A-iimó va
m
Auto Rijles
Auto Rijschool
r
DAG EN NACHT
te ontbieden
Het meisje uit
Bois Colombes
A. REIJM
Beverwijk
Beverwijk
J
4
Scheepvaart
Voor de kinderen
FEUILLETON
ZATERDAG 2 MEI 1953
„Bureau Zedenpolitie" (Tha
lia Theater, Vrijdag tot en
met Donderdag, Maandag niet)
In de film die deze week
in het theater in Oud-IJmui-
den acht maal wordt gedraaid
ligt een waarschuwing opge
sloten voor jonge meisjes, die
onvoorbereid naar de grote
stad trekken om daar werk en
onderdak te vinden. In menige
film is al eens een boekje open
gedaan over de meisjes die in
de steden op het verkeerde pad
belanden, maar nimmer is dit
zo sympathiek en vooral zon
der sensatie verfilmd als in
deze Deense niet al te opdrin
gerige rolprent, die zich hoofd
zakelijk afspeelt in Kopenha
gen en die werd vervaardigd
in overleg en met medewer
king van de zedenpolitie in de Deense
hoofdstad. Het probleem is er een van alle
tijden en landen en ook ons Nederland
heeft daar mee te maken. Regisseur Aage
Wiltrup, die evenals zijn Noorse collega's,
de kunst verstaat van een tendenzfilm ook
nog een speelfilm te maken, heeft de lei
ding gehad bij de verfilming van het dra
ma van de jeugdige Greta, een meisje, dat
bij haar ouders on het platteland wegloopt
omdat ze niet gediend was van de opdrin
gerigheid van haar werkgever en haar
vader die verklaring niet geloofde. De bij
zondere kracht van „Bureau Zedenpolitie"
schuilt in het feit dat deze Greta niet zon
der meer lichtzinnig is. Integendeel! Zii
loopt weg dank zij een zuiver normgevoel
en toch komt ze verkeerd terecht, want in
Kopenhagen staat het ongeluk al op wacht
wanneer ze haar intrek neemt bij een
weduwe, wier zoon kellner in een obscuur
donker kroegje is. Bovendien is hij een
slecht mens. Greta heeft wel gevoel voor
wat wel en wat niet hoort, maar de knaap
brengt haar aldra in gezelschap, dat haar
ten verderve zal voeren. Ten onrechte
wordt ze door toedoen van de kellner van
diefstal verdacht en dan staat het verbeter
gesticht voor haar open. Ze vlucht en gaat
daarna werkelijk de verkeerde kant op in
dat grote Kopenhagen. Ze gaat met een
zeeman mee, ontmoet op het schip een niet
al te nuchtere bemanning en werpt zich
vervolgens te water. Haar vriendin Anne
Marie, een buurmeisje van vroeger, dat ook
is weggelopen van huis, wordt door de
politie meegenomen naar het hospitaal
waar Greta nog steeds buiten bewustzijn
ligt. Buiten gekomen zegt Anne Marie tot
de man van het gezag dat ze heeft beslo
ten terug te keren naar haar ouders....
Daarmee is een sober, gevoelig maar ook
indrukwekkend verhaal verteld en ver
filmd, dat een kostbare les kan zijn.
„Buitengewoon ver!of"(T halia Thea
ter, Zondagmiddag 3 uur). Frankie
Randle is een vreemde snuiter die op het
terrein van de filmklucht zijn sporen meer
dan verdiend heeft en ook in deze dwaze
comedie zijn gekste beentje voor zét om de
zaak zoveel mogelijk in de war te sturen.
De heer Randle geniet op de wonderlijkste
manier van zijn verlof en dat daarbij een
onvermijdelijke jongedame assisteert, zal
de bezoeker van deze matinéevoorstelling
ongetwijfeld accepteren. Echt iets voor
lachers.
„Korvet K 225" (Thalia Theater,
Maandag, speciale voorstelling). De
commandant, die in de laatste wereldoor
log zijn korvet verloor en met nog vijf
andere overlevenden door een torpedoboot-
jager naar zijn vaderland wordt terugge
bracht, besluit om zo snel mogelijk weer
zee te kiezen, ditmaal met het korvet K 225
om wraak te nemen op een Duitse onder
zeeboot met een zwart kruis op de com
mandotoren. Met nog vijf andere korvetten
heeft de K 225 de taak een convooi te be
schermen dat op weg is naar Engeland.
Het wordt een gevaarlijke tocht in storm
en mist en de Duitsers liggen ook op de
loer. De boot met het zwarte kruis wordt
vernietigd en terug in Canada staat de
aanstaande van de commandant al vol on
geduld op de kade. De K 225 mag gaan
dokken wegens zware averij.
„Operatie Cicero" (R ex Theater, Za
terdag en Zondag). Een uitstekende
spionnagefilm naar een historisch gegeven.
Zij vertelt namelijk het verhaal van de
persoonlijke bediende van Knatchbull-
Hughessen, de Britse ambassadeur in Tur
kije gedurende de jongste oorlog, die zo
zeer het vertrouwen van de diplomaat ge
noot, dat hij kans kreeg de allergeheimste
documenten van de Britse regering in te
zien, waaronder die betreffende onderhan
delingen met de Turkse regering, voorge
nomen bombardementen op de Roemeense
olievelden en zelfs gegevens betreffende
de geallieerde landing in Normandië.
