Uitgaan in Haarlem
Een standbeeld voor een jongen
r
WESTCLOX
Vijftig jaar geleden
Blijf meester
Van dag tot dag
Opening van zaken
Publiciteit
Bolsjoi-Ballet komt
ook in Parijs
^"Hoe is het ontstaan?^
altijd op tijd
3
Eerste voorstelling
voor Landjuweel
Dit woord: MOED
Kerkelijk Nieuws
ar elfstartende
Tweeledige expositie in
Haags Gemeentemuseum
f0"i V.
WANNEER U VEERTIG BENT....
Uit Haarlems Dagblad
van 19 oktober 1906
VRIJDAG 19 OKTOBER 1956
Wanneer in de pers omtrent hoogst be
langrijke aangelegenheden één of meer
publikaties verschijnen, die kennelijk door
giftige influisteringen zijn bevorderd, en
wanneer er dan een onderzoek zou worden
ingesteld naar de oorsprong van dergelijke
publikaties, ligt het voor de hand, dat de
resultaten van dat onderzoek ook openbaar
zullen worden gemaakt.
Dat is in het algemeen genomen toch
zeker wenselijk. Deze opmerkingen maken
wij naar aanleiding van het gisteren in ons
blad verschenen bericht over een onderzoek
dat zou worden ingesteld naar de omstan
digheden, welke hebben geleid tot de
recente publikaties in een Engels zondags
blad over de kwestie Soestdijk. Uit dat be
richt zou men verder nog kunnen opmaken
dat het niet in de bedoeling zou liggen om
de resultaten van dit onderzoek openbaar
te maken. Slechts de ministerraad, zo
heette het verder, zou hierover worden in
gelicht.
Het valt nauwelijks aan te nemen, dat de
ministerraad uiteindelijk dit standpunt zou
willen of kunnen handhaven. Ook daar zal
men toch langzamerhand wel moeten zijn
gaan bemerken dat er, terecht, heel wat
ontstemming heerst over een nodeloze ge
heimzinnigheid en ten dele verkeerde voor
lichting omtrent allerlei aangelegenheden
in verband met de kwestie, die nu weer
door het Engelse zondagsblad is behandeld.
Trouwens, met stelligheid meent men in
parlementaire en politieke kringein in Den
Haag te kunnen verwachten, dat in het
komende Kamerdebat naar aanleiding van
de regeringsverklaring en de kabinetsfor
matie ook wel een en ander te berde zal
worden gebracht over de kwestie, die meer
en meer ons volk zozeer is gaan beroeren.
Er bestaat een goede kans dat er bij de
regering op zal warden aangedrongen zo
veel als maar kan voor opening van zaken
zorg te dragen; dit uiteraard met inacht
neming van de tact die ook in dit geval
vereist is.
Een triest verhaal bereikt ons via United
Press. Een verhaal over een heldhaftig
man, die thans zwaar gebukt onder de
gevolgen van zijn herodiek in een cel zit
opgesloten. Het betreft een sergeant van
de Amerikaanse mariniers, die van presi
dent Eisenhower de „Congressional Medal"
ontving voor buitengewone moed, tijdens
gevechten in Korea betoond.
De sergeant werd na zijn onderscheiding
door het korps als „uithangbord" gebruikt
en op wel zeer duidelijk Amerikaanse ma
nier. Publiciteit is in de Nieuwe Wereld
nog steeds een tikje belangrijker en essen
tiëler dan bij ons. Een man die iets buiten
gewoons verricht heeft, of iets buitenge
woon geks, kan rekenen op de fanatieke
bewondering van slafelijke menigten, die
zich vergapen en verdromen aan de sen
satie van het geval. Blijkbaar maakt deze
fanatieke sensatielust zich evenzeer van
het leger meester. Want de heldhaftige ser
geant heeft sinds zijn decoratie geen rustig
uur meer gekend. En toen een officier hem
dezer dagen in het bijzijn van een groep
soldaten betitelde met „onze held", sloeg
onze held erop los en pleegde hij insubordi
natie op het aangezicht van de officier.
Waarmee hij al zijn opgekropte woede
luchtte, die de dwaze verering en het
publiciteitsgesol bij hem hadden opgewekt.
