Eigensoortige ontwikkeling der rassen: naar „Bantoestan" en „Wit Suid-Afrika met meII r meer mans «3™ Radiotelescoop bij Dwingeloo uitwendig gereed De theorie der apartheid in Zuid-Afrika Uit wensen en vrezen van blanke minderheid werd ingrijpend staatsprogram geboren Clandestien zenden een inbreuk op auteurswet FRANSE PARAGRAAF In de Provence 3 Verlossend woord Harde pr act ijk Groepsgebieden Religieuze factor Verkooplokaal NOTARISHUIS INBOEDELVEILING 2/3 AUG. 1955 Tijdelijke regeling voor Verkeersfonds wordt nog gehandhaafd Visa voor reizen naar Berlijn Boelganin zal zaak der Franse gevangenen bezien Inijmegen) Baby's huidje altijd gaaf met BABYDERM POEDER Tegenzin der Duitsers in bewapening groeit Zomeravondconcert Grote Kerk Beverwijk Brand in meubelfabriek Onderwijzersbenoeming Kerkelijk Nieuws ZATERDAG 23 JULI 19 55 (Van onze reisreclacteur) KAAPSTAD, Juli Apartheid, jawel. Maar ieder blank kind in de Unie van Zuid-Afrika groeit op onder de koesterende zorgen van een zwarte „nannie". „De diepgewortelde kleurbewustheid van die blanke Suid-Afrikaners 'n verskijnsel wat bó die begrip van oningeligtes is spruit voort uit die grondliggende verskille tussen die twee groepen: wit en swart. Die verskil in kleur is bloot die liggaam-like openbaring van die kon tras tussen twee onversoenlyke leuenswyses, tussen barbarisme en beskaving, tussen heidendom en Christendom en tenlotte tussen oorweldigende ge talie aan die ene kant en onbeduidende getalle aan die ander. Geen wonder dus dat die instink van selfbehoud so sterk in die blanke Suid-Afrikaner ingebore is nie. Hy het sy identiteit deur al hierdie fare behou. Ily is nie bereid om dit nou prys te gee nie". Ziehier het uitgangspunt van de Zuid-Afrikaanse apartheidsleer, In gespierd Afrikaans neergelegd door een van haar voornaamste apostelen, de oud-premier dr. Daniel Malan. En waar Zuid-Afrika op het ogenblik door de wereldopinie in de beklaagdenbank is ge plaatst, heeft het, naar mij dunkt, recht op een onpartijdige uiteen zetting. Meer nog, op een poging tot begrip van zijn fel aangevallen rassenpolitiek. Want zoals dr. Malan zegt: „Die blanke Suid-Afri kaners is normale menslike wesens. Hulle is 'n klein volkie wat met een van die moeilijkste vraagstukke in die wereld worstel". WAT IS APARTHEID? De theoretici van SABRA (het „Suid Afrikaans Buro vin Rasse-aangeleënthede" in Stellenbosch) spreken liever van „eigensoortige ontwik keling". Dat houdt in erkenning van de fundamentele verschillen tussen Bantoe en blanke en derhalve voor de toekomst een territoriale scheiding op kleur-basis. De reservaten, de voor de Bantoe opzijgezette gebieden, die met de komende uitbreiding ongeveer dertien percent van Zuid-Afrika zullen beslaan, moeten agrarisch en in dustrieel zover worden ontwikkeld dat zij de totale Bantoe-bevolking van negen mil- lioen kunnen dragen. Hierin zou de Bantoe geleidelijk, op grondslag van eigen tradi ties, kunnen opgroeien naar eigen verant woordelijkheid en tenslotte kan er in het ver verschiet een onafhankelijk „Bantoe stan" ontstaan, dat bijvoorbeeld in federaal verband zou samengaan met „wit Zuid- Afrika", dat zich inmiddels door immigra tie, mechanisatie en groter zelfwerkzaam heid van zijn behoefte aan Bantoe-arbeid moet hebben bevrijd. Alleen zo, meent SA BRA, kan de blanke huid en de blanke beschaving in Zuid-Afrika bewaard olij ven. WAT IS „APARTHEID" nog meer? Wel, zonder twijfel de pakkendste