Een film over Picasso
liw hoofdhuid fris - uw haar gezond
VAN NIEL
m
heeft „voedingswaarde" voor Uw haar
Agenda voor
Haarlem
Beeldhouwwerk
bij Felison
Pijn
Filmfestival te Cannes
omdat Brylcreem waardevolle,
versterkende stoffen en zuivere,
natuurlijke oliën bevat.
omdat de oliën in Brylcreem
geëmulgeerd zijn voor smetteloze
omdat massage met Brylcreem
een dubbel voordeel geeft:
mooi haar en gezond haar
brylcreem
"AKKERTJES"
mrnrnmm
geeft wat Uw haar nodig heeft
door welke
oorzaak ook
Diana Dors blijkt goede actrice
Prof. Oud heeft critiek
op de loonpolitiek
Half jaar voor chantage
PARFUMS BUOUX
Evert Vermeer contra
mr. A. Dirkzwager
uit Rotterdam
De Ned. Handel-Mij is
tevreden over 1955
Employé Ambonezenwoon-
oord tot negen maanden
veroordeeld
Onbegrijpelijke manoeuvre
leidde tot aanvaring
Vergaan van de Johanna
voor Raad voor de
Scheepvaart
Zes maanden geëist tegen
chauffeur, die dronken was
Ambtenarencentrum
over salarisverhoging
Oostenrijkse communist wil
ijzeren gordijn optrekken
Weekstaat Nederiandsche
Bank
Bankbiljettencirculatie
met 80 miljoen gedaald
- G 9 M li i 1 9 o 6
ADVERTENTIE
brylcreem
m SU
lu
haarverzorging.
Beecham tNederlandN.V. Voor Engros: Jacq. Mot N.V.Amsterdam
„Felison" exposeert tot 14 mei in Veisen
enig werk van de ons om zijn aandeel in
het verzet ontnomen beeldhouwer F. J.
van Hall.
Het werk van Frits van Hall, voor zover
het hier vertoond wordt, biedt de beschou
wer geen moeilijkheden. Men verkreeg'
voor deze expositie maar enkele kleine
plastieken en een reeks tekeningen: beeld-
houwersschetsen, eenvoudige omschrij
vingen van het naakt in verschillende
standen. Naast twee aardige krabbels van
landschappen ontmoet men dan nog even
wat uitvoeriger, fraai gedane tekeningen.
Wat had Van Hall een gevoel voor cul
tuur! Hij kende de geschiedenis van het
beeldhouwen. Hij kende ook het werk
zijner tijdgenoten. Het blijkt uit het hier
geëxposeerde, dat overigens toch maar
weinig beïnvloed is. Het kan een lichte nei
ging naar het barokke vertonen in staande
naakten met draperieën. Het „cubische" in I
een ontwerp voor een beeld aan het ge- j
bouw van de Hoge Raad, voorstellende
Ulricus Huber, toont ons de beeldhouwer
van deze tijd. Men lette eéns op'd'e rich
tingen van armen en benen, die elkaar zo
mooi opvangen, waardoor iets bewegelijks
en monumentaals tegelijk wordt ver
kregen. Hoe gevoelig en toch sterk is zo'n
maskertje, dat in de behandeling van de
klei dezelfde gezonde zinnelijkheid ver
toont als het rustend naakt. Van iets an
dere aard, meer op schoonheid alléén ge
richt, zijn de verfijnde plaquettes en me
daillons.
Tot zelfs in het concentratiekamp heeft
Van Hall nog gewerkt en bewijs van zijn
geloof in schoonheid geleverd.
BOB BUYS
ADVERTENTIE
flitsen Uw klachten weg!
CANNES Toen de Franse regisseur
Henri-Georges Clouzot, schepper van Le
Salaire de la Peur en van Les Diaboliques,
ertoe overging, Picasso tijdens diens werk
te filmen, lag het in de bedoeling, een
filmpje van enige honderden meters te ma
ken. Tijdens de opnamen echter werd hij
zo geboeid door zijn onderwerp, dat hij,
met instemming uitteraard van de produ
cent en van de schilder, besloot er een ge
wone lange film van te maken. Die is nu
op het internationaal filmfestival te Cannes
vertoond.
