VANMORGEN IN DE VISHAL 1EN OP ZEE „De particulier secretaris" bij de Nederlandse Comedie St. Nicolaas Tips „Varia" met charmant blijspel 4 Boeken voor handenarbeid Herscholing van Derde Divisie in West-Falen Voor Uw Jongens Nederlands Ballet en Sinterklaas Nieuwe uitgaven WOENSDAG 1 DECEMBER 1954 10 13.50 JONGENS JACKS 22.55 JONGENS PLUSFOURS JONGENS SPORT COATS 33.75 Speciaalzaak IJmuidenaar met brommer onder Hoogoventrein Aanvaring van Nederlands schip bij Duisburg Old Clothes New DRY CLEANING ONLY Scheepvaart In de Amsterdamse Stadsschouwburg is onlangs een maatregel ingevoerd, die alom navolging verdient: na het begin van een voorstelling wordt niemand meer tot de zaal toegelaten voor het einde van het aan de gang zijnde bedrijf. Dank zij een ge luidsinstallatie kan men in die tussentijd het gesproken woord volgen in één der koffiekamers. Ik heb daar dezer dagen, ge heel vrijwillig, eens een proef mee geno men, toen ik tijdens een opvoering van „De particulier secretaris" van T. S. Eliot door de Nederlandse Comedie tot de conclusie was gekomen, dat het zien van het toneel beeld er niet of nauwelijks toe bijdroeg mijn toch al geringe, althans zeer betrek kelijke waardering voor deze diepzinnig bedoelde klucht te verhogen. En ik moet zeggen: men had dit werk net zo goed als hoorspel kunnen uitzenden, waarmee men met minder moeite en kosten veel meer mensen zou hebben bereikt. Er waren ech ter twee redenen, die mij naar mijn plaats in de stalles terugdreven: de slechte kwa liteit van de „uitzending" en vooral de be hoefte om de rentrée van de (als men de enkele vertoningen van „Het Kind van Staat" in de Boekenweek van enige tijd geleden niet meerekent) bijna twintig jaar van de planken afwezig geweest zijnde ac trice Nel Stants niet te missen. Mogelijk zou de Nederlandse Comedie in haar taak als vaste bespeelster van de eerste schouwburg des lands tekort gescho ten zijn, indien men dit tot dusver laatste spel van de Nobelprijswinnaar Eliot, dat onder de titel „The Confidential Clerk" iiY 1953 als onderdeel van het Edinburgh Festival zijn wereldpremière beleefde, niet op het répertoire had genomen. Maar naar mijn stellige overtuiging is deze van oor sprong Amerikaanse, tot Engelsman gena turaliseerde dichter, theoretisch kenner van de dramatische kunst als weinig ande ren, geen succes als toneelschrijver. Er is over dit stuk minder in geschrifte ge debatteerd dan over zijn voorgaande, waarvan in ons land „Moord in de kathe draal" en „De Cocktailparty" het tot op voering hebben gebracht. Maar men heeft toch nijver naar allerlei vergelijkingsma teriaal gezocht, van Euripides tot Gilbert en Sullivan van Oscar Wilde (voor de stijl) tot Blumenthal en Kadelburg (voor de in houd). Deze namen zijn intussen reeds een aanduiding voor de eigenaardigheid. Het heeft weinig zin om de volstrekt onwaarschijnlijke inhoud na te vertellen, te minder omdat de auteur kennelijk heeft willen bewijzen, dat ook een spel van „ge forceerde toevalligheden" voldoende aan leidingen tot diepzinnige commentaar kan opleveren. Regisseur Bentz van den Berg noemt dit in het programmablad een „men geling van humoristische situaties en poë tische filosofie". Zo krijgt men hier te doen met maar liefst drie natuurlijke kin deren in een adellijk milieu, wier identifi catie tot soms niet onvermakelijke vergis singen aanleiding geeft. En passant wor den er dan (ik citeer wederom uit het voor woord) enkele „zeer schone gedachten in zeer schone vorm over het kunstenaarschap en over de binding illusie-werkelijkheid" ontwikkeld. Ook over roeping en erfelijk heid kan men daar aan toevoegen. Dit zou allemaal in orde kunnen zijn. Doch het bezwaar, waardoor dit bijzonder pretentieuze verzinsel onbevredigd laat, is in de eerste plaats dat de op zichzelf vaak belangwekkende en boeiende denkbeelden niet organisch uit de situaties voortkomen. Het blijven ongelijksoortige, liever gezegd: Van een ANP-verslaggever) VOGELSANG. In de idyllische omge ving van het kamp Vogelsang sliep in de afgelopen nacht de Derde Divisie in de nieuwe slaapzakken van Belgische makelij.' Nu zij in