de^Ür Op de rommelmarkt bij de Porte de Clignancourt Jongenspyjama Kerk en Wereld in Japan 9 Eetmogelijkheden bij onverwacht bezoek BRIEVEN VAN EEN PARIJSE HUISVROUW Damestassen van nylon DIT MAKEN WE ZELF Maakt u alles eens extra lekker! KERKELIJK LEVEN Maand hechtenis geëist tegen chauffeur Griekse kapitein wijst verwijt af PUROIi «loet wonderen! Nationale Energie Manifestatie 1955 De plaats van de arts in de sociale zekerheid Heringa Wuthrich CENTRALE VERWARMING JOHNSON OLIEBRANDERS ZATERDAG 31 OCTOBER 1953 oor O uw VOOR haar inkopen bezoekt een Parijse huismoeder zo goed als dagelijks een markt, die meestal 's ochtends vóór dag en dauw in haar „quartier" als uit de grond verrijst en waar het de hele dag een levendig vertier is van aanprijzende kooplieden en critisch rondneuzende of biedende en lovende dames. Uit geheel Parijs en ook van ver daarbuiten kan men echter bezoeksters aantreffen op de grote week-end markt, die reeds meer dan een halve eeuw bij Porte de Clignan- court wordt gehouden. Naast levensmiddelen, tenminste voor zover het provin ciaalse specialiteiten en andere bijzonder hartige of zoetige lekkernijen betreft, zijn daar echter vooral allerlei aantrekkelijke koopjes op ander gebied te vinden. Zo ééns per week is er ook in een Frans gezin, altijd wel weer wat nodig op huishoudelijk of kledinggebied en voor wie dergelijke artikelen in het bezit wil krijgen tegen aanlokkelijke prijzen, is deze schilderachtige en le vendige markt een ideaal oord! Ook tweedehands goederen zijn er in een bont allerlei voorhanden en juist die sorteringen, die hier reeds van vóór de eeuwwisseling de voornaamste han delswaar uitmaken, gaven deze typische Parijse markt de naam „Marché aux puces". Deze titel, die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat, weerhoudt echter geen enkele Parisienne, er vrij geregeld eens een kijkje te gaan nemen. Ook al behoort zij allerminst tot degenen, die iedere franc meermalen om moeten draaien, voor zij er toe besluiten die uit te geven. Erg gemakkelijk is het op deze markt stellig niet, de portemonnaie dicht te houden! Er is altijd wel iets te vinden, waarvan de prijs dermate de kooplust prikkelt, dat je het als vrouw voor je het weet tot je bezit hebt gemaakt. Is de prijs niet doorslaggevend, dan doet het sprankelijk commentaar van de ge wiekste kooplieden, waaronder heel wat vertegenwoordigsters van het zwakke geslacht die goed van de tongriem ge sneden zijn, wel de rest. Aan het vertier heeft men op deze bonte markt evenmin gebrek en er is zelfs steeds een complete kermis te vin den, om zich na gedane zaken lustig te vermaken. De straat-artisten weten te gen het week-end de Porte de Clignan- court eveneens wel te vinden evenals de vele touristen die winter en zomer Parijs bezoeken en deze „Marché aux puces" als een speciale bezienswaardig heid beschouwen. Zij komen vooral af op de gevarieerde uitstallingen van de „boutiquiers", waarbij men eerst aan belandt wanneer men al een aardig aantal meters marktvertier achter zich heeft. In een wonderlijke behuizing, opge trokken uit oude benzineblikken en schotten, hebben daar kooplui van al lerlei" pluimage hun „winkeltjes" inge richt. Met de week wisselen de sorte ringen en ook wanneer men er alleen om te kijken heen gaat, kan men er zijn hart ophalen. Een meer gevarieerde uit stalling van antieke of alleen maar oude voorwerpen treft men zelden ergens aan. Met een meer zakelijk doel voor ogen is hier echter eveneens menige huis moeder, al of niet in gezelschap van haar echtgenoot, te vinden. De prijzen zijn hoog in Frankrijk en wanneer er een bed, beddegoed of een meubelstuk dient te worden aangeschaft, wordt een tweedehands koopje dikwijls op prijs gesteld. Een spannende jacht De kostbaarste juwelen, zilveren bi belots, antieke koperen of tinnen voor werpen, stijlmeubelen en oude weefsels prijken echter zonder mankeren naast de meest rommelige verzamelingen van gebruikte en dikwijls reeds danig ver sleten voorwerpen en juist dat onge wone contrast in koopwaar maakt deze markt zo aantrekkelijk. Langs de win keltjes bewegen zich bovendien allerlei kooplieden die hun waren al wandelend aanbieden. De Marokkaanse matjes verkopers trekken daarbij in hun kleu rige uitdossing wel het meest de aan dacht. 