WALES,
woorden
een land waar geen
voor te vinden zijn
en
Begrotingen van Oorlog
Marine goedgekeurd
Filmjournaals geven gezicht aan de tijd
Uitgaan in Haarlem
ftOGA^R1
Agenda voor
Haarlem
Een Eeuw geleden
Er komt nu ook materiaal voor de
territoriale verdediging
r
Naar aanleiding van „Parijs 1900
Kwestie van componeren
Hoe is het ontstaan?
nofesstr.15 Haarl9mMi6548
Waarnemer voor Kennan
China wil rubber
kopen van Ceylon
TWEEDE KAMER
KRE0FLAV0N
Een „natte pool"
Dit woord:
GADESLAAN
Kerkelijk Nieuws
PRACHT GESCHENKEN
ft
VR^jPAG 14 NOVEMBER 1952
Ik ben in een land geweest, waar geen
woorden voor te vinden zijn. Althans een
land waarvoor men gauw de verkeerde
woorden gebruikt. Want zegt ge: „En
geland", dan kijken de mensen er u
boos aan. Het land heet Wales en voor de
Welshman is dat woord voldoende om die
ganse schat van gedachten en herinnerin
gen op te roepen, die voor iemand het be
grip „thuis" betekenen. Het betekent voor
hem evenzeer de wilde rotsachtige kusten
waarop de golven van de Ierse zee tot
schuim slaan en de bergen van het Noor
den, als de nauwe valleien van het Zuid-
Oosten waar de mijnen zijn. Met hun mijn
werkersdorpen grauw en glimmend van
smook en mist en hun mijnwerkers, die
ondanks of misschien juist door twintig
jaar van bittere ellende zich één voelen als
de vingers van een vuist.
Die vuist is vaak gebald geweest, want
zij heoben nooit iets cadeau gekregen. En
nu nog wanneer een mijnwerker uit
Rhonddavalley oreert en hij doet dat
vaak en graag en goed dan slaat hij met
de gebalde vuist op tafel in al het vuur van
zijn gloedvol betoog. Maar ge hoeft daar
allerminst bang van te worden, want ge
zult in diezelfde agitator een man vinden
met een warm hart, een zanger en een
dichter.
Ge kunt dat wonderlijk vinden, maar ge
kunt het gerust letterlijk opvatten. Ge zult
meer wonderlijke dingen vinden in die uit
hoek van Groot-Brittannië. Het Eistedfodd
bijvoorbeeld, die jaarlijkse wedstrijd van
de zangers en dichters van het volk van
Wales, waarvoor de schaapherder uit de
bergen komt om de verzen voor te lezen,
die hij gemaakt heeft in de mistige een
zaamheid van Snowdonia. Waarvoor de
mijnwerkers hun beste plunje aantrekken
om er in koor te zingen volgens de oude
traditie van dit oude land. En een eerste
prijs in de „National", zoals het Eisted
fodd kortweg heet, is nog altijd meer
waard dan welke rugby-prestatie ook, al is
dat de nationale sport waarvoor iedere
rechtgeaarde Welshman warm loopt.
Traditie leeft
Die tradities van dit land zijn zo oud en
tegelijkertijd zo levend, dat ge ze niet zon
der een lichte huivering ondergaat. Nog
altijd vindt ge er de Druids, de wijze man
nen uit een grijs verleden, die in hun magi
sche cirkel bijeenkomen, zoals dat vroeger
was toen de oude Britten in Wales hun
toevluchtsoord zochten bij de invasiegol-
ven, die over Engeland sloegen. En zij zijn
er nooit helemaal uit verdreven.
Zo is Wales de schatkamer geworden van
het oude Brittannië. Zelfs de oude taal is
er bewaard gebleven en zij wordt nog
heden ten dage gesproken in tienduizenden
gezinnen. Niet als een kunstmatig in stand
gehouden „cultuur-erfenis", maar als een
levend instrument. En zij, die om deze on-
practische gewoonte glimlachen, moeten
maar bedenken, dat die Welshman met zijn
onpractische taal zich verstaanbaar kan
maken in het Franse Bretagne. En zowel
een Fransman als een Engelsman staat er
dan met zijn mond vol tanden bij.
