Emailwerk is een handwerk
Creme PufF'
Vernieuwing en uitbreiding van
W ilton - F ij enoo r d voltooid
oor
ONZE TUIN- EN KAMERPLANTEN
VLUGÏ
VLUGÏ VLUG!
.an max Factor
VRIJDAG 2 NOVEMBER 1956
7
Bladbegonia
'n Vleugje CremePufF' klaar!
De make-up, die in seconden schoonheid-voor-uren geeft
De dokken
A. MOLENDIJK
de*~D
rouw
TOEN HET ECHTPAAR Schaake-Knegt in 1937 be
gon met het vervaardigen van emailwerk, mocht men
hen moderne pioniers van een oude techniek noemen.
In het antieke Perzië, Griekenland en Egypte was deze
techniek namelijk al bekend. Sindsdien wisselden perio
den van grote bloei af met dieptepunten; een voorbeeld
van opgang is het wereldberoemde werk, afkomstig uit
het Franse stadje Limoges.
Het is een vorm van kunstnijverheid, waarvan de tech
niek goeddeels op handwerk berust: emailwerk wordt
namelijk uit de vrije hand op koperen, gouden of zilveren
voorwerpen aangebracht. Men gebruikt hiervoor een
soort poeder, dat in samenstelling het best met gemalen
glas zou zijn te vergelijken. Dit wordt aangemengd tot
een papje, waardoor een stug materiaal ontstaat; geen
vloeiende verf, die. zich met een penseeltje laat schil
deren. Het is meer een met behulp van een penseel op-
deppen van de substantie.
„Het is een moeilijke techniek", vertelt ons mevrouw
Schaake-Knegt, wanneer wij ons hebben neergezet in de
gezellige zitkamer, die een waar plantenparadijs is. „Zelfs
als men als tekenaar of schilder behoorlijk onderlegd is,
heeft men zeker een half jaar nodig om het goed onder
de knie te krijgen. In de eerste plaats moet men een uit
stekend kleurgevoel en een grote fantasie bezitten. De
versieringen worden direct met het penseel op de kope
ren vorm aangebracht, zonder voortekening of ontwerp
dus. Hoe vrijer men werkt, hoe beter het resultaat wordt.
Het kenmerk van het ware handwerk blijkt uit het
feit, dat geen twee versieringen aan elkaar gelijk zijn.
Daar houden we trouwens ook niet van, want dal zou
geestdodend werken."
Er worden ons voorbeelden getoond van dit sieremail: as
bakjes, schalen, broches, bekertjes, doosjes en andere voor
werpen, deels'versierd met moderne, abstracte lijnen, deels
in het meer klassieke, min of meer romantische genre: ge-
styleerde dierfiguren of effecten van dooreenvloeiende
kleuren.
Er komt nog heel wat voor kijken eer zo'n werkstukje
voltooid is. Er komen liefst zestien tot achttien bewerkingen
aan te pas, waarvan schuren, poetsen en schoonmaken nog
maar de eenvoudigste zijn. „We hebben
Gebruiksemail in de vorm van kommen met een zwarte
buiten- en gekleurde binnenkant, bevestigd in dragers.
Grote schaal van email, waarvan de deksel als fruitschaal
fungeert.
er mensen voor nodig met liefde voor
dit werk, het is namelijk een zeer nauw
keurige arbeid. Elk van onze helpers is
gespecialiseerd op zijn eigen taak, ieder
heeft ook zijn eigen genre decoraties.
De een ligt het gestyleerde dierfiguur-
tje het best, de ander de abstracte
vorm", legt onze gastvrouw uit.
De koperen vormen worden buiten
de deur gemaakt, de verdere bewer
kingen geschieden in het atelier van
Sagitta-email aan de Lorentzkade te
Haarlem. Daar rondkijkend bekoorde
ons vooral een ander genre dat hier
vervaardigd wordt, namelijk gebruiks
email: Dat zijn de schalen, soepkom
men (aan beide kanten gifvrij geëmail
leerd) met een doffe of half doffe bui
tenkant en binnenin levendige, op el
kaar afgestemde kleuren, zoals hel of
zacht geel, blauw, groen, grijs of rood.
Men kan zo een heel servies combineren
met schalen en kommen. „Zo'n servies
gebruiken we zelf ook dagelijks en u
moet eens zien hoe mooi het blijft. Waar
heb je dat vandaan? vragen gasten ons
wel eens en dan is men stom verbaasd,
dat we het zelf maken."