Behalve een film van Luciano Emmer
over Picasso, bestaat er een korte film,
die d'e Belg Paul Haesaerts een zestal jaren
geleden aan de werkmethode van Picasso
wijdde. Daarbij schilderde Picasso op glas,
dat voor de camera geplaatst was; nu doet
hij het op een soort U'.mwparant> papier.
Men ziet de werken dus als het ware aan
de achterkant ontstaan. De methode, van
het schilderen op doorschijnend papier is
technisch 'een verbetering van de eerste
methode, maar na Haesaerts werk kan men
door de wijze van werken van Clouzot niet
meer worden getroffen. Ook in andere op
zichten is de film van Clouzot niet geheel
geslaagd: zij werkt herhaaldelijk als een
serie lichtbeelden, zij geeft een ontwikke
ling in schokjes weer. Bovendien toont Pi
casso een serie staaltjes van „snelschilde-
ren", die enigszins doet denken aan ker
misvermaak, mede doordat Clouzot beel
den inlaste, waarin hij de schilder aan
maant to-t spoed: „Ik heb nog achttien
meter film in de camera, opschieten!" of:
„Je hebt nog twaalf sekonden!"
Intussen kan een film beter enige allure
hebben en -niet helemaal geslaagd zijn dan
dat zij zelfs geen serieuze poging doet, de
toeschouwers met iets belangrijks te con
fronteren. De film van Clouzot hééft allure.
Wie haar aandachtig volgt zal geboeid wor
den door menig detail. Bovendien rekent
zij grondig af met de legende, die me-n
veelal hoort van leken: „zo kan m'n zoon
tje van tien ook schilderen"; Picasso schil
dert wel „simpel" maar hij beheerst na
tuurlijk zijn vak volkomen en dat toont de
film duidelijk.
Italiaans succes
De voorzitter van de Tweede Kamer
fractie van de Volkspartij voor Vrijheid
en Democratie, prof. mr. P. J. Oud, heeft
in een verkiezingsbijeenkomst te Enschedé
onder meer gezegd, dat vóór de oorlog de
SDAP met de liberalen op het standpunt
stond van de geestelijke vrijheid.
Na de oorlog heeft de P.v.d.A. het con
fessionele front willen doorbreken. Om
haar aanhang in de rijen der katholieken
en protestants-christelijken te vergroten
heeft zij het op een accoordje gegooid met
het beginsel van de geestelijke vrijheid, zo
meende prof. Oud. Naar zijn mening was
dit onder meer gebleken bij de aanneming
van de Zondagswet en door de concessies,
die zijn gedaan bij de behandeling van het
onderwerp der lijkverbranding.
Prof. Oud keerde zich voorts tegen de
zogenaamde koude socialisatie, waardoor
de overheid een zeer sterke economische
macht krijgt, hetgeen betekent dat in feite
het ambtenarenapparaat die macht be
heerst. Prof. Oud zei, dat zijn partij ern
stige grieven heeft tegen het beleid van
minister Zijlstra. „Ons standpunt is een
rechtvaardige verdeling van de nationale
welvaart voor alle groepen in de maat
schappij, ook voor de zogenaamde vergeten
of verwaarloosde groepen. Voor deze laat
ste betekent iedere prijsstijging een ramp.
Als met de loonsverhoging de prijzen stij
gen, dan wordt daarvan de arbeider niet
beter, maar de vergeten groepen worden
er beslist slechter van", zo zei prof. Oud.
Zijn bezwaar tegen de loonpolitiek van de
regering was, dat dit een beleid is op korte
termijn. Met de huurpolitiek is men naar
de mening van prof. Oud volkomen vast
gelopen. De laatste loonronde noemde hij
in strijd met hét streven naar prijsstabili-
satie. „De laatste loonronde is voor het
publiek en voor de kiezers wel aardig
maar deze „ogenblikspolitiek is voor een
serieuze partij uit den boze", zo besloot
prof. Oud.
zijm korte vakantie op die wijze wil beste
den!
