Duinwaterleiding nadert in
zeer snel tempo de Zeeweg
Vijfendertig betonnen buizen worden
dagelijks in de duinen gelegd
Mr. C. E. Muller
vice-president
„Vóór de verkiezingen verscherping
der verhoudingen"
„UPPER TEN" pijptabak
JACQ. TELLIER - IJmuiden
Nogmaals „Porgy en Bess
Installatie rechtbank
Rede van C.H.U.-voorzitter
op algemene vergadering
Extra voorstellingen in Rotterdam
Efficiënte werkwijze
Eigen tegoeden op
effectendollarrekeningen
Faillissementen
Met de Naco en Cebuto naar
het buitenland
Joh. Meyer en Zoon
Agenda voor Beverwijk
D E E DAG a APRIL 1956
MIDDEN IN DE DUINEN van Bloemendaal is men op het ogenblik bezig met de
aanleg van het laatste gedeelte van de enorme waterleiding die begint bij de Lek en
die zal eindigen bij Castricum en die ten doel heeft in de naaste toekomst het water
uit de Lek naar de duinen boven de IJmond te vervoeren van waaruit dan weer een
groot gedeelte van Noordholland van drinkwater zal worden voorzien.
Overigens is het niet zo eenvoudig geweest' de leiding van Jutphaas naar Noord
holland te leggen. Het P.W.N. en het G.W.A. (Amsterdam) verenigden zich daartoe
In 1952 in de N.V. Watertransport Maatschappij Rijn-Kennemerland (W.R.K.) met
het doel via een waterleiding water uit de Rijn in de duinen van Kennemerland te
infiltreren om op deze wijze de duinen wat rust te gunnen. Voor de leiding werd
gebruik gemaakt van tweezijdig voorgespannen betonnen buizen die voor het deel
Jutphaas een diameter hadden van één meter vijftig, voor het deel van Heemstede
naar het noorden van het Noordzeekanaal één meter twintig en van daar af tot
Castricum een meter. Bij het Noordzeekanaal wordt een groot gedeelte van het water
afgenomen door de Hoogovens en Van Gelder's papierfabrieken. Er werd voor de
4400 buizen zesendertig kilometer hoogwaardig staaldraad gebruikt en vijftigduizend
kubieke meter beton.
Voor de kruising van het Noordzeekanaal is men echter aangewezen op de Velscr
tunnel en daar deze pas in 1957 gereed zal zijn zal ook de trahsportwaterleiding lot
die datum niet in gebruik genomen kunnen worden. Aanvankelijk had men in het
Noordzeekanaal een zinker willen leggen maar onderhandelingen met Rijkswaterstaat
en de gemeente Velsen hebben er toe geleid dat door het onderste deel van de rech
ter ventilatietunnel de W.R.K.-leiding kan lopen naast de buizennetten van de ge
meente Velsen.
Met de regelmaat van een klok worden de
buizen op bijzonder kundige wijze in
elkaar geschoven.
cylinder keurig in de reeds gelegde buis
schuiven waarna weer enkele anderen de
buizen met teer als het ware aan elkaar
plakken. Het gevaarte dat nog steeds in de
zand waarna de kabels worden weggetrok
ken. Al met al zo op het oog een vrij een
takels hangt wordt weer bedolven met
voudige bezigheid die echter, zo verzeker
de men ons, vrij veel vakmanschap eist.
Dat bezitten de Beverwijkers daar in de
duinen echter in voldoende mate.
Woensdagmorgen werd mr. C. E. Muller
onder grote belangstelling van de kant van
de rechterlijke macht en advocaten ge
ïnstalleerd als vice-president van de Haar
lemse Rrechtbank.
Nadat de officier van justitie, mr. B. van
der Burg, een korte gelukwens had uitge
sproken en de griffier het benoemings
besluit had voorgelezen, volgde de eigen
lijke installatie door de president van de
rechtbank, mr. A. M. baron van Tuyll van
Serooskerken.
