Speciale Verkoop Amateuristische muziekbeoefening „Birdland '56" een uitdaging in Haarlems Concertgebouw Belangwekkend congres in Utrecht De radio geeft dinsdag Opvoering Belgische opera „Beatrijs" Wereldnieuws och ió het zo BERYL 2 Enkele wensen Muziekuitvoeringen Verkeersslachtoffer geïdentificeerd Barrault en Lenaud geven hier vijf voorstellingen Duitsers bleken de beste mondharmonikaspelers Cabaretprogramma van „De Cirkel" SLECHTS 3 DAGEN anda en de Meesteivmaöiër en karpetten Koop liever gegarandeerde kwaliteiten wyers MAANDAG 5 NOVEMBER 1956 De overheidsbemoeiingen inzake de Ne derlandse toonkunst hebben in de eerste plaats de muziekbeoefening in de ruimste zin door beroepskunstenaars betroffen. Echter is in enige gevallen de wenselijk heid gebleken ook de amateuristische mu ziekbeoefening in de overheidsaandacht te betrekken. Wij hebben hier echter niet te doen met een eenvoudige aangelegenheid. Talrijk zijn de problemen die zich hierbij aandienen, zo talrijk zelfs, dat de noodzaak van een oriëntering in die problemen als zeer urgent werd gevoeld. Het Centraal Beraad Amateuristische Muziekbeoefening heeft daarom zaterdag in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen te Utrecht een congres belegd, waarop de problemen wer den besproken. Als voorzitter van het con gres fungeerde mr. H. J. Wijtema, burge meester uit Alkmaar, aan wiens voortref felijke leiding het mede te danken was, dat het resultaat der besprekingen in een aan tal concrete punten werd vastgelegd. De eerste spreker was de heer E. A. Schüttenhelm, chef van de afdeling Jeugd- vorming en Volksontwikkeling van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en We tenschappen, die een historisch overzicht gaf van de muziek-beoefening in het alge meen en daarna langer stil stond bij de toestand in onze tijd, sinds het jaar 1945, toen de overheid metterdaad de toonkunst in ruime zin begon te steunen. Thans is ook de tijd gekomen om aan het amateu risme te denken. De overheid heeft hierbij een taak. Zij moet een gunstige besteding van vrije tijd mogelijk maken en zich in deze verantwoordelijk weten, aldus de heer Schüttenhelm. Wouter Paap hield een belangrijke inlei ding over het onderwerp „De amateur in de muziekbeoefening". Naast de tallozen, die de muziek in passieve zin ondergaan op concerten, door de radio en grammofoon, bestaan er velen die de muziek actief wil len beoefenen. In de negentiende eeuw was het concertpodium de machtige magneet, waardoor de jonge kunstenaars werden aangetrokken, waar prestaties moesten worden geleverd en waar voldaan moest worden aan zware eisen van techniek en muzikaliteit. Aan die eisen kwam de ama teur over het algemeen niet toe. Er kwam een reactionaire beweging op deze virtuoze muziekbeoefening. De blokfluit, de gitaar en ook de gamba beleefden een renaissance. Er ontstond een nieuw muziekleven, dat eigen vormen zocht en vond. Niet zelden met behulp van belangrijke componisten Prof. Van der Leeuw achtte dit activeren de grondslag voor het Nederlandse Muziek leven. Men kan niet meer alleen op „het po dium" bouwen. Dat is men steeds meer gaan beseffen in ons land. Inderdaad, men moet weer plezier gaan krijgen in het een voudige zingen en musiceren, maar op een kunstzinnig niveau. De componisten heb ben wat dit betreft een belangrijke taak. Er moet een nieuw type muziekpedagoog komen, die zijn weg vindt naar de ama teurs en die niet als een eenzelvige zonder ling „aan de kant van de weg" gaat zitten. De voorzitter van het Centraal Beraad, de heer W. ter Burg, behandelde in zijn in leiding enkele problemen, die met de ama teuristische muziekbeoefening samen hangen, zoals subsidies, functionarissen, zalennood, schoolmuziek, die nuttige aan wijzingen en richtlijnen werden voor de discussies, die daarop in drie groepen wer den gehouden. In de groep van functionarissen van overheidsinstellingen waren de meningen verdeeld over het toekennen van subsidies op grond van vrije tijdsbesteding of op grond van prestaties op een zeker niveau. Men was enigszins beducht voor de rem mende werking van de overheidsbemoeiing en ontwikkelde principiële bezwaren tegen het beperken van de vrijheid. Men wenste dat de financiële opofferingen door de HILVERSUM I, 402 M. 7.00 Nieuws. 