Vooruitstrevende regisseurs en schrijvers zijn dun gezaaid Het Hek van de Dam Amerikaanse verkiezingen: Eindspurt Een theaterminnaar in Parijs In de hoofdstad uit Dr. C. G. Egeler in Nederland terug ZATERDAG 1 NOVEMBER 1952 7 Proces tussen uitgever en leesportefeuille-exploitant Naar de sterren Naar de maan Leider van Andes- expeditie rnnrQ nationale producten Lil II Lw .-van wereldnaam Radio Wasmachines Stofzuigers Wringers Televisie Vloerwrijvers ,/T\ ra Gecompliceerde beenbreuk Jean-Jacques Gautier, de vinnige en altijd lezenswaardige criticus van de Figaro, heeft er kort geleden zijn aan misnoegen grenzende verbazing over uitgesproken, dat het Parijse toneelseizoen nog maar één gangmaker schijnt te kennen: de jaarlijkse automobieltentoonstelling, die begin October in de Franse hoofdstad wordt gehouden en onaer méér veie auizenaen buitenlandse bezoekers trekt, die voor een groot ge deelte 's avonds hun vertier in de schouwburgen zoeken. Vandaar dat er in de eerste drie wek* n v\n de afgelopen maand meer dan twintig premières werden gegeven, als men daaronder althans ook de reprises van oude successen met geheel of gedeeltelijk nieuwe bezettingen ma.g rekenen. Afwisseling was daarbij genoeg. Wat het gevestigde répertoire betreft kon men kiezen uit werken van Molière en Shakespeare of Strind- berg en Garcia Lorca, doch de oogst aan moderne stukken overwegend lichte blij spelen uiteraard stak daar schraal bij af. Het zal de aandachtige lezers van. mijn reeks Parijse artikelen, die hiermede besloten wordt, dan ook waarschijnlijk wel niet zijn ontgaan dat ik maar weinig, zeer weinig toneelwerken heb gezien, die de moeite waard waren „om over naar huis te schrijven". Tot deze conclusie zou ik overigens ook het vorig jaar gekomen zijn, toen Marcel Achard wiens pas verschenen comedie „Les Compagnons de la Marjolaine" trou wens evenmin geslaagd mag heten de merkwaardige verzuchting uitte: „Er staan driehonderd toneelschrijvers ver meld in de registers van de vereniging van letterkundigen, maar van ons twinti gen zijn er slechts vier of vijf, die een enigszins duurzame succes hebben ge kend". Het is dus niet zo verwonderlijk als men wel eens denkt, dat er op de Ne derlandse planken de laatste tijd naar verhouding zo weinig producten van Franse bodem worden vertoond. Voorkeur voor klassieken Men mag uit het bovenstaande echter geenszins de gevolgtrekking maken dat het toneel voor de zoveelste keer in de geschiedenis want het is een oud liedje, dat telkens opnieuw wordt gehoord nu aan het eind van zijn krachten zou zijn gekomen en op sterven ligt. Het in zekere zin eigenaardige verschijnsel doet zich namelijk voor, dat de belangstelling van het publiek voor het theater nog voortdu rend stijgende is. Dit is niet alleen in Frankrijk, maar bijna overal in Europa het geval, zoals een kort geleden door het Internationale Theaterinstituut met hulp van de UNESCO gehouden onderzoek heeft uitgewezen. Dit is natuurlijk in be langrijke mate toe te schrijven aan de neiging tot vluchten in schoonheid, temeer omdat er zo goed als overal afgezien nog van de geweldig gestegen populariteit van het ballet een duidelijke voorkeur voor „de klassieken" wordt getoond. Zou hierbij inderdaad sprake zijn van een soort drang naar het bestendige, zoals in het rapport wordt verondersteld? De meningen hierover zijn sterk ver deeld. Pierre-Aimé Touchard, de admi nistrateur van de aloude Comédie Fran- caise, gelooft