Sterren in de film: verguisd en verafgood
Uitgaan in Haarlem
Het Hek van de Dam
Pijn op gezette tijden
Een Eeuw Geleden
Wat is nu eigenlijk de waarde
van de roldie zij spelen
Het wordingsproces
^Hoe is het ontstaan?^
3
Hl" j sprake van de film, de film,
Weer 20 jaar geëist wegens
moord op boswachter
SHANTUNELLA
1.95
Favoriet
Dr. G. C. E. Burger
onderscheiden
Erefonds voor
oud-verpleegsters
Kamelig
Experimenteel
jroppenkast
Dit woord: HOPJE
J
Uit de Opregte Haarlem sche
Courant van 9 Mei 1853
VRIJDAG 8 MEI 1953
Het kan wel eens zijn nut hebben de reeks van uitvoerige filmcritieken te onder
breken met een praatje. Dat wordt dan een praatje over een onderwerp, dat in de
belangstelling van de meeste bioscoopbezoekers staat: de filmsterren. Nee, het wordt
geen vernietigend betoog. Om de filmwaarden te beveiligen hebben de critici vaak
gesputterd tegen de filmsterren. Hele kapittels hebben zij gewijd aan de stervergoding.
Als men hen mocht geloven was er bij de film maar één man van belang: de regisseur.
De rest was bijzaak. Natuurlijk is dat niet waar. De dogmatici onder de critici zijn zo
in hun door de omstandigheden begrijpelijke visie verstard geraakt, dat zij nog bij\
hoog en bij laag volhouden, dat de ster er niet op aan komt. Men vergeve het hun.
Bij een beetje nadenken zal het ieder duidelijk zijn, dat het wel degelijk van belang
is welke ster speelt in een film. En dat niet, omdat de film dan bijvoorbaat een gere
nommeerd succes is, maar wel omdat de waarlijk ideale bezetting mee kan helpen
een ideale film op te leveren. De filmster speelt in het proces der verfilming de rol
van de schakel in c*j keten. Is hij zwak, dan is de keten het ook. Deugt de schakel,
dan kan de keten sterk zijn. Het aandeel dat de ster heeft in de film, dient men niet
te overdrijven. Evenmin verwaarloze men het. De bioscoopbezoeker is in de regel niet
vertrouwd met alles wat er aan een film te pas komt. De onderhavige regels mogen
hen bij zijn qualificering op weg helpen. Hij beseft dan dat een film niet wordt ge
maakt door de ster alleenHij beseft ook, dat de bijdrage van de filmster, hoe be
scheiden het soms zij, mede bepalend is voor het eindresultaat, een prestatie die telt,
ook al vertellen u de dogmatici van niet.
Van welke factoren hangt het succes van
een film af? Om te beginnen bij het begin:
het scenario zal de stof moeten leveren, die
in het draaiboek voor de film wordt ge-
eigend, een stof, die u evenveel doet als
een goed boek, een goed toneelstuk, een
mooi schilderij, een fraai stuk muziek. Het
onderwerp zal u moeten treffen, het moet
u ontroeren, iets bij u oproepen, uw ge
voelens aanspreken, of ge er door lacht of
huilt, als ge maar geraakt wordt. Dat is
één. En vervolgens: de rollen moeten zo
verdeeld worden, dat ze in handen komen
van die acteurs en actrices, die er de
ideale verpersoonlijking van zijn. Zij moe
ten levende bezielde wezens voorstellen.
Zij kunnen op de film dan wel schimmen
zijn met wie de filmmaker, in casu de
regisseur, speelt, zij zijn geen dode din
gen. Zij leven. En dat leven uit te beelden
is voor het resultaat van de film van even
groot belang als het werk van de regisseur,
die met deze levende wezens door de ster
ren voorgesteld, zo moet handelen, dat hij
hun gemoedsbewegingen met de juiste kijk
op het karakteristieke ervan opvangt in het
beeld, opdat dat beeld het levende element
weerspiegelt. Dat is een op zichzelf veel
moeilijker taak, een veel creatievere, ter
wijl zij een veel uitgestrekter terrein om
vat. Het wezenlijke van alle door de ster
ren gepleegde uitbeeldingen moet de film
maker in één ogenblik zien en het vastleg
gen. Hij kan dat op alle manieren doen die
de film ten dienste staan: hij kan u de
hele ster laten zien, hij kan ook een close
up van hem maken, hij kan hem bij wijze
van spreken door midden zagen en de helft
of een stukje van de filmster opdienen, als
maar wat hij laat zien op dat ogenblik het
enig mogelijke indrukwekkende is. En zo
handelt hij ook met de dode dingen. Een
boek is hoe vol leven ook een dood
ding. Maar het u voor ogen voeren juist
op het moment, dat een inbreker in het
Katherine Hepburn
nauw zit en geen wapen heeft om zich te
verdedigen, kijk, dat is een dood ding be
zielen, het een dramatische functie geven.
