Een ras-Amerikaan orth State Financieel defensie-plafond zal omhoog moeten Agenda voor Haarlem „Eva Bonheur" van Heijermans door Rotterdam's Toneel Concert op gerestaureerde orgel in Dorpskerk te Santpoort EXCLUSIEVE SPORTCOLBERTS GUILLAUME VELÜ Zaak voor het nieuwe kabinet Op het land 3 NA V O-ILLUSIES Geen voorrang verleend Faillissementen in kwaliteit vooraan CIGARETTES |B| T C Heitje voor een karweitje begonnen op De Dam Minister Staf in de Eerste Kamer: Het Antilliaanse kabinet Sleepboot gekapseisd bij Lekkerkerk DONDERDAG 5 APRIL 1956 Met ontsteltenis hebben leden van de Eerste Kamer gisteren tijdens de behande ling der begroting voor Oorlog en Marine gewag gemaakt van de verbazingwekkende mededelingen, die de Amerikaanse gene raal Gruenther, opperbevelhebber der NAVO, zich heeft gepermitteerd tegenover de verslaggever van een Duits blad. Zowel het persbureau United Press als Reuter hebben deze mededelingen weergegeven en het mag als zeker worden aangenomen, dat zij een juist citaat hebben gegeven van wat het blad als resultaat van het inter view meldde. Of de verslaggever de uit latingen van de generaal juist heeft ge- interpreteerd, kan moeilijk dadelijk wor den vastgesteld. Het is echter verheugend, dat de Eerste Kamer zo prompt reageerde en de minister zich verontrust toonde. Langzamerhand wordt de hele kwesfie- NAVO er een van onheilspellende onzeker heid. Wat Gruenther mededeelde dat de NAVO-troepen in geval van oorlog West- Europa vrijwel geheel aan de vijand zullen moeten overlaten om het later weer te bevrijden moest eigenlijk niet zo ver bazingwekkend zijn. "Het ligt immers bin nen de grenzen van hetgeen men zich van een toekomstige oorlog kan voorstellen. Het valt voor redelijk denkende mensen niet meer te betwijfelen, dat een eventuele oorlog de totale vernietiging van Europa zal meebrengen en dus dat de kostbare NAVO-divisies niet het behoud van de West-Europese bondgenoten van Amerika kunnen garanderen noch bewerkstelligen. De dwaasheid van een „verdedigingsfront aan de Rijn" of elders in Europa springt bovendien eveneens in het oog. Een verdedigingsfront in een atoomoorlog? De verdedigingsfronten in een dergelijke oor log kunnen slechts liggen op de thuis havens der atoombommenwerpers, in de Sovjet-Unie en in de Verenigde Staten; daar, waar de strategie van de atoombom bardementen wordt bepaald en ten uitvoer gelegd. De Europese gebieden zijn de doel witten dezer bombardementen. De geleide projectielen, de tactische atoomwapenen en de door de zware bommenwerpers meege voerde atoom- en waterstofbommen zullen een strijd op de Europese grond onmogelijk maken, nadat zij hun vernietigend werk op de eerste dag van de oorlog reeds in enkele uren zullen hebben voltooid. Waarom zou den wij, West-Europeanen, die waarheid niet onder ogen zien? Het is mogelijk dat Gruenther deze mede delingen niet had mogen doen, omdat niet hij de strategie bepaalt, doch de NAVO- raad. Maar noch Gruenther, noch de NAVO-raad, noch iemand ter wereld kan het plan ten uitvoer leggen, West-Europa wèl te verdedigen. Noch de zozeer verlang de Duitse divisies, noch de Nederlandse, Belgische en Franse legers zullen kunnen voorkomen, dat een eventuele oorlog de vernietiging van Europa in de eerste plaats zal betekenen. In zoverre is de verklaring van Gruenther een realistische weergeving van een onvermijdelijke gang van zaken. Minister Staf wil hem om zijn beweringen doen kapittelen door de NAVO-raad. Maar waarom iemand kapittelen, die de waar heid zegt? Er zijn nadere berichten dat Gruenther iets anders zou hebben gezegd: de weste lijke strijdkrachten zijn nog niet sterk genoeg