,Le Poison": satyre van Sacha Guitrv Uitgaan in Haarlem Bob de Lange regisseerde blijspel „Graag of niet" van Brighouse Agenda voor Haarlem Qioe is het ontstaand Een Eeuw Geleden Oostenrijker was testpiloot bij Russen Koningin bij recital door Griekse alt Een film lang schaterlachen VRIJDAG 2 OCTOBER 1953 Vrije Toneel onder nieuwe leiding Spel met recht en moraal net op het kantje Definitief bestuur van Noordhollands Orkest Dit woord: IN DE LORUM Toestand in Atjeh iets verbeterd Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 1 October 1853 '-•.SV. Een jaar en enkele dagen na de crematie van de betreurde Cor Ruys heeft Bob de Lange, diens opvolger als artistiek leider van het Vrije Toneel, zijn debuut als regis seur bij dit gezelschap gemaakt. Natuurlijk, Cor Ruys is in ons land onvervangbaar, maar dat betekent niet, dat men het vertrouwen in zijn achtergebleven ensemble behoeft op te zeggen. Wij hebben integendeel gisteravond in het Centraal Theater te Amsterdam, al was dat ook niet zoals vroeger bij een première uitverkocht, de geruststellende ervaring kunnen opdoen, dat men werkelijk alles op alles blijft zetten cm de verworven plaats in de gunst van het publiek te verdedigen. ..Ilobson's Choice" de oorspronkelijke titel van het ter opening van het nieuwe seizoen gekozen stuk is volgens de toe lichting in het programma het kerngedeel te van een Engelse zegswijze, die gebruikt wordt om uit te drukken, dat men tevre den moet zijn met wat men heeft, hoe ge brekkig ook, als er geen andere keus be staat. „Graag of niet" heeft men ervan ge maakt. De schrijver is Harold Brighouse, die vooral door zijn éénacter „Followers" (een dramatisering van een fragment uit de bekende streekroman „Cranford") be kendheid kreeg. Ook dit blijspel behandelt een episode uit het burgerlijk leven in een provinciestadje ergens in Lancashire in het Victoriaanse tijdperk, welke laatste om standigheid de door het publiek altijd zo gewaardeerde kans bied de dames met die merkwaardige riueues de Paris over het to neel te laten flaneren. Het stuk van Brighouse werd tijdens de eerste wereldoorlog (als ik het wel heb in 1916) in het theater van de vooruitstre vende Miss Horniman te Manchester ten doop gehouden. Twee jaar geleden waagde een Londense toneelondernemer er een re prise van en het daarmede behaalde suc ces heeft waarschijnlijk de aandacht van de leiding van het Vrije Toneel op deze naturalistische ccmedie gevestigd. Een zelfs maar enigszins belangwekkend spel is het allerminst, maar men kan er toch wei enkele uren plezier aan beleven. De nogal magere intrige behelst de carrière tegen wil en dank van een begaafde schoenma kersknecht, die door de energieke dochter van zijn palroon in de huwelijksboot wordt gesleept. De zaken van zijn inmiddels aan de drank geraakte schoonvader lopen steeds meer achteruit, zodat tenslotte to", een compagnonschap besloten wordt. Deze weinig orn het lijf hebbende ge schiedenis in tamelijk ouderwetse trant biedt echter ruimschoots gelegenheid tot vermakelijke typeringen en Bob de Lange heeft er als regisseur voor gezorgd, dat de toeschouwers wat dat betreft niets tekort komen. Het is alleen jammer, dat hij zich zelf niet wat meer onder controle heeft ge houden. Zijn Henry Horatio Hobson was weliswaar de gewenste stijfkop met zijn opvliegend karakter en bulderende manie ren ten voeten uit, maar er ontbrak iets aan zijn optreden, waardoor begrip voor de onafhanxelijkheidsdrang van zijn doch ters werd gewekt. En dan: uit zijn tijd bij de Haagse Comedie heeft hij veel overge houden, dat aan Cees Laseur herinnert. De kostelijkste scène beleeft men in het eerste bedrijf: het huwelijksaanzoek van de dochter Maggie (een prima rol van de veel komische verve aan juist voldoende ADVERTENTIE VRIJDAG 2 OCTOBER Concertgebouw: Pianorecital door Stefan Askenase, 8 uur. Stadsschouwburg: „Wiener Blut", Hoofdstad-Operette. 