verkiezings leuze, die ooit door iemand is bedacht. Want voor de grote meerderheid der twee driekwart millioen blanken in de Unie is het een verlossend woord. Zij vreesden im mers dat de emancipatie van de primitieve zwarte man zou voeren tot gelijke politieke en maatschappelijke rechten en waren be ducht dat zulks zou leiden tot het wegvagen van alle blanke privileges en het blanke leiderschap, zelfs dat de blanke gemeen schap verzwolgen zou worden door een zwarte zee. Zij beseften ook dat men een meerderheid niet eeuwig onder de duim kan houden. En zo werd hun de morele rechtvaardiging voor al hun wensen en vrezen op een zilveren blad aangeboden: apartheid, waaronder ook voor de Bantoe tenslotte een gelukkige toekomst zou zijn weggelegd. HOE EN MET WELKE MIDDELEN? Dat is een vraag die zij aan de nationalis tische regering overlaten, die daarbij voor een moeilijke taak staat. Zij onderschrijft in beginsel wel de leer stellingen van SABRA, maar moet deze schone beginselen aan een bijzonder harde practijk toetsen. En waar zij tenslotte bij mandaat van de kiezers regeert, de kie zers die zij met de woorden „apartheid" en „blank baasskap" won, moet zij terdege met hun verlangens rekening houden. Te genstrijdige wensen, want de blanke be volking wil aan de ene kant zielsgraag van de dreigende zwarte aanwezigheid verlost worden, maar aan de andere kant wil zij even graag van goedkope zwarte arbeid in huis, mijn, fabriek en boerderij gebruik maken. De totale territoriale apartheid mag dan het rechtvaardigende doel zijn, de kiezers willen de vei-wezen- lijking ervan liever aan komende geslach ten overlaten. Niemand kan trouwens ont kennen dat het ongedaan maken van de huidige vervlechting een werk van bijzon der lange adem zal zijn. WELKE VOORBEREIDENDE STAP PEN heeft de nationalistische regering tot nu toe ondernomen? Zij is begonnen het traditionele beleid van rassenscheiding dat ook al onder haar voorgangster, de Verenigde Partij, werd gevoerd, nader te omschrijven. Onder de Verenigde Party heette dat beleid „segregatie". Het was naar Britse snit minder leerstellig en eer der van maatschappelijke aard. Thans, onder het bewind van de Afri kaner nationalisten en men herkent enig Nederlands streven naar volkomen heid is hét uitgegroeid tot een vastom lijnd staatsprogram, volledig met morele, ja zelfs godsdienstige rechtvaardiging. Waar de Verenigde Partij bijvoorbeeld een einde zou maken aan hinderlijk bezoek van Bantoes aan een dierentuin door op Zon- en feestdagen geen bussen van de zwarte woonwijken naar de dierentuin meer te laten rijden, daar zouden de na tionalisten het bezoek streng' verbieden, echter met de troostprijs „over vijftig jaar hebben jullie je eigen dierentuin". Zo zijn de nationalisten begonnen de kleurlijn recht te trekken. De Kaapse kleux-lingen worden binnenkort van de ge zamenlijke kiezerslijst geschrapt, er mogen geen gemengde vakverenigingen meer worden ingeschreven, alle vervoersdien sten moeten worden „gescheiden", gemengd geslachtelijk vex-keer wordt streng gestraft, zelfs gemengde huwelijken zijn verboden. Ziedaar enige negatieve kanten van de apartheid. Met de zoveel moeilijker posi tieve aanpak is eveneens een begin ge maakt: in de reservaten is aan een uitge breid (maar nog geenszins geslaagd) pro- gi'am voor verbetering der landbouwme thoden en ex-osie-bestrijding begonnen en als begin van hun industrialisatie is in Zwelitsha in de Ciskei een gx-ote