Cannes is in heftige beroering geweest
door de komst van Engelands „pin-up-
girl" nummer één, Diana Dors. Dat men
acteurs niet altijd naar het (in dit geval
nietszeggende, popperige) uiterlijk mag
oordelen, bewees Diana zonneklaar in de
eerste film, die Groot-Brittanoië in het
festival uitbracht: Yield to the Night
(Overgegeven aan de nacht). Zij speelt
daarin een ter dood veroordeelde vrouw en
zij doet het beklemmend: op haar gezicht,
aat ineens helemaal niet gladjes en poppe
rig meer is, leest men de emoties waaraan
de ongelukkige ten prooi is met een kracht
die diep ontroert. Onder regie van J. Lee
Thompson werd Yield to the Night, prach
tig van camerawerk en uitstekend van
beeldcompositie en montage, tot een over
tuigend pleidooi tegen de doodstraf, die
immers tegenwoordig in Engeland zozeer
punt yan. discussie uitmaakt. In de. voor
stelling waarin ik deze film zag, was het
publiek te zeer ontroerd om na afloop door
langdurig applaus van zijn bijval të getui
gen. Het feit, dat Diana zich ontpopt heeft
als een actrice van formaat, was het ge
sprek van de dag te Cannes.
Engeland heeft zich met deze film in een
goede positie geplaatst voor de strijd om
de festivalprijzen, die in de nacht van don
derdag op vrijdag beslist zal worden!
JAN KOOMEN
De rechtbank te Almelo heeft de 33-
jarige oud-politieman J. J. B. uit Enschedé
wegens een poging tot chantage veroor
deeld tot zes maanden gevangenisstraf.
Tegen hem was acht maanden geëist, om
dat hij een employé van een Enschedese
fabriek een brief had geschreven, waarin
hij deze vroeg een bedrag van 25.000,
te overhandigen, als deze niet wilde, dat
hem deelneming aan een brandstichting in
die fabriek „in de schoenen zou worden
geschoven." De geadresseerde wendde zich
echter tot de officier van Justitie te Almelo,
waardoor het bij een poging tot chantage
bleef.
ADVERTENTIE
'n Geschenk voor Moeder bij:
Grote Houtstraat 92
Telefoon 12160
Op een propaganda-avond te Oss van de
Partij van de Arbeid heeft de partijvoor
zitter, de heer E. Vermeer, de actie van de
Rotterdamse rechter mr. A. Dirkzwager,
die de bisschop van Rotterdam zijn kies
recht ontnomen wil zien, afgekeurd. De
heer Vermeer noemde de actie van mr.
Dirkzwager funest voor de samenwerking
van het Nederlandse volk. Zij drijft de
tegenstellingen te zeer op de spits, zo
zei hij.
Ook in 1955 zijn de uitkomsten van de Ne-
derlandsche Handel-Maatschappij in al
haar geledingen tevredenstellend geweest.
Dit geldt vooral voor Nederland en voor
het agentschap te New York. Het bankbe
drijf in Indonesië kon zich op bevredigen
de wijze handhaven. Van de exploitatiere
sultaten der cultuurondernemingen werden
ook ditmaal de nodige afschrijvingen en
reserveringen in aftrek gebracht. Het ver
heugt de directie dat zij in verband met
ontvangen transfers thans een bescheiden
bedrag als cultuurwinst in de verlies- en
winstrekening kan verantwoorden. De fi
nanciële positie van de eigen suikerbelan
gen maakte het mogelijk een wat grotere
aanplant in de grond te brengen.
De stijging van de onkosten is nog niet
tot staan gekomen, maar door de vermeer
dering van de inkomsten kon zij ruim
schoots worden opgevangen.
De directie merkt in haar jaarverlsag op
dat er aanleiding is de economische en po
litieke siutatie met een iets grotere reser
ve te bekijken dan in mei 1955.
Blijkens de winst- en verliesrekening zijn
de inkomsten uit provisie gestegen van
f 32.206.434 tot f 37.364.955 en" de inkoms
ten uit interest, wissels en effecten van
f 44.362.578 tot f 49.797.264, de baten uit
cultuurondernemingen beliepen f 483.547
(vorig jaar nihil). De kantooronkosten zijn
geslegen van f 38.311.675 tot f 42.175.113.
