Mergeethalers genie ontsloot boek en krant voor de massa Films van humor en avontuur Franse paragri"lf De warmte Bernard Zweers (1854-1954) De vreemde historie van de uitvinding der letterzetmachine De juiste maat en de juiste keus Onze Puzzle „Peer Gynt" in Valkenburg 1 Iarpistencursus IVEZE WEEK IS HET HONDERD JAAR GELEDEN dat de uitvinder van de zetmachine, de Duitser Ottmar Mergenthaler, in het Württemburgse dorpje Hachtel geboren werd. Zijn schepping, die in belangrijkheid alleen te Vergelijken is met de uitvinding der boekdrukkunst. Ontketende niet slechts een revolutie in het dagbladwezen, zij werd tevens een mijlpaal in de beschavings geschiedenis der mensheid. Waren het voor zijn tijd namelijk in hoofdzaak de beter gesitueerden die zich geregeld nieuwsbladen- en tijdschriftlectuur ver oorloven konden, de zetmachine maakte door haar snelle en efficiënte werkwijze Veel grotere en goedkopere oplagen mogelijk en bracht daardoor de krant binnen ieders bereik, zodat nu ook het grote publiek regelmatig kennis kon nemen van wat er in de wereld gebeurde. De emancipatie van de massa, de Verbreding van haar politieke en culturele horizont, is zonder twijfel voor een groot deel terug te voeren op de „Linotype", zoals men Mergenthalers machine gedoopt heeft en daarom is er alle reden een ogenblik bij het werk en de figuur van deze geniale uitvinder stil te staan. OTTMAR MERGENTHALER dam was de vierde zoon van een arme dorpsonder wijzer, die alle moeite had, de eindjes aan elkaar te knopen. Zijn beide oudste zoons had hij ten koste van veel persoonlijke op offeringen een H.B.S.-opleküng kunnen geven, maar toen Ottmar overigens zonder uit te blinken, de lagere school doorlopen had, was de spaarpot leeg. Hij moest maar zo gauw mogelijk een baas zoeken om al thans iets in de magere hufh'ouökas bij te dragen, maar daar had de jongen geen o-en raar. Het liefst scharrelde hii on de zo'der, waar een paar defecte, reeds jaren afge dankte wekkers la»gen, drie hij zowaar tot één bruikbare wist te verenigen. Aan gemoedigd door d'iit succes kocht hij van zijn zakge'd op de markf a-Verlei kapotte horloges van het boerenknollenmodel, dat toen op het Duitse p'atte-'amd mode was, sloopte de hele inhoud eruit en rustte niet, voor hij ze met kunst- en vlie»gwerk weer op gang pekregen had. Met onendlie ge duld sneed en vijlde de longen uit dunne plaartjes b'ik en kooer de defecte of <rvt- brekende tandraadjes en ai1 spo"diff had hij daarin zo'n vaardigheid ontwikkeld, dat hij ook de klokken en horloges van buren en kennissen te repareren krre»". Tussen de bedrijven door hielp hij ook in het huis houden en bracht daar iedereen in verba zing met een zelfgeconstrueerd mecha niekje dat vier keer zo mei aardappels jaste a's de in dat werk zeer bedreven moe der MergenthaleT. Maar to°n de oude heer zich met schoolmeesterachtige voorzichtig heid vam de bedrijfsveiligheid van het ap paraat wilde overtuigen en zich dnarbij diep in de vingers sneed, werd de uctvin- Ottmcr Mergenthaler in de tijd toen hij zijn uitvinding deed. die hem systematisch en nauwkeurig wer ken leerde Lnplaats van het lukraak im proviseren dat tot dan toe zijn technische uitspattingen beheerst had. Toch was hij na vier jaar uitgestudeerd bij deze baas en bovendien het vak meer dan beu, nu geen enkel uurwerk meer geheimen voor hen» had. Zelfs dg moeilijkste reparaties boei den hem niet meer; het was dor routine werk geworden, dat zijn levendige ver beeldingskracht ndet meer priikke'en kon en hem alle interesse deed verliezen. Ge lukkig kwam er