Academische zitting van de R.K. Universiteit te Nijmegen PANDA EN DE HAND-VIS Wereldnieuws BJ öe radio geeft Woensdag Paratyphus in Schoonhoven In 1 dag retour Vierde ontsnapte uit Breda gegrepen Busdienst tussen Winschoten en Leer (D) ió het zo Tabak DINSDAG 19 MEI 195S 2 Wetenschappen en kerkelijk leergezag Prof. dr. H. Kraemer 65 jaar De zaak-Harjono voor de Hoge Raad Tachtig mensen ziek na eten van besmette worst In stormnacht gestrande kustvaarder gelicht „Vliegende schotel" boven België? Willem Polak in Hannover gearresteerd Verffabriek in Huizen uitgebrand Verzending van zeepost Deense kousenfabriek in Emmen Wellicht kort geding over bevoegdheid van het bestuur Radio zendt een „musical" van Toon Hermans uit r~ i Maandagmiddag verwelkomde de stad Nijmegen de aartsbisschop van Mechelen, kardinaal Van Roey, die als pauselijk dele- gaat de plechtige academische zitting der R.K. universiteit van Nijmegen kwam bij wonen. Deze zitting, belegd ter gelegenheid van het eeuwfeest van het herstel der bisschop pelijke hiërarchie in Nederland en als hul debetuiging aan het episcopaat van Neder land, werd gehouden in de grote zaal van het concertgebouw „De Vereniging". De eerste rede in de academische zitting werd uitgesproken door prof. mag. dr. G. Kreling O.P., hoogleraar in de dogmatiek en geschiedenis der theologie te Nijmegen. Hij behandelde het onderwerp verhouding kerkelijk leergezag en wetenschap, waar bij hij zich wilde bezinnen op de vraag: of een katholieke beoefenaar van wetenschap, die een leergezag erkent, zich voelt als een levende contradictie. Het feit ligt er, aldus prof. Kreling, dat de katholieke kerk de drang van de mens tot weten nooit in de weg is getreden. De kerk heeft vanouds her de wetenschaps beoefening in de hand gewerkt en daarbij nooit de pretentie getoond als wetenschap pelijk supervisor op te treden. De geschie denis der wetenschappen telt tal van ka tholieken van grote naam. Het katholicis me heeft, ondanks het leergezag, aan het menselijk denken nooit een bepaalde denk vorm opgedrongen. Op het terrein der theologie komen zelfs allerlei denkvormen tot uiting. De katholieke beoefenaar der weten schap ondergaat, om zijn geloof in het leer gezag, waardoor Gods geest zich aan hem ontsluit niet de bemoeienis van het leer ambt als een aanslag op zijn geest. Dit neemt niet weg, dat een katholieke vorser zijn bukken voor het gezag als een offer kan aanvoelen. Spreker ontkende niet, dat dragers van het leergezag soms fouten kunnen maken. Hier komt risico aan de dag, niet om het ambt maar om de drager er van. Maar de katholiek, die op God bouwt, verliest daardoor niet zijn eerbied en volgzaamheid tegenover het kerkelijk leerambt. Hij weet zich volslagen veilig onder de algemene, onfeilbare lei ding van het kerkelijk gezag en heeft ge loof in de bijstand van Gods geest aan het op beperkt terrein zich bewegend ambt, welks gewetensvolle ernst hij ervaart. De tweede spreker was prof. dr. E. A. D E. Carp uit Leiden, die het onderwerp „natuurwetenschap en leergezag' behan delde. In alle ervaring ook die, welke in de natuurwetenschappelijke houding wordt opgedaan spreekt iets mee, dat buiten en boven de bewuste ervaring staat: Men moge dit een wereldbeschouwing noemen. Dit sluit tevens in, dat mensen met zeer uiteenlopende wereldbeschouwing ook in hun natuurwetenschappelijke houding zul len