West-Duitsland oefent, dient zij tevens als proefkonijn voor deze nieuwe slaapzakken. Het is de bedoeling dat in de toekomst het gehele Nederlandse leger met deze slaapzakken zal worden uitgerust. Aan de binnenzijde ervan zit een laken, daarom heen een gewatteerde laag, en daarom heen een geïmpregneerde linnen omhusel. Het geheel sluit met een rits sluiting, waaruit alleen de capuchon vrij blijft. Bij nat weer kan er bovendien nog een water- en luchtdichte afsluiting over heen aangebracht worden. De slaapzak vormt een bundeltje, dat gemakkelijk mee genomen kan worden. De Derde Divisie oefent deze maand in West-Falen, een deel in het kamp Vogel sang, het andere in het kamp Sennelager. De oefening is geen grootscheepse manoeu vre, zoals die waaraan in September de parate Vierde Divisie deelnam. Voor de Derde (Drietand) divisie is dit verblijf in West-Duitsland een herscholing, aanslui tend op de geslaagde mobilisatieoefening, die het vorig jaar voor deze mobilisabele eenheid werd gehouden. West-Duitsland is als oefenterrein gekozen, omdat in Ne derland de toch al zo schaarse oefenruimte het gehele jaar bezet is. Het eerste deel van de Derde Divisie, ongeveer tienduizend man, is thans, na drie weken oefenen, alweer thuis, de ove rige achtduizend die hier thans zitten, zul len 4 December weer terugkomen. Prins Bernhard zal ook aan deze tweede ploeg een bezoek brengen, en dit zal ge beuren op 2 December in het kpmn Vogel sang. Een scène uit het derde bedrijf van „De particulier secretaris" van T. S. Eliot, met van links naar rechts: Allard van der Scheer, Nel Stants, Joan Remmelts, Henk Rigters en Mien Duymaer van Twist. incongruente grootheden. Eliot heeft dit natuurlijk wel beseft en daarom wederom zijn dialogen in versvorm opgesteld met de bedoeling het als werkelijkheid aangebo dene te verdichten tot een andere atmos feer, waarbinnen fantasie en logica aan speciale wetten gehoorzamen. Hij ging daarbij van de vroeger door hem in een magistraal essay eens geformuleerde ver onderstelling uit, dat lyrische poëzie in we zen altijd dramatisch is in de zin van: een gespannen verhouding tussen de mens en zijn omgeving. In de practijk gebeurt evenwel het omgekeerde van wat men de magische werking van het gekozen medium pleegt te noemen: het algemene wordt hier verbijzonderd tot gevallen, die door het moedwillig bedachte karakter niemand we zenlijk zullen interesseren. En dan rijst de vraag: kan men bij een dergelijke dicta tuur van de intelligentie nog wel van ly riek spreken? De lang niet onverdienstelijke voorstel ling antwoordde hier voor mijn gevoel ont kennend op. Nog één opmerking echter tussenbeide. Eliot gebruikt slechts bij hoge uitzondering de poëzie om datgene uit te drukken, waarvoor het proza geen woorden meer heeft. In de sublieme, het origineel overtreffende vertaling (herschepping- zou een betere term zijn) die M. Nijhoff van „The Cocktailparty" maakte, had de taal althans nog enigszins een transponerende functie. De huidige tekst van mr. H. W. J. M. Keuls schonk de emotionele elementen veel minder bewegingsvrijheid, zodat het geheel wat zwaartillend aandeed. En de spelers deden de rest om de dichtvorm te verdonkeremanen. Voor het décor, dat Fri- so Wiegersma voor de tweede acte ont wierp, precies de gewenste sfeer bepalend, alle waardering. Wie de opvattingen van Eliot kent, zal begrijpen dat in dit stuk Eggerson, de met alle huiselijke omstandigheden vertrouwde voorganger van de titelheld en toch een buitenstaander in zijn ondergeschikte func tie, die hij bovendien reeds verlaten heeft, de belangrijkste figuur is. Hij immers fun geert, ook in zijn rol van leider van hét on derzoek naar dé afstamming der drie on- wettigen, als de ideale toeschouwer: de waarnemer met begrip, minder bij de situa ties betrokken dan de spelenden en daar door tot objectieve oordeelvellingen in staat. Henk Rigters kweet zich fijnzinnig van deze taak, maar het was jammer dat hij door zjjn relatieve jeugd tot enig aan vullend, strikt genomen overbodig typeer- werk gedwongen werd. Rondweg verrukkelijk was Mien Duy maer van Twist als de