Tweede Kamer bezag erfrecht in herzien Burgerlijk Wetboek Uitgaan in Haarlem William Wyler's nieuwste film ..Carrie" Agenda voor Haarlem Koninklijk paar woonde een concert in de hoofdstad bij Een Eeuw Geleden Oranjeboom f 11.25 Blijdschap bij K. V.P. en V.V.D. over liberaalgeluid bij P.v.d.A. Hoe is het ontstaan? oordeel., is orvze aanbeveling! Het melodrama toch nog bedwongen Hoofdfiguur onvolledig wZlUeexb Waar II dil embleem ziel is hel fcest bier drinken. A B R. M E E R Luisterrijk banket in Paleis op de Dam STRIJK EN ZET Commando-Makassar meldt overgave van 260 man Kerkelijk Nieuws Kleuter brak been bij het wippen 1 Na Houtje-Touwtje nu Clipscoat Uit de Opregte Haarlem sche Courant van 12 September 1853 VRIJDAG li SEPTEMBER 1953 T" 99 (Van onze parlementaire redacteur) Een voorstel van minister Suurhoff tot wijziging van zijn begroting in verband met aankoop van percelen voor huisvesting van gewestelijke arbeidsbureaux, gaf de heren Ritmeester (WDen Stapel kamp (A.R.) gisteren in de Tweede Ka mer aanleiding tot enige critiek omdat huns inziens hierdoor het begrotingsrecht der Kamer zou zijn aangetast. De minister voerde echter aan te menen, dat hij met de door hem bewandelde weg nog het best had gehandeld met het oog op eerbiediging van dat recht. Hierna ging het voorstel er zon der hoofdelijke stemming door. Dit gebeurde eveneens met de .conclusies omtrent de vraagpunten over de richtlijnen, die voor de herziening van het Burgerlijk Wetboek zullen gelden, wat het erfrecht be treft alsook wat de rechten van de schep pende mens aangaat. Mej. mr. Zeelenberg (Arb.) had zich de vorige dag node neergelegd bij de con clusie om het erfrecht bij versterf niet nog verder te beperken dan tot de erfgenamen in de zesde graad - een conclusie waarmee mr. Beernink (C.H.U.) juist van harte instemde - maar overigens bleek zij in meer dan een opzicht juist vrij veel te voe len voor het erfrecht als zodanig van de kinderen. Zij had aan deze groep gerech tigden ook nog dermate haar hart verpand, dat zij bezwaren uitte tegen het plan om door middel van de wet aan de echtgenoot de bevoegdheid toe te kennen om, naast diens erfdeel bij versterf, zonder tot enige vergoeding gehouden te zijn, uit de inboe del goederen tot een waarde van ten hoog ste f 15000 tot zich te nemen. En helemaal mis vond zij, dat hiervan uiteindelijk even tueel zelfs een tweede echtgenoot zou kun nen profiteren. Wat de woordvoerster van de P. v. d. A. in het algemeen over het erf recht, als een materiële grondslag voor de kinderen om daarop verder te bouwen, had verkondigd, bracht zowel mr. VanLeeu- w e n (V.V.D.) als mr. Van R ij c k e v o r- sel (K.V.P.) in een opgewekte stemming. De eerste immers had hierin tot zijn blijd schap een liberaal, de tweede een conserva tief geluid beluisterd. Mr. Van Rijcke- ADVERTENTIE Want daar sckenUmen-. VRIJDAG 11 SEPTEMBER Lange Veerstraat 16: Stichting Psycho- synthese, spreker B. v. d. Meer, 8 uur. Lido: „Achter gesloten gordijnen", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „Een schot valt in Venetië", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Vrouwen en bandieten", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Achter gesloten gordijnen", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Affaire in Trinidad", 18 jaar, 8.15 uur. Rembrandt: „Carrie", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Palace: „Jeugd in de branding". 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Het huis der verloren vrouwen", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 12 SEPTEMBER Stadsschouwburg: „Een zomerdagdroom" (Nederlandse Comedie). 8 uur. Concertge bouw: „Potasch en Perlemoer" (Gezelschap Joh. Kaart), 8 uur. Lido: „Achter gesloten gordijnen", 18 jaar, 2. 4.15. 