In zijn toespraak memoreerde de presi
dent dat de benoeming van mr. Muller een
eigen karakter droeg, omdat het hier niet
een vervulling van een vakante plaats of
een vervanging van een heengegaan lid
der rechtbank betrof, maar dat hier een
nieuwe plaats was gecreëerd. In het kort
ging mr. A. M. baron van Tuyll van Se
rooskerken de wijzigingen van de wet na,
waarbij het mogelijk is geworden bij een
rechtbank twee vice-presidenten aan te
stellen. Vroeger was er steeds maar één
vice-president aan een rechtbank verbon
den en nog na de laatste oorlog in 1947 bij
de nieuwe wet op de samenstelling van de
rechterlijke college's was dit het geval. Pas
bij de wet van 16 augustus 1951 is het
mogelijk geworden een tweede vice-presi
dent aan een rechtbank te benoemen, niet
omdat de werkzaamheden van dit rechter
lijke college hier aanleiding toe gaven, maar
omdat de grotere specialisatie van de kin
derrechters hun promotiekansen geringer
maakte en men, om het ambt van kinder
rechter aantrekkelijker te maken, voor hen
de mogelijkheid wilde openen vice-presi
dent te worden. Zo zijn er onlangs vice-
presidenten benoemd voor de zeven recht
banken in Nederland.
De president besloot zijn installatierede
met zijn voldoening uit te spreken over de
benoeming van mr. Muller, omdat deze
een buitengewoon collegiale ambtgenoot is
en altijd op prettige wijze tot samenwer
king bereid is, waarna hij de gelukwensen
van de rechtbank aanbood.
Hierna was het woord aan de deken van
de raad van toezicht der orde van advo
caten in het arrondissement Haarlem, mr
F. van der Goot, die sprak van de goede
herinneringen aan de pas benoemde, voor
al in de moeilijke oorlogstijd, en aan wie
de benoeming, die tevens een onderschei
ding voor mr. Muller betekende, grote vol
doening schonk. Hij eindigde met het aan
bieden van de felicitaties namens de balie
der advocaten.
Hierna was er in de raadskamer gelegen
heid mr. Muller geluk te wensen.
De Christelijk Historische Unie heeft
vandaag in Amsterdam haar algemene ver
gadering gehouden. In zijn openingsrede
heeft de voorzitter, de heer H. W. Tilanus,
voornamelijk gesproken over de princi
piële en praktisch-politieke punten van
het verkiezingsmanifest van de C.H.U., dat
in deze vergadering werd behandeld.
De heer Tilanus zei, dat hij vóór de ver
kiezingen op 13 Juni een verscherping van
de verhoudingen in ons volksleven ver
wacht, met name tussen de KVP en de
PvdA. Hij achtte dit geen winst voor het
Nederlandse volk. Men moet naar zijn me
ning hier te lande komen tot enigerlei
vorm van samenwerking. De zakelijke in
stelling van het volk is er een van samen
werking. Het ligt in de lijn van het chris-
telijk-historisch denken, in die geest in het
midden van het volk onze arbeid te ver
richten, aldus de heer Tilanus. Zulk een
vorm van brede samenwerking zal des te
gemakkelijker worden verkregen, wanneer
in de politieke partijen zelf de spanningen
niet te hoog worden opgevoerd en er voor
de individuele leden op de basis van hun
ADVERTENTIE
DE GOEDE PIJPTABAK
Product der aloude kerverskunst
Verkrijgbaar bij de zeer speciale
sigarenhandel
Kon. Wilhelminakade 77 bij Julianabrug
Ongeveer veertig werklieden van het
Beverwijkse aannemersbedrijf Van Hattum
en Blankevoort trekken op het ogenblik
dagelijks de duinen ten zuiden van de
Bloemendaalse Zeeweg in om daar uit alle
macht te werken aan de laatste verbinding
tussen Lek en Castricum. Men startte in
Heemstede en op het ogenblik heeft men
reeds een groot gedeelte van het 27 kilo
ter lange traject voltooid. Niet minder dan
4400 enorme betonnen buizen van elk zes
meter lengte zijn daarvoor nodig. Deze ge
vaartes wegen bovendien per stuk ruim
6500 kilogram zodat het werkelijk geen
kleinigheid is om enigszins redelijke vor
deringen te maken. Toch leggen de mannen
uit Beverwijk ongeveer 35 buizen per dag
keurig op elkaar aansluitend in de duinen
neer en over enkele weken zal men dan
ook de Zeeweg bereiken.
Onverstoorbaar doen
zij hun werk, dag in
dag uit, bij de reeds
felle zon en tijdens
de harde wind die
de mannen het fijne
zand in het gezicht
blaast. Per dag schie
ten zij ruim twee
honderd meter op,
op weg naar het nog
ver gelegen Castri
cum. Wanneer zij dat
echter bereikt heb
ben en de buizen zijn
aangesloten dan is er
een verbinding tot
stand gekomen tus
sen de Rijn en Ken
nemerland, een ver
binding die er voor
zal zorgen, dat het
drinkwater ook in de
verre toekomst in
voldoende mate uit
de kranen van de
Noordhollandse wo
ningen zal stromen.