7.10 Platen. 7.45 Morgengebed en liturgische kalender. 8.00 Nieuws en weerbericht. 8.15 Plechtige hoogmis. 9.40 Lichtbaken, causerie. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Platen. 10.30 Platen. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Platen. 12. Angelus. 12.03 Pla ten. 12.15 Voor boeren en tuinders. 12.30 Land- en tuinbouwmededelingen. 12.33 Pla ten. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en katholiek nieuws. 13.20 Dansorkest. 13.50 Platen. 14.00 Schoolradio. 14.20 Platen.. 14.30 Voor de plattelandsvrouwen. 14.40 Gevari eerd programma. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beurs berichten. 17.45 Regeringsuitzending: Rijks delen Overzee: B. van der Sluis: De be- stuursschool te Hollandia. 18.00 Lichte mu ziek. 18.20 Sportpraatje. 18.30 RVU: Dr. H. Groot: Hoe oud is de wereld en hoe weten we dat? Eerste lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Platen. 19.15 Uit het Boek der Boeken. 19.30 Platen. 20.30 Actualiteiten. 20.45 De gewone man. 20.50 Pianorecital. 21.15 Kampvuren langs de Evenaar, causerie. 21.35 Radiophil- harmonisch-orkest en solisten. 22.45 Avond gebed en liturgische kalender. 23.00 Nieuws. 23.15-24.00 Nieuwe platen. BRUSSEL, 324 M. 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Platen. 7.50 Dagopening. 8.00 Nieuws. 8.15 Platen. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Platen. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Platen. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Zi- geunermuziek. 11.30 Tenor en piano. 11.50 Platen. 12.00 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinbouwmededelingen. 12.33 Twee piano's. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of platen. 13.20 Metropole-orkest. 13.55 Koersen. 14.00 Platen. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Clavecimbelrecital. 15.55 Harp Kwintet. 16.30 Voor de jeugd. 17.20 De Die renwereld en wij, causerie. 17.30 Wereld kampioenschappen mondharmonica 1956. 18.00 Nieuws. 18.15 Piano. 18.30 „Op u komt het aan", causerie. 18.40 Lichte muziek. 18.55 „Paris vous parle". 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Disco-causerie. 19.45 „De plaats van Nederland in het huidige Europa", causerie. 2O.C0 Nieuws. 20.05 „De Miljoenste", ge varieerd programma. 22.15 De Antwoord man. 22.30 Viool en altviool. 22.55 Ik geloof dat.... 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen. 23.17 Radiojournaal en New York Calling. 23.35- 24.00 Orgelconcert. TELEVISIE (N.T.S.). 20.30 Journaal en weerberichten. 20.45- 22.30 „Zolang jij bij mij bent", film. BRUSSEL, 324 M. 11.45 Omroeporkest. 12.30 Weerberichten. 12.34 Tuinbouwkroniek. 12.40 Platen. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.11 Platen. 14.00 Schoolradio. 15.45 Platen. 16.00 Koer sen. 16.02 Orgel. 16.30 Platen. 17.00 Nieuws. 17.10 Platen. 17.45 Boekbespreking. 18.00 Voor de jeugd. 18.30 Voor de soldaten '9.00 Nieuws. 19.40 Platen. 19.50 Syndika' ':ro- niek. 20.00 Maandelijkse radiokronie1 '.1.00 Omroeporkest en solisten. 22.00 Nieuws. 22.11 Kamermuziek. 