Dertig millioen bezoekers in Brussel verwacht HET SPEL FELLE AANKLACHT VAN MENS TEGEN MENS W ereldtentoonstelling en de architecten Boontje's reservaat Litteraire Kanttekeningen Leidse Letters Ku nststu k jes De jeugd en ONDER DE HOUTSNEDEN VAN Masereel's „Getijdenboek" (zijn „Livre d'heures") is er één. die mij elke keer. dat ik deze cineastisch-symbolische verkenning van het mensenleven doorbladerde, trof door het pijnlijk-bittere, het tragische van haar aan klacht: de naïef-idealistische jongeman, die het leven tegemoet is getreden met één en al menslievende goede wil en het geproefd heeft tot het wrang ging smaken, vertrapt aan het eind van zijn zwerftocht zijn hart dat teveel verwachtte, tezeer lief had, tè open stond voor het goede des levens en het leed om hem heen om niét in opstand te komen tegen de levensvervalsing, tegen de liefdeloosheid en liederlijk heid, tegen de levensonwaardigheid. Het hart maakte hem tot een rebel en zijn re bellie was gedoemd om tot het protest van een roepende in de woestijn te blijven er zijn niet genoeg oren meer voor de taal van verontruste, oproerige harten. Louis-Paul Boon is geen Maseieel. Hij mag in zijn jonge jaren in het zachte ma teriaal van het linoleum hebben gesne den, hij mag in de vooroorlogse sfeer nog van Masoreels humanistisch idealisme „zijn vertrokken van de gedachte, dat al leen het kleine kostbare ogenblik telt, een ogenblik van vreugde, van wat vrij heid, van wat schoonheid, van wat ge luk", de ervaring van een kwart eeuw tumultueuze wereldgeschiedenis, een kwart eeuw verbijsterende realiteit, ont ketende in zijn vertreden hart reacties van een felheid, die een bijtender expres siemiddel behoefde om uitdrukking te kunnen geven aan zoveel vulkanische verontwaardiging. Boon, de „linoleum- snijder" van weleer, werd een etser-in- woorden, voor wie geen zuur scherp ge noeg was om de waarheid van zijn pro test te griffen in zijn aanklagende, mili tante, onstuimige taal. Boon is, anders gezegd, een wervel wind, die aan de ramen en deuren van het menselijke geweten rammelt en bonst om gehoor te krijgen, te verontrusten, wakker te schudden; een vloedgolf, die beukt op de ingedamde zelfgenoegzaam heid; een woedende onweersbui van ver gramdheid, waarin de bliksemflitsen van zijn ontsteltenis, zijn verachting, zijn toorn, heen en weer schieten en alhetgeen men maar liefst in het duister laat schril belichten. Boon is een soort natuurver schijnsel, wil ik maar zeggen. In zijn werk staat hij, teruggedrongen tot wat hij „de laatste hoek" of zijn reservaat noemt, recht overeind met gebalde vuisten en óp- gestroopte mouwen, elk moment bereid om dit laatste stukje levenswaarachtig heid, levenszuiverheid, menswaardigheid, te verdedigen tegen de hem omsingelende infaamheid. En zoals in zijn werk staat hij in de litteratuur: eenzaam op een zo goed als verlaten post. Sinds Multatuli zou ik geen schrijver weten te noemen, wiens pene trante spreektrant (want zijn schrijven Is spreken) zich zo uitdagend, zo geladen, zo gedreven samenbalt tot een revolte rend getuigenis, tot een requisitoir tegen het „oerwoud" in deze civilisatie fel, genadeloos, vernietigend. Bij hem verge leken waren zelfs Menno ter Braak en Du Perron nog „litteratoren". Elk woord dat Boon schrijft is een degenstoot. Elke no velle, elke genoteerde inval, elke roman is kortweg een „afrekening" van een man, die de moed heeft om te zien wat het de corum zorgvuldig verborgen houdt en de moed heeft om te zéggen wat hij alzo heeft gezien. Boon kunt ge steevast déar verwachten, waar er voor de phrasenbakkers en de leugenfabrikanten, de ethiekdecorateurs en de heilcolporteurs iets te verheimelijken valt. Dat wil zeggen, dat Boontje, zoals hij zichzelf