Deze weg die vooral in het voorjaar en
de zomer uiteraard moeilijk geheel afge
sloten kan worden met het oog op het
verkeer naar en van het strand levert weer
aparte problemen op. Men zal dus nu eerst
de zuidelijke rijbaan openbreken en van
buizen voorzien waarbij het verkeer over
het noordelijk gedeelte van de weg zal
worden geleid -en daarna neemt men de
andere kant onder handen.
LANG ZAL DEZE OPERATIE echter
niet duren want de werkwijze is bijzonder
efficiënt. Een dragline graaft een diepe
sleuf en daarachter volgt een enorme
kraan die de buizen op aanwijzingen
natuurlijk van de opzichters een voor
een in de kuil laten zakken. Daar staan dan
weer werklieden klaar die de betonnen
Een klein gedeelte van de duizenden be
tonnen buizen (6500 kilogram) die in de
duinen worden neer gelegd.
Gisteren heeft u het verslag kunnen le
zen van de indrukken die Sas Bunge, een
onzer medewerkers voor muziek, opdeed
bij de eerste voorstelling van de folkloris
tische opera „Porgy and Bess" van George
Gershwin in het Haagse Geboqw voor
Kunsten en Wetenschappen, die ook door
de voorzitters' van de Eerste en Tweede
Kamer, door enkele ministers, tal van ver
tegenwoordigers van vreemde mogendhe
den en binnenlandse autoriteiten, benevens
vele vooraanstaande figuren uit het artis
tieke leven werd bijgewoond. Nu is het
mijn taak in een aanvullende bespreking
een oordeel te geven over het buitenge
woon levendige toneelbeeld, zeker niet het
minst geslaagde deel van wat ook voor mij
niet" dé gebeurtenis van het seizoen is ge
worden, die men misschien op grond van
de sensationele successen, gedurende meer
dan drie jaren in vrijwel alle grote steden
tussen New York en Moskou behaald,
mocht verwachten. Ik heb mezelf - terwijl
ik nota bene op de eerste rij zat! - er
enkele keren op betrapt, dat ik onder het
woelige spektakel rustig en onbewogen in
het programmablad bijzonderheden over
de medewerkenden aan het lezen was, zo
als* het feit dat de waarlijk sublieme Lo
renzo Fuller, die de spotzieke schurk
Sportin' Lifé vertolkte, in Amerika een
eigen televisieprogramma heeft en boven
dien zich toelegde op het bespelen vaa de
volgende instrumenten: harp, piano, gui
taar, klarinet, trompet, bazuin, viool, orgel,
vibrafoon en slagwerk. Zo leerde ik ook,
dat de Porgy van deze avond, de voortref
felijke bariton Leslie Scott, met de orkes
ten van Louis Armstrong en Mitch Miller
samenwerkte en dat Al Hoosman, één der
Crowns - alle grote rollen zijn tijdens deze
tournee dubbel bezet, waarbij van de oor
spronkelijke „cast" (waartoe ook Cab Cal
loway behoorde) alleen Catherine Ayers
als Annie is overgebleven - fn 1950 als
bokser naar Duitsland kwam om de Euro
pese kampioen te bevechten en gedurende
het hele jaar 1954 als acteur bij het Schil-
Ier Theater in Berlijn optrad. Door het
aandoenlijke thema van „Summertime" of
zulke „topsongs" als „I got plenty o' nut-
tin" of „It ain't necessarily so" werd dan
i echter telkens de aandacht weer voor enige
tijd ingepalmd.
Nieuwe vergunning Nederlandsche
Bank
De Nederlandsche Bank deelt mede, dat
zij een algemene vergunning verleent aan
leden van de verenigingen die lid zjjn van
de Nederlandse Organisatie van het Effec
tenbedrijf, tot het verkopen aan niet-
ingezetenen, tegen betaling van Ameri
kaanse dollars, Canadese dollars of vrije
Zwitserse franken, van officieel genoteerde
binnenlandse effecten en Indonesische en
andere buitenlandse effecten.
Het is toegestaan de opbrengst, voor zo
ver luidende in Amerikaanse of Canadese
dollars, te boeken in het credit van de
effectendollarrekening. De opbrengst in
vrije Zwitserse franken mag in het buiten
land worden omgezet in Amerikaanse of
Canadese dollars, die eveneens in het cre
dit van de effectendollarrekening mogen
worden geboekt. De algemene vergunning
betreft ook het uitvoeren van de hiervoor
bedoelde 'verkochte effecten.
