Gravin Montijo werd keizerin Eugénie van Frankrijk of&tëit Natuurlijke toepassing van kleuren in de film Uitgaan in Haarlem Een Eeuw geleden EXPOSITIE Nieuwe uitgaven Vandaag een eeuw geleden Tot verontwaardiging van twee vrouwen Natuurlijkheid van de kleur is een andere kwestie Oioe is het ontstaan J VRIJDAG 30 JANUARI 1953 3 Dr. ir. S. L. Louwes in zijn geboorteplaats begraven HET MODERNE INTERIEUR Agenda voor Haarlem Men mag geen motorfiets besturen met rijbewijs B Minister De Bruijn komt op voor Woltersom- organisaties Katwijk schenkt J 500,- voor De Hoop Omzet textielindustrie bijna 2 milliard Uitdrukking van gevoelswaarden Dit woord: IN'T HONDERD Vandaag honderd jaar geleden werd in de Notre Dame te Parijs het huwelijk inge zegend van keizer Napoleon de Derde en Maria Eugénie de Guzman, tweede dochter van de graaf van Montijo en Maria Manuela Kerkpatrik. Het vormde het gesprek van de dag. Niet zozeer omdat een plechtigheid als deze toch nog altijd een uitzonder lijke gebeurtenis was in de dagelijkse gang der dingen als wel om wat er aan was voorafg'egaan. Zo gemakkelijk viel het Napoleon namelijk niet zich een keizerin te kiezen. Hij had van zijn moeder Hortense de Beauharnais geleerd, dat een huwelijk ongelukkig is als men niet trouwt uit liefde. Van de andere kant was hij nogal royaal geweest met het wegschenken van zijn genegenheid. Om de schone mejuffrouw Montijo te trouwen moest hij dan ook enige lastige barrières nemen. Keizerin Eugénie was toen zij trouwde 29 jaar. Zij werd geboren en opgevoed in Spanje. Door het gedrag van haar moeder kwam ze in Parijs terecht. De gravin van Montijo was namelijk een temperament volle vrouw, wier artistieke levenswijze niet behaagde aan het Spaanse hof. Ze viel in ongenade. In verschillende buitenlandse hoofdsteden zocht zij een toevlucht. Haar illustere naam maakte wel, dat zij overal goed ontvangen werd. Vooral in Parijs ver wierf ze zich vele vrienden. Zo beweert men dat zij in intieme relatie stond met Stendhal. Haar dochter werd intussen on dergebracht bij de nonnen in de rue Varen- ne, waar het meisje een volkomen Franse opvoeding kreeg. Slechts aan haar accent kon men haar Spaanse afkomst merken. De eerste ontmoeting van Eugénie en haar toekomstige gemaal vond plaats ten huize van prinses Mathilde, dochter van Jerome, jongste zoon van Napoleon de Eer ste, die nog koning is geweest van West- falen. Napoleon, toen nog prins-president van Frankrijk, kwam al spoedig onder be koring van de Spaanse schoonheid. Hij nodigde haar uit de recepties bij te wonen die hij hield in het Elysée en de Tuilerieën. Hij woonde daar toen nog niet, maar ont ving er iedere week. Hij werd tot over zijn oren verliefd en besloot Eugenie te trou wen, maar daarvoor moest hij toch eerst de storm van verontwaardiging trotseren van twee vrouwen, die hij het hof had ge maakt: de Engelse Henriette Howard en zijn al eerder genoemde nicht Mathilde. Met de Engelse speelde hij dat vrij spoe dig klaar. Zijn prefect de police had kans gezien de correspondentie in zijn bezit te krijgen, die Napoleon met haar gevoerd had. Die correspondentie was nogal com promitterend voor de keizer en een wapen tot chantage. Toen de „Engelse ketting", zoals zij werd genoemd, ontdekte, dat zij de brieven kwijt was, was zij al gauw be reid zich rustig terug te trekken op een kasteel, dat Napoleon voor haar had ge kocht. Ze was zelfs genegen zich met de op voeding van de twee kinderen te belasten, die uit een verhouding van de keizer en Eleonore Vergeot uit Ham geboren