om een eventuele Russische aanval te houden. Wat voor verschil maakt het? Zij zullen nooit sterk genoeg zijn om het losbrekend geweld van een atoomoorlog te houden. En of dat gezegd wordt of ver zwegen, het gezonde verstand betwijfelt dat reeds lang niet meer. Volgens de lezing van het NAVO-hoofd- kwartier te Parijs heeft Gruenther slechts willen betogen, dat de NAVO het Europese front niet zal kunnen houden zolang er nog geen Duitse divisies zijn. De Duitse divisies zijn dus blijkbaar het Alpha en Omega van de westelijke verdediging en alle verdedigings-onmogelijkheden in de atoomoorlog worden plotseling mogelijk door Duitse divisies. Zij beschermen west- Europa tegen atoombombardementen, ge leide projectielen, valscherminvasies en alle andere aanvalswapens van de toekomstige oorlog. Hun aanwezigheid in West-Duits- land zal de aggressor met onmacht slaan. Waartoe toch deze sprookjesachtige, bom bastische en ongeloofwaardige verklarin gen? Resumerend kan worden vastgesteld, dat de NAVO op dit moment voor de verdedi ging van west-Europa ontoereikend is. Dat het west-Europese gebied zou moeten worden prijsgegeven, indien nu een oorlog zou uitbreken. Dat de militaire apparatuur en manschappen van de aangesloten west- Europese landen op het moment van de oorlogsuitbarsting aan hun lot zouden wor den overgelaten en dat de West-Europese bondgenoten der NAVO hun vrijheid, hun potentieel en de levens hunner volken nog moeten optellen bij de offers, die zij al voor de NAVO hebben gebracht. Begint het niet steeds duidelijker te wor den. dat het behoud van de vrede voor deze landen synoniem is met hun voortbestaan? DONDERDAG 5 APRIL Palace: „De zoon van Sindbad", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Zes vrouwen en één man", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Studio: From here to eternity, 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Lady and the tramp", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Roxy: „Tarzan en de Wazuri-diaman- ten", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „De vrolijke vagebond", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Begeerte en plicht", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva-theater: 8.15 uur. Ten bate van Erefonds voor oud-verpleegsters geeft de toneelgroep van het Grote Gasthuis een voorstelling van „De appel valt", Vishal: 8.30 uur, Feike Bosma's Marionettentheater, 2.30 en 4 uur: kindervoorstelling „Jeroen de orgelman". Gebouw van de Vereniging van Vrijzinnig Hervormden: 8 uur, Lezing van de heer Arch Bailey C.S. voor de Christian Science. Frans Halsmuseum: Avondopenstel ling van 8.3010.30 uur met oude muziek. VRIJDAG 6 APRIL Minerva: „Vera Cruz", 18 jaar, 8.15 uur. Palace: „De reis van het Koninklijk Paar naar de West" en „Prinses Beatrix 18 jaar", alle leeft., 10.30 uur. „Rommel de woestijn vos", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Zes vrouwen en één man", 14 jaar, 2, 7 en 9.15 uur. Studio: „From here to eternity", 18 jaar, 2.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Lady and the tramp", alle leeft., 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. Roxy: „Het fort der wrake", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: Het verloren Continent' alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Onder spervuur", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Halsmuseum: Avondopenstelling van 8.30—10.30 uur met oude muziek. Vishal: 8.30 uur, Feike Bosma's Marionettentheater, 2.30 en 4 uur' Kindervoorstelling „Jeroen de orgelman". Stadsschouwburg: 8 u. „De Ver enigde Spelers" geven een voorstelling van „Bakersprookje". Gebouw Nassauplein 8: 8 uur, Voor de Theosofische Vereniging spreekt mevrouw E. van den Berg—Bol- dingh over „Yoga in het westen". Het Rotterdams Toneel heeft sinds kort het veertig jaar geleden geschreven „ge- noegelijke" spel „Eva Bonheur" van Her man Heijermans op het repertoire. Woens dagavond werd hiervan een voorstelling gegeven in het Rex Theater, die heden avond1 herhaald wordt, ter sluiting van het abonnementsseizoen van de Velser Kunst kring „Voor Allen" en zaterdag en zondag hebben de eerste opvoeringen in de Haar lemse Schouwburg plaats. Waarschijnlijk om te illustreren dat het stuk nog geenszins verouderd en allerminst aan de tijd van ontstaan (halverwege de eerste wereldoorlog) gebonden is, heeft re gisseur Jan Teulings het in modern cos- tuum laten spelen. Daar is niets tegen. Ik moet zelfs verklaren, dat i'k nooit eerder zo'n overtuigende vertoning van „Eva Bon heur" heb gezien, die doet beseffen diat de in het programma geciteerde uitspraak van Top Naeff, dat de naam Heijermans het be gin en het einde van onze dramaturgie om vat, nog steeds waar is. Zelfs ben ik tot het inzicht gebracht, dat we hier met een van zijn allerbeste werken te doen hebben, om dat veel van de vroeger te berde gebrachte bezwaren vrijwel werden weggespeeld. Nog steeds krijgen wij ieder seizoen talrijke buitenlandse „successen" voortgezet, die de vergelijking met dit produkt van eigen bo dem bij lange na niet kunnen doorstaan. Het is met betrekkelijk weinig effectbejag en grote virtuositeit tot stand gebracht. En het strekt Teulings tot bijzondere eer, dat hij de komische en gevoelige elementen op bewonderenswaardige wijze in evenwicht heeft gehouden, hetgeen een uiterst moei lijk te realiseren prestatie is. „Vrouw, er is maar één mismaakt ding: een mismaakte ziel!" Met dit gezegde van wijsgerige snuffelaar Jasper, handelaar in instrumenten en opgezette dieren, is de moraal van het stuk gekarakteriseerd. Het behandelt de strijd van mensen, die door de kracht van het eigengeweten uitstijgen boven de bekrompenheid der maatschap pelijke conventies, tegen de corruptie rer wille van het geld. Eva Bonheur is niet de hoofdpersoon, maar wel de dominerende figuur. Zij wordt bovendien op voortref felijke wijze voor de contrastwerking ge bruikt. De rol werd naar mijn mening door Nell Koppen bijna volmaakt gespeeld als een hulpeloze verschijning, die zich in haar eenzaamheid scherp en bits, vol venijnige schraapzucht en dwarse achterdocht, te weer stelt. Daardoor werd bereikt, dat men geen hekel aan haar krijgt als zij, na het verlies van de helft van haar spaar geld, het gezin van Jasper treiterend be gint te tiranniseren. Deze vrouw haat de ^mensen niet, doch treedt kwetsend op dis reactie op haar eigen hunkeren naar vriendschap en vertrouwen. Zij wordt „ge red" als zij de waarde van de liefde boven die van „de wortel van alle kwaad" leert erkennen. Zij is dan ook het werktuig, waarmee de berekenende Nanning Storm wordt ontmaskerd. Haar naam is een sym bool: door haar pas beseft men immens de onvervangbaarheid van het eenvoudig geluk. Heijermans heeft zijn huiskamerpoëzie, Een scène uit de door Jan Teulings gere gisseerde voorstelling van „Eva Bonheur van Heyermans met van links naar rechts Wim van den Brink, Thera Verheugen, Koba Keiling en Nel Koppen. die boven het realisme uitbloeit, wel waf zoetgevooisd gehouden. De sentimentele kant van deze auteur komt misschien het meest tof uiting in de troubadour daarvain, de dromerige Jasper, in wie reeds velen zijn alter ego hebben menen te herkennen. Zijn lichamelijke onvolwaardigheid wordt misschien wat nadrukkelijk tot