8 uur. Hotel „Boekenrode", t.o. stat. Ileemstede-Aerden- hout: causerie Acsthetische verzorging, inst. v. lichaamscultuur, 2.80 uur. Rembrandt: „De man met de wassen beelden", 7 en 9.15 uur. Minerva: „Limelight". 8.15 uur. Luxor: „De terugkeer van Don Camillo", 7 en 9.15 uur. Vleesbal: Haarlemse architecten exposeren, 7—10 uur. City: „Er kan nog meer bij", 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Gesloten grenzen", 14 jaar. 7 en 9.15 uur. Palace: „Het mysterie van het leven". 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Hartenvrouw". 14 jaar, 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 8 OCTOBER Stadsschouwburg: „Wiener Blut", Hoofd stad-Operette, 8 uur. Concertgebouw: Schaumburger Marchenchor; Jeugdkoor „In- ter Nos", 8 uur. City: „Er kan nog meer bij", 14 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Gesloten grenzen", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Limelight", alle leeft.. 2.30 en 8.15 uur. Rembrandt: „De man met de wassen beelden", 18 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Het mysterie van het leven", 14 jaar. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „De terugkeer van Don Camillo", alle leeft., 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. Lido: „Hartenvrouw", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur gevoeligheid parende Nell Koppen) tot de overrompelde beteuterde William Mossop, door Eric van Ingen met veel begrip voor- nuance tot een aardige blijspelfiguur her schapen. Verder zag men nog twee wei nig doortastende vrijers (leuk gespeeld door Ton van Duinhoven en Peter Hol land) naar de handen en harten van de overgebleven meisjes (Henny Orri en Ann Hasekamp) dingen, benevens Marianne van Waveren, Sara Heyblom, Wim van den Brink, Willy Ruys en John Soer in kleine re rollen. De leuke vertaling is van Antoinette Westerling, c'e décors zijn van Wim Ves- seur (wiens kwaliteiten in meer fantasie vragende stukken beter tot hun recht ko men) en de schoenmakersbenodigdheden heeft men van het Oudheidkundig Mu seum voor de Lederindustrie te Waalwijk geleend. DAVID KONING SALZBURG (Reuter). De „Salzbur- ger Nachrichten" heeft een gesprek gehad met Otto Dermat, een Oostenrijker die kolonel bij de Duitse luchtmacht is geweest en die in Oostenrijk is teruggekeerd na als proefpiloot voor de Russen dienst te heb ben gedaan. Dermat vertelde, dat hij na de oorlog bouwvakarbeider te Linz, zijn woon plaats in Opper-Oostenrijk, was geworden tot hij in 1946 door erikele Russen werd aangehouden en per auto naar Wenen ge voerd. Daar liet men hem de keuze tussen 25 jaar gevangenisstraf als oorlogsmis dadiger of een contract voor twaalf jaar aienst als proefpiloot in Siberië. Dermat koos het laatste. Hij kreeg een hele serie „Migs" in te vliegen en vele straalbommen- werpers. Soms moest hij wel een tiental proefvluchten op één dag maken. Herhaal delijk vloog hij