Onze puzzle Nederlandse mantels staan in Parijse uitstalkasten Gracieuze kledij der Indiase vrouw Egypte en het Evangelie ZATERDAG 30 MEI 1953 10 Revue van exportconfectie in Amsterdam HOE DRAAGT MEN DE SAREE? Tweemaal plezier van soepvlees Rabarbergerechten DIT MAKEN WE ZELF Is dit ideetje iets voor u WEET U WEL DAT KERKELIJK LEVEN Anti-slipschool voor automobilisten Letter-variaraadsel <~Öoor rouw Als altijd een halfjaar op de tijd vooruit, hebben de Nederlandse confectionnairs de mode voor de komende winter al getoond en ze hebben daartoe in het Amsterdamse Amstelhötel het schouwspel Fashion Fairies Modesprookjes doen opvoeren Onder strakke regie van mevrouw Hans Elias, die telkens zes mannequins het podium op zond met een lila prijsbordje voor het goedkope genre, een grijs bordje voor de middenklasse en geel voor de prijzige modelgroep. En langs dat podium zater de meer dan honderd buitenlandse inkopers, die ijverig met een ballpointje op blocnootjes noteerden wat ze straks besteller gaan. Op die blocnootjes moeten de vijf en zeventig millioen gulden bij elkaar geschreven worden die Nederland ook dit jaar weer aan dameskledij exporteren wil. Vooral aan mantels, want dank zij de voortreffelijke en zeer modieuse wollen stoffer, van Tilburg hebben de Nederlandse mantels zelfs een plaatsje veroverd in de étalages op de Champs Elysées in Parijs Van rijk en vrolijk coloriet zullen ko mende winter die mantels zijn, van mosgroen en wijnrood, hel rood en fel lila en dan ook nog beige en grijs, doch dan van geribde tweed of ruige zibe- line. Er waren getailleerde en zelfs zeer nauwsluitende strakke jassen, die dan een rond kraagje hadden, liefst met een randje persianerbont. Doch de meeste jassen blijven ruim, van cape model, dat soms verbreed was tot vleermuis-vleugels. De schouders rond en wijde mouwen, nauwsluitend om de pols. Een enkele maal met zware zak ken, en een enkele maal nog met brede shawlkraag van 't vorig jaar. Niet opge smukt, met maar één eenzame knoop, doch soms met vreemde zware stiksels in de rug: een diagonaal kruis of brede horizontale banen. Zeer fraai de teddy mantels, met aangehaakte pasjes aan de voorkant. Voor sportieve slanke vrouwen de lange suède mantel in hard geel, gifgroen en fel rood. En nieuw ook de modieuse regenmantels, waar van de mooiste was een zwarte met in geweven rode zijde, zodat het zwart en rood tezamen een prachtig donker rood changeant effect te zien gaven. De mantelpakjes mode is verdeeld door de controverse: nauwsluitend en klassiek (en dan dit jaar zeer nauw sluitend) of met het ruime jasje dat pas net even onder de heupen aansluit en in de taille ruim en soepel is, ge schikt voor vrouwen die „mooi" lopen, voor alle andere een hobbezak. De ruime jasjes waren vaak van tweed, soms afgezet met een fluwelen kraagje. De jurken alle zeer eenvoudig en merendeels met hoge halzen, in tegen stelling tot de aangekondigde „kousen- lijn" van de van de hals afstaande kraag; die had alleen een heel enkele avondjapon: een lage hals met een kraag er slordig langs. Zelden zagen we ceintuurs en ook de knopengar- nering had men slechts spaarzaam toe gevoegd. De kleuren: zwart en donker grijs, blauwgrijs, wat mosgroen en het muizenkleurtje. De mouwen glad, even als de rokken. Van grote eenvoud en van goede smaak getuigden deze Modesprookjes en van goed vakmanswerk, zodat de buitenlandse kopers na afloop geani meerd hun orders konden plaatsen. Soms zo geanimeerd dat de confection- nair er van bezweek: we zagen een reus van een Amerikaan een Amster damse mode-man zo goedkeurend op de schouder kloppen, dat hij door de knieën ging. Namiddagjapon in kreukvrije „evcrright" met geplisseerde volant. „Mij kost het nog geen twee minuten om mijn saree om te slaan," begon onze „lerares". Het was een avondfeest in de ambassade van India. Vol bewonde ring blikten de gasten naar de prachti ge en sierlijke gewaden der Indiase dames. Een bekoorlijke