7 en 9.15 uur. City: „Een schot valt in Venetië", 18 j„ 2.15, 4.30, 7 en 9.15 u. Spaarne: „Gof geschut", a. 1., 2.30 uur. „Vrouwen en bandieten", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Ilals: „Achter gesloten gordijnen", 18 jaar. 2.30, 7 en 9.15 uur. Miner va: „Affaire in Trinidad", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.32 uur. Rembrandt: „Carrie", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Jeugd in de branding", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Het huis der verloren vrouwen", 18 «wr, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. vorsel kon met de conclusies - ook die, waarin de bepalingen over de f 15.000 aan inboedel, die de echtgenoot zonder ver plichting als vergoeding tot zich kan ne men - accoord gaan, maar namens zijn fractie moest hij wel het voorbehoud ma ken, dat het niet gewenst is om het begrip inboedel ruimer op te vatten en uit te breiden tot de hele nalatenschap of tot han delszaken. De raad-adviseur Prof. Meyers ver-- aedigde tegenover mej. mr. Zeelen berg, die ook nog hierover gevallen was, dat in de wet een vast getal (ten hoogste f 15.000) zal voorkomen. Hij gat toe, dat alle in de wet genoemde getallen min of meer willekeurig zijn, maar wees er tevens op, dat het noemen van een bedrag toch nog altijd de beste methode is als men er gens scherpe lijnen getrokken wil hebben. Bij waardeverandering van het geld kan dan altijd nog een daarmee rekening hou dende wetswijziging uitkomst brengen. Wat nu de tweede echtgenoot aangaat, die eventueel het vermelde voordeel der nieu we bepalingen zal kunnen genieten, moest ADVERTENTIE GROTE HOUTSTR. 16 - HAARLEM NIEUW KERKO DAMES OVERHEMD BLOUSES vanaf prof. Meyers de opmerking maken dat, als men wel de noodzakelijkheid inziet d'at de langstlevende echtgenoot een legitieme por tie ontvangt, dan toch ook ingezien moet worden, dat deze portie eveneens aan de tweede echtgenoot moet ten deel vallen. Met de conclusie over de rechten van de scheppende mens is het tenslotte heel vlot gelopen. Het nader overleg met de com missie bleek geen moeilijkheden te hebben opgeleverd. Minister Donker deelde mee, gelijk hij al bij dat overleg had gedaan, be reid te zijn zich met zijn ambtgenoot van Economische Zaken in verbinding te stellen over de instelling van een commissie ter bestudering" van de kwestie van bescher ming van modellen en hoever deze bescher ming zou moeten gaan. Die commissie zal op korte termijn tot stand komen en dan deze zaak in nauw overleg met prof. Meyers nader bekijken. Deze hoogleraar bestreed de stelling van prof. Gerbran- dy (A.R.), dat de uitdrukking „scheppende mens" arrogant was en hield zich overigens vcor een betere uitdrukking aanbevolen in dien de A.R. afgevaardigde die nog zou kunnen vinden. (Speciale berichtgeving) Bijna had onze Landsvrouwe gisteravond aan het einde van de tweede dag van het koninklijk bezoek aan Amsterdam nog een gesloten deur voor zich gezien: de sleutel van de deur van de speciale ingang van het Concertgebouw was zoek. Voor de straatzijde van de dichte deur reden de politiemotoren reeds voor, achter de deur stonden reeds ter verwelkoming burge meester d'Aiily, jhr. mr. F. Beelaerts van Blokland en Guillaume Landré van het Concertgebouwbestuur. De situatie was even gespannen. „De sleutel", riep ieder een. Portiers renden af en aan. voelden in hun zakken, maar de sleutel bleef zoek tot het moment waarop de Koningin uit de zwarte auto stapte. Toen was de sleutel juist gevonden en klapten de deuren open tot verademing van de heren van het Concertgebouwbestuur. Gekleed in een zwarte tule avondrobe schreed de Koningin met Prins Bernhard, die in rok was gekleed, naar binnen, waar na zij onmiddellijk op burgemeester d'Aiily toetrad, die haar naar de plaatsen bege leidde. Het was overigens een tamelijk vreemde vertoning in het Concertgebouw. Oorspron kelijk was het concert bedoeld als volks concert, waarbij later het koninklijk