waren. Als gravin de Beauregard leidde zij nu een verzekerd bestaan. De scène, die zij maakte, toen Napoleon haar zijn trouwplannen mee- Te Vierhuizen in Groningen is gisteren het stoffelijk overschot van dr. ir. S. L. Louwes aan de schoot der aarde toever trouwd. Tot de zeer velen die de ontslapen directeur-generaal van de Voedselvoorzie ning de laatste eer bewezen, behoorde de minister van Landbouw, Visserij en Voed selvoorziening, de heer S. L. Mansholt, en de minister van Oorlog en van Marine, ir. C. Staf. Aan de groeve heeft minister Mansholt dr, Louwes geschetst als een grote nationale figuur die zëer veel heeft betekend voor het Nederlandse volk. Voorts spraken nog een zwager van dr. Louwes, de heer J. Lindenberg uit Horn- huizen, en de broer, de heer H. D. Louwes uit Westpolder. Een zoon sprak namens de familie woor den van dank. ADVERTENTIE Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan onzer zaak op Zaterdag 31 Januari houden wij vanaf 2 Februari een van Het zal ons een genoegen zijn U op deze tentoonstelling te mogen ontvangen en U kennis te doen nemen van het exclu sieve op dit gebied en de aantrekkelijke prijzen COMPLETE WONINGINRICHTING ftarteljorisstraat 13-17 HAARLEM VRIJDAG 30 JANUARI Stadsschouwburg: ,,G' schichten aus dem Wienerwald" (Hoofdstad-operette), 8 uur. Concertgebouw: Concert H.O.V., 8 uur. Oud Katholieke Kerk, Kinderhuissingel: Pastoor Van Kleef spreekt over „De kerk", 8 uur. Spaarne: „De duivelsbrigade", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Het hunkerende hart", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Palace: „Onvol doende voorliefde" 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Don Camillo", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Lido: „Das Land das Lachelns", alle leeft., 7 en 9.15 uur. City: „Jungle Jim in het verboden land", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Miner va: „Die Fledermaus", 18 jaar, 8.15 uur. Frans Hals: „Aladdin en zijn lamp", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 31 JANUARI Stadsschouwburg: ,,G' schichten aus dem Wiener Wald" (operette), 8 uur. Brinkmann: Limburgs carnavalsfeest, 8 uur. Minerva: Kinderoperette: „Repelsteeltje", 3 uur. „Die Fledermaus", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Rem brandt: „Het hunkerende hart", 14 jaar, 2, 4 15, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De duivelsbri gade". 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Palace: „Onvoldoende voor.... liefde", 14 jaar 2, 415 7 en 9.15 uur. Luxor: „Don Camillo", alle leeftijden, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Das Land des Lachelns", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Jungle Jim in het ver boden land", 14 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Aladdin en zijn lamp", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Keizerin Eugénie temidden van haar hofdames, geschilderd door Winterhalter. deelde, leverde haar wel vrucht op! Nog heviger speelde prinses Mathilde op bij het vernemen van de plannen des keizers. Met haar was Napoleon eigenlijk al verloofd, toen zij allebei op het kasteel Arenenberg van Hortense in Zwitserland woonden. De prinses was buiten zichzelf. „Sire, het is niet u, maar de kroon die Eugénie trouwt!" riep zij woedend. Haar verdachtmakingen hadden echter geen succes. Napoleon wist haar te overreden zich bij zijn besluit neer te leggen. Ze beloofde zelfs de sleep van Eugénie te dragen bij de trouwplechtigheid. Enige jaren later huwde zij de graaf van