„De jaren tussen de oorlogen het schrikbeeld Onze puzzle Het Hek van de Dam Depressie sloeg sleutelindustrieën (staal, steenkool en blik) lam Agenda voor Haarlem 1 r* 34 1 HARTENDORP In de hoofdstad uit Reservewiel 99 Commissaris der Koningin in het bouwvak m± te te te De Stofzuiger Speciaalzaak Film Klabakken Collectant stal 20 uit collectebus ZATERDAG 15 NOVEMBER 1952 Het is volslagen onmogelijk het heden daagse Wales te begrijpen, zonder iets van zijn geschiedenis te weten. Nu hoett ge u daardoor niet te laten afschrikken want het is zij het dan geen vrolijke nooit een saaie geschiedenis geweest. En waar het er nu op lijkt, dat na al de tragedies Wales een gelukkiger tijdperk is ingegaan, kunt ge de tocht naar het triest verleden gerust met ons mee maken. Voorlopig overigens een nog niet al te ver verleden. Want eer we ons gaan ver diepen in een tijdperk, dat al eeuwen voor Christus begon, zou ik u wat willen ver tellen over de laatste twee eeuwen, die het gezicht van het belangrijkste deel van het land volkomen veranderd hebben. Een periode, die begon met de industriële re volutie. Toen die inzette, was Wales nog een rustig, pastoraal land waar 90 van de mensen Welsh- spraken, een land van boeren en herders. Maar onder die vrien delijke heuvels in het Zuiden lagen onme telijke lagen van het zwarte goud, de steenkool, die Wales ou de wereldkaart zou brengen. Een ijzerindustrie had Wales al, die was in 1759 begonnen, maar zij werkte met hout inplaats van kolen. De voortschrijdende techniek en vooral het Bessemer-proces brachten een omzwen king van ijzer naar staal en het is zonder twijfel deze industrie geweest, die de stoot heeft gegeven tot de winning van steenkool op grote schaal. Dat ging in Wales vrij gemakkelijk, want in de „mining-valleys", de mijndalen van het Zuiden, lagen de kolenlagen haast open en bloot. Het bleek steenkool te zijn van een uitstekende kwaliteit de Wales- anthraciet is niet voor niets beroemd en van een enorme variëteit. En in het midden van de vorige eeuw begon de ex port van kolen, die van net dorpje Cardiff dat in 1800 nog maar tweeduizend zielen telde, de grootste kolerrhaven ter wereld ging maken. Een derde industrie was inmiddels ont staan, die tevens de derde steunpilaar van de economie van Wales zou worden. Wales begon blik te maken, en het deed dat op zo'n enorme schaal, dat het al gauw op twee procent na de ganse blik-productie van Groot-Brittannië en de helft van de wereld-productie voor zijn rekening nam. Op die drie pilaren, steenkool, staal en blik, steunde tot voor kort de ganse econo mie, een economie, die tot de eerste we reldoorlog Wales een geweldige welvaart heeft gebracht, zo niet in sociale dan toch in industriële zin. Dat deze industrialisatie het Zuid- Oosten van Wales, het gebied dat strekt van Kidwelly tot Chepstow, volslagen vei- anderde, hoeft geen betoog. Immigratie op grote schaal uit Engeland, Ierland en Italië werd uitgelokt door de bij de dag groeien de werkgelegenheid en het landelijke ka rakter verdween net zo snel als de weilan den opengescheurd werden door de mij nen op zoek naar meer en meer steen kool. Het gebied ver-Engelste, de oude taal verdween en het vriendelijke rustige landschap in de dalen maakte plaats voor de miserabele mensen-conglomeraten, de arbeidsslaven van weleer, die de industrie naar zich toezoog, die zij huisvestte in eindeloze rijen sombere huizen, samenge perst in de nauwe dalen waar de speelse riviertjes