Van Gelderss hout vormt een stad van stouwen. en stammen Bij kostlopers en opstekers Beverwijk Auto- en Motorrijles Autorijschool SUCCES Beverwijk Old Clothes New Heemskerk Meer wintergroente; zakkende markt ZATERDAG 16 OCTOBER 1954 11 Britse staking drukt tomatenprijs Eerste veiling van schorseneren en sjalotten DRY CLEANING ONLY Huisvrouwen kregen voorlichting Zomerbloemen van de baan HET HOUTPARK VAN VAN GELDER STAAT VOL STOUWEN is dus volgestouwd in de meest letterlijke zin des woords. Als de Nederlandse regering nu eens alle Zuider zeepolders dicht met bos had laten beplanten, zou al dat hout van al die bomen samen zo ongeveer de voorraad pa pierhout van Van Gelder hebben opgeleverd. Honderd duizenden kubieke meters hout. Aangezien de klei van de polders voornoemd echter voor nóg betere zaken geschikt is dan voor de houtvesterij, moet de grondstof voor kranten papier van verre komen: uit Scandinavië, van de Veluwe, uit Luxemburg, uit Canada. Vooral echter uit Scandinavië. Met schepen tegelijk. En moeten er treintjes over smalle sporen door het houtpark dokkeren, om al die stammetjes netjes naar de plaats hunner opslag te brengen, waar ze een half jaartje uitdrogen voor de holle-bolle-Gijs ze stuk voor stuk opkauwt en als papier weer de wereld inrolt. In grote, blanke róllen. Eén stère hout is een kubieke meter gestapeld hout. Een sleng is 1.9 stère hout. En op een rongen wagentje gaat precies een sleng. Waarom het sleng heet, weet niemand meer, maar de naam is even ingeburgerd als de naam „rongenwagen", waar evenmin geen mens de herkomst van bevroedt. Ze zijn overigens duidelijk genoeg, zelfs voor de leek, die alleen maar met een vergrootglas aan zijn zoontje heeft laten zien, dat er in het papier van de krat kleine houtvezeltjes te vinden zijn, waarmee bewezen is, dat Van Gelders houtpark niet als opslagplaats voor een grootbedrijf in aanmaakhoutjes is bedoeld. Aangezien elk schip, dat bij Van Gelder onder de kranen ligt, een vijf tot zesduizend stère hout aanvoert (of, zo ge wilt 1000 vadem) en aangezien een goed-onderhouden bos elk jaar vier stère hout per hectare kan opleveren, komt er nogal wat bos binnen bij de papierfa briek, zoveel bos, dat de bomen haast niet meer te tellen zijn. Millioenen en nog eens millioenen zijn het er. Netjes Opgetast in vakken A, B, C, D en dan een mooi eind het alphabet in. Genum merd en van houten naamplaatjes voorzien: in park G bij lijn 1 (die één staat op een ijzeren paaltje en bij elke stouw hout staat zo'n paaltje) ligt een pluk van de vracht van een schip, dat blijkens het houten bordje van Finse origine was, daar al een hele poos geleden zijn vracht heeft gelost en nu alweer ergens tussen houtland en VS -s - ■M $mfflÈÊËÈÊÈÊÈÈÈmPsÉsw5*iPlï krom binnen blijft komen. Nee, alle hout is geen papierhout, maar wel véél. Bij Van Gelder ligt het netjes apart: het grenenhout van de Veluwe op een klein stapeltje, want zoveel hebben wij als hout- land niet in de papierpap te brokken. Het vuren uit Canada netjes op een stouw, het vuren uit Luxemburg keurig afzonderlijk en de aanvoer van de „Erna Oldendorff", afkomstig uit de Finse bossen op een nette stouw apart. Stammetje aan stammetje en met maar weinig stammetjes uit de maat. Allemaal met de hand gestapeld. WANT HOUT STAPELEN is een vak, Velsens hoogste berg: 20 meter hout bij Van Gelder. papierfabriek zwerft: een houtboot uit de vele, die de Noordelijke wateren bevaren, grondstof aanbrengend voor de eindeloze stroom papier, die van de machines