dat het tegenwoordige pu bliek vooral voortkomt uit de enigszins geprivilegeerde, althans goedgesitueerde klassen en dat dezte categorie van toe schouwers meer oog heeft voor eep smaak volle productie, om een term uit het film jargon te lenen, dan aandacht voor ver nieuwingen van de speelstijl. Jean Vilar de man van het nationale volkstheater in het Palais de Chaillot is ervan over tuigd dat de mensen helemaal niet letten op kwaliteit van de voorstelling, om de eenvoudige ï-eden dat zij die doorgaans toch niet beoordelen kunnen, maar voor alles vragen naar een sterk gegeven, een dramatisch pakkende inhoud. Volgens hem zou bepalend zijn de behoefte aan tot op lossing komende spanning of aan bevrij dende vrolijkheid. Geen nieuwe stromingen De laatstgenoemde regisseur, wiens werk ik helaas niet heb kunnen zien omdat hij met zijn gezelschap een buitenlandse tour- née onderneemt, laat derhalve geen mid del onbeproefd om de kunstmatige grens tussen toneel en zaal te verbreken. Mede door gebruik van een uitgebouwd prosce nium daalt hij met zijn spelers af tot het publiek teneinde het dichter bij de hande ling te betrekken. In Nederland heeft Johan de Meester iets dergelijks gepro beerd. In een dergelijke strijd van opvat- Keus is er genoeg. nada, doch heeft aangekondigd na zijn te rugkeer in het Théatre Marigny (aan het begin van het volgende seizoen) het laat ste stuk van Jean Giraudoux getiteld „Voor Lucretia" te zullen spelen. Tot het hart Dit brengt ons tevens op het tekort aan dramatische litteratuur van betekenis. Want de befaamde uitspraak van de jonge Alexandre Dumas: „Een man zonder waarde als denker, als moralist, als filo soof of als letterkundige, kan nog altijd een toneelschrijver van de eerste orde zijn" gaat thans niet meer op. -Sedert Ibsen en Pirandello verwacht de schouwburg bezoeker dat er ook op zijn intelligentie een beroep wordt gedaan. Helaas gaat dat meer en meer ten koste van de verbeel dingskracht, zodat T. S. Eliot terecht zijn waarschuwing moest laten horen: „Het toneel is geen spel van ideeën, maar van mensen!" De hoop voor de toekomst is dot dusver voornamelijk op Jean Anouilh ge richt, die althans over het vermogen be schikt de werkelijkheid met zijn fantasie te betoveren. Maar wie weet wat dit sei zoen verder nog brengt. Het heeft in ieder geval zin deze repor tages te besluiten met een. verwijzing naar het belangwekkende opstel, dat de béken- cle auteur Paul Géraldy aan de verzamelde uitgave van zijn „Lichte tragedies" vooraf het gaan en waarin hij zijn broeders in de kunst vermaant zich minder toe te spitsen op originaliteit: „De oude meesters, van Shakespeai-e tot Beaumarchais, gaven zich niet eens de moeite iets nieuws te beden ken. Zij wisten dat de meest gebruikte gegevens de beste waren. Het gaat niet in de eerste plaats om het verhaal, maar om de manier waarop het verteld wordt. De intrige is niet het onderwerp, doch de aanleiding, het uitgangspunt. Het nieuwe schuilt in de toon, die tot het hart van de medemens gericht moet zijn". DAVID KONING ADVERTENTIE J Teddy gevoerde kinderpakjes Een uitgeversmaatschappij van geïl lustreerde b'aden, de Geïllustreerde Pers N.V. te Amsterdam, is door een Haagse vennootschap, welke leesportefeuilles uit geeft, de „Nieuwe Haagsche Leeskring", in kort geding gedagvaard voor de pre sident van de rechtbank te Amsterdam. Blijkens de dagvaarding heeft de uit geversmaatschappij aan de grossier in tijd schriften