van weleer zwart werden van het vuil en het stof. Zwart zoals de men sen, die er woonden, zwart zoals de huizen en de lucht, vuil en vet en vochtig. Maar toch voer Wales niet slecht, de arbeiders leefden onder ellendige omstan digheden, maar niet slechter dan elders en ze werkten en ze verdienden. De verschrikkelijke jaren Ze werkten en ze verdienden, totdat de verschrikkelijke depressie kwam, die dit kleine stuk Wales waa - twee-derden van de goed twee millioen inwoners samenge klit waren, lam sloeg. Die depressie werd ingeleid door de eerste wereldoorlog. De oorlog zelf bracht geen onoverkomelijke moeilijkheden en zorgde na de vrede zelfs voor een korte hoogconjunctuur. Maar toen die voorbij was, begon de eindeloze periode, die men in Wales de „jaren tus sen de oorlogen" noemt. De jaren waarin het van dag tot dag slechter ging, waarin er iedere dag meer werklozen kwamen, waarin er in Wales verschrikkelijk gebrek is geleden, waarin machteloze mannen hongermarsen organiseerden. De jaren die in Wales een bitterheid hebben gekweekt, die nu nog niet helemaal is uitgesleten. Wat was er gebeurd? De drie steunpila ren van Wales, kolen, staal en blik waren krakend ineengestort. Afnemers, die in de oorlog afgesloten waren geweest, hadden het aarzelend en mistastend, de eerste stappen gezet op de weg, die Wales ten slotte uit de misère heeft geholpen, de weg van industrie-spreiding. Het begon in 1936 met de Treforest-trading estate, een complex van met regeringssteun opgezette lichte industrieën. Maar het moest 1939 worden voordat de tweede Wereldoorlog Wales weer naar boven trok. Want toen schreeuwde Engeland om kolen, staal en blik en toen stonden de drie steunpilaren weer overeind. W. L. B. Op 13 November 1951 begon de Commis saris der Koningin in de provincie Gelder land, jhr. C. G. C. Quarles van Ufford, met de bouw van het nieuwe provinciehuis in Arnhem door een graafmachine in werking te stellen. Vrijdagmiddag werd het betonskelet vol tooid van dit ruim 41/2 millioen gulden kos tende nieuwe gebouw. Thans vatte de Com missaris de schop ter hand om cement uit een kruiwagen te scheppen en daarmee de laatste betonstorting te verrichten. Tezelf- der tijd ging de Nederlandse driekleur in top. Het gebouw zal waarschijnlijk in de loop van 1954 gereed zijn. nieuwe markten gevonden, olie kwam scheepskool vervangen, de prijzen waren te hoog, omdat Engeland zich aan de hoge pondenkoers vast bleef klemmen en boven op dat alles kwam de wereldmalaise, die uiteraard de kapitaal-industrieën het eer ste en het hardste trof. En Wales, dat zo vol vertrouwen had ge steund op die drie steunpilaren, had geen enkele andere industrie om op terug te vallen en ging in dit vrije spel der econo mische krachten reddeloos ten onder. Wie de werkloosheidscijfers van die jaren leest, moet schrikken. Het gemiddelde voor het industriegebied in Wales lag op 30 In Engeland is het door de bank in de slechtste periode nooit hoger dan 10 of 12 geweest. En er waren in Wales gebieden, zoals de beruchte Rhonddavalley, waar 90 van alle mijnwerkers werkloos wa ren. Waar de mannen tien of meer jaren achtereen de hele dag met de handen in de zakken op de hoeken van de straten stonden en grapjes maakten als: „Ik ga maar'es naar huis, want vandaag is het mijn beurt om te eten". Kinderen van hun tijd Het was de periode van de soepkeuken, „the dole" zoals dat beschamend instru ment der machteloze goedhartigheid daar heette. Zij bereikte