textiel fabriek gebouwd. De nationalisten zelf be schouwen de Bantoe-onderwijswet ook als positieve stap. Onder deze hevig omstre den wet wordt vrijwel het ganse gesub sidieerde Bantoe-ondex-wijs aan missie, provincie, stad en privé-instellingen ont trokken, aan de staat gebracht en gereor- ganiseex-d. Het doel: aanpassing van het Bantoe-onderwijs aan de komende plaats van de Bantoe in de Zuid-Afxikaanse sa menleving. I-Iet ingrijpendste programmapunt van het kabinet is zeker de „groepsgebieden- wet", want deze voert, zij het dan op plaatselijke schaal, territox-iale apartheid in. In de meeste steden van de Unie zijn namelijk niet-blanke groepen „binnen gedrongen" in voormalige blanke wijken en zij hebben deze ovex'genomen. Deze penetratie gaat men ongedaan maken, de ontruiming van Sofiatown in Johannesburg is het eerste voorbeeld. Zo gaat men straks ook de Indiërs in Durban, de kleur lingen in Kaapstad en de Bantoe in vele andere steden overbrengen naar nieuwe „groepsgebieden", doorgaans geheel buiten de stad. Waar mogelijk wil men deze ge bieden door bufferstroken (industriegebie den bijvoorbeeld) van de blanke steden scheiden. En in deze gebieden wil men de gekleurde bevolking reeds een mate van eigen bestuur geven. Dit is eigenlijk het belangrijkste onderdeel van de apartheids politiek, voorloper van de totale scheiding die zonder volslagen ontwrichting van het land nog niet is door te voeren. Ik heb my in het bovenstaande bepaald tot de hoofdlijnen van de apartheids theorie en de voornaamste stappen van de regering om haar ten uitvoer te brengen. Er zyn vele verschillende uitleggingen en zo mogelijk nog meer tegenstrijdigheden in de practische uitvoering, hetgeen bij een zo ingrijpend beleid nauwelijks te verwon deren valt. Maar het ging nu vooral om verduidelijking van het Zuid-Afrikaanse standpunt dat zich moreel mede baseert op het feit dat de Bantoe niet werkelijk „in heems" is, maar vrijwel terzelfder tijd met de blanke het land binnenkwam. In honderden verschillende toonaarden wordt het door de meerderheid van de blanke bevolking gedeeld. Critici mogen het een gerationaliseerde wensdroom noe men, het feit blijft dat de blanke Zuid- Afrikaner zijn zwarte landgenoot als een vreemdeling en een mogelijke vijand be schouwt en dat in dat licht gezien de apartheid in theorie niet onlogisch is. En er komt nog een religieuze factor bij. Ik citeer weer dr. Malan: „Apartheid is hoofdsaaklik 'n positieve en niet-onder- drukkende beleid soos dit in ons verligte dag toegepas word en is gegrond op wat die Afrikaner as sy Goddelike roeping en sy voorregt beskou: om die heidene tot die Christendom te bekeer sonder om hul nasionale identiteit uit te wis". Een teer punt, waaraan men maar liever niet moet raken. Trouwens, moraliseren door iemand die niet met een probleem als dit behoeft te leven, leidt gemakkelijk tot zelfgenoeg zaamheid. Gegeven echter de omstandigheid dat voorlopig de meerderheid der Zuid-Afrikaanse blanken deze politiek wil volgen, zijn de grondvragen die van beslissende betekenis zullen zijn de volgende: is apartheid uitvoerbaar, is de blanke bevolking bereid de no dige enorme offers te brengen, zal zij de tijd krijgen, gaat de zwarte bevol king ermee accoord, wordt zij inmid dels niet blootgesteld aan een regiem van onderdrukking, kan dit beleid in overeenstemming worden gebracht met de nieuwe ontwikkelingen in de we reld? Of: zal de bom barsten? ADVERTENTIE