N. A. M. V. te 's-Gravenhage, van wie de vennootschap een aantal weekbladen voor haar leesportefeuilles betrekt, de eis hebben gesteld, dat hij deze weekbladen niet meer voor dit doel zal doorleveren op straffe van uitsluiting der leverantie. Eiseres voert voorts aan dat op grond van tussen de uitgevers van tijdschriften onderling gemaakte afspra ken deze maatregel waarschijnlijk zal wor den gevolgd door soortgelijke van uitge vers van andere periodieken. De vennootschap is van mening, dat deze maatregelen haar bestaan bedreigen en een onrechtmatige daad opleveren, en voorts strijdig zijn met het belang van het publiek. Zij vraagt de maatregel te ver bieden en een dwangsom van f 10.000 per dag te bepalen. De vennootschap heeft zich voorts namens het gehele leesporte- féuillebedrijf gewend tot de ministers van Economische Zaken en van Publiekrech telijke Bedrijfsorganisatie en Bezitssprei- ding met het verzoek met toepassing van het Kartelbesluit de tegen de ieesporte- feuillebedrijven door de uitgevers gerichte maatregelen onverbindend te verklaren. Het kort geding zal op 4 November be handeld worden. Onlangs heeft een an dere uitgeversmaatschappij, de N.V. De Spaarnestad te Haarlem, tegen een Am sterdamse leesinrichting een proces aan hangig gemaakt wegens „schending van de Auteurswet door het leesportefeuille- bedrijf'. De Hoge Raad heeft toen het be roep in cassatie verworpen conform de mening van het gerechtshof te Amster dam, dat oordeelde dat het prijsgeven aan de openbaarheid reeds was voltooid toen de uitgeefster de bladen voor het publiek verkrijgbaar had gesteld. Jean Anouilh tingen, die overigens zeer vriendschappe lijk en vol wederzijdse waardering wordt gevoerd, behoeft men geen partij te kie zen. Elke methode kan immers haar goed recht bewijzen. Veel is er trouwens van afhankelijk tot welke vorm van enscene ring een stuk zich het beste leent. Intussen nu kox-t na Chaxdes Dullin ook Louis Jouvet en Gaston Baty gestor- ven zijn is het aantal „toneelhexwor- mers" in Frankrijk dun gezaaid. Al geldt inderdaad speciaal bij het moderne réper toire dat de beste mise-en-scène die is waarvan het minste blijkt, dat neemt niet weg dat ik van de vijftien dooi" mij be zochte voox-stellingeix er slechts één weet te noemen waar een gedux-fde kracht en een fx'isse geest van uitingen. Dat was „Het dorp der wondei'en" van Gaston-Marie Max-tens in de kleiixe Studio des Champs Elysées, een soort transpositie van de mid deleeuwse klucht naar het hedendaagse, handelend over de strijd van een primitief- rondborstige bevolkingsgroep tegen de aan voorschriften gebonden geestelijkheid onx de bouw van een nieuwe kerk. Dit stuk is met ware meestei-hand, ondanks de be perkte middelen, kleurig en geladen met leven op het toneel verwezenlijkt door Maurice Jaquemont, een naam die men in de toekomst zeker meer zal horen. Jean- Louis Barrault is met zijn troep naar Ca- De Nederlandse bioscopen hebben twee ton beschikbaar gesteld voor het doen vervaai'digen in de al jaren gro tendeels leeg staande studio's te Duiven- drecht van een nieuwe speelfilm. Wie uit deze zakelijke mededeling echter de conclusie zou trekken, dat men nu het dubbelleven van Diogenes tot onder werp heeft gekozen, die is er glad naast. Ook kunnen wij het vermoeden ont zenuwen, dat men de legendarische lot gevallen van Jan Huygen op het cellu loid gaat prenten. Wel bestaat natuur lijk de niet gex-inge mogelijkheid dat die twee ton in