Variaties op thema van „Don Camillo" Een brug tussen Oosterling en Westerling geslagen Uitgaan in Haarlem Agenda voor Haarlem Een Eeuw Geleden Meer verzinsel dan verdichtsel in „De terugkeer van Don Camillo Hoe is het ontstaan? J Qjee Het nieuws van Caux 3 De waarde van een glimlach I Klim I c'e kleine wereld maak- Crematie L. Visarius Dochterfabriek van „Fairchild Aviation" in Nederland IN DE MALING NEMEN BARTEUORISSTRAAT 20 TEL. 13439 Traditionele misverstanden en overgeleverde verwijten werden openhartig uitgepraat Sneeuwbal Grote betekenis Vissen in troebel water Betaling abonnementsgeld per giro ABR. MEYER JERSEY JAPONNEN Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 17 September 1853 V11 IJ DAG 18 SEPTEMBER 1953 Nog is de schim van Don Camillo niet uit onze theaters verdwenen of zijn opvolger kondigt zich reeds aan. Stel u gerust: het is dezelfde Camillodie gij kent uit Don Camillo en de kleine wereld", alleen zijn avonturen verschillen. En och, zo heel ver schillend zijn zij niet eens. Er is met deze tweede film niet gestreefd naar iets nieuws. Ze toont ons geen ingrijpende veranderingen, zeker niet naar het karakter van haar held, hoogstens naar zijn omstandigheden en dat alleen maar in het begin. De film is gewoon een vervolg. Hel succes van „Don Camillo en de kleine wereld" heeft de schrijver Guareschi verleid lot nog een boek dat de terugkeer van Don Camillo be handelt. De Franse filmmaker Julien Duvivier zag zich op deze manier opnieuw een populair scenario in de schoot geworpen. Hij verzuimde zijn. kans niet. Hij maakte een tweede film. Een nieuw grandioos succes? Nee, dat niet. Wel een gevoegelijke en onderhoudende film, die dank zij Duviviers artisticiteit en Fernandel's alleszeggende masker het hart wint van ieder, die haar ziel. Maar de basis voor een soort Don Camillo-reeks is er niet mee gelegd. Hoogstens kan Duvivier er nog een film uitslaan, wanneer Guareschi Camillo nog eens oud laat worden en sterven. Een soort ..Schone Voleinding" dan, die we graag in ruil geven voor de pastorale Tarzan, die Don Camillo anders dreigde te worden. Om de feiten klaar en onverbloemd vast te stellen: in „De terugkeer van Don Ca millo" heeft Duvivier niet veel anders ge daan dan variaties beoefenen op een oud thema: dat van de controverse tussen de pastoor en de communistische burgemees ter Peppone. Evenals in de eerste film vliegen de tegenstanders elkaar in de haren, overtroeven elkaar in het bedenken van listigheden, bakken elkaar als het maar even kan een poets, maar staan als de nood aan de man komt aan eikaars zij de. Peppone redt zelfs Don Camillo het leven. Daarmee slaat hij de vurige zielen herder heel wat overtuigender dan Camillo het Peppone doet in alle andere situaties waarin zij eikaars tegenstanders zijn. De overwinningen immers van Camillo zijn veelal van physieke en inventieve aard. Moreel zou hij nogal eens het loodje leg gen als hij niet door de Christus aan het crucifix juist op tijd tot de orde werd ge roepen. Ook nu speelt dit crucifix, de per sonificatie van Camillo's geweten, weer een rol. De vondsten uit de eerste film her halen zich. Alle bekende elementen zijn opnieuw aanwezig. En is dat enerzijds een voordeel, omdat we er zoveel plezier aan beleefden, daar staat tegenover, dat we er nu niet meer door worden verrast. Dit ele ment der verrassing is verdwenen. Het overrompelende, het naïeve en ongekun stelde karakter van de eerste film is heen. De