Uitgaan in Haarlem DE LAATSTE TOAST J MERLIJN EN DE WONDERBESSENJ) G.M.00RD TELEVISIE^R r Ubv.meijec Agenda voor Haarlem Doe het zelf met NEDO-iVlEX VRIJDAG 14 DECEMBER 1956 7 TONEEL EN DANS MUZIEK Betaling abonnementsgeld per giro DIVERSEN TENTOONSTELLINGEN Journaals over Hongarije in Indonesië verboden Transparante klenrlak Postbestelsters in de hoofdstad PHILIPS GRUNDIG NIEUWE UITGAVEN VERVOLGVERHAAL "A 16 Vesten en Pullovers Vrijdag 14 december. Stadsschouwburg, 20 uur: Het Zuidelijk Toneel treedt voor de eerste keer in Haarlem op met „Jeanne en de rechters" van Thierry Maulnier in de vertaling van Willem Tollenaar, onder regie van Lo van Heilsbergen. Medewer kenden zijn onder meer Liane Saalbom, Lo van Hensbergen, Peter Aryans en Hans Culeman. Zaterdag 15 december, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Rotterdams Toneel geeft een voorstelling van „Een kans op de hemel" (Les parvés du ciel) van Albert Husson, onder regie van Peter Holland met onder anderen Ina van Faassen, Ann Hasekamp, Adolf Rijkens en Pim Dikkers. Zondag 16 december, Stadsschouwburg, 20 uur: „Het Rotterdams Toneel" geeft een herhaling van „Een kans op de hemel" van Albert Husson, onder regie van Peter Holland, waaraan onder meer wordt mede gewerkt door Ina van Faassen en Adolf Rijkens. De decors zijn van Guus de Ruiter. Maandag 17 december, Stadsschouwburg, 20 uur: De Haagse Comedie speelt „Inherit the wind" van Jerome Lawrence en Robert E. Lee met onder anderen Paul Steenber gen, Albert van Dalsum, Annet Nieuwen- huyzen, Marie Meunier, Jan Retèl, Jan van der Linden, Elisabeth Andersen, Ida Was serman en Gijsbert Tersteeg. Woensdag 19 december. Stadsschouwburg, 20 uur: De Haagse Comedie geeft een voorstelling van „The great Sebastians" van Howard Lindsay en Russel Crouse onder regie van Paul Steenbergen met onder meer Ida Wasserman, Joris Diels, Do van Stek, Johan Valk, Jan Retèl en Chris Baay. Donderdag 20 December, Stadsschouwburg, 20 uur: De Haagse Comedie geeft een her haling van „The great Sebastians" van Howard Lindsay en Russel Crouse. Paul Steenbergen heeft de regie. Medewerken den zijn onder meer Ida Wasserman, Joris Diels, Do van Stek en Johan Valk. De decors zijn ontworpen door Wim Vesseur. Donderdag 20 december, Concertgebouw, 20 uur: Voor de Haarlemse Kunstgemeen schap draagt Otto Sterman voor uit zijn repertoire: „Ik ben een neger" (proza) poëzie, bijbelse vertellingen en sprookjes). Het tweede deel van het programma is gewijd aan de folklore van Suriname met zang, muziek en vertoon van klederdrach ten door een aan het Koninklijk Instituut voor de tropen verbonden gezelschap. Vrijdag 21 december, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Nieuw Nederlands Toneelgezel schap geeft een voorstelling van het blij spel „Julia" van W. Somerset Maugham en Guy Bolton, onder regie van Frits van Dijk. Medewerkenden zijn onder meer Ellen de Thouars, Frits van Dijk, John Gobau en Bob Verstraete. Vrijdag 14 december, Concertgebouw, 20 uur: Het Noordhollands Philharmonisch Orkest geeft onder leiding van Marinus Adam een uitvoering van de Vijfde Symfonie van Beethoven, het Concert voor twee violen en strijkorkest (Dubbelconcert) van Johann Sebastian Bach, Prélude l'apres midi d'un faune van Claude Debussy, het Concert voor twee violen en orkest van Géza Frid en l'Apprenti sorcier (de Tove naarsleerling) van Paul Dukas. Solisten in dit voor iedereen toegankelijke concert onder auspiciën van „Geloof en Weten schap" zijn Herman Krebbers en Theo Olof. Zaterdag 15 december, Brinkmann, 20 uur: Uitgaande van het Hongaars Centrum wordt Haarlem een muziekavond aange boden als antwoord op de hulp, die de Hongaarse vluchtelingen van deze stad hebben ondervonden. Maandag 17 december, Concertgebouw, 20 uur: De Haarlemse altzangeres Annie Woud neemt afscheid van het openbare