Uitgaan in Haarlem Voor de Afrikaan de weg omhoog opent zich Vijftig jaar geleden Giulini en Arrau brachten een onvermoede Brahms Temperamentvolle meridionale vertolking van Tweede Pianoconcert is het ontstaan?^ J Kiespijn AKKERTJE Partnershipen „Apart-nership" VRIJDAG 1 JULI 1955 HOLLAND FESTIVAL Dit woord: KARAKTER Komend seizoen slechts enkele voorstellingen minder Susana en José dansen in Utrecht en Rotterdam Maar als eerste hulp Uit Haarlems Dagblad van 1 Juli 1905 Fabo-kartel wordt van overheidswege onderzocht Legioen West-Irian gereed voor veroveringsactie O ADVERTENTIE Geen wonder! Shagretta is zo rijp - dank zij de natuurgefermenteerde tabak, die bij het Clark Procédé EQ 7 wordt verwerkt. Koop en rook een pakje Shagretta en vergelijk het met shag! 4 smaken: Vi rgl w»® An*erl lialf Z%c*ar Smaakt ook beter in de pijp Niet veel minder dan een sensatie was Woensdagavond in de Kurzaal te Scheve- het Piano-concert no. 2 van Brahms. dit vertolkt werd door de Chileense virtuoos Claudio Arrau tezamen met het Residentie Orkest onder leiding van de Italiaan Carlo Maria Giulini, en daarbij te ervaren, dat dit machtige stuk een dartel heid en een zonnige warmte bezit die men er gewoonlijk niet in vermoedt. De execu tanten maakten het ons duidelijk dat dit concert de vrucht is van Brahms' verblijf in Italië en dat de componist niet weinig beïnvloed is geweest door de meridionale sfeer, die hem zijn stroeve Noord-Duitse ernst deed vergeten. Zij gaven- het werk enerzijds een temperamentvolle vurigheid mee zonder in ro buuste krachtex plosies te verval len, en anderzijds 'n pétillante licht heid en een gevoe- lig-melodieuse in nigheid, die in tere nuances alle zwaarmoedig sentiment uit bande. Hoe driftig Claudio Arrau ook in de toetsen wist te grijpen, er bleef een klaarte in zijn spel die het geen ogenblik op krachtpatserij deed lijken. Opmerkelijk was de innerlijke spanning die hij in de teerste nuances aan de melodische welvin gen gaf en hoe licht en soepel, hoe veer krachtig en gracieus hij het slotdeel wist te Italianiseren. Het werd een Brahms die wij niet kenden en die wij toch als levens echt konden aanvaarden en ten zeerste waarderen. Bij dit alles speelde het orkest, onder de op gevoelig klankevenwicht beluste opera- dirgent Giulini, een lang niet geringe rol. Het Residentie Orkest toonde zich vol komen vertrouwd met deze warmbloedige, maar het in delicate nuances zoekende aanvoerder. Dit bleek al direct bij de ope ning van de avond met een Concerto Gros- so van Bonporti, een Italiaanse tijdgenoot van Bach, die voor dilettant wenste door te gaan, doch, zoals uit het van hem ge speelde werk kon worden opgemerkt, tot de voortrekkers van zijn tijd kon worden gerekend. Giulini introduceerde verder een Inleiding, Passacaglia en Finale van de in 1937 op dertigjarige leeftijd overleden Ita liaan Giovanni Salviucci, een stuk modern classicisme van verrassende contrapunti- sche vaardigheid in fantastische orchestra- Het Griekse werkwoord charasso be tekent: kerven, insnijden, graveren. Character is dus: het ingegraveerde, het merkteken. "Vandaar is het: een afge sproken, overeengekomen kenteken, in het bijzonder: een schrijfteken. Men spreekt nog van Hebreeuwse karakters voor: Hebreeuwse klanktekens. Ook in de zin van: toverformule komt het voor. Pas later wordt het woord in figuurlijke zin gebezigd voor: datgene waardoor iets onderscheiden wordt van iets an ders. Dan wordt het ook op personen toegepast en wordt de betekenis: het ge heel der geestelijke hoedanigheden van iemand. Maar ook in de zin van: rang, waardigheid komt het voor. Mevrouw Kegge in de Camera „had wel het voor komen een weinig je verlegen te zijn met het karakter dat zij had op te hou- De vermindering van het aantal voor stellingen, te geven door de Nederlandse Comedie, de Haagse Comedie