Het batig bedrijfsresultaat is f 22.704.347
(vorig jaar f 19.771.921). Na afschrijvingen
enz. resteert een winstsaldo van f 7.360.278
(vorig jaar f 7.223.766). Voorgesteld wordt
een dividend van vier percent (onveran
derd) op de preferente en tien percent
(onveranderd) op de gewone aandelen.
Het verslag bevat voorts mededelingen
over de gebieden overzee, waar de maat
schappij vestigingen of belangen heeft, te
weten Indonesië, Suriname, de Nederlandse
Antillen, de Maleise Federatie en Singapo
re, India, Pakistan, Birma, Hongkong, Ja
pan, Saoedi-Arabië, Kenya, Tanganyika,
Uganda, Libanon en Nieuw-Guinea.
Over Indonesië wordt onder meer gezegd
dat de economische positie, die in de eer
ste helft van het verslagjaar aanleiding
heeft gegeven tot grote bezorgdheid. De
beperking van de invoer kon niet verhin
deren, dat de deviezenpositie van het land
na een aanvankelijke verbetering weer
een sterke daling te zien gaf. In de perio
de van half april tot half juli verminderde
de deviezenvoorraad met ruim rp. 250 mil
joen. De inkomsten van de staat waren niet
bij machte de uitgaven te dekken en de
regering was genoodzaakt een voortdurend
en sterk beroep te doen op de Bank Indo
nesia. In de eerste zes maanden van 1955
nam het door de bank aan de regering ver
strekte voorschot met ruim rp. 1,5 miljard
toe tot bijna rp. 10 miljard. De hiermee ge
paard gaande uitbreiding van de geldcircu
latie, mede in aanmerking genomen de be
perking van de invoer, riep sterke infla
toire krachten in het leven.
De rechtbank te 's-Hertogenbosch heeft
de 30-jarige arbeidscontractant J. A. V.
V. uit Vught wegens verduistering van een
bedrag van vier- tot zevenduizend gulden
ten nadele van de administratie van het
Ambonezen-woonoord „Lunetten" te
Vught veroordeeld tot een gevangenisstraf
van negen maanden met aftrek van het
voorarrest. De officier van Jystitie had
een jaar geëist.
In deze zaak had zowel de officier als
de raadsman mr. P. B. M. de Sevaux uit
's-Hertogenbosch het departement van
Sociale Zaken in gebreke gesteld. Men zou
de man een te grote financiële verant
woordelijkheid hebben opgelegd, geen of
onvoldoende controle ter administratie uit
oefenen, de verdachte hebben onderbe
taald en daardoor naar het oordeel van
de officier, mr. M. J. Bruigom en van de
raadsman mede schuldig zijn aan het de
lict van verdachte.
De Raad voor de Scheepvaart te Am
sterdam heeft de aanvaring behandeld, die
zich op 8 februari op de Schelde bij Doel
heeft voorgedaan tussen het motorschip
„Van Linschoten''' en het binnenschip
„Johanna". Bij deze aanvaring zonk de
„Johahna'' OhMödeiiijk." Bë vier opvaren
den, de schipper N. uit Terneuzen en
diens zoon met vrouw en kind, konden
worden gered.
Op 8 februari had de „Van Linschoten"
Antwerpen verlaten. Op de Schelde haal
de het motorschip een Britse tanker in.