door de geluidsmuur en hij bereikte hoogtes van achttien kilometer. Reeds in 1944 had hij de eerste Duitse straaljagers beproefd. Volgens Dermat namen de Russen de strengste voorzorgsmaatregelen om te voor komen, dat de proefpiloten met hun ma chines uitweken. Zij kregen slechts brand stof voor een afstand van vijfhonderd km mee en stonden steeds onder bewaking van luchtmachtescadrilles. Dermat zeide, dat het „moordend werk" was, dat hij en zijn collega's op de Siberi sche luchtmachtbasis Novo-Sibirsk te doen hadden. Na een dag vliegen strompelden zij dodelijk vermoeid van het vliegveld af en na drie maanden kreeg de hoogteziekte hen steeds weer zo te pakken, dat zij en kele weken rust moesten nemen. Dermat had 68 proefpiloten zien verongelukken. Of zo'n ongeluk te wijten was aan een constructiefout van hot vliegtuig of aan uitputting van de piloot zelf, was nooit na te gaan. De Russen hadden Dermat thans laten gaan, aldus vertelde hij, omdat hij niet meer :n staat was om te vliegen. ïïmkmê m m Ten bote von slachtoffers tier over stro in i ngsra m p Koningin Juliana heeft gisteravond in Diligentia te Den Haag een liederenavond bijgewoond, die werd gegeven door de alt Elena Nikolaidi, welke Griekse zangeres haar tournée door Zweden had onderbro ken om dit liefdadigheidsrecital ten bate van de slachtoffers van de overstromings- ramp in haar vaderland te kunnen geven. Deze avond, die een bedrag van ongeveer f 2.000 opleverde, was georganiseerd door het Haags comité „Hulp aan Griekenland" en stond onder beschermheerschap van de Gi-iekse gezant in ons land, de heer N. G. Lely. V Voor de pauze bracht de zangeres, die aan de vleugel werd begeleid door Géza Frid, werken ten gehore van Gluck, Plan del, Mozart en Schumann. Het tweede deel van het programma bestond uit werken van Ravel, Fauré, Hahn, Nin, Kazasoglu, Sfaniakas en Rossini. Haar opti-eden werd beloond met een langdurig applaus, waar na de zangeres nog een drietal toegiften gaf. Terwijl het publiek nog applaudis- seei'de, verliet zij het podium om een bou quet rode rozen, dat zij eei-der op de avond had ontvangen, aan de Koningin te over- handigen. Tijdens de pauze heeft Hare Majesteit zich geruime tijd onderhouden met me vrouw Nikolaidi die na verbonden te zijn geweest aan de Weense Slaatsopera thans deel uitmaakt van het gezelschap der Metropolitan Opera te New York en met mr. A. Goekoop, de voorzitter Koningin Juliana was tegenwoordig bij het concert, dat de Griekse zangeres Èlena Nikolaidi van de Metropolitain Opera te New York Donderdagavond in Diligentia te Den Haag belangeloos heeft gegeven ten bate der slachtoffers van de aardbevings ramp in Griekenland. Meisjes in Griekse klederdracht beden de Koningin bij haar aankomst in Diligentia bloemen aan. van het organiserende comité. Onder de aanwezigen bevonden zich de Griekse ge zant, de minister van Buitenlandse Zaken mr. J. W. Beyen en de voorzitter der Tweede Kamer mr. dr. L. G. Kortenhorst. Micro films van oude werken van Nederlandse componisten Ongeveer honderd vijftig werken van Nederlandse componisten uit de zeven tiende en achttiende eeuw. aanwezig in buitenlandse bibliotheken, werden op aan wijzing van de Stichting voor oude Neder landse muziek en in opdracht van de dienst van Schone Kunsten der gemeente 's-Gravenhage, op microfilm gebracht. Een belangrijk deel van deze microfilms werd vergroot en afgedrukt ter bestude