en het Rot terdams Toneel (met ingang van het vol gend seizoen) is onderwerp van bespreking geweest van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen met de Stich ting Toneelcoördinatie. Hierbij is komen vast te staan, aldus de genoemde stichting, dat de vermindering in optreden waartoe deze toneelgroepen zich genoodzaakt hebben gezien wegens de overbelasting van hun spelers, door de bij de toneelcoördinatie aangesloten gezel schappen (behalve de eerdergenoemden de Toneelgroep Theater, de Toneelvereniging en de Toneelgroep Puck) tot een minimum is teruggebracht. De vermindering van het aantal voor stellingen (buiten die in de grote steden) zal nog geen 3 percent bedragen, zodat van een teruggang in de toneelspreiding slechts in zeer beperkte mate sprake zal zijn, aldus do Stichting Toneelcoördinatie. Het Spaanse danspaar Susana Audeoud en José Udaeta, zal met medewerking van Paco Hernandez, guitaar, Armin Janssen, piano en Antonio Cerezo, flamenco-zanger, morgen in de Stadsschouwburg te Utrecht en op 1, 2 en 4 Juli in de Rotterdamse Schouwburg te Rotterdam optreden met een groot aantal nieuwe dansen, onder andere de „Ibiza", volksdans van het Balearen-eiland Ibiza, de fabrucca, de tanguillo, en een nieuwe Bolero-versie op muziek van Antonio Robledo. Voorts zullen zij de folias: dans in pom peuze hofstijl van de zeventiende eeuw dansen. ADVERTENTIE tie uitgewerkt en waarin zich een sterke melodische kracht manifesteert. Tenslotte werden wij vergast op de Suite uit het ballet „El Sombrero de tres picos" van Manuel de Falla, met bravour vertolkt, niet minder dan voor de orale attractie, ook een visuele aantrekkelijkheid voor het publiek, dat zo graag in een dirigent cho reografische eigenschappen waarneemt. En voor het plastisch uitbeelden van de mu ziek is men bij Giulini aan het juiste adres. JOS. DE KLERK. Dat is werk voor Uw tandarts. jf dat helpt direct een PETERSBURG. Berichten uit Odessa maken melding van een oproer op de nieuwste pantserkruiser van de Russi sche Zwarte Zee-vloot „Potemkin". De bemanning van ruim 900 koppen zou aan het muiten zijn geslagen wegens het slechte voedsel. Een der matrozen die daarover was gaan klagen, zekere Omelt- sjoek, werd door een officier doodge schoten. De matrozen maakten zich daarop meester van liet schip en lieten slechts elf officieren in leven. De autori teiten te Odessa durfden niets tegen de oproerige matrozen te beginnen; uit vrees voor hun bedreiging de stad te zullen beschieten en omdat men de stemming aan boord van de overige oorlogsschepen niet vertrouwde. Volgens latere berichten is het oproer naar de stad overgeslagen. De bevolking plundert pakhuizen en steekt deze in brand. De „Potemkin" heeft de Keizer lijke vlag neergehaald en de roode vlag geheschen. Vele andere schepen hebben inderhaast zee gekozen. MUZIEK Vrijdag 1 Juli. Openluchttheater, Bloemen- daal, 20.30 uur: De Nieuwe Rotterdamse Operette voert onder regie van Victor Colani op .Schandaal in Parijs" van Franz Arnold, muziek van Erik Jagsch. Muzikale leiding: Govert van Oest, décor van Adriaan van der Lely. Vrijdag 1 Juli, Concertgebouw, tuinzaal, 19.30 uur: Leerlingenuitvoering van Haarlems Muziekinstituut. Zaterdag 2 Juli, Openluchttheater, Bloe- mendaal. 20.30 uur: .Schandaal in Parijs" door de Nieuwe Rotterdamse Operette. Zie Vrijdag 1 Juli. Maandag 4 Juli, Concertgebouw, 20 uur: Leerlingen uitvoering van Haarlems Mu ziekinstituut. Maandag 4 Juli. Grote Markt, 15.30 uur: Gedurende een uur bespeling van het carillon van de Grote Kerk door de stads- beiaardier Arie Peters, die ook te beluiste ren is op Donderdag 7 Juli van 20 tot 21 uur. Dinsdag 5 Juli, Concertgebouw, 20 uur: Zomerconcert van het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest onder leiding van Ma- rinus Adam. met solistische medewerking van de pianist