Ach, practisch is de Welshman meestal
niet. Zij zijn soms slechte zakenmensen,
maar goede dichters. Niet handig in de
handel, maar uitnemende geleerden met
een brandende Keltische honger naar ken
nis. Ge vindt er verbluffend goed onder
legde auto-didacten in lagen van het volk,
bij wie ge eerder belangstelling voor de
voetbal-pools zoudt verwachten. Ge vindt
er landarbeiders, die u met scherp begrip
ADVERTENTIE
VRIJDAG 14 NOVEMBER
Nassauplein 8: Theosofische vereniging,
spreker H. de Nie over „Geschiedenis van
de wichelroede", 8 uur. Brinkmann: Open
bare les vakontwikkelingsbureau Ned. Han
delsreizigersvereniging. 8 uur. Concertge
bouw: Koninklijke Liedertafel Zang en
Vriendschap, concert, 8 uur. Ged. Oude
Gracht 104: Ned. Ver. voor Natuurgenees
wijze, spreker H. van der Upwich, 8 uur.
Palace: „O. K. Nero", 18 jaar, 7 en 9.15 uur.
Luxor: „Tranen over Johannesburg", 14 jaar,
7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Politiespionnen",
18 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Faust", 18 jaar,
7 en 9.15 uur. City: „Van je familie moet je
't maar hebben", 14 jaar, 7 en 9.15 uur.
Spaarne: „Captain China", 14 jaar, 7 en 9.15
uur. Minerva: „The River", alle leeft., 8.15
uur. Rembrandt: „Telefoon van een onbe
kende", 14 jaar, 7 en 9.15 uur.
ZATERDAG 15 NOVEMBER
Stadsschouwburg: „Eens in de honderd
jaar" (de Nederlandse Comedie), 8 uur.
Palace: „O. K. Nero", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en
9.15 u. Luxor: „Tranen over Johannesburg",
14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Faust",
18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Van je
familie moet je 't maar hebben". 14 jaar, 2.15,
4.20, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Captain China",
iaar 2.30. 7 en 9.15 uur. Frans Hals:
litiespionnen". 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur.
Minerva: „The River", alle leeftijden, 2.30, 7
en 9.15 uur. Rembrandt: „Telefoon van een
onbekende". 14. jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Een van de vele kastelen en zeker het beroemdste die overal in Wales herinneren
aan eeuwen van bloedige strijd tegen de golven van invallers, die de onafhankelijk
heid van Wales bedreigden. Het is het trotse Harlech Castle aan de Westkust. Een
van zijn fierste verdedigers was Dafydd ap leuan ap Einion, die het er in 1409 tegen
Edward IV uithield tot zijn ganse garnizoen de hgngerdood nabij was. Die episode
wordt bezongen in het historische Rhyfelgyrch gwyr Harlech (The march of de men
of Harlech). Nu nog staat het zes eeuwen oude fort er even sterk en onbewogen als
in de jaren dat Welshmen er vochten met hun rug tegen de zee.
WASHINGTON, (A.F.P.) Het Ameri
kaanse ministerie van Buitenlandse Zaken
heeft bekend gemaakt, dat de 44-jarige
beroepsdiplomaat Jacob D. Beam binnen
kort naar Moskou zal vertrekken om de
leiding van de Amerikaanse ambassade op
zich te nemen. Het laatst was Bèam ver
bonden aan de Amerikaanse ambassade te
Belgrado. Hij zal de persoonlijke rang van
gezant krijgen.
Zoals bekend heeft de Russische rege
ring de Amerikaanse ambassadeur in Mos
kou, Kennan, „niet langer aanvaardbaar
verklaard".
De premier van Ceylon heeft in het Huis
van Afgevaardigden medegedeeld, dat com
munistisch China gedurende vijf jaren
bijna de helft van de tegenwoordige rub
berproductie van Ceylon wil kopen en dat
de te betalen prijs het eerste jaar 20 cent
per pond hoger zal zijn dan de wcreldprijs.