22.50-23.00 Platen. amateurs wat groter konden worden. De verschillende vormen van amateurbeoefe- ning dienen scherp te worden gescheiden. Voor het muziekonderwijs op de lagere school zouden de eigen onderwijzers moe ten worden aangesteld en geen vakleer krachten van buiten de school. De sectie voor bestuurders en leden van amateurgezelschappen gaf als wensen op: de opheffing van belasting op uitvoeringen, verzorging van nieuwe edities door uit gevers, minder huiswerk op scholen. En de derde groep (musici, componisten, diri genten) onderschreef de noodzaak van al gemeen vormend muziekonderwijs op de lagere scholen, scheiding van verschillen de secties van amateurmuziek en de op richting van een centraal documentatie- bureau. De conclusie en de richtlijnen waartoe men op deze dag gekomen is hebben dit eerste congres van „Centraal Beraad" ge maakt tot een gebeurtenis, waarop een be langrijke grondslag werd gelegd. Op deze congresdag werden door drie amateurgezelschappen muziekuitvoeringen gegeven. Het waren het Blokfluit-orkest van de Amsterdamse Volksmuziekschool, de r.k. Accordeonvereniging uit Helmond en de Mandolinevereniging „Caecilia" uit Amsterdam, die qua muzikaal gehalte nog al uiteenlopende stukken ten gehore brach ten. Al deze amateurs toonden een verdien stelijke beheersing van kun instrument en een merkbare muzikale ambitie. Het is hier niet de plaats om daar verder in cri- tische zin over te schrijven, maar wel zou ik er op willen wijzen, dat hun optreden de noodzaak van een „Centraal Beraad" heeft aangetoond op een wijze, die geen twijfel daaraan toestaat. P. ZWAANSWIJK De dame, die vrijdag op de kruising Rijksweg 9-Hoofdstraat onder Santpoort door een achteropkomende auto werd dood gereden, is zondagochtend geïdentificeerd. Het blijkt de 61-jarige ongehuwde mej. T. van der Ley van het Weltevredenplein in Haarlem-Noord te zijn, naaister van beroep. Zij werd dank zij een foto door een buur man herkend. Diens schoonmoeder is ten gevolge van de schrik bij het zien der af beelding plotseling overleden. Met Molières „De Misantroop" De data van de tournee van het gezelschap Jean-Louis Barrault en Madeleine Renand in Nederland zijn thans definitief vastgesteld. De première zal gegeven worden op 10 de cember in Den Haag, waar op 11 december nog een tweede voorstelling volgt. Op 12 de cember treedt het gezelschap op in Amster dam, op 13 en 14 december respectievelijk in Rotterdam en Utrecht. Van het voornemen om in genoemde plaatsen twee stukken te spelen moest worden afgezien omdat ner gens in een weekeinde schouwburgruimte ter beschikking is. Het zal dus alleen moge lijk zijn om het gezelschap te zien in de in 1954 gecreëerde voorstelling van „De Misan troop" van Molière, door de Franse pers een toneelevenement genoemd. Het gezelschap komt uit Londen en zal de avond na het op treden in Utrecht reeds weer in Rijssel spelen Onder auspiciën van de „Federation inter nationale de l'harmonica" zijn zondag in de Beatrixzaal en de schouwburg te Rotterdam de wereldkampioenschappen mondharmo- nika 1956 gehouden. De deelnemers hieraan zijn gekozen op wedstrijden door de lande lijke organisaties, die zijn aangesloten bij ge noemde internationale federatie. De eerste drie winnaars waren afkomstig uit Duits land. De best geplaatste Nederlander was A. van Wijngaarden uit Dordrecht, die op de zevende plaats eindigde. ADVERTENTIE 'n Kwaliteitsproduct van de Wybert-Fabrleken. 