noemt, als een leviathan in alle wateren tegelijk opduikt waar het troebel is. Hij is duizendkoppig, spreekt met dui zend monden, bestuurt duizend spitse pen nen tegelijk, zodat er geen roman is, zelfs geen „Kapellekensbaan", die alles wat is losgebroken uit het park der letteren zou kunnen bergen. Vandaar zijn „Reservaat" zijn „eenmanstijdschrift" als privé- orgaan enkele malen 's jaars als deeltje van „De Boekvink" uitgegeven. Twee ervan zijn nu verschenen, of neen, niet ver schenen, want zoveel passie, zoveel weer spannige onverschrokkenheid „verschijnt" niet het overrompelt, zoals Multatuli'? Minnebrieven en Ideeën overrompelden. Boontje's reservaat bekommert zich niet om „de litteratuur". Het is een stem-or- gaan. Het klinkt soms als een kreet, soms als een stamelen, hier schamper, daar vertederd, nu eens hartstochtelijk-aankla- gend, dan weer vlijmend-betogend. Dat het zo klinkt, dat het zo klinkklaar, zo recht op de man af, de waarheid zegt, is vanwege een eender geaard hart als Masereels jon geman aan het eind van zijn levensdwaal tocht vertrapte. En doordat het zo regel recht, als een snorrende pijl, van het hart komt, is al dat stamelen en krijten en vlij men rasechte litteratuur. Rasecht ja, voor de onvervalstheid van Boon's kunstenaarschap houd ik mijn hand in het vuur. Lees „Menuet" het als afzonderlijke novelle uitgegeven ver haal van driemaal een mensenhart, drie maal een menseneenzaamheid, driemaal een kruistocht door het menselijke „oer woud", en de fulminerende, chaotische, tomeloze Boon staat daar voor u als een voorbeeldige bedwinger van zijn harts- tumult, alst een temmer van een weer barstige „inhoud" tot een evenwichtige „vorm" als een schrijver-van-geboorte. Behagen doet Boon allerminst. Hij schokt. Met zijn handtastelijk-beeldende taal verkent hij het leven, dit leven van déze tijd, dit „on-leven", dat hol en gro tesk en onheilspellend gaat klinken onder de hamerslag van zijn ausculterende woor den. Niet hij is onzedelijk als er daarbij het niet-oorbare hoorbaar wordt, maar de verhulde waarheid en de opgesmukte on waarheid in onszelf en anderen en Boon de waarheid omtrent het onwaardige, waarvan een vertreden mensenhart meer Nog voor het Berlijnse filmfestival, waarover men op de voorpagina van dit nummer van „Erbij" heeft kunnen lezen, geniet Nederland een belangwekkende filmmanifestalie bij de herdenking van zestig jaar cinematografie: de filmweek in Arnhem. W\j reproduceren hier een spelmoment uit een der films, die tij dens deze week in Arnhem vertoond zullen worden en wel een scène uit de film „East of Eden" van Elia Kazan naar de gelijknamige roman van John Steinbeck. weet dan de hartelozen en hooghartigen. Van dat mensenhart is Boon's „Reser vaat" is trouwens alles wat hij in zijn rijpere jaren heeft geschreven het do cument dat ons één voor één, hemzelf in cluis, in staat van beschuldiging stelt. Wie, die niet liefheeft, zou zo onverbiddelijk- dringend te verantwoording kunnen roe pen? C. J. E. DINAUX Louis-Paul Boon: „Reservaat*' No. 1 en No. 2. (N.V. Arbeiderspers. Amsterdam). Idem: „Menuet" (Dezelfde uitgever). O'XXJjCiXXCr-yyXJOOOOOClOOOOOOOOOOOOOOOCXXXOOOOOOCXJOOOOOIXi 99 VANDAAG BEGINT in het Amsterdamse theater Carré een reeks voorstellingen door het revuegezelschap van de Folies Bergère uit Parijs en het zal wel erg druk worden, denk ik zo, door de belang stelling van alle vrouwen die nu de gelegenheid hebben met eigen ogen het vermaak te aanschouwen, waar hun man nen behagen in scheppen als zij voor zaken in Frankrijk vertoeven. Wie echter meent dat de optredende artisten en mannequins niet veel om het lijf hebben, zal misschien ver baasd zijn te vernemen, dat er in de costuums honderddui zend meter stof werd ver