Een tweede -algemene vergunning betref?
het afrekenen door inleveringskantoren
van buitenlandse vorderingen, welke inge
zetenen hebben verkregen door inning of
verkoop van buitenlandse effecten, alsmede
het verkrijgen en het verkopen door in
gezetenen van effecten in het buitenland.
De arrondissementsrechtbank te Haarlem
heeft di: =dae 3 april wegens het verbindend
worden van de enige- tevens slotuitdelings-
lijst het faillissement van P. van Hensber-
gen, bloembollenkweker en -handelaar, te
Hillegom, Loosterweg II no. 162 (Rechter
commissaris mr. N. Reeling Brouwer; cu
rator mr. J. H. v. Wijk te Haarlem) met
ingang van 30 maart 1956 geëindigd ver
klaard.
MARKTBERICHT
4 April
Rabarber 39—85; witlof 27—67; waspeen
1849; rode kool 727; uien 1225.
Niet zonder bedoeling heb ik de voor
beelden van onder de bedrijven genoten
lectuur zo uitvoerig gemaakt. De interna
tionale triomftocht van „Porgy and Bess"
is namelijk voorbereid bij het publiek,
door radio en grammofoon al met de hoog
tepunten daaruit bekend, door een inten
sieve propaganda: een ware sneeuwbal van
stuifsel uit het firmament der vermaaks
industrie. Het was trouwens opvhllend,
hoe na afloop van de vertoning ook de be
volking van de reeds weken van tevoren
uitverkochte zaal als het ware werd gere
gisseerd, althans tot meedoen verleid aan
het bieden van gelegenheid tot het zorg
vuldig en geraffineerd in scène gezette in
ontvangst nemen van dankbetuigingen. Op
een gegeven moment kwam er zelfs een
drummer aan te pas om het succes er als
het ware in „te sléén". Mijn bijdrage aan
de legendevorming zal zich beperken tot
het releveren van enkele feiten. Het' libret
to is door DuBose Heyward (de teksten
van de „songs" zijn voornamelijk van Ira
Gershwin) ontleend aan het op zijn gelijk
namige roman berustende, in samenwer
king met zijn vrouw, Dorothy Hartzell
Kuhns, geschreven toneelstuk „Porgy" uit
1926, waarmee in het daaropvolgende jaar
het eerste seizoen van het vooruitstrevende
Theatre Guild in New York werd geopend
(driehonderdvierenvijftig opvoeringen).
Dezelfde organisatie arrangeerde in 1935,
twee jaar voor de dood van de componist,
de première van de opera „Porgy and
Bess" en de reprise daarvan in 1940. Het
werk verscheen op 9 juni 1952 te Dallas in
de staat Texas opnieuw ten tonele, gere
gisseerd door Robert Breen en muzikaal
geleid door Alexander Smallens, met de
cors van Wolfgang Roth, waarna de vere
niging zonder winstoogmerk „Everyman
Opera" de nog steeds voortdurende reeks
voorstellingen begon, onder meer een jaar
in het Ziegfeld Theatre, vier maanden in
Londen, twaalf weken in Parijs, in Noord-
Afrika en Zuid-Amerika, met als artistiek
de meeste voldoening gevend hoogtepunt:
de eerste Amerikaanse produktie in La
Scala in Milaan, tevens de eerste serie van
een week in deze schouwburg sinds de
opening in 1778.
Misschien heeft men zich, gelet op de hoge
toegangsprijzen in stampvolle huizen, af
gevraagd hoe het mogelijk is dat er bij een
dergelijke intensieve exploitatie geen win
sten worden gemaakt en zelfs een subsidie
van de gemeente Den Haag werd gevraagd.
Welnu: aan een artikel in „Theatre Arts"
van Ollie Stewart ontleen ik de weten
schap, dat ondanks de financiële steun van
het ministerie, van Buitenlandse Zaken der
Verenigde Staten gedurende de eerste tien
maanden in Europa een verlies van twee
honderdduizend dollar werd geleden, niet
alleen door de kosten van transport en
verblijf, maar mede doordat de laagste
salarissen hoger zijn dan die van beroemde
Engelse acteurs! Natuurlijk mag niet on
vermeld blijven, dat „Porgy and Bess" is
bekroond met de jaarlijkse onderscheiding
der toneelcritici van New York en met de
Pulitzerprijs.