70 en 90 ct. alléén bij Apothekers en Drogisten Oscar Bie begon de inleiding van zijn standaardwerk over de opera met de uit spraak: „De opera is een onmogelijk kunst werk". Hij zou zijn mening ongetwijfeld in krassere termen, in fellere bewoordingen hebben geuit, indien hij had moeten afgaan op de indrukken van de opera „Beatrijs" van Ignace Lilien, zaterdagavond door ue Koninklijke Opera van Gent in het gebouw van Kunsten en Wetenschappen in Den Haag opgevoerd. Hij had waarschijnlijk niet meer de moeite genomen om zijn om vangrijk boek te schrijven omdat het hier dan zou gegaan zijn om een hopeloos geval. De componist van deze „Beatrijs" heeft, geleid do6r een Optimistisch idealisme, ge tracht de fijnzinnige legende van de mid deleeuwse non in muzikaal-dramatische zm vorm te geven, maar hij is daarbij geko men tot een kwetsende concretisering, die het met zoveel zuiver psychologisch be grip, zo men wil met psychologische in tuïtie opgebouwde verhaal, een meester werk van vertelkunst naar beneden heeft gehaald en gebracht in het vlak van een ontstellende, drakerige volksdramatiek. Er is niet veel overgebleven van het karakter van drama „Ik dien" van Herman Teir- linck, waaraan het libretto van deze „Bea trijs" is ontleend. Dat was trouwens wel te voorzien, want nimmer kan muziek de oneindige variatie van de expressiemoge lijkheden van de spreekstem evenaren, die in een toneelwerk het karakter moeten geven van de optredende figuren en de daarmede inharente reacties. Lilien heeft gezocht naar een vorm van dramatische uitbeelding, maar het resultaat van zijn zoeken is een verwarrende mengeling van symboliek en realismen geworden, waar van de typerende begrenzingen vaag zijn. De opvoering zelve heeft er allerminst toe bijgedragen het werk te redden. Er werd over het algemeen slecht gezongen, zowel door het koor als de solisten. Van de tekst was zo goed als niets te verstaan, mede door een te sterke orkestrale bege leiding. De relatief beste zanger was nog Jules de Mulder, die de duivel uitbeeldde. Maar zijn actie was irriterend door over dreven gebarenspel zonder fantasie en werking, wat trouwens voor de meeste der gespeelde rollen als een bezwaar gevoeld werd. De reeks taferelen uit het wereld lijke leven van Beatrijs hadden een bedroe vende oppervlakkigheid en de geestelijke ommekeer van deze menselijke figuur werd daardoor allerminst overtuigend. Het was jammer, dat juist déze opvoering gegeven moest worden om mede het tienjarig be staan van het Nederlands-Belgisch Cul tureel Akkoord officeel te vieren. P. Zwaanswijk De Kenmemer toneel- en cabaretgroep ,De Cirkel" neemt onder de amateuren- sembles toch wel een bijzondere positie in. Want de meeste dilettantengroepjes bieden bij Hun optreden slechts een flauwe weer gave van het grote cabaret, waarbij dan allerlei bekend geworden nummers wor den vertoond, die de herinnering aan vroe gere opvoeringen door gerenommeerde ar tiesten alleen maar geweld aandoen. In dergelijke gevallen is elk spoor van oor spronkelijkheid heel ver te zoeken. Maar bij „De Cirkel" is voor deze beden kingen gelukkig geen plaats. Het program ma voor dit ensemble is overwegend uit eigen teksten samengsteld. Dat voor de za terdag in „De Leeuwerik" te Haarlem ge houden cabaretavond vermeldde zelfs alleen de namen van eigen leden. Hiervan neemt Bob de Buisonjé ongetwijfeld het leeuwe- deel voor zijn rekening en ook de door hem in liedjes en sketches verwerkte vondsten zijn stellig het meest origineel. „De Min streel" bijvoorbeeld, waarmee het program ma voor de pauze werd afgesloten, was een bijzonder geestige persiflage op de middeleeuwse abele spelen, waarvan de kolder nog werd onderstreept door het ge bruik van een soort verbastering van de oud-Nederlandse taal. Alleen de tekst hier van was al een originele proeve van be kwaamheid. Het milieu van de sportwereld werd in „De Wielerclub" eveneens op een amusante wijze getypeerd, al was de pointe niet de sterkste zijde van dit nummer. Jammer is het, dat Bob de Buisonjé niet aan de eisen beantwoordt, die aan een vlot conférencier dienen te worden gesteld. In dit opzicht is zijn optreden enigszins stroef, ofschoon ik niemand in dit overigens op merkelijke amateurensemble zou kunnen aanwijzen, die wel over de capaciteiten be schikt hem te vervangen. Een ensemble dat verder bestaat uit