Het voorbeeld is vrij onbetekenend, er zijn
heel wat illustere en knappere staaltjes
geleve'rd. Wat de filmmaker deed in „Vin
cent van Gogh" bijvoorbeeld: het leven van
de schilder vertellen door zijn schilderijen,
er détails uit oplichten, ze in steeds sneller
rhythme opvoeren, dat is het waarlijke
filmwerk. Zo is het ook met het toepassen
van de kleuren, het laten meespelen van
de entourage.Van wezenlijk belang is daar
bij wat ik al noemde: het rhythme. De
beelden volgen elkaar niet zomaar op. Ze
worden als in een stroom voortgestuwd.
De bewogenheid die er onder zit, verleent
hun het rhythme. Zo stromen de zinnen
reeksen in het proza, de woordenstoeten in
de poëzie. Zo is het in de muziek. Beheer
ste beweging vraagt rhythme, geopen
baarde bewogenheid.
We zijn er nog niet. De fotografie in de
film vergete men niet, het camerawerk, de
belichting. Het spel van licht en schaduw
heeft dagelijks onze belangstelling. Men
denke eens aan de kathedralen, de lichtval
door de vensters, de stemming, die het
verwekt. Het licht stemt ons vrolijk, de
schaduw somber, al naar gelang natuurlijk
hun samenhang met gebeurtenissen in ons
leven en de omgeving. Zo spelen ook licht
en schaduw hun rol bij de gebeurtenissen
in de film en worden zij daarbij aangepast.
Hun gebruik vereist niet een louter tech
nische kennis. Zij moeten ook iets uitwer
ken. Daarvoor wordt kennis van de men
selijke ziel, de grondslag van de kunst,
vereist. Zelfs al steunt die kennis dan voor
een groot deel op de intuïtie. Maar hoeveel
betekent de intuïtie in de kunst!
Tenslotte komt dan nog de montage: het
wél-verantwoord aan elkaar verbinden der
door elkaar opgenomen speelscènes. Ook
hier kan het te veel of te weinig schaden,
het rhythme mag niet stokken, de scènes
moeten ineenvloeien. En navenant daaraan
ADVERTENTIE
iSckilder zeil
met
SPEURDER
LAKVERF
3
Fabrikonte: Fa. Gebr. Tjallema, Sneek
Rectificatie
In het artikel „Marionetten" in ons num
mer van Woensdag j.l., wordt gesproken
over de student Johan Leffelaar. Men ver
zoekt ons mede te delen, dat hier niet
sprake is van Johan, maar van Henk Lef
felaar. Voorts moet de zin: Niet de oefe
ning, het geluid baart in deze eeuw de
kunst, gelezen worden als: Niet de oefening,
het geduld baart in deze eeuw de kunst.
de illustratie, de muziek, die zich nergens
op de voorgrond mag dringen als het
visuele element van de film daardoor ge-
weid wordt aangedaan.
J Slaat men ook deze factoren
I rilm I n'e^ over> dan Pas *s er
Vs zoals wij haar zien. En dan
kan men zich opnieuw gaan
bezighouden met de filmsterren en de rol
die zij spelen in het proces, dat film heet.