't Zijn de kunstenaars, van klad schilders tot artisten die werkelijk iets presteren, die verder de bevolking van dit stukje Parijs zo afwisselend en boei end maken. Zij trekken er meestal des Zaterdags reeds voor dag en dauw op uit om de standhouders die hier in schil derijen doen, en dat zijn er heel wat, hun nieuwste kunstwerken aan te bie den. Reproducties van oude meesters, met een eeuwenoud aanzien maar nog vers in de verf, zijn daarbij talrijk. Heeft men er 'n goede neus voor dan is tussen al 't bric a brac echter eveneens dikwijls iets te ontdekken, dat werkelijk van waarde is. Menige kenner maakt er dan ook een sport van hier koopjes op allerlei gebied te halen in de stal letjes vol antiek uit verschillende pe rioden. Aan de jacht doet ook menig jong vrouwtje mee dat trouwplannen heeft en voor haar huis graag een mooi antiek voorwerp of meubelstuk wil hebben en menige buitenlandse bezoeker of be zoekster is daar eveneens op uit. Heerlijk is het te rommelen in de stapels oude bekledingsstoffen en an dere weefsels die hier altijd weer te vinden zijn en waartussen men dikwijls mooie stukjes antieke kant, kleurige oudé tapisserie en andere aparte dinge tjes aantreft, waarmee een vrouw die handig is met de naald en graag zelf iets maakt altijd wel raad weet. Met de Parijse mode heeft de „Mar ché aux puces" meer te maken dan men zo direct zou vermoeden! Carven, Hu- bert de Givenchy en andere modeont werpers kan men er op een rustige ochtend nogal eens aantreffen, want op de een of andere manier schijnt deze bonte markt hun te inspireren. Boven dien zijn er op deze vreemde markt ook dikwijls aardige decoraties te vin den, die in salon, boutique of étalage van een mode-huis goed tot hun recht komen. De kooplieden die in dit rommelige rijk de scepter zwaaien zijn bovendien de moeite van een métro naar de Porte de Clignancourt dubbel en dwars waard! Men treft er de vreemdste types onder aan en vrouwelijke neringdoenden zijn daarbij zeer talrijk vertegenwoordigd. Wat haar'kleding aangaat houden zij er heel persoonlijke opvattingen op na en hun uitdossingen zijn dan ook meest al een extra bezienswaardigheid on deze aan verrassingen zo rijke markt. Yvonne, die haar meer dan omvang rijke figuur in de honderden spiegels welke de inventaris van haar „neder zetting" op de „Marché aux puces" uit maken, voortdurend ziet weerkaatst, en haar overbuurvrouw Mimi, die in oude stoelen handelt, krijgen het om het minste of geringste met elkaar aan de stok en dan gaat het er heftig aan toe tussen de kraampjes. Zonder enige aanwijsbare oorzaak wordt de vrede echter even onver wacht weer gesloten en die gaat men dan bekrachtigen in het even bouw vallige restaurant, dat hier tussen de uitstallingen is opgetrokken. Daar ko men ook de straatmuzikanten samen tegen het middaguur om handelaren en kopers van deze wonderlijke markt te vermaken. De binnenwandelende straat honden luisteren de door hen geprodu ceerde muziek op met lawaai naar hun eigen aard, zodat horen en zien vergaan. Huismoeders laten hier elkaar haar koopjes zien of wijden daar lang en breed over uit, terwijl de kooplui aan dezelfde tafeltjes hun stand vhn zaken bespreken. Wie dit spektakel teveel is kan rusti ger muzikaal genot zoeken bij de opera zanger, die 't podium heeft verlaten om hier tussen niet minder bonte coulissen handel te drijven. Zichzelf begeleidend op de oude piano die hij nooit verkoopt geeft hij tegen lunchtijd enkele aria's ten beste met een stem die er nog zijn mag. Veel belangstelling vooral van ae vrouwelijke jeugd trekt de koopvrouw die zich in oude poppen heeft gespecia liseerd. Wanneer haar stemming op zon nig staat kan zij rustig aanzien, dat de kleintjes in haar kraampje met de pop pen uit lang vervlogen tijden spelen. Gaat er een te hardhandig met haar