Gerard Hengeveld. Het programma vermeldt acht Russische volksmelodieën van Liadov, het Tweede Pianoconcert van Rachmaninoff en de Zesde Symphonie van Beethoven. Dinsdag 5 Juli. Grote Kerk, 20 uur: De orga nist Klaas Bolt voert werken uit van Buxtehude, Bach, Stanley en Helmut Walcha. Woensdag 6 Juli, Grote Kerk, 20 uur. Vijfde internationale orgelconcours; improvisa tiewedstrijd. Donderdag 7 Juli, Grote Kerk, 15 uur: De organist Klaas Bolt speelt werken van Buxtehude, Bach, Helmut Walcha en Ernst Pepping. Donderdag 7 Juli, Grote Kerk, 20 uur: Vijf de internationale orgelconcours, jury concert. DoTiderdag 7 Juli, Patronaatsgebouw, Zand- voort, 20.15 uur: Voor leden van ,'t Helm" sneelt de pianist Theo Bruins werken van Chopin, Ravel. Haydn en Bach. Vrijdag 8 Juli, Concertgebonw, 20 uur: Vijf de internationale orgelconcours: concert voor orgel en orkest. Met medewerking van Albert de Klerk, orgel, het Noord hollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Toon Verhey, de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van dr. A. van Horst, Heieen Verkley, Aafje Heynis, Paul Hameleers. David Hollestelle. DIVERSEN Woensdag 6 Juli Concertgebouw, 13.30 en 19.30 uur: Zomerfeest voor ouden van dagen, georganiseerd door de stichting Adootie-commissie Bejaarden. Medewer kenden: bloem en-koningin en bloemenmeis jes. de boerenka-pel „De Hooischelf", Ti- rolerkaDel ,De Alpenjagers" en het caba retgezelschap Ton-ny en Anita van Zwol. Woensdag 6 Juli, Openluchttheater, Bloe- mendaal, 14.30 uur: Voorstelling van „Hans en Grietje" door het Aerden-houts Kindertoneel ten bate van een groepshuis voor de Caprcra-groep van de Nederlandse Padvinders in Bloemendaal. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: Nieuwe opstelling van de regentenstukken van Frans Hals. Ex positie van poppenhuis anno 1750 met inventaris. Het museum is geopend op werkdagen van 1017 uur, des Zondags van 1317 uur. Gerard Hengeveld, die op het eerste N.Ph. O.-zomerconcert op 5 Juli Rachmaninoffs Tweede Pianoconcert zal vertolken. (Foto: Godfried de Groot) Huis Van Looy: Tentoonstelling van leden van het genootschap „Kunst Zij Ons Doel" tot Zondag 10 Juli. Geopend op werkdagen van 10 tot 17 uur en des Zon dags van 13 tot 17 uur, ingang Kamper laan. Woonhuis Van Looy: Het voormalig woon huis van schilder-schrijver Jacobus van Looy is geopend van 1012 en van 1417 Teylers museum: Schilderijen uit de negen tiende en twintigste eeuw. Tekeningen onder meer van Rembrandt, Michel Ange- lo, Claude Lorrain; Fossielen en mineralen, historische natuurkunde-instrumenten. Ge opend op iedere werkdag behalve Maan dag van 1117 uur en de eerste Zondag van iedere maand van 1317 uur. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 79: Mid deleeuwse en latere schilderijen, sculp turen, paramenten, kantwerk, handschrif ten en munten. Geopend op werkdagen van 10-17 uur, des Zondags van 13-16 uur. Schotersingel 17 a: Palestina-diorama's ((Bijbelse voorstellingen). Geopend van 9.30—12.30 en van 14—17 uur. Cruquiusmuseum, Heemstede: Historische stoommachines en grote maquette van Nederland met waterstanden en overzicht overstromingsramp Februari 1953. Vleeshal: „Madame", tentoonstelling van costuums. waaiers, preciosa uit de acht tiende en negentiende eeuw. Opening door dr. Tjebbo Franken op Vrijdag 1 Juli om 20 uur. Dagelijks, ook 's Zondags geopend van 10—17.30 uur; bovendien op Zaterdag avond van 1922 uur. Tuinzaal Concertgebouw: Milva-Luva-ten- toonstelling, van 4 tot en met 8 Juli. Opening door loco-burgemeester D. J. A. Geluk op 4 Juli om 15 uur. Geopend op 4 Juli van 1722 uur, andere dagen van 1122 uur. uur. Op Zondagen alleen van 11—17 uur. (Van onze reisredacteur) aan toe: „Wie de zwarte bevolking nume riek wil bijhouden, zal erg zijn best moe ten doen". Het klinkt een Nederlandse perfection- nist