terugkeer van Don Ca- r millo is in vergelijking met I r li III werk. Veel meer versinzel y dan verdichtsel. En dien tengevolge achteruitgang. Natuurlijk heeft Duvivier dat wel voor zien. Er zijn dan ook haastig een paar nieuwe figuren gecreëerd, die de aandacht van Camillo en Peppone beurtelings' in beslag nemen. Maar omdat zij dienen als dramatis personae in hetzelfde ongewij zigde conflict, veranderen zij aan de feiten niets. Wel houden zij de aandacht, die ver loren dreigde te gaan, gespannen; dragen zij bij tot de vertedering en ontroering, die Camillo en Peppone ondanks hun snoeve rijen telkens bij ons opwekken. Het inter mezzo met het zoontje van Peppone bij voorbeeld,dat door Don Camillo tot plichts betrachting en leergierigheid moet worden gemaand, omdat de jongen daartoe zelfs door de vuist van zijn vader niet is te be wegen, kan men ronduit verrukkelijk noe men. De priester bereikt al evenmin het gestelde doel, maar hij wint wel de vriend schap van de jongen en slaagt erin zijn vader tot andere gedachten omtrent zijn bestemming te brengen. Zoveel begreep Camillo de jongen beter dan Peppone! En de vermakelijke oude dokter, die alleen maar in Camillo's bijzijn wil sterven daarmee indirect diens terugkomst be werkstelligend mag er ook zijn. Telkens denkt men dat hij dood zal gaan en telkens grabbelt hij nog wat adem voor dit aardse leven bij elkaar. Dat zijn episodes, die de geschiedenis kruiden en in waarde hou den: recht naar het hart. De overstromingsramp die de film be sluit, overtugt niet door haar noodzake lijkheid, evenmin als de moord en dood slag, die de jeugd uit het dorp bedrijft. De ramp dient om de partijen weer tot elkaar te brengen, de vechtpartijen om de heil loze gevolgen der controverse tussen pas toor en burgemeester, in casu de Kerk en de communisten, schrijnend aan het licht te brengen. Op deze plaatsen zoekt men het in proporties, die net even uitgaan boven wat het verhaal kan verdragen. Het moet het hebben van de kleine fijne dingen. Zodra de kleine wereld van Don Camillo van de volheid van de grote wereld wordt vervuld is het mis. Het evenwicht raakt zoek en wordt moeilijk hervonden. Ik geloof, dat men Duvivier's tweede film over Camillo het meest waardeert, omdat ADVERTENTIE BORSAUNO HOEDEN hij het verstoorde evenwicht telkens weer herstelt. Hij kan niet verhinderen, dat de zaken scheef gaan, maar hij grijpt steeds met gelukkige hand in. Dat op zichzelf is verdienstelijk. Er zijn heel wat films aan te wijzen, die het bij „De terugkeer van Don Camillo" niet halen. Precies op de juiste momenten vangt Duvivier het mas ker van Fernandel in een alles vertellende close-up. Dan weer vertoont hij slechts de contouren van zijn machtige gestalte. De camera volgt zijn enorme schreden in de sneeuw. Camillo waant zich dood en we zien een uitspansel vol sterren, waarbij zachte hemelse muziek weerklinkt. Maar de sterren zijn de sterren van de nacht en de muziek bestond alleen in Camillo's ver beelding. Veel zijn er zo van deze wel doende en rake beelden. Men zal er een welwillende glimlach niet aan onthouden. Om die glimlach gaat het. Het is de glim lach om de betrekkelijkheid der dingen en vooral om de domheid, die aan de tegen stellingen tussen de mensen ten grondslag ligt. Peppone en Camillo zijn in weerwil Don Camillo van alles vrienden. Ze beoefenen ieder naar hun overtuiging, maar in onvervaard praktische zin, de naastenliefde. En daarin vinden zij elkaar. En