toen net een brief van een neef, August Hall, die in Washington een fabriek van electrische apparaten begon nen was en daarmee al veel succes had. „Alleen", zo schreef de neef, „is hier heel trijs, waarvan een afgietsel in metaal ge- moeiWjk aan bekwame en ijverige vaklic- maakt werd, dat zonder meer als drukklare den te komen." plaat te gebruiken was. Het systeem was Ogenblikkelijk schreef Ottmar terug, dat bruikbaar, maar de kartonnen matrijs ga- hij precies de man was, doe neef nodig had randeerde geen gelijkmatige drukkwaliteit, en drie maanden later arriveerde hij aan Al spoedig zag de uitvinder in, dat hij langs boord voo het stoomschip „Berlin" in de deze weg geen succes zou hebben en dat Nieuwe Wereld. HaW had hem laten over- hij de tussen-phase met het karton zou komen omdat hij een flinke mecanicien moeten uitschakelen. Om zich he'emaal aan De eerste linotype" uit 1886. Zij is sindsdien niet principieel gewijzigd. nodig had en hij werd niet teleurgesteld. Want hoewel de zeventienjarige Ottmar niets van electro-techniek afwist, werkte hij zich zo snel in dat hij binnen twee jaar tot chef van het constructiebureau be noemd kon worden. Behalve electrische apparaten bouwde de fabriek van Hall namelijk ook prototypen en modellen van uitvindingen op aller- lei gebied en over deze afdeling kreeg Ottmar tot zijn grote vreugde de leiding. Daar kwam hij ook in contact met Charles T. Moore, die een soort zet-sch rijf ma chine voor drukletters ontworpen had en daarvan door Hall een demonstratiemodel wilde laten bouwen. Hoewel Mergenthaler zag, dat de machine onpractisch was, bouwde hij toch een model met een aantal door hemzelf uitge dachte verbeteringen. Desondanks voldeed het apparaat niet, maar Óttmar's be langstelling in het probleem was gewekt en al spoedig begon hij zelf te piekeren over een bruikbare letterzetmachine, waaraan, naar Moore hem verteld had, bij de dagbladen grote Terwijl de uitvinding en de rotaticmachine behoefte bestond, van de snelpers het drukproces aanzienlijk versneld en vuumsbak ver- vereenvoudi«d had, gebeurde het tijd.ro- Y** vend* en kostbare zetten van de krasten tenvTn Ü1®? u kopij nog altijd met de hand - nagenoeg liefst'het km* 1 i T™ precies zoals het ging als toen Coster (of tutenberg?) de boekdrukkunst had uit- ti^arZ n l b/kïr,ie.deT- avonden. Hoezeer de wereld om een van Zt A^rn T i klokketo.ren practicable zetmachine zat te springen, cn ZL ZZhluiïïZ' ft Vh<* feit« dat dan 200 tijdge- kannt lorenuun -i k a ht ian re" noten van Mergenthaler zo'n apparaat pro- h0d uSt d«nken. maar de resultaten vaklieden mZt J reparatiepogmgen van waren stoedg weer nihU ink lieden met succes getrotseerd, maar Ottmar wist er wel raad op. Vier uur lang Over het algemeen probeerde men de demonteerde, reinigde, oliede en schroefde gewone handzetletters machinaal te ver- hij aan de zware tandraderen en hefbomen, werken. Onder dezen was ook de bekende hoog in het benauwde torenkamertje, toen Amerikaanse schrijver Mark Twain, die klom hij trots en voldaan naar beneden: he'° vermogen offerde om een zetma- de klok liep weer! chine-omtwerp te financieren. Mergenthaler a _t echter zag in dat men radicaal van de NA uil KRACHTTOER was zelfs mes- „handletter" moest afstappen. Hij bouwde ter Mergenthaler overtuigd en mocht Ott- in twee jaar tijds een machine, die druk- mar m de leer gaan bij een uurwerkmaker, letters kon ponsen in een kartonnen ma- Horizontaal: 1. de god van het vuur In de Veda's; 4. tevens; 6. gevangenis; 7. zijtak Saaie; 9. volksnaam voor de kauw; 10. kleinigheid; 