Gezamenlijke inspanning van Westen nodig tegen depressie Het Hek van de Dam Agenda voor Haarlem Het Sadler's Wells Theatre Ballet toont werken van Engelse bodem Een Eeuw Geleden Gevaren van de vrede Bezorgdheid in Amerika 'i&aaliJ Sm Bloemen uit Amerika voor de Flora Ger de Roos joeg op talenten in Haarlem r De heer Tilanus opende vergadering der CHU Aspirin Oud gebouw Goede stal Nieuwe lichting BAKKER'BEHANG Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 7 April 1853 WOENSDAG 8 APRIL 1953 o O ff ff Van onze correspondent in Washington) Vrijwel alle Amerikaanse aandelen, maar vooral die van de vliegtuig- en auto industrie, zijn tengevolge van het vredes- nieuws aanmerkelijk gedaald. Geen won der, dat velen op de effectenbeurs rond lopen met zorgelijke gezichten. Hoe be grijpelijk zulk een bezorgdheid ook is, het doet altijd onaangenaam aan te bemerken, dat een zekere groep van mensen persoon lijk profijt heeft bij het voortduren van oorlogshandelingen. Bezorgdheid bespeurde men echter lang niet uitsluitend bij hen, die belangen had den in bepaalde industrieën. De voldoening over het vredesnieuws is vrijwel algemeen in Amerika, maar met die voldoening gaat een zekere bezorgdheid gepaard. Dit groots opgezette communistische vredesoffensief kan tot een crisis leiden in de Westerse en misschien ook zelfs in de Zuid-Aziatische economie. Militair bezien, wordt het communisti sche bloc niet in het minst zwakker door de zwenking, die het Kremlin heeft afge kondigd. Voor de vrije wereld zou het daarom logisch zijn, precies even serieus door te gaan met de bewapening als te voren. Maar al mag men hopen, dat die vrije wereld enigermate logisch zal zijn, men moet toch beslist rekening houden met zekere psychologische effecten van het vredesoffensief. Hier in Amerika zal men vooral in het Congres en in de publieke opinie een ster kere tendenz bespeuren tot belastingver laging en besnoeiing van militaire uitgaven en de hulp aan het buitenland. En ook in Europa zal wel een neiging aan de dag treden om het èn met de be wapening èn wellicht met de Europese defensie wat kalmer aan te doen. De Amerikaanse economie is bij lange na niet uitsluitend oorlogseconomie gewor den. De vorige regering meende, dat het mogelijk was kanonnen èn boter tegelijk te maken: Tanks en particuliere auto's, af weergeschut en ijskasten, vliegtuigen en televisie-toestellen, kortom: wapens en ge bruiksgoederen. Zou er nu een zekere vermindering ko men in de wapenproductie, dan is het zeer de vraag of het in deze jaren uitgebreide productie-apparaat op volle toeren kan blijven draaien. Het is namelijk wel wat erg optimistisch om aan te nemen, dat men in de Verenigde Staten in deze nieuwe periode terstond nog wel meer auto's en meer televisie-toestel len kan kopen. Juist wanneer het publiek de indruk zal hebben, dat er een zekere depressie begint, zal men minder tot kopen geneigd zijn. De prijzen zullen-een neiging tot dalen vertonen en menigeen zal wat wachten met kopen. ADVERTENTIE Deze vreemde lettertekens vormen het weord „Aspirin" in de Siamese taal. Men moge andere gewoon ten hebben in Siam, maar hoofdpijn wordt daar, even als hier, bestreden met Aspirin (alléén echt met het Bayer- tBAI kruis). -» «f' -■ WOENSDAG 8 APRIL Gem. Concertgebouw: Jeugdkoor Inter Nos en Schaumburger Marchensanger, 8 uur. Minerva: British Society of Amsterdam dra matic club „Travellers Joy", 8.15 uur. Re monstrantse Kerk: Paasspel „De dag des Heeren", 8 uur. Begijnhofkapel: Christen Spiritualistisch Centrum „De grotere we reld", 8 uur. Wijkgebouw Ged. Oude Gracht 104: Ned. Vereniging voor Natuurgenees wijze, spreker arts H. Nuges, 8 uur. Cultura: Ned. Vereniging van Spiritisten „Harmonia", 8 uur. Luxor: „Geluidsbarrière, 14 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „De laatste grens", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „A. en C. in Alaska", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De big van het regiment", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „De vlucht van kapi tein Blood", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Rem brandt: „Singing in the rain", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Palace: „Heidi", alle leeft,, 7 en 9.15 uur. DONDERDAG 9 APRIL De Leeuwerik: Openbare vergadering VVD, spreker prof. mr. P. J. Oud, 8 uur. Remonstrantse Kerk: Paasspel „De dag des Heeren", 8 uur. Luxor: „Geluidsbarrière", 2, 7 en 9.15 uur. City: „De laatste grens", 14 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Lido: „A. en C. in Alaska", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De big van het regiment", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „De vlucht van kapitein Blood", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Singing in the rain", alle leeft., 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. Palace: „Heidi", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Met volle muziek", alle leeft., 2.30 uur; „Balboekje", 18 jaar, 8.15 uur. Zuiderkapel: Spreker G. Nieuwenhuijsen, tang Jetty Visser, 8 uur. Het begin van de depressie is er nog niet eens en het is daarom nog veel te vroeg om iets te schrijven over wat Eisenhower's regering zal doen, wanneer er inderdaad zoiets als een depressie komt. Hoewel dit republikeinse regiem niet al te vlot iets als Roosevelt's „New Deal" zal beginnen, mag men toch hopen, dat ook deze regering tijdig maatregelen zal over wegen, om een ernstige depressie te voor komen. Voor Europa zou zelfs een geringe Ame rikaanse depressie ernstige gevolgen heb ben. Een daling van de prijzen in de Ver enigde Staten zou bijvoorbeeld terstond de export naar Amerika veel moeilijker ma ken. Kortom: Het Westen (en de gehele niet- communistische wereld, waar de grond stoffen-prijzen kunnen dalen) ziet zich, juist wanneer het in Korea goed gaat, voor ernstige moeilijkheden geplaatst. Niet al leen oorlogsgevaar, ook „vredesgevaar" brengt risico's met zich. Die gevaren moe ten worden bezworen door gezamenlijke inspanning. De strijd tegen gewapende aggressie is collectief gevoerd. Ook het vredesoffensief van de Russen moet wor den opgevangen met vereende krachten en in internationale samenwerking. Dezer dagen ontving men op de Flora een paket dat bestond uit gele en rose tul pen. Het was een geschenk van de Avan- cino Mortensen Nursery uit San Leandro in Californië, dat bedoeld was als inzen ding voor de erehal van de tentoonstelling en als groet van de genoemde kwekerij aan de Flora 1953. Hoewel de bloemen achtenveertig uur onderweg waren ge weest bevonden zij zich nog in uitstekende conditie. Als speciale bijzonderheid kan nog meegedeeld worden dat de Ameri kaanse pers veel belangstelling voor de zending heeft getoond. Op typisch Amerikaanse wijze werd van de verzending een stunt gemaakt. De bloe men werden namelijk door de burgemees ter van San Landro ter verzending aange boden aan een voor deze gelegenheid be noemde „Miss Sunshine and Flowers". Voor de deur van een der bovenzalen van het Haarlemse Concertgebouw ston den gisteren grote en kleine candidaten, van zeven tot in de veertig jaar, elkaar critisch te beschouwen totdat ze binnen geroepen werden om nóg critischer be schouwd te worden door Ger de Roos. De leider van het Orkest zonder Naam speurde namelijk gisteren en vandaag de Haarlemse domeinen af op zijn „Talenten jacht" voor het muziekprogramma van de K.R.O. Alleen voor Haarlem en omgeving had hij gisteren 85 audities en daar is van daag nog een aantal aan toegevoegd. In het hele land heeft hij reeds meer dan 2200 jongeren