Tijdens het passeren haalde de Engelsman
enigszins naar stuurboord uit, waardoor
de „Van Linschoten" werd gedwongen ook
uit te wijken. Toen het motorschip de
tanker geheel was gepasseerd liet de ka
pitein weer bakboord sturen om zijn oude
koers te hervatten. Op dat ogenblik haal
de een binnenschip, de „Johanna", dat in
de richting van Antwerpen voer, maar
aan bakboord de rivier opstoomde, plotse
ling uit naar stuurboordzijde. Het motor
schip kon toen een aanvaring niet meer
voorkomen. De schipper van de „Johanna",
als betrokkene op de zitting van de raad
aanwezig, voerde aan dat hij door de stuur
boord manoeuvre van de „Van Linscho
ten" de indruk had gekregen dat het schip
niet meer naar zijn roer luisterde. Hij had
niet het risico willen lopen tussen het
motorschip en de wal bekneld te raken,
en daarom stuurboord gestuurd. Op een
vraag wat hij aan de bakboordzijde van
de rivier deed, terwijl toch stuurboord
zijde voor hem voorgeschreven vaarwater
was, antwoordde de schipper dat de bin
nenscheepvaart al jaren op deze speciale
plaats aan bakboord vaart. De hoofdin
specteur voor de Scheepvaart, de heer J.
Mëtz, vond de manoeuvre van de schipper
onbegrijpelijk en gevaarlijk. De kapitein
van de „Van Linschoten", de heer W. A.
E. D. uit Baarn had zijns inziens geheel
overeenkomstig de voorschriften gehan
deld. De raad voor de scheepvaart zal op
een nader te bepalen datum uitspraak doen.
De officier van Justitie bij de rechtbank
te Zwolle heeft zes maanden gevangenis
straf en drie jaar ontzegging van de rij
bevoegdheid geëist tegen de loodgieter A.
T. uit Putten, die op 10 augustus 1955 in
Putten een verkeersongeluk veroorzaakte
toen hij onder de invloed van sterke drank
was. Hij reed in een auto en had een zoon
tje op schoot, dat zat mee te sturen. Toen
de verdachte omkeek naar bekenden en
zijn aandacht van de weg liet afleiden,
maakte de auto plotseling een zwenking,
wellicht doordat het zoontje een ruk aan
het stuur gaf. De auto reed in op een groep
voetgangers. De heer E. F. A. Dieterich
werd geraakt en brak beide onderbenen.
Tengevolge van een complicatie moest later
een der benen worden geamputeerd. De
rechtbank zal over veertien dagen vonnis
wijzen.
Het bestuur van het Ambtenarencentrum
meent, dat de algemene salarisverhoging
die dit jaar zal worden ingevoerd op basis
van de voor het vrije bedrijf toegestane
loonmaatregelen, terugwerkende kracht
moet brijgen tot 1 januari 1956. Dit zou
moeten worden betaald onafhankelijk van
de datum, waarop overeenstemming over
de salarisverhoging wordt bereikt. Het be
stuur van het Ambtenarencentrum heeft
dit standpunt ter kennis gebracht van de
voorzitter der Centrale Commissie voor
Georgamieerd Overleg in Ambtenaren
zaken.
WENEN (United Press) Ernst Fischer,
een communistische afgevaardigde in het
Oostenrijkse parlement heeft een dringend
beroep op communistisch Hongarije ge
daan om het ijzeren gordijn op te lichten.
In een artikel op de voorpagina van het
communistische partij-orgaan „Volksstim-
me" noemde Fischer de prikkeldraadver
sperringen en mijnenvelden langs de Hon
gaarse grenzen een „overblijfsel van de
koude oorlog", dat als een „schaduw op de
Oostenrijks-Hongaarse betrekkingen rust".
q,Deze .versperringen moeten verdwijnen",
aldus Fischer. Nog nooit heeft de kleine
communistische partij van Oostenrijk cri
tiek geoefend op het bestaan van een nie
mandsland waar meer dan 500 vluchtelin
gen de dood hebben gevonden.
Volgens Fischer „is het niet waar, dat
Oostenrijks oostelijke buren vijanden zijn".
„Het verschil in politiek stelsel mag geen
obstakel zijn voor goede nabuurbetrekkin
gen. Het bestaan van het ijzeren gordijn
heeft het Westen altijd reden gegeven om
te spreken van „Oostenrijk, dat wordt be
dreigd door de Hongaarse volksdemocra
tie". „Wij communisten menen, dat onze
nauwe vriendschappelijke betrekkingen
met onze buren niet gehinderd mogen
worden", zei Fischer die tenslotte als zijn
overtuiging uitsprak, dat Hongarije „de
wens van de vreedzame Oostenrijkse be
volking om afschaffing van de met prikkel
draad omringde grenszone zal begrijpen".