illustratie van het voornaamste motief gebruikt, maar is toch wel degelijk zulks in tegenstel ling tot het onfatsoenlijke spel met de krukken van Tennessee Williams in „Kat op een heet zinken dak" van psycholo gisch belang. Intussen is de rol van deze nobele man met zijn kosmisch bewustzijn bijzonder moeilijk te spelen. Wim van den Brink verdient waardering voor zijn po ging om met een gezonde, waar nodig warme of plagerige of verontwaardigde toon het aanvaardbare te bereiken. Prach tige steun ondervindt hij daarbij van Coba Kelling als zijn vrouw, die met haar aan doenlijke bezorgdheid kleur gaf aai> de egale schets van dit karakter. Beter dah ik het ooit heb gezien liet zij uitkomen, dat haar speculeren alleen gebeurde om midde len te vinden, waarmee zij het leven van haar echtgenoot zou kunnen veraangena men. Heel zuiver was haar eenvoudige ver klaring aan Nanning Storm van haar als meisje genomen besluit om Jasper toch te trouwen, ondanks de amputatie van een been, tijdens het wrijven van de wijn glazen een juweel van een scène trou wens, evenals die van de verjaardags partij. Thera Verheugen maakte, na een zwak begin, een heel goede en prettige indruk als dochter Miep, sterk in haar houding tegenover Nanning Storm, die door Steye van Brandenberg niet onsympathieker werd gemaakt dan nodig was. Het is opval lend met hoeveel objectiviteit Heijermans hier zijn personen heeft getekend, want het gedrag van deze violist, die de armoede aan den lijve leerde kennen en tot het inzicht „dat talent en liefde door slager en kruide nier worden gedood" is gekomen, werd vol doende gemotiveerd. Hans Roy aards ont wierp het simultaantoneel van twee ver diepingen, waarin plaats is voor ratten, vo gels, nachtjakken en taarten, maar ook en vooral voor een stuk of wat mensen, die het hart hebben om gelukkig te zijn. DAVID KONING ADVERTENTIE met, b(jpassende pantalons GROTE HOUTSTRAAT 96 De heer H. D. P. uit Zaandam reed van- rftorgen vroeg met zijn bromfiets op de Munnikenweg te Beverwijk en verleende hierbij geen voorrang aan een uit de Regu liersstraat komende vrachtauto. Met een ernstige hoofdwonde is P. naar het Rode Kruisziekenhuis overgebracht. De arrondissementsrechtbank te Haarlem heeft op woensdag 4 april 1956 in staat van faillisement verklaard: faillissement verklaard: H. P. Ie Noble, metselaar te Haarlem, Ben- J, M. Cokart. Curator: mejuffrouw mr. S. Boekman te Haarlem, Nieuwe Gracht 51. ADVERTENTIE - 1 -rr-T Verreweg de meest gerookte Amerikaan! M In de dorpskerk te Santpoort, waaraan reeds geruime tijd Albert de Groot als vas te organist is verbonden, is woensdagavond het geheel gerestaureerde en uitgebreide orgel opnieuw in gebruik genomen. De kleine maar sfeervolle kerk is sinds 1924 een orgel rijk. In dat jaar is namelijk door de firma Heitman en Vierdag uit En schedé een nieuw instrument gebouwd. Bij de revisie in 1938 werd tevens een zwei- kast aangebracht. Daar het instrument na ongeveer zestien jaar dienst te hebben ge daan vele defecten vertoonde en daar or gel en speeltafel ernstig door houtworm waren aangetast, besloten de kerkvoogden tot een nieuwe restauratie, welke in over leg met de orgelcommissie van de Neder lands Hervormde Kerk en Albert de Groot werd opgedragen aan de bekende orgel bouwer G. van Leeuwen te Leiderdorp. Tot dusver vertoonde het orgel in deze kerk de kenmerken van een echt roman tisch dorpsorgel: op het klavier waren en kele sterke stemmen geplaatst, waarvan bij voorbeeld de kornet een dikke en on doorzichtige klank bezit. Op het tweede klavier vormde een drietal strijkende stemmen met een fluitstem een weinigzeg gend bovenwerk. Het