werkt - en dat is geen klei nigheid om uit te trekken. En daar is dan nog niet eens bij- gerekend, zo vernam ik tijdens een officiële ontvangst, de hoeveelheil stof die deze ver toningen doen opwaaien. Dat is overigens al begonnen, toen de eerste affiches in de stad verschenen. Iedere dag trekt een heel legertje agenten van politie er op uit om te contro leren of deze wel met de van hogerhand bevolen kuisheids- strook zijn beplakt. De orga nisatoren zijn bijzonder dank baar voor deze pikante toegift op de reclame. En de Parijse kranten hebben eindelijk weer eens een aardig bericht voor de voorpagina's dat in grote opmaak komisch illustreert, dat er meer dingen tussen he mel en aarde van belang zijn dan de onthullingen van Dul les, Tito of Adenauer. Daar is ook Hans Boekman van overtuigd, die meent dat Mickey Mouse lang genoeg in bioscopen heeft geregeerd en dat diens populariteit op het witte doek nu eindelijk door Ciske de rat moet worden overgeno men. Met andere woorden: hij heeft een nieuwe Neder landse speelfilm op stapel laten zet ten. Bij het be gin van de opnamen heeft de president-commissaris van de productiemaatschappij, mr. E. E. Menten, onder meer gezegd dat Ciske de rat een interna tionale figuur is. Daarom ver heugt het mij bijzonder dit artikel te kunnen illustreren met een foto van de titelheld in één der eerste scènes. Ciske is één van de weinige ratten, die een geestelijke vader heeft, namelijk Piet Bakker, zijn biograaf. Het boek is in enige honderdduizenden exemplaren verschenen: „Iedereen heeft het gelezen!" meent regisseur Wolfgang Staudte - en dat be wijst in ieder geval dat ik iedereen niet ben. En nu we het toch over kunst hebben, kan het volgende ver haal, dat echt gebeurd is, er ook nog wel bij. Jongstleden Woensdag is In een hoofdste delijke schouwburg als onder deel van de Amsterdamse Kunst maand de klassieke tra gedie „Ajax" opgevoerd, in de vertaling door Bertus van Lier als „Aias" aangekondigd. Een week tevoren kwamen er twee meisjes aan de kassa om kaar ten voor „Ajax" te halen. De portier keek zo verbaasd alsof hij het in Keulen hoorde don deren,ofschoon hij zeker meen de te weten dat de oot'og al meer dan tien jaar afgelopen was. „ALs u kaartjes voor Ajax wilt hebben, dan moet u bij de sigarenwinkel in de Utrechtse- straat wezen!" zei hij niette min beleefd. De meisjes gingen naar het aangegeven adres op weg en de portier bleef over peinzen hoe aardiig het was, dat zulke charmante vertegen woordigsters van het vrouwe lijk geslacht Ajax wilden zien spelen. Toen bedacht hij zioh plotseling en rende haar ach terna. Ze waren nog maar en kele pasen buiten het theater, toen hij ze had ingehaald en kon toevoegen: „Maar jonge dames. Ajax speelt Woens dagavond helemaal niet. Wel D.O.S. togen Veendam en Eind hoven tegen Xerxes geloof ik.Van D.O.S. hadden de jongedames nog nooit gehoord, van Xerxes wel, doch dot is weer een heel amder treurspel! De lustrumcommissie van het Leidse Studentencorps heeft bij de uitgeverij 3 3 Stenfert en Kroese de bloemlezing Leidse Letters" laten verschijnen. De i eerste exemplaren werden met korte 3 toepasselijke toespraken overhandigd 3 aan de Rector Magnificus, het college 5 van B. en W. en aan een spoorstu- ft 3 dent op het Leidse station, ■j De samenstellers van deze indrukwek-3 kend omvangrijke bloemlezing zijn erin ft ft geslaagd een bijzonder aantrekkelijke 3 0 verzameling in een even aantrekkelijke 3 gedaante te brengen en daarmede door3 'I studentenlitteratuur vit vele eeuwen een -i 3 typering van het Leidse studentenleven 1 en ook het bredere Leidse universitaire 3 5 leven te geven. Het zijn beslist niet 3 3 steeds op hoog litterair peil staande bij- 2 3 dragen uit allerhande bronnen van