komt, dag in, nacht uit als een witte baan, die altijd vóór het nieuws en de geboorte van nieuwe wereldburgers en de goedkoopste stofzuiger uitloopt. ER STAAT een berg aan het Noordzee kanaal, plompverloren tussen de nette rijen stammetjes. Er heeft eens iemand gezegd, toen deze berg nog maar een berg je was want twee millioen stammetjes vurenhout op een hoop gooien begint bij een hoop-„je" dat het een schandaal was van Van Gelder: hadden ze het al die jaren zo netjes in stapels gedaan en nu kwam daar opeens een berg van klakkeloos neer gegooid hout oprijzen ifi het keurige park. De berg groeide echter onverstoorbaar voort tot twintig meter hoogte en twee millioen stammetjes, een bos van respec tabele omvang bij elkaar. Want het hóórde zo. De mensen, die de stammetjes over en doorelkaar heen op een steeds rijzende houten rijstebrijberg gooiden, wisten wat ze deden: Het scheelde een niet te onder schatten hoeveelheid werk. Dat het niet zo opgeruimd stond als die lange rijen „stouwen" wat deed het er toe? De papiermaker vraagt naar hóut, liefst zoveel en zo goedkoop mogelijk om goede vezels te krijgen. Nouhet moet ook weer niet te bar worden, want niet alle hout is papierhout: als een specht in de Finse wouden wat erg hard op een sparre- stammetje heeft zitten hameren en er is een wond ontstaan, die later zwart en groezelig in de boom is gaan invreten, wordt de papiermaker kwaad, want dat geeft vlekken in het papier, dat hij wit wil zien, smetteloos wit liefst. Zo'n stammetje gaat er uit en als het veel voorkomt, krijgt de houtboer, zijnde de leverancier, een be leefd briefje. Dat er op neer komt, dat hij wel naar een andere klant kan gaan om zien, als zijn hout zo aangevreten of zo oocooooooooooooooocoooocoooooooooooooooa^oooooooopoooooo Het houtpark heeft zo zijn eigen bena mingen, gegroeid in de loop der jaren, vastgeworteld in het werk. Twee zijn er helaas verdwenen, maar we willen ze bij deze gelegenheid nog even terug halen: het zijn de namen van de tafel tjes, waarop de mannen, die het hout op de lange, smalle stapels, die „stou- wen" heten leggen, moesten staan. Te- genwoordig worden twee lage tafeltjes op elkaar gezet om één hoge te krijgen, maar vroeger waren er lage en hoge beide. De lage heettenkapelaans De hoge? Pastoors natuurlijk. Een pas toor was 1.25, een kapelaan 1.00 precies j en een driekwart 0.75, een half 0.50 en het ouwe-mannen-bankje 0.25 m. een zwaar vak. Loop maar eens tussen de stouwen door en zie naar de mannen, die daar aan het werk zijn. Het trammetje met nieuwe aanvoer uit een lossend schip komt aangeschuifeld, duwt zijn rongenwagentjes met een sleng op elk er van netjes met tussenruimten langs de stouw en dan haalt de afgrijper de stammetjes er af. Stam metjes van aanzienlijk gewicht elk, want dit hout geurt nog naar het water van een Finse fjord en is er zwaar van doortrokken, donkerbruin van het vocht. De ouwe-man staat op een laag tafeltje en steekt de stammetjes op naar de opsteker, hoger op, die doorstuurt naar de top van de stouw: de putter. Die heeft er de juiste slag van. Met een zwaai, die een langgeleerde gewoonte is, deponeert hij elk stammetje naast het vorige bovenop de stouw, zodat het met de kop precies naast de kop van zijn buurman komt. Geen centimeter verder. Tien in de minuut. Als er eens één doorglijdt, komt dat van de nattigheid, die de stammen glibberig maakt en ze doet doorschieten, zodat er straks wat stekels uit de stouw gaan priemen. Onderaan de stouw is de „kostloper" aan het