troetelkinderen om, dan veegt zij met een woedende uitroep in één slag de helé tent schoon en blijft mokkend de wacht houden bij haar schatten. Dat doet ook het vrouwtje dat bij een tafeltje onder een blikken dak altijd maar weer kousen breit! Kousen van een buitengewoon solide soort, die al eeuwen uit de mode zijn en waarvoor dan ook alleen enkele Amerikaanse tou risten af en toe eens belangstelling heb ben, hoewel ook die hen meestal niet tot kopen brengt. Maar ze zit droog en ziet veel mensen en meer schijnt zij al breiend niet meer van het leven te verwach ten. Er is altijd wel een buurvrouw hier, die haar een kopje koffie of een hapje eten brengt, want trouw aan de „Marché aux puces", kunnen de kooplui on der elkaar waarderen. Een Parijse huismoeder weet van wanten op een markt! Loopt u ook wel eens even in uzelf te mopperen als uw man onverwacht met een gast thuiskomt op een ogenblik dat er geen tijd meer is nog extra voorbe reidingen te maken voor een wat uit voeriger maaltijd? U kunt u echter dat mopperen besparen door te zorgen dat er in ieder geval allerlei blikjes in huis zijn bv. met vlees, vis, groenten, vruch ten en melk. Wie hiervan een kleine voorraad maakt zal daar zeker te zijner tijd plezier van hebben. Maar wat zet u uw gasten nu op een ogenblik voor? Er zijn natuurlijk verschillende mo gelijkheden en ook het volgende menu kunt u zelf variëren. Zalmsalade, gebakken lever met ap- pelcompöte, aardappelpuree, ananas met slagroom of vanillevla, koffie. Wilt u hier zelf aan veranderen dan zou bv. de zalm vervangen kunnen wor den door een goedkopere vissoort en de appelcompöte door appelmoes (vers of uit blik). Ananas met slagroom of vanillevla. 1 blik ananas, 2 dl. slagroom, suiker, wat rode geconfijte kersjes. Snijd de ananas in gelijke stukjes. Leg ze in ijsglazen of op diepe glazen schoteltjes. Giet er iets van het vruch tensap over. Leg in het midden van elk glas wat slagroom en plaats hier en daar voor garnering een half kersje. Geef bij gebrek aan slagroom hiervoor vanillevla in de plaats. Er is tussen de bonte uitstallingen heel wat te vinden, waarnaar het hart van een jong huis moedertje uitgaat. Mi- chèle probeert het met de koopman eens te worden over de aan koop van enkele wand versieringen. Maar over de prijsdie zij wil be talen, moet deze toch eerst nog eens grondig nadenken! Steeds meer wordt in de tassenmode het leer vervangen door andere mate rialen, speciaal bij de kleinere model len. Nylon gaat een grote rol spelen en niet alleen als imi tatie-leer. De foto toont een schattig tasje van nylon en zijde gevlochten,-in blauw en zilver. Koken kan iedereen, maar goed en lekker koken is een vak, dat geleerd moet worden. Zó koken, dat de voe dingswaarde zoveel mogelijk behouden blijft en er weinig verloren gaat, kun nen we uit artikeltjes en moderne kook boeken leren; voor lekker koken is er varing ook een goede leermeester. Wat we verder nodig hebben, is liefde voor het vak, een beetje durf, geduld en zorg. Hoedt U voor haast bij de berei ding van de maaltijden, hetgeen nu ook weer niet wil zeggen, dat U urenlang in de keuken moet staan om iets lekkers op tafel te kunnen brengen. Misschien helpen de volgende wenken U om de kookkunst beter en gemakkelijker te beoefenen. Dompel het mes, waarmee U hard gekookte eieren en harde boter of margarine gaat snijden even in heec water. Is de pindakaas brokkelig gewor den? Roer hem glad met een beetje slaolie. Deze maal geven wij u het patroon voor een winterpyjama voor uw zoon van 13 jaar. De benodigde stof is 4 m. van 70 of 80 cm br. We kunnen hier voor gestreepte flanel nemen, of effen zwanendons. Het staat dan wel aardig als we de kraag, broekspijpen en man chetten van een afstekende kleur doen, b.v. licht- met donkerblauw, licht- en donkergroen etc. We gaan weer eerst zoals gewoonlijk de patronen op ware grootte natekenen en vergelijken de maten even. Als deze goed zijn, begin nen we met de broek en spelden die op zoals de tekening dit aangeeft. Als we de pyjama effen willen houden, knip- •r~! m ,i rt Dit is Madame Mimi, die al bijna een halve eeuw op de „Marché au puces" rond- reddert. Zij doet in oude meubelen en snuisterijen. Het beeldje dat onder de schemerlamp prijkt verkoopt zij echter nooit, want dat was het eerste wat zij zelf inkocht voor haar „winkel", uit oude planken en benzine-blikken opgetrokken. pen we onderaan een zoom van 10 cm, zodat de broek verlengd kan worden, als deze te kort worclt. Anders zetten we biezen aan de pijpen van een af stekende kleur. Midden voor knippen we een extra stukje stof aan om het split mee af te werken. Als we gaan naaien, dan maken we eerst het split, daarna stikken we de rest van de voor naad dicht, dan de achternaad, vervol gens de pijpen en de zoom bovenin. De volgende week volgt het patroon van het jasje, dus tot de volgende keer en veel succes. L. S. Het ernstigste probleem in het sociale leven van Japan is de overbevolking. Het land heeft 84 millioen inwoners en ieder jaar worden er een millioen kinde ren geboren, terwijl er millioen mensen sterven. De armoede der massa is groot, haar gezondheidstoestand slecht. In 1927 waren er volgens de statistieken 178.000 prostituée's. Op het ogenblik is dit aantal 600.000 De oorzaak hiervan moet zeker ook gezocht worden in de oorlog, die verloren is en wijzigingen in de sociale structuur, die daarvan het gevolg zijn. Boeren weten vaak geen andere weg, dan hun dochter in de stad te verkopen als prostituée. Deze en andere mededelingen zijn on langs in het Duitse blad „Kirche und Mann" gepubliceerd door de zendeling Paul Gerhardt Möller, die ook interes sante mededelingen deed betreffende de situatie van het Christendom in Japan. Hij keerde uit dit land kort geleden terug. De meeste Christenen behoren tot de middenstand, weinigen tot de intellectuele klasse en slechts zeer weinigen tot de boe renstand. De Japanner is over het alge meen burgerlijk, om niet te zeggen be krompen. De meeste Christenen wijzen het communisme af, omdat het „iets slechts" is. Het brengt onrust, treedt me nigmaal met geweld op, wil de vertrouw de gang van zaken omvergooien. Daarom heeft de burgerbevolking in de Japanse kerk geen sympathie voor het communis me. De ernstige en bewuste Christenen zien uit de gebeurtenissen in China, dat in de communistische levensbeschouwing geen plaats is voor God. Daar zij een religiositeit hebben leren kennen, die niet werkelijk met God err.st maakt, zijn zij bang dat het. volk opnieuw prijs gegeven zal worden aan de God-loosheid. De ongeveer 20 Christe nen in het parlement zijn de meest vast beraden tegenstanders van het communis me, juist omdat het God-loos lis. Bijna 50 van alle studenten hebben communistische sympathieën, hoewel zij niet bij de partij zijn aangesloten. Deze laatste is trouwens zeer klein en heeft slechts één vertegenwoordiger in het parlement. I-Iet is hier hetzelfde als twee jaar geleden in China: mocht het com munisme in Japan aan betekenis winnen dan zal de gestudeerde jeugd zich aan zijn zijde scharen. En daar zullen dan ook jonge chritenen bij zijn die het communis me alleen theoretisch bestudeerd hebben, maar het niet werkelijk kennen. Men kan in het algemeen zeggen, dat een Christen in Japan zich van de niet- Christen daarin onderscheidt, dat hij be reid is verantwoordelijkheid te dragen en beslissingen te nemen. Wanneer men weet, hoe de Japanner zich in het algemeen ont trekt aan iedere beslissing, begrijpt men dat het iets betekent, wanneer een mens zelf wil beslissen. Zo vraagt de Japanse Christen naar da broeder in het dagelijkse leven. De „naaste" is voor hem een opdracht, die God hem gegeven heeft. Zo zijn de vele De toen pa.s -aangestelde filiaalchef van een coöperatie in Hoofddorp, de 35-jarige J. B. uit Amsterdam, zat op 4 Augustus van dit jaar zonder rijbewijs voor het eerst achter het stuur van een bestelauto. Hij reed daarmee over de Kruisweg in Hoofddorp en maakte, toen hij bij zijn winkel was ge komen, met de wagen een scherpe bocht. Hij reed echter het voetpad op en trapte in plaats van op de voetrem