vroe- 3 ij! ger en thans, die deze uitgave tot eer, ft kostelijk bezit maken. Doch zonder uit- ft zondering zijn zij karakteristiek voor 3 2 tijd, plaats en aard van deze merkwaar- i 2 dige samenleving. a000nyyYX>ryTO30O-XXXXXIO300000000C'JO30CO00CO(>300C>'>'XI00000 Het nationale museum van Zweden te Stockholm herdenkt het feit. dat Rem brandt driehonderdvijftig jaar geleden geboren werd. met een expositie van schilderijen en tekeningen van deze mees ter uit Zweedse, Deense, Finse en Neder landse musea en uit Zweedse particuliere verzamelingen. Het wordt de grootste Rem- brandt-tentoonstelling, die Stockholm ooit gekend heeft. Het nieuwe Jeugdtoneel heeft op 25 Mei twee premières in het Haagse Zuiderpark- theater gegeven, namelijk van „Repel steeltje" naar het sprookje van Grimm voor de jeugd en van „Don Quichot op de bruiloft van Kamacho" van Langendijk voor volwassenen, respectievelijk onder regie van Cruys Voorbergh en Luc Lutz en in het laatste geval met choreografie van Jaap Flier en guitaarspel van Ap Bronk- horst. Ter herdenking van de Portugese pia nist Vianna da Motta wordt van 24 tot 29 October in Lissabon een Internationale wedstrijd voor pianisten gehouden. De eerste prijs bedraagt dertigduizend Escu- dos, benevens contracten voor concerten met de voornaamste orkesten. De leef tijdsgrenzen zijn zestien en vijfendertig jaar. Da Motta was een leerling van Frans Liszt en een intieme vriend van Buson' en Hans von Bülow. OFSCHOON de wereldten toonstelling van Brussel pas in April 1958 zal worden ge opend, werken thans reedi honderden Belgische ambtena ren aan de organisatie van deze expositie. De regering heeft baron Moens de Fernig, de oud-minister van Buiten landse Handel, tot commissa ris-generaal van de tentoon stelling benoemd. Baron Moens de Fernig, die een grote bank presideert, reist deze maanden de hoofdsteden van de gehele* wereld af om de regeringen uit te nodigen en alom medewer king te verkrijgen. Zijn eerste contacten zijn buitengewoon meegevallen. De meeste vreem de landen vragen zelfs tien keer zoveel expositieruimte dan op de Brusselse wereldten toonstelling in 1935. De expositie wordt gehou den op de terreinen van het Heysselstadion, waarbij ge bruik zal worden gemaakt van de aldaar gelegen gebouwen der internationale jaarbeurs. Het park van Laken, vlak voor het kasteel van Koning Boude- wijn en de koninklijke familie, zal geheel door de officiële paviljoens in beslag worden genomen. Het gehele complex zal, volgens een eerste voor zichtige raming, driehonderd hectaren beslaan. Finland, dat in 1935 te Brussel tweehonderd vierkante meter had gehuurd, heeft er thans drieduizend be sproken. De Beneluxpartner Luxemburg had in 1935 drie honderd vierkante meter ruim te en heeft er nu drieduizend gevraagd. Canada in 1935 niet vertegenwoordigd be stelde tienduizend vierkante meter. Het wachten is thans op de aanvrage van de Verenigde Staten, maar reeds heeft een Amerikaanse automobielfa briek voor de opbouw van haar paviljoen een crediet uitge trokken van honderd millioen Belgische francs of bijna acht millioen gulden! In 1935 had Brussel voor de buitenlandse inzendingen honderdduizend vierkante meter expositieruim te gereserveerd. Voor 1958 was gedacht aan tweehonderd duizend vierkante meter, doch de eerste besprekingen en aan vragen brachten aan het licht, dat vierhonderdduizend vijf honderdduizend vierkante me ter niet voldoende zullen zijn! En de bezoekers? In 1935 waren het er vijfentachtigdui zend per dag, zestien millioen in het gcheei, een record. In 1958 verwacht men er hon derdvijftigduizend per dag, meer dan een half millioen op Zondagen, in totaal dertig mil lioen over de zes maanden van April tot September 1958. Hoe deze