WOENSDAG 9 MEI
Minerva: „Canaris, de man die alles wist".
14 jaar, 8.15 uur. Palace: „Never too young",
7 en 9.15 uur. Luxor: „De hel van Parijs", 14
jaar, 7 en 9.15 uur. Studio: „Phffft", 18 jaar,
7 en 9.15 uur. Lido: „My sister Eileen", alle
leeft., 7 en 9.15 uur. Roxy: „Captain Horatio
Hornblower", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Rem
brandt: „Die drei von der Tankstelle", 7 en
9.15 uur. Frans Hals: „Jungle Jim en de
zwarte duivel", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans
Halsmuseum: avondopenstelling, 8.30 tot
10.30 uur, met oude muziek. Vishal: Mario
nettentheater van Feike Boschma, 8.30 uur.
Kindervoorstelling om 14.30 uur. Openlucht
theater, Bloemendaal: Tentoonstelling wer
ken van in Bloemendaal wonende beeldende
kunstenaars.
DONDERDAG 10 MEI
Minerva: „Modem Times", alle leeft., 2,
4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Never too
young", 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „De hel
van Parijs", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Studio: „Phffft", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Lido: „My sister Eileen", alle leeft., 2, 4.15,
7 en 9.15 uur. Roxy: „Captain Horatio Horn-
blower", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Rem
brandt: „Die drei von der Tankstelle", 2, 4.15,
7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Jungle Jim en de
zwarte duivel", 18 jaar,, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Frans Halsmuseum: avondopenstelling, 8.30
tot 10.30 uur, met oude muziek. Vishal: Ma
rionettentheater van FeikBoschma, 8.30
uur. Openluchttheater, Bloemendaal: Ten
toonstelling werken van in Bloemendaal
wonende beeldende kunstenaars. Stads
schouwburg: 8 uur, Het Rotterdams Toneel
met „Het eeuwig misverstand". Concertge
bouw: 8 uur, De Schouwspelers met „De
witte non".
VRIJDAG II MEI
Palace: 1013.30 uur, Doorlopende voor
stelling van „Het sprookje van Monaco".
„Nacht der verschrikking", 14 jaar, 2, 4.15,
7 en 9.15 uur. Luxor: „Don Camillo contre
Peppone", alle leeft., 2, 7 en 9.15 uur. Studio:
„Het huwelijksfeest van prins Rainier en
Grace Kelly", 4.15 en 5.15 uur. „Lady Chat-
terley's minnaar", 18 jaar, 2.15, 7 en 9.15 uur.
Lido „Het huwelijksfeest van prins Ranier
en Grace Kelly", 10.30, 11.30 en 12.30 uur.
„Nachtdienst Vrouwenpolitie", 18 j., 2, 4.15, 7
en 9.15 u. Roxy: „Strange lady in town", 14
jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Dam-
busters", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans
Hals: „Ontspoorde vrouwen", 18 jaar, 2.30, 7
en 9.15 uur. Frans Halsmuseum: avondopen
stelling, 8.30 tot 10.30 uur, met oude muziek.
Vishal: Marionettentheater van Feike Bosch
ma, 8.30 uur. Openluchttheater, Bloemendaal:
Tentoonstelling werken van in Bloemendaal
wonende beeldende kunstenaars. Minerva:
8.15 uur: Een vrolijk mei-programma met
Snip en Snap.
De mutaties op de verkorte balans van
de Nederiandsche Bank per 7 mei zijn van
minder grote omvang dan de vorige week.
In de eerste plaats springt het in het oog
dat de chartale geldhoeveellheid, die de vo
rige week met ƒ4.106 miljoen een na-oor-
logs hoogtepunt had bereikt, met 80 mil
joen is verminderd tot 4.026 miljoen. Dit
geld is ten goede gekomen aan de schatkist
en de banken. Het saldo van het rijk ver
meerderde met 75 miljoen tot 251 mil
joen. Het tegoed van de handelsbanken
kwam van 426 miljoen op 465 miljoen.