ring. Een aantal werken werd ter selec tering in partituur gebracht. Van deze werken werden diverse radio-series sa mengesteld, zowel voor de NCRV, de AVRO en de Wereldomroep, als Belgische, Duitse en Franse stations. De rechtbank te Amsterdam heeft de 32-jarIge vertegenwoordiger M. J. van der N. uit Amsterdam veroordeeld tot een voor waardelijke gevangenisstraf van een maand. Van der N. was ten laste gelegd, dat hij in 1945 zijn effectenbezit groot f33.500 niet aan de belasting had opgegeven en deswcgc'over 1947 en 1950 een verkeerd inkomen had vermeld. In zijn nieuwste film, die binnenkort in ons land gaat lopen, doet de bekende Franse filmregisseur Sacha Guitry zijn reputatie als satyricus alle eer aan. Want. „Le poison", niet onverdienstelijk in het Nederlands vertaald met „Alles is vergeven en vergeten", kan men bezwaarlijk anders dan een satyre noemen, een geestig gebalan- ccer laiigs Recht en Moraal, die beide in het ootje worden genomen en toch onbezoe deld uit de strijd komen. Alles voltrekt zich volgens de „ijzeren wetten" van de logica. Overal zijn de handelingen verantwoord, is de historie precies binnen de per ken. En overal wordt er een loopje genomen met waarden en waardigheid, zo opval lend. dat de ontmaskering een feit is op hetzelfde ogenblik dat de voor de gek houderij geschiedt. Maar men maakt er zich niet druk over, men legt er zich met een lach bij neer. De gebeurtenissen, hoe reëel ze ook worden voorgesteld, zijn tenslotte maar de vondst van een man, die het beliefde ze te creëren net naar het in zijn kraam te pas kwam. Men moet er hem geen verwijten voor maken. Hij laat u een film lang schater lachen! Ik kan u gerust de inhoud vertellen, om dat ge al onmiddellijk raadt welke kant het uitgaat. In een klein dorpje woont een man met name Paul Braconnier. Hij kan het al lang niet meer met zijn vrouw vin den. De echtelieden slaan elkaar zonder dat ze het van elkander weten, naar het leven. Blandine Braconnier heeft bij de apotheker rattenkruid gekocht, dat ze haai man wil toedienen, wanneer ze daarvoor de benodigde moed kan opbrengen. Paul Braconnier neemt liever zijn toevlucht tot andere middelen, maar hij heeft nog niet uitgemaakt welke. Dan komt het toeval hem te hulp. Op zekere avond hoort hij door de radio een vraaggesprek met een advocaat, die zijn „honderdste vrijspraak viert". Hij gaat naar deze advocaat, vertelt dat hij zijn vrouw heeft vermoord en ver zoekt hem zijn verdediging te voeren. De advocaat stemt toe. Door een listig spel van vragen laat Braconnier de advocaat de moord construeren, die hem de meeste kans op vrijspraak biedt. Hij vertrekt, doodt zijn vrouw op de „voorgeschreven wijze" en blijkt dan zelf aan de dood ont snapt te zijn. Wat namelijk is gebeurd? Mevrouw Braconnier heeft voor haar wreed verscheiden het rattenkruid ein delijk in de beker van haar man gestort. Maar vóór hij ervan drinkt beneemt hij haar het leven en daarna wil hij niet meer drinken. De apotheker, bij het vernemen van het moordgerucht denkend, dat Paul Braconnier vergiftigd is, snelt met een tegengift toe. ziet het „verkeerde" lijk en valt flauw. Om hem bij te brengen geeft men hem de wijn met het rattenkruid. De apotheker sterft op staande voet. Paul wordt gearresteerd. Hij roept de advocaat aan wie hij de moord „bekende" nog voor zij was gepleegd, tot zijn verdediging te hulp. De advocaat weigert, maar wanneer Paul