en ouderen, dilettanten en beroepsmusici beluisterd. Met de verkre gen resultaten kon hij al een paar streek- pogramma's in elkaar zetten: drie voor Limburg onder het motto „De Zuiderwind waait", een muzikale pendeldienst Gro- ningen-Leeuwarden; „Wijsjes uit het Oos ten" voor Overijsel. Prestaties in de sector van de junioren geeft hij door naar „De Wigwam" van de heer Quint, zoals het waarlijk veelbelo vende pianospel van de zevenjarige Zami- rah Sieval, dat hij gistermiddag hoorde. Uiteindelijk heeft deze „talentenjacht" ook ten doel om zijn omroep met nieuwe, per manente krachten te verrijken. En dat de heer De Roos daarvoor bijzonder kieskeu rig is, behoeft geen betoog. Vol verwachting, en vaak even vol ze nuwen, schuifelden de candidaten naar binnen. De zangeressen en zangers over handigden hun muziekstukken aan Gerard Christenhuis, die gewiekst de goede toon hoogte zocht en dan weer klonken, vrij moedig of aarzelend, de zelf uitgezochte liederen, van het „Nonnenchor" tot „You don't forsake me, o my darling" toe. „Dit schreeuwt om televisie", zei de auditeur. En terecht, want steeds weer boeide die gang naar de piano of de microfoon, de uitvoe ring en de aftocht na de toezegging: „U krijgt nog wel een berichtje". We weten niet of het dameskoortje, dat onder meer opgewekt de „Kikkercantate" uitvoerde, aan de radio dacht bij de regel „ja, zo'n leven lijkt me fijn" en we weten evenmin of het meisje, dat „Ik tel de kno pen van mijn jas" zong, de symboliek van dit liedje voor de uitslag van de auditie inzag. Afwachten maar. Het kan vriezen en het kan dooien. In de plaats van dr. J. van Baal (A.R.) te Doorn, die tot gouverneur van Nieuw Guinea is benoemd, heeft het Centraal Stembureau benoemd verklaard tot lid der Tweede Kamer de heer C. P. Hazenbosch te Den Dolder. Montmartre heeft het feit herdacht, dat het 125 jaar geleden is, dat een Hollander ontdekte hoe cacaopoeder moet worden gemaakt. De meisjes waren gekleed in „Hollandse" costumes, de jeugd had zich gestoken in pakjes, die tijdens de Franse revolutie door de Sans Culotten werden gedragen. In het Gebouw voor Kunsten en Weten schappen te Den Haag dat op enkele plaat sen na was uitver kocht, begon Maan dagavond de eerste Nederlandse tournee van het Sadler's Wells Theatre Ballet, die gisteren werd voort gezet in Amsterdam met de vertoning van een ander program ma, waarvan ook de prinsessen Beatrix en Irene getuige zijn ge weest. Beide voorstel lingen werden ingezet met de volksliederen, gespeeld door het Rotterdams Philhar- monisch Orkest onder leiding van de reeds dagen tevoren over gekomen dirigent John Lanchbery, die nu eindelijk eens vol doende tijd voor re petities ter beschik king had om ook het muzikale deel van deze dansavonden aan critische normen te laten gehoorzamen, hetgeen de kwaliteit van de uitvoeringen ongetwijfeld ten goe de is gekomen. Het eerste program ma moet een teleur stellendeervaring zijn geweest voor alle bal- letomanen, die op grond van het lezen van Engelse boeken en beschouwingen in de mening verkeer den, dat Londen zo langzamerhand de hoofdstad van de danswereld zou zijn geworden, als deze terminologie geoor loofd is. Zoekend naar normen van waarde ring voor de nieuwe aanwinsten van het répertoire en het gehalte der vertolkingen, blijft men eigenlijk zo'n beetje aarzelen tussen de niet zo heel veel verschillende kwalificaties leuk cn aardig. De leden van dit jeugdige ensemble zijn degelijk ge traind en bezitten zonder uitzondering een techniek, die hen tot alle gewenste (en soms oök ongewenste) staaltjes van virtuo siteit in staat stellen, zodanig zelfs dr.t men moeite heeft de solisten van de leden van het corps de ballet te onderscheiden. Dat zou een kwaliteit zijn. ware hei roet dat- zij bovendien zo weinig