be zoek werd ingelast. Het gevolg was dat een van de schoonheidsfouten in de organi satie van het koninklijk programma aan het licht trad. De regeringsvoorlichtingsdienst had na melijk van gala gesproken. Het Concert gebouw hield vast aan volksconcert. Van daar dat de genodigden, onder wie alle ministers, die, met minister Drees aan het hoofd, met hun dames eerder op de avond aan een diner ten paleize hadden aangeze ten, in schitterend avondgala waren ver schenen, terwijl verder niemand in de zaal in avondtoilet was. Het concert, dat onder meer het cello-concert in A van Saint- Saëns omvatte, boeide de toehoorders zeer. In dc pauze liet de Koningin de dirigent Eduard van Beinum en de solist Samuel Brill bij zich komen. Banket Voordat men het Concertgebouw betrad, was, zoals gezegd, in het Paleis op de Dam een regeringsbanket gehouden in de Troon zaal. Het was een zeer stijlvol diner. Ach ter een scherm door een strijkje van de Marinierskapel met muziek opgeluisterd. De tafel was versierd met rode anjers, die geschikt waren in gouden drijfkommen en vaasjes, hetgeen prachtig kleurde bij het purper van de troonzaal. Aan het diner hebben aangezeten de voltallige minister raad en enkele vertegenwoordigers van het Amsterdamse gemeentebestuur, in totaal zestig- personen. Ontvangst De Koningin en Prins Bernhard hadden des middags de leden van de Amsterdam- ses gemeenteraad ten paleize ontvangen, waar het koninklijk paar zich op onge dwongen wijze met hen heeft onderhouden over verscheidene hoofdstedelijke proble men. Voorts ontvingen zij het dagelijks ADVËRTENTIË Ik behandel deze uitdrukking op ver zoek en dus niet omdat ik meen er een afdoende verklaring van te kunnen geven. Strijk en zet betekent: ieder ogenblik, telkens weer. De gissingen naar de oorsprong zijn vele. Men heeft gedacht aan het dobbelspel, waarbij men zijn winst opstrijkt en dan opnieuw in zet. Het is ook mogelijk dat de zegswijze is ontleend aan het bedrijf van de bin nenschipper, die bij elke brug het zeil moet strijken en daarna de mast weel moet opzetten. Maar het element van herhaling, dat zo kenmerkend is voor de uitdrukking, vindt men het duidelijkst in de verklaring, dat strijk en zet af komstig is van het heierswerk. Strijken is: laten zakken en zetten: laten rusten, i In oude heiersliedjes komt de zegswijze j yjlan ook voor.j DJAKARTA. (Aneta). Blijkens een van de zijde van het leger in Makassar gedane bekendmaking, hebben 260 „orde verstoorders" met hun gezinnen zich aan gemeld bij een militaire post te Pompa- nua, in Zuid-Celebes. Gcref. kerken onderh. art. 31 K.O. Beroepen te Alkmaar D. Deddens te WetsingeSauwerd. Ned. Herv. kerk Beroepen te Elburg L. Vroegindewey te Papendrecht. bestuur van de jurycommissie van de ko ninklijke subsidie in audiëntie. De schilders Matthieu Wiegman, Mark Kolthoff en Gerard van Vliet (respectie velijk voorzitter, secretaris en penning meester der genoemde commissie) hebben Koningin Juliana officieel het album met 25 kunstwerken aangeboden, vervaardigd door de jongere schilderessen en schilders, die gedurende het eerste regeringslustrum onzer vorstin de koninklijke subsidie ver wierven. De zes-jarige Gerrit Vocges, wonende aan de Harmer.j answeg. was met enige andere kinderen van zijn leeftijd in de speeltuin aan de Papentorenvest aan het wippen. Daar de kinderen, die aan de an dere zijde van de wip zaten, plotseling er af sprongen, dompte deze, waardoor Ger rit met het linkerbeen onder de wip be kneld raakte, tengevolge waarvan het kind een gecompliceerde onderbeenbreuk opliep. Hij is naar het Grote Gasthuis overge bracht. Een 27-jarige inwoonster van Zagreb i (Joegoslavië), die te Purmerend verblijf 1 hield, is als ongewenste vreemdelinge over de grens gezet. ADVERTENTIE Een van de bekendste Amerikaanse regissexirs is William Wyler. Ik behoef maar enkele titels te noemen van