dreigt te onthullen, dat het radio- interview hem tot zijn daad inspireerde, ja, dat de beroemde man in zekere zin medeplichtig is, bezwijkt hij. In het nu volgende proces brutaliseert Braconnier rechters en officier, voert de hele moord zaak terug tot een handeling uit zelfver dediging en wordt prompt door de jury vrijgesproken. In triumf keert hij terug naar zijn dorp. Dat is zo heel in het kort de inhoud. Niet erg hartverheffend zult ge misschien zeg gen en wellicht rijzen er bezwaren in u op tegen de gemakkelijke manier, waarop men hier met een moord omspringt, haar zelfs tot uitgangspunt neemt van een hele boel vrolijkheid. Wanneer u weet, dat Sacha Guitry telkens door de handeling heen beelden vlecht, die de ernstige ver houdingen bepaald in het komische trek ken en zeer eerbiedwaardige zaken een lachwekkende achtergrond verlenen, velt Michel Simon als de moordenaar ge misschien meteen een vernietigend oor deel. Maar doe dat niet. Heel wat gangsterfilms, die de moord au serieu nemen, hebben dezelfde uitwerking als het radio-interview in „Le poison", dat tot een moord inspireerde. Ze nemen de moord, die zij schilderen, zo au serieux, dat ze van de moordenaar een held maken. Ge wordt gedwongen u twee uur lang met zijn verziekelijkt brein te occuperen. „Le poi son" doet dat niet. Ze hekelt de menselijke dikdoenerij als het op recht en moraal aan komt, ze verzint daarvoor een geschiede nis, die klopt als een bus, maar die zo goed klopt, dat het er heel duidelijk bovenop ligt hoe ingenieus ze is be dacht. En al is haar spel met de moord en de moordenaar dan al net op het kantje, de bevrijdende lach, die ze op- wekt, is een gezonde lach. Ze houdt u er verre van in een verzieke lijkt brein te kruipen. Dat wat de inhoud, de morele kant van de zaak betreft. En dan heb ik nog ge zwegen over de vele kleine spotternijen, die Guitry zich veroorlooft met zijn ne venfiguren, met de situaties, die niet essentieel deel uitmaken van de hande ling. Bij een film als deze speelt de dia loog een belangrijk part mee. Toch is het niet zo, dat die dialoog een belangrijker functie bekleedt dan het beeld. Ze is snedig, geestig en gevat. De beelden zijn het niet minder. De film drijft voor een goed deel op de puntig uitgevoerde montage, die met de afwisseling, welke zij veroor zaakt, tegelijk een climax be werkstelligt. Zij voert de spanning op door de handeling telkens te onderbreken en de onderbrekingen op hun beurt staan weer diametraal tegen over de handeling, lopen er in symboliek mee parallel, scheppen contrasten en doen u lachen. Ze zijn toonbeelden van wat de - ware filmartist kan bereiken als hij de taal van de film verstaat. Guitry verstaat ze.... spreekt ze. Daarom is zijn film zo geniet baar. In Michel Simon, die de hoofdrol speelt, trof hij voorts een uitnemende figuur aan om zijn bedoelingen te ver beelden. De physionomie van de man is meesterlijk. Zijn spel even komiek als gewel dig. En de inleiding, waarmee de filmcritiek op de hak wordt genomen, zou ik niet graag ge mist hebben. Men ziet er Michel Simon opnieuw en ge moet eens opletten hoe voor beeldig hij zijn zwijgend rol letje weggeeft. In ieder geval: de lezer wete dat „Le poison" zijn belang stelling waard is. P. W. FRANSE Het algemene bestuur van de stichting Noordhollands Philharmonisch Orkest, welke kort geleden tot stand kwam, is thans definitief samengesteld. Het bestaat uit