Voor de kleine kommetjes, die in ge
bogen zwarte draadconstructies rusten,
bestaat al veel belangstelling, maar aan
de grote ronde schalen moet men nog
wennen vernemen wij. Daarvoor is nu
eenmaal een „geestelijke omschakeling"
nodig.
De ontwerpen zijn mooi strak en
logisch-sober van vorm. De schalen heb
ben een witte platte knop en geen oren,
want ook deze staan in dragers. In dit
genre zien we ook broodruifjes ge
zellige schuin op elkaar geplaatste vlak
ken van email op een draadconstructie.
Er kan een heel brood in liggen, maar
tevens kan het dienst doen voor gees
telijk voedsel als kleinere boeken. Deze
gebruiksvoorwerpen worden machinaal
met een emaillaag bespoten, in tegen
stelling dus met de handwerk sierpro-
dukten.
In de ateliers wordt ons gedemon
streerd hoe men van een koperen vorm
email maakt. De schilders hebben een
massa potjes met de aangemaakte sub
stantie in allerlei tinten voor zich staan.
Met een fijn penseeltje dept men de
motieven op de vorm. De voorstelling
is dan nog dof; er zit nog geen leven in.
Dat komt pas na het branden en nog
meer na een volgende bewerking, het
glazuren.
Mevrouw SchaakeKnegt laat ons zien
hoe het branden in zijn werk gaat. Zij
kent alle etappes van de fabricage door
en door. Dank zij haar aangeboren tech
nische zin vindt ze regelmatig hulpmid
delen uit, die het werk vergemakke
lijken, zoals een bepaalde tang om een
gloeiende beker aan te pakken zonder
deze te beschadigen. Met een enorme
„open" pollepel ook al een eigen
vinding houdt ze een asbakje, dat we
zojuist met een hertje hebben zien be
schilderen, in een fel suizende open
vlam. Een verzengende vuurgloed trekt
door het asbakje heen. De oorspronke
lijke kleuren verdwijnen en men ziet
alleen nog een roodgloeiend voorwerp.
Precies op de seconde wordt het uit die
vuurzee verwijderd en dan komt tijdens
het afkoelen de juiste kleur, anders,
dieper, intenser dan eerst te voorschijn.
Allerlei details, die voorheen, niet tfi
zien waren en nieuwe effecten door het
ineenvloeien van de kleuren doen zich
aan ons voor. Nog verrassender is het
effect echter na het glazuren. Het gla
zuur wordt als een dikke witte pap op
gespoten, dan gaat het voorwerp weer
in heft vuur, waardoor het water ver
dampt en alleen de droge poeder over
blijft. In deze tweede vuurbehandeling
wordt het karakter van de afbeelding
bepaald. Iedere seconde komt er op aan.
Door een lange vuurkuur ontstaan goud
achtige effecten, door een kortere wordt
de tekening zwartachtig genuanceerd.
Men schildert bij wijze van spreken dus
met de vlam.
Het werkstuk wordt voltooid door een
koperen vorm, die later om het voor
werp wordt gefelst. En zo hebben we
dan in vogelvlucht, zonder vermelding
van alle tussenbewerkingen, de geboorte
beschreven van email voorwerpen, die
daarna hun reis naar binnen- dïi buiten
landse afnemers gaan beginnen.
Tineke RtiÜt
Een lieftallig hoedje van moderne lijn,
een van de weinige geslaagde modellen
van het nieuwe seizoen.
Het Voorlichtingsbureau voor de Voe
ding meldt:
Al is de hogedrukpan geen onbekende
meer op de Nederlandse markt en zijn
velen op de hoogte met het gebruik er
van, toch rijzen er herhaaldelijk vragen
over dit apparaat, over het al dan niet
wenselijk zijn van de aanschaffing en
de beste keuze.
De druk in de pan
Laten we eerst eens zien wat de be
tekenis is van de aanduidingen lbs. en
atü. waarmede de drukhoogte wordt
opgegeven.