Cicero, zoals de codenaam van de spion
luidde, verkocht zijn geheimen voor fabel
achtige sommen aan de Duitsers. De blun
der van de Britse ambassadeur werd pas
na de oorlog onthuld met als schrale troost
er bij, dat de Duitsers weinig aan de inlich
tingen hadden gehad, omdat ze niet meer
de militaire kracht bezaten om de geal
lieerde plannen te verhinderen. De echte
Uit de Deense film „Bureau Zedenpolitie", die in de
nieuwe speelweek in Thalia draait.
Cicero leeft nog steeds en woont thans in
Zuid-Amerika.
Ziedaar het verhaal dat de filmmakers
slechts hoefden na te vertellen. Zij ge
bruikten als basis voor deze film het boek
van de gewezen Duitse militaire attaché in
Ankara, Moyzisch, die als tegenwicht voor
de financiële voordelen hiervan zich in de
film ziet afgebeeld als een blunderende
imbeciel. Hoewel deze wraak zoet is, vormt
zij toch een zwak punt in deze film, om
dat het onaannemelijk is, dat de Duitsers
in het spionnage-centrum Ankara werke
lijk zo'n hansworst als attaché gebruikt
zouden hebben. Maar verder wordt het
verhaal uitstekend en zonder overdrijving
verteld, met een genoeglijke dosis humor
en ironie. James Mason is de spion Cicero
en het is een rol, die hem op het lijf ge
sneden is. Daniëlle Darieux is de gravin
Staviska, een figuur, die in het werkelijke
verhaal, als wij het wèl hebben, niet of
nauwelijks voorkomt. Maar ja, zonder een
tikje romantiek vaart niemand in filmland
wel en bovendien wordt zij gebruikt om bij
de uiteindelijke ontknoping (die overigens
niet helemaal met de werkelijkheid over
eenstemt) waarbij de verrader verraden
wordt, de fatale rol te spelen. De moraal
wil nu eenmaal, dat spionnage niet lonend
mag zijn, zodat Cicero aan het eind van de
film tot de ontdekking komt, dat alle bank
biljetten, waarmee hij betaald werd, vals
zijn. Was dat maar waar. Maar dit alles
doet aan de kwaliteiten van deze span
nende film weinig of niets af.
„Golden Girl" (R ex T h e a t e r, Dinsdag
tot en met Donderdag)Mitzi Gaynor is
„The Golden girl" en daarmee is veel ge
zegd, want ze is een revue-artiste van ras
en gelijk de hoofdrolspeelster in deze show
film in kleuren, die in en omstreeks het
jaar 1863 in het Westen van de Verenigde
Staten speelt. Het begint zo heel gewoon.
Haar moeder is een degelijke vrouw, die
met moeite een éénvoudig pension kan
houden om het hoofd te bieden aan vele
uitgaven, die haar geliefde man en nietsnut
zich in de dorpsspeelzaal permitteert. Mams
is er op tegen dat haar dochter aan het
toneel gaat om te zingen en te dansen.
Maar dan. verschijnt de soubrette Lola
in het dorpje. Het verhaal zit een tikje
ingewikkeld in elkaar, maar u kunt het
gouden meisje zien tapdansen, dansen en
zingen, dat het een lust is. En met een
temperament, dat grappig en snel is. Zij
verovert stormenderhand en met haar de
liedjes (het toenmalige) Amerika, hetgeen
dan allemaal geschiedt in de wel wat ruwe
maar niet onplezierige sfeer van de kroeg
jes met platvormen in de stadjes van de
goudvelden. Wanneer ze in de theaters in
de grote steden optreedt worden het enor
me shows, waarin The Golden Girl met
enkele ferme zangers met duizelingwek
kende vaart kan spelen, zingen en dansen.
Bij de uitgang van het theater staat een
gelukkige Tom te wachten om zijn toekom
stige vrouw in de armen te sluiten.
„Het ls middernacht, dokter Schweitzer"
(Kennemer Theater, Maandag tot
en met Woensdag). Veel is er al over een
onzer grootste tijdgenoten, dr. Albert
Schweitzer, gezegd en geschreven: deze
apostel der humaniteit heeft met zijn
grootse werk in de donkere nederzetting
Lambarene deze roem zeker niet gezocht,
maar wèl verdiend en de bescheidenheid,
waarmee deze film de figuur van dr.
Schweitzer benadert is een ereteken te
meer voor deze haast volledige „mens".
Pierre Fresnay kreeg de moeilijke op
dracht de titelfiguur uit te beelden en het
verhaal moest een afgerond geheel vormen,
reden waarom op deze film uit technisch
„vgyunc wei iets is aan te merken. Maar
deze kleine feiten, veroorzaakt door de
drang naar verfilmd toneel, vallen vol
komen weg tegen de tendenz: over het
ganse verhaal straalt de symboliek, die de
lantaarn boven het hospitaal in Lambarene
voor zovele lijdenden is geworden: het
symbool van de onbaatzuchtige hulp. Dat
nergens geromantiseerd is moge allereerst
al blijken uit het feit, dat dr. Schweitzer
zelf het scenario keurde, maar ook buiten
die wetenschap om komt de beschouwer
tot de overtuiging, dat hier nergens con
cessies werden gedaan zoals zovaak in
historische of semi-documentaire rolpren
ten. Zij behandelt de eerste en moeilijkste
periode uit Schweitzer's zware leven, dat
deze man zich vrijwillig koos: de opbouw
van zijn hospitaal na het overwinnen van
vele, vaak onneembaar lijkende weerstan
den onder de negerbevolking. De zo een
voudige, maar warme levensfilosofie van
dr. Schweitzer omspant als een gouden
band het ganse gegeven en wordt even
heel raak getypeerd, als hij een neger ant
woordt op diens vraag: „waarom de blan
ken altijd oorlog maken, als zij elkaar toch
niet opeten?". Schweitzer zegt dan, nadat
hij zelf als Elzasser tot een „vijandige na
tie" is gaan behoren na het uitbreken van
wereldoorlog I: „De blanken eten elkaar
niet op, zij voeden zich ten koste van el
kaar".