Hij zit nu in de cel zonder sergeants
strepen, maar wel met de zozeer verlangde
rust om zich heen. Wellicht vindt hij het
nog niet zo'n slechte ruil. Er zijn mensen
voor hun leven malende geworden van
de dwaze verering, die stompzinnige mas
sa's zonder ophouden in de meest opdrin
gerige en irriterende vorm aan hen ken
baar maakten. Het ware heldendom leeft
liever in het verborgene, desnoods in de
cel. Mensen die grote prestaties verrichten
or> welk gebied ook moeten vaak
lijdelijk de onzinnige dwaasheid der massa'
verering ondergaan, doch zij scheppen er
zelden behagen in. We denken hierbij aan
een der groten van het witte doek, Greta
Gustavsson, die als de „Sfinx Garbo" de
publiciteit altijd heeft getracht te ont
vluchten, doch daar, blijkens haar gedra
gingen, een soort schuwheidscomplex van
heeft overgehouden.
De grote vraag is, hoe de krijgsraad het
geval van de sergeant zal beschouwen. Het
afranselen van meerderen is een niet ge
ring vergrijp, zelfs voor een held. Het ge
brek aan tact van deze meerdere is daarbij
wellicht niet zwaar genoeg om de schaal te
doen overslaan in het voordeel van de man,
die zijn woede tegen de domme heldenver
ering niet langer kon beheersen toen hij
zelf er het lijdend voorwerp van werd
De directeur van het Bolsjoi-Ballet uit
Moskou, professor Michael Tsjoelaki, heeft
tijdens een persconferentie in Londen mee
gedeeld dat het gezelschap ook een reeks
voorstellingen in de Parijse Opera zal
geven. Er zijn nog geen data vastgesteld.
Volgens deze zegsman zou reeds bij het
bezoek van Mollet aan Moskou in prin
cipe daartoe zijn besloten. Men zal zich
herinneren, dat deze Russische groep reeds
eerder in Parijs was, namelijk in het voor
jaar van 1954, toen het optreden door de
gebeurtenissen in Indochina niet doorging.
Voorts zijn er „onofficiële" besprekingen
over gastvoorstellingen in de Verenigde
Staten gaande.
Het Sadler's Wells Ballet zal op 11 no
vember met twee Constellations naar Rus
land vertrekken. Het repertoire voor het
bezoek van dit Engelse gezelschap aan
Moskou omvat dertien balletten, waar
onder „Het Zwanenmeer" en „De Vuur
vogel" uit het internationale en „Check
mate" en „The Rake's Progress" uit het
eigen repertoire.
De eerste voorstelling in het kader van
het Landjuweel is donderdagavond in de
stadsschouwburg van Haarlem gegeven. De
Rotterdamse Declamatie Club „Mutua
Amicitia" trad daar aan met Arthur Miller
„All my sons". De regie was in handen van
Richard Flink. Zoals bekend zullen wij ons
onthouden van een beoordeling der spel-
prestaties, dit overlatend aan de jury, be
staande uit Elise Hoomans, Karl Guttmann
en Arend Hauer.
Deze eerste opvoering voor het Landju
weel kreeg officieel cachet door de toe
spraken, welke haar voorafgingen. De
wethouder van kunstzaken der gemeente
Haarlem, tevens voorzitter van het comité
tot herdenking van Pieter Langendijk, de
heer D. A. J. Geluk verscheen namelijk
voor het doek om de voorzitter van de let
terlievende vereniging „J. J. Cremer",
welke vereniging als gastvrouwe fungeer
de, te danken voor de bereidwilligheid drie
avonden af te staan voor gastvoorstellin
gen der aan het Landjuweel deelnemende
verenigingen. De heer Geluk betrok in die
dank ook de andere Haarlemse vereni
gingen, welke op deze wijze een vlotte or
ganisatie hebben mogelijk gemaakt. Na
tuurlijk liet hij niet na „Cremer" geluk te
wensen met het jubileum, dat de vereni
ging gaat vieren: het 75-jarig bestaan. Mr.
J. A. P. C. Ten Bokkel, president van de
gevierde letterlievende vereniging, beant
woordde déze gelukwens met een compli
ment aan het gemeentebestuur van Haar
lem, dat het amateurtoneel zo'n warm hart
toedraagt, getuige het feit, dat aan de Lan-
gendijk-herdenking een toneelfestival in
de vorm van een Landjuweel is verbonden.
Hij drukte vervolgens de voorzitter der
Rotterdamse Club de verzekering op het
hart, dat hij een aandachtig auditorium
zou vinden, aan welke geruststelling de
zaal de bevestiging verbond van een sterk
meeleven met wat op het toneel werd ge
boden. Zo kreeg de eerste vertoning voor
het Landjuweel een sfeerrijke en zinvollle
entourage.