11. lidwoord; 12. fraaie zangvogel; 13. heeft een vogel last van; 14. dorp ten Noorden van Heusden; 16. dorp in de Eifel bij de kratermeren; 17. afgesloten bebouwd veld; 18. genoeg gekookt; 19. landbouwwerktuig; 20. berrie; 22. stad in Zwitserland; 23. persoonlijk voornaam woord; 24. plantenstengel; 25. zweertje. Verticaal: 1. dorpje ten Zuiden van Weesp; 2. zelfstandig rijk in Makassar; 3. nummer (afkorting); 4. soort van salaman der; 5. voorzetsel; 7. boom; 8. zuiver; 10. rivier in Rusland; 11. expensief; 12. afslui ting; 13. vreemd; 15. nauw; 16. jongens naam; 18. jong ooi; 20. waterblaasje; 21. staat, gebied; 22. foei; 23. bijwoord. Oplossing van de vorige week is: Horizontaal: 1. kolk; 5. olie; 8. kal koen; 11. Maarn; 13. alarm; 15. ami; 17. Se; 18. aba; 20. en; 21. alt; 23. Idjen; 25. einde; 27. tergend; 29. Nora; 30. raaf. V e r t i c a a 12. O. K.; 3. lama; 4. Klara; 5. oor; 6. Lena; 7. in; 9. Kambing; 10. Ba- san; 12. tinne; 14. lel; 16. mee; 19. adder; 22. teer; 24. Jena; 26. Ira; 27. To; 28. DA. Om mee te dingen naar de drie geld prijzen ad 7,50, 5,en 2,50 moeten oplossingen onder de aanduiding „Oplos sing Puzzle" uiterlijk Dinsdag 17 uur ont vangen zijn aan een van onze kantoren in Haarlem: Grote Houtstraat 93 en Soenda- plein 37 of IJmuiden: Kennemerlaan 186. Winnaars van de vorige puzzle zijn: M. J. ZWAAN—FE1JE, Bloemendaalse- straatweg 72, Santpoort-station, 7,50; Mejuffrouw A. G. G. KRANENBURG, Van 't Hoffstraat 260, Haarlem, ƒ5, C. M. v. d. REE, Rijnstraat 44, IJm., 2,50. dit probleem te kunnen wijden, had hij zijn betrekking bij de fabriek van Hall eeraoti gegeven en was hij voor eigen rekening aan het experimenteren geslagen, maar jarenlang bleef ook al zijn pogen vruchte loos. Toen, aan de rand,van het bankroet, kreeg hij het lumineuze idee om loden tekstregels direct van metalen letternmatrii- zen te gieten en na eindeloos gepieker slaagde hij er inderdaad in. een constructie uit te denken, ritie dit mogelijk zou maken. Het principe van zijn systeem berust hierop dat men langs machinale weg een a an* al koperen lettermatrijzen samen voeet tot een repel drukletters, waarvan ve-volgens in deze'fde machine een lod»on afdruk ge- poten wordt. De gebruikte matriizen wor den daaron via een ingenieuze wenteMran automatisch naar hun ei.een p'aatsen in het alphabetiseh „magazijn" t-erufe-Jorteerd, waarna zij opnieuw voor het rebmnik ge reed zijn. Een eenvoudig oaneel met druk knoppen, dat in wezen niet verschilt va'i het toetsenbord van een schrijfmachine, plus een hefboom voor hef in-°ouiten van het zetlood zijn alle werktufen die de zetter te bedienen heeft* verder verricht het apparaat zijn werk geheel automatisch. VOORT.OPIG ECHTFR stond de~e prach tige machine nog s'ecMs r>D panier, want Ottmar had zijn laatste c°rt i''»t"e"evpn aan vorige proefnem'tven en «*ak tof over zijn oren in de schulden. Met heel veel moeite gehikte het hem noeMan* een aan tal peld-sch»>ter« te v'rden die 'ipg voor 7'jn id^e hp^Hen en met h'm hu'o kwam in 1886 einde-hik de eerste Merp-n- tha'er zetmachine gereed. De demonstraties daarmee vp>-v"ekten een oorvrat'e in de Amerikaanse kranterwe-eVI. Whfte'ar Reid, de uR"e"er van de New Vork Tribune. Hen verbijsterd uit. terwül hij on de glanzende loden rege's we»s die het aDparaat „uitbraakte": ..Would you believe it a 1 i n e of tyne!" nW te geloven e~n regel d.