millioenen veilig en snel naar de nieuwe „wereldstad" te brengen? Hoe millioenen mensen comfortabel en snel logies te verschaffen? Het is een fantastisch probleem! De uitbreiding en de verbetering van het wegennet moeten wor- De Commissie voor de col lectieve propaganda voor het Nederlandse Boek houdt dit jaar voor de eerste keer een kinderboekenweek en wel van 27 October tot 3 November. Op alle mogelijke manieren zal worden getracht de aandacht te richten op het kind. Een „Jeugdboekenkrant" met ver halen en een puzzle zal In gro te oplage worden verspreid. Een supplement op de jeugd boekengids „De Kleine Vuur toren" zal ouders en opvoeders op de hoogte brengen van de recente, verantwoorde Jeugd lectuur. Het onderwijs en ook 3 de openbare leeszalen zullen ln de actie worden betrokken. Baron Moens de Fernig Baron Moens de Fernig en zijn medewerkers moeten van nu tot in April 1958 dagelijks een compromis tot stand brengen tussen een nuchtere visie op de realiteit en een „futuristisch" droombeeld. De expositie mag geen opeen hoping worden van voorwerpen of mooie prenten. De Uzeren wet is: verbeelding en originaliteit. Dit blükt uit de plannen, die thans reeds vaststaan. Zo is aan ieder van de deelnemende landen gevraagd vijf machtige en re presentatieve kunstwerken in te zenden. De expositie daarvan heeft een speciale bedoeling: het doen uitkomen van de verhouding van de mens tot de kunst. Tegen 1958 zal in het hartje van Brussel de nieuwe Albertina-bi- hliotheek klaar komen en ln deze enorme gebouwen complexen zullen de afdelingen kunst van de wereldten toonstelling worden getoond. Specialisten denken er nu over na hoe men deze kunstwerken kan samenbrengen in overeenstemming met de Idee. die als een rode draad door de vijftig afdelingen loopt: de mens en de wereld. Om het nut en de bestaansreden van de grote Interna tionale organisaties te illustreren zal in een speciaal pa viljoen op een enorme wereldbol worden getoond hoe snel men van het ene werelddeel naar het andere kan vlie gen. Kleine vliegtuigjes zullen van miniatuur-vliegvelden opstijgen en ergens ln Canada of India landenDus geen grafieken, geen cijfers, geen tekeningen of foto's, maar levende materie, met kleine bewegende nopnenne- «■ertjes of Indianen of slgaarrokende Amerikanen, trein tjes en scheepjes, katoenvelden, bossen en grote ocea nen... In bet oiid-Relfflë reen slemn-lokalen. maar stem mige hulsles. waarin men een Brugse kantwerkster zal zien werken, waar de Luikse wapenmeesters de beroemde gebeeldhouwde Jachtgeweren m'len vervaardigen. Er komt een negerdorp uit de Belgische Kongo, zo met palm bomen. b"Hen. lfM»««**nsers en vrouwen. Een ander probleem Is, hoe men n"e bezoekers ln hun eigen taal te woord kan staan. Bes'oten Is elementair taalonderricht te geven aan po'itle. stnden'en-. employe's van grote banken, verrekerlnrsmaatsehannlfen, ambtena ren, enzovoorts. Wie bijvoorbeeld wat Italiaans zal hebben bijeengeschraapt, krijgt een groen sob'lfle op zqn hoed of mantel, rood voor Engels, wit voor Duits en zo verder. Men schat dat er op de terreinen van het Heyssel stadion en in het park van Laken een kleine driehonderd paviljoens zullen verrijzen. Om de gehele tentoonstelling te zien, zal men ten minste twee dagen nodig hebben. In de brede lanen zal men naast spuitende fonteinen kunnen uitrusten of ergens een biertje op een terrasje kunnen ge bruiken. van waar men de grote. In het hart der expositie landende, helicopters kan gadeslaan. Wie een overzicht wenst kan in de lift van de „krlstaltoren" stappen en van een restaurant ln plexiglas over het terrein uitkijken. Intussen komt men al Ideeën te kort. Om de originaliteit te vergroten en zoveel mogelijk variatie te brengen Is besloten