haar dieptepunt in de jaren van 1930 tot 1933. Ik heb eerder schertsend gezegd dat Wales een land is, waar geen woorden voor te vinden zijn. Ge kunt dat op deze periode met de bit terste ernst van toepassing brengen. De mijnen met hun erbarmelijke arbeidsvoor waarden schenen de mijnwerkers een he mel, wanneer zij weer eens een dag moch ten werken. En wanneer ge u nu eens aan Aneurin Bevans felheid mocht stoten, moet ge maar bedenken, dat hij een kind van die periode is. Er zijn trouwens andere, meer gema tigde Welsh kopstukken van de Britse Labour-party uit die tijd voortgekomen: Jim Griffiths en David Grenfell, oud-mijn werkers die in sociale rechtvaardigheid en een geleide economie geloven met het vuur van een religieuse overtuiging. De toenmalige conservatieve regering heeft tenslotte ingegrepen. Zij heeft, zij ZATERDAG 15 NOVEMBER Stadsschouwburg: „Eens in de honderd jaar" (de Nederlandse Comedie), 8 uur. Frans Halsmuseum, Haarlems Trio, 8 uur. Palace: „O. K. Nero, 18 jaar, 7 en 9.R uur. Luxor: „Tranen over Johannesburg", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Ilals: „Politiespionnen", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Faust", 18 jaar. 7 en 9.15 uur. City: „Van je familie moet je 't maar hebben", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Captain 'China", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „The River", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Telefoon van een on bekende", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. ZONDAG 1G NOVEMBER Stadsschouwburg: Volksvoorstelling, „Een vrouw met een klein hart" (Nederlandse Comedie), 8 uur. Brinkmann: Psycho-syn- these, B. v. d. Meer, 10.30 uur. Frans Hals: Instituut voor Arbeidersontwikkeling „Loui siana Story" 10.30 uur. „Politie-spionnen" 18 jaar, 2, 4.30, 7 en 9.15 uur. Palace: „O. K Nero", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Tranen over Johannesburg", 14 jaar, 2, 4.15 7 en 9.15 uur. Lido: Zondagmorgenvoorstel ling „Jane Eyre", 14 jaar, 11 uur. „Faust" 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Van je familie moet je 't maar hebben", 14 jaar, 2.15 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Captain China 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Minerva: „De rivier", alle leeftijden, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur Rembrandt: Zondagmorgenvoorstelling „Een onvergetelijke melodie", alle leeft., 11 uur „Telefoon van een onbekende", 14 jaar, 2 4.15, 7 en 9.15 uur. MAANDAG 17 NOVEMBER Brinkmann, Grote Markt: De Vrije Ge meente, bijeenkomst, spreker G. J. de Nie, 8 uur. Palace: „O. K. Nero", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Tranen over Johannes burg", 14 jaar, 2, 7 en 9.15 uur. Lido: „Faust", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Van je familie moet je 't maar hebben", 14 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Captain China", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur Frans Hals: „Politiespionnen", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: „The River", alle leeft., 2.30, en 8.15 uur. Rembrandt: „Telefoon van een on bekende", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. WALES op NEDERLAND geprojecteerd 'CARTO Dit is dan het land van de duizend hergen, de onuitspreekbare namen en de mijnen. Het is een land met twee gezichten. Het ene is dat van het Noorden, pastoraal land van bergen, rivieren en wilde betovering. Het andere is