Billy Graham VENETIE ALS REISDOEL VOOR DE VACANTIE EISTEDDFOD Elke Zaterdag acht pagina's bij alle edities van Haarlems DagbladJ Oprechte Haarlemsche Courant We maken een SLEUTELREKJE TIEN FOUTEN KERKELIJK LEVEN Herdenking van Marco Polo Rijk programma van zomerfeesten Idee werd geboren tijdens bombardetnent Elke avond opnieuw gebeurde hetzelf de. Als de klok byna op zeven uur stond, wees moeder ernaar en zei: „Hannelies, kqk eens naar de klok. Zeven uur." Er was nooit iets aan te doen, ook al zeurde Hannelies nog zo lang. Zeven uur was bcdtqd en zeven uur bleef bed tijd. „Maar als ik jarig ben," zei Hanne lies op een avond, „dén mag ik blijven spelen, zo laat als ik wil." „Tot de klok op acht uur staat," be loofde haar moeder. „Tot hq op honderd staat," zei Hannelies heel beslist. En op haar verlanglijst stond ook niets anders dan dat opblijven tot dc klok op honderd staat. „Goed dan," zei haar moeder toen het de dag van haar verjaardag was, „je mag blijven spelen tot de klok op hon derd staat." Het was een heel drukke dag ge weest. Alle tantes, ooms en alle vrien dinnetjes waren met cadeautjes op be zoek geweest en eigenlijk was Hannelies om zes uur al moe. Maar dat zei ze niet. O nee nu begon het mooiste deel van haar verjaardag pas: spelen tot de klok op honderd staat! „Doe maar wat je wilt," zei haar moeder na het eten. Hannelies dacht na. Op straat spelen dacht ze. Maar er was geen één kind meer te zien, want ze wa ren allemaal naar bed. „Dan maar op de autoped," dacht ze. Maar haar benen waren te moe. Ze ging naar huis terug. „Ik ga met het poppenhuis spelen," zei ze, „tot de klok op honderd staat." Ze ging naar haar kamertje. Op de grond voor het poppenhuis begon ze alle stoeltjes en tafeltjes eruit te halen. Daarna zette ze die er weer in, alleen maar omdat ze niet wist wat ze anders Maak het sleutelrekje van triplex en schilder het met plakkaatverf in vrolijke kleuren. Het wordt nog leuker, als je het slot met de kabouter apart uitzaagt en later op het kasteel lijmt. Het plankje waar je zes haakjes in moet schroeven, moet je nog twee keer apart uit triplex zagen en bovenop het grondmodel lijmen. De haakjes komen op de plaats van de zwarte stippen. moest doen. „Zijn jullie ook zo moe?" vroeg ze aan de popjes, die op de stoel tjes in de voorkamer zaten. Het leek net of de popjes met hun hoofd van ja knik ten en daarom kleedde Hannelies ze uit en legde ze te slapen in de witte bedjes in de poppenslaapkamer. „Hè heerlijk, liggen jullie erin," zei ze en ze legde haar hoofd vlak voor het poppenhuis op do grond om te zien hoe ze sliepen. „Weet je wat," zei ze, „ik doe ook een slaapje. Het duurt toch zo lang voor de klok op honderd staat." „Niks daarvan," zei opeens een stem metje vlak bij haar oor, „niks daarvan. Je wou toch opblijven tot de klok op honderd staat? Doe dat dan nou maar." Hanneliesje keek verschrikt op. Wie praatte daar? Eén van de popjes zat recht overeind in haar bedje en keek Hannelies aan. „Dat was ik," zei ze. „We wachten altijd met praten tot jq in je bod ligt, maar nu je niet van plan bent om te gaan slapen, hebben wq geen zin om te wachten." „Praat gerust," zei Hannelies, „ik heb er niets tegen. Ik doe onderdehand een dutje." „Ja, maar daar komt niets van in," zei een ander popje. „Wy moeten jou meenemen naar iemand. Hq heeft naar je gevraagd." „Wie is dat dan?" vroeg Hannelies verbaasd. ,Kom maar mee, dat zul je wel zien." Hannelies voelde hoe ze kleiner en kleiner werd. Ze kon nu zó het poppen huis binnenstappen. „Daar is een stoel tje," wees een van de popjes „Ga maar zitten." Hannelies deed het en meteen merkte ze dat het hele poppenhuis met stoelen en tafels en al begon te zweven. Eerst door de kamer, toen door het