pedaal had in het geheel geen zelfstandige stem, doch slechts twee afgeleide registers. Noch voor het lei den van de gemeentezang, noch voor con- certdoeleinden was deze dispositie ideaal. Het moet voor een voortreffelijke organist als Albert de Groot (die in dit jaar exa men doet voor de prijs voor uitnemendheid van het Amsterdams Conservatorium) rem mend gewerkt hebben, dat zijn orgel hem geen betere mogelijkheden bood. De thans uitgevoerde werkzaamheden brengen het orgel op een bescheiden concertniveau en maken het zeker tot een voortreffelijk in strument voor de leiding van de zang in de kerkdiensten. In de toekomst is nog een aanvulling te verwachten met een sex- quialter op het eerste klavier en mogelijk nog een grondstem op het pedaal. Dit helder klinkende orgel werd woens dagavond op een concert door Albert de Groot gedemonstreerd. Hij opende zijn met zorg samengesteld programma met het eer ste deel van Bach's orgelconcert in G naar Vivaldi, waarin de verschillen in klank kleur tussen de beide klavieren duidelijk tot uiting kwamen. Na het koraal „Alle menschen müssen sterben" dat wij in een nieuwe uitvoering hoorden, namelijk met een uitkomende melodie volgde een gedeelte uit de briljante Triosonate in Es van de Leipziger Cantor, waarin het ver loop van de ragfijne stemmen prachtig te volgen was. De uitvoering van het werk met zijn indringend thema, waarmee Bach veel contrapuntische moeilijkheden voor de organist opstapelt, was een demonstra tie van de kleurrijkdom van het orgel en van de capaciteiten van Albert de Groot. Dat ook werken van César Franck thans kunnen worden vertolkt bewees De Groot met het Andantino van de Franse meester. Tot slot improviseerde de organist over een bekend koraal: een bewerking met een uitkomende stem op het hoofdklavier, een cantus firmus in het pedaal, een cantus figuratis met de dulciaan en een fugato over de eerste regel, uitlopend in een ca- nonische bewerking. Ook de begeleiding van een solo-instru ment is met het orgel zeer goed uitvoer baar. De fluitist J. Stoffel heeft met bege leiding van Albert de Groot het Adagio uit de Sonate in g van Bach gespeeld. De zesde Sonate voor fluit van G. F. Handel kreeg een fraaie vertolking, waarbij het voortreffelijke spel van de fluitist in de al- legrodelen opviel. Tenslotte voerden beide musici nog samen uit enkele delen uit de derde fluitsonate in C van dezelfde com ponist. Voor de liefhebbers van orgelmuziek is in de gemeente Velsen thans ook in het zuidelijk deel een plaats waar deze edele muziek kan worden gehoord en het is te hopen dat op dit schone orgel in de toe komst vele concerten zullen worden gege ven. Mf. De landelijke actie „Een Heitje voor een Karweitje," waaraan wordt deelgenomen door alle leden van het Nederlands Pad- vindstersgilde, de Nederlandse Gidsenbe- weging, de verkenners van de Katholieke Jeugdbeweging en de Vereniging Neder landse Padvinders, is vanmorgen op de Dam te Amsterdam begonnen. De directeur van de afdeling Onderwijs van Amsterdam, mr. W. M. Morren, las vanmorgen de samengestroomde padvin ders en padvindsters een schriftelijke op dracht voor van de Koningin. Dit was het startsein voor de actie. De opdracht hield in het verwijderen van tekeningen en krassen op het paleis op De Dam, die daar in de Paasvakantie door schooljeugd op zijn aangebracht. De actie werd ingeleid door mevrouw J. van Nispen van Wely, presi dente van het Nederlands Padvindsters- gilde. Een afdelingsband van het N.P,G. zorgde voor muzikale omlijsting. Omstreeks 9 uur werd met tromgeroffel het sein ge geven om „op karwei te gaan." Een achttal padvinders en padvindsters ging