Amerikaanse film over Fatima Zwitsaletten Eerste Kamer bespreekt de Onderwijsbegroting Beheersing van het prijspeil van landbouwgronden Het Hek van de Dam Nieuwe Bloemenzeep a 20 cent! Uiterlijke manifestaties maken er hoofdbestanddeel van uit Vorm en gegeven Thans drie soorten Castella U kunt Uw keus maken Kijk uit naar de 5000e! Toch een voorrangsrecht voor pachters bij verkoop van grond? 3 Weer premie voor woningverbetering HOOFDPIJN, LOOM...? Soldaat gaf verpleegster een klap Kerkelijk Nieuws Korporaal bleef weg na radio-oproep 'n TIP VAN BOOTZ TWEEDE KAMER Mevrouw Führi-Mierop moet Indonesië verlaten Geen Amerikanen in Denemarken LIKDOORNS Agenda voor Haarlem Goed kamp Slecht weer WOENSDAG 15 APRIL 1953 Aanstaande Vrijdag zal in het Rembrandt theater te Haarlem de Amerikaanse Warner- Bros productie Het Wonder van Fatima" in roulatie komen. Daarmee krijgt de bios coopbezoeker dan de gelegenheid een tweede verfilmde versie van het gebeuren in het kleine Portugese plaatsje Fatima te aanschouwen. De eerste was een Italiaanse film, die in tegenstelling tot de Amerikaanse niet in kleuren was opgenomen. In menig opzicht strekte haar dat tot voordeel. De Italiaanse Fatima-film was veel minder geromantiseerd. Ze zocht het in het innerlijk, daarmee een kans verspelend vat op de grote massa te krijgen. De Amerikaanse Fatima-film zoekt de massa bewust. Een meesterwerk is de film dan ook niet geworden, omdat zij nogal gemakkelijk com promissen sluit, de contrasten lichtelijk sentimenteel aanzet en de kinderen, die in het gebeuren van Fatima zo'n belangrijke rol spelen, effectvol uitbuit, zij het geraffineerd genoeg om er geen verzoetelijke suikerprentjes van te maken. Naar haar dramatische kracht is de film geen openbaring. Dat zij nochtans uw aandacht gaande houdt mag men toeschrijven aan de belangrijkheid van haar inhoud, die voor niet- katholieken op zijn minst interessant te noemen is, terwijl de filmliefhebber benieuwd zal zijn welke vorm de regisseur John Brahm aan zijn onderwerp wist te geven. Die stof bevat naar haar dramatisch con cept mogelijkheden te over. Tien jaar na het uitbreken der revolutie in Portugal ijverden de nieuwe machthebbers nog steeds tegen het geloof. Zij konden het niet uit de harten en geesten van het volk ban nen. Geleidelijk werden de kerken weer opengesteld. De Portugezen waren het ge loof hunner vaderen trouw gebleven. Zo ook in een klein plaatsje: Fatima. Op een dag in het voorjaar van 1917 dwaalden drie kinderen, de tienjarige Lucia Dos Santos en haar neefje Francisco Marto met zijn zusje Jacinta, negen en zeven jaar oud, door de heuvels met hun kudde scha pen. Plotseling hoorden zij bij heldere he mel een geluid als van onweer, een lichte mist komt op en in die mist verschijnt hun een Dame. die hen zegt zes maanden lang op iedere dertiende van de maand terug te komen. Zij vraagt de kinderen veel te bidden. Het gebed der mensheid zal slechts nieuwe rampen en nieuwe oor logen kunnen afwenden. De kinderen be loven terug te zullen komen en vertellen hun ouders van de verschijning, die zij hebben gezien. Aanvankelijk worden zij niet geloofd. Het gerucht der verschijning verbreidt zich nochthans snel en al spoe dig stromen duizenden naar Fatima. De regering grijpt in, laat de kinderen zelfs in de gevangenis werpen, waaruit zij door het woedende volk, dat al eerder met de gendarmes op de plaats der verschijning was slaags geraakt, bevrijd worden. Het kerkelijk gezag wil zich over de verschij ning niet uitspreken, het werkt de massa le bedevaarten naar Fatima zoveel moge lijk tegen, onderwerpt de kinderen aan een scherp verhoor, maar het drietal blijft de authenticiteit der verschijning volhou den. Iedere dertiende van de maand spre ken de kinderen met de Dame. Jacinta en Francisco zullen spoedig sterven, zo