ADVERTENTIE
over Uw zenuwen. Neem
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Zij schenken de rust tot herstel
WAT MIJN HARPT WAAKT 15
ADVERTENTIE
Moed is een oud Germaans woord dat
vroeger een veel wijdere betekenis had
dan thanis. Men verstond er elke ge
moedsbeweging onder en het woord:
stemming geeft het daas het beste weer.
In zegswijzen als: het was mij bang te
moede en: in arren moede is die oude
betekenis bewaard gebleven. Ook in de
zin van: verbolgenheid, drift, woede
kwam het woord voor. Men zeide bij
voorbeeld: zijn moed aan iemand1 koe
len. Dat men onder: hoge moed, hoog
moed, trots verstond, is duidelijk.
Thans is de gewone betekenis: onver
schrokkenheid. Men spreekt van: moed
scheppen, moed houden, de moed op
geven, verliezen of laten zakken, moed
geven of inspreken, de moed benemen
enz.
Ned. Herv. Kerk
Aangenomen naar Dorkwerd en Wierum
(Gr.): P. W. Martijn, vic. te Joure; naar
Anna Paulowna (toez.): J. Korpershoek,
vic. te Overschie, die bedankte voor IJzen-
dijke.
Evang. Luth. Kerk
Aangenomen naar Ede: A. Burghoorn te
Edam.
TONEEL EN DANS
Vrijdag 19 oktober, Stadsschouwburg, 10.30
en 14.30 uur: De „Jonge Comedie" geeft
voor de lagere scholen twee opvoeringen
van „Keerlen Ontwaek". Dit spel rond
Floris de Vijfde werd geschreven door
Cees Pijpers, de regie is van Jan Grefe. Tot
de optredenden behoren Ellen Durieux,
Erna Luteyn, Marja Brugman, Leo Verwey,
Harry Emmeloo, Hans Bollandt en Wim
Wagter.
Zaterdag 20 oktober, Stadsschouwburg, 19.30
uur: De Nederlandse Comedie speelt
„Ivanov" van Anton P. Tsjechov onder
regie van prof. Pjotr Sjarov in een verta
ling van Charles B. Timmer. In dit stuk
spelen achttien acteurs en actrices. De
voornaamste rollen worden vertolkt door
Johan Fiolet, Han Bentz van den Berg,
Sigrid Koetse, Lous Hensen, Mimi Boes-
nach, Paul Huf en Henk Rigters.
Zaterdag 20 oktober, Concertgebouw, 20 uur:
Het toneelgezelschap „Johan Kaart" speelt
voor de federatie Haarlem van de P. v. d.
A. het blijspel „Potasch en Perlemoer met
vakantie". De voorstelling is besloten.
Zaterdag 20 oktober, Minervatheater. 20.45
uur: Televisie-uitzending door de K.R.O.
van het eerste Krocodilprogramma in dit
seizoen. Medewerkenden aan het program
ma zijn Moris en Mitch, Robert Ripa, No-
berte, The Nelson Brothers, Wim Lier en
Lies van Altena. Muzikale begeleiding
wordt verzorgd door het K.R.O.-orkest
„Cascade" onder leiding van Johnny Om-
bach. In dit programma wordt tevens het
televisiespel „Kwist wel, kwast niet" op
genomen.
Zondag 21 oktober, Concertgebouw, 20 uur:
Het toneelgezelschap „Johan Kaart" speelt
voor de federatie Haarlem van de P. v. d.
A. „Potasch en Perlemoer" met vakantie.
Met Johan Kaart en Johan Boskamp in de
titelrollen.
Zondag 21 oktober, Stadsschouwburg, 19.30
uur: De Nederlandse Comedie geeft een
tweede voorstelling van „Ivanov", van
Tsjechov (zie zaterdag).
Maandag 22 oktober, Stadsschouwburg, 20
uur: Het toneelgezelschap „Johan Kaart"
geeft een voorstelling van het blijspel „De
vier Mullers".
Donderdag 25 oktober, Stadsschouwburg,
ADVERTENTIE
10.30 en 14.30 uur: De „Jonge Comedie"
geeft voor de lagere scholen twee voor
stellingen van „Keerlen Ontwaeck". (zie
Vrijdag).
Vrijdag 26 oktober, Stadsschouwburg, 20 uur:
De toneelgroep „Puck" geeft een voor
stelling van „Cycloon 3 antwoordt niet".
Deze voorstelling geschiedt onder auspi
ciën van „Geloof en Wetenschap" en is
besloten (zie: Geloof en Wetenschap).