werk. Die doet het maar zo'n beetje op eigen houtje, om het zo maar eens te zeggen. Vandaar zijn naam „kostloper", eigenlijk „eigen kostloper." Hij zorgt voor zichzelf en legt de basis voor een nieuwe stouw naast de vorige. Want er zit een grondig systeem in deze stapel hout. Op de grond een „stoeltje", zijnde één langsliggend stammetje, dikker dan de andere, waarop twee dwarse komen te rusten. Over de kopeinden van de langs- liggende stam gaat straks een drager. Daar op weer een steeltje, tot er een gelijk vlak is ontstaan, waarop de voormalige bomen netjes in het gelid ter ruste kunnen wor den gelegd voor het eerste halfjaar. De kóp van de stouw is een kunst apart. En de hele stouw is in feite een duivels kunst, want hij mag niet als een pudding bezwijmen, al doet hij dat wel eens een enkele keer als de grond gaat verzakken of ergens in het binnenste een stam uit het gelid schiet. Dan moet er gestut worden, wil de hele zijgevel van het houten gebouw niet met groot geweld instorten. Het is dus een kunst, houtstapelen, daar zijn we het over eens. Zo'n berg van twintig meter hoog maken is géén kunst. Dat is gooien en laten rollen wat rollen wil. Maar een stouw, een goeie, hechte stouw is net zo moeilijk als een mooie, witte papierbaan of een stevig bierviltje of de juiste dosering poulieren- cellulose voor lekker, viltig boekdruk papier. Het is een enorm terrein, dat houtpark van Van Gelder. Oude waterpijpen van ketels vormen de omheining, waar het Staatsbosbeheer zich nog niet eens over Hout in de lucht stapelen met de kraan. paaltjes van het PEN in het gras. Niet om dat het PEN zo graag reclame maakt voor de vele kilowatturen, die hier onder de aarde flitsen, maar omdat de hoogspan ningskabels, welkt daarvooi zorgen, beter niet beschadigd kunnen worden en dus een seintje van node hadden aan degenen, die er boven werken. Het is bij die kabels dan ook niet druk met hout. Ons te gevaarlijk. ER STAAT EEN BOOMPJE temidden van deze millioenen ontzielde stammen. Een wat verwezen boompje, waarover het verhaal gaat, dat het lange jaren terug ge plant werd door een leidinggevend persoon van de papierfabriek, wiens liefhebberij het was, in het houtpark een net optrekje te bouwen en daar een bloementuintje met een boom omheen te creëren. Het optrekje is allang verdwenen, maar het boompje hcudt stand en het heet daai nu „het graf van de onbekende soldaat". Zomaar, zonder aanleiding, maar niemand kent het anders. Er rijden vele trammetjes door het hout park, oude electrische speeldingetjes die een plaatje op hun flank dragen ten teken, dat ze in 1908 of daaromtrent door een Berlijnse fabriek werden gebouwd. Ook nieuwe motortrammetjes, die de electrische verdringen naar de sloper. Het geurt er krachtig en kruidig tussen het hout en het is er altijd wat koeler dan gewoon-in-de-wereld, omdat het vochtige hout aan de onderkant van de stouwen het langste nat blijft. Er is van alles te vinden. Zelfs restanten van lucifers in grote op maak: cirkelronde berkenstammetjes van een Finse tandstickorfabriek, die haar overschotjes nog dienstbaar maakte aan de papierfabricage, een wingerd, die zijn laatste dagen telt tegen de muur van de PM 18, omdat de PM 21 er naast gebouwd moet worden, een melkkan met een kraan tje, waaronder putters en opstekers, eigen kostlopers en al die andere mannen van het houtpark hun handen kunnen wassen en véél vriendelijke mensen, die hier tus sen het vriendelijke hout, dat kleurt in alle variaties tussen grijsbruin en lichtrose