bizarre, verstrooide Lady Elisabeth Mulhammer, ook in haar idiosyncrasie de perfecte aristocrate, haar gezegden spelenderwijze feilloos nuance rend. Joan Remmelts heeft weinig moeite iets „Engels" aan zijn optreden mee te ge ven en dat hielp hem over het tekort van zijn dispositie voor dit genre heen. Lous ADVERTENTIE Originele kwaliteit Zware Duffel in alle maten vanaf O P P E R S met teddy gevoerd moderne kleuren vanaf ijzersterk SCHUTTERSVELD Man chester of wollen Tweeds in alle maten enorme sortering voorradig modern en sportief RAF-blue of petrol leeftijd 8 jaar KENNEMERLAAN 61 - IJMUIDEN Hensen en Maxim Hamel waren twee van de drie betwiste jongemensen, zich met prettige reserve en toch zo natuurlijk mo gelijk voegend naar de omstandigheden, zeer beheerst in de moeilijke stemmings overgangen. De eerstgenoemde wist niet altijd de neiging tot te zwaar aanzetten te onderdrukken en de ander werd door de regie voortdurend gedwongen in zonderlin ge houdingen op allerlei behalve de daar toe bestemde delen van stoelen en banken plaats te nemen. Allard van der Scheer maakte, vooral achteraf beschouwd, de „vondeling" B. Kaghan wel acceptabel. Tenslotte Nel Stants, na de pauze als een soort dea-ex-machina verschijnend. Met deze figuur heeft men blijkbaar niet goed raad geweten. Enerzijds is zjj immers de zelfverloochenende, ideale moeder en anderzijds de vreemde brengster van de openbaring der feitelijke waarheid, de draagster van de sleutel der levensmystè- ries. Het was een sensatie haar prachtige, altijd en overal even duidelijke sonore stem te beluisteren. Maar het bleef bij een zwar te abstratice men kon haar niet thuis brengen, om het eens populair uit te druk ken. Misschien was dat mede (ik stel het vast met excuses aan Shakespeare voor het gebruiken van de vergelijking) een gevolg van de nadrukkelijke pogingen van Han Bentz van den Berg als regisseur om ons toeschouwers toch vooral voor ogen te hou den dat er in „De particulier secretaris" ondanks de komische aspecten meer schoonheden zijn, dan waarvan Eliot in zijn filosofie heeft gedroomd. DAVID KONING Dodelijk ongeval in de vroegte van Dinsdag Over de toedracht van het verkeers ongeval, datz oals wij gisteren reeds meld den, in de vroegte op het Hoogoventerrein het leven kostte aan een IJmuidense met selaar, de 47-jarige P. v. Alphen van de Velserduinweg, is thans bekend geworden, dat Van A. omstreeks half zes per brom fiets een van de vele onbewaakte overwe gen op het industrieterrein wilde passeren. Hij schijnt een naderende bedrijfstrein niet te hebben opgemerkt, werd door de loco motief aangereden en kwam onder één van de wagons terecht. Daardoor werd Van A. zo ernstig aan beide benen gewond, dat hij spoedig na aankomst in het Rode Kruisziekenhuis te Beverwijk overleed. Het slachtoffer was gehuwd en vader van twee kinderen. Voor de aanvang der opvoering van „George en Margaret" het geestige En gelse blijspel van Gerald Savory, waarmee de toneelvereniging „Varia" Dinsdagavond in het Rex Theater haar nieuwe winter seizoen opende heeft de heer K. Faber zich als voorzitter tot het publiek gewend met een mededeling, welke iedere Varia- vriend toch enigszins moet hebben ge schokt. Want zonder nu bepaald een alar merende toon te willen aanslaan, meende de heer Faber het toch niet te mogen ver zwijgen dat het ledental van „Varia" de laatste tijd zodanig is teruggelopen, dat het bestuur zich reeds heeft beraden over de mogelijkheden de vereniging onder de hui dige omstandigheden te laten voortbestaan. De enige oplossing is het heroveren van het verloren terrein, zodat de voorzitter een dringend beroep deed op de aanwezigen om het bestuur bij de pogingen het leden tal weer op het oorspronkelijke peil terug te brengen met hun sympathie en daad werkelijke steun behulpzaam te zijn. Ten slotte verzekerde de heer Faber, dat het bestuur over de uitslag van deze hernieuw de activiteit bijzonder optimistisch is ge stemd. Bij dit beroep sluiten wij ons van ganser harte aan, want het is toch eigenlijk meer dan spijtig, dat juist het roemrijke „Varia" zich in moeilijkheden bevindt. Wij