Er zal 50.000 ton sheetrubber per jaar
worden gekocht. China zal daartegenover
aan Ceylon rijst leveren.
en grote openhartigheid schaakmat zetten
in een gesprek over litteratuur. Want
openhartig en recht op de man-af is de
Welshman ook, dat zult ge gauw genoeg
bemerken. En emotioneel en snel geestdrif
tig. Meer dót dan efficiënt misschien. Maar
tenslotte, zei een Welshman ons, wanneer
je in de Hemel aan komt kloppen, zal hel
laatste zijn wat Petrus je zal vragen, of je
op aarde nou wel zo verschrikkelijk effi
ciënt bent geweest.
We zeiden in het begin, dat Wales een
land is waar geen woorden voor te vinden
zijn. En ook dat kunt ge gerust letterlijk
opvatten. Want er bestaan en wij besef
ten dat niet zonder enige schaamte geen
Hollandse woorden voor Wales, of voor
Welsh of voor Welshman. We hebben er
naarstig naar gezocht en zijn tot de con
clusie gekomen, dat men eigenlijk Gallië en
Gallisch en Galliër zou moeten zeggen, zo
als de Fransen dat doen. Maar dan zou men
in Holland denken, dat we het over Fran
sen hadden. En het woord Wales zelf schijnt
weer van Wealas af te stammen, hetgeen
vreemdeling betekent. Waartegenover de
Welshman het zelf over Cymru hebben,
hetgeen men Cambria zou moeten noemen,
maar dan weet helemaal niemand meer
waar we het over hebben. Als enig excuus
kan gelden, dat wij in de tijd, dat in Wales
de toenmalige internationale politiek werd
uitgevochten, nog in berenvellen achter de
konijnen aanholden.
Ge moet het ons dus maar niet kwalijk
nemen, dat wij over Welsh en Welshmen
zullen blijven spreken, liever dan woorden
te verbastex-en of ze helemaal te omzeilen.
Misschien komt het wel daardoor dat er in
Holland zo weinig over Wales geschreven
is en dat we gemakshalve zijn gaan geloven
in dat sprookje van een mistig en trooste
loos land van louter anthraciet, bevolkt
door onaangename extremisten. Een sprook
je waaraan mogelijk sommige Engelsen
debet zijn. Want de gemiddelde Engelsman
kan niet zo gemakkelijk overweg met het
menselijk buskruit, zoals ge het belichaamd
ziet in een Aneurin Bevan, een Lloyd
George of zijn temperamentvolle dochter,
Lady Megan. Hij wantrouwt zoveel orato
risch talent en zoveel emotie een beetje, al
geloven niet alle Engelsen aan het hate
lijke versje „Taffy is een Welshman, Taffy
is een dief".
Maar geloof me, de mensen van Wales
verdienen beter en daarom zijn we er op
uit gegaan om ze op te zoeken en nu hopen
wij er u meer van te kunnen vertellen in
een serie artikelen onder de titel „Wales
ontdekt". W. L. B.
(Van onze parlementaire redacteur)
Minister Staf zette Donderdagmiddag in
de Tweede Kamer de beantwoording
voort van de over zijn begroting gemaakte
opmerkingen. Hij verklaarde dat de terri
toriale verdediging nu ook materieel
krijgt. Intussen moet eerst het veldleger
behoorlijk op sterkte gebracht worden.
Over de personeelsvoorziening wist de
minister mee te delen dat tussen 1 Novem
ber 1950 en 1 Januari 1952 bij de land
macht en bij de luchtmacht een belang
rijke toeneming aan beroepsofficieren
heeft plaats gevonden: 1225 meer bij de
land- en 427 meer bij de luchtmacht. Sa
larisverhoging zal niet zoveel meer ople
veren. Te grote afwijking van de andere
salarissen zou zeker ook in de Kamer op
bezwaren stuiten. In 1951 en 1952 zijn 86
officieren bij land- en luchtmacht buiten
de gewone volgorde van de ranglijst be
vorderd, zodat er in dit opzicht geen sleur
bestaat. In het standpunt van de regering
ten aanzien van de geestelijke verzorging
der militairen is geen wijziging gekomen.