onmiddellijk met bezems de tekenin gen op de paleismuren te lijf. In het Antilliaanse kabinet zijn de por tefeuilles thans als volgt verdeeld: de heer E. Jonckheer, minister-president, bene vens Algemene en Sociale Zaken; mr. S. W. van der Meer, vice-premier van Justitie; J. E. Yrausquin (tot nu toe voorzitter van de Antilliaanse Staten), Financiën; F. J. C. Beaujon, Verkeer, Vervoer en Volksge zondheid; A. E. Booi, Onderwijs en Volks ontwikkeling; dr. E. J. van Romondt, Eco nomische Zaken en Welvaartszorg. De heer W. F. M. Lampe blijft gevolmachtigd minister in Den Haag. (Van onze parlementaire redacteur) „Gedemilitariseerde zones zijn voor Ne derland onaanvaardbaar, indien daarachter en daarnaast nog volledig bewapende strijdmachten staan." Deze verklaring van minister Staf in de Eerste Kamer kon mr. Sassen (KVP) bevredigen. Deze senator had dinsdag verklaard, dat voor zijn fractie een RijnIJsel verdediging onaanvaard baar was. De minister herinnerde eraan, indertijd onomwonden verklaard te hebben, dat wij zelf en onze NAVO-bondgenoten niet over de middelen beschikken ter ver dediging van het gehele Nedelandse grond gebied, zolang Duitse eenheden nog niet in NAVO-verband zijn opgenomen. De op bouw van de Duitse verdediging is tenge volge van de mislukking der Europese Ver- dedigings Gmeenschap vertraagd. Daardoor is een verdediging meer naar het oosten op het ogenblik nog niet mogelijk, maar wel als de Duitse strijdkrachten deel van de NAVO-defensie zullen uitmaken. Met dit laatste in tegenspraak scheen een recente uitlating van de NAVO-opperbe- velhebber, generaal Gruenther. Daaruit zou men moeten opmaken, dat ingeval het tot een landoorlog zou komen, de verdedi ging in het achterland van zuid- en west- Frankrijk gevoerd zou moeten worden met tijdelijke prijsgeving van het gebied van de Westduitse Bondsrepubliek en dus ook, zoals mr. Wendelaar opmerkte, ook van Nederland. Op de voorpagina van dit blad kan men lezen, wat minister Staf over deze verkla ring van generaal Gruenther heeft gezegd, een verklaring die intussen door 't NAVO- hoofdkwartier is verduidelijkt. Vermelding verdient nog, dat minister Staf tegenover mr. Sassen volhield, dat wij ons in de NAVO-samenwerking geenszins te passief gedrager dat er allerlei initiatie ven van Nederlandse zijde ondernomen zijn en worden en dat wij inzake het priori teitsplan allerminst bij anderen ten achter Als men in een grote stad in het westen des lands woont, temidden van serieuze, hard werkende en realistisch den kende mensen, is het een aar dige afwisseling nu en dan eens op de hoogte te komen van gebeurtenissen uit de pro vincie. In de provincie hebben namelijk gans andere evene menten plaats dan bij ons. De provincie dat is dat wazige, uitgestrekte gebied achter de groene horizon, waar aard appelen, bloemkool, paranor male genezers, rijksveldwach ters en tante Sofie vandaan komen beleeft men dingen die men hier bij ons niet mo gelijk zou achten. Het leven gaat daar een fractie langza mer dan bij ons en daardoor kunnen de plattelanders er nét iets meer kanten van bekijken, wat de zonderlingste gevolgen heeft. Zo hoor ik van een platte landse kennis een merkwaar dig verhaal, dat waard is als symptoom van provinciaal lief en leed te worden oververteld. Stel u voor een dorpje aan de rand van een door dennen aanplant verankerde zandver stuiving, liefelijk gelegen aan een toevallige kromming van de rijksweg en daardoor de uitverkoren pleisterplaats van vermoeide stedelingen. De charmante silhouetten van boerengedoentes om een kerk toren heen, zwart afstekend tegen de avondzon, de kronke lende zandpaadjes tussen