hopen dan ook dat zij deze depressie spoedig mag hebben overwonnen, want zij heeft het volste recht op een eervolle positie en een gezonde basis voor de toekomst. En een ieder, die Dinsdagavond in het Rex Thea ter aanwezig is geweest, zal ongetwijfeld tot dezelfde conclusie zijn gekomen. „George en Margaret" is een allergenoeg lijkst familieblijspel, waarin sommige En gelse auteurs niet te evenaren zijn, zodat het reeds een succesrijke loopbaan bij het beroepstoneel achter de rug heeft. Voor de oorlog had „Het Masker" er al een be hoorlijk plezier aan beleefd, waarna Ko Arnoldi het later weer voor zijn „Rotter dams Toneel" op hèt répertoire plaatste. En nu wij het dan eindelijk bij „Varia" hebben teruggezien, blijkt het als blijspel nog niets van zijn bekoring te hebben ver loren. Zoals bij dergelijke comedies uit En geland meestal het geval is, biedt de intrige weinig stof tot navertellen. De gezamen lijke wederwaardigheden zijn niet schok kend genoeg om het publiek diep te be roeren, maar het zijn juist de gewone, bijna alledaagse familietafereeltjes, gelardeerd met een vleugje liefde en een soms wee moedig sentiment, die in de zaal zoveel weerklank vinden. Met welk een milde hu mor heeft de auteur bijvoorbeeld de ont luikende liefde tussen Frankie en Roger aangevoeld en in welk een sprankelende dialogen wist hij beider prille ervaringen vast te leggen. Deze van humor getuigende visie resulteerde in een aantal voortreffe lijk gespeelde tafereeltjes van Diewa van der Raai en Cor Zwemmer, wier onbevan gen natuurlijkheid deze dartele scènes tot de hoogtepunten van de avond maakte. Het was allemaal even ongekunsteld en echt, vooral bij Diewa van der Raai, die zich ook in de andere bedrijven voor dit moderne enfant-terrible (compleet rpet paarde- staart) de ideale vertolkster toonde. Het was tevens een veelbelovende kennis making met Varia's nieuwe regisseur. Ad. van Gessel, die voor een logische en fraai uitgebalanceerde mise-en-scène gezorgd had. De voor dit blijspel noodzakelijke gedis- tingeerd-huiselijke sfeer lag ook de andere leden van dit kleine ensemble voortreffe lijk. Aldus wist Lou Holtslag de gemoede- lijk-verstrooide huisvader met een gees tige bonhomie het juiste comedie-aspect te verlenen, waarbij hij in Steini Peek als de vermakelijk-bedrijvige mama een amusan te partner vond. Verder leverden Gé Wijers en Hans Visser als de nuchtere Claude en de levenslustige Dudley een vermakelijk contrast. Deze bezetting werd gecomple teerd door een schroomvallige, maar daar om niet minder charmante Gladys van Atie Plug. De in de juiste blijspelsfeer gebrachte voorstelling vond een enthousiaste weer klank in de zaal, waar het publiek zich met stuk en spel bijzonder ingenomen toonde. Slechts de souffleuse bleek een vol komen verkeerde opvatting van haar taak te bezitten ten gevolge waarvan zij zich erop beroemen mag het meeste geluid te hebben geproduceerd, dat wij ooit uit dit hokje hoorden voortgebracht. JAN VAN DAM Drie met vis, twee met haring Vanmorgen was de Maria van Hattum (van 18 Nov.) aan de markt met 100 kis ten makreel, 40 schelvis en piepers, 30 ka beljauw, gul en kool en 10 kisten wijting. De Norma Maria (17 Nov.) bracht 180 schelvis en piepers, 30 gul, 30 kool en 30 diversen aan de wal. De Abraham (16 Nov.) voerde 110 schelvis en piepers, 60 gul en kool, 85 makreel, 10 wijting en 25 diversen aan. De Tzonne (23 Nov.) had 1150 haring en de Postboy (22 Nov.) 1100 haring in. De SCH 27 deed er nog 400 haring bij. Verder was er de IJM 208 met 1200 kilo tong, 10 kisten schelvis, 10 kisten kabel jauw en 55 wijting. Ook uit Den Helder was er nog wat aan voer. Prijzen De haring deed 1517, de makreel 3237. België nam de kisten kabel jauw voor 140194 af, naar gelang de kwaliteit. (Er was veel slappe vis!) Ook de grote en groot-middel schelvis ging naar het Zuiden voor 5057. Binnenland Gul ging het binnenland in. De torren varieerden van 3040, de middelgul van 4050 en de grote liep van dê 42 naar de 54. Zwarte kool bracht 90 100 op. Schol I 4550, schol II 60 68. Engeland nam schol De grove scholsoorte» werden door En geland