dat van het Zuiden, waar het zwart van de kolenmijnen het groen van"de heuvels verdrong. De mijngebieden op deze kaart zijn gestippeld aangegeven. Het gebied dat Oostelijk van Kidwelly ligt, het industriële hart van Wales, werd getroffen door de tragedie van de ongekend hevige depressie in de „jaren tussen de oorlogen". Ditmaal eens een va riant van de kruis- woordpuzzle zonder zwarte hokjes, een zogenaamd molen raadsel. De laatste letter van vele der in te vullen woorden is mede beginletter van andere woorden op dezelfde horizontale of verticale lijn. Hebt u alles ingevuld, dan verschijnen op de diagonalen (de wie ken van de molen) nog eens vier woor den. Horizontaal: 1 tot en met 3: klok, 3 t.m. 5 verstopping van een bloedvat, 6 t.m. 7 deel van de mast, 8 t.m. 9 rijksgrens, 10 t.m. 12 vuurpijl, 12 t.m. 14 graangewas, 15 t.m. 16 bolgewas, 17 t.m. 18 voorzetsel, 19 t.m. 20 bloeiwijze, 20 t.m. 21 soort, 22 t.m. 24 effen, 25 t.m. 27 voer tuig, 28 t.m. 29 voer tuig, 29 t.m. 30 vlug, 31 t.m. 32 titel, 33 t.m. 34 water in Noord- Brabant, 35 t.m. 37 houtsoort, 37 t.m. 39 getal, 40 t.m. 41 water in Friesland, 42 t.m. 43 na dato, 44 t.m. 46 uitstel van betaling, 46 t.m. 48 herberg. Verticaal: 1. t.m. 22 graswoestijn, 2 t.m. 7 en anderen, 3 t.m. 20 wondvocht, 4 t.m. 8 titel, 5 t.m. 27 tropische vis, 10 t.m. 23 dans, 11 t.m. 16 bij waarneming (afk.), 13 t.m. 17 West-Indië, 14 t.m. 26 hemelgeest, 19 t.m. 24 vis, 21 t.m. 25 kledingstuk, 22 t.m. 44 rekje voor eieren, 23 t.m. 35 handeling, 24 t.m. 28 vernis, 25 t.m. 30 drinkgerei, 26 t.m. 39 slingerplant, 27 t.m. 48 tredpas, 29 t.m. 46 vrucht, 32 t.m. 36 Romeins rijk, 33 t.m. 38 astronomische eenheid (afk.), 41 t.m. 45 bijwoord, 42 t.m. 47 onbekende. Diagonalen: 1 t.m. 19 verworpeling, 5 t.m. 21 eenmaal, 28 t.m. 44 kleine inham, 30 t.m. oponthoud, pech. De oplossingen moeten worden ingevuld op het hierbij afgedrukte diagram, dat op een briefkaart kan worden geplakt of in een couvert gestoken. Op de enveloppe vermelden: „Oplossing Puzzle" en geen mededelingen insluiten. Onder de goede oplossers worden drie prijzen, een van f 7,50, f 5 en f 2,50 ver loot. 5" 9 /O a '5 '5 6 >7 ie 'S> 2t 22 25" 50 y 52 5V y> 56 y 72 yy Vó V ADVERTENTIE Gen. Cronjéstr. 43 Spaarne 3 Tel. 16990 Tel. 17696 Kruidbergerweg 51, Santpoort Het speciale adres voor STOFZUIGERS Reparatiën en onderdelen Wij hebben dezer dagen het voorrecht gehad de beste slechte film van alle tijden te zien. Gij raadt het al: Lime light. Regie: Charles Chaplin, produc tie: Charles Chaplin, muziek: Charles Chaplin, hoofdrol: Charles Chaplin, rest: ook Charles Chaplin. Slechts het bedienen van de camera heeft hij waarschijnlijk zuchtend uit handen gegeven. Wanneer echter de handige apparaatjes, die aan een kiektoestel bevestigd kunnen worden, zodat papa zich met een haastige sprong nog net bij de stralende familiegroep kan voe gen, eer het toestel klik zegt, even eens voor de filmcamera ontwikkeld worden, dan kan men ervan verzekerd zijn, dat Chaplin ook dit onderdeel van het maken van zijn films voor zijn re kening zal nemen. Wij hebben in één film nog nooit zo veel pathos volgens het procédé-een- lach-en-een-traan gezien. Wij hebben in één rolprent nog nooit zoveel als verouderd erkende trucjes zien ge bruiken. Wij zijn door een film nog nooit zo geroerd geweest. Wij niet alleen trouwens, want overal uit het propvolle Tuschinski-theater klonk het zachte geluid van het opha len van neuzen, waarmee de