toneelpersoonlijk heid hebber., dat zij zonder enige veran dering van effect onderling verwisselbaar zijn. Wie nog mocht menen, dat deze spor tieve instelling deze dansers bij uitstek dienstbaar maakten voor de uitvoering van abstracte composities, komt alweer enigs zins bedrogen uit, omdat men het gemis van allure toch als een wezenlijk tekort blijft voelen. Het is allemaal even fris en vaak sprankelend, wat er op de planken gebeurt, maar men beseft voortdurend een koele terughoudendheid, waardoor men geen emotionele inhoud of zinrijke bete kenis van de bewegingen gewaar wordt alsof deze jonge artisten vrezen zich al te bloot te geven. Vandaar ook dat zo dik wijls kleine versieringen of verontschul digende grapjes de aandacht van de toe schouwer afleiden. En men moet al een zeer bijzonder gevoel voor humor hebben om dit op prijs te kunnen stellen. Weerzien met een losbol Op één gebied echter hebben deze En gelsen een duidelijke superioriteit, namelijk op dat van het d'ansbrama, waar voor alles een uiterlijke typering op comedianten- manier wordt gevraagd. En zo werd de gis- Deze foto - uit het prachtige album „Baron Encore" - toont Elaine Fifield en David Blair (in het midden) in de pas de quatre uit „Pastorale" van John Cranko op een Divertimento van Mozart. teren gegeven wedervertoning van „The Rake's Progress" (De geschiedenis van een losbol) van Dame Ninette de Valois op mu ziek van Gavin Gordon het onmiskenbare hoogtepunt van het gehele reisrépertoire. Ik moet zelfs zeggen dat deze opvoering meer indruk op mij maakte, dan toen ik deze reeks van zes taferelen, waarvoor de inspiratie gevonden werd in acht satirische schilderijen van William Hogarth, een jaar of zes geleden van het grote Sadler's Wells Ballet uit Covent Garden zag. Dat was in hoofdzaak te danken aan de waarlijk mees terlijke uitbeelding van de titelheld door David Poole, waarbij aan het slot nog een aangrijpende rol van David Gill als de krankzinnige kaartspeler voor een onver getelijke climax zorgde. Niet bijster over tuigend was Sheilah O'Reilly als het edel moedige meisje. Want al biedt deze rol be trekkelijk weinig kansen, men mag toch niet vergeten dat grote danseressen als Alicia Markova of Margot Fonteyn er een zekere mate van ontroering mee wisten te maken. Evenzeer in hoofdzaak pantomimisch is het pièce de resistance van- het eerste pro gramma: „Harlekijn in April" van John Cranko op speciaal daarvoor geschreven muziek van Richard Arnell en met" décors van John Piper, waarvan de première twee jaar terug in het Festival of Britain werd gegeven. Het is een meer interessant dan bevredigend werkstuk, herhaaldelijk boei end door een gedurfde expressiviteit van bewegingen op een nogal gymnastisch ter rein, vooral in het eerste bedrijf, dat de wedergeboorte van de titelheld in de plan tenwereld laat zien. Er is daar een zeer fraai duet, dat het vergeefse losscheuren uit de bedompte vegetatie verzinnebeeldt, door Pirmin Trecu en Patricia Miller mee- sleepend vertolkt. De tweede acte, waarin Harlekijn door de eenhoorns, traditionele behoeders der kuisheid, belet wordt zich met zijn ideale geliefde te verenigen, zodat hij eenzaam moet sterven als de winter aanbreekt, is veel zwakker, mede doordat Met de rug een beetje hautain ge wend naar de drukke Overtoom staat een ernstig gebouw de stille Vondel straat in te kijken. Ge kunt er binnen gaan door een hoge, koele, ouderwetse gang met wat stoffige palmbomen, waar de middagzon door de daklichten ge temperd binnenvalt. Ge waant er u in een verlaten hotel in een badplaats, die uit de mode is geraakt. Maar dan wordt ge uit de droom geholpen door een hoef die tegen een beschot bonkt, een gehin nik om een vertrouwde stem en het ge luid van een drinkemmer die op de ste nen wordt neergezet. En