de films, die hij heeft gemaakt en ge zult onmiddellijk zeggen: Ja, die film heb ik gezien en deze en dezeNog niet zo lang geleden draaide van zijn hand ..Dclectivc-story"Daarvoor verschenen „De beste jaren van ons leven", „mrs Minniver", De Woeste Hoogte" en een aantal andere films, die in ons land minder bekend zijn. „The letter" naar Somerset Maugham's roman behoort daar misschien ook toe. Voor wie zijn geheugen wil opfrissen: Bette Davis speelde er de hoofdrol in. William Wyler mag bogen op een grote staat van dienst. De bioscoop bezoeker, het bioscooppubliek in het. algemeen, kent dan wel niet zijn naam, ivel zijn films. En de meeste dezer films hebben een reputatie. Bij een vorige gelegenheid ben ik uitvoerig ingegaan op Wylers verfilming van „De Woeste Hoogte". Dat bood meteen de gelegenheid de kwestie litteratuur en film aan de orde te stellen. De film Carrie, die ik hier zal bespreken is ook een verfilming van een bestaande roman. Ze werd gemaakt naar een bock van Theodore Dreiser, de schrijver van „An American tragedy" (als film uitgebracht onder de titel ,,A place under the sun"). Hier heeft Wyler dus opnieuw uit de litteratuur geput. En opnieuw, gelijk dat bij de Woeste Hoogte het geval was, met wisselend succes. Die „Woeste Hoogte" dringt zich maar steeds ter vergelijking aan mij op. Dat komt dan door het feit, dat Laurence Oli vier er een hoofdrol in speelt. Dezelfde eminente acteur treft men ook in „Carrie" aan. Ditmaal staat Jennifer Jones hem ter zijde-. Wyler beschikte dus wel over twee prima krachten, van wie Olivier zonder twijfel de kroon spant. Zijn film is op de eerste plaats de vastlegging van twee uit nemende spelprestaties. Ze doet de sterren alle eer aan. Of zij Theodore Dreiser ech ter alle eer aandoet is een punt ter naar stige overweging. In het kort komt het verhaaltje hier op neer. Een in armoede opgegroeid meisje gaat haar fortuin zoeken in de grote stad. Ze ontmoet daar een maitre d'hötel, die bepaald ongelukkig is getrouwd met een rijke vrouw. Hij wordt verliefd op het meisje. Het meisje ziet in hem de vervul ling van haar heimelijke wens te leven in betere omstandigheden dan zij ooit heeft gekend. Ze vergezelt hem als hij zijn vrouw in de steek laat en leidt korte tijd met hem een luxe leven van geld, dat hij buiten haar weten heeft gestolen. De diefstal wordt ontdekt en nu raken de gelieven in de grootste ellende. Carrie hunkert naar rijk dom en aanzien. Ze verlaat de man. Later ontmoet zij hem weer als een uitgestotene, die om een homp brood bedelt. Maar wanneer zij, nu een rijke en gevierde revuester, haar fout aan hem wil her stellen, verdwijnt hij weer uit haar leven, een zekere ondergang tegemoet. Men ziet: het is net wat men noemt een melodrama. Zo'n gegeven biedt alle ge legenheid tot sterk spel, maar ieder tik keltje overdrijving schaadt. Wanneer een regisseur zijn spelers niet in de hand heeft komt die overdrijving. William Wyler ver dient een compliment, omdat hij de melo dramatische tendenzen zo krachtig de kop heeft ingedrukt. Men mag zijn film gerust zien.Zij is een staaltje prima vakmanschap. Ze is nergens aangedikt, huilt geen kroko dillentranen, registreert alleen de harde feiten en kan het dan ook niet helpen wan neer die feiten zo triest en somber zijn als Theodore Dreiser het beliefde ze aan ons voor te zetten. Nee, Wyler daar een ver wijt van maken mag men niet. Ik heb clan ook bewondering voor zijn film in zoverre ze rustig haar weg gaat en de karakters overal hun waarde probeert te geven met die gespannen aandacht, die visuele ex pressie, die de camera zich veroorloven kan. Men kan niet spreken van opvallende filmische effecten. Ik geloof ook niet, dat Wyler ze nodig had. Het gegeven leende zich daar niet voor. Het kon slechts met de grootste eenvoud en zonder pretenties van de kant van de filmmaker in filmvorm verteld