raam en daarna hoger en hoger de lucht in. „Wat gebeurt er?" riep Hannelies, „waar gaan we heen?" „Wacht maar rustig af," zeiden de poppen en ze leunden lekker lui achter over tegen de kussens van hun bed. Dat duurde een hele poos. Toen begon het poppenhuis te dalen en streken ze neer op de top van een hoge berg. Vlak voor zich zag Hannelies een groot paleis. „Wie woont daar?" wilde ze weten. „Wacht maar af," riepen de popjes in koor. Ze brachten haar door de poort en lange gangen in een grote zaal. „Dit is ze," zeiden ze en ze schoven Hannelies naar voren. „Zo, is ze dat," zei een stem. Het klonk niet erg vriendeiyk. Hannelies keek op. Op een troon vlak voor haar zat een stokoude man. Hq bekeek haar van on der tot boven. „Zo," zei hy weer, „jq bent het dus niet eens met Vader Tyd?" „Wie is dat?" vroeg Hannelies verle gen aan de popjes achter haar. „Hij is zelf Vader Tqd. Hy heeft het Jaar verdeeld in maanden, die weer in weken, die weer in dagen en de dagen weer in uren enzovoort," zeiden de pop jes. „Jij bent het dus niet met me eens," zei dc stokoude Vader Tijd weer, „jy wilt een dag van honderd uren. Waar om wil je dat?" „De dag is zo kort," zei Hannelies, „zó sta je op en zó moet je weer naar bed." „Ja ja," zei de oude, „dat heb ik er meer horen zeggen. Misschien hebben jullie geiyk. Misschien word ik wel te oud voor deze wereld. Eigenlijk moest je me maar opvolgen. Je schynt alles beter te weten dan ik en je wilt een klok die op honderd staat, 't Is goed, ga je gang." Hq klapte in zyn handen en liet Han nelies door twee lakeien naar zyn re kenkamer brengen. „Ga je gang," zei hij weer. „Verdeel het jaar maar eens in dagen die ieder honderd uur hebben. Hier is potlood en papier." Nou moet je weten, dat Hannelies reuze het land had aan rekenen. De sommen, die ze nu te maken kreeg, wa ren nog moeiiyker dan op school. Hele vellen kliederde ze vol, maar ze kwam er niet uit. Daarbq kwam nog dat tel kens haar ogen dichtvielen van moe heid. Alles in haar hoofd draaide door elkaar. Maar Vader Tqd hield niet op met praten. Hij stootte haar aldoor weer wakker. Op 't laatst kon ze niet meer. Ze barstte in tranen uit. „Ik kan het niet," snikte ze. „Wat is dat nou?" riep hij. „Wat kwam je hier dan doen? Je was toch niet tevreden met de gewone klok?" „Maar nu wel," huilde Hannelies, „nu zal ik nooit meer vragen om een klok die op honderd staat. Het is precies goed zo, Vader Tqd!" „Dat dacht ik ook," bromde hq. „En dan ook geen praatjes meer en slapen nu!" Hq zwaaide met zqn staf en verder wist Hannelies niets meer. Alleen nog dat iemand haar optilde en wegdroeg. Het was haar moeders stem die zei: „Kijk nou eens, ze wilde wakker blqven tot de klok op honderd stond en nu is ze zo maar op de grond in slaap geval len." „Ik wil geen klok die op honderd staat," zei Hannelies al helemaal in slaap. MIES BOUHÜYS Schoenmaker Pekdraad is schoenen aan het maken. De tekenaar heeft zich alleen vergist. Hij heeft een paar dingen helemaal fout getekend. Weet jij, welke dingen dat zijn? Het zijn er tien. In de „Christian News-letter" (een uit gave van de Christian Frontier Council) is \uu redactionele z.yde een uitvoerig artikel gewyd aan Ililly Graham, de evangelist, die thans ook in Nederland in het middel punt van het nieuws staat. Het is daarom interessant genoeg om een mening-van- hiiiten-af te horen, nu velen zelf naar Gra ham hebben kunnen luisteren of over hem konden lezen. Wq geven u een samenvat ting van het bedoelde artikel. Het is moeilijk te zeggen waarin Billy Grahams kracht schuilt, doch het is duide- lqk, dat hq een kracht heeft, waarmee re kening moet worden gehouden. Ik ben hem gaan horen, vol twqfel vervuld over deze onderneming en toch ook gerustgesteld