-u V tetters! Daarmee "af hij de mach me ha«r iwn. ..Linotype", die zij simdrdien gchosiden heeft. Begin Juli van datzelfde iaar kocht de New York Tribune de machine voor een formidabele som en al spoedig reende het ondrarMen van andere Ar~rikaanse bla den. Mergenthaler voegde nog verschillen de verbeter!n"en aan züm uitvinding toe en leidde zelf de moeizame voorbereidipeen tot de fabrip.*»"e in serie, die aanvankelijk zwaar gehandicant werd door gebrek aan vakbekwame arbeiders. Langzamerhand echter kwam de productie on gang en toen begon de z.e"etoeht van de Lvnotyne over de wereld. Zij vervulde alle ei«en die men aan e >n zetmachine kon stellen, werkte snel, betrouwbaar en goedkoop en was ze geniaal geconstrueerd, dat er tot op de diag van heden geen essentiële veranderingen in aangebracht hoefden te worden. Zij werkte vijf maal vlugger dan de snelste hand zetter en ontketende daardoor een omwenteling in de typografie. Op'aag en omvang van de dagbladen guven met sprongen omhoog, legio nieuwe tijdschrif ten, brochures en goedkope boeken over stroomden de markt, de prijzen van alle drukwerk daalden. Volksbibliotheken en lccsgeze1 schaopen sprongen als paddestoe len uit de grond; eindelijk kon mi de 'ees- woede van de ma-sa bevredigd, haar dorst naar kennis gelest worden. OTTMAR MERGENTHALER slaafde er in. de overste»!pende vraag naar zijm wen- dermaehitnes waarvan er tharvs me°r don 109.000 over de gehete wereld im "eVuik zijn he* hoofd te bieden, maar het kost te hem ziim leven. Acht jaar lam" wekte hii als een bezetene iri zijn fabriek im Bal- timore. om de besfeRimgen uit te voeren, de productiemethoden te verbeteren en meer oersoneel op te leiden, terw-'jl een vreselijke ziekte ree-Is zijn \-e-moeide lichaam teisterde. Eindeliik, in 1894. moest hii de arbeid staker» om im het zonmi<ge klimaat vam Nieuw Mexico eene*dm.~ voor de tuhercu'ose te zreken. Een ha-'f jaar vo'crie hü daar een strcivc rustkuur, die echter zijn toesfamd niet verbeterde, toen vernie'de een felle brand zijn hu»«. wat hem e«r. welkom motief verschaft^ om terug fa gaan naar zijm fabriek im Balti more. Z'oker dan ooit kwam hij daar aan. nam opnieuw de leiding van het bedrijf op zich en verslechterd»" zienderogen, totdat hij tenslotte, on 28 October 1899. ..in het harnas" stierf. Hij had zich im de letterlijke zin van het woord doodigewerkt. MAAR ZIJN SCHF."PÏNG leeft voort tot In de verste uithoeken der aarde, tot heil van de mensheid en helaas ook tot haar onheil, want nafuurlifk hebben ook de dema.go"en en döctatoren zich vam de Linotype meester gemaakt om de "at.ie>, de rasser, cn de individuen nog sne"er en doeltreffender tegen elkaar on te rir'cn en gez.ien de wereld vam vamdaa". ziin zij daarin maar al te go"d geslaagd. Maar hebben niet vrijwel a We uitvindingen der laatste honderd jaar dat lot ged-ee'd en kan men dat hun uitvinders vorwiit°n? H. C. - ZOALS men geneigd is tussen de rrzware" lectuur door een spannende detective te lezen of een luchtige avonturenroman, zo gaat men wel eens even een filmpje „pikken" bij wijze van verstrooiing en ver pozing. Gelukkig telt de filmlitteratuur zulke ontspanningsfilms ook en net als bij de boeken valt er keus genoeg te ma ken. Het gaat er alleen maar om, dat ge de goede keus doet. Twee films zijn er die tot het genre van de goede ontspannings film behoren, de eerste uit de studio's van Arthur Rank, een Engelse film dus. de tweede afkomstig uit de droomfabrieken van Walt Disney, een Amerikaanse film. Te zeggen dat beide films openbaringen zyn zou ik niet durven. Maar ieder op hun manier dragen ze bij tot de vacantievreug- de van de geest, het je zorgeloos maar la ten gebeuren, het je laten meeslepen door de dwaze en spannende situaties, welke