Woensdag 24 oktober, Minervatheater, 20.15
uur: Voor de Heemsteedse Kunstkring
treedt op Charlotte Kohier met „Het Bal"
van Irene Nemirovsky in de vertaling van
J. W. F. Werumeus Buning.
MUZIEK
Vrijdag 19 oktober. Concertgebouw, 20 uur:
Het N. Ph. O. geeft een concert voor de
schooljeugd. Gespeeld zal worden „Pré
lude du déluge" van Camille Saint Saëns,
de „Variations symphoniques" van César
Franck (met Willem Andriessen als solist)
en de ouverture „Le roi d' Ys" van Eduard
Lalo. Het concert staat onder leiding van
Marinus Adam. Deze geeft ook een toe
lichting.
Zondag 21 oktober, Linnaeushof, 15 uur: De
muziekkapel De Alpenjagers treedt op als
Tyrolerkapel en als de boerenkapel „De
Hooischelf".
Maandag 22 oktober. Grote Kerk, 15.3016.30
uur: Beiaardbespeling door Arie Peters.
Maandag 22 oktober. Concertgebouw, 20 uur:
De Poolse pianist Jan Smeterling geeft
een recital. Het programma vermeldt wer
ken van Chopin, waaronder enkele balla
des, de Sonate opus 58 en het Scherzo nr. 1.
Dit is het eerste concert in de meester-
serie.
Maandag 22 oktober, Concertgebouw, 20 uur:
T-r gelegenheid van het honderdjarig be
staan van de vereniging „Weten en Wer
ken" in Haarlem wordt een feestavond
gegeven, aangeboden door het gemeente
bestuur van Haarlem. Aan deze avond zul
len medewerken de organist Albert de
Klerk, de sopraan Corry Bijster en de
Koninklijke Liedertafel „Zang en Vriend
schap".
Dinsdag 23 oktober, Concertgebouw, 19.30
uur: De heer Paul Chr. van Westering
houdt een inleiding bij het concert, dat
door het N. Ph. O. wordt gegeven.
Dinsdag 23 ktober, Concertgebouw, 20.15
uur: Het N. Ph. O. geeft onder leiding van
Marinus Adam een uitvoering van de
Symfonie van Ditter von Dittershoff, het
Vioolconcert in e van Joh. Seb. Bach, een
fantasie voor viool en orkest van Suk en
„Uit bossen en beemden van Bohemen"
van Smetana. Solist 'is de violist Ricardo
Odnoposoff.
Woensdag 24 oktober. Stadsschouwburg, 20
uur: Het nieuwe operagezelschap „Forum"
geeft een uitvoering van „De Parelvissers"
van Bizet. Dirigent is Gustav Fülleborn.
De regie heeft Paul Pella. Medewerkenden
De Jacob Marissitichting zal met mede
werking van de Haagse dienst voor Schone
Kunsten van 14 december tot 27 januari in
het Gemeentemuseum te Den Haag 'een
tentoonstelling houden van werk van Paul
Citroen. Het is de bedoeling van de stich
ting om Haagse kunstenaars in de gele
genheid te stellen in het Gemeentemuseum
te exposeren. Een daartoe samengestelde
jury heeft de keus voor deze eerste ten
toonstelling laten vallen op het tekenwerk
van Paul Citroen. Tegelijk met deze ten
toonstelling zal een expositie worden ge
houden van werk van de Amerikaanse
tograaf Peter Fink.
ge- l r'
Op een pleintje in de Bair-
ro Alto de hoge wijk van
Lissabon staat een monu
ment. Het is een wit stenen
zuil, waarin een ronde bron
zen placque is aangebracht.
De beeltenis van Eduardo
Coelho, fundador do Diario
de Noticias, 18351889, is in
de steen uitgehouwen en we
begrijpen hieruit, dat hij in
zijn tijd de thans grootste
krant van Portugal, de Dia
rio de Noticias, heeft opge
richt. Dit dagblad, dat per
week zeker veertig pagina's
meer geeft dan welke Neder
landse krant ook. is de
spreekbuis van de regering
en daarom zal men er tever
geefs in zoeken naar de ver
melding: Este numero foi
visado pela Comisao de Cen-
sura, dit nummer is door de
censuurcommissie nageke
ken. Dat regeltje, een beetje
weggestopt, maar alleen al
door zijn aanwezigheid een
doorn in het oog van de
rechtgeaarde journalist, vindt
men wel op de voorpagina
van de Diario de Lisboa, dat
de naam heeft een zekere op
positie te voeren en in het
verleden nogal eens op de fi
guurlijke vingers is getikt.
