Hoorspelen als vangers
van luistervinken
Een rijk bepl
Hé,
Recept
Winterpyjama
Kronings
blouse
Twee boekjes over: De slanke lijn
Flora 1953
Weet u wel, dat....
In 1 dag retour
Amerikaanse radio-advertenties
Nieuwe uitgaven
DIT MAKEN WE ZELF
KERKELIJK LEVEN
Vijftienjarige zwierf van
Dresden naar Amsterdam
Meer scholenbouw
Het specialistenconflict
in Breda en Tilburg
Uitvoering der
ongevallenwetten
ZATERDAG 24 JANUARI 1953
oor
de<V
rouw
Hier is de hoofdpersoon uit het Amerikaanse radio feuilleton „Perry
Mason", def rechtsgeleerde-detective, die aanvallers van onschuldige
meisjes en van de zwakken in deze maatschappij vervolgt en voor de
rechter brengt. De acteur, die deze rol speelt is John Larkin.
V van hem staat Joan Alexander in de rol van Delia Street,
Mason's secretaresse.
"Wanneer de Amerikaanse huisvrouw
eens in opstand komt tegen het eeuwige
stof afnemen of borden wassen, wanneer
zij de vier muren van haar huis als een
beklemming voelt die haar afsluit van
het leven in de grote wereld, dan hoeft
zij haar radio maar aan te zetten om
midden in de rauwe werkelijkheid te
storten. Verschillende radiostations bie
den namelijk dagelijks „serials" oftewel
vervolgverhalen, die het moeizaam
kronkelend levenspad schilderen van
talloze heldinnen, wier argeloos bestaan
bedreigd wordt door boze geesten in de
vorm van ziekte, misverstanden, huwe
lijksonenigheid, dominerende schoon
moeders en natuurlijk moord.
Laat ik u even de illusie ontnemen,
dat deze spannende histories voor het
zieleheil van de Amerikaanse vrouw
worden geschreven. Verre van dien. Zij
worden geschreven om zekere producten
te verkopen en de uitzendingstij d wordt
bekostigd door de vervaardiger van die
producten, die er belang bij heeft dat
zoveel mogelijk vrouwen naar de uit
zending luisteren,
Om een idee te krijgen van de gang
van zaken, moet u zich verplaatsen naar
een huis ergens in Amerika, het doet er
niet toe waar: New York, Chicago, San
Francisco, u zegt het maar. U bent net
klaar met stofzuigen. U zet uw radio
aan, hoort de titel aankondigen en u
bent blij dat u het hoorspel van het be
gin af aan kunt meemaken. Er komt
muziek (ieder verhaal heeft zijn eigen,
herkenbare begeleiding) en daarna
hoort u een mannestem fluisteren:
„Verliezen uw handen hun schoonheid
bij het vaten wassen?" Enkele schrille
noten volgen deze onrustbarende vraag.
De mannestem komt terug, troostend
nu, en vertrouwelijk. „Dat is niet
nodig!", zegt hij. Niet zolang er Ivory
zeep bestaat, „de beste huidzeep ter
wereld," die alle ruwheid als bij tover
slag doet verdwijnen. De mannestem
wordt enigszins kwijlerig. Hij put zich
uit in superlatieven om de zeep te be
schrijven. „Die zachte, tedere zeepvlok
ken hebben een geheim," murmelt hij.
Wat dat geheim is, kunt u natuurlijk
wel raden, maar de stem beschrijft nog
eens met nauw bedwongen ontroering
wat die blanke vlokken wel allemaal
voor uw handen kunnen doen en ein
digt, op uiterst intieme toon, als gaf hij
u een knipoogje van verstandhouding,
met de verklaring dat, wanneer u maar
Ivory zeep gebruikt, uw handen die
schoonheid zullen verwerven die een
man bij elke vrouw zoekt.