schone, wier wieg nabij de Ganges stond, vertelde ons toen het geheim van de saree. „Toch is het voor haar, die het nooit hebben geprobeerd, wel een beetje moeilijk. Nu echter enige mode-ontwerpers van betekenis zich voor avondjurken heb ben laten inspireren door onze kleurige, elegante saree, is het wel aardig om iets over dit kledingstuk te vertellen." Wie de saree goed draagt, moet eigen lijk niets anders doen dan een reeks langzame, elegante, harmonische bewe gingen uitvoeren. De saree is een rhyth- mische dracht, weet u! Om geheel tot zijn recht te komen en tot de mensen te spreken, moet de saree bewust en weloverwogen, dus beheerst gedragen worden. Bent u klaar met uw make-up? Zit uw haar goed? Hebt u uw schoenen aan? Dit laatste is erg belangrijk, om dat de hoogte van uw hakken bepaalt hoe de saree valt. Als u naar een avond feest gaat, draagt u dan vooral een korte choli, zoals die welke de dame op foto nr 1 draagt. Des ochtends of des middags kunt u beter een blouse dragen, die lang is. Dat is beter van smaak en voorkomt, dat u bruin wordt! Ik hoorde, dat ook in het Westen de rage van bruin willen zijn z'n langste tijd gehad heeft! En nu rustig, mevrouw. Werp de saree op het tapijt ter linkerzijde van u. Neem de top van de binnenkant in de hand en werk hem netjes in uw rok. Hou dan het ingestopte stuk in, breng uw rechter arm op de rug en ga verder met het in stoppen van de saree totdat u het kle dingstuk vasthebt als op foto 2. De overtollige stof bevindt zich nu ter rech terzijde van u. Weer verder gaan met instoppen totdat uw rok geheel be dekt is. Neem dan de saree hoog in de linker hand en ga de plooien maken als op foto 3. Wees vooral niet te haastig, want het effect en de schoonheid van de saree worden goeddeels door de plooien bepaald. Maak die plooien onge veer 11 cm breed en doe het tussen duim en vinger. Hebt u nu de plooien, alle maal even breed!, goed in uw hand? Ja? Goed, haal nu eens flink diep adem, dan komt er ruimte om de plooien keurig in te stoppen. Juist, recht onder uw neus. Eventueel kunt u ze nog be vestigen met een broche of sierspeld. De rest is eenvoudig. Neem wat er over is van de saree in de hand, houd het achter u en vervolgens naar voren zoals u op foto 4 ziet. Dan werpt u het, als op foto 5 over uw linkerschouder en laat het achter u vallen als op foto 6 of bedek er uw hoofd mede als op foto 7. Dit laatste is echter tegenwoordig een beetje uit de mode in India. Laat u het achter u hangen, dan moet de paloo (dat is het versierde stuk) minstens een hal ve meter lang zijn. Ja, en dit is nu het geheim van hoe een saree aan te trekken en te dragen! Wanneer we eens een extra geurige soep willen eten, gaan we uit van een sterke bouillon, gemaakt van groenten of vlees. Voor een liter goede groentebouillon ne men we 250 gr. gemengde groenten en wanneer deze een half uurtje getrokken zijn hebben we de grondslag voor een lekkere groenten-, vermicelli-, rijst- of tomatensoep. Willen we een goede vleesbouillon be reiden, dan kopen we een stuk soepvlees, bijv. klapstuk, bouilli, schenkelvlees, vang- of neklappen of krabjes. Bij het trekken gaan enkele opwekkende bestanddelen uit het vlees over in het kooknat. De waarde volle eiwitten echter blijven voor het grootste deel in het vlees achter. Gekookt vlees is dan ook een prima voedsel en, op een goede manier klaargemaakt, zal het ook smakelijk zijn. Als we „goede" soep op tafel willen zetten, kunnen we de dag daarvóór tijdig de bouillon trekken en dan vast van het gekookte vlees smullen. Koken van vlees Eerst het water aan de kook brengen met zout en desgewenst een laurierblad, stukje ui, schijfjes wortel en peterselie- stengels, bij kalfsvlees foelie gebruiken. Wanneer het water kookt, het vlees erin leggen en de warmtebron temperen, zodat het water tegen de kook aan blijft en niet echt kookt. De pai goed gesloten houden. Kooktijd rund- en paardenvlees 2'/2 a 3 u. Kooktijd kalfsvlees 1 