duigen zullen vallen. Doch daarover later. Wij zijn onlangs eens naar de voor- bei-eidingen gaan kijken. Daax-bij heb ben wij' ontdekt dat het pad naar de sterrenhemel geenszins over rozen, doch integendeel over de schots en scheef gezaaide kindei-hoofdjes van de winde rige Landbouwstraat gaat. Er zijn overi- gens verschillende manieren om in Ne- dexdand een filmcarrière te beginnen. Men kan bij voox'beeld van het Centraal Station lijn 9 tot het stadion van Ajax nemen en dan de hierboven beschx-even route volgen tot de Weesper Trekvaart, aan de ovex-kant waaxwan zich de na tionale Sunset Boulevard oftewel Dui- vendrechtsekade bevindt. Men kan ook lijn 5 nemen tot de Wibautstraat en daar overstappen op de bus die eens per half uur naar Utrecht vertrekt, hetgeen in de practijk betekent: twintig minu ten na uw aankomst bij cle halte. Het is uitstappen geblazen bij de Burgemeester van Damstraat, halverwege de Venser- polder, waarna men ongeveer een dei-de gedeelte van de afgelegde route terug moet wandelen. Beter en gemakkelijker is het om een taxi te pikken, doch men dient er zich wel van bewust te zijn dat hier het volledige salaris van een ge hele dag figureren mee heengaat, de fooi nog buiten beschouwing gelaten. De CinetonesHidio's zijn gevestigd aan de Duivendrechtsekade aan de zelfkant van een waterweg, die in strijd met de verwachtingen niet de Duivendrecht maar heel gemoedelijk Weesper Trek vaart heet. Hiex-in schuilt de verklaring van het feit dat Nedex-land op het ge bied der internationale cinematografie zo'n eind achterop is gex-aakt: de kop stukken van deze industrie zijn gewend de trekschuit te nemen. Om geheel in stijl te blijven heeft men dan ook de regie van het nieuwste probeersel toe vertrouwd aan Gerard Rutten, die jaren geleden zijn naam met „Dood water" heeft gevestigd. Het scenario is geschreven door Jan Gex-hard Toonder en de titel luidt „Ster ren stralen overal". Met deze sterren zijn niet de acteurs en actrices bedoeld, doch de lichamen die fonkelend aan de hemel staan. Nu weet u dus meteen dat de film om actueel te zijn over het probleem der emigratie handelt. De hoofdpersonen zijn een Amsterdamse taxichauffeur en zijn gezin, benevens de heren Willy Walden en Piet Muyselaar, zowel in natura als op het toneel. Als u het nu nog niet snipt, dan snapt u het nooit. De studio betreedt men, als men toe stemming heeft gekregen van een por tier in een glazen huisje, door een veel heid van met kussens van asbest be klede deuren. Als er een x-ood licht brandt, moet men zelfs zijn adem in houden, want dan draait snorrend als een huiselijke poes de camex-a. Dat duurt nooit lang, omdat men er een ge woonte van maakt om elke „shot" eerst vijf keer verkeerd te doen.Waar dat goed voor is weet niemand, want aan het uit eindelijk resultaat kan men het door gaans niet zien. Maar in het buitenland doet men het ook, dus het zal wel zo horen. In ieder geval heeft men voor het vastleggen op de gevoelige band van het openen van een raam om brood kruimeltjes aan de mussen te geven, precies even veel tijd nodig als het veer tig jaar geleden aan Chax-lie Chaplin costte om een gehele film te maken, te weten drie kwax-tier. Want op de één of andere manier mo.eten die twee ton toch naar de maan! In zo'n studio staan een stuk of acht iécors men noemt die „sets" naast elkaar. Het viel ons in pikante bijzon derheden geoefend oog direct op dat men bezig is een film voor boven de achttien