afgenomen. Schol I ging voor 65, zetschol 70 evenals middelgrote en de grote schol ging voor 65 van de hand. Tong bleef hier De weinige tongen bleven voor het bin nenland. Grote tong liep van 4.60f 4.20, groot-middel van 3.05 naar 3.15, klein- middel 2.702.85. De enen haalden 2.25 en de slips 2.15. Braadschelvis ging voor 4150, pen nen 4656, klein-middel 4657. Geen kisten maar kilo's In het overzicht van de aanvoer van gis teren werd gemeld dat twee schepen een aantal kisten tong aan de wal brachten, dit moet uiteraard kilo's tong zijn. Voor morgen Officieel is er voor morgen niets bekend, Anne Marie Norvig, Kinderspelen en Handenarbeid; vertaald door M. J. MolanusStamperius; L. J. Veen's Uitg. Mij N.V., Amsterdam. Anne Marie Norvig ^s een Deense onder- wijsspecialiste: zij staat voor de klas, helpt in speeltuinen en kinderclubs en geeft moe dercursussen. Kortom, Anne Norvig is iemand die jarenlang dag in dag uit met kinderen heeft samengewerkt en hen in hun spel en werk heeft bestudeerd. Dat zij van de omgang met kinderen kan. vertellen blijkt uit het boek: Kinderspelen en Handenarbeid. Wie met kinderen omgaat heeft momenten dat hij niet weet hoe hen nü weer bezig te houden. In dit boek komen honderden prac- tische raadgevingen voor, voor kinderbezig heden van wieg tot volwassenheid, voor bin nen- en buitenspelen. Raadgevingen die bestemd zijn voor ouders, onderwijsmensen, club- en jeugdleiders. Er wordt aangegeven wat het beste speelgoed is voor het krui pende kind en men kan leren linoleumsneden te maken, een poppenkast in elkaar leren zetten, vliegers of een beeld van een teddy beer. Wat, hoe, waar en met wie spelen kinderen het liefst? Dat zijn vragen waar over ouders en opvoeders dikwijls denken. Zij worden door Anne Norvig duidelijk be antwoord. Met de soms geestige illustraties van Fr. Bramming is dit goed vertaalde en goed verzorgde boek een waardevol bezit. Ruth Zechlin: Binnen blijven, bezig bljjven; Ned. bewerking van M, Rut gers van der Loeffde Vries; Uitg. Ploegsma, Amsterdam. Het boek „Binnen blijven, bezig blijven" is heel anders. Veel eenvoudiger van opzet. Het heeft evenwel een groot voordeel boven vele andere boeken voor handenarbeid: het is zo geschreven dat men het kinderen zelf in handen kan geven. Zonder inmenging van volwassenen kunnen zij zichzelf bezig houden. Voor kinderen die het bed moeten houden of huisarrest hebben is het een koste lijk boekje De hoeveelheid spelletjes, puzzles, raadsels 5n eenvoudige handen arbeid is bijzonder groot en lijkt haast on uitputtelijk. Een zakdoek is een apparaat waar diverse dingen van te maken zijn en hetzelfde geldt voor schrijfmachinepapier of vouwblaadjes. Een krant is een nuttig object, dat is buiten twijfel, maar dat er pop pen, bomen en paarden van te fabriceren zijn, dat weten uw kinderen pas als ze dit boekje in handen krijgen. Achterin staan tabellen voor de keuze van een bezigheid: voor het bind dat moet liggen, dat geen geestelijke inspanning verdraagt, dat de armen weinig mag bewegen en voor het kind dat zijn ogen moet ontzien. Het is een recht plezierig boekje. Lütz de Jong en Mieke Verhaaff: Kleuters kunnen werken; Uitg. Can- tecleer, Utrecht. „Kleuters kunnen werken. Als wij ze bezig zien met hun dagelijkse activiteiten; bou wen, scheppen, klimmen, onderzoeken, experimenteren, dan zien wij hen in hun snel. Maar dit spelen is v/erken, werken aan zichzelf, aan hun ontplooiing tot een even wichtig mens." Dit schrijft Lütz de Jong in zijn inleiding. Een kleuter is do lop papier; zo'n kindje van twee-en-een-half vindt het prachtig om een stuk papier kapot te scheu ren. De auteurs geven nu aan wat het kind met die snippers kan doen, hoe zij er iets van kunnen maken. Wat klei betreft: kin deren van twee, drie jaar zullen er in gaan knijpen en er een beetje mee slaan. Zij zijn bezig het materiaal te ontdekken en lang zamerhand zullen zij bemerken dat ze er be halve heerlijk mee knoeien, ook iets van kun nen maken. Kinderen vinden het fijn om ver siering te mogen maken, slingers, feestmut- sen, Sinterklaaspoppen, toeters en rammel instrumenten. Allerlei