ze scheppen. In zoverre durf ik u Warenhuis op stelten" en „Het zwaard en de roos" p;el aan te bevelen. OM BIJ DE BESTE van de twee te be ginnen. Misschien herinnert u zich de dolle film met de Marx-brothers, die als ik het goed heb ..Paniek in een warenhuis" heette. Ik kan me geen film heugen waarom ik zo gelachen heb. De verwarring, die de Marx- brothers in het warenhuis stichtten was zo bar zo komisch ook en heus niet van dat groffe van dik hout zaagt men planken, dat je werkelijk van begin tot eind zat te bul deren. Dat effect verwekt „Warenhuis op stelten" niet, ook al is het scenario heel vindingrijk samengesteld en worden er een aantal zeer vermakelijke figuren in ge tekend. Ik denk bijvoorbeeld aan de bab- belgrage en zo sympathieke oude dame. die het ganse warenhuis afstroopt, gewapend met een grote koffer, die ze er gestolen heeft, zorgvuldig met een paar etiketten van gerenommeerde hótels beplakt en welke ze volstopt met alle snuisterijen, die ze maar te pakken kan krijgen. Ze wordt notabene door de directeur nog als een vorstin uitgeleide gedaan en in zijn eigen wagen naar huis gebracht. En wanneer in dat warenhuis een alles overtreffende uit verkoop wordt gehouden zien we haar weer terug tussen de opdringende meute huis vrouwen omdat" ze ..in dat warenhuis altijd zo goed kon slagen". Ook de figuur van de oerdomme magazijnbediende, die de held van de dag wordt, is niet gek gekozen. Het is alleen jammer, dat de regisseur de man niet strak houdt en hem in de gelegenheid stelt een caricatuur op te zetten, die be paaldelijk niet altijd humoristisch is. Hier raken we aan de zwakke plek in de film. Ze legt het er nogal dik op. Neemt men dat voor lief dan is er toch nog het nodige om u mee te amuseren. Vooral in de kleine karaktertekeningen vertoont ..Warenhuis op stelten" dat eigene van de Engelse hu moristische film, die de zaken fijntjes hekelt en belachelijk maakt, die de Engel sen zelf er tussen neemt en juist daarom zo sympathiek aandoet. De humor is er doorgaans echt. Men vergeeft dan ook de maker de episodes, waarin hij zich met ge zochte humor tevreden stelt. Het resultaat is nog goed genietbaar. „HET ZWAARD EN DE ROOS" is een gans andere film. met veel sterker contrasten werkend en zeker geen prototype van artis tieke waarde, die men er dan ook niet in moet zoeken. Maar, zoals gezegd, het is wel eens plezierig niet met problemen gecon fronteerd te worden heel wat films zijn probleemfilms en een film te aanschou wen zoals men een aardig plaatjesboek be kijkt, in dit geval een historisch plaatjes boek. De geschiedenis speelt zich af in Engeland onder Hendrik de Achtste, wiens levenslustige zuster Mary Tudor na heel wat strijd en ellende de man van haar hart in de armen valt. Met de feiten klopt het niet allemaal, maar wat bekommeren de scenarioschrijvers zich om feiten, wanneer zij tegen een décor, dat het in technicolor Indien de autoriteiten toestemming ver lenen, zullen tijdens de Pinksterdagen in het Openluchttheater te Valkenburg de eerste voorstellingen van dit seizoen wor den gegeven. De speelgroep Limburg zal op 6 Juni een voorstelling geven van „Peer Gynt" van Ibsen. Voorts zullen dit «seizoen optreden de Zuid-Nederlandse opera met de opera's „Faust" en „De Parelvissers", de Limburg se Opera Vereniging „Verdi" met de ko mische opera „Tsaar en timmerman", ..Het zineende Zuiden" uit Vaals met „Die Lus tige Witwe", Watram's genootschap van Valkenburg met de operette „Ziffeuner- liebe", de „Flierefluiters" uit Heerlen met o.m. het Amerikaanse blijspel ..Harvey" en