Met betrekking tot het overlijden van
de Rotterdamse dienstplichtige Möllering
deelde de minister onder meer mede dat
volgens de medicus van de familie Mölle
ring degenen, die hem behandeld hebben,
geen blaam treft.
Tot besluit van zijn uiteenzettingen
merkte minister Staf op dat er vrijwel
niets gezegd was over Marine met een
begroting van f 323 millioen hetgeen
zijns inziens wel van groot vertrouwen
in het beleid getuigt.
Staatssecretaris mr. Kranenburg,
die zich de thans politiek verantwoorde
lijke leider van de luchtmacht noemde,
gaf de heren Vink. Roosjen en Korthals
ten antwoord, dat de Gloster Meteor voor
bepaalde doeleinden zeer bijzondere eigen
schappen heeft, gelijk hij bij zijn bezoek
aan Korea had vernomen. Bovendien is
verdere aflevering ook gewenst om een
bedenkelijk hiaat in de opleiding te voor
komen. Daarom wordt het contract met
Fokker gehandhaafd. Tegen fraude bij de
Sinds enige weken draait in theater „De Uitkijk" te Amsterdam een filmpje, dat een
gerede aanleiding biedt om ook het journaal eens in de conversatie met de lezers te
betrekken. Het is Nicole Védrès' „Parijs 1900". Gelijk dat ook in Nederla7id, bij de
jaarwisseling bijvoorbeeldte doen gebruikelijk is. heeft Nicole Védrès een duik
genomen in de archieven en daaruit een schat aan materiaal geput, dat als historische
documentatie van de jaren 1900-1914 van ongemene waarde is. Het is een filmpje,
dat een beeld geeft van de tijd. Het is als een geschiedenisboek, veel feiten, veel,
gebeurtenissen, v\aar in tegenstelling tot de inhoud van vele geschiedenisboeken,
niet de belangrijkste gebeurtenissen, niet de grote politieke evenementen. Stuk voor
stuk vertegenwoordigen de gekozen fragmenten op de eerste plaats de historie van
het dagelijks leven, de wijze, waarop men het heeft gekruid en versierd. De mens zelf
maakt er geschiedenis, de geschiedenis maakt er niet de mens. Tot het noodlot zich
gaat voltrekken en het individu ondergaat in de ynassa. De oorlog breekt uit. Dan
neemt de geschiedenis zijn loop met de mens en is het spel uit. Het mooie, vrolijke
spel van het leven, dat omtrent de eeuwwisseling zo gelukkig werd bedreven.
Wanneer men een film maakt als „Parijs
1900" dan komt het erop aan de verschei
denheid van onderwerpen, die men als in
een bloemlezing bundelt, zo te ordenen, dat
zij een zeker oorzakelijk verband met el
kaar houden, nu eens u treffend, omdat zij
zo contrasteren, dan weer u door hun ver
scheidenheid in snelle opeenvolging
boeiend, altijd uw belangstelling gaande
houdend, omdat zij, hoe uiteenlopend ook,
een en hetzelfde object tot richtsnoer heb
ben, dat hen waardevol maakt. Dat is, zo
als reeds gezegd, de mens. De manier waar
op die ordening plaats vindt, de wijze van
bundelen is niet slechts een kwestie van
technische vaardigheid, maar ook een van
gevoel voor verhoudingen.
Wat voor de kunst der letteren geldt,
voor de kunst der muziek en de schilder
kunst geldt ook voor de filmkunst: elk
onderwerp kan er dienstig aan zijn mits
men het goed behandelt. Het monteren
van filmfragmenten tot één geheel is niet
zomaar een knippen met de schaar en dan
de strookjes celluloid aan elkaar plakken.
Het is een proces als bij de schrijver C. C.
S. Crone, die zijn boeken samenstelde uit
honderden zinnen, die hem voor het ver
haal, dat hij wilde-schrijven, te binnen
schoten en welke hij op allemaal afzonder
lijke papiertjes noteerde.
Zo heeft ook menig componist uit ver
schillende thema's een muziekstuk opge
bouwd. Het is een kwestie van componeren.