Jeanne Seijfferr Resy d'Arnoud de Callavon, Wil Snoek, Anneke Goosens, Henk Stuurman, Jan en Henk Goosens en Hans van den Burg. Van hen willen wij tenslotte nog vermel den het uitstekend gearticuleerd voorge dragen „Welstand", door en van Jeanne Seyffer; de amusante satire op de moderne dichter door Henk Stuurman, eveneens op een eigen tekst en de lichtelijk wijsgerige bespiegelingen van achter de strijkplank door Anneke Goosens, waarvan de tekst weer door Bob de Buisonjé geschreven was. Deze cabaretavond, die mede door de ten nisclub „Brederode" was georganiseerd, werd voor „De Cirkel" een verdiend succes. J. v. D. ADVERTENTIE STOFFEN ZIBELINE, zuiver wollen japonstof met moderne ruit- of streepeffecten in 6 schitterende najaarstinten, 130 cm. breed, voor de exceptioneel voordelige prijs van Gr. Houtstraat 54-60 Haarlem Tel. 11955 Ruim dertienhonderd adepten van de jazz waren zaterdagavond in de grote concert zaal te Haarlem bijeen (plaatsen van f 4.30 en f 6.30) voor een spectacle coupé, waar aan drie solisten en twee combo's mede werkten. Het betrof hier niet het zoveel ste voorbeeld van een aantal jongelui, met voorbedachte rade bijeengekomen om zich te laten opwinden door stampende syncopen en insinuerende neusklanken. Integendeel, de ingetogen, bijna devote aandacht, waarmee het programma gevolgd werd, vormt een veel groter raadsel dan de losbandigheden waarover de laatste tijd nogal wat te doen geweest is. In zoverre leek mij de inleiding door de voorzitter van de Haarlemse Jazz Club, waarin hij er met nadruk op wees dat deze muziek in volmaakte rust beluisterd diende te worden, enigszins overbodig, dat zelfs de grootste heethoofd nog niet een muis zou molesteren na een programma als dat van zaterdag. Wat verklaart na.deze extase die ook, zoals thans het geval was, naar binnen gericht kan zijn tegenover een muziek die op haar best de kracht heeft van een directe opwelling, maar in dat ge val ook alle onigevormdheid, ieder gebrek aan werkelijke verfijning daarvan? Mis schien is de hele „Jazz-business" waar aan artiesten, impresario's en grammo foonplaatmaatschappijen rijk worden wel gebouwd op rancune: de rancune van de neger tegen de blanke door wie hij niet als mens erkend wordt en die hij toch klein weet te krijgen met de „nep" van een vercommercialiseerde muzikale mythologie. En rancune van de jongeren tegen de oude ren: w ij, teenagers tot vijfentwintig jaar, hebben onze eigen muziek die door jullie voor rommel wordt uitgemaakt en die ons daarom alleen nog des te liever is. Nu weet ik wel dat de ware liefhebbers onmiddellijk zullen opmerken dat ik niet tot oordelen bevoegd ben en dat de krant niet een musicus uit de „klassieke" sector naar hun bijeenkomsten mag afvaardigen. Ik houd dit echter te enenmale tegen: de muziek is een ondeelbaar natuurverschijn sel en etiketten als jazz, klassiek, tonaal, atonaal, vooruitstrevend, conservatief, die nen alleen de artistieke boekhouders en de zwakken. Wanneer ik hoor hoe een pianist als Bud Powell op een (kwasi:?) onbehol pen mander over de toetsen hobbelt recht toe recht aan op het syncopisch stoppaard- je, zorgvuldig iedere modulatie vermijdend, aangezien dit hem op terreinen zou voeren waarop hij het waarschijnlijk zou afleg gen tegen een derdejaars conserva tori urn - leerling, een armoede aan muzikale fan tasie en een gebrek aan muzikale eruditie maskerend met geschoksehouder en zoge naamd leuke pasjes over het podium, heb ik als musicus ook tegenover de fans het recht dit voor een zielige vertoning uit te maken, in zijn soort even verwerpelijk als de slaperige trouwhartigheid waarmee collega's aan de culturele zijde van de de marcatielijn de paradepaarden hunner vaderen jaar in jaar uit berijden. Wat in vredesnaam Miles Doris stempelt tot