verschillen, aldus prof. Carp. Indien het nu juist is, dat ook de be oefenaar der natuurwetenschappen, vor send naar de betekenis zijner ontdekkingen, welker juistheid hij op bepaalde gronden heeft kunnen vaststellen, hierin met heel zijn wezen als mens is betrokken, dan staat hij voor de vraag welk leergezag hij zich zal hebben te stellen. Elk leergezag ont leent zijn gezag in laatste instantie aan een opperste gezag. Het leergezag, buiten en boven de wetenschap geplaatst, heeft daar in te grijpen, waar de wetenschap in haar vor sen naar aard en samenhang der dingen het spoor bijster wordt door misschatting van de betekenis van bepaalde ontdekkin gen en vondsten in htt wereldbeeld van de mens. Het geldt hierbij niet de beoor deling van de juistheid van de vondst als zodanig, welke taak aan de wetenschap kan worden overgelaten. In deze zitting sprak ook prof. dr. W. J. M. A. Asselbergs, over het kerkelijk leer gezag en de geesteswetenschappen. Tegenover de geesteswetenschappen be vindt zich ieder leergezag in een moeilijke HILVERSUM I, 402 M. 7.00 Nieuws. 7.13 Gewijde muziek. 7.45 'n Woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Pla ten. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.40 Platen. 10.30 Morgendienst. 11.00 Mees ter Gangel, hoorspel. 12.00 Sopraan, bas en clavecimbel. 12.30 Land- en tuinbouwmede- delingen. 12.33 Amusementsmuziek. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Protestants Interkerkelijk Thuisfront. 13.20 Platen. 14.00 Bondsdag. 14.45 Platen. 15.20 Viool en piano. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Orgel. 17.50 Mili taire reportage. 18.00 Pianoconcert. 18.15 Pinksterliederen. 18.30 R.V.U. Rond het pro bleem van de voorschouw: Doelgerichtheid, voorschouw en wijsbegeerte. 19.00 Nieuws. 19.10 Boekbespreking. 19.25 Platen. 19.30 Buitenlands overzicht. 19.50 Platen. 20.00 Radiokrant. 20.20 Omroep-orkest en solist. 21.30 Nederlandse Staatslieden van de 19e eeuw, causerie. 21.40 Cello en piano. 22.10 Negrospirituals, 22.30 Internationaal Evan gelisch commentaar. 22.40 Platen. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Platen. HILVERSUM II, 298 M. 7.00 Nieuws. 7.10 Platen. 7.15 Gymnastiek. 7.30 Platen. 8.00 Nieuw. 8.18 Platen. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.00 Platen. 10.00 School radio. 10.20 Voor de vrouw. 11.00 RVU: Kin deren uit mijn klas. 11.30 Platen. 12.00 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinbouw- mededelingen. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Theaterkoor en orgel. 13.00 Nieuws en commentaar. 13.20 Accordeonorkest en so list. 13.50 Platen. 14.00 De weg omhoog, cau serie. 14.15 Jeugdconcert. 15.00 Voor de jeugd. 16.00 Pianorecital. 16.10 Voor de jeugd. 16.45 Voor de zieken. 17.15 Platen. 17.30 Orgel. 17.50 Regeringsuitzending: Een beeld houwer bekijkt Curagao. 18.00 Nieuws. 18.20 Militaire causerie. 18.30 Koninklijk bezoek aan Denemarken. 18.40 Dansmuziek. 19.00 Na Stalin's dood, causerie. 19.15 Lichte mu ziek. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Politiek commentaar. 20.15 Amusements muziek. 20.45 De Ernst van Ernst, hoorspel. 22.15 Pianorecital. 22.45 Het kankerprobleem, causerie. 23.00 Nieuws. 23.15 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.20 Platen. 24.00 Platen. BRUSSEL, 324 M. 11.45 Platen. 12.30 Weerbericht. 12.34 Pla ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Platen. 