hun werk doen, dat vlak aan de weg gebeurt maar door slechts weinigen wordt gekend. J. F. OOOGGOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOGOOOOGOOOOOOOOOOOOOOOOOCX) De grondslagen voor dit, uw avondblad S werden hoogstwaarschijnlijk een zestig jaar geledervergens op de beboste hoog vlakten van Scandinavië of langs één der tienduizend Finse meren gelegd door een sparreboompje, dat daar zijn top in de vrieskou stak met een voor gevoel, dat het het nog eens vér zouj brengen: minstens tot avondblad. Het s heeft zestig jaar of daaromtrent over s deze voorbestemming mogen piekeren, eer het gerooid werd door een gespierde I Scandinaaf, het tuimelde vervolgens van de takken ontdaan in een bruisen- j de bergbeek, viel honderden meters f langs een dunne, grillige waterval en verzeilde toen met een paar duizend broers en zusters bij een houtzagerij, die er nette stammetjes van een meter l van zaagde. In een schip is de reis naar de lage landen begonnen. Daar hebben grote kranen zich aan een kanaaloever i over het stammetje en vele zijner lot- genoten ontfermd, hem met een nette j zwaai op een „rongenkarretje", gezet i dat het houtpark van Van Gelder op- stommelde enNee, dat is een ver- haal apart, het verhaal van de hout opslagplaats der Velsense papierfabriek. Het verhaal, dat u hiernevens (op hout- houdend papier) wordt geoffreerd door één onzer redacteuren, die een middag lang met een vriendelijke Van Gelder gastheer langs de stammetjes heeft ge zworven en daar een hoeveelheid stof i verzamelde, waaruit de geschiedenis van het hout-voor-krantenpapier ont stond. ÓOTOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCOÖOOOOOCOOOOOOOCOOOOOCOOOCOOOOO „Tussen de bedrijven door" In het programma „Tussen de bedrijven door" dat op Maandagmiddag 18 October wordt uitgezonden door de NCRV, zal me vrouw N. de Boek-Luiting uit Beverwijk spreken over het onderwerp „Kinderen en bessen". MARKTBERICHT 15 October Andijvie 713; spinazie 855; sla 2%12; bloemkool 1258; bospeen 15—26; waspeen 1429; snijbonen 55136; sperciebonen 65143; pronkbonen 3273; prei 1221; spruiten 3467; knollen 1223; groene kool 1223; rode kool 1025; tomaten 2065: komkommer 943; druiven 6598; perziken 210; peren 534. Duitse invoerrechten helpen ook een handje Op de Vrijdag in Beverwijk gehouden exportveiling van tomaten waren de prij zen heel wat lager dan in het begin der week; er werd nu van 34 tot 65 cent per kilo betaald. De oorzaak hiervan ligt bij de verhoogde invoerrechten voor Duitsland en de, stakingen in Engeland. Donderdag 21 October wordt de eerste speciale exportveiling van schorseneren en sjalotten gehouden. Deze veiling wordt hierna iedere week gehouden. ADVERTENTIE Wij lessen uitsluitend met nieuwe wagens. Speciale lesmotor beschikbaar Gediplomeerde instructeurs ZEEWEG 275 - TEL. 4333 KENNEMERLAAN 136 - TEL. 5000 IJMUIDEN KERKERINKLAAN 7 - SANTPOORT TEL. 7086 NU OOK LUXE VERHUUR hoefde te schamen en in de Westelijke gx*xcmxmxcoocc<»ocooooocoooooocoococoo<xooooooooooo punt staan tientallen kleine witte betonnen Woeste Hoogten (Thalia) (Vrijdag t/m Zondag. De film „Woeste Hoogten" is onder regie van William Wyler, die on der de Amerikaanse regisseurs niet de minste is, vervaardigd naar het boek van een der zusters Bronte: Wuthering Heights". De verhouding tussen het litteraire ge geven en de filmische bewerking is in zo verre verantwoord dat tenminste het rompverhaal is overgebleven; dat van twee kinderen die elkaar eeuwig trouw zweren en hun leven lang gebukt