Demidoff Napoleon had zich nu „gearrangeerd" zoals de Fransen zeggen. Zijn huwelijk met Eugénie stond niets meer in de weg. Wel had de Spaanse edelmoedig betoogd, dat zij niets meebracht en de keizer met een prinses diende te trouwen, maar dat be zwaar zag hij in even grote royaliteit over het hoofd. Lange tijd bleef de datum van het huwelijk geheid. Zo lang, dat onzeker heid ontstond of het wel zou worden vol trokken.De Franse fondsen daalden zelfs op de beurs. Maar op Zondag 30 Januari 1853 kondigden de klokken en kanonnen toch de ceremonie aan. De zon straalde aan een blauwe hemel. Eugénie werd keizerin van Frankrijk. Weinig kon zij vermoeden, dat zij keizer en keizerrijk zou overleven, de republiek herboren zién worden en twee Frans-Duitse oorlogen meemaken. In 1920 stierf zij. Zij was toen 94 jaar. CESSIE. De Hoge Raad heeft thans beslist dat men met een rijbewijs B geen motorfiets mag besturen, maar dat hiervoor een rij bewijs A wordt vereist. Onlangs is een inwoner van Hengelo be keurd omdat hij op een motorfiets reed zonder in het bezit te zijn van rijbewijs A, dat wordt afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen op 2 of 3 wielen die niet meer dan 400 kilogram wegen. Hij had wèl een rijbewijs B, waarmee men volgens de wettelijke bepalingen motorrijtuigen mag besturen die ingericht zijn voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuur der daaronder niet begrepen. Voor het kantongerecht betoogde hij dat zijns inziens een motorfiets ook onder deze bepaling viel. De kantonrechter was het met hem eens en ontsloeg hem van rechts vervolging. De ambtenaar van het O. M. ging in be roep van cassatie. De Hoge Raad heeft nu beslist dat de opvatting van de kanton rechter niet kan worden aanvaard, omdat het Wegenverkeersreglement duidelijk on derscheid heeft gemaakt tussen de onder ling verschillende eisen waaraan bestuur ders van diverse categorieën motorrijtuigen moeten voldoen. Het vonnis van de kantonrechter is ver nietigd en de Hengeloër veroordeeld tot 5.boete. De minister van Publiekrechtelijke Be drijfsorganisatie heeft geantwoord op de opmerkingen van de Eerste Kamer over de Woltersomse organisaties. Dat deze destijds door de bezetter in het leven zijn geroepen, ten einde de aanpas sing van het Nederlandse bedrijfsleven aan de bezettingseconomie te vergemakke lijken, is op zich zelf juist, zegt de minister. De regering zou zeker deze organisaties niet hebben gehandhaafd, indien zij inder daad in hoofdzaak een instrument ten dienste van de bezettende macht waren geweest. In feite is bij de meeste organi saties juist het tegendeel het geval geweest. Veelal waren de Woltersomse organisaties in wezen niet anders dan een voortzetting van voor-oorlogse vrije ondernemings organisaties, die in deze nieuwe vorm onderdoken en aldus er toe hebben bijge dragen de belangen van het bedrijfsleven te beschermen tegen de bezetter. Slechts in enkele gevalled speelden onvaderlands lievende elementen in de Woltersomse or ganisaties een rol van enige betekenis. Na de bevrijding zijn terstond maat regelen genomen om aan de Woltersomse organisaties de onnederlandse trekken te ontnemen. De minister betreurt het dat nog geen bedrijfschappen tot stand zijn gekomen. De daardoor onvermijdelijk geworden handhaving van een aantal Woltersomse organisaties thans beschamend te noemen, acht hij echter tegenover de vrije organi saties van verschillende richting, die in de besturen van de Woltersomse organisaties vertegenwoordigd zijn en daaraan vrijwel zonder uitzondering