het Zuid-Limburgs toneel uit Sittard. uitstekend doet, een romance kunnen uit spinnen, waaraan kerkers en herbergen, jachtpartijen en zwaardgevechten luister bijzetten? Disney heeft de film zelf niet ge regisseerd. Hij liet dat aan zijn medewer kers over. Hij heeft er wel, zoals dat heet, een boel geld tegenaan gegooid. De film werd in Engeland opgenomen en de Engelse actrice Glynis Johns speelt de hoofdrol. Wie zich in alle avonturen, welke Mary Tudor zijn toegedacht wil vermeien, moet er zich maar instorten. Hij komt aan zijn trekken. Dat de filmkunst niet dan bij uit zondering de milieu-schildering aan het Franse hof is wel het beste deel van de film aan haar trekken komt zullen we de makers maar niet verwijten. Geen proble men dit keer, alleen maar kijken en er eens helemaal uit zijn. Iedereen weet waar hij met zulke films aan toe is. P. W. FRANSE Een opera-achtige scène uit de verleden week in „Erbij" besproken Japanse film „De bedrieger", waarvan wij de lezer dit plaatje niet wilden onthouden. M ET zal op 18 Mei honderd jaar geleden zijn, dat Bernard Zweers te Amster dam werd geboren. Men hoort zijn naam niet veel meer noemen en zijn werken worden niet vaak meer uitgevoerd. Maar het zou toch zeker niet misplaatst zijn geweest, indien bij dit eeuwfeest de sympho nic „Aan mijn Vader land" (of van de vo cale werken de „Ode aan de Schoonheid") aan de nu jongeren waren voorgespeeld en voorgezongen. Zij zouden dan ten eerste hebben ervaren, welk een zuiver kunstenaar de componist dezer muziek is geweest en ten tweede kennis ge maakt hebben met een symphonie, die een document is, waaruit de kentering der tij den tegen het einde der negentiende eeuw in ons land ten duidelijkste spreekt. Ronduit gezegd: voor het beseffen van de cultuur-historische betekenis van kunst werken is meer nodig dan wat men zo vaak ziet: het in hysterische gejaagdheid achternalopen van wat men soms ten on rechte „moderne" muziek noemt, muziek waarvan de waarde niet zelden in hetzelf de tempo opdroogt als de inkt, waarmee ze geschreven is. In de eerste decennia van de negentien de eeuw leed onze vaderlandse toonkunst aan een burgerlijk provincialisme, een te vreden zelfgenoegzaamheid, die op de com posities van die tijd maar al te duidelijk haar stempel zette. Pas tegen het einde der eeuw ontstond een opleving, die te danken was aan een algemene stijging van het artistieke en culturele niveau onzer musici en niet minder aan de wisselwer king tussen de uitingen der kunsten onder ling. In dit verband noem ik slechts de in vloed der dichters van „Tachtig" op Zweers cn Diepcnbrock en het zich ook bij de mu sici bewust worden van de noodzaak Ne derland „op te stooten" zoals Van Deys- sel het noemde „in de vaart der vol ken". Het was vooral Bernard Zweers, die van deze idealen vervuld, in zijn werk meer dan muziek-alleen wilde geven: hij wilde metterdaad bijdragen tot een eigen Neder landse cultuur, tot een kunst, waarin de volksziel zich zou zien weerspiegeld. Zijn grootste orkestwerk, de eerste grote Neder landse symphonie, ontstaan in 1890, ge tuigt reeds door haar naam: „Aan mijn Vaderland", welke gevoelens de componist bij de conceptie bezielden. Zweers' muziek kenmerkt zich door klaarheid en eenvoud. Maar het is de een voud van een man, die zó en niet anders wilde. Het zou de componist, die de tech niek van zijn kunst voortreffelijk beheerste, weinig moeite hebben gekost zich gewich tiger, gecompliceerder, voor te doen dan hij het deed. Hij verkoos dit niet, maar de vraag is, of men de zin van deze openhar