14.00 School radio. 15.40 Kamermuziek. 16.00 Omroep orkest. 17.00 Nieuws. 17.10 Platen. 17.50 Boekbespreking. 18.00 Voordracht en mu ziek. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws, en persoverzicht. 19.40 Ethnologische mu ziek. 20.00 Hoorspel. 21.30 Omroeporkest. 22.00 Nieuws. 23.15 Kamermuziek. 22.55 23.00 Nieuws. BBC 22.0022.30 Nieuws. Achter het IJzeren Gordijn. Vrijbuiters Radiodagboek. (Op 224 en 49 m.). verhouding, omdat de bevoegdheidsbepa ling van zulk gezag een geesteswetenschap pelijke bezigheid veronderstelt. Enkel door ingetogen onderzoek naar de ervaringen van de mensengeest wordt de begeerte naar waarheid begrepen, vooral als een verlangen naar waarachtigheid van levens houding. Het kerkelijk leergezag is niet in voort durende twist met wetenschappelijke vor sers, het is ook niet geroepen de weten schappelijke arbeid te regelen met weten schappelijke voorschriften, maar het wil slechts die wetenschappelijk arbeid richten naar de eindbestemming van mens en mensheid, aldus prof. Asselbergs. Het leergezag waakt tegen verleiding tot ongebondenheid en wil zo ook 's mensen geestelijke einddoel bevorderen, aldus prof. Asselbergs. Na deze rede zong het studentenkoor „Alphons Diepenbrock" het „Salve fac, Domine" van Jan Mul. Het slotwoord werd uitgesproken door mgr. B. J. Alfrink, aartsbisschop-coadjutor, die onder meer zei, dat, de Kerk hoezeer ook uitgekreten voor achterlijk hanteerster van de domper altijd de wetenschap be vorderd heeft. Het geloof is geen vijand van de wetenschap en de wetenschap niet per se een tegenstandster van het geloof, al wijst de mens die zonder geloof de weten schap beoefent, de harmonie tussen geloof en wetenschap vaak a priori af, en al kan de gelovige, die aan de wetenschap zijn hart verpand heeft, soms moeite hebben om de harmonie tussen geloof en weten schap te-vinden. Een gids kan niet veilig zijn, wanneer hij niet waakzaam is, en mocht die waakzaam heid ooit te groot schijnen, en de indruk wekken van hinderlijk te zijn, men zal ze niet te spoedig moeten toeschrijven aan een gebrek aan vertrouwen, of zelfs aan een positief wantrouwen. Trouwe kinderen der kerk zullen zo lang mogelijk haar oor sprong zoeken in een grote bezorgdheid die op haar-beurt voorkomt uit een overvloed aan liefde en een diep besef van verant woordelijkheid. Pas de samensmelting van kennis en Katholieke geloofsvisie vormt een kracht die de Kerk kan dienen en de wereld kan hervormen in Christelijke geest. Dat is. de verheven taak van de Katholieke weten schapsbeoefening: persoonlijk God dienen door inzicht te verdiepen en kennis te ver rijken de Kerk dienen door haar glans en luister te verhogen de maatschappij dienen door de kerstening van haar nor men. De Katholieke wetenschap zal nooit vergeten dat zij een dienende taak heeft. Zondag vierde prof. Kraemer zijn 65ste verjaardag. Hij werd te Amsterdam ge boren en kreeg zijn eerste opleiding bij het Nederlands Zendingsgenootschap te Rotter dam. Vervolgens studeerde hij aan de uni versiteit te Leiden Indische Letteren. Hij was in 1921 en 1922 te Cairo voor de studie van de Islam en promoveerde bij professor C. Snouck Hurgonje te Leiden op het on derwerp „Een Javanse primbon uit de 16e eeuw". Als afgevaardigde van het Neder lands Bijbelgenootschap voor de Bijbelver taling in Indonesië en als adviseur en raadsman