Eduardo Coelho, een man
met waardige bakkebaardjes,
ziet er zeer ernstig uit, maar
hij kijkt niet onwelwillend.
Hij heeft in het leven iets
bereikt, waarop hij trots kan
zijn en niemand zal hem dan
ook zijn monument misgun
nen. Daar hij en profile is
afgebeeld, mist zijn blik de
gene, die er veel toe heeft
begedragen zijn kramt groot
te maken. Enkele meters
voor hem staat op een apart
voetstukje het levensgrote
beeld van de Portugese kran
tenjongen in volle actie. Hij
heeft haast, zoals gewoon
lijk: zijn blote linkervoet
rust op de piëdestal, zijn
rechter is van de grond. In
zijn linkerhand draagt hij
enkele losse kranten; de
zware tas met de voorraad
heeft hij rechts stevig om
klemd. Hij zou met zijn half
lange nauwe broek en aan
de hals open buis zó uit het
leven van nu kunnen zijn ge
stapt.
Het dagelijks bestaan 'is
vaak schrijnend hard voor
de bewoners van zuidelijke
landen. Portugal maakt daar
op geen uitzondering, ook al
valt niet te ontkennen, dat
vooral na de tweede wereld
oorlog grote verbeteringen
tot stand zijn gekomen. Maar
Lissabon loopt nog vol klei
ne jongetjes, die tot het mid
dernachtelijk uur de terras
sen en café's afstropen. Zij
verkopen kranten en tijd
schriften of maken met roe
rende ijver van stoffige en
besmeurde schoenen blinken
de spiegels. En een van deze
knaapjes staat in brons voor
de deftige Eduardo Coelho.
Hij hoort er volledig bij,
daarvan getuigt het keurige
hekje, dat het hele monu
ment omsluit.
Ik heb er lang bij stilge
staan, getroffen door de
fijngevoeligheid van deze
hulde. Plichtsgetrouw no
teerde ik de gegevens van
de man, die als eerste in de
directeurskamer van de Dia
rio de Noticias heeft geze
ten, maar als ik tevens geen
foto van de placque had ge
maakt, zou ik zijn gezicht al
lang vergeten zijn. De kran
tenjongen ken ik voor altijd.
Ik heb hem immers bezig
gezien, die avond toen ik na
een goed diner een kopje
koffie dronk op een terrasje
aan het plein Restoradores
Het is het uur, dat de
theaters uitgaan en het ge
goede deel van Lissabon
zich naar de nachtclubs be
geeft. Het parkeerterrein in
het midden van het plein is
stampvol. Ettelijke tramlij
nen komen hier samen en
elke minuut spuwt een gil
lend door de bochten schu
rende wagen tientallen men
sen in het centrum uit. Ik
let niet op de elegante da
mes, die op naaldhakjes
voorttrippelen in een japon
van Balanciaga of De Gi-
venchy, omdat ik geboeid de
verrichtingen gadesla van
een krantenjongen. Hij zal
niet ouder dan elf, twaalf
jaar zijn en is klein van|
stuk, zelfs als ik erbij in aan
merking neem, dat dit deel
van de Lissabonse bevolking
door chronische ondervoe
ding geen kans krijgt flink
uit de kluiten te schieten.
Wanneer een tram volgela
den vertrekt, slingert hij
zich, een flink pak kranten
onder de arm, handig op het
achterbalkon, loopt de wa
gen door in de poging zijn
lectuur te slijten en springt
er van het voorbalkon weer
af. De snelheid is dan al aan
zienlijk geworden. Een ge
vaarlijk bedrijf, dat boven
dien weinig lonend blijkt te
zijn.
Intussen vergeet hij het
terras niet. Af en toe rent
hij, tussen het afwerken van
twee trams door, gejaagd
langs de stoeltjes en duwt
de koffieslurpers een avond
blad onder de neus. Bij mij
blijft hij wat langer staan.
Zijn onfeilbare blik heeft
de vreemdeling ontdekt
misschien een rijke Ameri
cano?
„Een mooi tijdschrift, ex-
cellencia?" vraagt hij. Hij
grijnst en zijn witte tanden
blikkeren in zijn groezelig
gezicht.
Ik schud mijn hoofd, maar
net niet definitief genoeg. De
kleine psycholoog loopt door,
want de volgende tram zet
zich al in beweging. Uit zijn
laatste blik kan ik echter op
maken, dat ik nog lang niet
van hem af ben.
Ik denk: waar slaapt hij
vannacht? Heeft hij vandaag
voldoende verdiend voor een
paar droge broodjes en een
bord vissoep? Wordt hij
straks, doodmoe, door een
liefdevolle moeder toege
dekt?
