Historie van de lappendeken De bonte Funkia WERK VAN W. OEPTS Een schortje ONZE TUIN- EN KAMERPLANTEN Lang leve onze stoffering >>InfraphiI« 11 Hebt u een resti e tomaten puree, maakt dan eens een 9II11I oenen dames Griekse zeeman smokkelde verdovende middelen Vakantieuitwisseling tussen Nederlandse en Belgische jongens en meisjes DIT MAKEN WE ZELF Radiohandel importeerde zelf Duitse toestellen Gerechtshof acht dit onrechtmatig Oostenrijkse acteur Max Paulsen gestorven PHILIPS ZATERDAG 17 MAART 1956 dat middenin komt, dus het hart vormt. Bij gebloemde zeshoekjes hoort een el fen hart en omgekeerd. Deze zeven zes- kantjes, die dus aan de achterzijde ge heel aan elkaar verbonden moeten zijn vormen een ster. Zet u later die sterren aan elkaar dan ontstaat de lappendeken. Het spreekt vanzelf dat u sterk garen moet gebruiken. Als de rijgdraad later aan de achterkant wordt losgemaakt, kan het karton eruit. Iedere ster komt het mooist uit in een effen rand. Is de hele lappendeken klaar, dan kunt u hem tegenvoeren, een voering ertussen leggen en de deken doorstikken. U hebt dan een levenswerkje voltooid, waar van uw kinderen nog plezier zullen hebben, want zo'n deken gaat lang mee, als u stevige lapjes hebt gekozen. In slaap-, logeer- of jongemeisjeskamers zal de lappendeken een sieraad kunnen zijn. TINEKE RAAT Een hoofddeksel van gevlochten fijn stro in zomerse tint: geel als het gouden korenstro zelf. de^Urouw Sinds wij in een Engels museum onze eerste echt antieke quilt hebben gezien, zijn we voorgoed gegrepen door dit wondermooie mozaïekwerk, samengesteld uit hele kleine restjes stof in de fijnste oude patroontjes, die men zich maar denken kan. De lappendeken, om dit populaire woord hier ook maar te gebruiken, is zeker niet specifiek Engels. Waar deze fraaie volkskunst precies zijn oor sprong heeft gevonden, is niet met zekerheid bekend. Dat het principe ervan al heel oud is, blijkt uit een doods kleed van een Egyptische koningin, dat in een museum te Cairo te zien is. Het bestaat uit rose, gele en blauwe stukjes leer in de vorm van dieren en bloemen en heeft de eerbiedwaardige leeftijd van drieduizend jaar. Hebt u een wolmoquette tapijt of kar pet? Hier is goede raad, die pas duur wordt als u hem niet opvolgt! Zorg, dat bij het leggen de rug vol- kqmen vlak wordt ondersteund. De eerste slijtplekken treden altijd op, waar een klein ongelijkheid in de onaervioer zit. Voorkom dat door een veerkrach tige onderlaag van vilt, dan gaat uw tapijt tweemaal zo lang mee. Zorg, dat uw tapijt of karpet goed ingelopen wordt. Losse topeindjes van doorgesneden wolvezels haken zich vast bij het geleidelijk vervilten van de pooi. De vlokken van deze z.g. scheerwol, die zich intussen boven op het kleed vor men, kunt u voorzichtig verwijderen. Zolang zich deze vlokken nog vormen niet stofzuigen. Daarna in de breedte stofzuigen om de pool, die iets in de lengterichting gaat liggen, niet weer onnodig open te trekken en het vervil- tingsproces te verstoren. Alle wol, die u in uw kleed houdt is winst en doet het langer mee gaan. Zorg, dat zolen en hakken van profielrubber en crêpe de wolpluizen niet uit het weefsel wringen. Geen dansavondjes of kamergymnastiek met zulk soort schoenen op uw tapijt. Zorg ook dat uw meubels goede, niet roestende meubelglijders onder de po ten hebben en dat de buitenste hoeken van het hout afgerond zijn. Draai een karpet eens een halve slag om, dan krijgen niet steeds dezelfde plekken bij deur of dressoir het het zwaarst te ver duren. Hang uw karpet bij het kloppen nooit over een scherpe lijn, een muur of een schutting, hoogstens over een ronde paal. Veel beter is het echter om uw kleed en ook uw kleine kleedjes plat op hun buik op een vlakke ondergrond (straat of grasveld) te leggen en dan plat op de rugzijde te kloppen om