dat ook legt de film met eerbied en waar het even kan met humor vast. Om die reden is ze zo verkieslijk en genietbaar. In het Luxor- theater te Haarlem wordt de vertoning van „De terugkeer van Don Camillo" binnen kort begonnen. P. W. FRANSE. In het crematorium te Velsen is giste ren het stoffelijk overschot van de over leden secretaris van het N.V.V. in Haar lem, de heer L. Visarius verast. In de aula heeft ir. J. H. Kouwenhoven, directeur van de energiebedrijven in Haar lem namens directie, chefs, collega's en vrienden woorden ter nagedachtenis ge sproken en zijn medeleven met de nage laten betrekkingen betuigd. De overledene, aldus spreker, behoorde tot die werkers, die zich zowel de achting van hen die boven hem stonden in het bedrijf als van degenen die een lagere functie vervullen, verwierven. Spreker noemde de heer Visarius een innemende persoonlijkheid. Ds. J. Heidinga, Ned. Herv. predikant in Haarlem hield naar aanleiding van een woord uit de Bijbel, waarin gesproken wordt over een komende nieuwe wereld, een toespraak. Spreker wees hierbij on der meer op de innerlijke verandering van de mens, die zich afkeert van het materia lisme ten einde te strijden voor de verwe zenlijking van zijn idealen, die gebaseerd zijn op een algehele broederschap. Dit was, volgens spreker, het doel van de overle dene geweest, die ondanks de innerlijke wonden die hem werden toegebracht in de strijd volhardde. Onder de klanken van het lied „Aan de strijders" daalde de met bloemen bedekte kist, waarna de zoon van de overledene de aanwezigen dank zegde voor de be toonde belangstelling. De Amerikaanse vliegtuifabriek Fair child zal te Amsterdam een dochteronder neming vestigen onder de naam „Fair child Aviation N.V.", zo wordt te Wash ington meegedeeld. Deze onderneming zal contracten met de Amerikaanse luchtmacht in Europa trachten te verkrijgen voor het onderhoud van toestelen van het type C-119, de z.g. „vliegende verhuiswagen" en voor de productie van onderdelen voor deze vliegtuigen. Fairchild is een jaar 'geleden met Fokker overeengekomen, dat zij de productie en de verkoop in de Verenigde Staten van een Fokkerverkeersvliegtuig zal verzorgen. Op dezelfde wijze zal de dochteronderneming van Fairchild in Nederland Fokker in schakelen voor het vervaardigen van on derdelen voor de C-119. (Reuter). Maling, samenhangend met het werk woord malen, betekent: draaiing, wie ling, maalstroom. Wanneer iemand in de maling genomen wordt, wordt hij zó rondgedraaid dat hij zijn bezinning ver liest, niet meer weet waaraan hij toe is. Men kan zich daarbij zowel een draaiing voorstelling van water, als van een mensenmenigte, die iemand om ringt, als door middel van een touw dat om iemand wordt heengeslingerd en waaraan dan wordt getrokken. In de zeventiende eeuw werd maling ook ge bruikt voor: oorveeg. Dat is niet zo vreemd als men bedenkt dat een oorveeg een draai om de oren is. Vandaar dat iets verdraaien: iets vertikken, iets niet willen doen ook wordt uitgedrukt door: maling aan iets hebben. ADVERTENTIE kJ ii FALCON REGENJASSEN 49.75 ENMODE BARTELJORISSTR 24 HAARIEMTEL 20420 VRIJDAG 18 SEPTEMBER Stadsschouwburg: ,,'n Zomerdagdroom" (Nederl. Comedie), 8.15 uur. Concertgebouw: Concert H.O.V.. 8 uur. Schoolgebouw Burg wal 69: Fancyfair, 1523 uur. Gebouw H. K. B., Tempclicrsslraat: Geluidskleurenfilm voor emigranten, 8 uur. Lido: „Baai der hartstocht", 14 jaar. 7 en 9.15 uur. City: „Het gevloekte