voorwerpen zijn in dit boekje te vinden, waarbij de tekeningen de tekst verduidelijken. Het is een nuttig boek voor het kleuteronderwijs en voor ouders die tijd hebben een oogje in het zeil t.e houden als hun kleuter met lijm of schaar aan de gang is. De uitgever zorgde voor een practisch plastic bandje. Intussen is de tweede druk versche nen van „Wat met triplex te maken is" dóór J. Houtman. Een uitgave van H. Meulenhoff te Amsterdam. De hierin beschreven voorwerpen bepalen zich niet uitsluitend tót de bekende tafel tjes en boekenrekjes. Mén leert ook hoe te maken is: een bakje dat naast het telefoon toestel wordt gehangen en waarin telefoon gebruikers het verschuldigde geld deponeren kunnen; een standaard voor fruitmesjes; een apparaat voor drie potten met jam, pin dakaas of honing. Zelfs kan men van 4 mm. triplex aardige gesoen maken. Voor knut selaars een prettig handleiding. A. S. maar er wordt gefluisterd dat de Klaas Wijker (van 22 Nov.) er mogelijk zal zijn. Oudste boten Oudste boten zijn daarna de Wiron III van 18 Nov., de Allan Water van 22 Nov., en de Bloemendaal, Haarlem en Annie van 23 Nov. Binnengekomen IJM 10 Maria van Hattum, 6 Norma Ma ria, 1 Tzonne, 35 Post Boy, 208 Wiron V, 241, 202, 249, 213; VL Abraham; KW 108 Gebroeders, 56, 35; SCH 27 Onderneming II; WR 34; UK 70, 115. Vertrokken IJM 62 Sumatra, 129 Shamrock, 45 Hoop, 249, 213, 241, 202, 31, 11, 8, 3; KW 47 Noord zee, 167 Nederland IV, 173 Everdine Jaco- mina, 144 Wilhelmina V, 73 Maria Jacoba, 147 Wilhelmina III, 57 Dina Marie, 26 Con cordia, 17 Arie Nico, 3 Piet en Leendert Hubert, 2 Dirk Donker Curtius, 52 Vrouw Anna, 53, 35; UK 169, 72, 115, 70, 28, 208. En dan uit zee Dinsdag meldden de volgende schepen hun vangsten: IJM 210: 25 kilo en 2 m. vis (lag te steken); IJM 9: 25 m. haring; IJM 61: 50 m. haring; IJM 25: 50 m. haring; HD 79: 1 trek van 20 m. hoops; IJM 21: dagvangst van 300 m. haring; IJM 32: 10 en 100 en 20 m. haring. Alle schepen,om de Noord lagen te steken. Vangstberichten uit zee Nacht van Dinsdag op Woensdag. KW70 3 kantjes, KW168 1, KW170 4, KW47 9, KW54 7, KW578, KW173 4, KW2 15, KW25 3, KW138 17, KW 147 5, KW175 5, KW22 4, KW 144 4, KW 18 40, KW20 4, KW32 10, IJM75 5. Gemiddelde vangsten Vlaardingen 8 kantjes, Scheveningen 8 kantjes, Katwijk 8 kantjes. Besommingen van heden. Trawler: een trawler (Post Boy) f 19.400; Abraham f 10.800; Maria v. Hattum f6800; Norma Maria f12.100: Tzonne f17.600. Haringlogger: SCH 27 f 7360. Kotters TJM 208 f 7900: TX 33 f 1860; KW 56 f560; KW 53 f620; KW 35 f440. Het door Sonia Gaskell geleide Neder lands Ballet gaf Zaterdagavond (met mede werking van het U.S.O. onder directie van Peter Rester) een voorstelling in de Utrechtse Schouwburg in een wat onge wone sfeer. In de zaal, of liever gezegd: op het balcon, was Sinterklaas aanwezig in gezelschap van alle burgemeesters van ge meenten, waarvan de naam met Sint be gint. Dat zijn er in Nederland^ maar liefst elf. Het publiek zong toepasselijke wel komstliedjes, waarvoor al spoedig de bege leiding uit de orkestbak kwam. Het be stuur van het Belgische Sint Niklaas vond het allemaal zo leuk, dat er een uitnodi ging volgde aan het hele gezelschap om het volgend jaar een tegenbezoek te bren gen, waarbij de goedheiligman zijn in tocht per helicopter op het marktplein zou kunnen houden, met de danseressen als sylphides met gazen vleugeltjes als char mant escorte.... Met een aan Johan Bo degraven herinnerende stem deed de in bisschopmantel gehulde kindervriend een vrijblijvende toezegging, althans wat het eerste gedeelte betreft. Over „Les Sylphides" gesproken: de uitvoering door het Nederlands Ballet, met Linda Manez als uitblinkster, overtreft die van de Nederlandse Opera verre, vooral wat sfeer betreft. Een geduchte prestatie, als men bedenkt dat deze suite door een ten hoogste drie maanden bestaand corps de ballet werd ingestudeerd. Ik geloof niet temin dat Maria Huisman, die vooral als caractèrodanseres of in het modern-spor tieve genre grote mogelijkheden heeft, in de Prélude misplaatst is. Jaap Flier danste thans „Spectre de la Rose" met Willy de la