Die rol lichtte ik al toe. Ze is een onder
geschikte, ook al is ze van belang. Hoe
goed de ster ook speelt, wanneer de regis
seur dat spel niet in beeld brengt overeen
komstig de filmische expressiemogelijk
heid, komt het er niet uit. De regisseur is
de laatste beslissende instantie. Maar des
ondanks kunt ge gerust bewondering heb
ben voor Cary Cooper, Orson Welles, Ka
tharine Hepburn, Mariene Dietrich, James
Mason, noem maar op. De filmcriticus is
hen niet ongenegen, hij zal van Rita Hay-
worth geen kwaad woord vertellen als zij
aan mogelijke uiterlijke, bekoorlijkheid ook
innerlijke talentenrijkdom paart. De
Marx-brothers brengen hem onstuimig aan
het lachen en voor Pier Angeli heeft hij
heus wel een zwak. Maar de filmregisseur,
de man die men niet ziet, ziet hij achter
de film van Rita Hay worth, de Marx Bro
thers, Pier Angeli. En hij acht hem wel zo
belangrijk, dat hij hem extra in uw aan
dacht aanbeveelt.
P. W. FRANSE.
Besprekingen van minister
Van de Kieft in rampgebied
Na in de morgenuren de gemeenten
Nieuwe Tonge en Oude Tonge te hebben
bezocht, bracht de minister van Financiën,
de heer J. van de Kieft, des middags een
bezoek aan de gemeente Ooltgensplaat.
Daar werd onder leiding van de Commis
saris der Koningin in de provincie Zuid
holland, mr. L. A. Kesper, de gewone pe
riodieke werkvergadering gehouden met
de burgemeesters van het eiland, die samen
de herstelcommissie Goeree en Overflakkee
vormen. Vervolgens voer de minister naar
Dintelsas over, vanwaar de reis naar Goes
ging, waar hij met diverse functionarissen
uit de getroffen gebieden besprekingen
voerde in hotel „De Korenbeurs".
Orson Welles
De procureur-generaal bij het gerechts
hof te Arnhem heeft tegen de 44-jarige
koopman H. C. en de 33-jarige werkman
M. Chr. P. beiden uit Bussum, elk een
gevangenisstraf geëist van twintig jaar
wegens moord op de 58-jarige boswachter
A.- van der Schaft, gepleegd op 17 Juni
1946 op de Loosdrechtse heide.
Zij waren reeds door het gerechtshof te
Amsterdam tot twintig jaar gevangenisstraf
veroordeeld, maar de Hoge Raad had dit
vonnis vernietigd en de zaak verwezen
naar het gerechtshof te Arnhem.
De boswachter had de beide verdachten
aangehouden, nadat zij in een tentenkamp
kledingstukken en tentenmateriaal hadden
gestolen. Hij werd door een der mannen
aangevallen en met een baksteen en door
vuistslag neergeslagen. Daarna is de bos
wachter door een pistoolschot in de nek
vermoord.
De beide verdachten hebben elkaar bij
de vorige behandeling de schuld gegeven.
Zij bleven bij hun vorige verklaringen,
evenals de getuigen.
Het gerechtshof zal op 21 Mei uitspraak
doen.
ADVERTENTIE
een pracht linnen weefsel
in 15 kleuren
Barteljorisstraat 27 b. d. Grote Markt
Haarlem
In onze nieuwe Jersey-confectie-
afdeling vele grote maten
Bij de officiële opening van Philips ge
zondheidscentrum heeft de minister van
Sociale Zaken en Volksgezondheid meege
deeld, dat de Koningin dr. G. C. E. Burger,
hoofd van de medische afdeling van Phi
lips, benoemd heeft tot ridder in de Orde
van de Nederlandse Leeuw.
Ir. Z. Th. Fetter, directeur-generaal van
de Arbeid, deelde mede dat de Koningin
een besluit heeft ondertekend, waarbij dr.
Burger wordt benoemd tot buitengewoon
hoogleraar in de technische hygiëne aan
de Technische Hogeschool te Delft.
Het kapitaal, dat thans bijeen is gebracht
voor het Erefonds voor Oud-verpleegsters,
is zo groot geworden, dat dezer dagen een
begin kon worden gemaakt met de uit
keringen aan een aantal oud-verpleegsters
die in de diepste financiële nood waren
geraakt.
Het erefonds blijft intussen voortgaan
met het inzamelen van gelden, opdat zo
spoedig mogelijk volledige hulp zal kun
nen worden geboden aan alle oud-ver
pleegsters, die zich nog in moeilijkheden
bevinden. Daartoe is een grote landelijke
lepeltjes-actie op touw gezet.
TONEEL EN CABARET
Zaterdag 9 Mei, Stadsschouwburg, 8 uur:
Het Vrije Toneel vertoont het Engelse blij
spel „Een eigen huissleutel" van Arthur
Watkyn in de vertaling van Alfred Plei
ter, onder regie van Cruys Voorbergh.