op het gas pedaal. Toevallig liepen op dat moment twee meisjes op hef voetpad. Een van haar raakte tussen de auto en de muur van een huis bekneld en overleed ter plaatse. De officier van justitie mr. B. van der Burg eiste Donderdagmorgen tegen de filiaalchef, met verwijzing naar artikel 307 van het Wetboek van Strafrecht het onoplettend, onvoorzichtig en roekeloos be sturen van een motorvoertuig een hech- tenisstraf voor de tijd van één maand. De bedrijfsleider, de 45-jarige O., ver klaarde Donderdag op de zitting, dat de promotie van B. weer ongedaan gemaakt was. Van autorijden zou ook in de toe komst uiteraard niets meer komen. De verdediger, mr. Hüffer. verklaarde dat de verdachte zich weinig of niets van het ongeluk herinnerde. B. moet in een reflex gehandeld hebben en de verdediger vroeg zich af of de verdachte wel roeke loosheid verweten kon worden indien hij zich niet van de handeling bewust is ge weest. Mr. Hüffer wees er tenslotte nog op, dat de auto in goede conditie was, dat de toe zichthouder, die in het bezit van een rijbe wijs was naast de chauffeur zat en dat de handrem, volgens de wettelijke voorschrif ten bij auto's, waarin les gegeven wordt, zich in het midden van de wagen bevond. De rechtbank bepaalde hierna de uit spraak op 12 November. De vorige week is het Griekse s.s. „Vo- rios Hellas" in aanvaring gekomen met bjei Belgische vissersvaartuig „Hoop op Ze gen". De opvarenden van het Belgische vissersvaartuig, die door het Griekse schip werden opgepikt, verklaarden na aankomst in Rotterdam aan boord van het s.s. „Vo- rios Hellas" minder hartelijk te zijn ont- gen. Via de agent van de Griekse rederij heeft de gezagvoerder van het Griekse schip thans een verklaring toegezonden aan het A.N.P.: „Tot mijn groot leedwezen" zo zegt hij daarin, „heb ik gelezen dat er critiek is geoefend op het gedrag van mij en mijn bemanning bij de aanvaring met het Belgische vissersvaartuig „Hoop op Zegen". Wie de schuldige van deze aanva ring is zal te zijner tijd door de daartoe be voegde autoriteiten worden vastgesteld. Ik kan slechts verklaren dat ik Griek ben en dat in mijn land de gastvrijheid als een zekere godsdienst wordt beleden. De be manning van het Belgische vissersvaartuig is niet 24 uur, doch slechts 8 uur bij mij aan boord .geweesc en ik heb mijn collega's behandeld zoals mijn menselijke plicht dit voorschrijft. Wij hebben de opvarenden van de „Hoop op Zegen" schoenen, sokken en ondergoed aangeboden. De waarheid is, dat zij allen hartelijk zijn ontvangen aan boord van mijn schip en voorzover zij dit wensten, direct ziin voorzien van eten en drinken. Ik kan slechts hopen dat mijn verklaring geloof zal vinden bij het Neder landse volk", besluit de kapitein van de „Vorios Hellas". grote en kleine werken der liefdadigheid ontstaan: blindentehuizen, ziekenhuizen, weeshuizen, tehuizen voor ouden van da gen, enz. Binnenkort zal het eerste Diaco- nessenhuis in gebruik worden genomen, waarin enkele Duitse zusters zullen gaan werken. Er zijn ongeveer 300.000 Protestantse en 175.000 R.K. Christenen in Japan. Met deze kleine schaar van Christenen staat de Japanse kerk numeriek op de laatste plaats te midden van de Oost-Aziatische Christen heid. De Gemeenten worden voornamelijk in de grote steden gevonden. Er zijn tien duizenden dorpen waar geen Gemeente en ook geen Christen is. Het is ook gemakke lijker te evangeliseren onder de stadsmen sen, die niet meer gevangen zijn in de oude Japanse bindingen, dan onder bewo ners van het platteland. Doch de Christe nen lijden er onder, dat zij niet sterk ge noeg zijn om de Christelijke boodschap ook in de dorpen te brengen. De oproep van de Japanse Christen Ka- gawa, drie jaar geleden, is bekend: „Wij hebben 1000 zendelingen nodig, hlaar het moeten inderdaad zendelingen zijn"; Hij bedoelde daarmee, dat hij geen Amerikaan se of Europese predikanten nodig had, maar getuigen van Christus, die de sterke gebondenheid aan de instellingen van de kerk in hun eigenland achter zich hebben gelaten. Nodig zijn mensen, die