gruis- jes en zandkorrels te verwijderen. Voor stof is uw stofzuiger voldoende. Kloppen geeft altijd risico, dat u draden van het rugweefsel vernielt en dan be gint daór de slijtage. Hebt u een traploper? Zorg dan dat deze van tijd tot tijd „vertreed" wordt, d.w.z. enkele cm naar onderen of naar boven verlegd, om de kwetsbare randen op de treeneuzen niet te gauw te slijten. Zorg, dat op iedere trede over de vol le breedte van de loper een goed tree kussen over de kant van de trede heen- reikt en uw loper veerkracntig onder steunt. Zorg, dat de loper vlak ligt zonder plooien en tevens strak zonder te veel spanning. Gebruik geen dunne of scher pe traproeden, die doorbuigen en ruimte laten of moeten en slijtage veroorzaken. Zorg, als het een poolweefsel is, dat de loper de eerste maanden rustig inge lopen kan worden ter verankering van de pool, door er tijdelijk een katoenen overlopertje overheen te leggen. Leg op een trap met smalle, ondiepe treden geen poolloper, want daar be schadigen de opstaande kanten te veel door aanschoppen met tenen ot nakken bij bestijgen en afdalen van de trap. tomatenvleessaus 100 gr. gehakt, een eetlepel bloem, een eetlepel water of melk of jus, boter of margarine, to matenpuree, zout, nootmuskaat of ge mengde vleeskruiden, laurierblad. Het gehakt aanmaken met een eetlepel bloem en een lepel water, melk of jus. In de koekepan boter of margarine heet laten worden. Het vlees er in uitsprei den, aan weerszijden licht bakken en in stukjes verdelen met een vork. De to matenpuree, een stukje laurierblad en iets nootmuskaat of vleeskruiden en zo veel water toevoegen dat de massa smeuig is en het geheel enkele minuten zachtjes stoven. De saus op smaak afma ken en warm opdienen. Te weinig zagen we de laatste jaren het werk van de schilder W. Oepts in onze om geving. Thans exposeert hij met zijn even eens in Frankrijk wonende collega Ver- spyck, wel bekend misschien uit de Hol landse Aquareliisterakring, tot 25 maart m de zaal van de Rotterdamse Kunststichting aan de Korte Lijnbaan. Men kan niet ont kennen dat het Oepts aan een zekere posi tieve belangstelling ontbreekt. Gelijk op vorige tentoonstellingen van hem, in Am sterdam jaren geleden en later in Den Haag gehouden, zag ik het bekende kaartje „Verkocht" weer vele malen onder zijn Zuid-Franse landschappen geprikt. Het belang van deze Nederlandse schil der, maar zeer schaars vertegenwoordigd in onze openbare collecties, wordt toch te weinig ingezien. Oepts persoonlijkheid gezien ook weer dit werk een sterke vindt zijn gelijke nauwelijks onder de col lega's. Hij had de grote figuur kunnen zijn in de sinds lang niet meer optredende groep der Realisten, waartoe onder meer Horn, Wijnberg en Kurpershoek, realisten met expressionistische tendensen, behoor den. Want hoewel Oepts' werk een streven naar felheid in uitdrukken vertoont, is hij in de eerste plaats een realist in wiens ge transponeerde landschappen men zonder moeite de onderwerpen tot op de plaats nauwkeurig kan herkennen. Zo verging het mij tenminste, toen ik zijn eerste tentoon stelling na de bevrijding zag, een expositie van voornamelijk werk uit St. Tropez, waar ik te voren enige dagen had rond mogen zwerven. Fotografische gelijkenis vertoont Oepts' werk allerminst. Hij verhevigt de kleur, hij vereenvoudigt de vorm, zoekt naar de es sentie van de vormen van de zijn land schappen samenstellende onderdelen als bomen, fonteinen, huizen, boten, mensen enzovoorts. Hij vertekent bewust om dui delijker te karakteriseren. Want voor alles is hij duidelijk, ook wanneer hij de drome rig, bijna aquariumachtige sfeer schildert van een lommerrijk zuid-Frans plein met platanen. Geheel die sfeer bereikt hij met pure kleuren, naast en transparant over elkaar gezet. Met positieve kleur typeert hij de oppervlakte van