een musicus met een „geweldige ideeënrijk dom" zoals het programmaboek in het bekende 200 %-jargon dat in deze beschrij vingen blijkbaar noodzakelijk is, wil doen geloven ontgaat mij. .In ieder geval blijft hij qua toonvorming „miles" bene den Louis Armstrong, wiens wellicht sa tanisch gehuil boeiender is dan de onbe wogen bordpapieren toon van de belang rijkste trompettist in de moderne jazz. Het zelfde geldt van Lester Young: beweging loos al een totempaal maar helaas zonder de magische krachten daarvan. Zijn spel („cool jazz") is technisch perfect en ziel loos. Rest de „clou" van de avond: het Modern Jazz Quartet, aangekondigd als de be langrijkste moderne combo van het ogen blik. Wat deze vier (vibrafoon, piano, bas, drums) ten gehore brengen heeft tenmin ste karakter, dit is supersnobisme voor mu- 49. Panda begreep nu, dat Joris de tover kracht van meneer Plutanus wilde gebrui ken, om makkelijker te kunnen stelen. Maar helaas was het nu te laat, want Joris gaf de kans niet meer, om er iets tegen te doen. „Ge zijt weer veel te opgewonden, manneke", zei hij, terwijl hij Panda in een kast duwde, een korte opsluiting zal heil zaam voor u zijn". „Laat me los!", gilde Panda. „Meneer Plutanus, help me!" „Wat is er met de jonge uiterling aan de hand?", vroeg Plutanus. „Jeugdstuipjes"ant woordde Joris. „In deze wilde uiterlingen- wereld is helaas te weinig innerlijke rust. Hierdoor raken onze jonge uiterlingen vaak uit het evenwicht". „Ik heb geen stuipjes!", gilde Panda. „Luister toch, me neer Plutanus! Joris wil stelen enne Verder kwam hij niet want Joris duwde de kastdeur dicht en draaide de sleutel om. „Waar heeft hij het toch over?", vroeg de wereldvreemde magiër verward. „Wat is stelen?" „Stelen is een vorm van bezits- spreiding", antwoordde Joris. „Een zeer interessante vorm, die ik u thans gaarne even zal demonstreren". zikale paupers: handgeschilderde ornamen ten op Chinees porselein als schablone ge bruikt voor versiering van plastic artike len, Er wordt gekoketteerd met Bach in melodieën met de inslag van een Alleman de of Sarabande, in het gebruik van se- quenzen en markante „vierkante" afslui tingen, waarbij door een bewust toege paste polyfonie naar nieuwe toonkleuren gezocht wordt. Erg opzienbarend is dit alles niet en de vier executanten kunnen (mu zikale bastaardkinderen van Strawinsky zijn, wiens neo-klassicisme zich tot deze jazz verhoudt als Mondriaan tot een ont werper van moderne keukengordijnen. Tweemaal kondigt de arrangeur John Lewis de toepassing van een canon aan in een bepaald nummer, zonder dat deze kunstgreep ook maar ergens te bekennen is. Opmerkelijk is een voorkeur voor va riatie over oude volksmelodieën: eenmaal wordt een Engelse „Carol" en tweemaal een „ballad" aangekondigd. Wat hiermee gedaan wordt getuigt van een zeker ge voel voor klankschakering zowel door stemvermenging op vibrafoon en piano als door chromatische verrijking van de ak koorden. Ook onderscheiden zich verschil lende nummers door een goede proportie en is het klankvolume afgeremd op een mezzo-piano dat niet zelden terugloopt tot pianissimo. De wijze waarop dit alles ge bracht wordt, is als het ware het nega tief van „show". Juist de gewilde sober heid en discretie van een enkele vibra- foontoets, van een achteloos weggeworpen pizzicato op de stringbas zijn hier de ele menten der suggestie. „Birdland '56" een tournée van jazz musici uit de gelijknamige nachtclub van Morris Levy te New York is, om de dodelijke ernst waarmee zulk een optreden door de „rijpere jeugd" beleefd wordt, een uitdaging aan de muzikale opvoeders. Hierop nader in te gaan, zou buiten het bestek van dit artikel vallen. Maar wij ko men terug. Sas Bunge PREMIèRE „RICHARD DE DERDE" De Nederlandse première van Laurence Olivier's