als dat nog niet voldoende voor u mocht zijn, dringt ineens de lucht van paarden in uw neus gaten en hoort ge, wanneer de enorme deur aan het einde van de gang open zwaait, een commando galmen: „In draf.... maaarrrsch". Inderdaad, ge zijt in een manége en wel in de oudste manége van het land, de Hollandsche Manége. Met es-cee-ha uiteraard. De paardensport is nu een maal conservatief en dat is maar goed ook, want zij staat of valt met de hand having van haar tradities. Wij weten wel, dat er tegenwoordig ook manéges zijn waar men in zijden bloesjes, of ski-pakken of hemden waarop ruiten troef is, kan rijden, maar het feit dat de paarden daar niet van pure ontzet ting van achterover slaan, is alleen te wijten aan de omstandigheid, dat zij er onvoldoende te eten krijgen, zodat de kracht daartoe hun ontbreekt. In ieder geval moet ge niet proberen in zo een bergbeklimmerstenue de Hol landsche Manége binnen te gaan, want dan zult ge eens merken hoe hooghar tig de rijlaarzen van de aan traditie ge trouwe ruiters glimmen. Er wordt daar namelijk nog net zo stipt de hand ge houden aan de ruiter-étiquette als in 1882, toen deze manége werd geopend. Dat was nog eens een tijd: er waren zo'n 65 paarden op stal en het grote koets huis stond vol met victoria's en landau- lettes en spiders. Er was een eigen za delmakerij en een eigen smederij en iedere week kwam er een transport paarden uit Engeland aan. Tientallen jaren heeft die glorietijd geduurd: de heer Caspers, die er nog steeds de scep ter zwaait, herinnert zich, dat er een jaar of vijfendertig geleden buitenrit- ten werden gemaakt naar de Hembrug en naar Aalsmeer en dat er zelfs in de stad nog vele ruiterpaden waren, zelfs een langs de Nassaustraat en langs de Stadhouderskade. De heer Caspers zucht een beetje wanneer hij aan die tijd terug denkt. Hij heeft sinds hij als jongen bij de veld artillerie in Arnhem kwam bij de „gortjongens" meegemaakt hoe de paarden langzamerhand door de mo toren in een hoekje werden gedrukt. Maar zelf is deze paardenman onver anderd gebleven, wat grijzer wel, maar even rijzig en kaarsrecht als een paar denman nu eenmaal hoor't te zijn. En met het oude gebouw is dat net zo. Dank zij de „Vereniging tot instandhouding ener manége in Amsterdam", een lange naam maar een aardige, want wij hou den van „verenigingen tot instandhou ding van", staat het er nog steeds. Ook wat grijzer maar even waardig en hof felijk en rustig, temidden van het la waai van een nieuwere tijd. Ge moet maar eens met ons wat door de oude stallen wandelen. Daar staan de paarden, die hier nog wél genoeg te eten krijgen, glanzend getoiletteerd op een dik stro-bed en ge kunt wel zien, dat er hier met hart en verstand aan ze gewerkt wordt. Het ruikt er fris en lekker op deze stal, tenminste wanneer ge de lucht van leer en zadelzeep en hooi en van gezonde paarden kunt waar deren. De gang tussen de stands is on berispelijk aangeveegd en de paarden komen vriendelijk hun neuzen tegen uw jasmouw strijken. Zodat alles is zo- ïls het hoort. Daarna moet ge ons maar eens vol len naar de rijbaan, die niet alleen de oudste, maar ook de mooiste rijbaan van ons land is. Door de ramen valt het licht op de barok-versieringen aan de hoge wanden en op de ouderwetse bal- cons. Ge moogt het allemaal wat stof fig en uit de tijd vinden, maar het lóort nu eenmaal bij de paarden. Het is heel rustig en stil daar in die wijde rijbaan, alleen een paar mussen tierelieren er rond. En dan gaat de grote manége-deur zachtjes krakend open en staat er een hoge glanzende goudvos in de deuropening met een kleine slanke amazone in het zwart op de rug. Hij komt in rustige stap aan een lange teugel binnen en het enige geluid dat gij hoort komt van de gedempte hoefslag in het zand van de rijbaan en