Zondag 10 Mei, Stadsschouwburg, 8 uur:
„Een eigen huissleutel" (zie Zaterdag) met
Sara Heyblom, Nell Koppen, Henny Orri,
Marianne van Waveren, Ton van Duin
hoven, Wim van den Brink, Willy Ruys en
anderen.
Dinsdag 12 Mei, Stadsschouwburg, 8 uur:
De Haagse Comedie onder regie van de
hoofdrolspeler Cees Laseur met „Staats
zaken" van Louis Vemeuil in de vertaling
van Frans Hesmerg. Verder werken mee:
Elisabeth Andersen, Theo Frenkel en
anderen.
Donderdag 14 Mei, Stadsschouwburg, 8 uur:
De toneelgroep Comoedia geeft een reprise
van het vrolijke zangspel „Waarom jok
je, chérie?" van Tisch en Lengsfelöer. In
de hoofdrollen: Guus Hermus en Bep
Dekker. Regie: Joris Diels.
Dagelijks, Poesjenellenkelder, Stadhuis: Het
marionettentheater van Don en Ly Ver-
meire vertoont des middags om 3, 4 en 5
uur „De baard van koning Dagobert"
naar het gelijknamige gedichtje van Annie
Schmidt en des avonds om 8. 9 en 10 uur
„De Wonderpit of de schrandere dief".
MUZIEK
Vrijdag 8 Mei, Stadsschouwburg, 8.15 uur:
Voor de Haarlemse Kunstgemeenschap
geeft de kameropera Camerata onder lei
ding van Max van Doorn een uitvoering
van „Het Medium" van ivienotti, gevolgd
door „De Apotheker" van Josef Haydn,
respectievelijk ónder regie van Joris Diels
en Hans Lichtenstein.
Vrijdag 8 Mei, Concertgebouw, 8 uur: Con
cert door de Koninklijke Liedertafel
„Zang en Vriendschap" onder leiding van
Jack P. Loory. Solisten zijn de sopraan
Erna Spoorenberg en de tenor Leo Larsen.
Er worden werken van Beethoven, Verdi
en Wagner ten gehore gebracht.
Vrijdag 8 Mei, Muziektent Dreefzicht, 8 uur:
Openingsconcert van concours door de
jubilerende vereniging „Arti et Religioni"
onder leiding van H. N. van Ossenbrug-
gén. Werken van Beethoven, Offenbach,
Lortzing, Waldteufel, Suppé en anderen.
Zaterdag 9 Mei, Muziektent Dreefzic.ht, 2
uur: Groot nationaal muziekfestival voor
harmonie- en fanfarecorpsen ter gelegen
heid van het zilveren jubileum van „Arti
et Religioni". Er nemen elf verenigingen
aan deel.
Maandag 11 Mei, Muziektent Dreefzicht, 8
uur: Concert door de Amsterdamse Tram
harmonie onder leiding van W. G. de
Buijzer Jr. De uitvoering wordt met een
taptoe besloten,
Maandag 11 Mei, Protestantenbond, Heem
stede, 8 uur: Orgelbespeling door. Bets
Nederkoorn, met medewerking van Kitty
Nederkoorn (sopraan) en Riek Mantje
Coppée (viool). Op het programma staan
werken van Pachelbel, Telemann, Geer-
truida Vladeracken, Willem Hülsmann en
Adriaan Engels.
Dinsdag 12 Mei, Concertgebouw, 8 uur: Aan
het laatste concert in de meesterserie van
de H.O.V. onder leiding van Toon Verhey
wordt medewerkinig verleend door de
Amerikaanse pianist Leon Fleisher, win-
De Amerikaanse pianist Leon Fleisher
vertolkt op de laatste avond van de H.O.V.-
meesterserie het Tweede Pianoconcert
van Brahms.
naar van het internationale pianistencon
cours „Koningin Elisabeth 1952" te Brus
sel. Van Brahms worden uitgevoerd het
Tweede Pianoconcert en de Tweede
Symphonie.
Dinsdag 12 Mei, Muziektent Dreefzicht, 8
uur: Concert door de Hoogoven-Harmonie,
gedirigeerd door Marinus Adam. Er staan
werken van Waldteufel, Popy, Sibelius,'
Meyerbeer en Ganne op het programma.