Dan is het middernacht de donkere
nacht van de haat der volken. Maar uit de
film stijgt de hoop op een betere toekomst
omhoog: Schweitzer gaat immers terug
naar Lambarene.
„Grün ist die Heide" (Luxor Thea
ter, Vrijdag tot en met Woensdag). De
felle technicolor-kleuren, die Amerika no
dig heeft bij elke show- of piratenfilm, zult
u ditmaal niet tegen komen, want de Duit
sers komen in deze rolprent met zachte en
-eer natuurlijke kleuren. Die tinten passen
trouwens wel echt bij het kalme verhaal
van de jonge jachtopziener, die op zoek is
naar een stroper, maar zelf in de strik van
Amor wandelt. Fraaie natuuropnamen luis
teren met vrolijke volksdansfeestjes het
verhaal op. Er treden enige acteurs van
naam op, zoals Otto Gebuhr, Hans Richter
en Willy Fritsch, maar hun glans is al wat
mat geworden. Voor alles is de film even
wel genoeglijk en Sonja Ziemann maakt
een gunstige uitzondering op de anderen
door zeer charmant te doen.
„De banneling" (W. B. Theater, Zon
dagmiddag). De laatste maanden van
zijn ballingschap heeft koning Charles II
van Engeland, zoals bekend, omstreeks
1660 in Holland doorgebracht en het is van
die episode uit de historie dat deze film
ons een, om het beleefd te zeggen, meer
rooskleurig dan nauwkeurig beeld geeft.
Douglas Fairbanks is er een charmante
Charles Stuart in, die zo tot over zijn
vorstelijke oren verliefd raakt op een
Noordhollandse dorpsschone, dat hij er
bijna zijn troon voor opgeeft, tenminste
als men deze rolprent geloven mag, wat
men niét mag. Gelukkig komt hij, na eigen
handig met de laatsten van Cromwell's
„roundheads" te hebben afgerekend, tot het
ADVERTENTIE
besef van zijn hoge roeping en neemt dan,
zij het met bloedend hart, afscheid van zijn
Hollandse Kaatje en haar synthetische
tulpenvelden. Maar hoe dan ook, ondanks
de geweldpleging op de historie, de dui-
mendikke driestuiversromantiek en de
bordpapieren windmolens, is het toch een
gezellige film geworden, die men met ge
noegen volgt. Behalve dan in de passages,
waar Hollywood onze zeventiende eeuwse
voorvaderen Hoogduits inplaats van Hol
lands als moedertaal aanmeet.
„Captain Scareltt" (W. B. Theater,
Vrijdag tot en met Maandag). Na de
val van Napoleon trachten enkele terug
gekeerde graven en hertogen in de diverse
streken van Frankrijk de alleenheerschap
pij te krijgen. Dit lukt redelijk wel, totdat
een zwervende ridder zich er mee gaat
bemoeien en dan is het met de rust gedaan.
Deze jongeman (Richard Greene) blijkt
zeer handig met de degen te zijn en hij
maakt dan ook van elke gelegenheid ge
bruik om dit te tonen.
Op het allerlaatste moment weet hij een
knappe prinses (Leonora Amar), die op het
punt staat met een geniepige graaf te trou
wen, te bevrijden. Dit meisje toont haar
vreugde over het afgelaste huwelijk, door
zich bij de ridder aan te sluiten en teza
men met hem en een vriend gaat zij de
onderdrukte boeren helpen. De graven en
hertogen worden verjaagd en de rest kan
een ieder gemakkelijk raden. Inderdaad, de
ridder trouwt met de prinses en alle facto
ren voor een gelukkig einde zijn dan ook
aanwezig.
ADVERTENTIE
Jaarvergadering Doopsgez. gemeente
De Doopsgezinde Gemeente vain Bever
wijk houdt op Dinsdag 19 Mei de jaarver
gadering. Op deze avond gaat men twee
nieuwe kerkeraadsleden kiezen, in de
plaats van mevrouw Groot-Nijdam en de
heer M. Verwer.
Men zal tevens een commissie van zeven
leden benoemen, die samen met de kèr-
keraad het reglement gaat herzien.
Tevens vermeldt de agenda nog de ver
kiezing van een plaatsvervangend lid in de
financiële commissie, aftredend is de heer
Kroonenberg
„Weenink" schaakte voort
In de afgelopen week werden voor de
schaakclub „Weenink" de volgende par
tijen gespeeld. Afd. 1: J. Reinhout-K.
Slings 0—1: A. Tervoort-K. Slings 01; A.
Tervoort—H. v. 't Hof K—M; afd. II: J. G.