De druk, die tijdens het koken in de
hogedrukpan heerst, wordt in de litte
ratuur in de verschillende eenheden op
gegeven. Bij alle gegevens hierover
moet men er echter rekening mee hou
den, dat de vermelde cijfers betrekking
hebben op de overdruk: d.i. het druk
verschil met de druk van de buiten
lucht. Hoewel dus de hogedrukpan tij
dens haar werking niet met de buiten
lucht in verbinding staat, geeft men de
druk in de pan aan t.o.v. de druk van
de buitenlucht.
De meest gebruikte eenheden zijn
pounds (Ibsi en atü (Atmosphare Ueber-
druck). Wil men deze eenheden met el
kaar vergelijken, dan dient men te be
denken dat de druk, opgegeven in lbs
altijd betrekking heeft op een vierkante
inch, terwijl de druk, opgegeven in atü,
geldt voor een vierkante cm.
Omrekening
1 lb is 0.4536 kg.
1 inch is 2.54 cm. 1 square inch is
3.4516 cm2.
1 lb (is 1 lb/sq. inch) is 0.4536 kg/
6.4516 cm2 is 0.0703 kg/cm2 is 0.0703
atü.
1 atm is 1 kg/cm2.
1 atü is (1 Atm. Ueberdruck) is dus
een extra druk van 1 kg/cm2; de totale
druk is dan 2 kg/cm2 (is 2 atm).
Dikwijls kan men, naar behoefte, de
druk in de hogedrukpan variëren. Dit
is afhankelijk van de constructie van de
pan (de gewenste druk hangt af van
het te koken voedingsmiddel). Men heeft
dan de mogelijkheid om een overdruk
van 5, 10 of 15 lbs. te bereiken. Doordat
men zodoende de druk kan veranderen,
bepaalt men ook de temperatuur, waar
bij men werkt. Hier stuit men immers
op het principe van de hogedrukpan;
door n.l. de pan af te sluiten van de
buitenlucht, kan men (door middel van
stoom de druk in de pan verhogen; door
de hogere druk echter stijgt de kook-
temperatuur van water, waardoor er in
de pan een temperatuur heerst boven
100 gr. C. Dit veroorzaakt het sneller
gaar worden van het te bereiden pro-
dukt.
Meestal kookt men in de hogedruk
pan bij een (over)druk van 15 lbs, dus
bij 121 gr. C.
In een Duits onderzoek („Kochen un-
ter Druck", Bundesforschungsanstalt
fü Hauswirtschaft) is gebleken dat de
optimale tijdsbesparing (gemiddeld 50
pet.) ligt bij 0.8 atü (plm. 12 lbs) en de
optimale energiebesparing (gemiddeld
40 bij 0.5 atü (plm. 8 lbs).
Verlaagt men de druk, dan zakt ook
de temperatuur, waardoor het langer
duurt, voordat het produkt gaar is.
Wordt er dus in recepten voor hoge
drukpannen de kooktijd van een be
paald produkt aangegeven, dan moet
daarbij altijd de te gebruiken druk ver
meld zijn.
Sommige hogedrukpannen zijn voor
zien van een drukregelaar, andere zijn
zo geconstrueerd dat alleen bij een
overdruk van 15 lbs of 4 atü wordt ge
kookt. Het ontbreken van een regelaar
is dan geen groot nadeel, daar voor de
bereiding van de meeste gerechten een
druk van 15 lbs wordt vereist. De wijze
waarop de druk wordt aangegeven zal
een punt van overweging zijn bij aan
koop.
Er zijn pannen met een hoorbare en
met een zichtbare drukregelaar. In het
algemeen voldoen beide goed; in be
paalde gevallen zal de ene uitvoering de
voorkeur verdienen boven de andere.
Er zullen huisvrouwen zijn, die geïrri
teerd worden door het heen- en weer-
rammelen van de drukregelaar tijdens
het koken, anderen zullen het daaren
tegen geruststellend en gemakkelijk
vinden het geluidje, dat de drukrege
laar maakt, te horen en te weten dat zij
niet hoeven te kijken of de gewenste
druk wel wordt gehandhaafd.
Het model van de pan is ook een punt
van overweging. Het is het beste dat de
aspirant-koopster de pan zo moge
lijk met vulling in de hand neemt.
Elan kan zij beoordelen of een steelpan,
dan wel een pan met handgrepen haar
bevalt. Pannen met inliggend deksel
zijn als regel minder gemakkelijk in het
onderhoud, daar bij koken en uitschep
pen voedseldeeltjes tussen pan en
ring terecht kunnen komen. Daar de
pan een stootje moet kunnen velen, is
een stevige uitvoering vereist.