Woensdag 13 Mei, Muziektent Dreefzicht, 8
uur: Gecombineerd concert door de Be-
verwijkse Harmoniekapel onder leiding
van H. N. van Ossenbruggen en Haarlems
Christelijk Mannenkoor onder leiding van
Bernard Verboom.
Donderdag 14 Mei, Muziektent Dreefzicht,
1 uur: Ter gelegenheid van het zilveren
jubleum van de vereniging „Arti et Reli
gioni" wordt een concours gehouden. Tien
harmoniecorpsen nemen aan deze tweede
dag van de wedstrijd deel.
Dagelijks, Grote Kerk, 9 uur: Pantoffelcon-
Met de nieuwe lente klinken er in
Artis weer tal van nieuwe geluiden,hoe
wel geen van de daar woonachtige die
ren ooit bij Gorter heeft gelezen dat dit
zo hoort. Ze treffen het overigens wel,
dat het gebouw van de burgerlijke stand
in de hoofdstad zich op hun eigen ter
rein bevindt, want zulks bespaart een
hoop moeite bij de aangiften van de
pasgeborenen. Maar wat is het jammer,
dat ze bij de gezinsuitbreiding niet de
gewoontes van de mensen navolgen.
Deden bij voorbeeld de kamelen dat wel,
dan had men dezer dagen in de courant
kunnen lezen in de zo immens populaire
rubriek der familie-annonces: „Onze
dochter Marja heeft heden tot onze
grote blijdschap een welgeschapen tante
gekregen, Amsterdam 1953, George en
Rika."
Het zit namelijk zo: de kameel Rika
bracht enkele weken geleden een doch
ter ter snode wereld, die Marja werd
genoemd en waarvan George in ieder
geval de heer des kooies vermoede
lijk de vader is. Helemaal zeker weet
men dat bij kamelen nooit, maar dat
komt omdat ze helaas nog geen burger
lijk wetboek hebben, zoals wij. Haar
moeder ontstond in 1947. En thans heeft
haar grootmoeder de levende have van
Artis wederom uitgebreid. Dit nieuwe
scheepje der woestijn is intussen nog
niet gedoopt, maar dat komt nog wel.
Overigens geloven wij dat het aanbe
veling zou verdienen, als de bibliotheek
van Artis eens werd aangevuld met
een paar boekjes over de verzorging van
zuigelingen, want tot onze grote ont
steltenis hebben wij gehoord, dat zo'n
kamelenmoeder zich in het begin totaal
niet om haar nakomelingschap bekom
mert. Pakameel en Makameel luieren
zélf zo'n beetje, doch het kind laten ze
maar blootweg ergens in een hoek van
het hok liggen.
Na een tijdje vervallen ze echter in
het andere uiterste. Dan houdt Maka
meel de hele dag de wacht in de deur
opening van de binnenstal, welke bezig
heid zij enkel afwisselt om haar doch
ter schoon te likken of eventjes in de
neus te bijten. Pakameel staat dag en
nacht bij het traliehek op post om al
te nieuwsgierige kijkers weg te jagen.
Zoveel aandacht voor de kinderen vin
den wij nu ook weer overdreven. Je
moet ze niet zo verwennen. Dat maakt
ze in hun latere leven maar ijdel, be
sluiteloos en voortdurend afhankelijk.
We zouden wel eens willen weten, wat
Freud of Maria Montessori daarvan zou
den hebben gezegd.
Ook elders in Artis heeft de ooievaar
druk werk gehad. In het weiland rond
de kinderboerderij huppelen sinds kort
zeven nieuwe dwerggeitjes,geheel onbe
wust van het feit dat de wolf vlak in
de buurt is. Het is maar goed, dat
sprookjes niet altijd in vervulling gaan,
want hier bevindt zich geen staande
klok voor de jongste om in te vluchten,
als het ooit zo ver zou komen. Verder
UylenspiegheP' voornamelijk politieke
programma's opvoeren, hetgeen ons een
aardig idee lijkt in deze verkiezingstijd.