De filmmaker is als een componist. Niet
alleen, dat hij binnen zijn beelden bepaal
de verhoudingen schept en ze in acht
neemt, ook de opeenvolging dier beelden
is aan verhoudingen gebonden. De
montage weegt die onderscheidene beel
den tegen elkaar af. Zij volgen elkaar
op, niet hortend en slotend, maar aange
naam voor uw gevoel, prikkelend, de span
ning opvoerend, steeds sterker tot u spre
kend. Zij zijn wel degelijk met. berekening
aan elkaar gevoegd, ook bij de speelfilm,
die dan wel heel sterk aan de story is ge
bonden, maar waarvan de scènes niet ach-
ler elkaar in de volgorde van de story wor
den opgenomen. De speelfilm kent dus ook
de montage, kent ook de keuze en het
„lijmen", het afwegen van de afzonderlijke
indrukken in verhouding tot de totaal
indruk.
In „Parijs 1900" heeft Nicole Védrès een
keuze gedaan uit honderden fragmenten.
De fragmenten vormden de journaals van
hun tijd. Onze huidige journaals zijn eigen
lijk op precies dezelfde wijze samengesteld.
Weliswaar vormen zij niet de uitdrukking
van een epoque zoals „Parijs 1900",
maar in hun boekstaving van de ge
beurtenissen van iedere week zijn zij ook
de boekstaving ener tijdgeest. Alleen: Vé
drès hield een nabeschouwing. De stof was
overzichtelijk. De geschiedenis had geoor
deeld. Het filmjournaal van vandaag pro
beert met de geschiedenis gelijke tred te
houden. Het slaagt er dikwijls fraai en
overtuigend in. Telkenmale, wanneer wij
aan het eind van het jaar een overzicht
krijgen aangeboden van wat er dat jaar
voorviel, treft die verzameling gepasseerde
ADVERTENTIE
voorkomt
en geneest
Buisje wet
20 tabletten
y5 cent
actualiteiten ons door het gezicht, dat zij
geeft aan de tijd, het gezicht, dat zij geeft
aan een jaar. Wij herkennen er ons zelf in.
Sterker: wij voelen, dat wij er ons ook
later in zullen herkennen. Want wij zijn die
tijd, die erin wordt weerspiegeld en wij zijn
het object, waarop iedere actualiteit be
trekking heeft. Wij gaan misschien in de
massa verloren, maar altijd neemt die
massa nog de trekken aan van het individu,
dat wij zijn: als de massa lacht, als de
massa lijdt, lijden en lachen wij. Het is dat
wat wij ons bewust worden als wij een
film zien als „Parijs 1900". Ze brengt ons
een tijdperk voor het oog, dat naar
het uiterlijk zo heel veel van het onze ver
schilt. De mens blijft echter dezelfde.
Men moet de journaals niet onderschat
ten. P. W. FRANSE.
In de algemene vergadering van de Ne
derlandse Vereniging tegen Water-, Bo
dem- en Luchtverontreiniging te Utrecht
heeft prof. W. F. J. M. Krul, directeur van
het Rijksinstituut voor Drinkwatervoorzie
ning te 's-Gravenhage. een der inleiders,
als zijn mening te kennen gegeven, dat er
geen nationale oplossing voor het zoetwa
terprobleem gezocht moet worden maar
een internationale. Die oplossing zal dan
gevonden moeten worden in de Europese
integratie. Wij kennen reeds een „zwarte
pool", men spreekt van een „land'bouw"-
of „groene pool", verdei houdt men zich
bezig met een „witte"- of „gezondheids-
pool", maar het zal volgens de spreker ook
moeten komen tot een „natte pool".
Een ander probleem is dat der ontzou-
ting van het water. Een internationale
commissie is hiermee aan het werk onder
Nederlandse leiding. Het gaat tenslotte
hierbij om de kwestie van goedkope ener
gie, waarbij wij dan kunnen denken aan
de modernste energiebronnen.
luchtmacht zal streng worden opgetreden.