door de nauwe band, die hij met de kerken heeft. Hier is, zo schynt het, een man die de bijzondere gave heeft om mensen tot bekering te brengen. Toch wil hij geen eigen beweging oprichten, maar de men sen naar de kerken van hot land brengen. En hij heeft een uitstekend „nazorg systeem", waardoor hy de zekerheid heeft, dat zijn bekeerlingen in de kerk thuis ge raken. Niettemin bleef er twyfel, die ik niet kon verklaren. Van het eerste ogenblik af, dat Billy Graham op het podium verschynt, kan men niet ontkennen dat zijn houding volkomen eerlijk en eenvoudig is. Dan be gint hij te spreken en men vraagt zich af, waarom zoveel mensen naar hem komen luisteren. Er is weinig variatie in zqn stem en hij kan niet met een microfoon omgaan. Zijn gebaren zijn sober. Wanneer hij geen aanhalingen uit de Bybel doet is zqn woord keus heel gewoon. Zijn meeste argumenten zyn niet nieuw. Dc laatste minuten van zqn toespraak is er iets heel bezielends in de wijze, waarop hij de mensen voor de geweldige keuze plaatst. Dan zit ge met gebogen hoofd en gesloten ogen te wachten. Eerst hoort men een enkele voetstap, dan het geluid van vele haastige voeten; wanneer ge uw ogen opent, ziet ge een menigte van honderden mensen, mannen en vrouwen van allerlei leeftijden, die rustig voor het podium wachten. Als ge zelf gelooft, hebt ge ge beden en is het onmogelijk niet geroerd te worden door wat men ziet. Op het ogenblik, dat ik dit schrijf, heb ben ongeveer tienduizend mensen in Har- ringay hun beslissing gedaan. „Ongeveer drie kwart van hen hebben voor de eerste keer in hun leven „Christus als hun Ver losser en Heer aangenomen". Het andere vierde deel heeft een verloren geloof op nieuw bevestigd of een gelofte afgelegd, zonder nog het gehele Evangelie aan te nemen. Voor drie vyfden zijn deze „bekeer lingen" mensen, die niet eerder lid van een kerk zijn geweest, maar de meesten heb ben vroeger enig contact met de kerk ge had. Wat de leeftqden btereft: er zyn ve len tussen de vijftien en dertig jaar, be trekkelijk weinig zijn ouder dan veertig. Alle groepen van de hogere standen en de middenstand zqn goed vertegenwoordigd, vooral intellectuelen en studenten. Behalve enkele geschoolde arbeiders zijn er niet veel mensen uit de arbeidersklasse. Het secretariaat van Billy Graham heeft medegedeeld, dat de algemene indruk, die men verkregen heeft, is, dat de mensen die in Engeland naar voren komen na de toespraak, een ernst en diepte bezitten, die in gelqke gevallen in Amerika niet gevon den worden. Billy Graham heeft de latente kracht van het Christendom in. Bonden aange boord, maar hij heeft niet de slagbomen doorbroken, die een groot deel van de mo derne samenleving van de kerk vervreemd houden. Hij zal de massa van zelfvoldane heidenen niet bereiken, zij, die de Bybel niet kennen, tenzij hij een taal leert spre ken, die de hunne benadert. Persoonlqk maakt Billy Graham op mij niet méér indruk, dan ieder andere goede^ en eerlijke man, maar hy is begiftigd met* een grote macht en hy gebruikt deze op verantwoorde wyze. Hy brengt de mensen in de kerk, maar zy zullen daar niet blij ven, tenzij predikant en gemeente hen ver welkomen en meehelpen hun geloof te ver sterken. Vroeger heeft de kerk vaak niet geweten wat zy moest doen met mensen, die deze bijzondere gave bezaten en daar om is zij ongebruikt gebleven of heeft men eigen secten gesticht. De waarde van Billy Grahams campagne hangt af en hy is de eerste om dit te zeggen van de medewerking die de kerken hem geven. En als de kerken kun nen samenwerken om Billy Graham te steunen, kunnen zy dat met Iedere andere evangelist doen. Deze les is duidelijk. BEVRIJDINGSCONCERT In het aanstaande najaar zal het tweede lustrum van de bevrijding in Noord-Bra bant c-nder meer worden herdacht met een concert, dat in vier grootste gemeenten van de provincie door het Brabants Orkest zal worden gegeven. Voor dit concert zal professor Hendrik Andriessen een or- chestraal werk componeren. 