verfilming van Shakespeare's „Ri chard de Derde" is vastgesteld op 9 novem ber in het Alhambra-theater te Amsterdam. De film werd opgenomen in vistavision en technicolor. De Nederlandse bewerking is van Jan Spierdijk. ADVERTENTIE filMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIMII KIRAS YOEROEK HimJim/llllllllJIJIMIlJIJIIIOnlïM afd. tapijten Levering via Uw woninginrichter Bom. Een tiental mensen werd gewond in Tripolis in Libië toen daar zondag in een Engels bankgebouw een bom ontplofte. Zaterdag werden ook al bomaanslagen gepleegd op Brits bezit in Libië. Levend. Vijfennegentig van de 113 onder de grond opgesloten mijnwerkers in een mijn te Springhill (Nova Scotia - Cana da) zijn levend aangetroffen door red dingsploegen. Er zijn nu 14 doden ge borgen. Na 76 uur werden de ingeslo ten mijnwerkers door reddingsploegen bereikt. Wanhoop. De jongste oproep van Sukarno tot de Indonesische partijleiders om te overleggen over de opheffing van alle politieke partijen is vandaag een „poli tiek van wanhoop" genoemd door Im- ron Rosjadi, een lid van het bestuur van de Nadatul Ulama. Hij zeide, dat de president tracht te vluchten uit de hui dige moeilijkheden in de politieke toe stand in Indonesië. Rosjadi zeide, dat het houden van nieuwe verkiezingen een oplossing' kan vormen voor deze moei lijkheden. Dankbaarheid. Koning Hoessein van Jor danië heeft president Eisenhower een boodschap gezonden waarin hij zijn op rechte dankbaarheid uitspreekt voor diens „steun voor recht en rechtvaardig heid". De koning refereerde aan de Amerikaanse resolutie in de UNO en zei dat dit Amerikaanse optreden nooit zal kunnen worden vergeten. Teleurstelling. Mohammed Natsir, voorzit ter van de gematigde Islamietische re geringspartij, Masjumi, heeft medege deeld, dat hij gelijkluidende telegram men heeft gezonden naar de sultan van Marokko, de Bey van Tunis, de Alge rijnse vertegenwoordiging in Caïro en de Islamietische wereldconferentie in Damascus, waarin de teleurstelling van de Masjumi tot uitdrukking gebracht wordt over de arrestatie van de Alge rijnse leiders door de Franse autoritei ten. Afgewezen. De federale commissie van Zwitserse vakverenigingen heeft „met verontwaardiging" een Russische uitno diging afgewezen, naar de Sovjet-Unie te komen „om te zien hoe de vakver enigingen in de U.S.S.R. werken". De Zwitserse afwijzing is gebaseerd op „de bloedige Russische interventie in Hon garije". Vrijwilligers. Indonesische parlementsleden die vorige maand een tournee door com munistisch China hebben gemaakt, heb ben vandaag verteld dat leider Mao Tse Toeng hun verteld heeft, dat hij een vrijwilligersleger naar Egypte wiide stu ren als de imperialisten zouden aan vallen. Misverstand. Een territoriaal commandant van het Indonesische leger heeft gerap porteerd, dat zich nog 12 Japanse sol daten uit de Tweede Wereldoorlog schuilhouden in de wouden op het Oost- Indonesische eiland Morotai. Verontwaardiging. De president van Syrië, Sjoekri El Koeatli, is zondag uit Simfe ropol op de Krim naar zijn land vertrok ken na een kort bezoek aan de Sovjet- Unie, aldus heeft het Sovjet-persbureau Tass gemeld. In een te Moskou uitge geven bekendmaking na de besprekin gen van president Koeatli met Russische leiders wordt uitdrukking gegeven aan „verontwaardiging over de gewapende tussenkomst van buitenlandse mogend heden in Egypte". Onvriendelijk. Westduitse douane-beamb ten, die langs de Tsjechische grens op patrouille waren, zijn zondag bescho ten door Tsjechische soldaten, die bezig waren loopgraven aan te leggen en bo men te rooien. Men is door deze „on vriendelijkheid" waarschijnlijk een teken van ongerustheid bij de Tsjechen erg verbaasd, omdat kortgeleden de grensformaliteiten verminderd werden. Het enige. Een groep van vooraanstaande