mens van zijn ontroering pleegt blijkt te geven. En tranen hoort men niet vallen, maar wij geloven wel, dat er heel wat water teloor is gegaan. Zelfs de gehardste bioscoopbezoekers, die doorgaans het. afslachten van een Indianen-stammetje of- wat, het vergaan met man en muis van een vloot-eskader of het zinken van een huwelijksbootje onbewogen gadeslaan, grepen hierbij naar de zak doek of veinsden, dat zij rook in de ogen hadden gekregen. Het gemene van Chaplin is, dat hij je eerst aan het lachen maakt en dat hij dan, wanneer je je emotionele dekking prijs hebt gegeven, plotseling een tra gische linkse in je hartstreek plaatst die je de waterlanders in de ogen doet springen. Daar helpt geen lieve vader tje of moedertje aan. Hij is gelukkig wel zo tractvol om je ook af en toe te laten huilen van het lachen, zodat nie mand zich uiteindelijk voor de rode randjes om zijn ogen hoeft te generen. Men offert de zoute druppels overi gens gaarne, aangezien Chaplin, deze sluiswachter van de menselijke traan klieren, er een waterlinie ter bescher ming van de kleine man mee schept. En aangezien wij allemaal gaarne mede lijden met ons zelve hebben, is het nog een soort zelfbescherming ook. Als gij door Chaplin geroerd raakt, raakt ge in feite natuurlijk geroerd door u zelf. Want Chaplin is uiteraard helemaal geen kleine man. De bezoekers in de zaal zijn in feite de Chaplins, kleine mannen met bolhoedjes en slobberpak- ken en afgetrapte schoenen, vol met eenzaamheid en kleine angst en zo af en toe ce grote moed, diie nodig is om het dagelijks leven te volbrengen. En Chaplin zélf is de bezoeker in die klei ne wereld, de grote man die al de een zaamheid van de kleine mannen een ogenblik kan wegnemen, door ze te la ten voelen, dat zij met zo velen zijn. Daarom moet ge nooit aan Chaplin komen, want dan komt ge aan al die kleine mensen over de hele wereld, waaronder zich gelukkig ook monar chen en presidenten bevinden. Maar na tuurlijk zijn er ook mensen, die wèl aan Chaplin willen komen, die wan trouwend worden, wanneer hij voor zijn beschermelingen het recht opeist om de kleine, dwaze dingen te doen, die een beetje warmte in een trieste schemering kunnen brengen. En als hij daarbij de klabakken der kille maat schappij op de tenen moet gaan staan, dan worden die klabakken boos en zeg gen dat hij een rebel is. Of een commu nist. Wel, als Chaplin een communist is. dan wonen er ook een machtige hoop communisten in de vrije wereld. £e moet overigens op die klabakken maar met al te boos worden. Ge zoudt ten hoogste een beetje bezorgd kunnen raken, wanneer enige tientallen mil- lioenen mensen de klabakken zo rustig hun gang laten gaan. Want dat is na tuurlijk veel erger. Slechte klabakken zullen er altijd wel blijven, maar het wordt pas lelijk als er onvoldoende Chaplins tegenover staan. Het kan nochtans een troost zijn, dat er in Europa blijkbaar nog wel vol doende kleine mannen met bolhoeden, slobberbroeken en afgetrapte schoenen zijn. De bijgaande fotografie van Fiep, die haar camera van een omkeerlens voorzag om de misleidende realiteit van een normale foto te compenseren, be wijst dat wel. En na afloop van die beste slechte film, zei een dame achter ons, terwijl zij haar zakdoek opborg: „Het was ge woonweg een belevenis". Dat vonden wij zowaar ook. En een meneer zei: „Ik voel me weer een ander mens". Waarmee hij waarschijnlijk wilde zeg gen, dat hij zich weer zichzelf voelde. En zo gingen al die honderden de