tigheid altijd heeft begrepen. Felle dra matiek vindt men in het werk van deze zoon der lage landen aan de zee niet, hij zingt in schone lyriek van de liefde voor ztyn geboortegrond en hij is verrukt van de nieuwe schoon heid, waarin de jonge dichters zich in zijn geliefde Nederlandse taal wisten uit te spreken. Zijn orchestratie heeft een eigen kleur: de objectieve klank van de houten blaasin- strumenten domineert daarin soms boven de milde glans der strijkers, maar het koper wekt zijn zin voor het plechtstatige; het spreekt meer profetentaal dan dat het als organisch onderdeel wordt aangewend, bijvoorbeeld ter versterking van rhyth- mische kernpunten. Wagnerverering geen wonder in de tijd waarin Zweers leefde is merkbaar in zijn werk, maar dit strijdt niet tegen Zweers streven naar een vaderlandse kunst. Want kan het ons verwonderen, dat na vele jaren van geestelijke dorheid en onzelfstandigheid in korte tyd nog geen volkomen autonome compositiekunst kon opbloeien? Ons land ligt geografisch tussen twee grote muziekculturen. Het werd in de negentiende eeuw overspoeld door de stro men van muziek, die uit Duitsland en Oostenrijk tot ons kwamen. Pas in de be ginjaren van de twintigste eeuw, vooral tijdens en na de eerste wereldoorlog, ver loren deze Oostelijke invloeden aanzien lijk aan kracht: vele onzer componisten oriënteerden zich op de jonge Franse school. Deze koersverandering, als ik het zo eens noemen mag, ging langs Zweers heen. Wel treft het in zijn latere werken, dat de dichtkunst van Boutens, naar men zou menen zo anders geaard, hem inspi reerde tot een muziek, harmonisch rijker en fijner geaderd, dan vroeger. Degenen die, zoals schrijver dezes, onder Zweers' leiding gestudeerd hebben, zullen met gevoelens van warme dankbaarheid terugdenken aan wat zij van hem mochten ontvangen. Zijn onderricht was dat van een persoonlijkheid, die alle schoolsheid, bet weterij en letterknechterij verfoeide. Het was in zijn wezen meer gericht op inzicht, verruiming van het artistieke denken en vorming van de smaak, dan op de techni sche détails. Toch werden deze allerminst verwaarloosd. Zo hebben in de loop der jaren zeer velen in Bernard Zweers een gids gevonden, een hulp in hun onervaren heid, maar vooral een leider voor hun ar tistieke vorming en niet in de laatste plaats: een vriend. WILLEM ANDRIESSEN Pajijs, Mei - - Het is n»u sands een dag of wat weer zomer: geen heèdere wind meer die bij de straathoeken naar voren s»prungt, geen kou zodra het donker is, maar een dikke warmte onder een bleke lucht, da« zich om de wandelaar heen sduit en die htf opzij moet duwen om ruimte voor zichzelf te maken. De zakelijke werkelijkheid van het straatbeeld is door deze verandering voor een paar dagen verloren; de stad lijikt kleiner en intiemer en de mensen, bevrijd uit hun jassen maar nog bleek, lopen er als de gasten va»n een feest dat op he* laat ste ogenblik is afgezegd. Het gevreesde uur tussen licht en donker is nog het beste, als de hemel ruimer wordt en de atrrvx^-er luchticer. Het is de tijd om een gedicht uit het hoofd te le'»>n dat, eenmaal uitge sproken, blijft ronddrijven als een lucht- scheepje. De avond zelf is al te openbaar: Langs straten die kort geleden noe hoog en gesloten waren schijnen de lantarens nu als lampions in het gebl»a<ierte en on d« trottoirs zijn terrasjes aangelegd wao** on bekende aanleid in'ien gelach verwekken. Aan de achterkant va«n de huizen deelt men weer eikaars geluiden, mi de ramen ooen^taan: het klappen vam keukenkasten, driftig schuren in e«n parn, en het