Directeur W. N. WOLTERINK Bilderdijkstraat bi.1 de Zijlwee Haarlem Tel (K 25(101 1192P Inzendingen van huisraad worden dagelijks aangenomen Eigen afhaaldlensi In 1954 is de wet van 1946, waarbij werd bepaald, dat de inkomsten en uitga ven van het Verkeersfonds gedurende een aantal jaren ten bate van de rijksmidde len zouden komen, verlengd tot 1955. Deze verlenging was in 1954 noodzakelijk, om dat de commissie in zake het herstel van de financiële zelfstandigheid van gemeen ten en provincies haar bestudering van het vraagstuk van de financiering der wegen toen nog niet had voltooid. Het rapport van deze commissie is in middels gereed, maar verschillende instan ties zullen nog daarover moeten worden gehoord. Het is daardoor uitgesloten dat het vraagstuk van de wegenfinanciering reeds in dit jaar tot een zodanige oplossing zal kunnen worden gebracht, dat het ook mogelijk zal zijn om, nog vóór 1 Januari 1956 de tijdelijke regeling voor het Ver keersfonds door een definitieve wettelijke regeling te vervangen. In een wetsontwerp, dat thans bij £e Tweede Kamer is ingediend, stellen de mi nister van Financiën en de minister van Verkeer en Waterstaat daarom voor de thans bestaande regeling te handhaven tot en met 1957. Tot nog toe was Berlijn voor Neder landers in de meeste gevallen alleen per vliegtuig te bereiken, aangezien doorreis- visa door het gebied van Oost-Duitsland slechts bij uitzondering aan Nederlanders werden verstrekt. Hierin is thans veran dering gekomen. Naar de Nederlandse Ka mer van Koophandel voor Duitsland in Den Haag mededeelt, worden aan de grensposten Mariënborn en Wartha thans aan Nederlanders transitvisa voor Berlijn afgegeven, zonder dat hiertoe tevoren een aanvraag behoeft te worden ingediend. Aan deze grensposten woi'dt slechts een transitvisum voor de reis naar Berlijn ge geven. Wanneer men in Berlijn is, kan het transitvisum voor de terugreis naar Neder land worden aangevraagd. GENèVE. (Reuter). Premier Boelganin heeft de Franse minister van Buitenlandse Zaken, Pinay, beloofd persoonlijk een on- derzoek te zullen instellen naar het aantal Franse krijgsgevangenen, dat zich nog in de Sovjet-Unie bevindt, en naar de toe stand waarin zij verkeren, aldus wordt in Franse kringen te Genève vernomen. Pi nay verzocht Boelganin zijn invloed bij de Oost-Europese regeringen aan te wenden, opdat deze Frankrijk inlichtingen ver schaffen over Franse onderdanen, die nog in die landen worden vastgehouden. ADVERTENTIE NIJMEGEN ïMk 11 Püblicotie Nederlondi Zuivelbureau, 's Gravenhoge 23 Bij verstek stond Donderdagmiddag voor de politierechter te Assen terecht de exploitant F. van de clandestiene zender „Weerwolf". Voor het feit, dat hij een clan destiene zender exploiteex'de was hij reeds tot de hoogste straf, 6 maanden gevange- nisstx-af, veroordeeld, maar tijdens deze zitting moest F. zich verantwoorden we gens het inbreukmaken op auteursrechten, die bij het B.U.M.A. (Bureau voor Mu- ziek-Auteursrecht) berusten. Het B.U.M.A. ging hiermee voor de eerste maal tegen clandestiene zenders procedex-en. De getuige deskundige J. A. M. Douwes te Zwolle, algemeen inspecteur van het B.U.M.A., verklaarde dat de noi'male zen ders tonnen gelds aan het B.U.M.A. beta len en dat niet toegestaan kan worden dat clandestiene zenders betaling ontduiken. Door de componist wordt tweeërlei schade geleden, materieel, wijl populaire muziek „stukgedraaid" wordt hoewel de compo nisten dergelijke