Vier, vijf trams komen en
gaan. Hij wipt erop, springt
eraf: nota bene met zijn rug
naar de rijrichting! Daar
draaft hij weer op me af.
„Koop toch een tijdschrift
van me, excellencia", vleit
hij. Langs zijn mondhoeken
lopen de groeven van de
ontbering. Als hij even op
zij kijkt, vormt zijn oogwit
twee lichte plekjes in zijn
gebruinde kop.
Natuurlijk koop ik het
blad met de schreeuwend-
bonte plaatjes had u me
soms voor standvastiger ge
houden? Ik geef hem een
escudo fooi: dertien en drie-
tiende cent in Hollands geld.
„Muito, muito obrigado.
excellencia", zegt hij en hij
maakt er een buiging bij.
En hij lacht, om al zijn ha
gelwitte tanden heen.
Een meisje gaat heupwie
gend langs. Haar mascara
ogen taxeren mijn maat
schappelijke houding. Ik
kijk langs haar heen. Mijn
jonge vriend staat alweer op
een achterbalkon, waar nie
mand hem ziet. Hij stelt zijn
leven in de waagschaal voor
enkele centavos. Het meisje
draagt een nylon blouse. Hij
is in lompen gekleed. Het
geeft me een onuitsprekelij
ke voldoening te bedenken,
dat voor hem in de Bairro
Alto een standbeeld staat.
J. J. F. Remming
zijn. Cora van Doesburg, Bert Bijnen, Jan
Duiveman en Johan van Haagen.
Woensdag 24 oktober, Concertgebouw, 19.30
uur: De Haarlemse Bond van Muziekver
enigingen geeft een „Bonds-prestatie-con-
cert" waaraan wordt medegewerkt door
het harmonieorkest „Crescendo" uit
Spaarndam en het gelijknamige harmonie
orkest in Haarlem, de kunstkring „Apollo"
uit Haarlem, de r.-k. harmonie „St. Bavo"
en het harmonieorkest „Haarlem".
Donderdag 25 oktober, Concertgebouw, 20
uur: De organist Albert de Klerk geeft een
concert. Het programma vermeldt een
fantasie en een partita van Joh. Seb. Bach,
een preludium van Felix Mendelssohn
Bartholdy, de Pastorale opus 19 van César
Franck en de Sonata Eroïca van Joseph
Jongen
VOLKUNIVERSITEIT
Vrijdag 19 en 26 oktober, 20 uur: Dr. A. L.
Constandse spreekt in het Minerva Theater
over „De toekomst van Europa".
Maandag 22 oktober, 20 uur: Ds. W. G. Over-
bosch houdt een voordracht over „Ver
houding tussen godsdienst en kunst" in het
Frans Halsmuseum.
Maandag 22 oktober, 20 uur: De heer L.
Postma geeft zijn vierde voordracht in een
boetseercursus van zes voordrachten, uit
sluitend bestemd voor ingeschreven leden
van de V. U. De voordrachten worden ge
geven in het Coornhert-lyceum.
Woensdag 24 oktober, 20 uur: De heer P. J.
F. Dupuis spreekt in het Frans Halsmu
seum over „Enkele medische problemen
rond het huwelijk".
Woensdag 24 oktober, 19.30 uur: De heer K.
Schuitema geeft in het Frans Halsmuseum
zijn tweede voordracht in een serie van
tien lessen getiteld „Spreken in het open
baar".
Donderdag 25 oktober, 20 uur: In het Frans
Halsmuseum spreekt prof. dr. L. v. d. Pijl
over „Nieuwe visies op de plantenwereld".
GELOOF EN WETENSCHAP
Vrijdag 19 oktober. Stadsschouwburg, 20 uur:
Optreden van de voordrachtkunstenares
Georgette Hagedoorn en de pianist Pierre
Verdonck met een internationaal program
ma van chansons.
Vr-'idag 26 oktober, Stadsschouwburg. 20 uur:
Toneélgroeop „Puck" geeft een voorstel
ling van „Cycloon 3 antwoordt niet" van
Jules Roy in vertaling van W. van Vee-
nendaal Regie: Cas Baas. Optredenden zijn
Guus Verstraete, Cas Baas, Egbert van Pa
ridon, Wim van den Heuvel, Jan Grefe,
Tine de Vries en Karin Haage.
Maandag 22 oktober, 20 uur: In de cursus
„Tussen Nijldelta en Rode Zee, slepers en
baggers op de zeven zeeën" wordt in de
Kroonzaal van Brinkmann een documen
taire vertoond met lichtbeelden in kleuren.