zegt zij en Lucia zal veel leed moeten door staan. Zij zullen in de hemel komen, pre cies zoals zij vragen. En om het volk, dat de Dame niet kon zien, in haar verschij ning te doen geloven zal zij de 13de Octo ber een teken laten geschieden. De 13de October regent het bij stromen. Het volk mort, omdat het ziet dat de kinderen met De kinderen in „Het Wonder van Fatima". de Dame spreken, terwijl het beloofde te ken uitblijft. „Wie bent u?" vragen de kinderen. „Ik ben de Lieve Vrouw van de Rozenkrans", antwoordt de Dame. „Ma ria", zeggen de kinderen, „de koningin des Hemels". Ze vragen haar om het teken. En dan houdt plotseling de regen op. In een orgie van kleuren verschijnt de zon, wentelt om zijn as en nadert snel vallend de aarde. Lammen werpen hun krukken weg, blinden worden ziende, het grootste deel der menigte vlucht. Dan keert de zon weer terug in zijn oorspronkelijke stand. En een loflied stijgt op uit de scha re ter ere van het wonder van Fatima. Het behoeft geen betoog, dat het ver loop van dit gebeuren de filmer rijke mo gelijkheden schenkt. De Italiaanse film zoekt het naar binnen, de Amerikaanse film grijpt vooral de uiterlijke manifesta ties aan, werkt met een would-be hard vochtige gouverneur, die de kinderen bang moet maken, maar maakt van de vader van het meisje Lucia, die een stevige drinkebroer was, een goedige zwakkeling die het ook niet kan helpen. De figuur van 'n verlopen aristocraat, nu zwerver, die de kinderen als beschermengel dient, kon in deze Amerikaanse story natuurlijk niet ontbreken. Hij doet het er wel in, zorgend voor de blijkbaar onontbeerlijke komische noot. (Onderwerpen van religieuze aard verteren de Yankees klaarblijkelijk nooit zonder Ding Crosby-romantiek). Het grote visioen zelf der verschijning wordt helaas vaak door close-ups van de gezichten der kinderen onderbroken. De muziek, in casu het koor, dringt zich dan juist met grote nadruk op, waarmee de uitwerking wordt verzwakt. Wat wij willen zien is immers op dat ogenblik hetzelfde als wat de kin deren zien. Wij vereenzelvigen ons met hen. Wij kijken met hun ogen. En wij willen horen wat zij horen: de stem der verschij ning en niet het orkest met koor. Men moet het niet te mooi willen doen. Wat wel indrukwekkend is verfilmd is het zonnewonder. Hier hanteerde John Brahm de kleur met haar volledige na tuurlijke toepassing. Het slot verleent de film plotseling een documentair karakter, omdat het over schakelt op de herdenking van het wonder van Fatima in 1951. Als zodanig is het zeer goed gekozen, wel in staat om met zijn massa-werking een ontroerende epi loog te vormen. Alles bijeen is „Het won der van Fatima" dan ook een film, die vooral om zijn onderwerp een groot pu bliek zal aantrekken. Er geschiedt geen wonder der filmkunst mee, hetgeen niet altijd redelijk is om te verwachten. P. W. FRANSE Wegens de grote toevloed van aanvra gen cm premie voor woningverbetering en -splitsing heeft de minister van Wederop bouw en Volkshuisvesting in Februari de indiening van aanvragen voorlopig moeten stopzetten. Thans heeft de minister aan de gemeen tebesturen medegedeeld, dat op zeer be perkte schaal weer premie-aanvragen in behandeling kunnen worden genomen. Evenwel zal slechts in urgente gevallen premie worden toegekend. ADVERTENTIE ADVERTENTIE Bestrijdt die vermoeiende pijnen met: anti-pijn tabletten Onlangs heeft de Krijgsraad de soldaat J. K., een Koreastrijder, die tijdens ver blijf in een militair hospitaal te Amers foort een verpleegster een klap gaf, ver oordeeld tot drie maanden gevangenisstraf. Deze zaak diende thans in beroep voor het Hoog Militair Gerechtshof. De verdedi ger voerde aan, dat K. maagpatiënt was en veel pijn had. Toen de verpleegster hem aanspoorde zijn ontbijt te gebruiken en hij niet reageerde, trok zij hem aan zijn