Het meest opvallende verschil is wel
de tijdsbesparing die kan optre
den bij het koken onder druk. De tijds
besparing zal gering zijn dan wel aan
zienlijk, afhankelijk van de bereide ge
rechten: vergt een gerecht bij gewoon
koken al een korte kooktijd dan zal er
bij gebruik van een hogedrukpan min
der tijdsverschil optreden dan bij ge
rechten die langer dan een half uur ver
hit moeten worden, zoals peulvruchten,
taai vlees e.d.
Wordt in het receptenboekje een
kooktijd van 10 minuten genoemd voor
een bepaald produkt, dan wil dit na
tuurlijk niet zeggen dat men het gerecht
10 minuten voor het etensuur op kan
zetten. De aankooktijd is zeker zo lang,
in de regel langer dan bij het koken in
gewone pannen, die gewoonlijk minder
dik zijn en verder gevuld kunnen wor
den.
Arbeidsbesparing is er niet
bij het koken in de hogedrukpan. Bij de
spijsvoorbereiding vergen de voorberei
dende werkzaamheden zoals aardappe
len schillen en groenten klaarmaken
immers de meeste arbeid en deze werk
zaamheden dienen in beide gevallen
verricht te worden.
Brandstofbesparing. De be
sparing aan brandstof is niet altijd groot.
Ze hangt af van de aard van het gerecht
en van het afzonderlijk dan wel teza
men gaarkoken van verschillende spij
zen. Zo vinden wij in de uitgave van de
Gasvoorlichtingsdienst opgegeven:
aardappelen en andijvie, gekookt op
2 branders in gaspannen 28 min. 125
liter gas;
aardappelen en andijvie, gekookt na
elkaar in drukpan 31 min. - 150 liter gas;
aardappelen en andijvie, gekookt te
zamen in drukpan 25 min. - 105 1. gas;
hutspot zonder klapstuk, gekookt in
gaspan 30 min. - 80 liter gas;
hutspot ionder klapstuk, gekookt in
drukpan 23 min. - 90 liter gas;
hutspot met voorgekookt klapstuk, in
gaspan 73 min. - 140 liter gas;
hutspot met voorgekookt klapstuk, in
drukpan 33 min. - 170 liter gas.
Zouden zij, die een grote gas- of
stroombesparing constateren na het in-
gebruik nemen van een hogedrukpan
wellicht degenen zijn, die vroeger veel
water gebruikten voor het koken van
aardappelen en groenten, deze lang
kookten en later weer opstoofden?
Voor deze categorie zou inderdaad
ook gelden het propagandapunt: b e-
sparing vanvoedingsstof-
f e n. In de hogedrukpan wordt immers
gekookt m e t of zelfs boven weinig
water en kort. De ouderwetskokende
huisvrouw, die de aanschaffing van een
hogedrukpan overweegt, zóu- inderdaad
haar gezin vitamine-rijker voedsel
voorzetten uit deze pan dan vroeger uit
haar gewone pannen. Misschien zal het
receptenboekje meer druk op haar uit
oefenen om beter te koken dan de voor
lichting van lerares of voorlichtings
dienst.
Een vergelijking van de voedings
waarde van op een juiste wijze „ge
woon" gekookte spijzen met spijzen, ge
kookt onder druk, geeft geen uitkom
sten waaraan men houvast heeft. De
termen zijn vaag en onzeker: vermoe
delijk groter inhoud van vitamine C
(door kortere kooktijd en minder zuur
stof tijdens de verhitting), kans op ma
tige vernietiging van het vitamine B
(door de temperaturen van omstreeks
120 gr. C); iets grotere verliezen aan
sommige mineralen en sommige vitami
nes van het B-complex.
Desgevraagd kan men zeggen dat de
verliezen die optreden bij het koken on
der druk weinig afwijken van die welke
bij gewoon koken op de juiste wijze op
treden. Wat het gebruik betreft dient
men zich goed te houden aan de raad
gevingen, in de folders of boekjes opge
nomen: de pan niet voller doen dan toe
gestaan, de drukregelaar niet afwassen
en vooral de pan niet open forceren
wanneer er nog druk op staat. Beter
iets later eten dan ongelukken in de
keuken. Wel kan men eventueel de
kooktijd van een bepaald gerecht ver
lengen of verkorten indien de opgege
ven tijd onjuist blijkt te zijn.