van de zending bezocht hij in een reeks van jaren vrijwel alle delen van de Archipel en bereidde hij de zelfstandigwor ding van de jonge kerken in Indonesië voor. Prof. Kaemer heeft reeds ongeveer dertig jaar geleden deze zelfstandigwording als een noodzakelijkheid gezien onder volke ren, die ook politiek naar hun zelfstandig heid toegroeiden. In 1929 stelde hij op ver zoek van de zending aldaar een onderzoek in India in naar de verhouding tussen Islam en Hindoeïsme. Van 1935 tot 1937 verbleef hij in Amerika ter voorbereiding van zijn bekende werk „The Christian message in a non-Christion world". In 1937 werd hij hoogleraar bij de theologische faculteit van de rijksuniversiteit te Leiden. Gedurende de oorlogsjaren en daarna stimuleerde hij onder meer met prof. Banning en dr. Gra- vemeyer een nieuwe visie op de plaats en de taak van de Nederlands Hervormde Kerk in ons volksleven. De oecumenische contacten in de gehele wereld, die prof. Kraemer had, hebben er toe geleid, dat toen de Wereldraad van Kerken te Bossey het Oecumenisch Insti tuut instelde de leiding hiervan in handen gaf van prof. Kraemer, die sinds 1947 als directeur-generaal deze functie vervult. De Hoge Raad heeft behandeld de cas satieberoepen van M. Pot en F. A. Colson, die wegens de het vorig jaar Mei gepleeg de overval op de luitenant-kolonel Har- jono, militaire attaché van Indonesië, in hoger beroep door het gerechtshof te 's Gravenhage zijn veroordeeld respec tievelijk tot 4 en 3 jaren gevangenisstraf. Namens P. trad voor de Hoge Raad op mr. A. G. Veldhuis uh Amsterdam, die zich conformeerde aan een door hem inge diende memorie van cassatie. Mr. L. de Groot te 's Gravenhoge lichtte namens requirant C. een vijftal cassatie middelen toe. De advocaat-generaal zal in beide zaken concluderen op 2 Juni. In Schoonhoven zijn tachtig mensen ziek geworden na het eten van ondeugde lijke worst. Een bacteriologisch onderzoek heeft uitgewezen dat de worst besmet was met paratyphusbacillen Alle vlees en vleeswaren van de slager, die de worst had verkocht, zijn in beslag genomen. Van de tachtig paratyphus-patiënten zijn er zes in het ziekenhuis te Gouda opge nomen. Twee van hen, de heer en mevrouw Deumes, beiden 70 jaar oud, zijn ernstig ziek. De andere vier verkeren niet in levensgevaar. De kustvaarder „Elisabeth" (146 brt), die sedert 1 Februari op het strand bij Terheyden (Z.H.) zat, is vlot gekomen. Het schip is verkocht aan de firma Ver meer in Spijkenisse, die het van het strand heeft gesleept en naar Spijkenisse ge bracht. Vermoedelijk zal het schip wor den gesloopt. De „Elisabeth" heeft bijna geheel onder het zand gelegen. Om het schip te bergen heeft men gaten in de scheepshuid ge maakt en daar balken door gestoken,"na dat met stralen water het zand zoveel mogelijk er uit was gespoeld, is het schip uit het zand gelicht en in zee getrokken. België heeft thans ook zijn vliegende schotel.Toen een fotograaf van „Le Peuple" nabij Charleroi Zondagavond naar huis ging, hoorde hij een ongewoon geluid. Toen hij naar de lucht keek zag hij een vreemd voorwerp dat zich snel voortbewoog en een witte staart achter zich liet. De fotograaf slaagde er in een opname van dit ver schijnsel te maken, juist op het ogenblik dat het voorwerp, na een ogenblik stilge staan te hebben in de lucht, zich omwen telde en toen een schitterende schijf bleek te zijn. Het verschijnsel