mogelijk wat vreemd in de oren, maar als men de regeringsleiders vraagt, hoe zij zich nu in concreto hun partnership in de toekomst voorstellen, zeggen zij bedaard, dat zij er zich geen voorstelling van kun nen maken. Zij weigeren zich vast te leg gen, meer te doen dan een algemene ten dens aan te geven. Eén ding zal naar mijn smaak in Rhodesië beslissend zijn: het land is potentieel zeer rijk en staat op de drem pel van een versnelde economische ont wikkeling. Die is echter boven alles afhan kelijk van zwarte arbeid*). Hogere pro ductie eist betere materiële en hygiënische condities. Die wekken op hun beurt weer geestelijke belangstelling, die de huidige politieke apathie zal doen verdwijnen. Hechtere politieke en vakbonds-organisa- ties zullen het hoofd opsteken. En deze zullen met klem het deelgenootschap gaan vragen, dat hen is beloofd. Emancipatie voor de in ovex-grote meer derheid nog in primitieve staat levende Afrikaanse bevolking van zeseneenhalf millioen, hoe kan die mogelijk zijn, zolang zij op velerlei gebied haar hoofd stoot aan discriminerende maatregelen en gebruiken van de 225.000 blanken? Er bestaat een landwetgeving in Zuid-Rhodesië, die dui delijk ten ongunste van de Afrikanen is. In de Noord-Rhodesiaanse kopex-mijnen drukt een Europese vakbond de Afrikaanse werkers stelselmatig in de hoek van laag betaalde ongeschoolde arbeid. Ook in som mige andere bedrijfstakken in de federatie verdedigen Europese arbeiders hardnekkig een stelsel, waaronder zij tot elf of twaalf maal zoveel verdienen als hun zwarte broeders. Het zou wel eens aardig zijn wanneer het Internationaal Verbond van Vrije Vakverenigingen dat zich zo ijverig tegen sociaal en politiek onrecht keert, eens een diepgaand onderzoek instelde tegen deze in strijd met alle vakbonds principes zijnde practijken, die door zijn eigen leden worden gehanteerd! Verdere discriminatie: intellectuele Afri kanen worden als elders stelselmatig ver bitterd door de kleur-barrière, die hun ieder sociaal of intellectueel contact on mogelijk maakt. Afrikanen mogen geen Europese sterke drank drinken, gezonde ontspanningsmogelijkheden zijn er niet, zo dat zij zich ieder week-end volgieten met slecht inheems bier. Vele blanke boeren behandelen hun zwarte arbeiders met een De keerzijde van de médaille: voor de Afrikaanse stadsbevolking, die in haar aparte wijken, de smerige „locations", samenhokt, bestaat nauwelijks mogelijkheid tot ge zonde ontspanning. En voor deze mensen, die bij iedere poging om maatschappelijk op te klimmen, hun hoofd aan de kleur-barrière stoten, is er maar één pretje: het bierfeest op Zondagmiddag. Salisbury: Cecil Rhodes kijkt van zijn sokkel uit over de straten, die op zijn bevel zó ruim werden aangelegd, dat een wagen met een span van zestien ossen er rond kon draaien. En achter hem verheft zich een van de wolkenkrabbers, die in deze snel groeiende stad allerwegen uit de grond verrijzen. SALISBURY, MEDIO JUNI De jonge, zwarte journailst, die mij met zijn oude auto door de zonnige, met kleurige jaca- randa's beboomde straten van Salisbury naar huis had gereden, zei het met trieste berusting: „Ik moet mij verontschuldigen over het feit, dat het mij in mijn eigen land niet veroorloofd is, u uit te nodigen met mij in een openbare gelegenheid een glas te ledigen." Dat was het afscheid. Tussen de lachende kleuren van de bloemen en de vriendelijke witte bungalows, zich koeste rend in de zon van Afrika, hadden twee collega's zich hard en pijnlijk aan de kleur- barx-ière gestoten. „Alleen voor Europea nen" en „Inheemsen", deze opschriften staan overal in Salisbury, hoofdstad van de Federatie van Rhodesië en Nyassaland. Op de postkantoren, de banken in de par ken en de W.C.'s. Ik zag twee liften in één gebouw. Op de ene stond „Europeanen". Maar op de andere stond het ook! Alleen