zeilschip", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Achter gesloten gordijnen", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Morgen is te laat", 14 jaar, 8.15 uur. Rembrant: „Somebody- loves me", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Palace: „De raadselachtige mr. Moto", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Hoera, ik ben papa!", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 19 SEPTEMBER Stadsschouwburg: ..Picnic". (Toneelgroep „Theater"), 8 uur. Schoolgebouw Burgwal 69: Grote fancyfair, 1523 uur. Wilhelmina- straat 43 a: A. Soesman, arts, over: „Leven en levenslot" (Centrum voor vrij geestes leven, reïncarnatie en karma), 8.15 uur. Lido: „Baai der hartstocht", 14 jaar, 2, 4,15, 7 en 9.15 uur. City: „Het gevloekte zeil schip", 14 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Frans Ilals: „Achter gesloten gordijnen", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Morgen is te laat", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Somebody loves me", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „De raadselachtige mr. Moto", 14 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Hoera, ik ben papa!", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. ER ZULLEN WEINIG MENSEN zijn, die niet met een minimum aan geestelijke inspanning zullen begrijpen dat het menselijke fouten en tekortkomingen zijn, die in het leven de chaotische situaties tevoorschijn roepen op velerlei gebied, waarvan de mens nu en dan persoonlijk of in massa het slachtoffer wordt. Tegelijk echter met dat begrip voor de oorzaak van talrijke ergerniswekkende misstanden rijst in de menselijke overtuiging de fataliteit van: Het kan niet anders, want de mens is zwak en de omstandigheden dwingen hem. Ofschoon die menselijke zwakheid en de drang der omstandigheden inderdaad moeilijk te overwinnen factoren zijn, kan het geen kwaad te trachten de onvermijdelijkheid van fouten en tekortkomingen empirisch vast te stellen om de zekerheid te krijgen, dat het inderdaad niet anders kan. Morele Herbewape ning heeft zich op dit terrein begeven en de proef op de som ge nomen, overtuigd als de aanhangers van deze beweging waren, dat er betere, waar devoller krachten in het menselijk kunnen scholen dan die, wel ke het wereldbestel plegen te besturen. Met name op het ge bied van de interna tionale verhoudingen kwamen zij tot de ontdekking, dat er heel wat meer en heel wat beters te bereiken viel door eenvoudig bij het be gin van alles, de mens zelf, te beginnen met een morele „verfris sing", een teruggrij pen naar oude deug den, een vernieuwing van het waardevolle besef van gemeen schapsliefde. Zij slaagden erin een aan de praktijk getoetste toenadering tussen het blanke en de gekleurde rassen te bereiken, die de tegenstellingen bagatelliseerde en de oude vetes als onvruchtbare eigenzinnig heden kenmerkte. Vooral de invloed van de ideologie van Morele Herbewapening in In dia, Pakistan en Afrika is zeer duidelijk gebleken en de symptomen daarvan waren in Caux sur Montreux in grote hoeveelheid voorhanden. ..HÉ Het komt mij voor, dat de betekenis van Morele Herbewapening in dit tijdsbestek vooral ligt in deze werkzaamheid op het gebied der verhoudingen tussen Oost en West, tussen Aziaten en Westerlingen. Het in vele opzichten betreurenswaardige ver leden van het Westen ten aanzien van zijn koloniaal beleid de goede en voor Azië zeer heilzame invloeden van het Westen niet te na