jas mouw, waarop hij haar een klap gaf. Vol gens de verdediger lag K. te dromen. Hij bleek achteraf veel zieker te zijn dan men eerst dacht. De advocaat-fiscaal merkte op, dat K. zich reeds eerder misdroeg en daarvoor veroordeeld is. Hij vroeg bevestiging van de straf. Het Hoog Militair Gerechtshof doet op 28 April uitspraak. ADVERTENTIE Castella brengt thans voor 20 cent een heer lijke, nieuwe bloemenzeep.in zachte kleu ren en geurend naar rozen en naar de lente die in aantocht is. Nu zijn er DRIE soorten Castella, voor iedere huid, voor iedere beurs. Bevindt Uw huid zich het best bij de overbekende, klassieke Castella Schoonheidszeep? Is Uw teint meer gebaat met massage in het wonderlijk, overvloedig schuim van Castella Spécial? Wilt U weinig besteden en toch Uw huid verzorgen met een zeep van erkend-goede afkomst? U kunt altijd Uw keus makenmeer dan ooit geldt nu de Lijfspreuk van Castella: IEDERE vrouw kan mooi zijn! De klassieke Castella en Castella Spécial kosten 32 cent - de Bloemenzeep I 20 cent. (Van onze parlementaire redacteur) De behandeling van de begroting van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen in de Eerste Kamer begon met vrij scherpe critiek van de heer Al gr a (A.R.) omdat zijns inziens het bijzonder Protestants- Christelijk onderwijs in vele opzichten werd achtergesteld. Dit gold dan speciaal voor scholen, die buiten de regeling van de Lager Onderwijswet vallen. De A.R.- afgevaardigde hoopte, dat de regering wegen zal vinden om aan de door hem uit eengezette bezwaren tegemoet te komen. „Dan moet u niet zulk een speech houden" riep mr. Wendelaar (V.V.D.) uit, die het betoog als „niet best" kwalificeerde. Prof. Molenaar (V.V.D.) nam het voor al op voor de hoogleraren, die zijns inziens een veel te laag pensioen krijgen. „Telkens als een zeventigjarige professor zijn ambt neerlegt, word ik met deernis vervuld als ik er aan denk hoe zo iemand dan terug valt van een salaris van 13.400 op een pensioen van 4800. Dit maximum is in dergelijke gevallen ook voor andere ambtenaren met soortgelijk inkomen een schromelijke onrechtvaardigheid," aldus prof. Molenaar. Prof. Schermerhorn (P.v.d.A.) be toogde dat de levensmogelijkheden van een volk, voor zover bepaald door factoren van nationale aard, beheerst worden door de geestelijke spankracht, de bekwaamheid en de natuurlijke hulpbronnen waarover het beschikt. Meer dan ooit worden aan de wetenschappelijke en geestelijke eisen van het Nederlandse volk hoge eisen gesteld. De overheid heeft zorg te dragen, dat wij een eerste rangs-plaats op dit gebied kun nen behouden. Het onderwijs is goedkoper in plaats van duurder geworden, hoewel bij de huidige ontwikkeling der maatschap pij een stijging der uitgaven verwacht had moeten worden. Ten aanzien van de on derwijsvernieuwing bespeurde prof. Scher merhorn veel traagheid, stelselloosheid en toevalligheid bij de wijze waarop men een en ander aanpakt. Van belang achtte hij het wettelijk voldoende gelegenheid voor experimenteerscholen te scheppen. De heer D e D r e u (P.v.d.A.), die de wensen van de leraren-organisaties om trent betere salariëring alleszins redelijk achtte, nam de leiding van de Stichting ADVERTENTIE Culturele Samenwerking tussen Nederland, Indonesië, Suriname en de Nederlandse Antillen in bescherming tegen op haar uit geoefende critiek. Mr. Wendelaar (V.V.D.) die zich scherp gekeerd had tegen 's heren Algra's beschouwingen over het pacificatievraag- stuk, meende dat de minister met zachte maar vaste hand de VARA, die zijns in ziens bij de politiek in de aether de perken te buiten gaat, zal weten te temmen. Mr. Witteman (K.V.P.) bracht mi nister Cals hulde omdat deze liever een deel van zijn onderwijstaak aan de staats- secretaresse had overgedragen dan iets van zijn taak op kunstgebied op te