verdween na een tiental seconden en de witte staart werd langzaam door de wind uitgeveegd. Ook andere personen zouden, aldus het blad, dit merkwaardige verschijnsel hebben waarge nomen. De beide foto's die Le Peuple gis teren afdrukte, hebben veel weg van nacht opnamen van de maan. Om de lichtende schijf bevindt zich een onregelmatige kring welke uitloopt in een grillige staart. Op merkelijk is echter, dat deze staart met de aarde verbonden schijnt te zijn. ADVERTENTIE UW MATRASSEN bijgevuld of vernieuwd MAAKLOON 1 pers. 12.50. 2 pers. 15.- HAARLEMS MATRASSENHUIS H. DE GRAAFF Gr. Houtstraat 103 Tel. 11485 Haarlem Joseph Ernest Kardinaal van Roey, die als Kardinaal Legaat de feestelijkheden van 100 jaar Kromstaf heeft bijgewoond is Maandagmorgen door Koningin Juliana op Paleis Soestdijk ontvangen. Willem Polak, een der zeven uit de Bredase gevangenis ontsnapte oorlogsmis dadigers is in het afgelopen weekeinde ge arresteerd in Hannover, waar hij onderdak gevonden had bij een Duitse handelsreizi ger S. en leefde onder de naam Reffort. Hij was in het bezit van een vals Duits per soonsbewijs, waarop die naam voorkwam. Het huis van de Duitser S. werd in de nacht van Zaterdag op Zondag door de politie omsingeld. Toen de inval begon, heeft Polak nog getracht door een venster aan de achterzijde van het huis te ont snappen. Hij liep recht in de armen van de aldaar opgestelde politiemannen. Men verwacht dat de Nederlandse rege ring spoedig om zijn uitlevering zal ver zoeken, waarna de Duitse rechters zullen hebben uit te maken'of de Duitse wet uit levering toelaat. Ook Polaks eerder gevatte trawanten Bikker, Faber en De Jonge bevinden zich nog steeds in „Schutzhaft" in Duitsland. Maandagmiddag heeft een felle brand gewoed in een verffabriek in de Valkema- straat te Huizen. Het vuur breidde zich zeer snel uit doordat een partij cellulose- verf vlam vatte. Twee huizen, die in de nabijheid van de fabriek staan, werden ontruimd, ma,ar de brandweer wist te voorkomen dat de panden werden aange tast. De fabriek, die pas verbouwd was, is grotendeels uitgebrand. Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan tussen haakjes achter de naam van het schip vermeld. Naar Indo nesië en Nieuw-Guinea: m.s. „Oranje" (27 Mei); naar de Antillen: m.s. „Helicon" (28 Mei); naar Suriname: m.s. „Stentor" (27 Mei); naar Zuid-Afrika en Z.W.-Afrika: m.s. „Winchester Castle" (23 Mei); naar Canada: s.s. „Groote Beer" (23 Mei), en s.s. „Zuiderkruis" (27 Mei); naar Zuid- Amerika: m.s. „17de Octobre" (23 Mei); naar Australië en Nieuw-Zeeland: via En geland (23 Mei) NIETS OM AAN TE TREKKEN. Het publiek in een concertzaal te Napels waar de Amerikaanse zanger Frank Sinatra („The Voice") en zijn vrouw Ava Gardner zouden optreden, werd oproerig toen bleek dat Sinatra alleen optrad. Het publiek, dat voor de goedkoopste plaatsen 4500 lire had neergeteld het dubbele van de prijs bij een concert van de Italiaanse tenor Ben- jamino Gigli eiste zijn geld terug. De politie moest er aan te pas komen om de orde te herstellen. Ava deelde later aan verslaggevers mee dat zij niet kon optreden „omdat zij niets had om aan te trekken". De bagage was niet op tijd aangekomen. 