Over zijn bezoek aan Korea zei mr
Kranenburg dat hij daar had afgeleerd
te spreken over onze „symbolische deel
neming" aan de gemeenschappelijke
U.N.O.-actie tegen de aanvallen, want er
wordt daar mede door het Nederlandse
bataljon, dat een zeer goede faam geniet,
allerlei van grote betekenis verricht. Hun
verzorging is goed. Treffend was de goede
omgang tussen onze soldaten en hun Ko
reaanse medestrijders. De „Piet Hein" is
volledig op oorlogssterkte bemand.
Staatssecretaris Moorman deelde nog
mede, dat wij thans onderzeeboten met
grote onderwatersnelheid, duikdiepte en
vermogen om lang onder water te blijven
bouwen.
Na de replieken verzekerde minister
Staf nog eens naar aanleiding van een
vraag van de heer Fens (K.V.P.) dat
wij werkelijk drie divisies hebben. „Zwak
ke divisies?" interrumpeerde de heer
Fens, waarop de bewindsman antwoordde:
„Inderdaad, zwakke divisies".
Zonder hoofdelijke stemming werden
met aantekening van het communistische
tegen de begrotingen van Oorlog en
Marine goedgekeurd.
Hoe belangrijk het is of men woor
den aaneen of gescheiden schrijft,
blijkt uit de twee zinnetjes: ik heb je
gadeslagen en: ik heb je gade geslagen.
In het eerste geval heeft de spreker
aan iemand zijn opmerkzaamheid ge
wijd, in het tweede heeft hij iemands
echtgenote mishandeld.
1-Iet woord gade in het bovenstaande
werkwoord heeft dezelfde betekenis
als: acht, namelijk: aandacht. Het
werkwoord slaan, dat ook voorkomt in
acht slaan op iets, betekent: richten.
Gadeslaan is dus: zijn oplettendheid op
iets richten, hetzij met het doel het te
beschouwen, hetzij met het doel het te
beschermen. Zo zegt Vondel: God
schept, behoedt en slaat zijn schepsel
gade.
Vy
Netl. Herv. kerk
Beroepen te Aalst G. H. van Kooten te
Brandwijk.
Geref. kerken
Bedankt voor Monster J. T. Bakker te
Oude en Nieuwe Bildt zijl.
Aangenomen naar Wetsinge-Sauwerd C.
Morgenstern, cand. te Groningen, die be
dankte voor Emmer-Compascuum, Ezinge,
Woldendorp en voor Zuidbroek-Harkstede.
Examens
De classis 's-Hertogenbosch der Geref.
kerken heeft beroepbaar verklaard de heer
C. de Kruijk Jr. te 's-Grevelduin-Capelle.
Geref. kerken onderh. art. 31 K.O.
Beroepen te Middelburg J. F. Heij te
Hasselt te Zwagerveen-Zwaagwesteinde
J. R. Wiskerke, cand. te Amsterdam.
Bedankt voor Katwijk-Valkenburg N.
Bruin te Beverwijk-Santpoort.
Evang. Luth. kerk
Drietal te Alkmaar J. J. F. Herrmann te
Bodegraven F. B. J. v. d. Chijs te Zutphen
en C. M. de Vries te Nijmegen.
Geref. gemeenten
Tweetal te Leerdam H. v. Gilst te El-
speet en M. v. d. Ketterij te Alblasserdam.
ijs is de 7de zitting van de Algemene Vergadering van de Unesco geopend. De
•iiter Radhakrishnan in gezelschap van de ambassadeur van India te Parijs
Ar dar Malik (rechts).
TONEEL EN DANS
Zaterdag 15 November, Stadsschouwburg, 8
uur: „Eens in de honderd jaar" van F.
Hugh Herbert door de Nederlandse Come
die onder regie van Jan Teulings. Met
Kitty Janssen, Guus Oster en Henk Rigters.
Zondag 16 November, Stadsschouwburg, 8
uur: De Nederlandse Comedie geeft een
reprise van het door Henk Rigters ge
regisseerde en door Johan de Meester ver
taalde blijspel „Een vrouw met een klein
hart" van Crommelynck. In de hoofdrol
Mary Dresselhuys.
Zondag 16 November, Concertgebouw, 8 uur:
AVRO-revue „Jubeltonen" met Willy Wal
den en Piet Muyselaar, onder meer als de
dames Snip en Snap.