geleerden uit alle delen van de wereld, bijeen in de UNO-commissie inzake atoomstraling, heeft te kennen gegeven, dat een diepgaand onderzoek naar de gevolgen van atoomstraling voor de mensheid noodzakelijk is. Dit is het enige wat is bekendgemaakt uit het eerste rapport van de commissie. Aanslagen. Op Cyprus zijn zaterdag, blij kens een officiële mededeling, vier Britse militairen door aanslagen van Cyprische verzetslieden om het leven gekomen. Nadat een vierde Britse mi litair nabij Polis, in West-Cyprus, door een aanslag om het leven war gekomen, werd rondom een dorp aldaar een kor don getrokken om nasporingen te doen. Een Cyprioot, die poogde hier doorheen te breken, werd doodgeschoten. Gevechten. Franse troepen hebben zater dag in twee korte gevechten, die respec tievelijk in het departement Constantine en in het Aurès-gebergte werden gele verd, 46 opstandelingen doen sneuvelen. Aan Franse zijde werden „verscheidene militairen" gewond. BERYL IS een mineraal. Deze mede deling zal op zichzelf niet aantrekkelijk genoeg zijn om te boeien. Doch hierin kan verandering komen, door er bij te voegen, dat de doorzichtige heldere beryllen edel stenen, althans halfedelstenen, in verschil lende variëteiten opleveren. Men kent de edele beryl, die geel van kleur is, voorts de rose beryl en dan nog de aquamarijn, onder welke naam de lichtblauwe beryllen wor den samengevat. Dat is al bijna een inventa ris voor een beginnend juwe lier en er moet aan worden toegevoegd, dat al deze varië- teiten worden gerekend tot de beste halfedelstenen. Maar daar komt nog iets bij, want ook de smaragd, verreweg de kostbaarste aller beryllen, moeten we aan deze verzameling toevoegen. Dit is de enige edelsteen, die de typische donker groene „smaragdkleur" bezit (allicht), toe te schrijven aan een geringe bijmenging van chroom. De andere variëteiten danken de lichte kleur vermoedelijk aan een bij menging van ijzer, met uitzondering van de rose beryl van Madagaskar, die cerium bevat. Waarom deze overdreven breedvoerig heid over een steensoort die de meesten van ons toch niet bezitten? Omdat onze bril ten nauwste met de beryl verwant is, althans met de doorzichtige heldere beryl len, waarover we daarstraks spraken. We weten, dat in de middeleeuwen geslepen glas als beryl werd aangeduid. Aan de andere kant vertelt de Romeinse historicus Plinius dat keizer Nero de gevechten der In gladiatoren in de arena door een smaragd bekeken zou hebben. De samenhang tussen een en ander lijkt nu wel verklaarbaar. De doorzichtige beryl kan, op een bepaalde wijze geslepen, als lens, of laten we liever zeggen, als oogglas dienst doen. We kunnen nu in het midden laten of keizer Nero bijziende, dan wel vérziende is geweest, maar in ieder geval zal de heldere en op bijzondere wijze ge slepen beryl hem het bloe derige schouwspel in de arena duidelijker voor ogen hebben gebracht. En daar ging het de keizer - zoals alle toeschouwers - toch maar om. navolging hiervan, werden de ge slepen glazen in de middeleeuwen even eens met de naam beryl aangeduid, hoewel de stof waaruit het glas gemaakt was met de minerale beryl natuurlijk niets uit staande had. Maar de geslepen glazen kon den een hulpmiddel zijn om beter te zien, evenals de beryllen, voldoende reden dus om beide objecten met dezelfde naam aan te duiden. De naam beryl zelf schijnt uit Egypte afkomstig te zijn, zodat de veronderstel ling geenszins gewaagd is, dat keizer Nero zijn gewoonte om door een beryl te kijken van de Egyptenaren had. Zekerheid dien aangaande bestaat er echter niet, zodat het uitsluitend een veronderstelling moet blijven. Maar hoe staat het nu met de beryllen in de middeleeuwen? Daarover morgen. H. Pétillon

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1956 | | pagina 2