een boom, van een gevel, de geaardheid van de grond, de weekheid van de bladeren der platanen. Even zo roept hij de warmte op van dit zo bezonde landschap, waarin de zee zo diep blauw kan zijn dat we deze als bijna zwart ondergaan. En ondanks zijn steeds stellen van felle tegenstellingen wordt Oepts' werk nooit hard. Hoewel Oepts meestal geneigd is het kleurrijke in het hem vertrouwde zuiden te zien, kon hij ook eens onderkennen dat de felle zon de dingen daar kan ontkleuren. Op deze tentoonstelling is geen werk aan wezig, dat deze ondervinding demonstreert. Maar ik mocht eens zien hoe positief hij ook bleef in al die witten en lichte grijzen, waarboven als sterkste kleur het diepe blauw van de hemel stond en welke lichte kleurvlakken zo boeiend op ritmische wijze werden doorbroken door de enkele zwarten van openstaande vensters of por tieken van de huizen. Oepts' schilderkunstig streven is wel met dat van Cézanne te vergelijken. Met kleur de vorm der dingen oproepen staat voorop. Oepts staat voor ogen een „museumwaar- dig" schilderij zoals Cézanne d;at noemde, een schilderij niet van een moment maar van een „altijd". Het zuiden kunnen we op verschillende wijze in schilderijen van ver schillende opvatting ondergaan en ook wel herkennen. Oepts wil echter dat we zeggen: dit is het zuiden en dit is een goed schilde rij, evenwichtig van vorm, kleur en lijnen spel, waaraan niets meer te veranderen valt. Vorm, kleur en lijn zijn voor hem de primaire waarden van een schilderij, dat hij echter pas gaat maken na een sensatie ondergaan te hebben. En hij zegt erbij wat de aanleiding tot zijn sensatie was. Hij zegt diit met de middelen, die wij herkend heb ben als van deze tijd. Het anecdotische als aanleiding schuwt Oepts niet. Mensen op een plein of in een zigeunerkamp konden hem boeien. Maar in hun geschematiseerde gestalte komen ze ons tijdeloos voor, zijn zij opgenomen in het geheel van Oepts' zo typische schilder kunstige sensaties. Hoe helder dit werk er ook uitziet, het is niet gemakkelijk bereikt. Maar weinigen kennen als Oepts de werking van een verf- oppervlakte, die ook van betekenis is bij die typering van de materie. Die felle kleur is niet zo maar uit de tube geknepen en Oepts' scala is een zeer omvangrijke. BOB BUYS ADVERTENTIE zeggen: Voor de handen niet» beter dan HAMEA-GELEI. De 28-jarige Griekse zeeman Th. M. is, verdacht van smokkelarij, voor de officier van Justitie geleid. Bij een passen-con- trole in de binnenstad werd hij door de Vreemdelingendienst aangehouden, Overge bracht naar het hoofdbureau van politie ge droeg de man zich nogal zenuwachtig en dit was aanleiding om hem te fouilleren. Toen bleek, dat hij vijf plakken haschisch onder zijin overhemd had verstopt. Hij verklaarde het verdovende middel van een onbekende landgenoot voor tien minuten in bewaring te hebben gekregen. Voor Nederlandse jongens en meisjes in de leeftijd van 13 tot en met 18 jaar bestaat de mogelijkheid hun vakantie op prettige en weinig kostbare wijze in België door te brengen. De ouders kunnen zich hiertoe voor 1 mei rechtstreeks wenden tot de stichting „De Belgische Jeugd in het Buitenland" (Egmondstraat 11 te Brussel) met de mede deling dat hun zoon of dochter a) in aanmer king wenst te komen voor uitwisseling met een Frans- of Vlaams sprekende Belg of Belgische, of wel b) als betalend logé wenst te wonen in een Belgisch gezin of wel c) dat zij bereid zijn een Belgische jongen of Bel gisch meisje als betalend logé op te nemen. De ouders ontvangen hierop een formulier waarop uitvoerige gegevens moeten worden ingevuld betreffende de samenstelling van het gezin. De Stichting ontvangt dezelfde inlichtingen van de Belgische gezinnen en zorgt er dan voor dat de uitwisseling slechts geschiedt tussen twee kinderen van over eenkomstig milieu. Bij