uur. Kooktijd klein gesneden vlees 1 uur. Gebruik van gekookt vlees Door aardappelpurée, stoofpot of stamp pot van wortelen of groene groenten: klapstuk of bouilli met zure saus of to matensaus; lichte of bruine ragout; rijst of macaroni met vlees; croquetjes; vlees sla; vleeskoekjes. In de winkels zien we tussen de eer ste voorjaarsgroenten ook al weer de aanlokkelijk uitziende rabarber. Deze eerste rabarber, die uit de kassen komt, is nog heerlijk zacht en friszuur. Later in het seizoen wordt de schil pas stugger en wordt ze ook zuurder en vaak wrang. Gelukkig zijn er wel hulpmiddelen om deze nadelen te doen verdwijnen, maar het is toch zeker een tractatie eens deze jonge rabarber op tafel te brengen. Rabarbercompóte: 1 bos rabarber of minder, 2 dl. water, 200 gram suiker, aardappel meel. De rabarber schoonmaken, in gelijke stukken snijden en wassen. Water en suiker even laten koken en hierin de rabarber voorzichtig, zonder koken, zacht laten worden, 10 minuten. De rabarber overdoen in een compöteschaal, het vocht binden met aangemengd aard appelmeel en er over gieten. Rabarbermoespudding: Vj 1. rabarbermoes, 150 gr. suiker, 12 gr. gelatine (waarbij wat rode). Het moes iets laten afkoelen, de ge weekte gelatine en de suiker er in op lossen. De massa, wanneer ze begint te binden, overdoen in een met koud water omgespoelde puddingvorm. De stijf ge worden pudding keren. Kleeft de pudding aan de vorm, dan de vorm voor het keren even in heet water houden. De pudding geven met vanillesaus of met room die met wat suiker is stijf geklopt. Rabarberpie: Voor het deeg: 100 gr. bloem, 50 gr. boter, 'A dl. water, 2 gr. zout (of iets minder). Voor het vulsel: klein ge sneden rabarber met veel suiker ge mengd, of rabarbermoes. Boter, bloem en zout in een kom doen, de boter fijn hakken en met de bloem vermengen tot een kruimelige massa verkregen is. Zoveel water roerende toevoegen, dat het deeg samenhangt en een stevige maar soepele bal gevormd is. Het dieeg op een met bloem bestoven tafel uitrollen tot een lap, die zo groot is als de bovenkant van het schoteltje, waarvoor hij gebruikt wordt. Het vulsel in het schoteltje leggen en de deeglap er over leggen. Het deeg langs de kan ten van het schoteltje afsnijden en op de rand van het schoteltje drukken of het deeg iets groter houden en om de rand heenvouwen. Van de deegresten een versiering maken en deze met water op het deegdeksel bevestigen. Het deeg met geklopt ei bestrijken. Voor een zoete pie kan het deeg met melk be streken en met suiker bestrooid wor den. Het schoteltje in een vrij warme oven zetten (met weinig onderwarmte), die na een poosje getemperd moet wor den. Als de oven in het begin te weinig warm is, heeft het deeg kans naar bin nen toe af te glijden. De pie 'A uur a A uur in de oven laten staan. De vrouw die zich graag goed kleedt weet, dat geen enkel toiletje helemaal af is, als ze er niet een bijpassend hoedje bij draagt. Nu zou het natuurlijk wel een beetje te kostbaar worden, als we bij ieder japonnetje of mantelpak een hoed zouden moeten kopen. Daarom verzonnen wij er iets anders op en wat denkt u van dit resultaat? We gaan naar één of andere zaak en kopen hier een paar oorwarmers. U kent ze wel, het is zo'n veer die om het hoofd sluit, met twee lapjes die de oren bedekken. Deze oorwarmers zijn niet duur en hebt u er een paar aangeschaft, dan kunt u uw fantasie de vrije loop laten. U kunt ze overtrekken b.v. met bont, misschien hebt u nog een restje liggen? We kun nen eerst het beste een vorm maken van papier, want u ziet op het plaatje dat de vorm wat gewijzigd is. De band in het midden is verbreed en ook de stukjes die de oren moeten bedekken zijn breed en lopen geleidelijk over in de vorm van de band. Natuurlijk be waart u de vorm en als het bont u ver veelt of u hebt onverwachts iets anders nodig, dan overtrekt u het geheel met ander materiaal, dit is in een wipje klaar en alle materiaal is geschikt. Wij