te vervaardigen, want van die acht kamers waren er drie om te slapen ingericht. Van één daarvan hebben wij onze camera vrouw Fiep Westendorp direct een close-up laten maken. Het meisje, dat als een Lox-elei haar benen buitenboox-d steekt en heur gouden haar zit te kammen, maakt zich gex-eed voor een dag die zij zal besluiten met het wenen van glycerinetranen, want haar minnaar gaat het verkeex-de pad op. Dat hadden wij als toeschouwex-s direct in de smiezen, maar de medespelenden mochten er niets'van merken. Zoals de afbeelding duidelijk laat zien, heeft men bijzondere aandacht aan de milieuschildering besteed. Op dit ter rein immers hebben wij met „Bleke Bet" onze sporen glansrijk verdiend. Kosten noch moeite zijn gespaard om de banaliteit zo authentiek mogelijk te doen zijn. Het tikje kunstbejag woi-dt hieraan toegevoegd door de keux-ige uitspraak van onze moedertaal. Deze woox-den woi-den opgevangen door een glimmend instrument, dat men de microfoonhengel noemt. Uit de opzet van het geheel heb ben wij wel begrepen dat men hiermede niet naar complimentjes vist. Doch laten wij niet op het resultaat vooruit lopen. Half Januari hoopt men de film voor vertoning gereed te heb ben. Dan worden alle spelers in luxueu ze autobussen geladen om in alle grote steden van ons land, voor zover aan wezig, de galapremières bij te wonen. „Sterren stralen overal" is alleen voor binnenlands gebruik bestemd. Zolang men hier nog dollars nodig heeft, wil men Hollywood liever niet afgunstig maken. BÜEDA. In het Leidseplein Theater vertoont het kleinkunsiensemble Arabesque, bestaande uit Cruys Voorbergh en Hetty Blok met de pianist Cor Le- maire met ingang van heden dage lijks het programma „Van snotneus tot neon". Het Centraal Theater heeft geduren de November de operette „Geschich- ten aus dem Wiener Wald" van Fritz Kreisler en Johann Strauss op de agenda. Met Ruth Rhoden, Fritz St.einer, de regisseur Otto Aurich en de Weense gasten Maria Waldner en Erich Scholz. Muzikale leiding: Fre- dy Salten. Zondagmiddag geeft de Nederlandse Opera in de Stadsschouwburg de première van „De Vliegende Hollan der" van Wagner met het Rotter dams Philharmonisch Orkest onder leiding van Eduard Flipse. De hoofd rol is toevertrouwd aan Casper Broecheler, de regie is van Heinz Tietjen. Maandag komt de Haagse Comedie in de Stadsschouwburg met de door Scharoff geregisseerde voorstelling van „De Kersentuinvan Anton P. Tsjechoiv. Woensdag 5 November treedt het Parijse Ballet van Janine Charrat in de Stadsschouwburg op met het or kest van de Nederlandse Opera. De voornaamste solisten zijn Hélène Trailine, Maria Friz, René Bon, Peter van Dijk en Wladimir OiLkhtomsky. Nel Óosthout draagt Zondagavond in de kleine zaal van het Concert gebouw „Toneelgeheimen" van Ca- pek in de vertaling van Jan Teu- lings voor. Het Concertgebouw Orkest speelt Zondagmiddag onder directie van Josef Krips, die werken van Weber, Brahms en Schieman laat uitvoeren. Op Woensdagavond staat Eduard van Beinum weer achter de lesse naar om het Concert voor twee pia no's K.V. 365 en de Negende Sym- phonie van Bruckner te dirigeren. Dit concert wordt Donderdag her haald. In het Stedelijk Museum spelen Zondagmiddag de violisten Theo Olof en Herman Krebbers werken van Handel, Bartök, Frid en Mil- haud. In de Bachzaal concerteert Vrijdagavond het Amadeus-kwartet. Kunsthandel Hamel exposeert teke ningen en schilderijen van Wim Bosma, de Moderne Boekhandel van John van Deventer. In de Galerie Le Canard kan men met het werk van de Poolse graficus Tadeusz Ku- lisiewicz zien. Het Stedelijk Museum heeft de vol gende tentoonstellingen: grafiek van Bonnard en Vuillard tot 10 Novem ber, werk van dertien Belgische schilders tot 30 November. In het prentenkabinet van het Rijksmuseum vraagt een verzameling tekeningen en prenten van BauerBreitner, Ver- ster, Witsen en anderen de aandacht. Met het K.L.M.