worden. Maar is dat allemaal in het voordeel van William Wyler, er staat nog iets tegenover. De figuur van het meisje, in Dreiser's ro man scherp getekend, krijgt niet voldoende relief. Haar zucht naar luxe en rijkdom, haar vaste wil dat te bereiken, het nood lot dat zich daarin manifesteert en drei gend om haar hangt, wordt niet voelbaar gemaakt. Wyler wikkelt deze zaken af met een eenvoudig fait accompli. Daar zou men vrede mee kunnen hebben als hij ons maar had laten voelen welk een tragedie erin verborgen zit. Hij laat dat na. Hij houdt zich wel uitvoerig bezig niet de ver pauperde maitre d'hotel, maar de inner lijke drijfveren, de achtergrond, van het noodlot verzuimt hij te laten zien. Het is of hij de voorgeschiedenis van Carries carrière veel te lang heeft gemaakt en voor de eigenlijke ontrafeling der motieven die tot de scheiding der gelieven leidde, te weinig celluloid meer over had. Men kan ook beweren dat hij dat niet aankon. Ik geloof het niet. Zijn staat van dienst is daarmee in tegenspraak. Het zal, dunkt mij, de onmacht zijn van de scenario schrijver, welke Wyler niet in het tegen deel kon doen verkeren. Hoe het ook zij: Wyler miste hier een serieuze kans. Twee derde van de film is knap en boeiend. Het slot bevredigt niet. Cassiè blijft als het ware in de lucht zweven. Ze wordt door Wyler aangeduid, maar niet naar haar wezen aan u opge- drongen.Ze staat niet voor u zoals zij is. En omdat zulks niet de bedoeling van Wyler noch van Dreiser kan zijn, is het mij niet mogelijk de film het volle pond van mijn waardering te geven. Want men heeft recht op de hele figuur, hoe moeilijk het is haar te creëren. Met deze weten schap gewapend doet ge nochtans niet on verstandig om „Car rie" te gaan zien. De film draait deze week in het Haarlemse Rembrandt-theater. Laurence Olivier en Jennefer Jones P. W. FRANSE. Zaterdag 12 September, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie vertoont het blijspel „Een Zomerdagdroom" (The seven year itch) van George Axelrod in de vertaling van Gerard Rekers, orider regie van Henk Rigters en met muzikale illustraties van Bernard Drukker. Zaterdag 12 September, Concertgebouw, 20 uur: Het Toneelgezelschap Johan Kaart geeft een opvoering van de klucht „Pot asch en Perlemoerin textiel" van Klein en Glasz met Johan Kaart en Johan Boskamp in de titelrollen. Zondag 13 September, Stadsschouwburg, 20 uur: Herhaling van „Een zomerdagdroom" van Axelrod door de Nederlandse Come die met Hans Kaart, Philippe la Chapelle, Kitty Janssen, Ina van Faassen en vele anderen. Zondag 13 September, Concertgebouw, 20 uur: „Potasch en Perlemoer" met Johan Kaart, Johan Boskamp. Tilly Périn Bouwmeester, Matthieu van Eysden, Cilly Bach, Ingeborg Winkler, Willem Faassen en anderen. Dinsdag 15 September, Minerva Theater. 20.15 uur: Première voor Noordholland van een nieuwe reeks opvoeringen van ..Toontje heeft een paard getekend" van Lesley Storm, thans door het Toneel gezelschap Johan Kaart onder regie van Tillv PérinBouwmeester. Woensdag 16 September, Stadsschouwburg. 20 uur: De Haagse Comedie vertoont onder regie van Cees Laseur het Italiaanse blijspel „Het uur der verrukking" van Anna Onacci met in de voornaamste rol len: Paul Steenbergen, Elisabeth Ander sen, Enny Meunier en Gijsbert Tersteeg. Donderdag 17 September, Stadsschouwburg, 20 uur: Ter opening van het nieuwe sei zoen van de Haarlemse Kunstgemeenschap geeft het Utrechtse studentencabaret „U lacht meneer" een voorstelling van het programma „Binnenkort in dit theater". MUZIEK Zondag 13 September, gebouw Schagchel- straat, 15.30 uur: Concert onder auspiciën van het Leger des Heils door het Engelse Stockport Citadel Muziekkorps uit Engeland. Dinsdag 15 September, Grote Kerk, 20 uur: Orgelbespeling door George Robert met medewerking van het Palestrinakoor uit 'sGravenhage onder leiding van Jaap Vranken. Behalve van Palestrina worden er werken van Bach, Frescobaldi en Han del uitgevoerd. Donderdag 17 September, Grote Kerk, 15 uur: George Robert brengt op het orgel van Christiaan Muller werken van Rober- day, de Grigny, Guilain, Boèly. Langlais, César Franck en Albert de Klerk ten gehore. Vrijdag 18 September, Concertgebouw. 