45. Pat en Panda vonden, dat de agent Joris wel wat gemakkelijk had laten ont komen, doch deze hield vol, dat als je uit kijkt naar iemand, die als dame is ver momd, je onmogelijk kunt verwachten, dat hij opeens als heer te voorschijn zal ko men. Terwijl zij hierover nog aan het re deneren waren, kwam een vriendelijk heertje op hen af. „Wel, wel", riep hij, „daar hebben we de heer O'Nozel en zijn assistentje! En hebben jullie mijn handvis al gevonden, nu jullie naar ik zie assistentie van de politie hebben gekre gen?" „Wie is dat?", fluisterde de agent. „Dat is professor Bottebleker, de eigenaar van de gestolen vis", antwoordde Panda. „O, hem", zei de agent, „ik moet thans mijn ronde vervolgen!" En hij verwijderde zich haastig. „Ik heb goed nieuws voor u, professor", zei Pat O'Nozel, de geleerde de hand drukkend, „dat dief is spoorloos ver dwenen". „Ik ben blij dat te horen", zei de professor, „maar.eh. is dat wel goed nieuws? Als de dief verdwenen is, kunt u hem toch niet vatten?" „Luister", zei Pat wijs, „dat dief kan harder lopen dan ik, dus met geren en gedraaf vat ik hem niet en bovendien stoort het de con centratie van mijn gedachtens. Maar van nu af aan wordt de strijd niet langer met de benens, doch met het hoofd gevoerd; zijn brein tegen het Mijne! Hij heeft geen kans!" Maandag is een autobusdienst geopend tussen Winschoten en Leer (Duitsland). Deze dienst is in de plaats gekomen van de busdienst WinschotenBremen, die niet voldeed. Twee keer per dag rijdt een Duit se bus van Leer naar Winschoten en terug; een Nederlandse bus legt eveneens twee keer per dag het traject af. De opening van de busdienst geschiedde met enige plechtigheid. Een bus van de G A.D.O. bracht een aantal Duitse gasten uit Leer naar Winschoten, waar in hotel Dommering een diner werd aangeboden. Verscheidene autoriteiten voerden hier het woord, die allen hun vreugde uitten over het feit, dat met de instelling van deze ver binding de nauwe betrekkingen die steeds tussen Oost-Groningen en Oost-Friesland hebben bestaan, weer zijn aangehaald. Een Deense nylonfabriek zal in Emmen een fabriek voor nylonkousen stichten. In deze fabriek zal een honderdtal arbeids krachten, zestig mannelijke en veertig vrouwelijke, werk vinden. De gemeente raad van Emmen heeft besloten voor deze fabriek binnen de tijd van twee maanden een industriehal te bouwen en toegangs wegen aan te leggen. Vóór de raadszitting was een telegram ontvangen van de Vereniging van Tricot- en Kousenfabrikanten, waarin zij ver klaarde, in de vestiging van een Deense kousenfabriek een gevaar te zien voor de Nederlandse kousenindustrie. De Ommelanden Twee bestuursleden van De Ommelanden de heren J. T. Wieringa en J. Akkerman overwegen in kort geding door de president van de rechtbank te Groningen te laten uitmaken welk bestuur thans rechtsgeldige besluiten kan nemen. Tevens zou het een uitspraak van de rechtbank wensen, waarbij het de oud directeur van De Ommelanden, de heer F. de Boer, verboden wordt het terrein van De Ommelanden te betreden DJANGO REINHARDT OVERLEDEN. De bekende jazz-guitarist Django Rein- hardt, vele jaren leider van 't kwintet van de „Hot Club de France", is Zaterdag avond in Fontainebleau overleden. Watersnood. Maandag zijn grote gebieden van de Amerikaanse staat Dpuisiana onder water gelopen. Ruim 150(J gezin nen moesten hun woningen ontnwrnen. Door een aardschuiving zijn vijf spoor wegarbeiders bedolven, drie huniaer konden warden gered. In het afgelopen weekeinde is in enkele delen van Loui siana bijna dertig centimeter regen ge