gesproken maakt het moeilijk in deze tijd van Aziatisch ontwaken een synchronisatie te bewerkstelligen lussen het Westen en de Aziatische volken, die een vruchtbare samenwerking zou kunnen scheppen. Het Westen kan hier niet als louter „foutenmaker" worden gekenschetst, zoals vele Aziaten gaarne verkondigen. Veeleer heeft het de ondankbare histori sche roeping gehad, dat Azië te wekken uit zijn slaap van eeuwen. Wanneer dat wek ken hardhandig en onmenslievend ge schiedde, was het inderdaad een misver staan van de roeping die ernstige gevolgen had. Doch gezien de ontwikkeling dei- dingen op de wereld is het doel, waarmede Azië en ook Afrika door het Westen wer den en worden beïnvloed, allerminst ge weest het dienen van een Westelijk profijt, het verlagen van de gekleurde rassen tot knechts en dienaars, het uitputten der rijke landen van het Oosten ten voordele van de Westelijke economie. Dit doel is en blijft: Het helpen der achtergebleven Oostelijke volken op hun weg naar het peil der alge mene wereldbeschaving, het mondig maken dier volken voor hun taak in de wereld. Deze roeping was een schone. Zij is vaak misverstaan en zelden zuivér gediend. Dit hebben de Aziaten bij het groeiend besef De bankier Yodh Raj (links) schudt Pakistaners de hand. hunner waardigheid als mensen de Wester lingen zeer kwalijk genomen. Hun dank baarheid voor het goede is daarin ge smoord. Hun houding tegenover het Westen is in vele gevallen doordrenkt van haat en wraakzucht voor datgene, wat tegen hen of hun cultuur door het Westen werd be dreven. In de chaos van hun nauw aan knecht schap ontwrongen autonomie hebben ver schillende Aziatische volken alle kommer en alle tegenvallers aan het Westen ge weten. Zij hebben de Westelijke democra tie, die zij nooit in volle, consequente toe passing hebben ervaren, leren verachten, Zij zien nog dagelijks de verouderde kolo niale gedachte ten grondslag liggen aan de politiek van sommige, zich democratieën noemende staten in het Westen. Zij voelen de rassenminachting aan den lijve, zij zinnen op een met Oosters fana tisme gevoede ideologie die de gehate, holle en materialistische Westerse kan vervangen en zonodig verdelgen. Zo komen zij in grote scharen tot hel communisme. heid. De welvaart van de jonge staat Pa kistan werd ernstig geschokt. Deze man, Yodh Raj geheten, over enorme rijkdom men beschikkend, stond geen ogenblik stil bij de slag, die hij op deze wijze aan geheel de bevolking van Pakistan toebracht. De mensen interesseerden hem niet. Deze naam Yodh Raj moet u onthouden. Hij komt terug in dit artikel. Zijn foto ziet u hierbij afgedrukt. Zo verviel de massa in India, en ook de studenten vooral maakten deel van deze massa uit, tot communisme. Deze ideologie gaï hun de kans, voor een „betere wereld" te strijden, maar dan volgens een andere methode dan die welks mislukking zij aan den lijve hadden ondervonden. Het is Morele Herbewapening geweest, die de-Aziaten een ander, een aantrekkelij ker middel tot de strijd voor een betere wereld heeft verschaft. Zij haalde Aziaten en Afrikaners naar Caux, waar zij in con tact kwamen met Engelsen, Hollanders, Amerikanen, kortom met degenen die zij verantwoordelijk stelden voor hun ongeluk. Zij kwamen met bitterheid en haat, en de anderen kwamen met minachting en er gernis, wellicht. Doch toen zij als mens tegenover mens in eerlijkheid en goede wil elkander hun grieven blootlegden, gebeur de er iets wonderlijks. Die grieven