Maandag 17 November, Concertgebouw, 8
uur: Revue „Jubeltonen" (zie Zondag).
Dinsdag 18 November, Minerva-Theater,
Heemstede, 8.15 uur: Optreden van de dan-
der Harald ICreutzberg met nieuwe crea
ties op muziek van Pergolesi-Strawinsky,
Dvorak, Vivaldi. Chopin. Honegger. Mozart
en zijn vaste begeleider Friedrich Wilckens.
Donderdag 20 November, Stadsschouwburg,
8 uur: Comedia speelt „De Ander" van
Alexander Casona in de vertaling van
David Koning onder regie van Joris Diels.
In de hoofdrollen Riko Hopper, Enny Meu
nier, Johan Elsensohn en Guus Hermus.
Des middags matinee voor de Vereniging
van Huisvrouwen (2 uur).
Vrijdag 21 November, Stadsschouwburg, 8
uur: Eerste openbare voorstelling in Haar
lem van „De Kersentuin" van Tsjechof,
geregisseerd door Peter Schnroff, met Ida
Wasserman. Heieen Pimentel, Paul Steen
bergen, Bob de Lange en vele anderen.
MUZIEK
Vrijdag 14 November, Concertgebouw, 8 uur:
Concert door de Koninklijke Liedertafel
„Zang en Vriendschap" onder leiding van
J. P. Loory, met medewerking van Aer-
denhouts Vrouwenkoor onder leiding van
Albert de Klerk en de pianist Sas Bunge.
Zaterdag 15 November, Frans Halsmuseum,
8 uur: Kamermuziek door Haarlems Trio,
versterkt met Ru Otto (klarinet), Lorenzo
Pappolo (viool) en Louis Delachaux (alt
viool). Werken van Andriessen en Brahms,
benevens eerste uitvoering in Nederland
van het kwintet van Gordon Jacob.
Dinsdag 18 November, Concertgebouw, 8 uur:
I-I.O.V.-concert onder leiding van Marinus
Adam met medewerking van het Engelse
pianistenduo Ethel Bartlett en Rae Robert
son. die het Concert in C van Bach en het
Concerto in d van Poulence vertolken. Op
het programma staan verder het Derde
Brandenburgs concert van Bach, het sym-
phonische gedicht „Le chausseur maudit"
van César Franck en „De tovenaarsleer
ling" van Paul Dukas.
Woensdag 19 November, Concertgebouw, 8
uur: Operaconcert door het koor Bel Canto
onder leiding van E. H. Kerkhoven, met
met medewerking van de vocale solisten
Mariza Marie, Mimi Aarden. Abe Albada,
George Spijkstra, Gerard Kruithoff en
anderen.
Donderdag 20 November, Minerva-Theater,
Heemstede, 8.15 uur: Vertoning van de
film „Ambassadeurs der muziek" met het
Berlijns Philharmonisch Orkest. In het
voorprogramma zingt Haarlems gemengd
koor „Polyhymnia" gedeelten uit opera's
van Verdi en Mascagni.
Donderdag 20 November, Concertgebouw, 8
uur: In de populaire serie concerten door
meesterpianisten geeft de Amerikaanse
winnaar van het concours „Koningin
Elisabeth" 1952, Leon Fleisher, een recital.
Hij vertolkt werken van Schubert, Mozart,
Brahms en Ravel.
Vrijdag 21 November, Concertgebouw, 8 uur:
Concert door de Nederlandse Operaclub,
begeleid door Wit Rietveld. Fragmenten
uit Faust. Martha. Butterfly, Carmen. Rigo-
letto, Hoffmans Vertellingen en vele an
dere muziekdramatische werken. Mede
werking verleent de danseres Henny
Meyer. (Tuinzaal).
Vrijdag 21 November, Concertgebouw, 8 uur:
Het Symphonie-orkest Haerlem onder lei
ding van Piet Halsema speelt werken van
Schubert (ouverture Rosamunde), van
Gustav Holst, van Joseph Haydn (sym-
phonie De Klok) en Rachmaninoff (Twee
de pianoconcert). Solisten zijn George van
Renesse (piano), Jan Poolman (fluit) en
Arie Butter (hobo).