de groene akkers en verder alles wat een dorp aan bekoorlijks kan bezitten, heeft een van de inboorlingen destijds geïnspi reerd tot het op schrift stellen van zijn innerlijke roerselen. Deze innerlijke roerselen zijn dermate ingeslagen, dat de inboorling een beroemdheid werd, vooral nadat hij in vrede was ontslapen. Zoals bekend mag worden verondersteld, is het de ge woonte dat een zo befaamde en door zijn schrifturen gelief de dode in zijn geboorteplaats geëerd wordt door een monu ment. Dat is niet meer dan billijk en passend. Het is eigen lijk het minste wat men doen kan. Hij is dood, zijn boeken worden ouderwets genoemd, zijn geboortehuis is in moderne trant gerestaureerd en zijn dorpje heeft er een autogarage en drie benzinestations bijge- kregen, maar overigens mag de tijd de verbondenheid tus sen dorp en beroemdheid niet vernietigen. Dus ligt een mo nument voor de hand. Een monument vereist een initiatief-comité, een erelijst en een inzameling. En tenslotte ook- nog vaak een beeldhouwer. Deze ingrediënten zijn niet zo moeilijk te verzamelen als men mocht denken. Weineen, dat gaat meestal heel snel en vlot, zodat zo'n monument er in een vloek en een zucht kan staan. Dan is de nagedachtenis ge red, de beroemdheid geëerd en het dorpsplein verfraaid, wat drie vliegen in één klap kan worden genoemd. Doch het dorp, waarover het gaat, heeft zijn monument nog steeds niet. Waarom niet? Dat is een heel merkwaardige geschiedenis, die de snel- reagerende en van frisse daden houdende stedeling ongelofe lijk zal lijken. Veertig jaar geleden kwa men het erecomité, de inzame ling en de keuze van een beeldhouwer met onheilspel lende snelheid tot stand. Het had de toenmalige dorpelingen moeten waarschuwen, dat een dergelijke vlotheid niet kon duren. Er moest een spaak in het wiel geraken, dat kon niet anders. Welnu, de beeldhouwer is begonnen met een consciën tieuze opvatting van zijn taak op pijnlijk-nauwgezette wijze in praktijk te brengen. Hij heeft een monument vervaar digd naar de trant van zijn tijd en zijn stijl, en daarover zó lang gedaan, dat tijd en stijl verouderd waren toen het gereed was. Logischerwijs sloeg de ma ker het beeld toen stuk en be gon in zijn inmiddels gewijzig de stijl en naar opvattingen van zijn inmiddels voortge schreden tijd een nieuw mo nument te vervaardigen, dat bij het gereedkomen opnieuw verouderd bleek. Stukslaan, Herbeginnen. Afmaken. Stuk slaan. Herbeginnen. Afmaken. Stukslaan. Herbeginnen. Af maken. Ofschoon het eén teleurstel lende gang van zaken voor de leden van het erecomité kan worden genoemd, die ouder werden, verhuisden of dood gingen en werden opgevolgd door jonge krachten, zit er in een dergelijke race met de tijd een fascinerend element. Met ingehouden adem volgde het dorp veertig jaar lang de ijzingwekkende wedloop van de beeldhouwer, die de in woners weliswaar geen monu ment doch wél spanning voor hun geld gaf. En wat een vol doening voor de nazaten van het comité, toen de maker van het monument op een gezegen de dag de wedloop won en zegevierend uit het strijdperk trad! Hij had de tijd inge haald, voorbijgestreefd en ach ter zich gelaten. Het was een droevige er varing voor alle betrokkenen, toen bleek dat het monument op zodanige wijze de tijd voor uit was, dat het dorp niet meer bleek te passen bij het kunst werk. Het dorp namelijk, in weerwil van zijn garage en benzinestations, had geen wed loop met de tijd gehouden. Het was zichzelf gebleven en hope loos verouderd, aldus de beeld houwer. Wat nu? Men zegt wel eens dat alleen stedelingen blijk geven van moedige daadkracht en kloeke initiatieven. Dat is helemaal niet