hebben medegewerkt, niet juist. Daar vrijwel alle bestuursleden van Woltersomse organisaties en vele secretariaten daarvan door de vrije orga nisaties naar voren zijn gebracht, mag wel worden aangenomen, dat vele personen uit de Woltersomse organisaties in de nieuwe bedrijfsorganisatie zullen worden opge nomen. Naar de mening van de minister bestaat daartegen geen bezwaar. De Katwijkse gemeenteraad heeft gister avond besloten 500 gulden te schenken voor de bouw van het nieuwe hospitaal kerkschip De Hoop. Als gevolg van de fiscale druk op de in dustrie, waardoor meer dan de helft van de reële winst aan de fiscus moet worden afgedragen, heeft de textielindustrie min der kunnen investeren dan voor een vol ledige modernisering van de bedrijven nodig zou zijn, zo heeft de heer A. Blijden- stein, vice-voorzitter van de Vereniging voor de Katoen-,Rayon- en Linnenindustrie medegedeeld. Dientengevolge is volgens de heer Blijdenstein het aantal spinspillen en weefgetouwen thans kleiner dan vóór de oorlog, maar door uitbreiding van ploegen- werk is de productie niet kleiner gewor den. De textielindustrie in Nederland telt ongeveer 112.000 werknemers. Dat is ruim 12 pet van het totaal aantal personen, dat in de Nederlandse industrie zijn bestaan vindt. De textielindustrie voorziet globaal voor 85 pet in de Nederlandse behoeften aan textielgoederen. De totale omzet van de textielindustrie bedroeg in het derde kwartaal van 1952 483 millioen gulden, hetgeen neerkomt op bijna twee milliard gulden per jaar. Daardoor komt deze be drijfstak na de voedings- en genotmidde lenindustrie en de metaal- en scheepsbouw- nijverheid op de derde plaats. De verschillende aspecten der filmkunst besprekende tussen de bedrijven van uit voerige recensies door, doe ik de lezer vandaag belanden bij de kleurenfilm. Nu, daar valt wel het een en ander over te zeggen. De kleurenfilm is langzamerhand een ver trouwde verschijning geworden in onze bioscopen, maar nog geen belangwekkende. Juist zoals bij de eerste toepassing van het geluid in de film een toepassing die een ware revolutie veroorzaakte en de stomme film pardoes naar de antiquiteitenkast verbande is ook het gebruik van de kleur in de film een onderneming geweest, die zo groots werd aangepakt, dat men vergat door de bomen het bos te zien. Toen de eerste geluidsfilms verschenen daverde de bioscoop van het lawaai. Orkesten bliezen de spelers van het doek weg, dames en heren, die tot dan toe in de opera en operette gerenommeerde succesen waren geweest, werden plotseling voor de microfoon gezet en verzocht hun repertoire ten beste te geven. Dat er ook een camera stond leek min of meer toeval. Het geluld beheerste de film, maar de film niet het geluid. Geleidelijk is het geluid dienstbaar gemaakt aan de film. Stilte kan soms veelzeggender zijn dan woorden: het beeld kon die stilte welsprekend genoeg weergeven. Men heeft die les geleerd. Met de kleur echter zijn de filmmakers nog niet klaar. Nog te veel in kleuren opgenomen films zijn er, die men kan kenschetsen als een ware ketting van ansicht kaarten. Nog te veel heerst het misverstand, dat de kleuren de natuur moeten na bootsen, terwijl het er eerst en vooral om gaat ze natuurlijk toe te passen. Bevredigend zijn ze tot dusver alleen in de tekenfilmverschenen. Om mijn bedoelingen duidelijk te om schrijven kan ik het beste uitgaan van een concreet voorbeeld. Men neme een wille keurige tekenfilm in kleuren, waarin een hond een andere hond ontmoet (Fleischer en Disney hebben er genoeg op hun