wensen u veel succes met dit idee en hopen dat u er veel plezier van zult hebben. vuil geworden speelkaarten met benzine kunnen wor den schoongemaakt? Na de reiniging moe ten de kaarten dan weer met talkpoeder glad gemaakt wor den. In plaats van benzine kunt u ook eau ue cologne ge bruiken; dan blijven de kaarten namelijk glad. De zijkanten van de kaarten kun nen het best schoon gemaakt worden als de kaarten stevig bij elkaar gebonden zijn. ADVERTENTIE Eén der landen, dat ten nauwste verbon den is aan de totstandkoming van de ge schiedenis, die de Bijbel ons geeft, is Egyp te. Nog steeds valt daar veel te leren en nog steeds dient de Kerk daar haar voordeel mee te doen. Er valt op velerlei terrein kennis op te doen, waarvan het goed is de waarde er van in te zien en er vervolgens van te profiteren. Het is daarom, dat we eens willen luiste ren naar prof. dr. C. J. Bleeker, die, zoals hij in „Kerk en Wereld" vertelt, onlangs zes weken in het land van de Nijl heeft doorgebracht. Het oude Egypte, dat hem door jarenlange lectuur vertrouwd was, is prof. Bleeker nu meer dan ooit een levende en intens boeiende werkelijkheid geworden. Daartoe heeft de kennismaking met het tegenwoordige land meegeholpen, speciaal de aanraking met het leven op het land. Men krijgt er het gevoel, dat de geschie denis in het Nijldal 4000 jaar heeft stilge staan. Hier gaat de wereld van het oude Oosten voor ons open. Het gaat dan om de achtergrond van de Bijbel. Het is duidelijk, dat men de Bijbelse gedachtenwereld en het oude Christendom niet kan begrijpen, wanneer men dit Oosten niet heeft gezien. Prof. Bleeker behoort niet tot die Egyp tologen, die oogkleppen dragen en daarom alleen maar belangstelling tonen voor de resten van de cultuur van het oude Egypte. Het moderne Egypte is voor hem even fascinerend als het oude. Bij het over schrijden van de Egyptische grens vindt er een gebeuren plaats dat geestelijk grote betekenis heeft. De Westerling, de Chris ten, treedt binnen in een Oosters, een Mos lims gedachtenklimaat. Voor hem geldt het gezegde van een wijsgeer, dat een reis om de wereld voor de mens een ontdekking van zijn eigen wezen is. Nergens zó christen Er is geen plaats waar hij zich zó chris ten voelt als daar. Nimmer kan de chris ten zó duidelijk leren inzien, dat de Wes terse wereld door het Evangelie gestem peld is als wanneer hij de Egyptische sa menleving gadeslaat en de reacties van de mensen daar in de vreemde observeert. Van één kant krijgt hij respect voor de Islam, die aan millioenen in Egypte gees telijke binding geeft, hen van diepe eer bied voor Allah vervult en hun enkele eenvoudige zedelijke beginselen inprent. Van de andere kant ziet hij aan tal van tekenen, dat de gezindheid van de barm hartigheid door daadwerkelijk hulpbetoon zwak vertegenwoordigd is. Het Evangelie van Jezus Christus heeft in Europa eens en voorgoed het besef gewekt, dat de lief de de meerdere is van geloof en hoop. Opnieuw wordt de waarheid verstaan van de stelling, dat Israël en Hellas de geestelijke voorouders van de Europese beschaving zijn. De Oosterling mist in het algemeen zegt prof. Bleeker de zakelijke belangstel ling, de drang tot dat denken, dat proble men stelt en tracht te doorgronden, de dorst naar de waarheid om de waarheid. Een feit is, dat de kennis vaak niet verder reikt dan wat voor practische doeleinden bruikbaar is. Het zijn de Grieken geweest, die ons gebracht hebben tot het vrije, vor sende denken. Een uitschakelen van de functie van de ADVERTENTIE In 1 dag retour UW MATRASSEN bijgevuld of vernieuwd MAAKLOON 1 pers f 12.50. 2 pers f 15.