De zeer elementaire geschiedenis van
„Porgy and Bess" speelt zich af, omstreeks
1900, in Catfish Row, een besloten wijk in
Charleston in Zuid Carolina - bewoond
door armelijke vissers en straatventers, die
zich door een innig religieus besef in stand
wisten te houden - en laat zien „wat er
kon gebeuren als aan lager wal geraakte
nietsnutten zich mengden tussen deze kin
derlijk-gelukkige bevolking". Bess is een
mooi meisje van twijfelachtige reputatie,
die samenleeft met de opschepperige, sen
timentele krachtmens Crown, tot deze na
een moord gedwongen wordt te vluchten
naar een nabijgelegen eiland. De sinds
lang op haar verliefde invalide bedelaar
Porgy neemt haar bij zich en omringt haar
met zoveel toegewijde tederheid, dat zij
zich van ganser harte aan hem hecht. Tij
dens een picknick maakt Crown zich weer
van haar meester. Pas na dagen weet zij
zich te bevrijden. In overspannen toestand
keert zij terug bij Porgy, die bij de eerste
de beste gelegenheid zijn brute rivaal met
een messteek van het leven berooft. Als
hij door de politie wordt meegenomen naar
de gevangenis om te getuigen, weet de
voortvluchtige handelaar in cocaïne Spor
tin' Life haar met behulp van zijn stimu
lerend vergif te verleiden hem naar het
noorden te vergezellen. Als Porgy na een
week terugkeert, spant hij zijn geit voor
zijn vierwielig wagentje om Bess te zoe
ken
Gershwin noemde zichzelf een „moderne
romanticus". Terecht, naar ik geloof. Het
succes van „Porgy and Bess" is alleen te
verklaren door de romantische behoefte
van het publiek van deze tijd om in aan
raking te komen met directe uitingen van
„primitieve" cultuurvormen, een soortge
lijk verschijnsel als men ook in het Europa
van omstreeks 1830-1840 kan waarnemen.
Dat men bedrogen uitkomt, zou te sterk
zijn gezegd. Om het werk zuiver te waar
deren moet men het plaatsen op het niveau
waar het thuishoort: een documentaire met
muzikale en scènische middelen in de
vorm van „show". Het is geen opera, maar
een „musical". Het is geen openbaring van
een eigenaardige beschaving, maar een il
lustratieve benadering. Dat geldt ook voor
de vertoning: in het tafreel der gebedsge
nezing („Doctor Jesus") bleek dit wel heel
sterk uit de nagebootste extase der dans
bewegingen. Een kostelijke ervaring is de
kennismaking met de uitbundige speel-
trant van deze negeracteurs, waarvan
sommigen van een formidabel talent blijk
geven. Sportin' Life heb ik al genoemd,
maar zeker mag hier de onweerstaanbaar
komische „rechtsgeleerde" Frazier van
Moses laMarr niet onvermeld blijven,
evenmin als de vertederende Serana van
Helen Thigpen, om van de hoofdrolvertol
kers Leslie Scott en Ethel Ayler maar te
zwijgen.
Men moet „Porgy and Bess" - ook om
de fantastisch-realistische toneelbouw -
gezien hebben, want het -is, van hoe be
trekkelijk geringe waarde ook door het
gebrek aan echtheid, waardoor ook de ge
weldige expressiviteit en exuberante leven
digheid toch eigenlijk alleen maar schil
derachtig aandoet, in zekere zin uniek. Wie
in Den Haag geen plaatsen kon bemachti
gen, kan het nu in Rotterdam proberen,
waar door het plotseling uitwllen van een
voorgenomen bezoek aan Denemarken,
extra voorstellingen worden gegeven in het
Luxor Theater van vrijdag 13 tot donder
dag 19 april.
DAVID KONING.
Drie deelnemers aan de kampioenschappen knikkeren in Engeland: samen tellen zij
101 jaar; de twee jongsten zijn 10 en 7 jaar, doch hun ernst voor de zaak doet niet
onder voor die van de 84-jarige veteraan Het verschil in leeftijd is op het
speeldveld vergeten
beginselen een zekere vrijheid van oordelen
en handelen wordt gelaten. De heer Tilanus
ontkende niet dat de samenwerking de
laatste tijden moeilijker ging. In tegenstel
ling tot de jaren kort na de oorlog, toen
het meer om noodmaatregelen ging, gaat
het nu om blijvende maatregelen, waarbij
de kans op politieke botsingen groter is.