20 uur: Zesde zomerconcert van de H.O.V. onder leiding van Marinus Adam met medewerking van de alt Olga Ongena en de pianist Hans Osieck. Uitgevoerd wor den werken van Mozart, Lalo en Saint- Saëns. DIVERSEN Vrijdag 11 September, gebouw Lange Veer straat, 20 uur: Voor de stichting Psycho- Synthese spreekt de heer B. van der Meer over Dante's Goddelijke Komedie (Lange Veerstraat 16). Zondag 13 September, St. Bavo, 15 uur: Rondleiding door de kathedrale basiliek aan de Leidsevaart met toelichtingen dooi de heer Johan Beyk. Dinsdag 15 September, Brinltmann, 14 uur: Open in gsm id dag winterprogramma van de afdeling Haarlem van de Nederlandse Vrouwen-Electiciteits-Voreniging met me dewerking van Riek BonsetHorst, die stalen van humor in de litteratuur voor draagt. Woensdag 16 September, Concertgebouw, 20 uur: A.V.R.O.-tournee „Dubbel op" met medewerking van Joop de Knegt, Roland Wagter, Tobi Rix, Sid Hamilton, de Wama's en vele anderen. Donderdag 17 September, Concertgebouw, 20 uur: Herhaling van de A.V.R.O.-tour- néc met de Tiroler Holzhacker Bub'n en de onder Woensdag reeds genoemde me dewerkenden. Hans Kaart speelt de hoofdrol in het luch tige blijspel „Een Zomerdagdroom" van George Axelrod, dat de Nederlandse Come die dit iveekeinde in Haarlem vertoont. Men ziet hem hier temidden van de zes schonen, dié gedurende een etmaal zijn bestaan verontrusten. Rechts van hem ziet men van boven naar beneden: Kitty Jans senIna van Faassen en Riny van Slingelandt. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: Groepsportretten van Frans Hals en permanente expositie van nieuwe aanwinsten. Dagelijks geopend van 10—17 uur, des Zondags van 13—17 uur. Vleeshal, Grote Markt: Van 15 September af „Haarlemse architecten exposeren". Werk van leden van de kring .Haarlem van de B.N.A. De tentoonstelling duurt tot 5 October. Vishal, Grote Markt: Miniatuur-spoorweg tentoonstelling Nemiso, ongeveer vijftien treinstellen met complete stations, tunnels etc. Dagelijks geopend tot 5 October. Dinsdag en Vrijdags vrij rangeren. Huis Van Looy: Van 12 September af de expositie „Kunstenaars helpen" ten bate van de slachtoffers van de watersnood. Tot 5 October, op werkdagen van 10—12.30 en van 13.30—17 uur, op Zondagen van 1417 uur. Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Schilde rijen, aquarellen, tekeningen en grafisch werk van Haarlemse beeldende kuns tenaars uit eigen bezit. Tot 15 September, dagelijks van 10—15 uur. Schotersingel 117 a: Palestina-diorama's (Bijbelse voorstellingen). Tot 1 October dagelijks geopend van 10—12 en van 1417 uur. Kleine Houtweg 65: Expositie van aqua rellen en tekeningen van Jan Peeters en van beeldhouwwerk van H. Radecker, van 12 September af dagelijks geopend van 10—5 uur. De expositie duurt de gehele maand. ADVERTENTIE een zware kwaliteit met Teddy gevoerd in prachtige kleuren, zeer beschaafd prijzen voor 2 jaar.... f26.10 3 jaarƒ27.10 4 jaar28.75 VOOR DE BABy ANEGANG 46 GROTE HOUTSTRAAT 116 WEENEN. Alhier verneemt men dat de Rijkskroon van Hongarije, gezegd van den H. Stephanus, en de andere Rijks kostbaarheden, bij Orsava, niet ver van de Turksche grens, door een eenvoudigen landarbeider zijn opgegraven. Zij bevon den zich in eene ijzeren kist, dewelke in eene houten kist geplaatst was. Deze be vond zich anderhalve cl diep in den grond. De meening, dat de Hongaarsche Rijks kostbaarheden door den rebel Kossuth naar America waren gevoerd, moet thans als onjuist worden gekenschetst.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1953 | | pagina 5