de heren L. Bouwman, B. J. Thijssen, dr. .T. R. H. de Smidt, mr. A. Beets, dr. Th. de Crauw, D. J. A. Geluk, mr. dr. H. J. Wijtema (burgemeester van Alkmaar), J. de Jong (wethouder van Onderwijs en Kunstzaken te Hilversum) en J. M. Andre de la Porte. De vijf eerstgenoemden vor men het dagelijks bestuur. Het eerste concert van het Noordhollands Philharmonisch Orkest heeft plaats op Dinsdag 6 October te Haarlem en staat onder leiding van Toon Verhey, die werken van Badings, Pijper, Mozart en Franck dirigeert. Solist is de Amerikaan Byron Janis, piano. Dit concert zal worden'bij gewoond door vertegenwoordigers van de provincie en van de subsidieverlenende ge meenten. In de lorum zijn betekent velerlei: in de war zijn, opgewonden zijn, aan de zwier zijn, in de narigheid zitten, ergens totaal onverschillig tegenover staan, dronken zijn, in de dommel zijn. In de woorden de lorum moet men een ver- bastering-in-de-tweede-graad zien: het komt uit: doliorum en dat is een onder invloed van het woordje dol ontstane verbastering van delirium. Het woord delirium vindt men ook terug in de zegswijze: hij heeft een tak van het lirium gehad, waarmee bedoeld wordt: hij heeft een attaque van delirium ge had, een aanval van (dronkemans) ^waanzin. TONEEL EN DANS Donderdag 8 October, Stadsschouwburg, 20 uur: De Rotterdamse Comedie met „Olleke Bolleke" (Am-stram-ram) van André Roussin., de schrijver van „Nina" en Bob beltje". Met Mariëtte Flink. Frans van der Lingen, Sjef de Groot en anderen. MUZIEK Vrijdag 2 October, Stadsschouwburg, 20 uur: De Hoofdstad-Operette met „Wiener Blut" van Johann Strauss onder regie van Otto Aurich. Koor en orkest onder leiding van Alfred Salten. Vrijdag 2 October, Concertgebouw, 20 uur: Chopin-recital door Stefan Askenase ter opening van de nieuwe meesterpianisten- serie. Op het programma staan onder meer Etudes, de Fantasie opus 49 en de Sonate opus 35 (met treurmars). Zaterdag 3 October, Stadsschouwburg, 20 uur: Herhaling van „Wiener Blut" van Johann Strauss door de Hoofdstad- Operette, een voortzetting van de voor malige Fritz Hirsch-Operette, onder leiding van Otto Aurich en Alfred Salten. Zaterdag 3 October, Concertgebouw, 20 uur: Concert door het jeugdkoor „Inter Nos" onder leiding van Jan Booda met mede werking van het Schaumburger Marchen chor onder leiding van Edith Möller en de pianiste Emmy van Eden. Zondag 4 October, Stadsschouwburg, 14 en 20 uur: Matinee en avondvoorstelling van „Wiener Blut" door de Hoofdstad Operette. Voornaamste solisten: Ruth Rhoden, Claire Clairy, Otto Aurich en Fritz Steiner, Her men Vaïsner en Gerard Muller. Zondag 4 October, Teylers Museum, 15 uur: Bespeling van het orgel met grote en klei ne halve tonen door Piet .Visser uit Am sterdam met medewerking van de Koor school te Haarlem onder leiding van dr. L. Kat. Werken uit de zestiende en zeven tiende eeuw. Dinsdag 6 October. Concertgebouw. 20 uur: Het eerste concert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Toon Verhey begint met de Symphonische Proloog van Badings. De Amerikaan Byron Janis is solist in het Pianoconcert in A van Mozart. Ook de Zes Adagio's van Pijper staan op het programma. Woensdag 7 Octber. Concertgebouw, 15 uur: Wekelijkse orgelbespeling, gedurende de maand October op het orgel van Cavaillé Coll. door de stadsorganist George Robert. Programma nog niet ontvangen. Woensdag 7 October. Concertgebouw, 20 uur: Ten bate van het Marine-Sanatoriumfonds speelt de Marinierskapel onder leiding van Gijs'oert Nieuwland werken van Berlioz en Messagcr, benevens de Frithjof-sage van Max Bruch. Medewerking verlenen de sopraan Anneke van der Graaf en het Koninklijk Schiedams mannenkoor Or pheus. Donderdag 8 October. Frans Halsmuseum. 