JimminkL Siebers 01; J. v. d. Does
J. G. Jimmink 01; F. PiëtJ. G. Jim
mink 'AD. DuinmeyerW. Nijkamp
10: N. MolenaarD. Duinmeyer 10;
afd. Ill: G. H. de KoterA. de Wijs afge
broken; R. MeyerA. Priester 0i. In de
vierde afdeling werden geen partijen ge
speeld.
ADVERTENTIE
HET ADRES-
Filiaal IJmuiden: Dennenstraat 12
Tel. 6200 - (Taxi Brandwijk)
Ook voor Verkeerstheorie.
Gediplomeerd Instructeur.
„Affair in Trinidad" (Kennemer
Theater, Vrijdag tot en met Zondag).
Om Rita Hayworth na al die boel met de
heer Ali Khan in de gelegenheid te stel
len haar geslaagde lijnen te tonen is ze op
getreden als danseres in een nachtclub in
de uit een simpele spionnage-affaire opge
bouwde film „Affair in Trinidad". De in
trige is matig, maar je houdt toch maar
weer elke minuut je hart vast wanneer er
een klap wordt uitgedeeld of de dunne
lopen van pistolen van mannen van de wet
om de hoek komen kijken. Die danseres
heeft daar niet zo veel mee te maken, want
Rita wordt als mrs. Emery in een 'samen
zwering gepoot die raketbommen naar
grote steden in de Verenigde Staten wil
zenden om een grof bombardement uit te
voeren. De man van Rita die een aandeel
had in het complot, is door de samenzweer
ders vermoord en de gezagsdragers, die
lont roken, hebben haar de taak toegedacht
de leider van het complot te betrappen. De
gebruikelijke moeilijkheden met een schep
je spanning en sensatie en tot besluit een
omhelzing met kus hebben er een spion-
nagegeval van gemaakt, dat door tempo en
enige sensaties op de dansvloer de liefheb
ber wel zal boeien. En alles in kleuren,
zonder al te veel spel van de kant van Rita.
Rick en Bunkie vielen tegen elkaar aan van het lachen, toen de meneer bedremmeld
doorgelopen was.
Het was reusachtig!", schaterde Rick.
„Die meneer schrok zich 'n aap!", juichte Bunkie.
„Het valt ook niet mee, als een doodgewone sneeuwpop zomaar tegen je begint te
praten!", zei Rick. „Hij zal wel gedacht hebben, dat hij droomde!"
„Nou wachten op de volgende", zei Bunkie. „Ik hoop, dat er gauw iemand voorbij
komt.
Ze keken achter de boom vandaan naar beide kanten. Toen gaf Rick Bunkie 'n stomp.
„Kijk 'es, wie daar komt!", fluisterde hij.
„Oei. dat is Oepoetie!", zei Bunkie. „Nou kunnen we lachen!"
Ja, daar kwam Oepoetie. Ze hielden zich muisstil. En toen Oepoetie bij de pop was,
kwam het.
„Ha, die Oepoetie! Waar kom je vandaan, zeg?"
En Oepoetie.die sprong wel 'n halve meter van de grond, toen hij de sneeuwpop
dat hoorde zeggen, heel duidelijk!
„Heb je soms school moeten blijven, Oepoetie?"zei de pop. „Foei! Ga maar gauw
naar huis, anders krijg je nog brommen van oom Tripje!"
Oepoetie stond stijf van de schrik naar de pop te staren.
Agatiha, 30 v. Soerabaja n. Pladju.
Altair, 30 van nas Palmas naar Recife.
Amsteldijk, 30 v. Le Havre n. Bremen.
Amstelstad, 30 v. Geelong n. Fremantle.
Amsteltoeo, 30 v. Amsterdam n. St. Laurens.
Annenkerk, pas. 30 Sabang n. Aden.
Arendsdijk, 30 v. Santos n. Rio de Janeiro.
Argos, pass. 30 Gibraltar n. Algiers.
Almkerk, pass. 1 Mei Finisterre n. Marseille.
Amerskerk, 30 te Antwerpen.
Alchiba, 30 van San Francisco do Sul n. Rio
Grande do Sul.
Alnatl, 30 v. Santos te Rio Janeiro.
Alphard, 4 Mei te Antwerpen verwacht
Albireo, 1 Mei v. Bahia n. Recife.
Aldabi, 1 Mei 150 m. NO. Bahiu.
Ariadne, 28 te New York
Alamak, 30 310 m. O. Aden.
Alcyone, pass. 30 Alibrohos eil.
AM'egon'da, 30 120 m. z. Bangkok.
Alphaeca, 30 v. Norfolik n. New York.
Alwaki, 30 550 m. O.NO. Martinique.
Amsteldiep, pass. 30 eil. Roepat.
Bintang, 30 v. Karachi n. Bahrein.
Boissevatn, 30 v. Rio de Janeire n. Kaapstad.
Blijdiendijk, 30 v. New York n. Rotterdam.
Bonaire, 30 150 m. O.NO. Fayal n. Plymouth.
Bali, pass. 30 Daedalus m. Aden.
Blitar, 30 dwars Mogdishu.
Caltex Nederland, 30 Kp. St. Vincent gep.
Caltex Utrecht, 30 v. Sidon n. Rotterdam.
Callisto, pass. 30 Kp. Race n. Quebec.
Castor, 1 v. Curasao te Mobile.
Celebes, 30 180 m. Z.ZW. Sable eil.
Coryda, 30 4O0 m. N.O. Curasao.
Dalerdijk, 30 v. Curasao n. Cristobal.