offeren. Hij hoopte dat na de „scheiding van tafel en bed" tussen de vereniging Het Concert gebouw en het orkest een verzoening tot stand zal komen. Kan de minister niet be ginnen met er voor te zorgen, dat er een breder bestuur van de stichting komt? Mr. Witteman hoopte dat er vóór het nieuwe seizoen één goed balletgezelschap tot stand zal komen. Vandaag wordt de behandeling der on derwijsbegroting voortgezet. Ned. Herv. kerk Aangenomen tot pred. voor buitenge wone werkzaamheden (geestelijke verzor ging strijdkrachten) E. G. Boesenkool, cand. te Nieuwleusen; idem (geestelijke verzorging voor de luchtmacht) B. C. Juckema, cand. te Groningen. Bedankt voor Scherpenzeel (Geld.) H. A. v. Slooten te Wierden. Beroepen te Ede (vac. J. H. Cirkel) J. de Lange te Nunspeet. Geref. kerken Beroepen te Aduard Joh. P. Boer te Zwartebroek. Chr. Geref. kerken Tweetal te De Krim M. Drayer te Drach ten en A. Gruppen te Biezelinge. Beroepen te Groningen (2e pred.pl.), J. Prins te Amsterdam-West. De krijgsraad heeft onlangs een Korea- vrijwilliger, de korporaal B. G. L., tot 14 dagen gevangenisstraf veroordeeld omdat hij geen gevolg had gegeven aan de radio- oproep van de generale staf na de over stromingsramp op 1 Februari direct naar zijn legerplaats terug te keren. Daar de auditeur-militair in beroep ging tegen dit vonnis werd deze zaak thans door het Hoog Militair Gerechtshof behandeld. De commandant van korporaal L. verklaarde dat deze veel spijt heeft over het feit dat hij na de ramp was weggebleven. Als Am bonees had hij zich echter geen voorstel ling van de watersnood kunnen maken. De advocaat-fiscaal vorderde een maand gevangenisstraf en verlaging tot de rang van soldaat. Op 28 April zal het Hoog Militair Ge rechtshof uitspraak doen. ADVERTENTIE Wij waren op weg met 'n bus naar de Zaan. Op eens motorpec'h, de bus bleef staan. Chauffeur Knip Zorgde voor Tip! Voor mij had de bus niet verder te gaan. Inz. Heer L. v. R., Schaden ont-v. 1 fl. Tip en 1 Lfl. Bootz' Oude Gencver. DJAKARTA (Aneta). De secretaris generaal van het Indonesische ministerie van Voorlichting, Roeslan Abdulgani, heeft medegedeeld, dat het hoofd van de immi gratie enige dagen geleden besloten heeft mevrouw Führi-Mierop, de hoofdredac trice van het „Nieuw Surabajaasch Han delsblad" uit te wijzen. Volgens dit besluit moet zij het land zo spoedig mogelijk ver laten. Het landgerecht te Surabaja veroordeel de mevrouw Führi-Mierop onlangs voor het schrijven van een hoofdartikel, dat beledigend voor Sukarno geacht werd. KOPENHAGEN (Reuter). Te Kopen hagen is Dinsdag vernomen, dat er in vre destijd geen Amerikaanse vliegtuigen of troepen in Denemarken zullen worden ge legerd. Er zullen vliegtuigen en vliegers der V. S. in Noord-Duitsland, enige kilo meters ten Zuiden van de Deens-Duitse grens worden gestationneerd. De Sovjet unie heeft eerder geprotesteerd tegen le gering van Amerikanen in Denemarken. De Tweede Kamer heeft gisteren een be gin gemaakt met de behandeling van het wetsontwerp Rechtshandelingen Land bouwgronden. Het is al op 6 Maart 1948 bij de Tweede Kamer ingediend. In Maart 1949 verscheen het Voorlopig Verslag. Daarin werd zoveel critiek op het ontwerp uitge oefend, dat de regering de Memorie van Antwoord, die in Augustus 1950 verscheen, vergezeld deed gaan van een sterk gewij zigd ontwerp, waarover de Tweede Kamer weer een Voorlopig Verslag uitbracht. De regering zond daarop op 16 April 1952 een Memorie van Antwoord in. En nu, precies een jaar later, is dan het Kamerdebat begonnen. Het ontwerp, zoals het thans bij de ADVERTENTIE VERWIJDERD MET WONDEROLIE Weg met onhandige likdoornringen en ge vaarlijke scheermesjes. Een nieuw vloeibaar middel, NOXACORN, neemt de pijn weg in 60 seconden. Eeltplekken en eksterogen ver schrompelen met wortel en al. Bevat gezui- verdewonderolie, jodium en het pijnstillende benzocaïne. Een flesje NOXACORN Anti septisch Likdoornmiddel van f. 1.35 bespaart U veel ellende. WOENSDAG 15 APRIL Stadsschouwburg ,Wiek van Wieks- hörn" (Gruno), 8 uur. Begijnhofkapel: Chris ten Spiritualistisch Centrum, 8 uur. City: „Perrucha", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Willy en Joe in Tokio", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Spaarnc: „De trek naar het Westen", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „De smok- kelprinses", alle leeft. 