muziekleven in een concert, waaraan medewerking wordt verleend door de Koninklijke Liedertafel „Zang en Vriend schap" en de pianiste Emmy van Eden. Het concert staat onder leiding van Jack P. Loorij. Annie Woud zingt onder meer liederen van Purcell, Standchen van Schubert, de Zigeunerliederen van Ant. Dvorsjak en drie Hongaarse volksliederen van Bartók. Zaterdag 15 december, Muziekschool, 20 uur: Uitvoering door leerlingen van mejuf frouw Bets Nederkoorn en de heren Frans Althuizen en Ru Otto aan de Muziekschool van de maatschappij tot bevordering der Toonkunst in Haarlem. Woensdag 19 december. Ridderzaal, 20 uur: In het Haarlemse stadhuis zal het Aerden- houts Vrouwenkoor onder leiding van Simon C. Jansen een uitvoering geven van kerstmuziek. Uitgevoerd worden de Kerstcantate van Vincent Lübeck, Trio in G van Haydn, „A ceremony of Carols" van Benjamin Britten, „Laudate Pueri" van Mendelssohn en een trio van dezelfde componist. Voorts worden drie oud-Neder landse kerstliederen in een bewerking van Albert de Klerk uitgevoerd. Het Trio Hesmerf verleent medewerking. Donderdag 20 december, Concertgebouw, 20 uur: De organist Albert de Klerk geeft een concert van kerstmuziek, met werken van Giamdattista Martini, d'Aquin, Balbastre. Le Bèque, Widor, Joh. Seb. Bach en Flor Peeters. Vrijdag 21 december, Zandvoort, 20 uur: In de Hervormde Kerk neemt de altzangeres Annie Woud als onderdeel van haar af- scheidstournee deel aan een uitvoering van kerstmuziek door het Hervormd Kerkkoor in Zandvoort onder leiding van Herman Dees Annie Woud zingt zeventiende- eeuwse kerstliederen van Joh. W. Franck en liederen van L. de Vocht, Dvorsjak en Handel. Het koor zingt onder meer een kerstcantate van Buxtehude. Het Heemsteedse Strijkkwartet verleent in strumentale medewerking. ;ypoocoocooooocxx>ooax>oax>3oo^ U kunt het Uzelf gemakkelijk maken door het abonnementsgeld voor het volgende kwartaal te voldoen op onze postgirorekening no. 273107 ten name van Haarlems Dagblad. U bespaart daarmee incassokosten en vermijdt geloop aan de deur. Het te gireren bedrag is 7,15, post- abonnés 7,65. U kunt het ons gemakkelijk maken door Uw giro-opdracht te verzenden vóór het eind van de maand. Wij behoeven dan geen kwitanties uit le zenden. Voor automatische girobetalingen (het allergemakkelijkste) zijn formu lieren op aanvraag gaarne ter be schikking. In dit geval dient men wel voor voldoende saldo op de giro-rekening zorg te dragen. DE ADMINISTRATIE 'jOCOÖÖOOOOMOOOOOOOO^^ Vrijdag 21 december, Concertgebouw, 19.30 uur: De heer Paul Chr. van Westering houdt een inleiding bij het concert, dat door het Noordhollands Philharmonisch Orkest wordt gegeven. Vrijdag 21 december. Concertgebouw, 20 uur: Het Noordhollands Philharmonisch Orkest geeft onder leiding van Jan van Epenhuysen een uitvoering van de opera compositie „Khovanstsjina" van Mous- sorgsky, de Vierde Symfonie van Bruck ner en het Vioolconcert in g van Prokovjev, waarin Stanley Weiner als solist optreedt. Woensdag 19 december, Muziekschool, 20 uur: Uitvoering door leerlingen van de heer Roel Riphagen aan de Muziekschool van de maatschappij tot bevordering der Toonkunst in Haarlem. Maandag 17 december, Ridderzaa.l. 20 uur: Ter gelegenheid van de Bilderdijkherden- king zal prof. dr. W. J. M. A. Asselbergs (Anton van Duinkerken) een herdenkings rede uitspreken en zullen leerlingen van 't Coornhertlyceum en de Da Costakweek- school verzen van Bilderdijk voordragen. Die Haerlemsche Musyckcamer verleent bij deze bijeenkomst, die wordt geopend door wet houder D. J. A. Geluk, medewerking. Vleeshal: Iedere zaterdag en zondag dag in december van 2002 uur cafécon cert door het ensemble André Molier. Zondag 16 december geopend van 15.30 17.30 en van 2001 uur. Vrijdag 21 decem ber geopend van 2001 uur. „GFLOOF EN WETENSCHAP" Vrijdga 14 