Delfsihaven, pass. 30 Abrolhos.
Donigedijk, 30 640 m. W.ZW. Flores.
Eniggano, pass. 1 Mei Kreta n. Genua.
Eendracht, pas. 1 Mei Gibraltar.
Erinna, pass. 30 Ras al Hadd.
Esso Amsterdam, 30 380 m. NO. Bermuda.
Farmsum, 29 v. Portland n. Vizagapatam.
Garoet, pass. 1 Mei n. Gibraltar n. Genua.
Gordias, 30 v. Palermo n. Algiers.
Groote Kerk, pass. 1 Mei Str. Messina n. Port
Said.
Gaasterland, 1 Mei te Rio de Janeiro.
Groote Beer, 30 v. Rotterdam n. Halifax.
Gouwe, 30 dwars Sierra Leone n. Dakar.
Hector, 30 v. Saloniki n. Cavalla.
Heemskerk, 30 v. Teneriffe n. Kaapstad.
Helder, pas. 1 Mei Vlissingen.
Hestia, 29 v. Baltimore te New York.
Haarlem, 30 540 m. W.ZW. Flores.
Helena, 30 v. Carupano n. Port of Spain.
Hermes, 1 v. San Felix te Port of Spam verw.
Hersilia, 30 150 m. N.NO. Crooked eil.
Ittersum, 30 350 m. O. Ceylon.
Jupiter, pass. 30 Gibraltar n. Oran.
Joh. v. Oldenbarnevelt, 30 3O0 m. W. Sabang.
Kieldrecht, 30 v. Rotterdam n. Hamburg.
Kertosono, pass. 30 Kp. Hatteras.
Laurensker'k, 30 te Madras.
Lekhaven, 30 te Fremantle.
Loosd,rec'ht, 30 te Cochin.
Loenerkerk, 1 Mei te Aden.
Luna, 30 v. Bari n. Messina.
Lawak, 29 te Bombay.
Leopoldskerk 1 Mei v. Londen te Rotterdam.
Lemsterkerk, 30 Ras Fartak gepas.
Maas, 30 v. Algiers te Carthagena.
Madoera, 31 te Singapore verwacht.
Muiderkerk, 30 v. Marseille n. Antwerpen.
Maasdam, 30 v. Rotterdam n. New York.
Maasland, 30 v. Bahia n. Las Palmas.
Marisa, pass. 30 Ceylon.
Manoeran, 30 410 m. W. ten N- Minlcoy.
Marken, 30 350 m. Z. ten O. Kp. Hatteras.
Mtrza, 30 250 m. W.ZW. Bermuda.
Mitra, pas®. 30 Sthetland.se e41.
Nieuw Amsterdam, 30 te Casablanca.
Nestor, 30 v. Antwerpen te Amsterdam.
Omala, 1 Mei v. Malta te Volos.
Overijsel, 30 te Singora.
Oranjestad, 30 200 m. O. ten N. Fayal.
Orestes, 30 v. Antilla n. Amsterdam.
Oberon, pass. 30 ten Z. Kp. Mays'l.
Ond'ina, 30 180 m. O.NO. Madeira.
Polyphemus, 30 New York verwacht.
Poseidon, 28 te New York.
Prins Fred. Hendrik, 30 Str. Mackinac.
Prins Wilileim IV, 30 330 m. NW. Flores.
Rijndam, 3 Mei Cobh verwacht.
Rafaela, 30 140 m. N. Str. Singapore.
Ricuw, 30 Ras Fartak gepassa.
Salawati, 30 v. Bordeaux n. Dakar.
Sararagan, 30 te Cebu.
Sommelsdijk, 30 v. Belawan n. Singapore.
Stad Amsterdam, 30 v. Narvik n. Newport Mon.
Sumatra, 30 v. Genua n. Marseille.
Soestdijk. pass. 1 Mei Gibraltar n. Halifax.
Stad Maastricht, 1 Mei v. Rotterdam te Hueiva
verwacht.
Stad Breda, 3 v. Hallfax te Rotterdam verw.
Sail and, 30 v. Rio de Janeiro n- Ilheos.
Sloterdijk, 30 v. Galveston n. Rotterdam.
Saparoea, 30 390 m. ZO. Takoradi.
Sohiedijk, 30 t.h.v. Djeddah.
Slamat, 30 570 m. O.ZO. Socotra.
Stad Arnhem, 30 180 m. Z.ZW. Kp. Race.
Thalatta, pass. 30 Cochin.
Tabian, 30 te Singapore.
Tabinta, 30 v. Singapore n. Priok.
Talisse, 30 rede Belawan.
Titus, 30 v. Izmir n. Yerakini.
Tara, 1 Mei v. Rotterdam n. Buenos Aires.
Tiba, 2 Mei ca. 9 u. Rotterdam verwacht.
Tomini, pass. 30 Vlissingen n. Southampton.
Tiberius, nacht 1-2 v. New Orleans te Maracaibo
verwacht.
Tiibantjet, 30 180 m. ZO. Kp. Padaran.
Tomori, 30 230 m. O. Socotra.
Trajanus, 30 v. Amsterdam te Antwerpen.
Trompenberg, 30 740 m. W. ten Z. Valentia.
Warwickcastle, 28 te Zanzibar.
Willem Ruys, 30 v. Southampton n. Port Said.
Woensdrecht. 1 Mei v. Gibraltar n. Curasao.