Cursusleider is de schrijver-cineast Anton
de Leeuw.
TENTOONSTELLINGEN
Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend
donderdags van 1012.30 uur en van
13.30—17 uur en zondags van 1417 uur.
Frans Halsmuseum: Nieuwe opstelling van
de regentenstukken van Frans Hals, expo
sitie van poppenhuis anno 1750 met in
ventaris. Het museum is geopend op werk
dagen van 1016 uur dagelijks en zondags
van 1316 uur.
Teylermuseum: Schilderijen uit de negen
tiende en twintigste eeuw. Tekeningen
onder meer van Rembrandt, Michel An-
gelo, Claude Lorrain. Geopend op iedere
werkdag behalve maandag van 1115 uur
en de eerste zondag van iedere maand van
1315 uur.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 79: Mid
deleeuwse en latere schilderijen, sculptu
ren, paramenten, kantwerk, handschriften
en munten. Geopend op werkdagen van
1017 uur, des zondags van 1316 uur.
Grote Kerk, Grote Markt: Te bezichtigen op
werkdagen van 9 tot 17 uur. Bezichtiging
onder geleide uitsluitend op aanvrage voor
groepen van tenminste vijftien personen.
Tinholthuis, Bloemendaal, Vrijburglaan 17:
Het museum is geopend van maandag tot
en met zaterdag van 9-12 en van 14-16 uur.
Cruquiusmuseum, Heemstede: Historische
stoommachines en grote maquette van
Nederland met waterstanden en overzicht
overstromingsramp februari 1953. Geopend
van 9—12.30 en van 13.3016 uur.
Huis Van Looy: Zevende jaarlijkse tentoon
stelling van werken van Jacobus van Looy.
Dagelijks van 10—12.30 uur en van 13.30—
17 uur. Zondags van 1417 uur. Tot 7 ok
tober geopend. Voorts een expositie van
werken van de schilder en tekenaar Cor
Dik tot 5 november.
Cantine Conrad Stork: Zaterdag 20 oktober
wordt een tentoonstelling gehouden van
prijswerkstukken. Enkele personeelsleden
zullen de machines demonstreren. De ten-
toonstelling is geopend van 14 tot 17 uur.
Vishal: Tot en met woensdag 24 oktober kan
men een tentoonstelling bezichtigen ter
gelegenheid van het tienjarig bestaan van
de UNESCO. De tentoonstelling is dage
lijks geopend van 10 tot 17 en van 20 tot
22 uur, behalve zondag.
Vleeshal: Op maandag 22 oktober wordt een
tentoonstelling geopend onder de naam
„Buitengewoon Onderwijs 1956". In ver-
scheidene stands zijn veertien vormen van
het bijzonder lager onderwijs aanschouwe
lijk gemaakt door middel van foto's, gra
fieken, tekeningen en modellen. Dagelijks
geopend, behalve zondag, van 9 tot 12, 14
tot 17 en 19 tot 22 uur. De tentoonstelling
is tot 3 november te bezichtigen.
DIVERSEN
Vrijdag 19 oktober, 20 Uur: In het gebouw
van,, de speeltuinvereniging „Oosterkwar
tier" aan de Zomervaart zal wethouder W.
F. Happé spreken over het rapport van B.
en W. inzake de woningbouw.
Zaterdag 20 oktober, „Oud Berg en Dal",
Bennebroek, 20 uur: De toneelvereniging
„Onder Ons" speelt „Een schip vaart uit".
Maandag 22 oktober, „De Leeuwerik", 20 uur:
Bijeenkomst, georganiseerd door het Ne
derlands Verbond van Middenstandsvere-
nigingen. De heer M. Rademakers, voor
zitter van het N. V. M. en de heer G. J.
Overmars, lid van het hoofdbestuur, zul
len onder meer spreken over het onder
werp „Hoe vindt de middenstand compen
satie voor de huurverhoging".
Maandag 22 oktober, H. J. M. V., 20 uur:
De zangvereniging „Ons Genoegen" en de
Koninklijke Liedertafel „Zang en Vriend
schap" geven een concert. Het programma
voor de pauze is geheel gewijd aan Haar
lemse componisten.
Dinsdag 23 oktober, 20 uur: In het gebouw
van de Vrijzinnig Hervormden in de Veste-
straat in Haarlem zal voor het Centrum
voor Internationale lezingen ir. F. B.