En daarna komt het adembenemende
hoorspel
4 sinaasappelen, 4 eieren, 1 dl. water
(Rijn- of Bêssenwijn), 100 gr. basterd
suiker, 10 gr. geldtine (bij gebruik
van wijn 3 gr. gelatine meer nemen).
De dooiers met de suiker in een gave
pan schuimig en dik roeren. Geraspte
sinaasappelschil, gezeefd sinaasappel
sap en water (of wijn) toevoegen en
het mengsel roerende verwarmen, tot
dat het enigszins gebonden is en het
schuim grotendeels is weggetrokken.
De geweekte gelatine hierin oplossen,
de vloeistof door het stijfgeklopte ei
wit mengen en het mengsel, onder nu
en dan roeren laten afkoelen, totdat de
donkergele gebonden vla zich niet meer
afscheidt van de lichtere eiwitmassa.
De sinaasapppelpudding overdoen in
een vorm, die met een weinig olie is
vet gemaakt. De pudding keren, zo
presenteren, zachte biscuits of wafel
tjes of room er bij geven, die met wat
suiker is stijfgeklopt.
De sinaasappelen kunnen vervangen
worden door citroenen, wanneer men
ook eens citroenpudding wil maken.
We nemen dan de helft van het aantal
sinaasappelen aan citroenen en iets
meer basterdsuiker.
De „Margriet Breishow", een drie
jaarlijkse uitgave van „De Geïllustreer
de Pers N.V." heeft haar eerste nummer
van 1953 het licht doen zien. Het is een
compleet boekwerk van 96 bladzijden,
rijk geïllustreerd met knappe model
foto's van alle mogelijke breiwerken, die
een mode op zich zelf vormen en een
riante bijdrage vormen tot de garderobe
van de elegante vrouw en haar gezin.
„Life can be beautiful" is een hoorspelseric, waar millioenen naar
luisteren. Op de foto de actrice Teri Keane en Ralph Locke.
Een zacht-kleurige jumper met hoog
boord en zonder tailleboord, een
sportieve winterdracht.
Er zijn een paar interessante boekjes
in de handel, die het probleem van de
vermageringskuur op originele wijze
beschouwen en go^de raad geven aan
haar, die zich in de hachelijke situatie
bevinden van koste wat kost te moeten
vermageren, willen zij haar charme be
houden of terugkrijgen. Nu is het merk
waardig, dat beide boekjes, onafhanke
lijk van elkaar, beginnen met het het
„minder eten" te verwerpen, doch in
tegendeel juist het advies geven: Niet
minder, doch anders eten.
Het ene boekje, in het Nederlands
overgebracht door Martine Witkop Ko
ning, is geschreven door de Amerikaan
D. C. Cooley en heet: „Eet je slank".
Het andere is van de Denen Edward
Clausen en Knud Lundberg en draagt
als titel: „Eet, drink en wees slank".
Het eerste boekje zegt in zijn inlei
ding: „Onze vetaanwas is uitsluitend toe
te schrijven aan ons voedsel. De onfeil
bare wet, die de vermagering beheerst,
wil dat we dagelijks in ons voedsel min
der calorieën opnemen dan ons lichaam
voor verbranding nodig heeft."
Dit wil echter niet zeggen dat we
honger moeten lijden, dat we ons
lichaam de noodzakelijke voedingsstof
fen moeten onthouden. We moeten ons
voedsel slechts met zorg kiezen, opdat
we die calorieën nemen die voor snelle
verbranding zorgen en opdat we ondanks
dat de noodzakelijke stoffen tot ons
nemen, die ons lichaam zijn veerkracht,
zijn gezondheid en zijn schoonheid
geven. Vermageren door hongeren ver
slapt het lichaam, ontneemt het zijn
glans en charme, en maakt het tot een
onaantrekkelijk „scharminkel."
Het Deense boekje zegt: „Om slank te
blijven behoeft men slechts te beschik
ken over het vermogen, een aantal cij
fers op te tellen en te vermenigvuldigen.