Bye, die geleidelijk en steeds vollediger de allure van eerste soliste bereikt. Zij vertolkte haar rol van het dromende meisje heel mooi en zuiver in de gewenste stemming, lichter dan Milly Emmer, maar zonder het ondefinieerbare surplus aan romantische gevoeligheid, dat haar voorgangster daarin wist te leggen. Maar hoe dan ook, als geheel bevredigt deze pas-de-deux op de „Uitnodiging tot de dans" van Carl Maria von Weber toch niet. Als dit duet op het répertoire blijft, zal men toch een speciaal décor moeten laten vervaardigen, alsmede een achter doek voor het eerdergenoemde werk, want zo'n lelijk bos als nu in Utrecht hoop ik nooit weer te zien. Hoogtepunt van het programma was de Pas de Quatre van Doïin, waaraan toege voegd kan worden dat de „Scènes de Bal let" van John Taras steeds meer voldoe ning schenken. Eind Januari geeft het Ne- derlands Ballet een viertal experimentele avonden in het Nieuwe de la Martheater in Amsterdam, waarbij Maria Huisman, Rudi van Dantzig, Jaap Füer, Aart Verste gen, Conrad van de Weetering en Jean Re bel (als gast) speciaal voor deze gelegen heid gemaakte choreografieën zullen kun nen laten zien. Een hartelijk toe te jui chen initiatief. D. K. Meisjesboeken In een goedé vertaling van mevrouw Mo lanus verscheen bij Kluitman „Meen je het web Peter?" uit het Noors van Annik Saxegaard. Dit boek voor meisjes boven de veertien speelt in een milieu dat weinigen van nabij kennen, namelijk een omroep- studio in een klein plaatsje, 'aar de 24- jarige Bodil Restad een aanstelling als om- roepster krijgt. Wij leven mee met haar moeilijkheden en spanningen over uitzen dingen, die precies op tijd moeten beginnen en eindigen, sprekers en spreeksters die vreemde bijgeluiden maken enzovoorts. Op een dag komt er een nieuwe medewerker, Peter Vide, die een oud-klasgenoot van Bodil blijkt te zijn. Er ontstaat tussen hem en het meisje een grote vriendschap, maar zij be grijpt pas veel later, na een mislukte ver loving met een brave saaie man, hoeveel ze van Peter houdt en dan wordt ook het ge heim van zijn zogenaamde gebrek aan am bitie opgehelderd en komt het gebruikelijke happy ending. Een gezellig boek, met hier en daar aardige vondsten. Van J. M. de Groot verscheen bij Kluit man „Mjjn hart trekt naar het water land". Dit is zeer weinig origineel, ook al speelt het grotendeels op het water en niet zoals de meeste van dergelijke boeken in een grote stad. De karakters zijn wel goed ge tekend maar het onderwerp: een groep vriendinnen die aan het eind van het boek vrijwel allemaal de man harer keuze ge vonden hebben, is al te vaak behandeld om nog te boeien C. P. Het Nederlandse motorschip „Josmar", dat 376 ton meet, is Dinsdag op de^ Rijn in de nabijheid van de Rijnbrug bij Duisburg- Homberg in botsing gekomen met het Duitse tankmotorschip „Heimatland". De „Josmar", die met tarwe is geladen, werd daarbij lek geslagen,zodat de kapitein genoodzaakt was het schip op de rechter Rijnoever aan de grond te zetten. Geduren de het verdere deel van de dag zijn drie pompboten bezig geweest het in het schip binnengedrongen water te verwijderen. De „Josmar" zal naar een werf worden gesleept. Bij de aanvaring, waarvan de oorzaak nog onbekend is, is niemand gewond. Het Duitse schip kon zijn reis voortzetten. ADVERTENTIE Koningsplein 10 - Telefoon 4886 In Hanoi Indochinaoefenen de tandart sen, zoals onze foto toont, hun praktijk uit op het trottoir. Het is daar dus moge lijk om zijn wandeling even te onderbreken en „langs de weg" een volledige behandeling te krijgen. Alblasserdijk, 30 te New Orleans. Aletta, 30 v. Singapore n. Sorong. Amsteldijk, pas. 30 Dover n. New Orleans. Aagtekerk, 30 370 m. v. Minikoy n. Penang. Alioth, 30 bij Elbe-2 VS ten anker n. Antw. Annenikerk, pass. 30 Perim n. Suez. Bantam, 30 v. Bahrein n. Bombay. Bennekom, vertr. 