naam staan).. De eerste hond raakt bekoord van de charme der andere. Een blos kleurt zijn wangen. Wij zien die blos opstijgen en hem fel rood kleuren. Wij lachen om de over drijving, maar wij zien, dat de hond bloost, hoe overdreven ook. Pas nu dit beeld toe op een kleurenfilm, waarin ge de honden door twee mensen vervangt: een jongeman en een meisje. De jongeman is wat ver legen. Hij ziet het jonge meisje aan en hij bloost. (Ge moogt wat mij betreft ook het meisje laten blozen als u dat liever is.) Is echter die blos op het gelaat van de blo zende te aanschouwen? Neen. Nochtans is de film in kleuren. De natuurlijkste zaak van de wereld is er evenwel al niet eens in op te vangen. En toch zou men mogen ver wachten, dat het mogelijk ware geweest de blos op het gelaat der dramatis personae aanschouwelijk te maken. Maar nu zegt ge: ho! Zo'n détail! Zo'n onbetekenende blos! Daar trekt niemand zich iets van aan. In de zwart-wit film ontgaat ze ons toch ook. Zeker, maar daar is het dan ook een zwart wit film voor. En vervolgens: als die blos nu eens een functie van belang vervult? Transponeer haar in een situatie, waarin zij een bekentenis is, waarvan alles afhangt. Hoeveel leugens zijn door een blos gebleken en hoeveel verborgen liefde werd er door onthuld. Ge moet er de waarde niet van onderschatten, zelfs al lijkt die waarde door mijn bondige formuleringen nogal over dreven. De mogelijkheden van de toepas sing der kleur zijn blijkens de blos beperkt. Men kan er de natuur niet tot in de détails in weergeven. Noch haar imiteren. Een film in kleuren is in tegenstelling tot wat men had verwacht nog geen volmaakt na tuurlijke film. Maar wat moeten we dan met de kleur? Wel, laten wij allereerst haar plaats be palen. Zij dient een dramatische functie te vervullen. Dat betekent: in situaties, die als het ware om kleuren schreeuwen moet men de kleur aanwenden. Nimmer dienen schreeuwende kleuren op alle mogelijke soorten situaties te worden toegepast. Enige voorbeelden: Hitchcock's film „Notorious" (Obsessie) is een zwart-wit film. Van de laat ons zeggen anderhalf uur, dat zij duurt is zij dat. Slechts enige seconden schiet er een rode flits over het doek. Dat is op het ogenblik, dat er een revolverschot los brandt. De kleur werd in deze film dus heel even toegepast. Maar hoe veelzeggend! De rode flits gaf uw angst weer voor de ge volgen van het schot: er zou bloed vloeien. Ze gaf weer wat de hoofdfiguren van de film dachten toen dat schot klonk. Ze as socieerde zich met ieders gevoel. De onheil- Bekend tekenfümfiguur: Pluto. spellende waarde, die wij aan de kleur rood hechten, werd voor onze ogen in concreto uitgedrukt. Voor die ene flits rood geef ik honderden kleurenfilms cadeau. Een tweede ook nog zeer begrensde toe passing: Powell en Pressburger lieten in hun film „A matter of life and death" de scènes, die op aarde spelen in kleuren op nemen; de scènes die zich afspelen in het hiernamaals in zwart-wit. Van het hierna maals, zo redeneerden zij, hebben wij een vage voorstelling. De kleuren, tot nu toe toegepast, contrasteren binnen de beperkte ruimte van het witte doek te fel en kennen geen nuances. Zij kunnen niet correspon deren met de nevelachtige voorstelling, die wij hebben van het hiernamaals. Toch moet er een tegenstelling zijn. Welnu: voor het leven op aarde de film in kleuren en voor het hiernamaals: geen kleuren. Ondertussen hebben Powell en Press burger wel bewezen, dat zij de functie van de kleur verstaan. „Hoffmann's Erzahlun- gen" in mindere mate, maar zeker „De rode schoentjes" voorzover het de balletscènes aangaat, zijn vol juist toegepaste kleuren. Wij hechten nu eenmaal aan de kleuren bepaalde gevoelswaarden. Wanneer die gevoelens worden uitgedrukt, aangekondigd of opgeroepen kan men ze kracht bijzetten door ze de hun passende kleuren te ver- strekken. Dat gaat bij ge- i T-io danste scènes gemakkelijk, Pil TTl I omc'a'; men het décor naar l J. li lil willekeur met een bepaalde V-S situatie in overeenstemming kan brengen. Dan voorziet men dat décor van de gewenste kleur. Moeilijker wordt het wanneer scènes zich afspelen in een omgeving, die vastgestelde kleuren heeft, een huiskamer, een land schap. Maar dan nog kan de filmmaker juist die fragmenten daaruit „oppikken", die het meest harmoniëren met de situatie en de dramatische gang van zaken. Wat van Deyssel eens zei van het inktpotje, dat in al zijn bescheidenheid op een bepaald ogenblik een dichter tot een vers kan be wegen, dat groot is, datzelfde geldt voor de filmmaker, die de gewoonste attributen een betekenis kan verlenen die boven de be tekenis van hun zijn uitgaat, omdat zij op op het juisten ogenblik werden gebruikt. Daarbij speelt ook hun kleur een rol. De ruimte is te beknopt om hier nader in te gaan op de elementaire betekenis van de kleur en de reden waarom wij nog altijd de kleur in de film niet als natuurlijk on dergaan. (Hoe vaak verlaat men met hoofd pijn een bioscoop, waar men een technicolor heeft aanschouwd.) Het moge de lezer al leen duidelijk zijn, dat het er voor de film eerst en vooral omgaat de kleur op natuur lijke wijze toe te passen. De natuurlijkheid van de kleur is een andere kwestie. Zolang men evenwel noch met het een noch met het ander raad weet uitzonderingen daargelaten verkies ik de zwart-wit film boven de kleurenfilm. Zonder nochtans het vertrouwen in de ontwikkeling van de laatste te verliezen. P. W. FRANSE. Paul Blanshard, Vaticaan en Vrij heid Vertaald door Willem Hij mans G. J. A. Ruys, Amsterdam. Paul Blanshard is een New Yorker advo caat, die de moeite genomen heeft zijn grieven tegen de R.K. kerk in een boek bij een te brengen. Hij wacht zich wel om aan het geloof te gaan tornen; hij wil alleen dat geloofs- en maatschappelijke zaken geschei den blijven. Het boek, dat hoofdstukken bevat over zulke onderwerpen als opvoeding, kerk en geneeskunde, geboorteregeling, huwelijk en echtscheiding en censuur, vertelt over de Katholieke standpunten en maatregelen niet veel, dat in beginsel nieuw kan zijn voor Nederlanders van andere ge zindten, die met verhalen daarover niet zuinig bedeeld plegen te zijn. Er is geen reden om aan te nemen dat Blanshard beweringen en voorbeelden uit zijn duim gezogen heeft; verwijzingen naar een uitgebreide voetnotenvoorraad achterin geven hem recht op vertrouwen in zijn we tenschappelijke onomkoopbaarheid. Maar wat hij tegenover de gesmade Moederkerk te bieden heeft is niet zo belangwekkend: de algemeen geldende opvatting in de Amerikaanse democratie, en hij spreekt eigenlijk alleen degenen toe voor wie die al heilig is in de fletse gedaante van „Dat vin den wij toch allemaal". Aan de vraag of een complete scheiding tussen geloof en practijk misschien onmogelijk is komt hij niet toe, maar hij schrijf', dan ook als iemand zonder het minste dramatische gevoel daarom alleen al is hij niet de geschikte man om de bijna 2000-jarige terecht te wijzen. S. M. In 't honderd lopen is: in de war lopen; in 't honderd sturen is: verwar ring stichten. In vroeger tijd zeide men: in 't honderd werpen, dat wil zeggen: iets in een menigte van wel honderd mensen werpen, dus: iets niet „op de man af" gooien, maar zonder te letten op wie geraakt wordt. In wat algemener zin gaat in 't honderd dan betekenen: op goed geluk, lukraak. Zo kon men zeg gen: wie 's winters geen werk heeft, loopt maar in 't honderd. Op deze wijze gebruiken wij de uitdrukking niet meer. Zij is geheel gaan betekenen: fout, mis, ^spaak lopen of laten lopen. Jérome Tharaud overleden De bekende Franse schrijver Jérome Tharaud is Woensdag op 78-jarige leeftijd te Varemgeville overleden. Samen met zijn drie jaar jongere broer Jean, die verleden jaar overleed, schreef hij talrijke werken, onder meer „La maitresse servante" en ,,A l'omibre de la croix". Beide broers wa ren lid van de Académie Frangaise. Zij wonnen in 1906 de Prix Concourt. TONEEL en OPERETTE Vrijdag 30 Januari, gebouw Domi, Overveen, 8 uur: Optreden van de voordrachtkunste naar Albert Vogel voor .pioemendaals Muzen Forum. Vrijdag 30 Januari, Stadsschouwburg, 8 uur: De Hoofdstad-Operette begint een tweede reeks voorstellingen van ,.G' schichten aus dem Wiener Wald" van Ernst en Hubert Marischka met muziek van Fritz Kreisler en Johann Strauss, nu met Dora Paulsen en Gerard Müller als gasten. Verder wer ken mede: Ruth Rhoden, Claire Clairy, Fritz Steiner, Herman Valsner, regisseur Otto Aurich en vele anderen. Zaterdag 31 Januari, Stadsschouwburg, 8 uur: ,,G' schichten aus dem Wiener Wald" door de Hoofdstad-Operette. Zie Vrijdag. Zondag 1 Februari, Stadsschouwburg, 2 en 8 uur: Hoofdstad-Operette, zei Vrijdag. Maandag 2 Februari, Stadsschouwburg, 8 uur: Abonnementsvoorstelling van „Enge len zonder vleugels" van Albert Husson, vertaald en geregisseerd door Cor Ruys, door het Vrije Toneel. Medespelenden: Sara Heyblom, Henni Orri, Wim van den Brink, Willy Ruys, Ton van Duinhoven, Eric van Ingen en anderen. Dinsdag 3 tot en met Donderdag 5 Februari, Stadsschouwburg, 8 uur: Abonnements voorstellingen D, E en F van „Engelen zonder vleugels" door het Vrije Toneel. Zie Maandag. MUZIEK Vrijdag 30 Januari, Goncert?ebouw, 8 uur: H.O V.-concert onder leiding van Toon Verhey met medewerking van het Trio Hesmerg (Jan Hesmerg. Eduard Biele en Ans Bouter), dat het Tripelconcert van Beethoven ten gehore brengt. Verder staan de ouverture „Fidelio" van dezelfde com ponist en de Derde Symphonie van Schu bert op het programma. Dinsdag 3 Februari, Concertgebouw, 8 uur: De Roemeense pianiste Clara Haskil speelt met de H.O.V. onder leiding van Toon Verhey het Piano-concert in a van Schu bert. Voorts worden uitgevoerd de Sym phonie nr. 27 van Mozart en de Symphonie in d van César Franck. Woensdag 4 Februari, Concertgebouw, 8 uur: „Die Haerlemsche Musyckcamer" onder leiding van André Kaart brengt met vocale solisten de satire „De strijd tussen Phoe bus en Pan" en de „Koffiecantate" van Bach ten gehore, in één programma met het Concert voor twee fluiten en strijkers van Vivaldi en het Clavecimbelconcert van W. F. Bach. Opbrengst ten bate van de Vereniging tot verbetering van het lot der blinden in Nederland. Donderdag 5 Februari, Frans Halsmuseum, 8 uur: Een strijkkwartet, bestaande uit Ge rard den Hartog, Karei Ligtenberg, Jaap van der Mey en Anne Bijlsma, speelt onder auspiciën van het Comité voor jonge Toonkunstenaars werken van Mozart, Beethoven en Bartök. Donderdag 5 Februari, Concertgebouw. 