En verder nog enige wilskracht
maar dat is niet eens zo heel veel.
Het is voor velen niet eens noodzake
lijk om minder te eten en toch een be
hoorlijke gewichtsvermindering te on
dergaan. Het is niet alleen een kwestie
van charme, slank te zijn, doch ook een
zaak van gezondheid. Daarom is dit
boekje ook voor mannen geschreven.
Mannen zouden hun figuur, die zij op
25-jarige leeftijd bezaten, kunnen be
houden als zij maar wisten hoe de vork
in de steel zit. Wij moeten voedsel met
weinig calorieën kiezen. Iemand die 70
kilo weegt, heeft 1700 calorieën nodig.
Er bestaan een groot aantal levensmid
delen, die zulke hoge eisen aan de spijs
vertering stellen en zo weinig calorieën
bevatten, dat zij evenveel calorieën
nemen als geven. Door ons hiermee te
voeden, kunnen wij het buiten de grote
porties stellen van levensmiddelen die
een groot aantal calorieën afstaan en er
weinig van terugnemen door hun ge
makkelijke vertering, en die ons dien
tengevolge dikker maken."
Door dit alles zal het wel duidelijk
zijn, dat de keuze van ons voedsel de
slanke lijn al of niet bevordert. Welke
keuze we moeten maken, vertellen de
boekjes ook, doch het zou ons te ver
voeren daarop in te gaan. Men moet, in
het kort gezegd, zorgen dat het aantal
„binnenkomende" calorieën het aantal
„uitgaande" niet overtreft. In' de calo-
rieënlijst, die in het Deense boekje is
opgenomen, kan men de calorieën af
lezen van de meest gangbare voedings
middelen, terwijl het eveneens een ge
middelde geeft van de aantallen calo
rieën, dat een mens met een bepaalde
werkkring op een bepaalde leeftijd
nodig heeft.
Wie op het ogenblik een kijkje gaat
nemen in de omgeving van het Heem-
steedse wandelbos Groenendaal, wordt
geïmponeerd door de reusachtige ge
bouwen, die hier worden opgetrokken
ten behoeve van de internationale bloe
mententoonstelling „Flora 1953", een
festijn dat zijn gelijke niet heeft in de
wereld, wat bloemen-exposities betreft.
Öp deze tentoonstelling zal ook een
paviljoen gewijd zijn aan „De Vrouw
en de Bloem". Wie zal ontkennen dat de
bloem in het leven der vrouw een zeer
belangrijke rol speelt?
het overkoken van aardappel
water en dergelijke voorkomen kan
worden door een stukje boter in het
water te doen?
u het ruw en schraal worden van
uw handen kunt voorkomen door ze ge
regeld des morgens en des avonds en
overdag na de afwas in te vetten met
een goed voedende crème?
de nagels nooit geknipt, maar
altijd bijgevijld behoren te worden?
onze toiletartikelen zoals crème,
poeder en lipstick in de eerste plaats
geschikt dienen te zijn voor onze huid
en in de tweede plaats met elkaar moe
ten harmoniëren? (Dus geen lichte poe
der met een vuurrode lipstick).
lege parfumflesjes dikwijls na-
geuren en dat deze dan nog dienst kun
nen doen in onze linnen- of klerenkast?
De vorige week maakten we de broek
van deze pyjama, dus deze week geef ik
u het patroon voor het jasje. De maat
is ongeveer 42-44, bovenwijdte 96, rug
lengte 40, mouwlengte 60, mouwwijdte
39. Nadat we weer een patroon gemaakt
hebben op ware grootte, gaan we dit op
de stof leggen zoals de tekening dit aan
geeft. We knippen nu alle delen met
naad uit. Het voorpand heeft een over
slag van 2 cm, het tegenbelegstuk is ech
ter niet op de tekening aangegeven.