gaan onder het besef dat hun karakters en omstandig heden geen blijvend geluk mogelijk maken. Het is op een top een verhaal uit de ro mantische school van de eerste helft der negentiende eeuw (het boek verscheen in 1848). Wilde, stormachtige gevoelens over heersen de werkelijkheid. De hoofdfiguren, gekweld en voortgestuwd door een duiste re, noodlottige liefde, bewegen zich afwis selend in een sprookje en in een nacht merrie. Zo hevig is de bewogenheid van hun innerlijk dat zij nergens in harmonie kunnen leven en zij zich zelf tenslotte ver liezen in een heftig verlangen naar zelf vernietiging. De romantiek van dit geval trekt velen aan en de goede verfilming van William Wyler zal hen zeker boeien met een sug gestief beeldenspel van de eenzame vlakten van Yorkshire, waar een bouwvallig huis en een sombere rots belangrijke onderde len van de sfeer zijn. De Boekanier der zeven zeeën" (Maan dag t/m Woensdag). Het verhaal, dat U van Maandag af onder de titel „Caribbean Gold" op Thalia's linnen venster wordt geboden, is een huzarenstukje van de Paramountstudio's, dat berust op een fan tasie-gegeven uit de achttiende eeuw. De tijd van de piraten is wel zo goed als voorbij, maar langs de eenzame kusten van Amerika schuimt toch nog wel het een en ander rond: kapitein Barclay on der meer, de onversaagde commandant van het schip „De Zwarte Panter". Hij is niet altoos in het vak geweest, maar na bedrog en corruptie steeg zijn woede tegen de geregelde samenleving tot een dergelijke hoogte, dat hij ongeregeld en voor zichzelf begon, daarbij weinig alledaagse middelen gebruikend om zich op de maatschappij te wreken. Met een pracht van een slavenopstand en een moord van Barclay's dochter op de vader aan het eind zijn alle elementen aanwezig om een brok kleurige roman tiek te garanderen, die anderhalf uur ont spanning en wat huiveringen opleveren. „Taza, zoon van Cochise" (Rex), Vrij dag t/m Maandag). Het Universal-product onder deze veel belovende vlag schiet in geen enkele op zicht tekort wat de montage betreft: in forse halen wordt de historie van een Apachenstam geschilderd, die uit een jarenlange vreedzaamheid ontwaakt en door de rivaliteit tussen twee broeder opperhoofden tot een kruistocht tegen de blanken wordt opgezweept. Er speelt een liefdeshistorie doorheen, die uiteraard een happy ending oplevert en dit alles werd gefilmd in een adembenemende sfeer van cavalerie, ruige naturen en diverse grootse charges. Dinsdag, Woensdag en Donderdag is Rex bezet voor toneeluitvoeringen. „Ouwe man", „opsteker „putter" en „eigen kostloper" papierhout. aan „stouw" „Thérèse Raquin" (Lux or), Vrijdag t/m Woensdag). Een bewonderenswaardig gave verfilming van Emile Zola's gelijk namige roman het eerste belangrijke werk van de grote Franse naturalist waarmee regisseur Marcel Carné weer eens een overtuigend bewijs levert van zijn goede smaak vooral, want hoe ge makkelijk had dit sterke, maar gruwzame verhaal van een „verboden liefde" tot een stuk rauwe filmsensatie vol goedkope ef fecten kunnen ontaarden. Carné heeft dit gevaar omzeild en ons de tragische ver houding van Thérèse met de vrachtrijder Laurent geschilderd in een sfeer vol teder heid en begrip, die zelfs de misdaad-uit hartstocht, de moord op Thérèse's echt genoot „aannemelijk" maakt. Simone Signoret en Raf Vallone spelen mét veel beheersing de beide gelieven, daarbij vaardig geassisteerd door een reeks van voortreffelijke tweede-plans- figuren, van wie vooral Thérèse's verlam de schoonmoeder