- HAARLEMS MATRASSENHUIS H. DE GRAAFF Gr. Houtstraat 103 - Tel. 11485 Haarlem Na een onrustbarende stijging van het aantal ongevallen tengevolge van slippen met auto's werd enige jaren geleden in Engeland een anti-slipschool geopend door een Londense autobusonderneming. Chauffeurs van dubbeldekbussen krijgen daar. een training in slip-techniek. Reeds spoedig was het gunstige resultaat van deze trainng in het Londense verkeer merkbaar. In navolging van dit Engelse initiatief en in samenwerking met de Londense bus onderneming is nu in ons land de „Eerste Nederlandse Anti-slip School" opgericht. Men hoopt hiermede een verkeers-tech- nisch belang te dienen. Het ligt in de be doeling aan rijbewijshouders een training in slip-techniek te geven en hun na met goed gevolg afgelegd examen een „anti slip certificaat" uit te reiken. Met mede werking van de Amsterdamse verkeers politie heeft men voor gebruik als instruc tie-baan de beschikking kunnen krijgen over een startbaangedeelte op de lucht haven Schiphol. menselijke rede bij de ontginning van gods dienstige waarde acht prof. Bleeker onjuist omdat de Griekse geest er door zou ver dwijnen met als gevolg, dat Europa cultu reel en godsdienstig op een Middeleeuws peil zou terugvallen. Prof. Bleeker is verder van mening, dat wij in het Westen en dus ook in ons land, ook in onze kerkelijke wereld enigszins lijden aan een zekere bewustzijnsveren ging die reeds ontstond in de bezettings jaren. Wellicht staart men zich in kerkelijk Nederland teveel blind op bepaalde theo logische en kerkelijke problemen. Het ge vaar bestaat, dat men teveel naar één pa troon wil snoeien en hakken. Gods wereld is groter dan onze dogmatiek. De geest laat zich niet binden. Prof. Bleeker waarschuwt tenslotte tegen het voeren van een struis vogelpolitiek. Men kan niet voorbijgaan aan de Islam, die een nieuwe Oosterse we reld opent. „Het Oosten is een deel van de aarde, waar misschien belangrijker be slissingen vallen voor het lot der mensheid dan in ons werelddeel." De godsdiensten In „Encyclopedia Britannica" kon men onlangs een statistiek lezen omerent de verhoudingen van de wereldgodsdiensten in 1953. Ze lijken ons interessant genoeg er de belangrijkste van te noemen. Wanneer men het totaal aantal bewoners der aarde stelt op 2.367.737.000, dan is on geveer een vijfde deel hiervan Rooms- Katholiek, n.l. 425.508.220 mensen terwijl het aantal Protestanten geschat moet wor den op 196.503.520 en dat der Orthodoxen op 128.280.414. Uit deze statistiek blijkt verder, dat er 315.699.603 Mohammedanen en 11.532.500 Joden zijn. Nog enkele cijfers van de voornaamste heidense godsdiensten? Hier zijn ze: er zijn 300.290.500 Confu- cianen en 255.715.000 Hindoes. ADVERTENTIE Van de gegeven letters moeten met toevoeging van 2 letters woorden worden gevormd. Deze toe te voegen letters moe ten respectievelijk de le en laatste letter vormen van elk woord. Hierna zijn van boven naar beneden op de le en laatste rij verticaal 2 spreekwijzen te lezen. A A D G Oplossingen moeten G I M N worden ingezonden aan A E M P onze bureaux Grote A G M N Houtstraat 93 of Soenda- E G L M plein 37 te Haarlem, of 0 R I K Kennemerlaan 186 in E I K T IJmuiden en uiter- E O K S lijk Woensdag om 17 AALT uur in ons bezit zijn. Op E K L E de omslag of briefkaart E E K U aan de adreszijde ver- C I N O melden: „Oplossing E E N I puzzle" en geen mede- A A N V delingen toevoegen of N A A V bijsluiten. De goede op- 1 L M T lossingen dingen mee A I N W naar de drie geldprijzen, Z A K I ad. f 7.50, f 5 en f 2.50. De oplossing van de vorige puzzle is: Horizontaal: 1. intens; 5. meisje; 9. zeventien; 10. de ler; 11. eelde; 12. kralingen; 13. wringen; 15. legende; 17. begeren; 19. barsten; 21. verliezen; 23. vrede; 24. radio; 25. tande loos; 26. tonnen; 27. naties. Verticaal: 2. navolging; 3. einde; 4. snikken; 5 men taal; 6. indringer; 7. jolig; 8. branie; 9. zeeuw; 14. garnizoen; 16. nutteloze; 17. bevers; 18. nazaten; 19. bananen; 20. niets; 22. rodeo; 23. viert. Winnaars van de vorige puzzle: 1 C. P. v. d. Bosch, J. P. Coenstraat 6, IJmuiden f 7.50. 2 G. J. van Wunnik, Indischestraat 114, Haarlem f 5. 3 W. A. Kuijken, Joh. Verhulstlaan 30, Heemstede f 2.50.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1953 | | pagina 12