19 JUNI 1954 Van onze correspondent in Rome) WILT U HET in het komende seizoen een I>eetje „in de cultuur" zoeken, zet dan Venetië op uw programma. Venetië is altijd een zeer aanlokkelijk reisdoel. De honderden marmeren paleizen, die het ragfijne kantwerk van hun Cothische en tegelijk door het Oosten (Perzië en Arabië) beïnvloede architectuur staan te spiegelen in de lagune en in de smalle donkere kanaaltjes, de wonderlijke a-symmetrische gondels, die bevallig over het water glijden, de gouden pracht van de Sint Marcuskerk, inwendig geheel met mozaïeken bekleed, alsook (waarom niet?) de duiven op het plein, dat Europa's fraaiste feestzaal is ze maken deze stad tot iets zo onwezenlijks, dat wie haar niet kent, onmogelijk begrijpen kan dat in onze nuchtere tijd, hier in ons Westerse werelddeel, de be volking van een belangrijke, volkrijke plaats haar leven slijt, omgeven door louter schoonheid. Maar in de zomer wil Venetië zichzelf overtreffen. Maan denlang biedt zij de bezoekers naast de rijke schatten, die tot het vaste bezit behoren, het ene grote festijn na het andere en wordt de stad het geestelijk centrum van Italië, welhaast van Europa. Dit jaar is het programma rijker dan ooit tevoren, zo rijk dat het nodig is een keuze te doen uit het vele. Wie iets van deze feesten wil meemaken, moet niet dralen zijn kamers te bespreken in de stad of aan het Lido, want Venetië wor stelt in de zomer met een gebrek aan hotelruimte, dat niet opgelost kan wor den, daar de eilanden zijn volgebouwd en nieuwe hötels alleen op het vasteland zou den kunnen verrijzen. Op 15 Juni begonnen de eerste zomer- manifestaties. Stokowski en andere ver maarde dirigenten zullen gedurende een week concerten geven in de kerk van Sint Marcus en in de binnenhof van 't Paleis der doges. Dit is in zekere zin een prélude. Immers op 19 Juni komt de president der republiek om twee grote tentoonstellingen in te wijden: de Biennale en de internatio nale tentoonstelling van Chinese kunst. De Biennale is sedert 1895 dé expositie, enig in de gehele wereld, waar schilders en beeldhouwers van elke nationaliteit hopen eenmaal hun werk te mogen laten zien Rond het grote centrale gebouw, waar de Italianen laten zien wat zij ver mogen, liggen de paviljoens verspreid in een fraai park. paviljoens die worden on derhouden door vrijwel alle landen ter wereld ten einde te kunnen deelnemen aan dit tweejaarlijkse feest der muzen. Voor Nederland is dit jaar de Biennale van bijzonder belang, daar een nieuw pa viljoen, ontworpen door de architect Riet veld, het oude. dat ruim vijftig jaren heeft dienst gedaan, is komen vervangen. Een hoogtepunt van de Biennale-1954, waar zoals steeds enige duizenden heden daagse kunstwerken te zien zullen zijn, zal bestaan uit de tentoonstelling van bijna het volledige werk van de grote Franse landschapsschilder Corot. De Chinese expositie hangt samen met een gedenkdag. In 1254, zeven eeuwen geleden, werd te Venetië geboren Marco Polo, de onvervaarde ontdekkingsreiziger, die over land dwars door Azië naar China trok, daar zeventien jaar leefde als raads man aan het hof van keizer Cublai, voor wie hij geheel China bereisde om tenslotte 's keizers dochter naar het hof van Perzië te begeleiden, waar zij de sjah ging trouwen. Na afwezigheid van vijfentwin tig jaar keerde Marco Polo terug in Ve netië en schreef later, in Genuese krijgs gevangenschap, dat kostelijke boek „II Milione" het onovertroffen voorbeeld van alle reisbeschrijvingen. Met