7 en 9.15 uur. Rem brandt: „Singing in the rain", alle leeft. 7 en 9.15 uur. Palace: „Heidi", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Luxor: „Een zomer slechts heeft zij ge danst", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: Haar lems Radio Cabaret „Sterrenparade 1953" 8.15 uur. DONDERDAG 16 APRIL Zuiderkapel: Spreker ds. I. Vasseur, 8 uur. Brinkmann: Ledenvergadering H.O.V., 8 u. City: „Perrucha", 18 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „De smokkelprinses", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Lido: „Willy en Joe in Tokio", aile leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De trek naar het Westen", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Singing in the rain", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9-15 uur. Palace: „Heidi", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Eén zomer slechts heeft zij ge danst", 18 jaar, 2, 7 en 9.15 uur. Bij de opening van de verleden week gedurende een stuk of wat dagen ge houden tentententoonstelling „Goed Kamp" op het terrein van de Amster damse IJsclub naast het Olympisch Stadion door burgemeester d'Ailly heb ben de organisatoren voorgerekend, dat driekwart millioen Nederlanders hun vacantie kamperend doorbrengen. Wij moeten op gezag van deze deskun dige A.N.W.B.'ers dit ontstellende cijfer wel aannemen. Maar begrijpen doen wij het niet. Daarom hebben wij ons wetenschappelijk laten voorlichten. Wij weten er nu alles van. Er zijn drie soorten kampeerders. Tot de eerste categorie behoren de straten makers en rioleerkrachten, die wij als professionals verder buiten beschou wing kunnen laten. De grootste klasse wordt gevormd door mensen, die aan het einde van hun geld nog een week vacantie over hebben en daarom deze vorm van sociaal tourisme kiezen. De derde groep, dip het getal tienduizend niet overschrijdt, bestaat uit moderne woudlopers en bedrijft het nomaden leven ter bevrediging van atavistische behoeften. Dit zijn de mensen, die 's morgens niet weten waar zij des avonds op de blaren zullen zitten, die zingend beweren dat er geen betere lieden dan houthakkers en zigeuners te vinden zijn en die hun laatste rantsoen adem na een zware wandeltocht of fiets- partij gebruiken om er met hopfalde- riere de moed in te houden. Voor de rest zijn zij te herkennen aan hun blote kuiten onder hun te lange korte broe ken en aan die ferme blik van vertrou wen in de Enkhuizer almanak. Om dit uiterlijk niet te beschamen huren zij vaak weken voor hun vertrek een hoog- tezon. Volgens de laatste terminologie kan men hen dan ook wel infrarood- huiden noemen. De neiging tot trekken, zoals deze sport genoemd wordt, breekt doorgaans al heel vroeg uit. Hoeveel jongens van de lagere school begeven zich niet ieder jaar als particuliere verkenners in de bossen, die zij later voor heel andere doeleinden zullen verkiezen, in de stout moedige veronderstelling dat zij zich schoorvoetend verplaatsen langs heime lijke paden, die nog nooit eerder door een sterveling betreden werden? Die pioniersgeest maakt ook, dat zij op wat verdergevorderde leeftijd werkelijk ge loven, dat zij de eersten zijn die het meisje hunner dromen in hetzelfde pa radijs en even schuchter de sensatie van een ku» doen smaken. Uit