Tot slot zij vermeld dat in de boek
handel een kookboek verkrijgbaar is,
geschreven voor gebruikers van een ho
gedrukpan.
Bladbegonia's zijn
heel aantrekkelijke
kamerplanten, die
niet zozeer voor de
bloemen gekweekt
worden dan wel om
de fraai getekende
en mooi gekleurde
bladeren. Men wake
ervoor ze 's zomers
niet in de felle zon
te kweken. Wel
kunnen ze veel licht
hebben. Vooral nu
vinden ze een zon
nig plekje maar wat
prettig. U moet er
wel een beetje reke
ning mee houden,
dat er in de loop
van de winter enkele bladeren verloren
zullen gaan, maar dat is niet zo'n be
zwaar. Vroeg in het voorjaar ontwikke
len zich voldoende nieuwe. In dit jaar
getijde moet de plant in een normaal
verwarmde woonkamer gekweekt wor
den. Men zal haar ook regelmatig moe
ten begieten. Gebruik er in geen geval
koud leidingwater voor; begonia's zijn
over het algemeen erg gevoelig voor
koud water. Leidingwater op zich zelf
kan beslist geen kwaad, maar meng het
met een beetje warm water. Als de
plant goed groeit, zal ze 's zomers ook
eens bemest moeten worden. Geef haar
om de veertien dagen een weinig kamer-
plantenkunstmest. Wanneer verpotten
nodig is, doe men dat liefst in het vroege
voorjaar. Het beste is de bloemist te
vragen om een voedzame, doch vooral
luchtige potgrond. Men vergete niet dat
onder in de pot wat scherfjes moeten
komen.
G. Kromdijk
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
Mooi zijn, betoverend mooi zijn en toch maar enkele seconden
per dag aan make-up besteden? Dat kan, met Max Factor's
Creme Puff. Weldadige lanolinerijke crème en het fijnste poeder
zijn in Creme Puff op meesterlijke wijze tot één geheel gemaakt.
Een complete make-up brengt u nu in nog geen twintig tellen
met een poederdonsje aan. En uw make-up „bijwerken" is met
Creme Puffin amper vijf seconden gebeurd'! Deze lichte, heerlijk
luchtige make-up verkleurt niet, droogt uw huid niet uit. Schaf nu
de tijdrovende make-up af- begin vandaag nog met Creme Puff.
HOllïWOOO
Crème make-up basis en poeder in één!
MAX FACTOR Hollywood-
Imp. Marfac N.V., Huddestraat J,
Amsterdam.
..Hu—
4 Creme Puff (handelsmerk) betekent Max Factor Hollywood creamy powder make-up
De werf Wilton-Fijenoord te Schiedam, die na de bevrijding in een staat van ont
reddering verkeerde, beschikt thans over meer installaties en werktuigen dan ooit
tevoren. In machines en nieuwe gebouwen, waaronder twee gegraven dokken moeten
worden gerekend, werd een bedrag van ongeveer honderd miljoen gulden geïnves
teerd. Het groeiproces kon in hoofdzaak uit eigen middelen worden gefinancierd. De
vernieuwing van Wilton-Fijenoord betreft niet uitsluitend uitbreiding; vervanging en
modernisering maken er in grote mate deel van uit. Er zijn nieuwe kaden gebouwd;
er werden nieuwe kranen aangeschaft en er kwamen twee nieuwe machinehallen, een
moderne lasloods, een timmerloods en een nieuwe proefstand voor de te bouwen mo
toren. Het gigantisch slotstuk van alle vernieuwingen en uitbreidingen zijn de beide
dokken, de hallen voor de machinefabriek en het dokkantoor-Oost.
De nieuwe fabriekshallen, die voorna
melijk zijn ingericht op nieuwbouw van
schepen de bestaande fabriek zal ter
beschikking van de reparatie-afdeling ko
men verschillen sterk van de hallen van
enkele decennia geleden. Er is geen zandige
vloer meer, maar een werkvloer; de ruimte
is groter en er is een overvloed van licht,
dat invalt door glazen puien en lantaarns
in de daken van bims-beton.