van zijn attente spel met het bit. Dan draaft hij rustig aan om zich vlijtig en gehoorzaam voor te bereiden op het gracieuze spel met de zwaartekracht dat staat te beginnen. Die zwaartekracht vóelt ge verdwij nen wanneer de amazone de vos gaat verzamelen, wanneer zijn gangen hoger en verhevener worden. Het paard zélf schijnt hoger en trotser en glorieuzer te worden en zijn voeten schijnen de grond niet meer te raken in de dansende draf of het soepele glijden van de galop. En al die tijd zit die kleine, slanke amazone heel stilletjes en ernstig in het zadel, met onzichtbare hulpen het paard rege rend waarmee zij dit spel van lichtheid en elegantie speelt. Ge vindt het jammer, wanneer zij tenslotte de rij Daan verlaat in dezelfde rustige stap waarin zij binnenkwam, wanneer ge de vos weer ziet verdwij nen in de donkere deuropening en het zonlicht zijn gouden robe met een laat ste straal ziet strelen. Maar ge betreurt het niet lang, want meteen daarna ko men de jongste leerlingen binnen, acht kleuters op acht brave, gewillige paar den. Zij moeten het allemaal nog leren, dat moeilijke spel waar zoveel geduld en zoveel liefde en zoveel bescheiden heid voor nodig zijn. Maar zij proberen het met vuur en aandoenlijke ernst, de meisjes met krullen die dansen bij iedere pas van het paard, de jongens met vast op elkaar geklemde kaken en trots rechtgetrokken ruggen. En in het midden van de manége ?taat instructeur Bergsboef rustig be velend, geduldig corrigerend. Hij heeft het allemaal al duizend keer gezegd, maar hij zal het nog graag duizend keer zeggen, wanneer hij uit deze vrijwilli gers van twee turven hoog de nieuwe lichting kan recruteren, die de paar densport trouw zal blijven, die er voor zal zorgen dat die oude tradities en die oude stijl niet verloren zullen gaan en dat de oude manége nog tot in lengte van dagen in stand gehouden kan wor den. BOEDA ADVERTENTIE GEEFT DE MEESTE SERVICE Bij aankoop van behang gratis in bruikleen een plaktafel met borstels. Behang v.a. 55 ct. per rol Desgewenst vakkundige behangers beschikbaar. Gen. Cronjéstraat 155 - Haarlem Telefoon 11657 de rol van deze Columbine door de overi gens talentrijke choreograaf onvoldoende werd uitgewerkt. De aanleiding tot dit bal let met zijn vaste commedia-dell'arte figu ren was een gedicht van T. S. Eliot, waarin April de wreedste maand wordt genoemd. De overige werken Charles Mackerras presteerde het kunst stukje om uit maar liefst tien opera's van Arthur Sullivan de muziek voor „Pine apple Poll" te lichten en deze fragmenten samen te klinken tot een geheel, dat zo waar de indruk wekte alsof men met een speciaal voor dit vrolijke dansspel gecom poneerde suite te doen had. Het is een fleurig divertissement, mede dank zij de décors van Osbert Lancaster, gebaseerd op een ballade van W. S. Gilbert, over de vrouwen van Portsmouth die haar hart verliezen aan een knappe zeekapitein en zich als matrozen vermommen, teneinde op die manier voortdurend onder zijn be toverende ogen te kunnen komen. Groot is echter de verslagenheid, als zij ontdekken dat de aanbiddelijke man reeds een ver loofde blijkt te hebben. Er werd zwierig in gedanst, vooral door David Blair als de dandy in uniform. Elaine Fifield,'te tenger om waarlijk mooie lijnen te demonstreren, beschikt over de onvertaalbare kwaliteit, die men „witty" pleegt te noemen en kan zich daardoor vooral in demi-caractère onderscheiden. Haar techniek (zij pronkte daar ook mee in de befaamde pas-de-deux uit „De Notenkraker" van Tsjaikofsky- Ivanov) is tamelijk zuiver, vooral in het allegro. Het is alleen merkwaardig hoe weinig daarvan eigenlijk over het voetlicht komt. In de enigszins aan soortgelijke wer ken van Massine herinnerende finale wor den staaltjes van virtuositeit geleverd, die in