uitda gende zin een oo één toom (Ba-ba-Maa) van een verveeld jongetje: dom de radio's, één die over"eschake»!d wordt vam rw-aten op een accordeon, en een amde-re die afge stemd is op een groot damsorfcest me* on handige saxofoons, in de trant vam spame ning en romantiek aan de kust von Noord- Afrika. In het berin vam de avond gaan in sommige huizen de wekkers af. en voort durend fluiten er tientaiVen onzichtbare vogels. Alles gaat onzichtbaar, het is eert verrassing om im de verte een mam over een dak te zien wandelen (hij geeft zetjes tegen de schoorstenen, maar zij vallen niet om, en daarna verdwijnt hy weor om- der het d«xk). Aan het eind van een Zoodogmiddag in het gezelschap van die geluiden lijkt het of men de wereld in cém hamd kam houden^ maar eenmaal weer zichtbaar gewo-.len glipt zij tussen de vingers weg ails ''niiiiv- zand. Een jongetje in de straat haalt voor zichtig een speelgoedsitriikijzertje ove«* een geparkeerde auto, en onderzoekt daarna het blad van het ijzer of er iets aa»n verrndérd is, maar er komt ook een magere mam in een donkerblauw pak voorbij dlie in een krant loopt te lezen over Dien Bien Phoe. De terrassen langs de boulevardis zün te vol, de hoofden vormen rijen als bij een parade (alleen toont een vrouw oo een voorste rij een probleem vam haar bloesje aan een heer: hij nmfwoordit „Maar doe het dan zo!" en verduidelij»kt zijn bedoeling met een handgreep; zij zegt „Neencenee'* en rolt haar ogen van links near rechts te* verwijzing naar de omzitten»dien, die zij niet wil aankijken om te zien of zii het gemerkt hebben). Voor het Gare Momtpamass* speelt een mam zonder neus a's eenmans- orkest: hij draagt een koperen hoed met belletjes, castagnetten aam zijn enke's. een gTote en een kleine trom op zijm rif. Zijn handen bespelen een accordeon, zii brengen daar niets va»n terecht, en om de-tussen moet een stap-vooruR het koord van zijn voet naar de trommelstok spannen, zodat men een slag hoort, maar hij stapt steed* niet ferm genoeg en er gebeurt niets: al leen de stap zelf. waarbij hij het publiek plotseling dringend aankijkt, zijm kin voor uitgestoken en ziin mond stijf gesloten on der de twee gaatjes midden in zijm gezicht. Overigens is de mam zelf het ergï»te ndet, maar de vormeloosheid vam al die dingen» het publiek van een mam of veertig staat er zonder uitdrukking op rle gezichten om heen, niet wetend of het gelokt is of zich indringt. De muziek is geen muziek, meii kan de gezochte melodie zelfs ndet vermoe den: de trommelslagen geven geen geluictL de jolige stap is een cHrelgetnent, maar hat dreigement is alleen maat* een srtap: onder wijl rjiden auto's en busseh het nta»tions plein op en af, er worden loterijkaart Je* verkocht door een blimde rftan en kranten door een vlezige vrouw rrlet de gedachte bij iets anders; de zware lucht i6 geparfu meerd, en een mam im een vlijmscherp ge sneden pak lacht zich ziek op een stamp vol terras; de zon is zijn voorjaarspJezie* verloren en niemand weet wat er precie* met de generaal De Castries gebeurd is. Al deze dingen passen op niets, en het ziet e* niet naar uit dat iemand daar iete aam zal kunnen doen. Op initiatief en onder leiding van Phia Berghout solo-harpiste van het Concert gebouworkest te Amsterdam, zal van 4 tot 8 Juni de eerste Nederlandse harpisten cursus gehouden worden op het landgoed „De Valkenhorst" te Valkenswaard. D* opzet is, dat deze cursus door meerderO gevolgd zal worden, die eventueel ook voor buitenlanders opengesteld worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1954 | | pagina 12