bleken niet zo onoverkomelijk als men gemeend had. Die rassenhaat en die minachting wa ren in wezen onwetendheid en slechte tra ditie. De mensen leerden elkander kennen in gelijke omstandigheden. Zij hadden el kander voordien in andere posities nooit doorgrond. Hun vooroordelen smol ten weg in vriendschappen. Persoonlijke vriendschappen, die de weg openden tot objectieve en openhartige gedachtenwisse- ling. De kleurlingen zagen de historische roeping van het Westen en waren bereid de fouten, daarbij gemaakt, te vergeven. De blanken zagen onder de donkere huid de geest van het Aziatische volk oplichten, in al zijn rijkdom en cultuur, vrij in het besef zijner onafhankelijkheid en vervuld van de kracht ener eeuwenoude beschaving, die nooit tot wasdom was kunnen komen. Hun beider geloof in God en Zijn wereldplan bracht hen tot elkaar op hetzelfde podium van goede wil. Moskou heeft met zijn zogenaamde ideo logie die in werkelijkheid een op sociale misstanden speculerende staats- en machts procedure is grote massa's in Azië ge wonnen. In China, in Japan, maar evenzeer in India en Pakistan, in Indonesië en Birma. De verpauperde Aziaten vonden geen enkele inspiratie in de Westelijke democra tische ideologie, waarvan zij de praktijk maar al te goed kenden. Evenmin vonden zij bezieling in het voorbeeld van hun in landse machtshebbers, die zo zij al van goede wil waren geen kans zagen de grote scharen armen en misdeelden, arbei ders en kleine Kandelaars voor bittere el lende te behoeden. In dit verband een voor beeld: De president en algemeen directeur van de Nationale Bank in Pundsjaab (voor malig' Engels-Indië), zelf een geboren Aziaat, trok bij de onafhankelijkheidsver klaring van India en Pakistan zijn grote in vesteringen uit Pakistan terug, uit vrees voor geldelijk verlies bij de uitoefening van het autonome gezag door een Pakistaanse regering. Daardoor verviel een enorm ge bied in Pakistan tot armoede en werkloos- Zo gebeurde het niet eenmaal, doch zo ging het duizenden keren in Caux. En niet alleen in Caux. Want de Aziaten en blan ken gingen weg naar hun eigen woonsteden als andere mensen. Zij kwamen terug en brachten anderen mee. Zij hielden in hun land onderling contact en gaven door hun voorbeeld hun omgeving de verrassende proef op de som der praktijk. Zij maakten hun omgeving nieuwsgierig en achterdoch tig. Communisten gingen naar Caux om te spionneren en de middelen ter bestrijding van deze nieuwe Oost-Westelijke overeen stemming te bestuderen. Velen van hen za gen in Caux hun schromelijke vergissing in en voelden zich als wakker geschud uit een jarenlange slaap. Het werd een sneeuwbal, die al rollend groeide. Maar niet alleen Aziaten en Westerlingen vonden elkaar. De bankier-millionnair Yodh Raj uit India kwam ook door een toe val met Morele Herbewapening in aanra king. Hij ontmoette in Caux Pakistanse studenten en journalisten. Hun voorbeeld en gesprekken met hen brachten hem tot nadenken. Hij zag zichzelf in al zijn egoïs me en koude berekening. Wekenlang ver zette hij zich tegen de wrevel, die in hem opkwam tegen zichzelf. Tenslotte zag hij zijn fout en de gevolgen ervan schrik barend duidelijk. Ik hoorde hem in Caux met koele, beheerste stem een opsomming geven van zijn eigen misdaden tegen het Pakistaanse volk. Hij vroeg de Pakistaners zijn verontschuldigingen te willen aanvaar den en zijn woord te willen geloven, dat hij herstellen zou wat nog te herstellen was. De