtenaar uit Den Haag, verzekerde de vergadering, dat berichten als zou deze protest-actie een door de communisten geïnspireerde bewe ging zijn, op onwaarheid berusten. Namens het Amsterdamse protestcomilé kwam mevrouw H. van der Kraan-Cariot getuigen van de sympathie van vele Am sterdammers voor deze protest-actie. De heer W. Mensonides, een oud-Indisch ambtenaar, riep de vergadering op het on recht, aan duizenden landgenoten aange daan, niet te vergeten. „Het mag met Lages niet gaan als met Schreieder", zei hij. „Wanneer spreekt u nu over Lages?" De volgende spreker was de arts J. H. Renken uit Scherpenzeel. Hij betoogde dat zijns inziens de gratieverlening aan Lages gezien moet worden in het geheel van de pogingen die van Amerikaanse zijde wor den ondernomen om aan Duitsland de he gemonie in Europa te bezorgen. Verder zei hij, dat hij principieel afwijzend tegenover het communisme stond en dat de ministers Drees en Donker maar „pionnen zijn bij het schaakspel achter de schermen". Hij deed scherpe aanvallen op de Mutual Se curity Act en op Foster Dulles, Draper en andere Amerikanen. Enkele dames en heren achter de be stuurstafel waren het met zijn betoog niet eens en onderbraken zijn redevoering her haaldelijk met de vraag: „Wanneer spreekt u nu over Lages?" Vele stemmen uit de zaal vroegen echter om voortzetting van zijn relaas. De heer Renken zei, „dat onlangs door Nederlandse medici is besloten een actie te gaan voeren tegen de oorlogsmisdadigers van de I. G. Farben". Hij hoopte op steun van de pers voor deze actie. „Maar dat zal wel niet gebeuren", beweerde hij, „want de Nederlandse pers wordt betaald door Amerikaanse concerns". Hij besloot met een protest tegen de Duitse herbewape ning en de bescherming van Duitse oor logsmisdadigers. Altijd in schone samenhang met het seizoen der herfstbladeren en najaars regens vangt de periode der tentoonstel lingen in het einde van September in de Hoofdstad aan. Al menigmaal trachtten wij een overzicht te geven, maar gezien het zéér vele dat geboden wordt zijn wij wel gedwongen ons en u tevreden te stellen met hier en daar eens binnen te stappen om een andere zaal voorbij te gaan in de hoop op een volgend minder frequent ogenblik ook daar eens rustig te kunnen vertoeven. Voor een aantrekkelijke verrassing had ditmaal de van oorsprong Groningse, maar reeds lang in Amsterdam resideren de schilder Jan Wiegers gezorgd door in zijn aardig huisje aan de O.Z. Achter burgwal no. 167 „open deur" te houden van 27 September tot 13 October, 's Schil ders huisvrouw, eveneens uit Groningen en dus uiterst proper, houdt niet van moddervoeten op het marmer portaal en had de mat voor het kleine buitentrapje gelegd. Voor veel mensen heeft een schilders atelier, en heel de omgeving van een kunstschilder, een geheimzinnige aan trekkingskracht. En ook heeft men er doorgaans een bepaalde voorstelling van, die een beeld oproept van een smaakvolle wanordelijkheid, van veel stof en van ge temperd licht, van fluweel en oud aarde werk. Dit bekende décor, zo onvergetelijk weergegeven in de opera „la Bohème", vormt wel een schrille tegenstelling met het huis van Jan Wiegers, zoals trouwens de schilder zelf als u hem op straat ont moet in kleding of uiterlijk geen enkele overeenkomst vertoont met de woeste personages die in de Bohème zo aardig van leer trekken. Toch merkt u spoedig op dat, al is het huis van Wiegers ordelijk, deze ordelijk heid niets te maken heeft met het begrip „netjes". De zelfde orde, die Wiegers in het samenstel van zijn schilderijen zoekt te benaderen, manifesteert zich in de in deling en de kleur van het intérieur. En al is er een voorkeur bij hem voor helder heid, er is toch nergens sprake van die enigszins steriele sfeer die het moderne intérieur tot een hygiënische woongele genheid zonder meer maakt. Wiegers heeft smaak en een persoon lijke smaak met een voorkeur voor het Aziatische. In dit echt Amsterdamse smal le grachtenhuis vindt u, zoals het betaamt, fraaie dingen van het andere einde der wereld gehaald: Japanse prenten, een prachtige Aziatische roodgelakte kast en daartussen de landschappen, stillevens en portretten van Jan Wiegers en van zijn zoon Frans. Dit alles