Tevens zijn d'e banken er in geslaagd deze
week een gedeelte van de door de Centrale
Bank verstrekte voorschotten af te lossen.
De desbetreffende post daalde hierdoor
met ruiim 20 miljoen tot 63 miljoen. Op
de geldmarkt is de situatie intussen ruimer
geworden. Daggeld is sinds kort zelfs over
vloedig beschikbaar. De rente bedraagt nog
steeds VA percent, doch in geldkringen
houdt men rekening met een verlaging in
de naaste toekomst.
De deviezenvoorraad is wederom een
kleinigheid verminderd, namelijk met ruim
9 miljoen tot 1.282 miljoen. Dit is voor
namelijk het gevolg van een vergroting
van Nederlands schatkistpapier, waarin
guldenssaldo's voortvloeiende uit betaling-
akkoorden zijn belegd, dat van 126,5 mil-
ioen s'eeg tot 160,7 miljoen. Naar bekend
i-s dit geen verplichting van de bank. De
overige pesten die onze netto deviezen-
eserve bepalen geven over het algemeen
een stijging te zien. De goudvoorraad bleef
Heze week gehandhaafd op 3.322 miljoen.
Goud en deviezen tezamen belopen dus
4.604 miljoen tegen 4.613 miljoen de
vorige week. Van de overige mutaties valt
nog op een vermindering van andere sal
do's credit met ƒ31 miljoen tot ƒ81,7 mil
joen. Waarschijnlijk is dit bedrag overge
boekt ten gunste van het rijk of de handels
banken.
Een andere film van allure, die vrijwel
geheel geslaagd mag worden genoemd, was
II Ferroviere (De spoorman) van de Ita
liaanse regisseur Pietro Germi en met hem
zelf in de titelrol, gemaakt in de stijl van
het zogenaamde neo-realisme dat poëzie
geenszins uitsluit, een film over gewone
mensen in het gewone leven, gespeeld met
niet-beroepsacteurs. Met diit werk over het
leven van een machinist die de wijn iets
te hoog schat weet Germi zijn publiek te
boeien en te ontroeren: hij bespeelt het in
gewikkelde klavier van de menselijke zie!
met een schijnbaar gemak dat een zeer
groot vakmanschap verraadt.
Vakmanschap was er natuurlijk ook m
het nieuwste werk van Hitchcock, diie
weer sterke spanningen oproept in deze in
Noordafrika en Lon/den spelende en daar
opgekomen film, The Man who knew too
much (De man die teveel wist). De Ame
rikanen brengen graag Hitchcocks uit in
festivals en diat is begrijpelijk, want ze zijn
altijd commercieel belangrijk en artistiek
zoal geen meesterwerken dan toch aan
trekkelijk. Deze nieuwe film maakt geen
uitzondering op die regel.
Oskar Werner als Mozart
Nu Duitsland zijn enige speelfilm, Him-
mel ohne Sterne (Hemel zonder sterren)
geweigerd zag, waarover heel wat te doen
is geweest, en nu Zwitserland in het ge
heel niet deelneemt, moe-t een Oostenrijkse
speelfilm de eer van de Duitssspekende
landien te Cannes hooghouden. Mozart, van
regisseur Karl Hartl, een werk met een
sterk documentaire inslag, kan men als
geheel geenszins een meesterwerk noemen,
maar die kleuren zijn zeer fraai toegepast
en d'e titelrol wordt heel knap vertolkt door
de jonge acteur Oskar Werner, een der
sterren van het befaamde Weense Burg
theater.
Oska.r Werner vertelde mij, dat hij tegen
het midden van mei korte tijd in Nederland
zal vertoeven om er de bloembollen en een
aantal musea te gaan zien, speciaal die in
de drie grote steden, voorts te Leiden,
Utrecht en De Hoge Veluwe. Werken komt
hij niet in Nederland; hij maakt er dan
echt een uitstapje van. Het tekent deze
zeer serieus werkende kunstenaar, die een
hoge opvatting van zijn taak heeft, dat hij