een uitwisseling ver blijven de twee partners tezamen eerst on geveer drie weken in het Nederlandse en daarna drie weken in het Belgische gezin. De reis naar België en terug wordt door de Belgische stichting in groepsverband ge organiseerd. De kinderen worden daarbij steeds begeleid door Belgische lerari..De stichting „Belgische Jeugd in het Buiten land" wordt gesteund en gecontroleerd door het Belgische ministerie van Onderwijs en werkt nauw samen met het Nederlandse departement van O., K. en W. en de Stichting Nederlandse Schoolreizen. ADVERTENTIE Verkooplokaal NOTARISHUIS JR i Directeur W. N. WOLTERINK IsLjAr Bilderdijkstraat bil de Zijlweg 'WSSF Haarlem - TeL (K 2500) 11928 Inboedelveiling 27/28 maart 1956 Inzendingen van huisraad worden daeemks aangenomen. Eigen afhaaldienst Bonte Funkia's of Hosta's zoals ze eigenlijk tegenwoordig genoemd moeten worden zijn prachtige tuinplanten en vooral in een tuin met veel schaduw plekjes kan men van deze planten veel plezier hebben. Er zijn verschillende soorten met goud-bonte bladeren en met groene en blauw-groene bladeren. De goud-bonte soorten worden door de bloemist ook wel vervroegd; de prach tige bladkleur is zo aardig tussen andere planten in schaaltjes en plantmanden te gebruiken en dat doet de bloemist dan ook. Moch u zo'n aardig bont plantje ont vangen dan moet u er toch wel rekening mee houden dat het geen echte kamer plant is; dat u haar beslist niet als een blijvende gast moet zien, doch dat u als tuinplant jarenlang plezier van haar kunt hebben en zodra het weer dat toe laat kan ze dus in de volle grond van de tuin gepoot worden. De blauw-grijze of blauw-groene soorten voldoen vooral op schaduwplekjes; sommige soorten bloeien nog heel aardig met paarse of met witte bloemen en vooral op een donker hoekje komen die fel witte bloe men heel goed tot hun recht. Ook voor tuinbeplanting kunnen de Hosta's of Funkia's nu bestelt worden en direct na ontvangst kan men dan tot het aanplan ten overgaan. Voor de border vind ik ze zo geschikt; tenzij dat ze ergens aan De bonte Funkia het eind op die schaduwplek gepoot worden waar andere planten toch niet zo weelderig groeien en bloeien. G. KROMDIJK In tegenstelling tot de rechtbank, die de eis van een Duitse radiofabriek tegen een Amsterdamse radiohandelaar van de hand wees, heeft in hoger beroep 'het gerechtshof te Amsterdam de Duitse fabriek in het ge- ijijk gesteld, het vonnis van de rechtbank vernietigd en de verkoop van de radiotoe stellen van de faibriek door de radiohande laar beneden de officiële prijs, nadat de toestellen buiten de importeur om door hem zelf in Duitsland van Duitse grossiers wa ren gekocht, als 'onrechtmatig gekwalifi ceerd. Het gerechtshof is van mening, dat dte radiohandelaar met deze handelingen het merkenrecht heeft geschonden. Het ver bood de radiohandelaar toestellen tegen de wil en zonder toestemming van de Duitse fabriek zelf in de handel te brengen op straffe van een dwangsom van 1000. voor iedere overtreding. Ten aanzien van de eis, dat hij 25.000 schadevergoeding aan de fabriek zal moeten uitkeren, werd1 bepaald, dat deze kwestie in een apart civiel proces moet worden behandeld. Het arrest van het hof is niet bij voor raad uitvoerbaar. De radiohandelaar kan dus voortgaan met de goedkope verkoop totdat het arrest in kracht van gewijsde is gegaan. Aangezien de radiohandelaar deze zaak in cassatie ook nog door de Hoge Raad wil laten behandelen, zal dat nog wel enige tijd duren. De beslissing van het hof, die men als een principiële mag beschouwen, houdt dus in, dat de Duitse fabriek, hoewel slechts in direct leverancier van de radiohandelaar (die de toestellen van Duitse grossiers be trok) toch als merkgerechtigde in Neder land mag bepalen, wie in ons land wel of niet mede de voordelen zal genieten, die