deaul- ken groeien de echte kampeerders. Zij krassen hun initialen in de bomen en volgen de vogels na: zij bouwen als zij op eigen wieken kunnen drijven hun nestje en vliegen er zo nu en dan eens uit. Een kampeerder is iemand, die zijn vacantie gebruikt voor het verrichten van juist al die bezigheden, waaraan hij een gruwelijke hekel heeft en waar tegen hij zich de overige vijftig weken van het jaar als een held uit een humo ristisch weekblad verzet. Bovendien eet hij met dat opgeruimde gezicht, dat bij het scheren zijn waan versterkt dat hij echt voor zijn genoegen op stap is, bij voorkeur en met smaak precies die ge rechten, waarvoor hij thuis met lange *anden aan tafel zit. - Het kan zelfs zover met iemand ko men, dat hij in jubelzangen uitbarst als hij toevallig een onschuldige spercie- boon aantreft tussen het zand, waarvan overigens de specifieke voedingswaarde schijnt te zijn, dat het de maag schuurt, ofschoon nog nimmer iemand zich heeft afgevraagd waar dit goed voor is. Het zal wel een ingeboren zindelijk trekje van de Hollander zijn, die vindt dat zijn organen ter vertering van de spij zen er even blank en glimmend moeten uitzien als de potten en pannen, waarin ze bereid worden. En zo begint hij zijn dag in de vrije natuur met het bikken van gort zonder stroop of havermoutpap. Het laatstge- bezigde werkwoord is geen synoniem voor eten, doch wijst erop dat de mor- genkost van kampeerders volgens on geschreven wetten zo stijf gekookt dient te worden, dat men de maximale stoot kracht nodig heeft van een dolk-met- bloedgleuf teneinde de melige substantie van het bord los te klieven. Pas na deze hartversterking, waarbij de kaak als be tonmolen dienst doet, behoort men zich te wassen, van welk karwei de man zich kwijt met een proestend animo als of het zijn dagelijks werk is. Onmiddel lijk daarna wordt zijn hulp ingeroepen voor het verlenen van huishoudelijke diensten, waartoe in de eerste plaats behoort het idyllisch reinigen van de theekroezen met een vette graspol of een rulle stronk erica, alvorens hij de kans krijgt zijn benen en verdere lichaamsdelen in te smeren met een zalf op de talloze plaatsen, waar mug gen en mieren zich hebben uitgesloofd zijn dromen met prikkelende stof te verlevendigen. De eigenlijke ellende want het kamperen is niet louter rozengeur en maneschijn begint pas bij het inpak ken van de reisspullen in tassen en rugzakken, die door een merkwaardige speling van de natuur iedere dag min der ruimte bieden dan de vorige. Toch dient men zowel hierbij als tijdens het verwilderd speuren tussen het struik gewas naar de zoekgeraakte tentharin gen, een montere gelaatsuitdrukking te bewaren. Want niet alleen is men voor zijn genoegen op stap, bovendien moet men enige nuttige reserve bewaren voor het nakomen van een bijzonder aardige folkloristische gewoonte. Deze wil namelijk, dat vlak voor het vertrek tenminste één fietsband volkomen is leeggelopen. De ontdekking daarvan heeft tot gevolg, dat koffers en tassen worden doorgewroet, alvorens men zich herinnert dat men voor het gemak de tube met solutie en de plakplaatjes in een zak van zijn regenjas borg. In negen van de tien gevallen ontdekt men tenslotte nergens een lek, doch heeft men enkel te doen met een ver schrompeld ventielslangetje, een in heems wezen, dat tot de familie van het addergebroedsel gerekend mag worden. Is men eindelijk voor het vertrek ge reed, dan plenst één van die door De Bilt voorspelde buien neer, die altijd hiér en nooit daar vallen. Op die A.N.W.B.