wei-ken gaarne lang op het x-épertoire willen houden, terwijl voorts ideële schade wordt geleden doordat de muziek niet zo ten gehore wordt gebracht als de componist heeft bedoeld. De officier van Justitie zei de mening te zijn toegedaan, dat de auteurswet hier in derdaad wox-dt overtreden. Hij meende eveneens, dat gramofoonplaten zo vaak wor den gespeeld dat de mensen er beu van worden, hetgeen een geringere verkoop van de platen tengevolge heeft, hetgeen schade voor de auteur betekent. Betreurd werd dat op dit feit alleen maar boete staat. Niettemin eiste de officier een boete van 1200 of 6 maanden hechtenis, waax-- van 1000 en 5 maanden hechtenis voor waardelijk. De verdachte werd conform de eis veroordeeld. Tot de apartheids-politiek behoort ook het opbouwen van een „Bantoe-beschaving", gegrondvest op de oude stam-tradities. Dit is er één van: jonge Xhosa-mannen in de Ciskei brengen na hun besnijdenis in traditioneel costuum enige maanden in een afzonderlijke hut door, eer zij tot de stam terug mogen keren. ADVERTENTIE BONN (ANP) Het jongste opinie onderzoek in de bondsrepubliek wijst op een snelle afneming- van de populariteit der be wapening. Op een door het EMNID-insti- tuut in Bielefeld gestelde vraag of men het juist achtte, dat de Duitsers weer soldaat worden, antwooi'dde driekwart der onder vraagden ontkennend. Slechts 22 percent antwoordde met ja. De vraag of men „on der bepaalde omstandigheden" voor een militaire rol der Duitsers zou zijn, werd door 53 percent der mannen en door 60 per cent der vrouwen ontkennend beantword. Dit is de eerste keer sedert jaren, dat de meei'derheid der ondervx-aagde mannelijke bevolking zich tegen de dienstplicht uit spreekt. In 1952 wees 42 percent der Duit se mannen de dienstplicht af. In 1953 48 percent en thans 53 percent. Een vreemd ge vaarte doemt tussen de bomen op bij Dwingelo in Drente. Sinds, kort geleden, de „spiegel" van de radiotelescoop daar op zijn onderstel is gezet, heeft „Het Radio-atsronomisch Observatorium te Dwingeloo", zoals het voluit heet, zijn definitieve aspect gekregen, althans uiterlijk. In het inwendige van het bedienings huls moet nog alle apparatuur worden aangebracht, en het zal zeker Septem ber worden voordat deze radiotelescoop, de grootste van Europa's vasteland, in gebruik kan worden genomen. Maar de gestalte van het ding is klaar. „Dat ding" zeggen ze namelijk in het dorp. Of ook wel „die grote schep emmer". dat laatste scheldwoox-d is nog niet eens zo erg misplaatst: men gooit er als het wa re de uit het heelal opgevangen radio straling mee op een hoop, zoals een holle scheerspiegel dat met lichtstralen doet. Glad gepolijst hoeft zo'n radiospiegel niet te zijn. Een lichtspiegel wel: die moet stra ling weerkaatsen die een golflengte heeft van enige tienduizendste millimeters. De radiostraling die de zon en de sterren uit zenden is „grover": hier in Dwingeloo vangt men de straling op die een golflengte heeft van 21 centimeter en een gepolijst spiegeloppexwlak is dus niet nodig. Een gazen net is voldoende. De hele spie gel is dan ook bespannen met gaas, dat openingen van anderhalve centimeter heeft. Een gx-ove zeef dus. De vorm van de spie gel is paraboloïdisch, zodat de weerkaatste radiostralen tezamen komen in een brand punt vóór de spiegel, waar een antenne ze opvangt. Het resultaat van de ontvangst wordt „leesbaar" gemaakt, in die zin dat ergens in het bedieningshuis een naald een lijn