een diep aangrijpende creatie levert. Bijzonder suggestief licht en een weldadige soberheid van décors schep pen de vereiste achtergrond voor het trieste burgermansdrama. ADVERTENTIE Koningsplein 10 - Telefoon 4886 AGENDA VOOR HEEMSKERK Marquette-Theater, Zaterdag en Zondag 20 uur: „In de greep van de angst". Geslaagd Mejuffrouw L. Knaap te Heemskerk is in Amsterdam geslaagd voor het praktijk diploma machineschrijven. Zij werd hier voor opgeleid door mevrouw H. Kochx- Klok uit Beverwijk. Georganiseerd door een Heeonskerkse firma is in zaal Nijiman een huisvrouwen voorlichtingsavond gehouden, waarvoor een grote belangstelling bestond. De bij eenkomst werd geopend door de heer W. Reinders uit Lochem. die het doel van deze avond uiteenzette. Om in de juiste stem ming te komen werd hierna een gezellig tekenfilmpje vertoond waarna een demon stratie werd gegeven van de nieuwste mo dellen stofzuigers. Ook wollendekens stonden in het middel punt van de belangstelling en hierover hield de heer Van Wijk een interessante causerie. In de pauze werd de dames een con sumptie aangeboden en hierna werden nog enkele films vertoond. Mr. Wong in Chinatown (W. B.- theater, Vrijdag t/m Maandag). De be kende speurder Mr. Wong, ditmaal van Boris Karloff krijgt de moord op een Chinese prinses te ontrafelen. Een mooi moordverhaal vol onverwachte wendingen en' kralengordijnen-met-schaduwen. - „Warenhuis op stelten" (Kennemer Theater, Vrijdag t/m Maandag). Ar thur Rank bracht deze heerlijke kolder film uit, om een nieuwe komiek, Norman Wisdom de kans te geven zijn wijsheden uit te kramen, want de achternaam van deze meneer is beslist niet toevallig: hij kent af en toe het geheim van de knappe rige Engelse humor en maakt daar ruim schoots gebruik van als étaleur in een groot warenhuis, wiens toekomst geblok keerd wordt door de meest onwaarschijn lijke situaties. Zelfs de misdaad krijgt de stuntelende jongeman in haar greep maar het komt allemaal goed. Een opgeruimd geval. „Met eervol ontslag", (Kennemer Theater, Dinsdag en Woensdag). Dit is een film van één man: Michael Redgrave. Alles wat aan acteurs- en ander materiaal rond hem is gerangschikt zinkt beschei den weg in de vervagende achtergrond, terwijl de toch al zo definitief omlijnde figuur van de humorloze, zure docent Crocker-Harris, door Redgrave uitgebeeld, onweerstaanbaar en imponerend naar vo ren treedt. De cinematographie biedt tal loze mogelijkheden, mits zij gevoerd wordt door een kunstenaar. Hier is de kunstenaar een acteur, die met Desusac superioriteit de leiding van de camera terugwijst en zelf het heft in handen neemt. Sommigen menen dat dit niet de hoogste roeping van de filmkunst is. Wel licht hebben zij gelijk doch dan is het de hoogste roeping van de acteur mis schien om in een uitzonderlijk geval als dit te bewijzen dat hij geen dood materiaal behoeft te zijn. Michael Redgrave heeft blijkbaar die kans gekregen. De camera, anders zo vol initiatief en zo dictatoriaal heersend over de stof, houdt zich in dit geval deemoedig en bijna star, in ieder geval gehoorzaam, aan een voorzichtige en zorgvuldige ob servering van Redgrave's handelingen, die een evenwichtig opgebouwd drama op zich zelf zijn. Dit drama heeft tragiek en hu mor, doch het heeft boven alles een tref fende analyserende kracht, waardoor een mens ten voeten uit levend en denkend naar voren treedt. Een alledaags levens probleem dat van twee mensen die el kander niet begrijpen en „als schepen in de nacht" elkander in volkomen isolement