30 v. La Pallice n. Curasao. Banrjermasin, 30 te Berau. Bintang, 29 v. Djibouti n. Port Swettenlham. Bonaire, 30 290 m. W.ZW. Madeira. Boskoop, 30 te Amsterdam. Caltex Pernis, pas. 0 Ouessant n. Rotterdam. Caltex The Hague, 30 40 m. O. Gibraltar. Caltex Leiden, 30 60 m. Z.ZW. Ouessant. Ceronia, 30 v. Balikpapan n. Singapore. Coryda, 30 te Thameshaven. Dordrecht, 2 Dec. Philadelphia verw. Eos, 30 te Antwerpen. Esso Den Haag, pas. 30 ten Z. Kreta. Etrema, 1 Dec. te Piraeus. Friesland (KRL), 30 v. Port Said n. Belawan. Gordias, 30 v. Bremen n. Rotterdam. Karimata, pass. 30 Ouessant n. Algiers. Kertosono, 30 v. Casablanca n. New York. Koratia, pass. 30 Timor n- Lyttelton. Laagkerk, 30 te Suez. Loenerkerk, 1 Dec. te Mangalore. Luna, 30 v. Kalyvia. Maasdam, 30 440 m. W. Lands End. Macuba, 30 v. Balikpapan n. Cebu. Mariekerk, pass. 30 Vlissingen n. Antw. Marken, 30 te Dakar. Mataram, 1 Dec. te Aden. Mirza, naoht 30-1 Dec. te Sydney. Ouwerkerk, 1 Dec. te Fremantle. Ondina, 30 v. Port de Bouc n. Port Said. Prins Fred. Hendrik, 1 te Montreal verwacht. Prins Fred Willem, pass. 30 Anti Costi ei'l. naar Le Havre. Prins Willem IV, 30 te Le Havre terug verw. Raki, 30 v. Singapore n. Tj. Priok. Rotti, 30 te Genua. Siba.iak, 30 v. Fremantle n. Melbourne. Sinaban, 1 Dec. te Sydney verw. Stad Maassluis, 29 60 m. O. Shetland eil. Stad Leiden, pass. 30 Finisterre n. Dakar. Ternate, pass. 30 Gibraltar n. Antwerpen. Tarla. 29 v. Hongkong n. Miri. Theiidomus, 1 Dec. te Curagao. Waterman, 30 230 m. ZW. Finisterre. Willemstad, 30 v. Trinidad n. Barbados. Wonosari, 30 v. Vancouver n. Manilla. KLEINE VAART Agiena, 29 v. Antwerpen te Vlissingen. Algarve, verm. 30 v. Southampton n. Poole. Atiantis, 30 v. Rostock n. Stralsund. Barracuda, 30 v. Rotterdam n. Wisbeck. Batavier I, pass. 30 Finisterre n. Casablanca. Batavier III, 29 v. Saffi n. Bordeaux. Bestevaer, 30 v. Wisbech 1 Dec. R'dam verw. Bab T, 26 te Kramsfors. Betty, pass. 29 Kiel n. Malmö. Betty Anne S, verm. v. Manchester n. Lissabon Bill S, 30 v. Antwerpen te Dunston. Borculo, 29 v. Aalborg te Zaandam. Borneo, 30 v. rede Vlissingen n. Dublin. Cateli, 29 v. Amsterdam n. IJmuiden. Concepcion. 29 v. Hamburg te Antwerpen. Da Capo, pass. 30 Vlissingen. Da Costa, 29 v. Duinkelken n. Le Treport. Daje Bohmer, 30 v. Rotterdam n. Algiers. Depa, 30 te Delfzijl. Diet, pass. 29 Vlissingen n. Antwerpen. Dina, 29 v, Amsterdam n. IJmuiden. Draco, 29 te Tarragona n. Barcelona. Dollard, 29 v. Rotterdam n. Gothenburg. Duiveland, 30 v. d. Tyne n. Rotterdam. Eemstroom, 29 v. Grangemouth te Amsterdam. Fratemité, 29 v. Londen n. Treport. Gaasterland, 30 ten anker Firthofforth naar Kingslynn. Grebbestroom, 1 Dec. v. Liverpool te Amster dam verwacht. Harold. 29 v. Le Havre n. Barry. Haskerland, 29 v. Harlingen te Goole. Henrica, verm. 39 v. Antw. n. Wicklow. Hoe Vinces, vertr. 1 v. Rotterdam n. Wisbéck. Horizon, 29 v. Groningen te Zaandam. Hunzeborg, 29 v. Hoogezand te Zaandam. Jaba, pass. 29 Brunsbtittel n. Abenraa. Jacoba Catharina, 1 Dec. Casablanca te Rotter dam verwacht. Jongkind, 29 v. Lagos n. Huil. Kemphaan, v. Bremerhaven n. Foyness. Liberte, 29 te Stockholm. Lies, 29 te Berwick. Maartje, 29 v. Gothenburg n. Frederiksund. Markab N, 29 te Famagusta. Mary, 29 v. Vlissingen. Midsland. 29 v. Rotterdam te Grangertiouth. Muian, pass. 29 Kiel n. Kopenhagen. Muphrid N, pass. 30 Tersohellingerbank n. Aar- hus. Myfem, 29 v. Gefle te Stockholm. Nettie, 29 te Preston. Nieuwland, 30 v. Rotterdam n. Lutz. Nottingham, 30 in Wasihbaai n. Kingslynn. Oosterburgh, pass. 29 Kiel n. Stockholm. Pascholl, 29 v. Kragero n. Dordrecht. Poortvliet, 30 nog te Fowey. Rian, pass. 29 Vlissingen n. Antwerpen. ?oes. 29 te Kopine. Kporota, 30 schuilen bij Lands End n Drogheda Rtientje Mensinga, 1 Dcc. Norresundby verw. Tilly, 28 te Doms.io. Ton S, pass. 30 Vlissingen. Trompenburgh, 30 te Rotterdam. Twin, pass. 29 Vlissingen. Vennus, 30 v. Middlesbro te Great Yarmouth. Virgo, 30 v. Ronne te Antwerpen verw Vlieland, pass. 30 Kiel n. Ronneby. Zeehond, 29 v. Antwerpen te Vlissingen. SI.EEPV AART Hudson. 29 m°t 'iO«5r n. Rotterdam. Humher. 29 te Rotterdam m»t V-iea. Noordholland, pass. 30 Dover n. Hamburg Oostzee, 29 580 m. ten Z. Guardafui met Shrops hire. Thames. 29 met kraan n. Rotterdam. Tyne, 29 80 m. O. Trinidad n. „Queerd 1 Zwarte Zee, 29 te Savanna.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1954 | | pagina 12