Waterman, 30 390 m. W. ten Z. Valentia.
Willemstad, 1 Mei te La Guaira.
Waal, 30 480 m. O.NO. Fayal.
Zuiderkruis, 1 Mei v. Amsterdam te Kaapstad
verwacht.
Zaan, pass. 30 Skotsikasanden.
KLEINE VAART
Agiena, 29 v. Ballina op de Tyne.
Alpha, pass. 1 Vlissingen.
Angeja, 29 v. Stornoway te Avonmouth.
Argos, 1 120 m. O. Gibraltar.
Annde, 29 v. Liverpool te Casablanca.
Arnhem, 30 v. Genua n. Castellon.
Ary Scheffer, 30 v. Qumper te Bayonne.
Algarve, 30 v. Antwerpen te Ipswich.
Berend, verm. 30 v. Londen n. Middlesbro.
Bierum, pass. 1 Vlissingen
Bill, 2 v. Swansea te Rotterdam verw.
Batavier III, 30 v. Casablanca te Bordeaux.
Bornina, 30 v. Rouaan.
Brinda, pass. 1 Brunsbüttel.
Casablanca, 29 v. Casablanca te Safi.
Condor, pass. 1 Vlissingen.
Corsica, pass. 30 Vlissingen.
Combinatie, 29 v. Gibraltar n. Tanger.
Casana, 30 v. Gothenburg n. Aarhus.
Claes Compaen, 30 v. Barry n. La Rochelle.
Pocta 9Q f p Dnr
Cornelis b, 30 v. Liverpool te Sete verw.
Da je Bohmer, 29 v. Casablanca ti. Genua.
Depa, pass. 30 Vlissinigen.
Doklaan, 1 30 m. N. Kp. Vilano.
Depa, 1 v. Antwerpen te Huil verw.
Douro, 30 te Ceuta n. Tel Aviv
Express, 30 v. Parijs n. Rotterdam.
Fid'ucia, 30 v. Vlissingen te Middlesbro verw.
Frisia, 30 40 m. ZO. Kp. Nao.
Fran, verm. 30 v. Goole n. Drammen.
Frejo, 30 v. Requejada te Calais.
Gerry, 29 te Sharpness.
Hof laan, 29 v. Cherbourg te Sunderland.
Hada, 29 v. Algiers n. Casablanca.
Helen 29 v. Grangemouth te Aberdeen.
Hast I, pass. 29 Dover.
Helvetia, 30 v. Brugge te Hull.
Houtman, 30 v. Gdansk te Londen.
Harold 3 van IJsland te Hull verwacht.
Hartel 1 v. Hamburg te Antwerpen.
Haskerland, 30 v. Goole te Harlingen.
Hast III, pass. 30 Brunsbüttel.
Hast IV, 29 v. Hull n. Parijs.
Hast V, 30 v. Guernsey n. Londen.
Hulst, 29 v. New' Orleans n. Houston.
Henrica, 30 v. Lissabon n. Ledxoes.
Import, verm. 1 v. Rotterdam n. Oporto.
Ilias, 30 v. Bari n. Venetië.
Ida Pieter, 30 v. Gothenburg n. Porsgrunn.
Jozef Swenden, 29 v. Londen n. Swansea.
Jokurma, 30 v. Vlissingen n. Barry.
Java, 30 v. Dublin te Liverpool.
Josien, 30 v. Norrkoping te Hamiena.
Kemphaan, pass. 30 Brunsbüttel.
Leny, 30 v. Par te Amsterdam
Lucas Bols I, pass. 29 Lizard.
Lydia, pass. 1 Holtenau.
Makkum, 30 v. Vlissingen n. Antwerpen.
May Star, 30 v. Portsmouth naar Par.
Menkar, 29 te Nantes
Meres, 29 v. Bordeaux n. Fedala.
Michel Swenden, 29 te Barry.
Mirzam, 30 te Casablanca.
Mary Ward, 29 v. Dublin te Belfast.
Mypuck, 1 v. Boness te Amble.
Macella, 1 v. Bunrana n. Ellesmereport.
Monica, 1 v. Workington n. Dublin.
Mies, 30 v. Blyth n. Terneuzen.
Myfem, 1 v. Parijs n. Stockholm.
My son, 1 te Antwerpen.
May Star, 30 v. Porthmouth naar Par.
Njord, pass. 1 Vlissingen.
Noordstad, pass. 1 Vlissingen.
Nettie, 1 v. Amsterdam te Antwerpen.
Navis, 29 v. Delfzijl te Londen.
Nieuwland, 1 v. Grangemouth te Rotterdam.
Noord, 1 v. ShelUhaven n. Billingbam.
Nijenburgh, 30 v. Stockho-lm n. Paskalavik.
Oleum, 29 v. Middlesbro te Goole.
Oleum, 1 v. Middlesboro.
Ormajo. 30 v. Sunderland n. Quiper.
Pamir, 29 te Middlesbro.
Palma, 1 v. Karlshamn te Rotterdam verw.
Peter, 30 v. Lubeck n. Kristinestad.
Pieter Huber, 30 ten anker baai lie Rousse.
Reliable, 1 te Vlissingen.
Rapid, 30 v. Amsterdam te Parijs.
Rema, 1 v. Delfzijl te Londen.
Rika, 30 v. Bremen te*Londen.
Robert, 30 v. Middlesboro te St. Nazaire.
Spes, 1 Daakr verwacht.