„Dit is te meer begrijpelijk, wanneer men
hoort wat een der sprekers bij het tien
jarig bestaan van de Partij van de Arbeid,
minister Mansholt, zei: „Laten we niet ver
geten, dat radicalisme geen kwaad is". De
spreker verlangt blijkbaar daarnaar terug,
zei de heer Tilanus. Ons volk houdt in het
algemeen niet van die scherpe tegenstellin
gen.
De heer Tilanus sprak tenslotte zijn eer
bied en bewondering uit voor mevrouw
Bouman, „die op voortreffelijke wijze de
taak van haar man als verdediger van
Jungschlager heeft overgenomen en die
daarvoor de dank van het Nederlandse volk
verdient".
De directie van de Naco en Cebuto heb
ben succes gehad met hun propaganda-
avond voor buitenlandse reizen in het Ken-
nemer Theater te Beverwijk.
De grote zaal was tot de laatste plaats
bezet en er is volop genoten, zowel van de
mooie dia's als van de films, opgenomen
op de mooiste plekjes van Zuid-Duitsland,
Italië en de Luxemburgse „lustwarande".
Deze films waren opgenomen door een der
chauffeurs van de Naco, Arie Onderdewijn-
gaard, en werden toegelicht door de propa
gandist-reisleider, de heer Henk Willems,
die uitvoerig alle mooie plekjes als het
ware liet leven voor de toeschouwers en
niet naliet hen te wijzen op de oude cul
tuur, vooral in Zuid-Italië. Uitdrukkelijk
gaf de heer Willems de mensen die een
reis zouden willen maken te verstaan, dat
men eerst kennis moest opdoen, om later
van een en ander ter plaatse mee te kun
nen genieten.
Het gezelschap Kees Stet en Nico Akker
man zorgden voor afwisseling met hun
West-Friese schetsjes, waarin ze werden
bijgestaan door Truus Schot uit Alkmaar,
die met een heel goede stem: Wien, Wien
nur du allein" zong, waarbij ze op de piano
werd begeleid door Jan de Wit (een broer
van „Simon", aldus Nico Akkerman) uit
De Rijp. De schetsjes van de heren: „De
specialist" en „Het deftige restaurant" wa
ren al genoeg bekend, doch niettemin vie
len ze wel in de smaak. De avond werd be
sloten met een gezellig bal, waarna velen
per autobus van de Naco naar huis werden
vervoerd.
LEZING OVER LOONPOLITIEK
Dinsdagavond j.l. vermeldden wij, dat
drs. Roemers op dinsdag 17 april in het
„Centrum" zou komen spreken over „de
gewijzigde loonpolitiek". Dit berust op een
misvatting en moet zijn vrijdag 13 april.
ADVERTENTIE
i SLEYLE
grote keuze
Maatkleermakers, Modes, Confectie
Kennemerlaan 36 IJmuiden Tel. 4453
DONDERDAG 5 APRIL
Géén bioscopen
Luxor-Theater, Culturele Commissie Be
verwijk, filmavond, 19 en 21 uur.
„Het Groene Huis", 15 uur: Feestelijke bij
eenkomst Ouden van Dagen.
K.S.A., 20 uur: Toneelavond T.O.V.: „Het
portret van Aloys".
't Centrum, 20 uur: Christelijk Nationaal
Vakverbond.
Julianaschool, 14-17 en 19-21 uur: Ten
toonstelling „Ijzer en Staal".
It.K. Leeszaal, uitleenbibliotheek, lees- en
studiezaal, van 1013 uur.
Wijk aan Zee, filiaal, R.K. Leeszaal, dage
lijks van 17-18 uur.
VRIJDAG 6 APRIL
Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „Sla
vin van de Nijl".
Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Ik was
een Amerikaanse spion".
W.B. Theater, 20 uur: „De dief van Ve
netië".
Deken Waarestraat 50a: „Anonimus Al
coholica".
Julianaschool, 14-17 en 19-21.30 uur: Ten
toonstelling „Ijzer en Staal".
K.S.A., 20 uur: Katholieke Bond van Over
heidspersoneel.
't Centrum, 20 uur: „Hercules", kienavond.
Kennemer Theater, 20 uur: Gymnasium
Velsen.
Openbare Leeszaal, geopend van 1517 en
1920 uur; jeugd 18.3020 uur.
R.K. Leeszaal, uitleenbibliotheek van 15
18 en 1921 uur; lees- en studiezaal
van 1518 en 1921.30 uur.