vallen. Sprookjes. Volgens de Amerikaanse auto riteiten in Berlijn hebben de Oost-Duit se communisten „herziening" van de sprookjes van Grimm an Andersen ge last. De sprookjes dienden gezuiverd te worden van kapitalistische elementen en verrijkt met „socialistisch-realisti- sche waarden". „Neues Deutsohlan-d", het blad van de Oost-Duitse (commu nistische) SED, geeft een aantal voor beelden hoe het sprookje van „Asse poester" herschreven is. De koning wordt bijvoorbeeld „ontmaskerd" als een „domme kleine despoot" en zijn raadgevers als „belachelijke bureau craten". Proces. In Dortmund is een proces begon nen tegen zeven leden van een kleine groep „Bewegung Reioh" die er van beschuldigd worden een geheime neo-nazistische groep gevormd te heb ben, welke zich tegen de grondwet richt. De belangrijkste beschuldigde is Hemrich Vetter, ex-„gouwleider" van Westfalen. Relletjes. Maandagavond is bekend ge maakt dat, er bij de relletjes in de stad Kano Noord-Nigeria20 personen ge dood en 143 gewond zijn, onder wie drie politieagenten. De relletjes waren beperkt tot Kano. Bijval. De ministers van Buitenlandse Za ken van Zweden, Noorwegen en Dene marken hebben besloten, Churchills voorstel voor het houden van bespre kingen op het hoogste plan met de Sovjet-Unie, te steunen. Verkiezingen. Het Hongaarse ministerie van Binnenlandse Zaken heeft in een communiqué medegedeeld, dat bij de Zondag gehouden algemene verkiezin gen 98.2 procent der kiezers op de can- didaten van het volksfront heeft ge stemd. Dit waren de enige candidaten, waarop gestemd kon worden. Ruim 98 procent der totaal 6.510.859 Hongaarse kiesgerechtigden heeft gestemd. Levensbelang. Op een persconferentie ter gelegenheid van het congres van de In ternationale Kamer van Koophandel te Wenen heeft de president van het Franse nationale comité der Interna tionale Kamer van Koophandel, Mer- cier, verklaard, dat nauwere economi sche en politieke unie van Europa een noodzakelijk levensbelang is. Volgens onofficiële berichten zijn Mexico, Ne derland, Joegoslavië, Zweden, Spanje en India gekozen als de zes nieuwe le den van de 12-landen-commissie. De V.S., Engeland, Frankrijk, West-Duits- land, Canada en Italië blijven zitting houden. Koningin. Koningin Salote Toepoe, heer seres van de Tonga-Archipel, een eilan dengroep in Polynesië, is Maandag in Southampton aangekomen. Zij zal de kroning van Koningin Elizabeth bijwo nen. 35 jaar geleden besteeg de Ko ningin de troon. Zij is 53 jaar oud, weegt 127 kg. en is 1.90 meter lang. Zondagavond wordt door de Avro een uittreksel uitgezonden van het nieuwe zangspel „Zonne-Maria", bestaande uit achttien liedjes, waarvoor Toon Hermans de tekst en de muziek heeft geschie /er>. De uitzending duurt een half uur. Onder meer werken er aan mede het orkest „De Zaaiers" onder leiding van Jos Cleber, die de arrangementen maakte, alsmede een koor en solisten. Toon Hermans heeft zich in deze „musi cal" uitgeleefd in melodieuze muziek, waarvoor hij in het cabaret geen gelegen heid had. Er bestaat een mogelijkheid, dat deze „musical" het volgend seizoen in ons land (door het gezelschap van mevrouw Bouwmeester) zal worden vertoond. Pler- mans zelf heeft, zoals de lezers weten, an dere plannen: in zijn studio te Amsterdam is hij druk bezig met de voorbereidingen voor zijn nieuwe programma met vele tot dusver onbekende medewerkers. Van de uitzending zullen