Hiervoor nemen we een rechte reep stof
van ongeveer 10 cm breed en zo lang
als het jasje is. Voor de zakken gebrui
ken we 2 lapjes van 15 cm in het vier
kant. Nadat we alle delen uitgeknipt
hebben, gaan we het jasje met platte
naden in elkaar stikken. We beginnen
met de schouder- en zijnaden, dan stik
ken we het tegenbelegstuk aan de voor
kant. Nadat we gecontroleerd hebben of
de hals goed van wijdte is, kunnen we
het boordje aan de hals zetten. Nu nog'
de mouwen en de zakken en het jasje is
klaar. L. S.
aH3$
Deze kandij-kleurige ge
streepte blouse van half
wollen, half katoenen weef
sel is een ontwerp gemaakt
voor het kroningsjaar in
Groot-Brittannië. Dit model
wordt in Engeland op grote
schaal verspreid. Er worden
patronen met bijbehorende
stof in alle winkels verkocht
ADVERTENTIE
„Wie deze artikelen met aandacht heeft
gelezen, kan zich voelen als een mens, die
een lange wandeling heeft gemaakt door een
rijk beplante hof. Wat een afwisseling in
vorm en wat een schakering in kleur".
Met deze „rijk beplante hof" wordt door
dr. P. J. Roscam Abbing, hoofdredacteur
van „Woord en Dienst" de Ned. Hervormde
kerk bedoeld. Dit blad is het „veertien
daags orgaan voor het Hervormde Kerke-
werk". Het wordt in hoofdzaak gelezen
door predikanten en andere ambtsdragers,
alsmede door kerkelijke mede-arbeiders.
Sedert de invoering van de nieuwe kerk
orde spreekt men in de Hervormde kerK
voor zover er verschillen van inzicht be
staan van „modaliteiten".
Welke meningen er hierin nu eigenlijk
heersen is vaak niet geheel bekend en het
was om hierin meer duidelijkheid te
scheppen, dat de redactie van „Woord en
Dienst" enkele predikanten uitnodigde uit
verschillende delen der Hervormde kerk
om in dit blad enige artikelen te schrijven
die bedoelden duidelijk te maken, wat er
in hun kring omgaat.
Deze kleine artikelenreeks is nu kort
geleden geëindigd.
Dr. H. v. d. Linde schreef over: „De
Liturgische of Hervormd Catholieke mo
daliteit"; ds. C. D. Moulijn gaf discussies
binnen de vrijzinnige groep weer; ds. A.
A. Koolhaas gaf een inzicht in het streven
in en om de Gereformeerde Bond; dr. O.
Noordmans beoordeelde dr. Berkhof's
analyse van de zgn. „Middenorthodoxie";
ds. G. J. Gijmink vertelde over de werk
gemeenschap „De andere Weg" en ten
slotte beschreef dr. G. J. Streeder het stre
ven van de Confessionele Vereniging.
Schakeringen
Er zijn dus nogal wat schakeringen, zal
men opmerken. Dit is ook zo, maar laten
zij, die zich hierdoor verontrust gevoelen,
wel bedenken, dat, van deze stromingen
voor een deel gezegd kan worden, dat ze
parallel lopen, terwijl zeker hun basis de
zelfde is.
In het laatste nummer van „Woord en
Dienst" geeft dr. Roscam Abbing een na
beschouwing over de geplaatste artikelen.
Over de „rijk beplante hof" schrijvend
.zegt hij eerst te zien staan een paar sta
tige eeuwenoude olmen der hoogkerkelij
ken, die willen wortelen in oeroude tra
ditie, ook al ziet men ze pas sinds heel
kort in de hof staan. Dan ontwaart men
lichte berken, ver uiteenslaand, spiritueel
en gevoelig, van de vrijzinnigen. Al verder
komt men langs een bos van dicht opeen-
staande Veluwse dennen, donker en mys
tiek, van de Gereformeerde Bond. Ginds
is er een breed terrein met bomen die te
gen veel verkeer kunnen, platanen, iepen,
linden en kastanjes, het variatierijke loof
hout der „midden-orthodoxie". Het land
schap gaat dan ongemerkt over in een bos
met eikenbomen der gerechtigheid, van de
confessionelen. En ondertussen zag men
aan de zijwegen, meer onopvallend, de
bloeiende, geurende struiken van de op
wekkingsbewegingen, zoals van „de andere
weg".