Soemba, 1 v. Bari te Bastia verw.
Spolanda, pass. 29 Gibraltar.
Spurt, 30 v. Napels n. Catania.
St rijpe, 30 v. Dublin te Fowey.
Sumatra, 29 v. Antwerpen te Londen.
Saba, 1 v. Swansea te Amsterdam.
Sobat, 29 te Strood.
Teun, 30 te Aarhus.
Tom v. d. Heide, 29 te Casablanca.
Twente, pass. 1 Vlissingen.
Twin, 29 v. Antwerpen te Southend.
Taurus, 30 v. Brussel n Hull.
Texelstroom, 29 v. Manchester n. Amsterdam.
Theodora, 2 v. Middlesboro te Southampton
verwacht.
Toos, 30 v. Middlesboro n. Bergen.
Tromp, 30 v. Sunderland n. Schwartenhuette.
Vlier, verm. 1 v. Vigo n. Antwerpen.
Van Brakel, 30 te Skoghall.
Van Gelder, 30 v. Antwerpen n. Cardiff.
Venus, 1 v. Middlesboro te Norwich.
Vindicat Atque Polit, 29 v. Hamina te Cardiff.
Vingo, 30 v. Terneuzen te Esbjerg.
Westward, pass. 30 Vlissingen.
Wieka, 29 v. Methal n. Odense.
Westerschelde. 1 v. d. Tyne te Nantes verw.
Westpolder, 30 v. Oporto n. Rotterdam.
Wickeniburgh. pass. 30 Ouessant.
IJsel, 29 te Barry.
Zeevaart, pass. 1 Vlissingen.
Zeehond, 29 v. Liverpool n. Rotterdam.
SLEEPVAART
Noordbolland. 30 180 m. Z.ZW. Bermuda.
Humber, 30 300 m. NW. Minicoy.
Loire. 30 Ras al Hadd gepass.
Noordzee, met zuiger 30 v. Duala n. Rotterdam
Oceaan, pas. 30 Ras Madraka.
ADVERTENTJE
Waar vindt U een perfecte leraar,
die elke seconde voor U klaar staat
en nog wel bij U thuis!? Die Uw
studie leidt en les geeft op elk
moment, dat U schikt?! En met wie
U de complete stof kunt repeteren
zo vaak U maar wenst?!
Dat zijn allemaal enorme voordelen
van een goede schriftelijke cursus,
zoals van Resa-IIilvcrsum. Boven
dien bent U daarmee veel voordeli
ger uit. Vraag inlichtingen aan de
cursus met de meeste geslaagden:
Resa-Hilversum. Bekende schrifte
lijke cursus.
(Commissaris Gilles op onderzoek)
door JACQUES DECREST
Uit het Frans vertaald
10)
Ze moest nodig het licht aanmaken, net
doen of ze met Joséphine aan het spelen
was.
De oude dienstmaagd kwarn de kamer
binnen.
Wat spook je daar toch uit?
Niets bijzonders, Maria. Ik ga José
phine naar bed brengen.
Ik moet naar beneden om het eten
klaar te maken, weet je.... Wil jij een
beetje in de kamer komen?
Ja, dat is goed.
Zij stopte de pop met zorg in haar eigen
bed onder de dekens.
Je zult niet bang zijn om een ogen
blikje met hem alleen te blijven, hè? Ik
moet even het vlees opzetten en de tafel
dekken
Neen, Maria, ik wil wel.
Als er iets is, hoef je me maar te
roepen.... Ik zal beneden de deur open
laten.
XI
Over de lamp bij het bed van de ster
vende hing, evenals de vorige dag, een
zakdoek.
Lysou begon met om zich heen te kij
ken, zonder zich te verroeren. Haar kleine
handen bleven verborgen in de zakken
van haar schort. Een van haar lokken, de
meest blonde, die haar altijd hinderde,
ning ever haar vborhoold tot haar wenk
brauwen, zonder dat zij eraan, dacht haar
op zijn plaats te brengen.
Kijk, de sleutel zat nog altijd op de se
cretaire, de stoel stond nog tussen het meu
bel en de schoorsteen. Maar ze zou de ta
fel voor het raam, met alle flesjes en het
aluminium pannetje, waarin Jeanne de in
jectiespuit uitkookte, moeten verplaatsen.
Dat was moeilijker zonder lawaai te ma
ken; de tafel was tamelijk zwaar en piepte
op het parket. Maar Maria in haar keu
ken, met iets op het vuur, zou het geringe
geluid niet horen.
Lysou was ongerust, maar tevens ook
trots en voorzichtig. Vooral trots. Zij ging
een daad volbrengen, die zeer zeker be
langrijk was, zonder dat zij wist waarom,
een daad, waartoe zij helemaal alléén had
besloten.
Het eerste wat zij moest doen was de
deur sluiten, die Maria opengelaten had.
Zij draaide zachtjes de knop om en zonder
geluid deed ze de deur dicht. Zij voelde,
dat haar voorhoofd enigszins vochtig was
van transpiratie, maar ze was erg kalm.
Toen liep ze op het bed toe. Oom had
zich niet bewogen toen zij binnengekomen
was. Hij had vermoedelijk niet opgemerkt,
dat zij er was.
Zij boog zich vlak over zijn oor heen.
Ooim, zei zij zachtjes, ik ben het, Ly
sou.
Zij gluurde naar zijn ooglid; maar de
oude man bewoog zich niet.