- lijntoestel uit Havana is Donderdag op Schiphol aangekomen dr. C. G. Egeler. leider van de Nederlandse Andes expeditie, die in de Zuidelijke Cor dillera in Peru geologische onderzoekin gen heeft verricht en enige tot nu toe on- bestegen toppen heeft beklommen. Met de beklimming van de 6395 meter hoge Neva- do Huantsan werd een Nederlands „hoog- tex-ecord" gevestigd. Dr. Egeler zei dat de expeditie, die vijf maanden heeft geduurd, ook op geologisch gebied bevredigende resultaten heeft ,op- gelevei-d. De Nederlanders hebben een geologische kaart van het gebied gemaakt èri waarnemingen gedaan waaruit blijkt, dat de tot nog toe aanvaarde theorie als zou er een duidelijk vei'band bestaan tus sen de structuur van het gebergte en de gx-anieten, niet juist is. Men heeft kunnen bewijzen, dat de granieten omhoog zijn gekomen na het ontstaan van het gebei-g- te. Ook de stelling, dat de toppen uit gra niet zouden bestaan, is niet juist. De hoog ste toppen van de Huantsan bestaan uit lava. Het geologische deel der expeditie heeft vier maanden in beslag genomen. Er bleef één maand over voor het alpinisme. Dr. Egeler en de heer T. de Booy hebben met de bekende Franse alpinist Leonard Ter- ray de Huantsan beklommen. Op 17 Juni werd het basiskamp ingericht op een hoog te van 4400 meter. De eerste drie dagen werden gebruikt om materiaal te bx-engen naar een kamp dat op 5100 meter hoogte wex'd gevestigd. Op 21 Juni begon de eigenlijke bestijging van de berg. Onder een regen van neexwallend ijs ging de ex peditie naar boven, 's Middags bleek, dat de terugtocht aanvaard moest worden, wilde men niet in de ijzige koude en wind onbeschut op de steile helling de nacht doorbrengen. Deze terugtocht vorderde aanvankelijk slechts langzaam en ook gebeurde er een ongeval. De heer De Booy stoi-tte langs een rotshelling en langs een ijsvlakte 70 meter naar beneden in zachte sneeuw. Het bleek, dat hij vrijwel geen letsel had op gelopen. Na een paar dagen rust in het basiskamp ondeimam men op 25 Juni op nieuw een poging. De dei-de en laatste po ging begon eind Juni. Op de zesde Juli bestegen de alpinisten de Noordelijke top. Op 7 Juli gelukte het de expeditie de Zui delijke top de hoogste te bereiken, waar de Nederlandse en de Franse vlag gedui-ende enkele uren hebben gewapperd. Dr. Egeler hoopt in 1955 een expeditie te kunnen ondernemen naar het Zuidelijk deel van Peru waar vele bergen van 6.000 meter hoogte zijn, die nog nooit zijn be klommen. ADVERTENTIE Verlang dii merk van Uw handelaar! In een van de houtparken van Van Gelder's papierfabriek is de 26-jarige Haarlemse arbeider W. H. Vrijdagmorgen bij het wegrijden van een trein met lege houtkarren op nog onopgehelderde wijze ten val gekomen, waardoor hij een ge compliceerde rechter-ondei-beenbreuk kreeg. Na voorlopig door vei"bandmeestei-s van het bedrijf te zijn verbonden werd de man in opdracht van de bedrijfsarts naar een Haarlems ziekenhuis ovei'gebracht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1952 | | pagina 9