Ze zijn de enige niet, die dat doen, maar
het is te hopen dat er meer van terecht
zal komen. Overigens wordt dat de eer
ste poppenkast, die Nicolaas Kroese voor
binnenlanders exploiteert. Zijn folklo
ristische restaurants immers zijn in
hoofdzaak op touristen ingesteld, die
thuis lang zo lekker niet kunnen eten
als bij hem, al kost het duiten.
aanschouwden het levenslicht: tien roze
biggetjes, acht witte en zwarte lamme
tjes, vijf Drentse en Corsicaanse schaap
jes en twee muisgrote aapjes. Alle moe
ders en kinderen maken het naar om
standigheden onredelijk wel. Zij danken
u voor de belangstelling en hopen op
spoedig kraambezoek. Fiep Westendorp
is er al geweest, dat ziet u zeker wel.
Pa Rhea, de Zuid-Amerikaanse pam
pastruis, heeft z'n jaarlijkse plaats op
de door zijn vrouwtjes gelegde eieren
weer ingenomen.Maar hij is nu lelijk bij
de snavel genomen, zo schrijft de Artis-
persdienst ons, want voor de verande
ring heeft de oppasser een ei van
vreemde herkomst binnengesmokkeld.
En dit doet ons denken aan Nicolaas
Kroese, want die zit ook wel eens stil
en heeft in die tijd kans gezien uit de
door zijn vijff vlieghen gelegde gouden
eieren een behendig konijn (een zoge
naamd „lapin agile") te broeden. Hij
heeft namelijk zijn eethuysje aan het
Singel, voorheen het Olde Binnenhofje,
onder leiding van de in Franse gerech
ten gespecialiseerde Haagse kok Marius
Kila gesteld. Oudergewoonte werden wij
bij de opening op een aangeklede borrel
onthaald en de eerlijkheid gebiedt ons
te zeggen, dat die erin ging als koper
geld in een collectebus.
Het Olde Binnenhofje heet dus
voortaan Au Lapin Agile, maar dat is
uiterlijk dan ook de enige verandering,
want het piratencabaret van Jaap Mo
lenaar en Pim Tholen gaat gewoon door.
De heren hadden voor de feestelijke ge-"
legenheid een gedeeltelijk nieuw pro
gramma voorbereid, doch kennelijk nog
geen tijd gevonden de luttele woorden
uit het hoofd te leren. Als dat zo blijft,
zullen zij het uit hun hoofd moeten
zetten het ooit ver te brengen. Voorts
maakten wij het optreden mee van $e
in Engeland gestudeerd hebbende Ne
derlandse acteur Wim Romain, van wie
wij gaarne willen aannemen" dat hij de
leukste thuis is.
Nicolaas Kroese heeft echter nog een
verrassing voor zijn cliëntèle in petto,
waaruit blijkt dat het niet bij de konij
nen af is. Daarmee doelen wij geens
zins op het feit, dat hij thans het op
zijn schouders vallende deel van zijn
haartooi heeft laten onduleren, doch op
de uitbreiding van het genoemde per
ceel, dat met ingang van Vrijdag 15 Mei
een „poesjenellenkelder op zolder" zal
herbergen in de ware zin van het woord,
te weten het Maastrichtse marionetten
theater van Jan Nelissen, die zich van
de medewerking van de radioman Wim
Janssen verzekerde. Zij gaan in „De
De laatste geboorte, waarvan wij u
in kennis stellen, betreft de familie der
eenden: Le Canard uit de Spuistraat
heeft verleden week op de Zeedijk een
broertje gekregen. In een hoog pand,
waarvan de achterzijde schilderachtig
oprijst uit de Oudezijds Kolk, bevindt
zich sinds Zaterdag een cultureel-
culinair centrum. Tot goed begrip moet
men weten, dat Le Canard tot dusver
een stichting ter bevordering van de
moderne kunst was, die onder meer
concerten, lezingen en exposities op een
oude zolder organiseerde. Thans gaat
men deze artistieke geneugten met
gastronomische verenigen in het ge
noemde perceel, waarvan de vijf ver
diepingen niet alleen een café-concert,
maar ook een picturaal-restaurant vor
men. Voor zeven stuivers kan men er
een behoorlijk glas wijn drinken onder
het genot van muziek door de New Or
leans Seven en tegen eveneens zeer lage
prijzen allerlei met liefde en edele
grondstoffen toebereide spijzen consu
meren m'et uitzicht op producten van
beeldende kunst, die de verdienste heb
ben zodanig op de eetlust te werken,
dat zij de gasten voor indigestie vrij
waren.