Het totale complex van de nieuwe ma
chinefabriek beslaat een oppervlakte van
92,50 bij 155 meter. Bij de constructie van
de hallen is rekening gehouden met de
mogelijkheid van uitbreiding. De skeletten
van de hallen zijn uitgevoerd in staal met
vullingen van metselwerk. Tot deze werk
ruimten behoren opslagplaatsen, was- en
schaftlokalen en kantoren.
De zware bewerkingsmachines van deze
tijd en de grote precisie welke wordt ge-
eist, hebben noodzakelijk gemaakt dat de
funderingen bijzonder zwaar zouden zijn.
Elke zware bank steunt op een onafhan
kelijke fundatie van drie groepen palen
van gewapend beton. Er kunnen in de
grootste hal werkstukken tot een gewicht
van 140 ton worden bewerkt.
Het tweede grote werk van de uitbrei
ding vormen de twee vaste dokken. De
keus viel op vaste dokken, omdat hoe
wel de bouwprijs gelijk zou zijn de
bouw van twee drijvende dokken de aanleg
van een nieuwe haven noodzakelijk zou
hebben gemaakt. Wilton-Fijenoord be
schikte reeds over vijf drijvende dokken,
waarvan één met een hefvermogen van
46.000 ton en één vast dok. Omdat het
scheepstype voor de erts- en tankvaart
voor een overgroot deel zal liggen rond de
38.000 ton draagvermogen, werd besloten
de nieuwe dokcapaciteit op dit draagver
mogen af te stemmen. Beide dokken zijn
gelijk van lengte: 211 meter. De massieve
vloeren hebben een dikte van zevenenhalve
meter. De buitenwanden zijn eveneens
massief en worden gesloten door stalen
schipdeuren, die 32 meter lang en 13 meter
hoog zijn. Het water wordt via een ruimte
in de kop van de pompkamer (gelegen in
het eind van de scheidingswand tussen
beide dokken bij de ingang) ender de
drempel van het dok toegelaten.
Tot een meter boven Rotterdams peil ge
vuld, bevat elk der dokken ongeveer 65.000
kubieke meter water. In twee uur kan het
worden weggepompt via een kelder onder
de pompkamer. Drie hoofdpompen van elk
10.000 kubieke meter water per uur en een
opvoerhoogte van twaalf meter zorgen voor
deze waterverplaatsing. Een dokkend schip
kan door kaapstanders worden binnenge
haald. Elk dok heeft vier van deze werk
tuigen, die elk zevenenhalve ton trekkracht
kunnen ontwikkelen.
De pompkamers en leidingtunnels vor
men een ware ondergrondse verzorgings
centrale. Hier treft men, behalve de door
electro-motoren gedreven pompen voor het
dok, ook de apparatuur aan die ten dienste
staat der dokkende schepen. Daarbij zijn
een ballastpomp en brandbluspomp en een
„Sprinkler"-pomp. Op verschillende ver
diepingen boven de pompkamer is de elec-
trische installatie ondergebracht, die scha
kelbatterijen en transformatoren omvat.
De verlichting is langs de bovenrand van
de dokken aangebracht, terwijl op een me
ter boven de dokvloer in elk van de langs-
wanden een rij waterdichte verlichtings
ornamenten is gemonteerd. Afvalstoffen
van de dokkende schepen worden door een
speciale leiding afgevoerd en met behuip
van samengeperste lucht in de haven ge
perst. Uitstekend ingerichte was- en kleed
lokalen zijn gebouwd in het bovengedeelte
van de scheidingswand tussen beide dok
ken.
De bouw van de nieuwe dokken en ma
chinefabrieken op de oostelijke helft van
het terrein maakte het wenselijk een nieuw
centrum naast het bestaande te scheppen
voor het gedeelte van het terrein, waar be
drijfsleiding, bazenkantoor en opslagruim
ten voor gereedschappen konden worden
ondergebracht. Er werd een gebouw opge
trokken, waarin deze diensten een royaal
onderkomen konden vinden. In het be
drijfsgebouw bevindt zich een kantine voor
duizend man werfpersoneel, met keuken,
proviandbergplaats en koffiekamer voor
kantoorpersoneel. Voor eventueel latere
uitbreiding is het mogelijk verdiepingen
boven dit dokkantoor bij te bouwen.
ADVERTENTIE
PAR IJ SE COIFFURES
DAMESKAPPER
Santpoorterplein 1 - Haarlem - Tel 1970S
Buslijnen 3 en 4