20 uur: In de Renaissancezaal (ingang Klein Heiligland) speelt het trio Johan Feitkamp en D. Alma (fluit) en Sas Bunge (piano). Werken van Bach, Loeillet, Ket ting en De Klerk. DIVERSEN Zondag 4 October. Lido-Theater, 11 uur: Bijzondere filmvoorstelling/Vertoond wordt ..Warsaw Concerto" met de muziek van Richard Addinsel. In de hoofdrol: Anton Walbrook. Maandag 5 October, Concertgebouw, 14.15 uur: Openingsmiddag winterseizoen van de afdeling Haarlem van de Nederlandse Vereniging van huisvrouwen. Voordracht door Aline Markus („Lichte gevallen") en zang door het koor onder leiding van Cor Tgesz. Maandag 5 October, N.P.B.-gebouw, Heem stede, 20 uur: Op de eerste wijkavond van de Doopsgezinde Kring Heemstede spreekt ds. C. P. Hoekema over het boek „Christus wordt weer gekruisigd". Dinsdag G October, Minerva-Theater, 20.15 uur: Vertoning van de film Birth of the blues". In het voorprogramma een korte film van het Quintet Stephane Grapelly. Verder optreden van de Jig Rhythm Club, het huisorkest van de Haarlemse Jazz Club. Woensdag 7 October, De Leeuwerik, 20 uur: Openingsavond winterprogramma van het Instituut voor Arbeidersontwikkeling. Le zing met film over Suriname en de Neder landse Antillen door dr. G. J. Kruyer. Afgewisseld met voordracht door Otto Sterman. Woensdag 7 October. Minerva-Theater, 20.15 uur: Ontspanningsavond van de Vara. Het tournée-gezelschap brengt het muzikale blijspel „Over 25 jaar" van Willy van He- mert op de planken. Met: Jetty Cantor. Jeanne Verstrakte, Sonja van Weerden burg, Willy Alberti, Ko van den Bosch, Max van Praag en anderen. Vriidag 9 October. Stadsschouwburg, 20 uur: Voor de vereniging Geloof en Wetenschap spreekt rector N. de Rooy van het gesticht Willibrordus te 's Gravenhage over „De onvoltooide eeuw". VOLKSUNIVERSITEIT Alle bijeenkomsten van de afdeling Haar lem worden gehouden in het Frans Hals museum, ingang Klein Heiligland. Maandag 5 October. 20 uur: Eerste voor dracht in een serie van drie. in samen werking met de Vereniging voor paedago- giek. door dr. J. W. Bos, psychiater, over „Sexuele opvoeding". Dinsdag 6 October, 20 uur: Begin van de cur sus handenarbeid onder leiding van A. de Leeuw. Onderwerp van de eerste voor dracht: „Vrije expressie en creatieve arbeid". Woensdag 7 October. 20 uur: Gestalten en problemen in de romans van Dostojewski worden behandeld door J. de Graaf, pre dikant van de Vereniging van Vrijzinnig Hervormden te Arnhem. Vrijdag 9 October, 20 uur: Lezing, georga- - niseerd in samenwerking met de Weer- en sterrekundige kring, door dr. H. Groot over „Interplanetair verkeer". Met lichtbeelden. Donderdag 8 October, Minerva, Heemstede, 20 uur: Voor de afdeling Heemstede spreekt mevrouw mr. L. EversdijkSmul ders over het onderwerp „Van Bedouinen- harems en gesluierde mannen". Met licht beelden. TENTOONSTELINGEN Teylers Museum: Etsen van Rembrandt uit eigen bezit. Verder tekeningen van Rafaël. Michelangelo. Lorrain en Watteau. Op werkdagen van 11—17 (behalve Maan dag) en de eerste Zondag van elke maand van 13—17 uur. Scène uit het blijspel ..Olleke Bolleke" van André