harmonieert won derbaarlijk goed. Wiegers is in vlezen een gecompliceer der figuur dan men aanvankelijk zou ver moeden. Voorman van de Groningse schil dersgroep „de Ploeg", die een aantal ex pressionistische schilders samenbond, vertoonde Wiegers' schilderkunst veel verwantschap met het Duits expressionis me. Vooral het werk van Ernst Kirchner, één der stichters van „die Brücke", maakte grote indruk op hem. Bij Wiegers is de hevigheid van het ex pressionisme echter spoedig verstild en tot deze Groninger moeten bepaalde, meer verfijnde uitingen van de Franse schilderkunst ook gesproken hebben. Een vermenging van Noordelijke vorm-bewo- genheid en een op het Aziatische geïnspi reerde zin voor evenwicht en kleurver- fijning vindt bij Wiegers plaats. Dit maakt u soms onzeker in uw beoordeling en lijkt ook soms een storend dualisme. Van sommige vormen valt het moeilijk te be grijpen waarom zij aldus gesteld werden. Dit is uiteraard een gevoelselement, maar treedt dit op bij de beschouwer, dan ont staat er een remming in de aanvankelijke bewondering. Bij veel moderne kunstenaars, die zich op de vorm bezinnen maar voor wie niet temin de zichtbare werkelijkheid het uit gangspunt blijft, kan dit verschijnsel op treden. Iiet is merkwaai-dig dat in een schilderij van een zittende naaktfiguur, naar het model geschilderd, met volledig behoud van de bezinning op kleurcontrast en vormgeving een spontane schilders drift zich niettemin kon vieren. Het resul taat werd één der vooi-treffelijkste doeken van Jan Wiegers. Als u Wiegers deze week 'nog in z'n huis gaat bezoeken, kunt u er vrijmoedig bla deren in portefeuilles met tekeningen en grafiek, en u zult dan ervaren welk een zuiver gevoel voor het materiaal en de techniek deze schilder bezit. Het deugde lijk handwerk heeft zijn liefde en hij ver staat het! In de Kunsthandel van Lier exposeren tot 25 October twee Haagse en twee Eind- hovense jonge schilders. Als het een con- Houtsnede van Jan Wiegers. cours tussen deze twee steden was, zou Eindhoven o.i. triomfantelijk overwinnen. Noch de triestig literair-overladen gouaches van Dirk Landsman, noch de stillevens van Karei Blyenberg, die te vast in de verf gesmeerd en te bont van kleur zijn, konden ons er van overtuigen dat voor deze twee Hagenaars het mo ment van een expositie in de kunsthandel al was aangebroken. Heel anders is het met de schilderijen van Harry Pardoel, die in een grappige stijl die reminicensen van speelkaarten en mannekesprenten oproept, wonderlijke tafrelen schildert, waarin de vertelling en de legende een overheersende rol spe len. De waarde van het werk is ongelijk en invloeden van onze Zuiderburen (de vroege de Smet) zijn soms te herkennen. Maar er is veel leutigheid in deze figuur tjes en paardjes in landschappen, die van oude getijdenboeken gecopiëerd lijken. Het meeste talent echter bezit, geloven wij, Kees Bol, die bovendien in veel min dere mate dan Pardoel aan het gevaar is blootgesteld om in een maniertje vast te lopen. Bij hem is de jeugd kennelijk een groot voordeel. De visie is persoonlijk en fris, de vreugde van de ontdekking komt er in tot uitdrukking. Bovendien is de mise-en-page dikwijls verrassend aardig. Hij schildert met een kennelijk plezier een intérieur, een liggend hondje, een schutting met een kippenren, een troep varkens saamgedrongen in een stal. Van deze Eindhovenaar zal men graag de ont wikkeling blijven volgen. OTTO B. DE KAT Hierna meldde zich de heer Kicken als spreker aan. In zijn redevoering eiste hij namens de L.O.O.I.S. en de K.P. „het af treden van minister Donker en een nieuwe berechting van Lages door een internatio naal gerechtshof. De enige aanvaardbare uitspraak van dit hof zou de doodstraf zijn, zo zei hü. De heer A. van Dam, voorzitter van de Haagse Vereniging van Oud-illegale Strij ders, betoogde vervolgens dat er geen gra tie aan Lages verleend zou zijn, indien er in Nederland een goede zuivering geweest was. Hij drong aan op een „zuivering van boven af." Moties Het bestuur diende hierna twee moties in. In deze moties werd verlangd dat Lages de levenslange gevangenisstraf ten volle zou uitzitten en dat hij gedurende die tijd zo streng mogelijk zou worden behandeld. De