dat de architecten slechts één plan zullen mocen uitwerken. Er zal op meer dan tweehonderd architecten een beroep worden gedaan. Het Is de bedoeling een zeer grote afdeling van de BelHsche Kongo In het leven te roepen en men verwacht dat ook de meeste vreemde lan den zich een bijzondere inspanlng zullen getroosten om te Brussel een goed figuur te slaan. Iedere deelnemende staat zal bil de wereldtentoonstelling een commissaris delrgeren. Deze krijgen een diplomatieke status. den bespoedigd. De Ringlaan rond Brussel, die tweehonderd millioen gulden kost, moet tegen April 1958 klaar komen. Een net van autobuslijnen zal over het gehele land worden gespannen om millioenen bui tenlandse toeristen naar on derkomens in de provincieste den te kunnen brengen. Meisbroek, het Belgische Schiphol, wordt eens zo groot. De grootste vliegtuigen van alle internationale lijnen zul len er landen. Sneltreinen zul len het traject luchthaven tentoonstelling in elf minuten afleggen. Technici zijn van oor deel, dat er in 1958 helicopters beschikbaar zullen zijn voor het vervoer van dertig perso nen in een gebied van driehon derdvijftig kilometer rond Brussel: dit wordt dus in 1958 het dagje-uit voor de Amster dammers, Londenaren, Parij- zenaren enzovoorts! Ameri kaanse scheepvaartmaatschap- pijenn nemen nu al hun voor zorgen om het aantal over vaarten in 1958 te verdubbe len. Normaal komen er per jaar ongeveer negenhonderdduizend Amerikaanse toeristen naar Europa, maar Brussel alleen al verwacht er dan een paar mil lioen. Vlak bij de tentoonstel ling wordt een parkeerterrein van ongeveer vijftig hectaren (plaats voor dertigduizend auto's) aangelegd. Een project voor de bouw van garages met étages wordt besproken. Te Brussel zijn twaalfdui zend bedden beschikbaar, in geheel België zestigduizend. Er is verder het vraagstuk van het technisch personeel der deel nemers aan de tentoonstelling. Dat zullen er wel enkele dui zenden zijn. Deze mensen moe ten te Brussel of in de onmid dellijke omgeving onderge bracht worden, voor een perio de van zes maanden. Daar werd al iets op gevonden: huisves ting bij particulieren. Met de telling van alle in Brussel be schikbare kamers met een mi nimum comfort is reeds be gonnen. Al deze kamers wor den in categorieën ingedeeld en gereserveerd voor het ten- toonstellingspersoneel, het eigen en het buitenlandse. Dui zenden hotelbedden voor „een- dags"-mensen komen hierdoor vrij. Maar wat met de millioe nen vreemde toeristen? Tientallen specialisten wer ken nu al aan een algemeen plan. Alle centra met een mi nimum aantal hötels worden door snelle autobusdiensten, helicopters en speciale treinen verbonden met de tentoonstel ling. Daarenboven zullen de grenssteden van Nederland en zelfs de grote centra Rotter dam en Amsterdam van het tentoonstellingsterrein binnen het halve uur (per helicopter) of binnen ten hoogste een paar uur (met speciale bussen of treinen) te bereiken zijn. In groepsverband reizende vreem delingen zullen in of rond Brussel logies vinden in kost scholen tijdens de verlof periode. Niets ontgaat het alziend oog der tentoonstellingsdien sten. Zo werd onlangs door een particuliere bouwmaatschappij bij de regering een plan inge diend, dat met de tentoonstel ling niets heeft te maken, na melijk het bouwen van een tuinwijk van vijfhonderd volkswoningen te Laken, een Brusselse randgemeente vlak bij het genoemde stadion. On middellijk hebben de tentoon stellingsdiensten het plan in studie genomen om over deze vijfhonderd woningen te kun nen beschikken en ze pas na de wereldtentoonstelling vrij te geven! Ook tentenkampen en kampeerterreinen zullen wor den ingericht evenals „cara- van"-kampen en „motels". Men zal dus te Brussel in 1958 een „familietent" kunnen huren. Schepen verbouwd tot enorme slaapzalen of drijvende hötels, zullen in de Brusselse haven voor anker gaan. PARIJS, Juni. Ik geloof niet, dat ten nis in Frankrijk een ander of een groter publiek trekt dan in ons land. Hetzelfde geldt ook wel voor voetbal en hockey en boksen en al die andere sporten. Alleen wordt hier (in het Zuiden vooral) gewel dige betekenis gehecht aan de uitslagen van rugby-wedstrijden en is wielrennen in Frankrijk waarschijnlijk belangrijker dan het in Nederland wordt gevonden Daarom wil ik u deze week iets vertellen over een sport, die in Holland noch in Frankrijk een publiek van enige omvang trekt. Dat is cricket. Zij, die iets van cricket weten, houden zich er over het algemeen van overtuigd, dat het spel eigenlijk niet buiten de Engels-sprekende gebieden van deze wereld en Nederland en Denemarken wordt gespeeld. Zij hebben het bij het ver keerde eind. Overal waar cricketers bijeen zijn, wordt gecricket. Ik h°b het indertijd in Djakart'a zien spelen. Daar werd ge speeld van half negen tot twaalf en vervol gens, nadat de ergste hitte voorbij was, weer van vier tot zeven. Hier in Frankrijk worden de normale speeltiiden aangehou den. Er zijn in dit land vijf cricket-elftal len. Eén in Bordeaux, bestaande uit En gelse wijnkopers, één in Margival (Noord- Frankrijk) bestaande uit Engelse artille risten, twee in Parijs (waarvan ook één geheel militair) en één in Fontainebleau (van de niet minder Engelse R.A.F.). Eigenlijk heeft alleen de Standard Athletic Club in Parijs een groep spelers, die niet allen Engelsen zijn. Er zit een Indiër ln, een Amerikaan, een Canadees, een Hollan der, een Belg, een Fransman zelfs (die in Engeland op school is geweest) en verder zijn het inderdaad Britten. Deze SAC heeft waarschijnlijk het meest internationaal georiënteerd programma van alle cricketclubs ter wereld. Ieder jaar speelt zij uiteraard wedstrijden in Frankrijk, maar ook in Brussel, in Genève, soms in Duitsland en op de Kanaal-eilan den, vorig jaar voor het eerst in Holland en verder overal, waar binnen een straal van zevenhonderdvijftig kilometer bereid willige cricketers te vindon zijn. Bordeaux en Margival spelen maar weinig en het is wat eentonig, vinden deze Pariise cric keters, om steeds maar tegen SHAPE (Pa rijs) en AAFCE (Fontainebleau) uit te komen. Daarom worden ook elftallen uit Engeland uitgenodigd en de Notts Casuals, de Cricket Society, de Yorkshire Corin thians en Jersey zijn daarvan de voor naamste. Zii allen (met Rmssel en Genève) komen een ke-r per iaar een tweedaaese wedstrijd in Parijs snelen. Op Zaterdag en Zondag. Ho*wel de SAC haar tegenstan der iedere keer trouw waarschuwt voor de attracties van e»n Zaterdagavond in Parijs, kan do wedstrijd on Zondag meestal niet vóór één uur 's middags beginnen ook dat trouwens nog met moeite. Maar in het Bois de Meudon, waar het veld van de SAC ligt, wordt niettemin al tijd weer met vreugde gecricket. Een en kele passerende Fransman vraagt zich soms met verbazing af, welk zwijgzaam, kalm spel hier nu weer gespeeld wordt, maar het verveelt hem gauw en hij loopt weer door. het prachtige bos ln, waar Du Perron eens woonde. Het hindert niet. Cricketers in de hele wereld weten, dat zij geen publiek nodig hebben. Vijftien ligstoelen in een hoekje van het veid zijn altijd wel genoeg. Het moet stil zijn en warm en dan is de atmos feer er. Het Spel blijft overal ter wereld hetzelf de. Ook in Frankrijk, dat land waar nie mand cricket vermoedt. A. S. H. Tekening door Vip (Vlngil Franklin Parte*» uit de door Dell PubUahinc Company ki New Yoiic uitgegeven bloemlezing In zakformaat „Man ttie Beast".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1955 | | pagina 13