waar. Want deze platte landse historie gaat nu be ëindigd worden door een ge durfd besluit, een geste die energie, vooruitstrevendheid en realiteitszin verraadt. Er heeft zich een comité gevormd van vooraanstaande ingezetenen, dat gelden bijeen zal brengen om een snelle en algehele af braak van het ganse dorp te bewerkstelligen. Het moet na tuurlijk vooral snel gebeuren, aangezien het voltooide monu ment met ieder uur van uit stel ouder wordt. Er zal een nieuw dorp ver rijzen in de stijl van het stand beeld. Een modern dorp, met een modern doorkijkje dat uit zicht zal geven op het monu ment. De beeldhouwer rust nu uit. Hij volgt met ingehouden adem de race met de tijd van slopers en bouwers. Zullen zij het ha len? Of zal het een tragedie van stukslaan, herbeginnen, afmaken en stukslaan worden? Dat zal de tijd moeten leren. Maar mocht het niet gelukken, dan kan altijd nog een beroep op de beeldhouwer worden ge daan. Hij kan dan bijvoorbeeld zijn monument nog één keer stuk slaan en herbeginnen in de stijl van het nieuwe dorp. Deze historie kan ons leren dat men op het platteland uit het leven weet te halen wat erin zit. Bij ons in de stad worden monumenten gemaakt en geplaatst zonder er woor den over vuil te maken. Maar het kan toch veel aar diger? J. L. zijn. Onze bondgenoten zijn evenmin reeds toe aan beslissingen over een nieuwe or ganisatie in verband met de moderne atoombewapening, die overigens uitsluitend bij wijze van afweer zal worden gebezigd. De vorming van een tweede parate divisie acht de minister heel goed denkbaar zon der dat de strijdvaardigheid geringer zou worden. Omtrent de financiële kant van de defen sie vernam de Kamer nog, dat tot dusverre gerekend is op een kas-uitgave van 5 mil jard gulden (hieronder mede begrepen tegenwaarde- en overloopgelden) over het driejarig tijdvak 19551957. Intussen ver klaarde „minister Staf ronduit, zelf van mening te zijn, dat; indien wij onze ver dedigingsinspanning op peil wensen te houden en niet te verminderen, het finan cieel plafond omhoog zou moeten. Het nieuwe kabinet zal hierover moeten be slissen. Over het veelbesproken zorgenkind, de nationale reserve, zei de minister alleen, dat hij de zaak nog eens wil aanzien en derhalve nog niet tot opheffing wil over gaan, maar er de voorkeur aan geeft na te gaan of een volgens hem wel waarneem bare gunstige ontwikkeling ten aanzien van het aantal vrijwilligers, dat men nodig heeft, voortgang zal vinden. Zonder hoofdelijke stemming (met aan tekening van het „tegen" van de heer Brandenburg (CPN)) keurde de Eerste Kamer de begrotingen van Oorlog en van Marine goed. ADVERTENTIE Vanmorgen om kwart voor zeven is in de Lek bij Lekkerkerk.de sleepboot „Mer- wede 5" na een aanvaring met de 358 ton metende olietanker „Olievos 1" gekapseisd. Op de sleepboot, die aan een rederij uit Dordrecht toebehoort, bevonden zich twee opvarenden die zich beiden in veiligheid hebben kunnen stellen. Een van de man nen sprong bijtijds overboord. De andere, die zich in de stuurhut bevond, moest wachten tot de stuurhut geheel vol met water gelopen was om weg te kunnen komen. Het ongeluk gebeurde toen twee op- strooms varende sleepboten de „Merwede 4" en de „Merwede 5" de eveneens stroom opwaarts varende tanker „Olievos 1" wil den inhalen. Er bleek hiervoor te weinig ruimte en de „Merwede 5" raakte in de zuiging van de tankboot met het gevolg dat de sleepboot kantelde. Een drijvende bok uit Nieuw-Lekker- kerk is reeds ter plaatse om de met de onderkant gedeeltelijk boven water drij vende sleepboot naar de kant te brengen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1956 | | pagina 5