Pakistaners deden dat, en bijgaande foto geèft het moment weer waarop Yodh Raj een van hen dankt voor hun vergevings gezindheid. De betekenis van Morele Herbewapening als „ogenopener" voor de waarachtige waarden van het mensenleven valt niet te ontkennen. In een volgend artikel zal ik daarover een „geheide" communist aan het woord laten. J. L. TONEEL Vrijdag: 18 September, Stadsschouwburg,' 20.15 uur: De Nederlandse Comedie geett een reprise van „Een Zomerdagdroom" van George Axelrod. door Gerard Rekers vertaald, door Henk Rigters geregisseerd. In de voornaamste rollen: Hans Kaart, Kitty Janssen, Ina van Faassen, Riny van Slingelandt en vele anderen. Zaterdag 19 September, Stadsschouwburg, 20 uur: De toneelgroep Theater speelt „Picnic" van William Inge onder regie van Jan' Teulings, met Caro van Eyck. Jenny van Maerlant, Hetty Beck, Marijke Bakker, Mia Goossen, Lo van Hensbergen, Robert de Vries en anderen. Zondag 20 September, Stadsschouwburg, 20 uur: Herhaling van „Picnic" door de toneelgroep Theater onder regie van Jan Teulings. die ook de vertaling vervaardig de. Dansen ingestudeerd door Jack Bow. In de hoofdrol Robert de Vries. Dinsdag 22 September, Minerva Theater, 20.15 uur: Lily Bouwmeester draagt een onder leiding van Bob de Lange ingestu deerd humoristisch programma voor. Teksten van Ina van den Beugel. Mary Dorna, Annie M. G. Schmidt, Godfried Bomans. Bertus Aafjes en Simon Carmig- gelt. Het geheel onder de titel „Stukjes en beetjes". Woensdag 23 September. Frans Halsmuseum, 20 uur: Opneningsavond van het nieuwe seizoen der Volksuniversiteit voor Haarlem en omstreken in de Renaissancezaal met een voordracht van „De Heiligen" van Bernhard Kellermann door Nel Oosthout. Ingang Groot Heiligland. Vrijdag 25 September, Stadsschouwburg, 20 uur: Voor Geloof en Wetenschap vertoont de Nederlandse Comedie het door Han Bentz van den Berg geregisseerde spel „Via Lissabon" van Charles Morgan, met Ank van der Moer in de vrouwelijke hoofdrol. MUZIEK Vrijdag 18 September, Concertgebouw. 20 uur: Zesde zomerconcert van de H.O.V. onder leiding van Marinus Adam met me dewerking van Olga Ongena (alt) en Hans Osieck (piano). Op het programma staan aria's uit „Titus" van Mozart en „Samson et Dalila" van Saint-Saëns, alsmede het Pianoconcert in F van Mozart. Donderdag 24 September, Frans Halsmuseum, 20 uur: Voor het Comité van jonge Toon kunstenaars concerteren in de Renais sancezaal de sopranen Neantske Vossnack en Paulien Pilaar met de pianiste Elisa beth Honsbeek. Dinsdag 22 September, Grote Kerk, 20 uur: Gemeentelijke orgelbespeling door de stadsorganist George Robert. Eveneens op Donderdag 24 September, des middags om 15 uur. Programma's nog niet ontvangen. DIVERSEN Zaterdag 19 September. St. Bavo, 15 uur: Rondgang door de kathedrale basiliek aan de Leidsevaart onder leiding van de heer Joh. Beyk. Vrijdag 18 September, Gebouw H.K.B., 20 uur: Vertoning van de geluidsfilm in kleu ren „Een reis per emigrantenschip naar uw nieuwe vaderland" (speciaal voor emigranten). Maandag 21 September. Gebouw St. Bavo, 19.30 uur: Ontspanningsavond van de Al gemene bond van Ouden van Dagen met medewerking van het Oké-cabaret, dat de revue „Kolder is troef" vertoont. U kunt het Uzelf gemakkelijk maken door het abonnementsgeld voor het volgende kwartaal te voldoen op onze postgirorekening no. 273107 ten name van Haarlems Dagblad, U bespaart daarmee incassokosten en vermijdt geloop aan de deur. Het te gireren