Het publiek bij de opening geleek een
duizendkoppig monster en droeg een
overwegend experimenteel karakter. Wij
zagen er talloze kinderen met baarden en
stuurse jongemannen met existentialis
tische truien en kloostercoiffures, met
domme ogen een leeg verschiet door
borend en met iets vervaarlijks in hun
lompe houding van: „Pas op, ik lijk
wel onnozel, maar er broeit iets imme!"
Wij kunnen onmogelijk de hele in
ventaris voor u beschrijven. U moet
trouwens zelf maar eens binnenlopen
in dit door Klaas de Vries beheerde
établissement, dat met vele toespraken
onder meer van Anne H. Mulder,
die nu eenmaal een daverend passepar
tout heeft in gebruik werd genomen.
Men geniet er van een prachtig uitzicht
over de pittoreske armoewijken en men
kan er, in die buurt van Apache-Ali
en Zeemans Vertier, de wonderlijkste
mensen ontmoeten. Zo hoorden wij
iemand tegen haar echtgenoot met be
trekking tot een voorbijgaande dame
zeggen: „Zo oud als zij er nu Uitziet,
zal ze wel nooit worden!" Maar dat
schijnt niet oorspronkelijk te zijn.
BOEDA.
Van 1773 tot 1794 was een zekere ba
ron Hop Oostenrijks gezant in de Ne
derlanden. Hij woonde in 's-Graven-
hage boven een suikerbakker en was
verzot op koffie. Het was baron Hop
die het denkbeeld kreeg de koffie-
aroma in een soort bonbons te verwer
ken en zijn huisbaas maakte ze op zijn
aanwijzingen. Vandaar dat men thans
nog spreekt van Haagse Hopjes. Er zijn
nog enkele gevallen waarbij het pro
duct wordt genoemd naar de maker.
Een flikje is een chocolaatje in een
door Caspar Flick bedachte vorm en
een kiekje is een foto, genomen door de
Leidse studenten-fotograaf Kiek.
certen op het orgel van Christiaan Muller.
Vrijdag speelt Jan Schouten. Zaterdag is
de beurt aan Piet Halsema, Maandag aan
Gé Michels, Dinsdag aan Paul Chr. van
Westering en Woensdag aan Bob Engels.
Carillonbespclingen. De stadsbeiaardier A.
Peters is te beluisteren op Vrijdag 8 Mei
van 11.3012.30 uur, op 11 Mei op de
zelfde tijd en op Woensdag 13 Mei van
20.3021 uur.
DIVERSEN
Vrijdag 8 Mei, De Leeuwerik, 8 uur: Opvoe
ring van nieuw programma door het
H.H.V.-cabaret De Toverlantaarn met
teksten van Annie Schmidt, muziek en
begeleiding van Bob de Buisonjé.
Zondag 10 Mei, Brinkmann, 10.30 uur: Her
denkingsbijeenkomst van de gemeenschap
Haarlem van het Humanistisch Verbond
met declamatie door Rolien Numan, muzi
kale medewerking van de pianiste Ans
GorterFlentrop en de violist H. Ruhe.
Spreker is de heer K. R. van Staal.
Zondag 10 Mei, Rembrandt-Theater, 11 uur:
Wederom een extra-voorstelling van de
film „Eroïca" over leven en werken van
Ludwig van Beethoven.
Zondag 10 Mei, Lido-Tlieater, 11 uur: Bij
zondere voorstelling van de Italiaanse
zangfilm „Ave Maria" met medewerking
van de tenor Benjamino Gigli.
Zondag 10 Mei, Concertgebouw, 2.30 uur:
Uitvoering van een kinderoperette door de
speeltuinvereniging „De Glasblazers". Op
het programma staan „Lentebloemen" van
C. M. van Hiïle Caerthé (muziek van Ca-
tharina van Rennes) en „Goudmuiltje"
van M. A. BrandtsBuys.
Zondag 10 Mei, Grote Markt. 3 uur: Concert
door Spaarndams fanfarecorps ,Kunst-
kring" onder leiding van Peter Wit.
Pot een lezing met film en lichtbeelden
Maandag 11 Mei, Brinkmann, 8 uur: Voor de
afdeling Haarlem van de studievereniging
voor Psychical Resarch houdt -dr. P. H.