8 uur: Operakoor Bel Canto onder leiding van Henk Kerkhoven, met medewerking van de sopraan Marisa Mari, de mezzo-alt Mimi Aarden en de tenor Hoogveld, bege leid door de pianisten Maryan Janssen en Jaap Bril. Fragmenten uit opera's van Verdi, Puccini, Massenet en Mozart. DIVERSEN Vrijdag 30 Januari, Boekenrode, Heemstede, 8 uur: Jan P. Strijbos houdt voor de ver eniging Buurtbeiang Aerdenhout-Bent- veld een lezing met kleurenfilm over zijn kampeer-zwerftocht door Zuid-Frankrijk en de Pyreneeën naar Andorra. Zaterdag 31 Januari, Minerva-Theatcr, Heemstede, 3 uur: Kinderoperette „Repel steeltje" onder muzikale leiding van Evert Haak. Regie en dansen: Bob Jansen. Zaterdag 31 Januari, Brinkmann, 8 uur: Carnavalsviering door de Maastrichtse vastenavondsvereniging „De Kemelaars" met Vorst Jan IV „van wol tot. textilianus". Zondag 1 Februari. Rembrandttheater, 11 uur: Voordracht door dr. A. F. J. Portielje over „Nestelen en broeden op het Pingain- eiland in Artis" met filmopnamen van H. C. Verkruysen. Zondag 1 Februari, Concertgebouw, 8 uur: Bonte avond voor de afdeling Haarlem van de VARA. Het gezelschap „De Golf brekers" met Accordeola en het Majoco- Trio. Voordracht van Jan Lemaire. Maandag 2 Februari, Concertgebouw, 8 uur: Bonte avond met medewerking van Berry Kievits, Gerard Walden en vele anderen. Rutli Rhoden en Herman Valsner in een romantische scène van de operette „G'schichten aus dem Wiener Wald" Woensdag 4 Februari: Stadsschouwburg, 2 uur: Interscholair Jeugdtournooi, herha ling van het programma van declamatie, dans en toneel. Donderdag 5 Februari, Brinkmann, 8 uur: Voor het Genootschap Nederland-Engeland houdt L. Warwick James een causerie over „Reading and so on". CURSUSSEN EN LEZINGEN Zondag 1 Februari, Brinkmann, 10.30 uur: H. G. Cannegieter spreekt over „Mens en mysterie" (Humanistisch Verbond, Haar lem). Maandag 2 Februari, Frans Halsmuseum, 8 uur: Tweede lezing in de serie „De kunst van het ouder worden" door de heer W. A. Nell (Volksuniversiteit). Woensdag 4 Februari, Frans Halsmuseum, 8 uur: Herhaling van de lezing met kleuren film over „Onbekend Spanje" door Jan P. Strijbos (V.U.). Donderdag 5 Februari, Minerva-Theater, Heemstede, 8 uur: Prof. dr. G. L. Smit Sibinga over „De afstamming van de mens". (Volksuniversiteit). Vrijdag 6 Februari, Frans Halsmuseum, 8 uur: Eerste van twee voordrachten door dr. H. J. W. Droogleever Fortuyn over Kwakzalverij, bijgeloof en geneéskunst" (V olksuniversiteit) Vrijdag 6 Februari, Stadsschouwburg, 8 uur: Mej. dr. Marga Klompé, lid van de Tweede Kamer, houdt een voordracht over „Rus land en het Westen" voor de vereniging Geloof en Wetenschap. TENTOONSTELLINGEN Het Huis Van Looy: Werken van Arie Schou ten uit Velsen. Geopend op werkdagen van 10.0012.30 en van 13.3017.00 uur, des Zondags van 14.0017.00 uur. Tot 16 Februari. Kunsthandel Leffelaar, Grote Markt: Tot 28 Februari expositie van tekeningen en aquarellen van Poppe Damave, dagelijks van 1017 uur. ADVERTENTIE 'ÓodlUtWQ (Camjbcmfoctie qchateexd opde (aatète Rui/ée H uxCe HOUTPLEIN 4- HAARLEM TELEFOON 12257 Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 29 Januari j I853 HAARLEM. - De Haarlemsche Com missie tot het bijeenbrengen van Gelden voor de oprigting van een Metalen Standbeeld voor Laurens Janseoon Cos- ter berigt aan hare geachte Stadge- nooten, dat zij van de Hoofdcommissie te 's-Gravenhage eene opgave omtrent den stand der zaak heeft ontvangen, welke haar de overtuiging geeft, dat de reeds ingeschreven Fondsen, 11a eenige krachtige pogingen tot vermeerdering daarvan, weldra genoegzaam zullen zijn tot het doen. gieten van het Metalen Beeld. (Advertentie)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1953 | | pagina 5