op de trappen in deze wolkenkrabber stond niets. Afrikanen hebben sterke benen. En toch wordt er in deze Britse Federatie, groter nog dan de aangrenzende Unie van Zuid-Afrika, een politiek gevoerd, die naar „partnex-ship'' streeft, naar deelgenootschap. Men voelt na ervaringen als deze haast neiging om van „apart-nership" te spre ken! De Federatie van Rhodesië en Nyassaland, die eind 1953 tot stand kwam, is in.zekex-e zin een spruit van de Unie van Zuid-Afrika, vooral de deelstaat Zuid-Rhodesië, die te gen d,e Unie aan ligt. De gebruiken, door de nationalisten in de Unie tot wet ver heven, heersen hier goeddeels nog. De Boeren en er leven nog duizenden van hun nakomelingen hier brachten ze op hun „trek" naar deze Noordelijke gebieden mee. Cecil Rhodes koloniseerde de Rhode- siërs tegen het einde van de vorige eeuw en legde de grondslag voor het Britse be stuur, dat zich overigens zoals gewoonlijk niet door een dogmatisch schema liet lei den. Terwijl Zuid-Rhodesië zich ontwik kelde tot een door de blanke bevolking zelf bestuurde kolonie, bleven Noord-Rhodesië en het Noord-Oostelijk gelegen Nyassaland als protectoraten onder de vleugels van het Colonial Office in Londen, hetgeen de Afri kaanse bevolking zekere bescherming van haar rechten vex-schafte. Deze situatie is doox'bx-oken door de sa menvoeging van deze gebieden in de fede ratie. De economische x-edenen liggen voor de hand, men zou wel willen dat Engeland deze federale bewijsvoering ook in Europa had toegepast. Maar politiek ligt de zaak iets duisterdex-. Met het unanieme verzet tegen federatie door de Afrikaanse bevol king van Nooi-d-Rhodesië en Nyassaland, die vreesde dat zij haar Londense bescher ming zou vex-spelen en onder het juk van de blanke politiek in Zuid-Rhodesië zou raken is niet de minste rekening gehouaen. In hoevei're is die vrees gegrond gebleken? Naast de federale regering staan nog steeds de territoriale besturen met een flink stuk eigen zeggenschap en de constitutie bevat waarborgen voor de zwarte belangen in de Noordelijke deelstaten. Vast staat echter wel, dat de federale politiek tenslotte door slaggevend zal zijn. Zodat de vraag rijst of daarin de Zuidelijke of de Noordelijke zal triomferen. Het vermoedelijke antwoord duidt voor de Afrikanen op een midden weg: de Zuidelijken zullen wat sneller, de Noordelijken wat langzamer emanciperen. duidelijke verachting. Slaan mag niet meer, maar is bij sommigen nog algemeen ge bruik. i Men kan niet ontkennen dat dit en nog veel meer bitterheid en moedeloosheid zaait bij de Afrikaanse bevolking, die bovei'idien in geweldige meerderheid aan bilharzia lijdt, Afx-ika's gevreesde ingewandsziekte, waarvan het eerste symptoom is: algehele lusteloosheid. Partnex-ship, jazeker, maar steekt men de toekomstige deelgenoot wer kelijk een sterke, helpende hand toe, sti muleert men hem de grote stap van de primitieve staat naar de twintigste eeuw te maken? Ik wil niet afdingen op hetgeen de Rhodesiaanse regering op sociaal, econo misch en hygiënisch gebied doet of probeert te doen. Haar handen zijn ten dele gebon den door het blanke kiezerscorps, zodat zij zich veelal moet bepalen tot het coi-rigeren van onhoudbare toestanden. Maar als het op doelbewust initiatief aankomt, kan zij de vergelijking met bijvoorbeeld het ac tieve Tanganyikaanse gouvex-nement niet doorstaan. Is de partnership-politiek derhalve ïen blijvende wassen neus, in afme ting vei-gelijkbaar met het reuk-or gaan van Cyrano de Bex-gerac? Zal de Rhodesiaanse federatie op den duur de weg opgaan van de Unie van Zuid-Afrika, de weg der apartheid, der blijvende blanke dominatie? Ik geloof het niet. Ten eerste is de feitelijke apartheid van thans in Rhodesië niet een wettelijk vastge legd staatsevangelie, maar veeleer een kwestie van geschreven en voor al ongeschreven gebx-uiken, van