Telkens is de wandelaar verbaasd over
zoveel weelderige groei. Hij bewondert
veel en looft de Schepper over zulk een
rijkdom. Maar telkens vraagt hij zich met
zorg af of dit alles wel planting des
Heren is.
Modaliteit?
Naar aanleiding van het artikel van dr.
v d. Linde is de vraag gerezen, of de
stroming, waarover hij schreef, eigenlijk
wel een modaliteit, d.w.z. een wettige stro
ming is. Voorlopig heeft de Generale Sy
node alleen nog maar geconstateerd, dat
de vraag om een additionele priesterwij
ding ingaat tegen belijdenis en kerkorde
der Hervormde kerk. De groep, waarom
het hier gaat, is niet groot. Dat dr. v. d.
Linde er bijna de gehele z.g.n. liturgische
ADVERTENTIE
Verkooplokaal NOTARISHUIS
Dir. W. N. WOLTERINK
Bilderdijkstraat bij de Zijlweg
Haarlem - Tel. (K25001 11928
INBOEDELVEILING 3/4 FEBR. 1953
Inzendingen van huisraad worden dagelijks
aangenomen. Eigen afhaaldienst
Een 15-jarige weesjongen is ruim veer
tien dagen geleden gevlucht uit een tehuis
voor wezen in Dresden en heeft kans ge
zien zwervende naar Amsterdam te ko
men. Op het hoofdbureau van politie heeft
hij het relaas van zijn zwerftocht gedaan.
Na uit het tehuis te zijn gevlucht, trok
hij naar West-Duitsland. Hij slaagde er in
uit de Oost-zóne te komen en ging naar
Dortmund. Hij meende dat daar nog een
oom woonde. Maar deze oom was niet te
vinden en na enkele dagen besloot hij ook
West-Duitsland te verlaten, omdat hij
bang was door de West-Duitse politie te
ruggezonden te worden naar het tehuis in
Dresden.
Bij Elten wist hij door de velden over de
Nederlandse grens te komen. In ens land
trof hij mensen die hem in hun auto's mee
namen en hem soms voedsel of onderdak
verschaften. Zo kwam hij tenslotte in Am
sterdam met nog 15 pfennig op zak. Hij is
door de Vreemdelingendienst terugge
bracht naar West-Duitsland, nadsmet de
West-Duitse politie overleg was gepleegd.
Vermoedelijk zal hij niet naar het wees
huis in Dresden worden teruggezonden.
beweging in betrekt, wordt onjuist geacht.
Er zijn er maar enkelen, die een sterk
katholiserende theologie omtrent ambt en
sacrament aanhangen, waarbij men dan
nog zeker niet moet denken aan een
Rooms-Katholieke ambtsopvatting. De be
langstelling, die omtrent ds. Loos' opvat
tingen (waarover wij enige tijd geleden
schreven) bestaat kan voor een zeer groot
gedeelte als sensatie worden beschouwd,
pr. Roscam Abbing zegt beslist neen tegen
een katholiserende ambtsopvatting en
wijst er verder op, dat de Generale Sy
node heeft opgeroepen tot nadere bezin
ning op het wezen van het ambt en de
grenzen der kerk.
Uit de bedoelde artikelenreeks is verder
gebleken, dat de vrijzinnige bijdrage, in
tegenstelling tot die van de Geref. Bond,
wees op vele discussies in eigen kring.
Wel juist
Bij sommigen is de vraag gerezen, of
het wel juist is geweest om de verschil
lende richtingen en modaliteiten aan het
woord te laten. Er waren bijdragen bij, die
in wat breder kring allerminst werden ge
waardeerd.