nach telijke Reguliersbreestraat in, dit keer nu eens niet vervuld van de wensdro men, die hen anders slecht doen slapen, maar zo maar ontroerd en op een hele verstandige manier een beetje tevreden met zichzelf. En niet meer zo eenzaam. In ruil daarvoor kunt ge alle camera- In de Stadsschouwburg geeft hèt\ A.T.G. hedenavond onder regie van Albert van Dalsum de première van „Onder de wilde vijgeboom" van Samuel Spewark, met Annie de Lange, Elise Hoomans, Jacques Snoek en anderen. Vandaag en morgen hebben in het Leidseplein Theater de laatste voor stellingen plaats van het cabaret „Van snotneus tot neon" met Cruys Voorbergh en Hetty Blok. Het Ballet van de Nederlandse Opera geeft Zondag een matinée met mede werking van de solisten Ethéry Pa- gava en Youli Algaroff. Uitgevoerd worden: Les Sylpliides, II Ritonio, Quatre Mouvements en een pas de deux. De Haagse Comedie bespeelt Maan dag en Donderdag de Stadsschouw burg met „Het is maar betrekkelijk" van Noel Coward, met Fie Carelsen en Cees Laseur. Claudine Witsen Elias draagt heden avond in het Stedelijk Museum voor. Haar programma heeft tot titel „Vleugels en ganzeveren". In het Centraal Theater hebben da gelijks voorstellingen van „Geschich- ten aus dem Wiener Wald" van Strauss en Kreisler door de Hoofd stad Operette plaats. Deze week werd reeds de 75ste gegeven. Woensdagavond speelt in het Con certgebouw het Symphonie-orkest Con Brio onder leiding van Roelof Krol, met solistische medewerking van Hubert Barwahser. Donderdag wordt het volksconcert door het Con certgebouw Orkest door Eduard van Beinum gedirigeerd. De solist Theo Bruins vertolkt het Tweede Piano concert van Liszt. Van de talrijke recitals in de kleine zaal van het Concertgebouw vermel den wij dat op Woensdag 19 Novem ber door de cellist Edmund Kurtz. Donderdag is de beurt aan de pia niste Marie Thérèse Fourneau. Vrij dagavond zingt Ellabella Davis. In Museum Fodor wordt tot 11 De cember de Nederlandse inzending naar de Biënnale te Venetië tentoon gesteld122 werken van 27 grafici, benevens nagelaten werk van Hen driks, Werkman, de Mesquita en Proost. Het gemeentemuseum Willet Holt- huysen stelt proeven van porselein, edelsmeedkunst en glaswerk, bene vens een collectie oude horloges ten toon. De door werkstudenten gedreven kunsthandel Vernissage aan de Prin sengracht bij de Berenstraat houdt een expositie van werken door de te Jeruzalem wonende beeldhouwer F. de Miranda. y techniek, technicolor, actie, aan- en uitkleding van ons glorieus gestolen krijgen. BOEDA De vorige puzzle blijkt velen onover komelijke moeilijkheden te hebben opge leverd, aangezien talrijke ingezonden op lossingen fouten vertoonden. De oplossing was: Horizontaal: 1. aap, 4. koplamp, 9. aks, 12. Ariel, 14. rat, 15. klant, 17. leek, 18. moker, 20. aria, 21. nr., 22. do, 23. O.L., 24. de, 25. ka, 27. libel, 32. R.K., 34. vod, 36 kan, 37. kot, 39. ale, 41. Ee, 43. er, 44. rem, 46, lor, 47. B.S.A., 48. N.S.U., 49. alp, 50. pre, 51. et, 53. pi, 54. air, 55. nat, 57. dar, 59. tin, 61. t.h, 63. ketel, 65. N.S., 60. ik, 68. ma (of pa), 60. of, 70. ga, 71. snel, 73. spies, 77. lama, 79. adres, 87. Ede, 82. ceder, 83. pek, 84. Sarolea, 85. enk. Verticaal: 1. aal, 2. arena, 3. pier, 4. kl., 5. pro, 6. lak, 7. ate, 8. p.k., 9. aard, 10. knier, 11. sta, 13. ek, 16. la, 18. mol, 19. rol, 25. knalpot, 26. k.o., 28. ik, 29. bas, 30. en, 31. Po, 33. kompres, 34. veren, 35. debet, 37. kruit, 38. traan, 40. lor, 42. Est, 43. esp., 