Roussin, dat Donderdag door de Rotterdamse Comedie in de Haarlemse Schouwburg wordt vertoond, met rechts Mariëtte Flink. Frans Halsmuseum: Groepsportretten van Frans Hals en permanente expositie van nieuwe aanwinsten. Dagelijks geopend van 10—16 uur, des Zondags van 13—16 uur. Vleeshal, Grote Markt: Van 15 September af „Haarlemse architecten exposeren". Werk van leden van de kring Haarlem van de B.N.A. De tentoonstelling duurt tot 5 October. Vishal, Grote Markt: Miniatuur-spoorweg tentoonstelling Nemiso, ongeveer vijftien treinstellen met complete stations, tunnels etc. Dagelijks geopend tot 21 October van 1012, van 1417 en van 1921.30 u. Huis Van Looy: Van 12 September af de expositie „Kunstenaars helpen" ten bate van de slachtoffers van de watersnood. Tot 5 October, op werkdagen van 1012.30 en van 13.3017 uur, op Zondagen van 1417 uur. Schotersingel 117 a: Palestina-diorama's (Bijbelse voorstellingen). Dagelijks ge opend van 1417 uur. Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Ere-ten- toonstelling onder auspiciën van de ver eniging van Haarlemse beeldende kunste naars „De Groep" van werken van George Robèr ter gelegenheid van diens zestigste verjaardag. DJAKARTA, (Aneta). Het Indonesi sche kabinet komt vandaag weer bijeen ter bespreking van de toestand in Atjeh. Verondersteld wordt, dat de regering an dere dan militaire stappen zal overwegen om de kwestie-Atjeh op te lossen. Dit was op te maken uit de woorden van de tweede vice-premier, Zainul Arifin, die zeide, dat alle suggesties en voorstellen van welke kant ook, zullen worden overwogen. Zainul Arifin noemde de toestand in Atjeh in het algemeen goed. Hij kon niet verklaren, welke directe oorzaken er waren voor de ongeregeldheden. De correspondent van Aneta te Medan noemt als leiders van het verzet in Atjeh: Teunku Suleiman Daud, gewezen coördi nator voor Groot-Atjeh, Hassan Ali, voor malig rechter te Pidie, de voormalige ko lonel Iiusin Jusif, Abubakar Ibrahim voor Noord-Atjeh en Hussin Almudjahid voor Oost-Atjeh. Al deze leiders zouden weer onder leiding staan van Teunku Daud Beureuh, de voormalige militair gouver neur van Atjeh. De laatste berichten uit Atjeh zeggen, dat de toestand daar weer veiliger is. De dienst van de spoorwegen maakte bekend, dat de treinverbindingen met Langsa weer hersteld zijn. De kantoren voor godsdienst zaken in Atjeh hebben via radio Kutaradja een oproep gericht tot het personeel van alle kantoren, die onder het ministerie van godsdienst ressorteren om de werkzaam heden te hervatten. In een gezamenlijke verklaring van de Ulama's (godsdienst leraren), die voor dezelfde zender is voor gelezen, wordt gezegd, dat de Ulama's het optreden van Daud Beureuh en de zijnen afkeuren. Kasman Singodimedjo, lid van het hoofd bestuur van de Masjumi heeft beschuldi gingen, als zou de Masjumi betrokken zijn bij de gebeurtenissen in Atjeh, categorisch tegengesproken. ADVERTENTIE Zwanendons PYAMA'S HÉRENMODE BARTELJORISSTR 24 HAARLEM TEL. 20420 HAARLEM. Alhier zal met permissie van het bestuur dezer stad een concert gegeven worden op het orgel in de Groote Kerk, door den heer Ferdinand Vogel, die onderwijzer is aan de Organistenschool te Bergen in Noorwegen. Eene bijzonderheid van dit concert is. dat de heer Vogel ook eene vrije fantasie op de Organo-Harmo- nica ten gehoore zal brengen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1953 | | pagina 5