mede werking van vele musea in Italië en elders in Europa en Azië organiseerde Venetië de grootste tentoonstelling van Chinese kunst (alleen voorwerpen van voor de komst der Portugezen in het Verre Oosten) welke ooit bijeengebracht werd. Beide tentoon stellingen blijven open tot half October. In Juli beginnen de grootste culturele genootschappen van Venetië hun zomer- activiteit. De Furdatie Chini zal op 9 Juli een nieuw groot openluchttheater inwij den (twaalfhonderd plaatsen) op het eiland San Giorgio, dat tot een interna tionaal kunstcentrum is geworden. De eerste voorstelling belooft een evenement te worden. Op zestiende en zeventiende eeuwse Venetiaanse muziek heeft men een „gewijde voorstelling" gecomponeerd: „Opstanding en leven". Deze bestaat uit muziek, koorzang en voor alles ballet. Honderdtwintig dansers en danseressen, Italianen, Fransen (van de Opéra) en het negerballet van Keita Fobéda, voeren een door de wereldberoemde Leonide Mas- sine ontworpen choreografie uit. In datzelfde theater gaat eveneens on der regie van Orazio Costa en in choreo grafie van Massine de wereldpremière van een onlangs ontdekte opera van Bcne- dette Marcello (1686—1739): „Ariadne". In het tweede, in 1952 gebouwde open luchttheater dat van het „Internatio naal centrum voor kunst en levenswijze" zullen eveneens in Juli en Augustus opvoeringen worden gegeven van Goldini's comedie „Harlekijn, dienaar van twee heren" en van Wolff Ferrari's opera „I Quattro Rusteghi". Die twee Venetiaanse werken sluiten prachtig aan bij de grote tentoonstelling „Levend Venetië" (25 Juli17 October), dei het centrum bezig is in te richten in het paleis Grassi. Door middel van voor werpen, costuums, schilderijen enzovoorts wil deze tentoonstelling opkomst, bloei en verval van Venetië belichten en daarnaast een indruk geven van de problemen, waarmee deze stad die, wanneer men niet ingrijpt, gedoemd is te vergaan, op het ogenblik te kampen heeft. Eveneens in Juli begint het filmfestival, door de Biennale georganiseerd. Doch in Juli worden nog alleen documentaires en kinderfilms aan de jury en aan het pu bliek vertoond. Het eigenlijke festival (speelfilms) duurt van 22 Augustus tot 7 September. Wijs geworden door de erva ringen der laatste jaren beperkt men dit maal het aantal films. De jury is veel strenger dan in het verleden en in de commissie hebben weer, als voor de oor log, vertegenwoordigers plaats genomen van elk der deelnemende landen. Augustus brengt voorts het dertiende In ternationale Festival van het theater. Het begint in de laatste dagen van Juli met een comcdie van Goldoni: „Lc Baruffe Chiozzotte" in het openluchttheater. Van 3 tot 5 Augustus voert een Grieks gezel schap met de vermaarde Paxinou, de grootste levende toneelspeelster van Grie kenland, de „Hecuba" van Euripides op in het origineel. Van uitzonderlijk belang is de komst naar Europa van het Keizer lijk toneelgezelschap van Tokio, een ge zelschap dat nooit Japan heeft verlaten. Op 6 en 7 Augustus kan men dit „No"-spel zien. Op 27 en 28 Juli zal het Nationaal Toneel van België in de grote schouwburg „La Fenice" het stuk „Barabas" van Michel de Ghelderode opvoeren In September tenslotte wordt het film festival gevolgd door het Internationaal Festival van hedendaagse muziek. Dit wordt op 11 September geopend met de wereldpremière van een speciaal voor Venetië geschreven opera van de Engelse componist Benjamin Britten „The turn of the screw" naar de gelijknamige novelle van Henri James. Dit zijn slechts de hoofdzaken uit een programma, dat vier maanden lang iedere dag iets bijzonder te bieden heeft. Het is een overrijk programma. Venetië van de andere kant bekeken. Kcoromiooajoooc Het Haarlemse jeudkoor Inter