voorbijgaan, al schijnen ze in een huwelijk verbonden wordt verteld, ontleed en opgelost in de sobere gebaren, de slepende en geaffecteerde woorden en de snel- verborgen ontroeringen van de mens Crocker-Harris. Een alledaags probleem van een alledaags mens misschien, maar beide in de onweerstaanbare duidelijkheid van een eenvoudig filmbeeld zo indruk wekkend weergegeven, dat niemand zal kunnen ontkomen aan de ontroerende greep ervan. Niemand? Dat is misschien teveel ge zegd. Maar wie er aan ontkomt, moge zich bezinnen of zijn' ontvankelijkheid wellicht de grootheid van de eenvoud is ontwend. J. L. Op de Beverwijkse groentemarkt was de afgelopen week voor enige producten een kleine prijsdaling waar te nemen, voor al in de sectoren waar de aanvoer ruimer wordt. Andijvie komt nu in grote partijen; er werd van 612 cent per kilo betaald. Bospeen was eveneens ruim vertegenwoor digd, hiervoor werd van 1530 cent per bos geboden en waspeen ging tot 30 cent per kilo. De aanvoer van bloemkool is nog altijd groot: er is tot 57 cent per stuk ge geven. Spinazie liep erg in prijs uiteen; nl. van 858 cent per kilo. De aanvoer van bonen is hard hard teruggelopen; pronk bonen is hard teruggelopen; pronk- naar de fabrieken voor prijzen van 5576 cent per kilo, snij- en sperciebonen uit de kassen gingen tot 1.40 per kilo. De aanvoer van prei is al groot: de eer ste kwaliteit deed tot 22 cent per kilo. Er zijn tot nu toe weinig spruiten aan de markt; hier draaide de prijs rond de 60 cent per kilo. Rode en groene kool kwa men tot 28 cent per kilo; de laatste kom kommers brachten het nog tot 45 cent per stuk. Er is een ruime aanvoer van drui ven, die vlot verkocht worden. De prijs varieerde van 6598 cent per kilo. Enkele doosjes aardbeien (licht van kleur) kwa men tot 65 cent per stuk. De aanvoer op de bloemenveiling bestaat nog voor het grootste deel uit buitenchry santen, die ondanks het ruime aanbod voor oplopende prijzen werden verkocht. Voor soorten als Beryl, Chatwood, Gold Flinder, Shirley White en Rose Précose werd van 4679 cent per bos betaald; de aanvoer van grootbloemige soorten gaat iets minderen; hier liepen de prijzen tot ruim 24 cent per stuk. De aanvoer van zomerbloemen is zo goed als ten einde voor de laatste dahlia's bestaat maar wei nig animo meer. Freesia's varieerden van 2375 cent per bosje, cyclamebloemen brachten nog 64 cent per bosje op en enkele gerbera's gingen voor goede prijzen weg evenals de neryne, die van 12—43 cent per stuk op bracht. Duindoorns werden voor 5 cent per tak verkocht. In Castricum Van de groentesoorten, die driemaal per week door de Kennemer tuinders op de Castricumse groenteveiling worden ge bracht, schommelt de prijs van spercie bonen al enkele weken tussen de 70 en 1.10 per kilo. Voor de beste kwaliteit sperciebonen werd Vrijdag echter 1.25 per kilo betaald, zodat zij, die hiervan een kwantum op de markt brachten, met een tevreden gezicht huiswaarts keerden. Als of de winter nog niet voor de deur staat kwamen sommige tuinders nog met enige doosjes aardbeien op de proppen; de no tering bedroeg 7084 cent. Een ander zo- merproduct bij uitstek, spinazie, ging van de kar voor 3547 cent per kilo. Tomaten besomden 5095 cent en andijvie bjracht 718 cent per kilo op. De prijs voor bos peen varieerde van 1219 cent. Pronk bonen lieten 4558 cent afdrukken, sla 511 cent per krop en tenslotte kon bloem kool voor 1645 cent per stuk een koper vinden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1954 | | pagina 11