bedrag is 6.10, post- abonnés f 6.60. U kunt het ons gemakkelijk maken door Uw giro-opdracht te verzenden vóór het eind van de maand. Wij be hoeven dan geen kwitanties uit te zenden. Voor automatische girobetalingen (het allergemakkelijkste) zijn formu lieren op aanvraag gaarne ter be schikking. DE ADMINISTRATIE. Een scène uit Picnicvan William Inge, tijdens de jitterbug, die er het dramatisch hoogtepunt van vormt. Van links naar rechts ziet men: Lo van Hensbergen, Caro van Eyck, Hetty Beck, Marijke Bakker, Robert de Vries, Jan ModdermanJenny van Maerlant en Mia Goossen, leden van de toneelgroep Theater, die van dit stuk Zaterdag en Zondag herhalingen in Haarlem geeft. Dinsdag 22 September, Stadsschouwburg, 20 uur: De toneelgroep „De verenigde spe lers" voert „Het proces Mary Dugan" van Ballard Veiller op, onder regie van Ton van Otterloo. Woensdag 23 September. Stadsschouwburg, 19.30 uur: Schoolvoorstelling van „De familie Kegge" naar het gelijknamige ver haal uit de „Camera Obscura" door de let terlievende vereniging „J. J. Cremer". Donderdag 24 September, Stadsschouwburg, 20 uur: Openbare herhaling van „De fami lie Kegge" (zie Woensdag) onder regie van de bewerker Henk Bakker. Vrijdag 25 September, Kloppersingelkerk, 20 uur: Openbare tijdrede door prof. G. Wisse over de Protestanten in Spanje, met om vangrijk illustratiemateriaal. Bijzondere filmvoorstellingen: Dagelijks in Luxor. 10.30. 11.30 en 12.30 uur Journaal van Opening der Staten Generaal en bloe mencorso in Amsterdam. In Frans Hals theater op Zondagmorgen 11 uur: „In het land van de Mau Mau" en in Lido idem „Lassie komt thuis". TENTOONSTELINGEN Teylers Museum: Etsen van Rembrandt uit eigen bezit. Verder tekeningen van Rafaël. Michelangelo. Lorrain en Watteau. Op werkdagen van 1117 (behalve Maan dag) en de eerste Zondag van elke maand van 1317 uur. Frans Halsmuseum: Groepsportretten van Frans Hals en permanente expositie van nieuwe aanwinsten. Dagelijks geopend van 1017 uur, des Zondags van 1317 uur. Vleesbal, Grote Markt: Van 15 September af „Haarlemse architecten exposeren". Werk van leden van de kring Haarlem van de B.N.A. De tentoonstelling duurt tot 5 October. Vishal, Grote Markt: Miniatuur-spoorweg tentoonstelling Nemiso, ongeveer vijftien treinstellen met complete stations, tunnels etc. Dagelijks geopend tot 5 October. Dinsdags en Vrijdags vrij rangeren. Huis Van Looy: Van 12 September af de expositie „Kunstenaars helpen" ten bate van de slachtoffers van de watersnood. Tot 5 October, op werkdagen van 1012.30 en van 13.30—17 uur, op Zondagen van 1417 uur. Schotersingcl 117 a: Palestina-diorama's (Bijbelse voorstellingen). Tot 1 October dagelijks geopend van 1012 en van 14—17 uur. Kleine Houtweg 65: Expositie van aqua rellen en tekeningen van Jan Peeters en van beeldhouwwerk van H. Radecker, van 12 September af dagelijks geopend van 105 uur, De expositie duurt de gehele maand. ADVERTENTIE TRICOT. SPECIALIST Grote Houtstraat 16 VAN DEN RIJN. Te Telf in Tyrol is eene fabriek in openbare veiling door een Israëliet aangekocht. Op grond, dat in dit land elke grondbezitter de r-k. Godsdienst zoude moeten belijden, is zoowel door de plaatselijke Regering als door de geeste lijkheid beweerd, dat die koop niet gel dende was. Door de hooge overheid is echter geantwoord, dat het bedoelde ver bod geene betrekking had op belijders van de israëlilische Eeredienst.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1953 | | pagina 9