DIVERSEN
Zaterdag 15 November, gebouw St. Bavo, 8
uur: Opvoering van „De kleine apostel"
van Jhr. van Riemsdijk door de Gerefor
meerde Jeugdcentrale.
Zaterdag 15 November, Die Raccksc, 8 uur:
Viering eerste lustrum van de Noord
hollandse Broederschap van Goochelaars
met de show „Een avond in wonderland".
Zondag 16 November, Frans Halstheater,
10.30 uur: Vertoning van de film „Loui
siana Story" van Flaherty voor het Insti
tuut voor Arbeiders ontwikkeling.
Woensdag 19 November, De Leeuwerik, 7.45
uur: Opvoering van „Amor speelt verstop
pertje" van Henk Bakker en J. W. van der
Heiden door de toneelclub „Jan van
Beers" uit Amsterdam onder regie van
Annie Klinkenbijl, voor de vereniging tot
verpleging van hoofdarbeiders in herstel
lingsoorden „Dennenheuvel".
Woensdag 19 November, Kapel Leeuweriken
laan, Aerdenhout, 8.15 uur: Voor de Neder
lands Hervormde Gemeente spreekt prof.
dr. G. C. van Niftrik uit Amsterdam over
„Sarte en het Evangelie".
Woensdag 19 November, wijkgebouw Irene,
Overveen, 8 uur: Prof. dr. E. L. Smelik uit
Amsterdam over „Kierkegaard en het
Christendom".
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy: Derde jaarlijkse tentoonstel
ling van werken van de dichter-schilder
Jacobus van Looy op werkdagen van
1012.30 uur en van 13.3017 uur, bene
vens Zondag van 1417 uur, tot 17 No
vember.
Kunsthandel Leffelaar, Grote Markt: „Au
bonheur des dames". Expositie van bloem-
sierkunst, ceramiek, émailwerk, hand
weefsels en kunstnaaldwerk. Dagelijks van
10—5 uur, gesloten op Zondag en Maan
dagmorgen.
Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Wand
tapijt „De grote jacht" van Jaap Bouhijs.
Dreefzicht: Reizende tentoonstellingen van
voorwerpen uit het Koninklijk Huisarchief.
Tot 29 November, onder de titel „Van
Juliana tot Juliana".
Gebr. Ree, Binnenweg. Heemstede: Pastels
en tekeningen van Jan Wiegman, tot 23
November.
ADVERTENTIE
Radio, platenwissclaar, strijkbout,
rijwiellamp, autoped.
GROTE SORTERING
Uit de Opregte Haarlemsche Courant
van 15 November 1852
PARIJS De Graaf van Chambord,
die buiten Frankrijk verblijft, heeft een
manifest tegen het opdragen van het
keizerschap aan den Prins-Voorzitter
opgesteld, hetwelk heimelijk in handen
is gesteld van al diegenen, die daarbij
belang kunnen hebben. De Graaf ver
klaart in dat manifest: „Franschen, gij
verlangt de mo-narchie, doch vormt U
toch geene hersenschimmen, welke
vroeg of laat aanleiding moeten geven
tot noodlottige uitkomsten. Al het genie,
al de krijgsroem van Napoleon is niet
toereikende geweest om iets duurzaams
te vestigen. De monarchie in Frankrijk
is het Koninklijke Fransche Gezin.
Mijne voorvaderen hebben gedurende
eeuwen gearbeid aan de welvaart van
ons vaderland. Gedurende 1400 jaren
heeft de Fransche natie vorsten van
haar bloed aan het hoofd gehad. Wat
ook de Voorzienigheid moge beschikken
over U en over mij, die het hoofd is van
het aloude geslacht Uwer Koningen, ik
ben het aan mijn vaderland, aan mijn
geslacht en aan mljzelven verschuldigd,
te protesteren tegen de bedriegelijke en
gevaarlijke proefnemingen, waartoe men
thans wil overgaan".
Het manifest is opgesteld te Frohs-
dorf en is onderteekend Henri"