trekt op papier dat op een langzaam rote- x-ende trommel is bevestigd, zoals ook bij een seismograaf. Door de aard van de ra- (Van onze medewerker) Een grote scheerspiegel, maar dan met aluminium en gaas in plaats van glas - dat is de eerste indruk die men krijgt als men op de Kralose heide bij Dwingelo de radio telescoop ziet oprijzen tussen de bomen. diostraling is continue waarneming moge lijk: weersomstandigheden noch de vraag of het dag is of nacht oefenen invloed uit op de ontvangst. Radiostraling dringt met gemak door wolken of regenbuien heen en zelfs door sneeuw. De spiegel heeft een middellijn van 25 meter. Alleen Engeland is bezig met de bouw van een nog gx-otere radiotelescoop, die een spiegel van 80 meter middellijn krijgt. Het waarnemen van de radiostra ling van sterren opent een nieuw „venster" op het heelal: hiermee worden dingen waarneembaar die voor de optische ster- renkunde ten enenmale vei-borgen blijven. Studie van de structuur van ons Melk wegstelsel is het hoofdpunt van het pro gramma dat de Nederlandse radiotelescoop krijgt uit te voeren. G. v. W. AIX-EN-PROVENCE, Juli - - ChS- teauneuf-du-Pope is een van de Proven- gaalse dorpjes, dat weinigen zouden bezoe ken als er geen wijn naar heette: het ligt tien kilometer naast de grote weg, in de buurt van Avignon. Nu de wijn wèl be staat, zijn er dagelijks auto's met buiten landse nummerborden, die stapvoerts ma noeuvreren op het kleine dorpsplein, aan gestaard door de plaatselijke bevolking, waarvoor zulk bezoek eenzelfde soort ver strooiing is als een huis in aanbouw of een opgebroken straat voor stedelingen. In de café's is een uitstekende fles Chateauneuf- du-Pope te krijgen voor dezelfde prijs als in Parijs, maar de bezoeker vertrekt toen niet teleurgesteld, als hij wat door de hel lende, bonkige straten heeft geslenterd en hier en daar tussen twee huizen of onder de boog van een poortje door naar het landschap heeft uitgekeken. Tegen de avond zitten de inwoners voor ie deuren van hun zandkleurig gepleisterde huizen, met witte posten om deuren en ramen, overal de grijsgeschilderde luiken tegen de zon, zelfs als die onder is. Ze zijn tevreden en welgedaan, zonder de gezapig heid van hen die menen, dat hun goede zorg voor zichzelf aanspraak geeft op de algemene achting. Zij lijken voortdurend zonder vooroordeel aan het waaxmemen te zijn en moeten dat ook wel doen om stof te krijgen voor hun onafgebroken conver satie. Op de school, in een hoek van het plein, staat een bordje: het is verboden hier op de stoep te zitten keuvelen tijdens de schooluren. Men moet zulke bordjes in Frankrijk gezien hebben om te weten hoe charmant verbodsbepalingen kunnen zijn, niet alleen om hun verwijzing naar onge regelde vrije uren, maar vooral om hun na bootsende karakter ten aanzien van de gro te wereld, waar dingen om redenen van het hoogste gewicht verboden worden. De dieren van Chateauneuf-du-Pape tonen eenzelfde sociale bedrijvigheid. De duizenden vliegen moeten telkens wegge stuurd worden van broden en wangen. De kleine bruin-en-witte hondjes met wappe rende staarten draven straat-op straat-af, snuffelend aan huizen, voorbijgangers en elkaar. Alleen de poesen zijn zichzelf ge noeg. Ze zijn maar half zo groot als een stadspoes en hebben alleen ogen van de normale afmetingen: wie hen te dicht be nadert, zien zij schuw en woest aan, om dan zonder omkijken weg te snellen. Er zijn evenveel poesen als huizen, alsof een ge