aan het merkenrecht in Nederland ver bonden zijn. Max Paulsen, een van de bekendste to neelspelers in Oostenrijk, is op tachtig jarige leeftijd in Wenen gestorven. Hij was de man van Hedwig Bleibtreu. Toen Paulsen in 1898 aan het Burgtheater kwam, introduceerde hij er de nieuwe, ge reserveerde en natuurlijke toneelstijl zon der pathos of brede gebaren. Hij speelde vrijwel alle hoofdrollen in klassieke stuk ken, maar is toch het meest tot zijn recht gekomen in de werken van Ibsen en Shaw. In de jaren 19221923 was hij tevens di recteur van het Burgtheater, maar hij heeft in die periode zoveel tegenwerking ondervonden dat hij daarna geruime tijd in het geheel niet meer optrad. In het bui tenland is hij vooral door Oostenrijkse en Duitse films bekend geworden, waarin hij als Peter Petersen optrad. VERSCHEIDENE ANDERE oude be schavingen en ook de hoerenkunst van sommige landen kennen de lappendeken. „Patchwork", zoals men deze techniek in Amerika en Engeland noemt, is bij voorbeeld ook door Sir Aurel Stein ge vonden in de Chinese Caves of the Thousand Buddhas" en daterend van de 6e tot de 9e eeuw. Amerikaanse pio niersvrouwen hebben belangrijk bijge dragen tot het levend blijven van deze techniek. Voor hen was het een zekere noodzaak ieder stukje stof, dat ze kon den bemachtigen, te gebruiken, onder anderen voor het vervaardigen van de kens en spreien uit honderden drie-, vier- tot zes- en achthoekige of dia- mantvormige lapjes, Het aldus ontstaan geheel werd tegengevoerd met oude de kens of lappen, terwijl de diverse lagen door versierende rijgsteken werden bij eengehouden. In het Victoriaanse tijdperk, dus de laatste helft van de vorige eeuw, be stond er tussen de Engelse ladies een levendige ruilhandel om zoveel moge lijk verschillende lapjes bijeen te krij gen. Men verzamelde restjes van de cri nolines, japonnen, onderkleding en man tels om hiervan de quilts samen te stel len in zo fraai en interessant mogelijke combinaties. Dit is een stukje van de blouse van de beroemdekonden zij dan aanwijzen, dat lapje is van mijn eerste baljurk en zo bood men tegen elkaar op in dierbare herinneringen. In de Verenigde Staten bestaan thans nog vrouwenclubs, waar men met geza menlijke inspanning lappendekens maakt. Maar ook in ons land zijn nog kleine gemeenschappen waar men lap pendekens vervaardigt, bijvoorbeeld in een drachtengebied als Spakenburg, Bunschoten en Eemdijk. Defce zijn sa mengesteld uit heel kleine, meest lang werpige stukjes stof van jakjes en krap lappen. Vooral de antieke stoffen met hun prachtige kleuren en patronen le nen zich hier bijzonder goed voor. Als u nu weet dat Spakenburg een wisse lende en zeer levende mode heeft in stoffen en patronen van kraplappen, begrijpt u dat er prachtige dingen kun nen ontstaan. Ook individueel maakt men in ons land nog lappendekens en er zijn zelfs mannen, die de tijd kunnen vinden en Een vlot vakantiepakje: katoenen pan talon in marine-blauw en een wijde, origineel gesneden jersey jak in wit-blauw gestreept dessin. Oud-Engelse quilt uit het einde der achttiende eeuw. Het binnen ge deelte bestaat uit „patchwork", de buitenrand is ge deeltelijk gebor duurd. de energie kunnen opbrengen voor deze schone hobby: Cruys Voorbergh toonde ons eens een fraai exemplaar, dat hij in de pauze van toneelrepetities had vervaardigd. Op die wijze leeft de tra ditie voort. De liefhebbers van dit werk bezitten uiteraard een ware verzamelhartstocht voor mooie lapjes en stalenboekjes en ze zullen nooit nalaten hun vrienden en kennissen te vragen; „Heb je soms een stukje over van dit of dat? Al is het maar een paar centimeter groot....". Ook zij weten hele geschiedenissen te vertellen van hun lappendeken: een stukje van grootvaders das, een dier bare herinnering aan oude vrienden, die aan het andere einde van