Nos, dat in 1921 werd opgericht, zal met 82 jongens en meisjes onder leiding van Jan Booda deelnemen aan de Interna tional Eisteddfod, die van 7 tot 12 Juli in het plaatsje Llangollen in Wales ge houden wordt. De uitzending is moge lijk gemaakt door subsidies van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, het Prins Bcrnhard- fonds en vele particulieren. Aan deze muzikale gebeurtenis zullen 153 koren uit 23 landen hun medewerking ver lenen. Maar wat is Eisteddfod en wat is Llangollen? „Eistedd" is een woord in het dialect van Wales dat „zitten" betekent, „fod" betekend plaats. Dus een plaats om te zitten, om gezellig bijeen te zijn. En Llangollen is een klein, maar lief plaatsje in Wales, waar elf maanden van het jaar niets te beleven valt. Maar de twaalfde maand, in Juli, is het er feest. Dan komen van heinde en ver jonge mensen bijeen om er te dansen en te zingen, ze komen uit Spanje, Frankrijk, Zweden, Duitsland, Joego slavië, Noorwegen en Denemarken en ze nemen een luchtige vracht van na tionale dansen en liederen mee. die in Wales ten overstaan van honderden deelnemers en duizenden toeschouwers worden uitgespreid. Llangollen leeft voor deze jaarlijkse gebeurtenis. Drie- i honderd van haar inwoners geven er hun tijd aan om de festiviteiten voor te bereiden en zij doen dat voor niets. Zeven jaar geleden werd de eerste Eisteddfod gehouden. Het was het idéé van de veertig-jarige kranteneigenaar J Harold Tudor uit Wales. Hij dacht er voor het eerst in de oorlog aan. Op een dag toen er bommen vielen en het geratel van het afweergeschut door de lucht klonk, hoorde hij een boerenjon- gen zingen, die zich niet stoorde aan al het lawaai. Zijn lied klonk gedurende het hele bombardement. Tudor zag ooooooceooooooooooooOflKöOooooooooxiooocooooooooooaocw hierin een antwoord op de problemen van de hedendaagse tijd. Hij riep een aantal deskundigen bijeen en vroeg wat ze er van dachten. Het leek hun wel iets. Zo begon, heel primitief met van de inwoners geleende stoelen en met wei nig geld, in 1947 de eerste International Eisteddfod. Het werd een succes. Niet alleen beleefde het dorp er veel plezier aan, maar de talrijke buitenlanders vonden elkaar, ze wisselden van ge dachten, er heerste een harmonieuze sfeer. Met ieder jaar nam deze gebeur tenis in omvang toe. Vereleden jaar brachten Koningin Elisabeth en Prins Philip een bezoek aan de festiviteiten. Ze werden verwelkomd met „All Ho nour, Praise and Blessing" van Bach, dat door tien koren met meer dan dui zend stemmen werd gezongen. Het ge zang werd door de aanwezigen over genomen en door de duizenden buiten de plaats waar de bijeenkomst zich eigenlijk afspeelde. In Llangollen ble ven de stadsbussen stil staan, het werk in de winkels werd neergelegd en de mensen in de straten voegden hun stemmen bij het massale koor. Het was de ontroerendste ontvangst die men de Koningin bereiden kon. Nedérland is tot nog toe ieder jaar in Llangollen vertegenwoordigd ge weest. Het jeugdkoor „Inter Nos" gaat dus een goede traditie voortzetten. Op 1 Juli wordt in de Haarlemse Concert zaal een openbare repetitie gehouden van het programma, waarmee het koor zal uitkomen. Men kan dan vast uit maken hoe Nederland ongeveer voor de dag zal komen. Het koor, dat door de pianist Peter van Huizen begeleid wordt, zal ook zowel in Llangollen als in Londen enige concerten geven. Op het program ma staan onder meer de cantate „De schoonste feestdag" van Catharina van Rennes en het oude lied „Heer Jezus heeft een hofken" in de bewerking van Jos. de Klerk, benevens „Een oud sprookje" van Hendrika van Tussen broek. X»COOOOOOOOK*>XX*XOCO>>mcxxxvxoooooo^-<>*>^OOOOO

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1954 | | pagina 9