moeilijkheid voor de paradenummers van een Fokine niet onderdoen, maar men blijft er ondanks de doorgaans perfecte uitvoering volkomen nuchter bij. Over de andere werken kunnen wij kort zijn, omdat die zich voornamelijk ken merkten doordat zij stuk voor stuk, als gevolg van onderworpenheid aan de ge bruikte muziek, door te grote lengte een teveel aan herhaling lieten zien en daar door al heel spoedig vervelend werden. Dit geldt speciaal voor „Assembly Ball" van Andree Howard op de Symphonie in C van Bizet, waarop Balanchine zijn veel omstreden „Palais de Cristal" maakte. In „Pastorale" van Cranko trof bovendien een verwarrende vaagheid van motieven. Dit ballet poogt drie aspecten van de lief de tussen man en vrouw uit te beelden: zegevierend, in droefheid en in onschuld, maar is eigenlijk alleen geslaagd in de speelse flirtpartijen, waartoe de gekozen muziek van Mozart zich voortreffelijk leent Het publiek toonde zich de beide avon den gui met applaus, zonder dat echter van een overweldigend succes gesproken kan worden. De voorstellingen worden de komende dagen in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht herhaald. DAVID KONING In Amsterdam is hedenmorgen de alge mene vergadering van de C.H.U. geopend met een toespraak van de voorzitter, de heer H. W. T i 1 a n u s. De vergadering werd bijgewoond door de ministers prof. dr. W. j. A. Kernkamp en ir. C. Staf. In zijn openingsrede ging de heer Tilanus de gebeurtenissen na van de zevenmaandse bestaansperiode van het huidige kabinet in- regering en volksleven. Hij memoreerde de ramp van 1 Februari en de hulpactie daarna. „De laatste verkiezing heeft ons opnieuw geleerd", aldus spreker, „dat ook bij het stelsel van evenredige vertegenwoordiging, dat wij in ons land sinds 1918 kennen, po litieke verschuivingen, zelfs belangrijke verschuivingen mogelijk zijn". Hij herin nerde aan reacties van de KVP en de Pv dA op de verkiezingsuitslag en aan de re cente polemiek tussen deze beide partijen. Niets had de heer Varrink het laatste jaar zo aangegrepen, als de hardnekkige poging speciaal van Katholieke zijde, om het hu manistisch element als minder goed voor te stellen en uit te sluiten van de strijd om het behoud, de verdediging en de opbouw van de geestelijke waarden van het Wes ten en dat alles ter meerdere eer en glorie van de bedreigde politieke eenheid van de Katholieken, zo had de heer Vorrink ge zegd. „Het gaat hier echter niet om een poli tiek maar om een principieel punt", aldus de heer Tilanus, „het woord humanisme is, vooral na de oorlog telkens gebruikt zon der dat de inhoud en betekenis van dat woord aan allen duidelijkvoor ogen stonden. Waar het hier om gaat en daar kunnen ook wij Christelijk-Hiistorischen in mee gevoelen is het atheïstisch humanisme, waarvan minister Mulderije in een van zijn uitnemende redevoeringen in de Sta- ten-Generaal gezegd heeft, dat dat huma nisme het volk stenen voor brood geeft". Na nog eens de uitslag van de verkiezin gen van het vorig jaar te hebben bespro ken zeide de heer Tilanus over de komende gemeenteraadsverkiezingen: „De candidaat- stelling geeft in de verschillende partijen, en hier en daar ook wel bij ons, soms aan leiding tot wrijving. Dat is begrijpelijk: kiezers en gekozenen staan dicht bij elkaar en kennen elkaar, waardoor het oordeel over personen soms scherper wordt ge steld. Ik hoop, dat men, waar zich wrijvin gen voordóen, daar overheen kan zien, het gaat tenslotte niet om personen, al is de persoonskeuze zeer belangrijk, maar om beginselen en dragers daarvan". UTRECHT. De uremeenteraad heeft, bij de behandeling van een politie-regle- ment op de honden, het gebruiken van die dieren, vóór of onder wagens gespon nen, verboden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1953 | | pagina 5