Dr. Roscam Abbing is van mening, dat
in ieder geval de leden der Hervormde
kerk belangstelling en zorg voor elkaar
dienen te hebben en dus van eikaars op
vattingen op de hoogte moeten zijn. „Hoe
kunnen wij voor elkaar bidden als wij
elkander niet kennen. Om nog maar te
zwijgen van de vraag hoe wij anders van
elkaar kunnen. leren".
Wij zouden hieraan nog willen toevoe
gen: ook buiten de kring van leden der
Hervormde kerk bestaat voor deze aan
gelegenheden belangstelling. In „Kerkelijk
leven" schrijven wij regelmatig over wat
er in de verschillende kerken leeft. Het
leek ons goed ditmaal eens een en ander
mede te delen van wat er aan de orde is
in de grootste protestantse kerk van ons
land. Wie er meer van wil weten neme
kennis van de artikelen, die de kerkelijke
pers, hieraan van tijd tot tijd wijdt.
ADVERTENTIE
UW MATRASSEN bijgevuld of vernieuwd
MAAKLOON 1 pers ƒ12.50. 2 pers. ƒ15.—
HAARLEMS MATRASSENHUIS
H. DE GRAAFF
Gr. Houtstraat 103 Tel- 11485 - Haarlem
Nu de regering het mogelijk heeft ge
acht, het aantal van de in 1953 te bouwen
woningen van 55.000 tot 65.000 np te voe
ren, is er alle kans op, dat een evenredig
deel van het uit te voeren bouwvolume zal
worden bestemd voor de bouw van nieuwe
scholen in ons land.
Dit is Woensdagmiddag medegedeeld
door de raadsadviseur in algemene dienst
van het ministerie van Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen, dr. P. Wesselings, in
eer. toespraak, gehouden ter gelegenheid
van de officiële ingebruikstelling van twee
openbare lagere scholen in Deventer.
De voorzitter van de Nederlandse ver
eniging van Specialisten deelt mede dat
het onjuist is dat de specialisten te Tilburg
en Breda behandeling van fondspatiënten
zouden weigeren, indien geen contante be
taling plaats heeft. Op 30 December 1952
heeft de Ziekenfondsraad bepaald, dat de
fondsen na 1 Januari 1953 geen recht
streekse betalingen meer mogen doen aan
de specialisten, aangesloten bij de Neder
landse Vereniging van Specialisten en dat
de specialisten rechtstreeks betaling moe
ten vragen van de patiënten. Deze kunnen
het bedrag pas terug krijgen van hun
fonds na overlegging van de kwitantie van
de specialist.
De fondspatiënt wordt dus door de Zie
kenfondsraad gedwongen een kwitantie te
vragen van de specialist, welke deze uiter
aard slechts kan afgeven na betaling. De
voorzitter van de NWS verklaart voorts,
dat nimmer en nergens aan een patiënt,
die niet in staat was te betalen, behande
ling is geweigerd. Bovendien hebben de
fondsen in de ziekenhuizen betaalkantcren
ingericht, waar de patiënt binnen enkele
minuten het door hem betaalde vergoed
krijgt.
Van de regering zijn op korte termijn
geen voorstellen te verwachten, waarbij de
uitvoering der ongevallenwetten wordt
overgedragen aan de vakbedrijfsvereni
gingen. Hierbij moet een uitzondering
worden gemaakt voor de Land- en Tuin-
bouwongevallenwet.
De nieuwe bedrijfsverenigingen hebben
sinds kort de uitvoering van de Wei'kloos-
heidswet te behartigen en zijn bovendien
van 1 Januari 1953 af belast met de uit
voering van de Ziekte- en Kinderbijslag
verzekering.
De minister van Sociale Zaken acht het
niet juist, deze organen op korte termijn
ook nog met een zo omvangrijke en moei
lijke taak als de uitvoering van de Onge
vallenwet 1921 te belasten.