temidden van de boeren en mijnwerkers willen le ven en prediken. Volgens schatting zijn er ongeveer 2000 Protestanse zendelingen in Japan (de vrouwen van zendelingen zij hierbij mee gerekend). Bijna ailen komen uit de Ver enigde Staten, velen uit Canada en slechts weinigen uit Europa. ADVERTENTIE Puur geneeskracht, gezondheid en zuiverheid voor Uw huid Rotterdamse raad keurde plannen goed „Wij hopen, dat wij met deze manifes tatie een stimulans kunnen geven om onze stad en ons land een waardige plaats te kunnen laten innemen in het toekomstige Europa". Deze woorden sprak de burgemeester van Rotterdam, mr. G. E. van Walsum, gisteren tot de leden van de raad, die heb ben gesproken over de nationale energie manifestatie 1955, Ë-55, de landelijke ten toonstelling, die in 1955 in Rotterdam zal worden gehouden. De gemeenteraad besloot na een beraad slaging van ruim twee uur zonder hoofde lijke stemming tot de oprichting van de Stichting Nationale Energie Manifestatie 1955 en keurde het daarvoor benodigde be drag van 100,goed. Verder hield het besluit in, dat de raadeen werkkapitaal van een millioen gulden ter beschikking stelde, zich in beginsel bereid verklaarde een garantie te verlenen van nóg een mil lioen en te besluiten tot vergroting van het AHOY-complex door de bouw van een nieuwe hal, waarvoor een bedrag van twee millioen gulden door de raad werd gevo teerd. Tevoren hadden sprekers van alle frac ties zich in gunstige zin over de voorstellen van B. en W. uitgelaten. De directeur-generaal van de Volksge zondheid, prof. dr. P. Muntendam, heeft te 's-Gravenhage voor de federatie van be drijfsverenigingen een rede gehouden over de taak en de plaats van de arts in de sociale zekerheid. Prof. Muntendam merkte op, dat voor elk stelsel van sociale zekerheid de volksge zondheidszorg van fundamenteel belang is. Iedere arts heeft daarom zijn aandeel in dit maatschappelijk stelsel. In ons land mag echter noch van de socialisering van de geneeskundige zorg, noch van die van het geneeskundige beroep gesproken worden. Niettemin valt er ook in ons land een zekere ontevredenheid bij vele geneeskun digen tegenover het stelsel van de sociale zekerheid te constateren. De huisarts, die zijn werk goed wil doen heeft een zeer zware taak. Door de over belaste spreekuren kan hij zich niet meer geven aan zijn patiënten zoals hij dit graag zou willen. Artsenspreiding door middel van beperking van het aantal ingeschreven patiënten per arts zal slechts langzaam kunnen doorwerken. Prof. Muntendam besprak vervolgens de uitbreiding van de kring der verzekerden. Het is hem bekend, dat van de zijde der geneeskundigen wordt gesteld dat de uit breiding niet gewenst is, omdat reeds bij de huidige omvang er misstanden bestaan, die het peil der geneeskundige verzorging drukken. De artsen willen dat de groep, welke men nu onder de sociale verzekering wil brengen, zelf een deel van het risico draagt. Prof. Muntendam wilde echter de vraag of een huisvader met een loon tussen 5000.en 6000.het risico kan dragen van een langdurige ziekte in zijn gezin ontkennend beantwoorden. Ook het argument, dat ten onrechte zie kenfondsverzekering aan ziekengeldver- zekei'ing is gekoppeld, achtte hij niet juist. Na het probleem van de scheiding van behandeling en controle te hebben aange roerd belichtte prof. Muntendam de positie van de controlerende geneeskundigen. Aan deze artsen worden hoge eisen gesteld. Ook zij zullen het vertrouwen der patiënten moeten hebben. Helaas worden zij ten on rechte veelal met een gevoel van wantrou wen tegemoet getreden. Een goede oplei ding tot de functie van contröle-arts is een gebiedende eis. Met name voor de genees kundige controle van ongevalsletsels .voor ons land met zijn achterstand in het onder wijs in de ongevallengeneeskunde en met zijn volledig gebrek aan ongevallen klinieken behoort een zo effectief mogelijk gebruik van de op dit gebied deskundige artsen de voorrang te hebben. ADVERTENTIE Haarlem

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1953 | | pagina 11