-tentoonstelling heeft men allerlei moderne snufjes kunnen bewonderen, die de ongemakken van het logeren in een tent (al of niet op blaasbaar) tot een minimum reduceren. Vooral de kampeerwagens in goed Nederlands caravans geheten trok ken de aandacht. Wij zijn er niet ge weest en kunnen er dus niet over mee praten, maar onze Fiep Westendorp heeft alle mogelijkheid voor u samen gevat in bovenstaande tekening, die u desgewenst kunt uitknippen en kleuren om het effect te verhogen. Als u het heel goed hebt gedaan en keurig bin nen de lijntjes bent gebleven, dan mag u het kunstwerkje op een kartonnetje plakken en het geheel van de zomer uit uw vacantieplaats als briefkaart ver sturen. Maar denk aan de postzegel, ge heel rechts bovenaan. BOEDA Tweede Kamer in behandeling is, heeft in hoofdzaak ten doel de beheersing van het prijspeil van landbouwgronden, het tegen gaan van ondoeltreffende verkaveling en ligging van gronden en het ontstaan van te kleine bedrijven. De discussie in de Kamer ging vooral over de prijsbeheersing. Deze rem werd, zij het noodgedwongen, vrij algemeen aan vaard. Slechts de heer VandenHeuvel (A.R.) wilde de sprong naar een loslaten der prijzen wel wagen. Er is ook nog zo iets als een eigen verantwoordelijkheid, zo meende hij „Wanneer men u te lang aan de zorgen van een kindermeisje zou heb ben overgelaten, zou dat uw ontwikkeling ook niet ten goede zijn gekomen," zei hij tot de voorzitter. Van andere zijde zijn er met betrekking tot deze prijsbeheersing ook wel bezwaren gekomen, maar aangezien daarin toch ook het element „landhonger" een woordje meespreekt de heer De Ruiter (C.H.) sprak met bezorgdheid over de verovering van cultuurgrond door de stedelijke uit breidingen dan is de aarzeling begrijpe lijk. Dr. ir. V on deling (P. v. d. A.) achtte prijsbeheersing absoluut noodzake lijk. Hij gewaagde van zwarte prijzen 5000,— voor zandgrond en 6000,voor kleigrond in de provincie Gelderland en sprak van een bederf van de moraal, waar aan een einde dient te worden gemaakt. De heer Vondeling karakteriseerde het ont werp aldus: men is op jacht naar groot wild, maar men legt een klein knaagdier neer. De heer Droessen (KVP) sprak van een jacht met een windbuks op een olifant. In het oorspronkelijke ontwerp werd een apart hoofdstuk gewijd aan het recht van voorrang van de pachter bij verkoop. De regering is op dit denkbeeld terug gekomen, omdat zij meent dat het recht van voorkeur doeltreffender als onderdeel van de pachtovereenkomst kan worden ge regeld. Bij het Kamerdebat bleek, dat er een aanzienlijke stroming is, die dit voorkeurs recht toch bij deze wet geregeld zou willen zien. Van P. v. d. A.- en K.V.P.-zijde is bij monde van de heren Vondeling en Droes sen vrij duidelijk te verstaan gegeven, dat op een regeling van dit voorkeursrecht toch wel prijs wordt gesteld. Van vele* zijden heeft men het voor de kleine boeren opgenomen. Velen in de Kamer zijn van mening, dat de landarbei der, die zich wil opwerken tot kleine boer, daartoe de kans niet meer krijgt. Bij de beste arbeiders, zo zei de heer DeRuiter, leeft de drang om zelfstandig te worden. Maar wanneer dit ontwerp wet wordt, is die weg voor hen versperd. Dr. ir. Vondeling voerde echter aan, dat er teveel kleine bedrijven zijn en dat het eigendomsrecht zal moeten wijken voor de saneringsnoodzaak. Er bestaat tussen P. v. d. A. en K.V.P., naar uit dit debat viel af te leiden, een tegenstelling met betrekking tot de prijs vaststelling. De heer Vondeling bepleitte een verkoop via de Grondkamer, waarbij hij zich aansloot bij de in 't advies van de Sociaal-Economische Raad neergelegde op vattingen, waardoor aan 't euvel van zwarte prijzen een eind gemaakt kan worden. Wordt deze toezegging niet gedaan, dan zal de P. v. d. A. zich over haar houding ten aanzien van het gehele ontwerp moeten beraden. Daartegenover merkte de heer Droessen op, dat, zo de suggestie van de heer Von deling zou worden overgenomen, de KVP zich op haar beurt zal moeten beraden. Vandaag wordt het debat voortgezet.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1953 | | pagina 5