heime organisatie hun posten had toege wezen, waarop zij hun werkzaamheden kunnen aanvaarden zodra het gekeuvel van de bevolking voorgoed verstomd is. Maar dat kan nog jaren duren. De indruk is nu al, dat de poesen zich misschien teveel ge wend hebben aan een clandestiene levens wijze om nog geschikt te zijn voor een openlijker verantwoordelijkheid. Bij een bezoek aan een land als de Pro vence wordt men telkens weer gesteld voor de vraag, wat er voor leven in het snerpen de Noorden als redelijke rechtvaardiging aan te voeren kan zijn. Zonder die behoor lijk te beantwoorden, trekt men gewoonte getrouw toch weer verder, in plaats van aanstonds een bovenkamer te huren in Chateauneuf-du-Pape en de kansen op een solide betrekking in de wijnbouw onder de loupe te nemen. Voor straf volgt daar een nacht op in een verder gelegen plaatsje, waar het bal van de voetbalclub tot twee uur duurt, met een vrolijk en slordig spe lend orkest op een estrade voor het stoffige dansterrein. Dit alles is zo aardig als het maar zijn kan, totdat de feestvierders naar huis terugkeren op honderden motorfietsen, die razende lawaaibliksems slaan door de droge warme nachtlucht. Het Provengaalse lawaai is niet te versterken, nergens zijn motorfietsen luidruchtiger: maar open knalpotten verbieden, dat is veel te ge wichtig. Dinsdagavond geeft de organist Geert Jurjen Moed in de Grote Kerk het vijfde zomeravond-orgelconcert met medewer king van de Haarlemse altzangeres Dien Toeset-Vrij. Het programma bevat werken voor orgel van Buxtchude (Praeludium en Fuga g moll), Pachelbel (Ciacona f moll), Widor (Allegro cantabile uit Symphonie V), Dupré (choralen) en César Franck (Choral III). De zangsoliste zingt werken van Schiitz (Geistliches Konzert), Bach (Agnus Dei uit Hohe Messe), Fauré (En prière) en Caplet (Pie Jesu). De toegang is vrij. Deze concerten beginnen om acht uur precies. In de spuiterij van de meubelfabriek der firma Swart en Van der Hoeven aan de Oosthavenkade te Vlaardingen is Vrijdag middag brand ontdekt. Onmiddellijk wer den alle deuren van de spuiterij afgesloten en werd groot alarm gemaakt, daar men geen kans meer zag de vuurhaard te be reiken. De brandweer was binnen tien minuten met veel materiaal aanwezig om het vuur met vijf stralen te bestrijden, zo dat de brand tot de spuiterij beperkt is kunnen blijven. Het fabriekspand is ver zekerd. Ter voorziening in de vacature aan de ir. L. P. Krijgerschool in Velsen-Noord, ont staan door de overplaatsing van de onder wijzer E. Hutter naar de Clara Sternschool in IJmuiden, stellen B. en W. de raad voor, met ingang van 1 Augustus 1955 in vaste dienst te benoemen H. A. van Os, die tot nu toe tijdelijk aan deze school werkzaam is geweest. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Nieuwpoort K. Exalto, cand. te Linschoten. Beroepen te Rotterdam-Delfshaven (vac. H. G. Abma) J. v. Rootselaar te Wijk bij Heusden; te Putten J. J. Poot te Delft. Aangenomen naar Waal en Koog (Texel) (toez.) A. W. Waardenburg, vic. te 's-Gra- venhage. Bedankt voor Kockengen R. D. Steur te Ouddorp. Benoemd tot vic. te Didam G. J. Drop pers, vic. te Winterswijk, die deze benoe ming ook aannam. Chr. Geref. Kerken Beroepen te Maarssen C. Langbroek, cand. te IJmuiden. Bedankt voor Driebergen H. v. Leeuwen te Zaamslag. Doopsgezinde Broederschap Beroepen te Den Helder Da. J. M. Eel- man te Winterswijk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1955 | | pagina 5