opnamen op de geluidsband worden gemaakt, die naar Amerika worden gestuurd ter kennisne ming door specialisten in het amusements bedrijf aldaar. IJ het roken van een pijp, sigaar of cigaret, geven we er ons geen reken schap van, dat dit genotmiddel een magi sche oorsprong heeft, noch dat het oor spronkelijk gebezigd werd voor waarzeg gerij, genezing, verdoving en het opwekken van trance-toestanden. Hierop thans dieper iyi te gaan, zou waarschijnlijk te veel van uw geduld vergen. Genoeg zij, dat het roken in velerlei vorm bij talloze oude culturen kan worden geconsta teerd. Reeds 3000 jaar v. Chr. was het o.m. bij de Egyptena- ren bekend en er bestaat een prachtige afbeelding van de rokende pharao Sethos I (on geveer 1300 v. Chr.). De Grieken uit de oudheid wisten reeds te vertellen van vreemde volken bij de Donaumonding en in het Oosten, die de narcotiserende rook van sommige planten inademden, niet als geneesmiddel, of ter beoefening van de magie, zoals bij de Grieken, de Romeinen en vele volken in Mesopotamië voorkwam, doch als genotmiddel. Hoewel we dus kunnen aannemen dat het roken reeds zéér oud is, mag ons dit toch niet tot de conclusie verleiden dat ook de tabak toentertijd reeds bekend moet zijn geweest. Immers, deze oude volken kunnen hiervoor allerlei andere meer of minder welriekende planten hebben gebe zigd. De priesters bij het orakel van Delphi gebruikten bijvoorbeeld de rook van lau rierbladen en gerst, en voorts zullen ook xvierook en myrrhe in vele gevallen een rol hebben gespeeld. Maar aan de andere kant is het eveneens voorbarig de stelling op te werpen, dat de tabak vóór de ontdekking van Amerika in andere werelddelen onbekend zou zijn ge went. Het heeft immers een volle eeuw geduurd eer de tabak enige vaste voet in West-Europa kreeg (en Oost-Europa deed er nog een eeuw langer over). Is het dan redelijkerwijs aan te nemen dat deze plant, nadat zij in 1605 door de Portugezen naar Japan was gebracht, slechts luttele jaren heeft nodig gehad om in de reusachtige uitgestrektheid van Azië overal in cultuur te worden gebracht? Is het aannemelijk, dat de talrijke en uitermate conservatieve bevolking van deze gebieden in een handomdraai zich een vreemde gewoonte zou heb ben eigen gemaakt, een ge woonte, die strijdig was met hun traditie en bovendien afkomstig was van vreemde- lingen, van wie vrijwel niets werd overgenomen? Laten we kort zijn. Reeds sinds 551 jaar v. Chr. roken de Chinezen, het meest con servatieve volk ter wereld, dat thans nog precies dezelfde pijpen gebruikt als de af beeldingen uit de tijden van vroegere dy nastieën ons laten zien. Bovendien groeit daar te lande de nicotine rustica, een ta baksplant die door vele deskundigen als inheems voor Zuid-Oost Azië wordt be schouwd en waartoe ook de in Turkije ver bouwde soorten behoren. Wat ligt er dan meer in de rede dan het Oosten de eer te laten van oudsher zijn eigen tabak te hebben gerookt? Bij de tabak kunnen we nog wel iets langer verwijlen, want u was in oorlogs tijd ongetwijfeld ook d'e mening toegedaan dat die surrogaat cigaretten alle rookgenot illusoir maakten, om de eenvoudige reden dat de nicotine er in ontbrak? Die opvat ting was dan beslist onjuist, want nicotine geeft niet de smaak aan een cigaret. Daarover morgen. i (Nadruk verboden) H. PéTILLON,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1953 | | pagina 2