vrees en vooroordeel, die slijten kunnen. Het mag dan zijn, dat de regering de Afrikaanse emancipatie nog r.iet. actief aanmoedigt, zij legt haar ook niet veel in de weg. Zij heeft de Afrikanen niet de hoop ontnomen, dat zij uiteindelijk de maatschappe lijke ladder kunnen beklimmen, die naar het volledig deelgenootschap leidt. Mannen als de federale minis ter-president Lox-d Malvern, een ge wezen arts, de premier van Noord- Rhodesië Sir Roy Weleixsky, oud- bokser en oud-stoker, en de premier van Zuid-Rhodesië Garfield Todd, een ex- zendeling, zijn verstandige, redelijke en li berale mensen. Zij weten dat het een econo mische en politieke noodzaak voor hun land is. dat de Afrikaanse bevolking een hoger stoffelijk en geestelijk levensniveau bereikt. Ontwikkeling van de Rhodesiaanse rijkdommen is andex's niet mogelijk. Zij ge loven volstx-ekt niet in de droom van een „blank Rhodesië" die vele Europeanen hier nog koesteren en onlangs een zekere meneer Cleveland, president van het particuliere Rhodesiaanse Instituut voor Immigratie, deed vex-klaren dat men moest streven naar een blanke bevolking van drie millioen in 1980 en van 20 xnillioen in het jaar 2C09. De regering houdt zich met zulke war hoofdige ideeën niet op. De federale pre- miex-, Lord Malvern, zei mij: „Wie bang is voor een toenemende civilisatie van de zwarte bevolking, doet beter nu maar vast het land te verlaten." En zijn dokterscar- rièi-e niet verloochenend voegde hij daar- De eerste tekenen daarvan zijn er al: de Afrikaanse vakbonden in de kopermijnen staken er lustig op los, aanduiding dat de atmosfeer niet altijd even vriendelijk zal zijn. Maar ja, dat is mede de prijs, die de blanke gemeenschap zal moeten betalen voor de kleur-barrière, voor het feit dat zij liever een stapje op de ontwikkeling achter- aan voorbleef. Doch al mogen ex- onder de 225.000 blanken nog altijd men sen zijn, die met afgunst naar hun drie millioen kleurgenoten in Zuid-Afrika kijken, er is geen twijfel aan, dat de Rho desiaanse regering uit verlicht eigenbelang haar belofte tenslotte waar zal maken. En haar partnership-politiek mag dan vaag zijn, zij is mogelijk elastisch genoeg om al te hevige schokken op te vangen. De jonge Rhodesiaanse industrie weet dat drommels goed. begint zelf reeds betere sociale condities te scheppen en dringt voortdurend bij de regering aan op vooruitstrevender sociaal beleid. Om de thans in de kerftabakindustrie van kracht zijnde bedrijfsregeling, het „Fabo-Kartel", aan het algemeen belang te toetsen, heeft de minister voor Publiek rechtelijke Bedrijfsox-ganisatie, in overeen stemming met zijn ambtgenoot van Econo mische Zaken in de Nederlandse Staats courant bekend gemaakt, dat hij de com missie-bedrijfsregelingen heeft verzocht hem te adviseren over de vraag, of er aan leiding bestaat op grond van het kartel- besluit tegen bedoelde regeling op te tre den. Dit kartel kent onder meer een stelsel van functionele kortingen voor de afne mers, een ex-kenningsregeling voor grossiers en regelingen tot uitsluiting van bepaalde afnemers. DJAKARTA (PIA) De leider van het „Legioen voor de bevrijding van West- ïrian" heeft te Semarang medegedeeld, dat het corps thans paraat is, duidelijke voor- bereidingen te treffen voor de verovering van West-Irian, indien de regering hiex-toe ppdracht zou geven. Alle leden kregen de opdracht op te tx-eden tegen hen, die wan orde veroorzaken en tegen Westerling, in dien hij naar Indonesië zou komen. Tienduizenden leden van het „revolu- tionnaire volksfront" te Bandung en oud- strijdex-s van Zuid-Celebes hebben volgens hun leider Sugianto, verzocht zich bij het legioen te mogen aansluiten. Kleur-barrière: het staat met vette letters op deze bank in een van Salisbury's parken: „Europeanen".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1955 | | pagina 5