45. Eli, 52. dat, 56. ar, 57. de, 58. re, 60. in, 62. linde, 63. kas, 64. los, 65. Namen, 67. kerk, 70. gade, 71. sap, 72. Ie, 74. per, 75. Ido, 76. Eel, 77. Ie, 78. ark, 80. s.s., 82. ca. De prijswinnaars waren: S. C. Bakker, Soutmanstraat 40, Haarlem 7.50). K. Hartendorf, Hagelingerweg 89, Sant poort 5. J. P. A. Boogaart, Berkenstraat 3rood, Haarlem 2.50). De officier van Justitie bij de Amster damse rechtbank heeft zes maanden ge vangenisstraf geëist tegen een 34-jarige gemeente-ambtenaar uit Amsterdam. Hij had, naar hij toegaf, in September gecollecteerd voor de kankerbestrijding, uit de collectebus ongeveer 20 weggeno men en er 10 in gelaten. Toen hij de bus terugbracht was de beschadiging aan het loodje opgevallen en bovendien vond men het vreemd, dat de verdachte voor 250 speldjes slechts 10.had ontvangen. De officier achtte diefstal ten nadele van de kankerbestrijding een schandalig misdrijf en zei dat hier een afschrikwek kend vooi-beeld moet worden gesteld. Daarom eiste hij zes maanden gevangenis straf. De rechtbank zal op 28 November uit spraak doen. In de schuddende autobus, welke zich over een bol weggetje steeds dieper het nachtelijke polderland in bewoog, zaten een man en een vrouw die zich gedroegen als bruiloftsgangers in een onvoorbereid toneelstukje. Zij was formidabel en militant, haar echtgenoot was slechts een gering man, zodat hij zich nog redelijk kon assimile ren tussen haar en de buswand. Beiden vermaakten zich over de houding van een verkoopster in het stedelijk warenhuis, waar zij voorzover ik kon nagaan een pet, een paar bretels, een keurslijf en enige portretlijsten hadden gekocht. Aan hun opgetogen dialoog kwam een eind toen er een andere vrouw instapte bij een van die officieuse stopplaatsen, die het personenverkeer ten plattelande niet vreemd zijn. Met een luidruchtig „zalle we Mien daar nou hebbe?" snelde zij op het echtpaar toe en zij werd begroet met de wedervraag: „Zie me nou toch es ben jij dat Klazien?" Toen de beide kennissen zich genoeg zaam hadden afgevi-aagd hoe het mogelijk was dat zij het waren, werd het mannetje weggewerkt, want ze hadden zóveel te be praten. 't Was wel even naar voor hem, maar hij was er gauw overheen en kwam naast me zitten. „Je weet hoe ze zijn", papte hij aan en hij vervolgde met stemverheffing: „je blijft altijd het reservewiel an de wage". Deze guitigheid werd door de zojuist van beide oevers van wal gestoken vrou wen al lang niet meer gehoord. Zij waren volledig in de ban van wat zij elkaar over haast mededeelden of zouden gaan mede delen en de rest was taboe voor haar. Het echtgenootje zat het met milde spot aan te zien en kreeg steeds meer binnen pretjes. „We moeten er derek uit", zei hij sclialks, „wèdden, dat ze het vergeet?" Ik ben tegen kansspelen temeer wan neer zij een vreemde vrouw als inzet hebben. Het mannetje werd steeds driester. „Die mop zullen we hebben", fluistei-de hij be haaglijk, terwijl hij zijn jas dichtknoopte en opstond. Bij de uitgang keek hij nog even met half dichtgeknepen oogjes van de pret naar de twee babbelende vrouwen, die rugge lings naar hem toe zaten. Toen sprong hij het duister in. De bus had maar even stil gestaan en zette zich met veel lawaai weer in beweging. In het licht van een volgende auto zag ik hem nog even radeloos met zijn armen zwaaiend achter ons aanhollen. Plij was een halte te vroeg uitgestapt. H. B.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1952 | | pagina 3