de wereld zitten of reeds gestorven zijn. Geen lap pendeken is gelijk; ieder legt er haar (of zijn!) persoonlijk stempel op. DE VOORBEELDEN, die wij in het Victoria and Albert Museum te Lon den hebben gezien, dateren grotendeels uit de achttiende eeuw. Soms zijn ze naderhand nog geborduurd en alle ver tonen fraaie kleuren en zijn rijk geva rieerd. Kledingstukken van lappen dekens waren er niet zeldzaam: we za gen, behalve gordijnen, spreien en kus sen, zelfs een ochtendjas, geheel uit zeshoekige motiefjes samengesteld. Hij werd voorzichtig voor ons uit een lade gehaald, waar hij in zacht vloeipapier rust. Vroeger combineerde men vaak al- .lerlei vormen en motiefjes. Uitgaande van het midden, met vierkantjes en driehoekjes in verschillende grootten, liet men effen en bedrukte lapjes el kaar afwisselen, zodat er sterren of randen ontstaan en het resultaat aller minst druk of bont is, ook al door oe fraaie oude en bezonken kleuren. Mocht uzelf de lust bekruipen een dergelijk dankbaar handwerk in ver loren uren ter hand te nemen, laat u dan niet afschrikken door de gedachte, dat het zo'n „groot" karwei is. Men kan het in een handtasje meenemen en er vrijwel overal aan werken, want de verschillende, uit zeshoekjes opgebouw de sterren, worden apart samengesteld en later aan elkaar gezet. Snippertjes stof, wat kartonnen vormpjes, naald, schaar en draad zijn alles wat men no dig heeft. De kartonnen vormpjes moe ten wel precies allemaal even groot zijn. Natuurlijk mag u geen versleten of oude stof gebruiken, maar liefst sterke stuk jes katoen, linnen of chintz in effen kleuren of met een klein dessin. Ook kan een dubbele laag zijde, kant en sa tijn gecombineerd worden, maar men moet deze groepen stoffen niet door el kaar halen. Het kartonnen voorbeeld moet u, zoals verleden week ook met een voorbeeld werd aangegeven, met een halve cen timeter naad aan alle kanten naknip- pen en de stof om het kartonnetje rij gen, zodat het naadje gerimpeld aan de achterkant zit. Als u zo zes stukjes klaar hebt, naait u ze met een over handse steek aan een zevende stukje, Dit gezellige schortje zal ons bij de schoonmaak goed van pas komen. Het lijfje bestaat uit een lap met een gat voor het hoofd, de rok is recht en sluit van achteren met banden. Het lijfje, de rok en de zak zijn met een afstekende kleur gegarneerd. Benodigde stof: 130 cm. katoen en 25 cm. katoen voor de garnering. We gaan als volgt te werk: van de katoen 70 cm. afknippen voor 'de rok. Van de garnering een bies van 9 cm. breed afknippen, deze aan de onderkant van de rok op de verkeerde kant aan-, en aan de goede kant overstikken. Uit de rest van de stof wordt het lijfje ge knipt, uit de stof die daarnaast overblijft knippen we 8 banden van 6 cm. breed. De stof die uit het gat voor het hootd komt, knippen we vierkant 16 bij 16) voor het zakje. Nu de rest van de garnering in vieren knippen, zodat we dus vier biezen van 4 cm. breed krijgen. Hiermee de zak en het lijfje aan drie kanten afwerken, op dezelfde manier als de rok. De boven kant van de zak en de hals met een bies in dezelfde kleur afwerken. De zak 10 cm. van de bovenkant en 12 cm. van het midden aan de rechterkant op de rok stikken. De rok rimpelen tot 60 cm. en in het lijfje twee plooitjes van 3 cm. vouwen. Nu de banden aan elkaar stikken zodat we twee panden elk van vier stukken krijgen. Aan de ene band het lijfje en de rok aan weerskanten aanstikken, zo dat het midden van het lijfje en rok op het midden van de band komen en de rafels op de goede kant zitten. Daarna de tweede band er op stikken. ADVERTENTIE Spierrheumatiek Pijnen verdwijnen met Philips „Infraphil" ook bij: verstuikingen, verwon dingen, steenpuisten, verkoud heid, winterhanden en winter voeten.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1956 | | pagina 11