Carbasius Weber spreken over zijn jongste
ervaringen in India. Deze lezing wordt ge
houden ter viering van „De dag der Ver
enigde Naties". Tevens wordt er een film
vertoond over de Wereldgezondheidsorga
nisatie.
Dinsdag 23 oktober, Stadsschouwburg, 20
uur: De geheelonthouders toneelvereni
ging „Nieuw Leven" speelt „Westerman
Zn." van Chr. van Bommel—Kouw en
Henk Bakker.
Dinsdag 23 oktober, 20 uur: Voor de Neder
landse Vrouwen Elektriciteitsvereniging,
afdeling Haarlem zal mevrouw N. C. Bak
kerde Ruiter spreken over „Samen
bouwen".
Dinsdag 23 oktober, „Rusthoek", Bloemen
daal, 20 uur: Voor de Koninklijke Neder
landse Vereniging voor Tuinbouw en
Plantkunde zal mr. D. Hanekuyk spreken
over de land- en tuinbouw van Nieuw Zee
land.
Woensdag 24 oktober, Concertgebouw, 20
uur: Voor de Koninklijke vereniging „Oost
en West" zal ds. H. J. Teutscher spreken
over „Papoea's in beweging".
Donderdag 25 oktober, Zuiderkapel, 20 uur:
Onder auspiciën van de Stichting tot ver
kondiging van het evangelie en versprei
ding van christelijke lectuur in Haarlem
zal de zendeling W. Könemann een voor
dracht houden getiteld: „Kruistocht in de
Baliem-vallei". Hierbij worden kleuren
dia's geprojekteerd.
Donderdag 25 oktober, kapel Sionskerk,
Haarlem-noord, 20 uur: Voor het Instituut
voor Arbeidersontwikkeling zal dr. A.
Melchior spreken over zijn laatste reis
naar Afrika.
Donderdag 25 oktober, gebouw St. Bavo,
19.30 uur: Voor de leden van de Algemene
Bond voor Ouden van Dagen, afdeling
Haarlem, zal een ontspanningsavond wor
den gegeven. Medewerking zal worden
verleend door de muziek-, zang- en to
neelvereniging „Musicorda". Dirigent: Ab
Douwes.
Donderdag 25 oktober, Jeugdhuis, Donkere-
laan, Bloemendaal, 20 uur: Voor de Bloe-
mendaalse afdeling van de Nederlandse
Christen Vrouwenbond zal een vertoning
worden gegeven van een film getiteld
„Meer en Bos".
ADVERTENTIE
wekt u toch liever niet de indruk
reeds de vijftig gepasseerd te zijn.
Heel veel hangt het af van de regen
mantel of -jas die u kiest. Kom 's
kijken bij LIPPITS en kies een model
dat u net zo jong maakt als u (graag)
bent.
Speciaalhuis Regenkleding
Alle Duitsche kranten staan vol over
den voorbeeldeloozen schelmenstreek die
in de stad Köpenick volvoerd is.
Een in de uniform van Pruisisch kapi
tein van de garde gekleede schavuit had
op een schietterrein in het Noord-Westen
van Berlijn twaalf grenadiers bevolen
hem onmiddellijk te volgen om een ge
heime opdracht van den Keizer uit te
voeren. Met den trein spoorde men naar
de voorstad Köpenick, waar de „kapitein"
het raadhuis liet bezetten en den burge
meester gevangen nam. Hij snauwde de
zen magistraat op barschen toon af en be
val den grenadiers, hem op te brengen
naar de hoofdwacht in Berlijn, evenals
den ontvanger, op wiens kas van 4000
mark de „kapitein" beslag legde. Hij nam
vervolgens afscheid van de grenadiers, na
hen op brood en bier onthaald te hebben.
Toen de optocht van den gevangen ge
nomen burgemeester en ontvanger, om
ringd door de krijgshaftige grenadiers,
bij de hoofdwacht te Berlijn aankwam,
werd pas ontdekt dat men met een gran-
diozen spitsboevehstreek te doen had.
De Duitsche kranten zijn het er over
eens dat in de ontzaglijke belachelijk
heid van het geheele voorval tegelijk als
bittere pil een les zit. De schavuit heeft
namelijk een zeer juisten kijk gehad op
de mentaliteit van den Pruisischen sol
daat, die bij het zien van een kapiteins
uniform het eigen oordeel geheel verliest.
Evenzoo zakken de twijfel en het zelf
bewustzijn van een burgemeester voor
een militaire uniform in elkaar, ofschoon,
volgens ooggetuigen, de man die haar
droeg er uitzag alsof hij zoo uit het tucht
huis was gekomen.