Sliep hij?
Een ogenblik maakte zich plotseling een
gevoel van wanhoop van haar meester.
Zou hij haar niet horen, zou hij nooit meer
tegen haar spreken met zijn levende oog?
De geur van koorts, scherp en zoet, een
onaangename zoetheid, beklemde haar.
Wat te doen?
Oom, herhaalde zij luider.
En zij legde haar hand op die van de
oude man.
Ditmaal ging er een rilling door het lig
gende lichaam. De rauwe ademhaling
stokte een seconde, ging toen weer voort
met een sterker gereutel. En eindelijk ging
het oog open.
Lysou glimlachte van vreugde, als over
een overwinning.
Oom, zei zij, hoort u mij?
Ja, antwoordde het oog met een be
weging van het ooglid.
Oom, wil je, dat ik de sleutel van de
secretaire neem?
Zij articuleerde ieder woord zo goed zij
kon, als voor de voordrachtles van me
vrouw Lancelin.
Maar dit keer zei de pupil geen ja. Hij
bleef onbeweeglijk in het half gesloten
oog.
Wat moest ze dan doen? Wat wilde oom
dan?
Lysou dacht een seconde na.
Wil je dat ik de secretaire open
maak?
Ja, zei het oog.
Zij legde een vinger op haar lippen als
om hem gerust te stellen en hem te zeg
gen, dat ze geen lawaai zou maken.
Op de punt van haar tenen ging zij naar
de tafel, die bijna even hoog was als zij
zelf. Waar moest zij hem aanpakken om
de kracht te hebben hem weg te trekken?
Lysou, vol moed, pakte een van de ran
den, zette zich schrap en trok uit alle
macht. Het leek haar dat de tafel ook trok,
maar in omgekeerde richting, als iets le
vends, dat niet wilde gehoorzamen. En
toen plotseling gaf de tafel mee, verplaat
ste zich langzaam met een droog geluid
van de vier poten, die zich losmaakten uit
de was van het parket.
Wat ging dat allemaal gemakkelijk! En
men hoeft slechts te beginnen wat men
wil doen opdat de moeilijkheden verdwij
nen!
Lysou, vol vertrouwen, sleepte voor
zichtig de stoel tot voor het geheimzinnig
meubel, klom op de zitting door zich aan
de rugleuning vast te houden, er daarbij
voor zorgend, dat ze haar voeten goed in
het midden neerzette, opdat de stoel niet
zou omvallen.
Al haar bewegingen waren zo gemakke
lijk, dat zij meende in een droom te han
delen, in het land, waar de dingen geen
gewicht meer hebben, waar de handen
zich alleen maar behoeven uit te strekken
om de gewenste voorwerpen te kunnen
grijpen.
Toch was de sleutel wel wat hoog. Zij
moest haar arm uitstrekken om hem te
bereiken en dat verminderde haar kracht
om hem om te draaien. Naar rechts, naar
links? Naar welke kant draaien de sleu
tels? Lysou wist het niet meer, probeerde
het zich te herinneren. Zij probeerde eerst
naar rechts, maar voelde een weerstand.
Toen naar links en de sleutel draaide in
het slot. Zij hoorde een zacht geklik.
Moest zij nu duwen, of trekken? Nog
nooit had zij een secretaire zien openen.
Nooit had oom de secretaire voor haar
ogen geopend.
Zij trok.
De klep kwam gemakkelijk op haar toe,
bijna meegetrokken door zijn eigen ge
wicht. Het scheelde niet vèel of Lysou had
het evenwicht verloren en was achterover
gevallen. Zij greep zich vast, hield de klep
tegen, slaagde erin hem tot stilstand te
brengen. Zij bleef zo een ogenblik staan
zonder zich te bewegen, haar gestokte
ademhaling hervattend. Zweetdruppeltjes
stroomden over haar rug.
Daar had zij niet aan gedacht. Het luik
van zwaar hout ging zover omlaag, dat. zij
van de stoel moest afstappen om het hele
maal te kunnen openen. Dat kostte grote
moeite, maar het lukte.
Pas daarna draaide zij zich om om naar
oom te kijken. Hij lag stil, een beetje op
zijn zijde, zoals hij lag sedert hij door de
verlamming getroffen was. In het half
duister zag zij alleen maar het wagenwijd
openstaande oog met zijn versteende pupil.
Ze had geen notie van tijd meer. Had
het lang geduurd om dat alles te doen?
Zou Maria niet weer boven komen? Zij
luisterde.... De trap was stil.
De afgedekte lamp verlichte de binnen
kant van de secretaire slecht. Zij onder
scheidde, op een plank in de hoogte, sta
pels mappen op elkaar. Daaronder was er
in het midden een soort nis, die helderder
leek, met een kleine pilaar aan beide kan
ten. En dan twee rijen met kleine laden
met koperen knoppen. Alles was geheim
zinnig en mooi, zoals iets, wal men nooit
gezien heeft. Lysou vergat gedurende <t;en
ogenblik alles door het genoegen van het
kijken, met een verbaasde ep bevredigende
nieuwsgierigheid. Toen ze zich voorover
boog om beter te kunnen zien, slaakte zij
bijna een kreet. Een klein meisje scheen
uit de schaduw te voorschijn te komen en
haar aan te kijken. Een klein meisje met
een lok op haar voorhoofd. Zijzelf, Lysou.
(Wordt vervolgd).