Pott een lezing met film en lichtbeelden
over „Tibet, een mysterieus land onder
de loupe der wetenschap".
Woensdag 13 Mei, Ned. Herv. Kapel te Sant
poort, 8 uur: Kunstforum, georganiseerd
door Santpoorts Bloei in samenwerking
met de kunstenaarsvereniging Felison uit
Velsen.
TENTOONSTELLINGEN
Wandelpark Groenendaal: Internationale
bloemententoonstelling FLORA. In het
Bloemenpaleis binnententoonstelling, ge
wijd aan zomerbloemen. Dagelijks ge
opend van 8.3023 uur. Tot 14 Mei.
De Hoofdwacht, Grote Markt: Foto's van
oude Haarlemse stadsbeelden uit de ver
zameling van de vereniging Haerlem.
Geopend op Maandagavond van 8—10 uur,
Woensdag- en Zaterdagmiddag van 25
uur tot 14 Mei.
Frans Halsmuseum: Speciale expositie van
alle aanwezige werken van Frans Hals in
de tentoonstellingszaal. Des avond kaars
verlichting en bijzondere illuminatie van
binnenhof en gevels. Geopend van 1017
en van 2023 uur. Op Zon- en feestdagen
van 1317 uur. (Beide ingangen).
Frans Halsmuseum: Van 19 April tot 18 Mei
is er in de Noordelijke kabinetten een
expositie van antieke Oosterse tapijten uit
Nederlands, particulier bezit.
Huis Van Looy: Tentoonstelling van werken
van leden van de „Groep van Haarlemse
schilders en beeldhouwers". Geopend op
weekdagen van 1017 uur, des Zondags
van 13—17 uur. Van 25 April tot 25 Mei.
Visbal, Grote Markt: Diepzee-aquarium en
Philip's Wondertuin. Tot 15 Mei dagelijks
geopend van 10—23 uur. Flora en fauna
twintigduizend mijlen onder zee!
Teylers Museum. Spaarne, Bloemenwe
reld, schilderijen en tekeningen van
meesters uit vier eeuwen. Op werkdagen,
behalve des Maandags, geopend van
1017 uur, des Zondags van 1317 uur.
Het Wapen van Heemstede: Werken van
Heemsteedse beeldende kunstenaars, da
gelijks te bezichtigen van 923 uur.
Kunsthandel Leffelaar, Grote Markt. Ten
toonstelling van voortbrengselen van Ne
derlandse Kunstnijverheid. Geopend op
werkdagen van 10—17 uur, op Maandag
morgen gesloten.
Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Kunst
nijverheid en bloemencomposities door
Pieter van Gelder en Pieter Groeneveldt,
benevens wandtapijten van de Knipscheer.
Stadhuis, Grote Markt: Van 2022 uur ge
legenheid tot bezichtigen van de door
kaarsenluchters verlichte grote hal. Maan
dag. Woensdag en Vrijdag.
Kunsthandel Bier, Groot Heiligland. Twee
de tentoonstelling van vroeg-Aziatische
kunst, dagelijks (ook des avonds) geopend.
Tevens te bezichtigen een Gothisch
altaarstuk.
VERMAKELIJKHEDEN
Vleeshal, Taveerne de Hyacinth: Iedere
avond muziek door het trio John de Mol,
op Donderdagen afgewisseld door dat van
Jan Hofmeester. Diverse andere attracties.
Tijdens thé-dansant Trio de Koning.
„Die Raeckse": Dagelijks Weens cabaret
Edelweiss onder leiding van Hans Feith,
met medewerking van de chansonnière
Len Burdan.
ADVERTENTIE
hoeft geen 'verloren dag' te betekenen.
V Is altijd makkelijk
bij U te hebben,
die helpen direct!
BRUSSEL. Voor het tot stand bren
gen van eene onderzeesche telegrafische
gemeenschap tusschen België en Groot-
Brittannië, waartoe de redering te Bussel
met eenige Engelsche ondernemers een
overeenkomst had opgemaakt, is thans de
daartoe dienende kabel in zee gelegd. Die
kabel heeft eene zwaarte van 450.000 kilo's
en eene lengte van 113 kilometers, doch
het werk is zonder onheil volbracht. Het
verkeer door den kabel, die- zes telegra
fische draden bevat, is dadelijk beproefd
geworden en naar wensch verloopen-