vergadering gaf echter te kennen dat men meer voelde voor de eisen van de heer Kicken. Deze beklom daarop het podium en haalde een document te voorschijn waaruit, naar hij zei, zonneklaar zou blij ken „dat Nieuw Guinea op het ogenblik verkwanseld wordt." Voor dit laatste punt interesseerde men zich echter niet. Wel kwamen er weer toejuichingen toen de heer Kicken zei: „Wij moeten de klewang halen over alles wat corrupt is. Na de be vrijding hebben wij dit al geprobeerd te doen, maar men heeft ons doel de weg versperd". Het bestuur verklaarde hierna af te zul len treden als de motie-Kicken zou worden aangenomen. De voorzitter, de heer Van Wijk, pro beerde vergeefs met een beroep op de een heid van het verzet in de bezettingstijd de gemoederen te sussen. Hij werd echter uit gejouwd. De heer P. Metscher, C.P.N.-raadslid van Den Haag, stelde voor te verlangen dat het „door de openbare rechtbank uitgesproken vonnis alsnog zou worden uitgevoerd." Mr. Fokker verklaarde dat deze eis juri disch onuitvoerbaar zou zijn en verzeker de de vergadering dat zij zich met haar eis dat minister Donker moest aftreden, be lachelijk zou maken.Toen het tumult steeds groter werd, sloot de voorzitter de ver gadering. PARIJS (Reuter). Generaal De Gaulle heeft een verklaring aan de pers uitgege ven, waarin hij zich uitspreekt voor een herziening van het Noord-Atlantisch ver drag, een verdeling van de kosten van de oorlog in Indo-China over de Westelijke geallieerden en een Verenigd Europa in plaats van „een warboel van gemeenschap pen". Ten aanzien van Europa zegt generaal De Gaulle: „Wij moeten een werkelijk Europa scheppen een statenbond, geor ganiseerd voor verdediging, economie en cultuur, waarvan Frankrijk met zijn eigen leger en tezamen met zijn overzeese ge bieden een deel vormt". „De Europese gemeenschap, aan de tot standkoming waarvan wij helpen, is bezig de alleenheerschappij van Duitsland op te bouwen door ons te beroven van ons leger, onze kolen en ons staal, door de tussen Frankrijk en de Saar bestaande unie te verbreken en door onze defensie en econo mie van die van de Franse unie te schei den. En dit alles ten gunste van geheime technocratieën, waarbij het Duitse rijk meer gewicht in de schaal zal leggen dan wij", aldus generaal De Gaulle. Zaterdag elf October aanstaande herdenkt de grootste bridgeclub uit het dictrict Ken- nemerland van de Nederlandse Bridge Bond het twintigjarig bestaan met een receptie in restaurant Dreefzicht, gevolgd door een jubi leumrevue op Zondagmiddag 19 October en nederlaagwedstrijden van dertien tot zes tien October om de „Dreefzichtbeker". Twintig jaar is het nu al weer geleden dat de bridgeclub Haarlem werd opgericht. In die tijd was het bridgen nog lang niet zo po pulair als tegenwoordig en pas veel later groeiden de verenigingen uit tot een normale grootte. In 1938 gingen de beide kleine clubs, de afdeling Haarlem van de N.B.B. en de Brid geclub Haarlem, een fusie aan en namen daarna al direct een zeer voorname plaats in in het district Kennemerland. En dat is door de jaren heen zo gebleven. Alleen tijdens de oorlogsjaren had men uiteraard grote moeite om tot de uitvoering van een normaal wedstrijdprogramma te komen. Doch nauwelijks was de oorlog af gelopen of het voortvarende bestuur kwam opnieuw bijeen om de wederopbouw van de vereniging ter hand te nemen. Dat dat ge lukt is bewijst wel het feit dat de vereniging Haarlem N.B.B. thans niet minder dan hon derddertig leden telt. Het bestuur, dat Zaterdag aanstaande recipieert bestaat uit de volgende heren: F. S. Noordhoff. voorzitter; N. J. Bakker, secre taris: A. G. L. Engelgeer, penningmeester; W. de Jong. redacteur maandblad en E. A. J. H. van Ghert, J. Burger, J. Smit, Ch. Boeree, technisch commissaris. Het wedstrijdprogramma van de neder laagwedstrijden om de Dreefzichtbeker, die op dertien en zestien October worden ge speeld, luidt als volgt: 13 October: N.B.B. 1/2Sans Atout; N.B.B. 2/4—H.B.V.; N.B.B. 2/5-Haarlem West; N.B.B. 3/6Santpoort. 16 October: N.B.B. 1/3Boekenrode; N.B.B. 1/3Bloemendaal; N.B.B. 3/6H.B.C.; N.B.B. 3/6—R.K. Haarlem; N.B.B. 3/6—Spel en Vriendschap.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1952 | | pagina 5