december, Concertgebouw, 20 uur: Concert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marinus Adam met medewerking van de violisten Herman Krebbers en Theo Olof Dit concert is voor ieder toegankelijk (Zie muziek). VOLKSUNIVERSITEIT Maandag 17 december, Frans Halsmuseum, 20 uur: Mevrouw dra. M. M. Boldingh houdt de laatste voordracht in een reeks van zes over de schrijver Thomas Mann. Woensdag 19 december, Brinkmann, 20 uur: De heer K. Schuitema houdt de zesde voordracht in de cursüs „Spreken in liet Openbaar". AMATEURTONEEL Dinsdag 18 december, Stadsschouwburg, 20 uur: De toneelvereniging „Door Inspan ning Uitspanning" geeft een opvoering van „Pinky". FILMVOORSTELLINGEN Cinema Palace: Zondagochtend half elf ver toning van de Deense film „Zo begint hét leven". Rembrandttheater: Zondagochtend elf uur prolongatie van de Zweedse film „Het grote avontuur". Lidotheater: Znodagochtend elf uur ver toning van „Die Czardasfürstin" met Ma- rika Rökk en Johan Heesters. Studiotheater: Zondagochtend elf uur voor de veertiende keer vertoning van „De Levensroman van Richard Tauber". ANDERE BIJEENKOMSTEN Vrijdag 14 december, Tempeliersstraat, 20 uur: Filmavond voor toekomstige emi granten over Australië, Nieuw-Zeeland, Canada en Amerika in het gebouw van de Haarlemse Kegelbond. Vrijdag 14 december, Minerva-thcater, 20.15 uur: Nederlandse journalisten, die in Hongarije verbleven gedurende de eerste da; van de opstand, doen verslag van hun indrukken. Een dergelijke bijeen komst wordt tegelijkertijd gehouden in de Gereformeerde kerk -aan de Koediefsiaan in Heemstede. Zaterdag 15 december, Minerva-theater, 20.30 uur: Internationaal K.R.O.-televisiecaba- ret „Krocodil" met medewerking van Martin Granger en Heather Lea, Undine von Medvey, Maxim Herman Raft en het K.R.O.-orkest „Cascade" onder leiding van Johnny Ombach. Maandag 17 december, Minerva-theater, 1317 uur: Doorlopende filmvoorstellingen over de gebeurtenissen in Hongarije als voorbereiding voor de actie, die 't vluchte lingencomité „Heemstede-Hongarije" orga niseert. Zondag 16 december, Brinkmann, 10.30 uur: Openbare bijeenkomst van het Humanis tisch Verbond waarbij als spreker zal op treden dr. H. Jansen. Maandag 17 december, Brinkmann, 20 uur: Voor de Koninklijke Natuurhistorische Vereniging in Haarlem zal dr. Kurt Walde een lezing houden over „Natuur en land schap van Tirol" met vertoning van kleu rendia's. Maandag 17 december, Overveen, 20 uur: In De dirigent Jan van Epenhuysen leidt het Noordhollands Philharmonisch Orkest op vrijdag 21 december in werken van Moussorgsky, Bruckner en Prokovjev. gebouw „Domi" zal door het Marionetten theater van Don en Ly Vermeire een op voering worden gegeven van „De kleine waternimf" van de Letlandse schrijver Manfred Kyber met muziek van Dick Broekarts. Deze voorstelling is bedoeld voor leerlingen van vierde en vijfde klas sen van de scholen voor gewoon lager on. derwijs in Bloemendaal. Dinsdag 18 december, Overveen, 20 uur: Het marionettentheater van Don en Ly Ver meire geeft voor leerlingen van vierde en vijfde klassen van lagere scholen in Bloe mendaal een herhaling van „De kleine wa ternimf" van de Letlandse schrijver Man fred Kyber met muziek van Dick Broek arts. Dinsdag 18 december, Brinkmann, 20 uur: Voor de Studievereniging voor parapsycho logie in Haarlem zal prof. dr. Ch. H. van Os, hoogleraar in Delft, spreken over „Pa rapsychologie en metafysica". Dinsdag 18 december, Brinkmann, 12 uur: Tijdens een bijeenkomst van leden en do nateurs van de Nederlandse Maatschappij voor Nijverheid en Handel, departement Haarlem, zal dr. J. de Groot, hoofd be drijfsgeneeskundige dienst van de Konink lijke Nederlandse Hoogovens en Staalfa brieken, spreken over „Bedrijfsgeneeskun de, waarom en hoe?" Dinsdag 18 december. Concertgebouw, 20 uur: In de serie „Ontdek de wereld" houdt An ton de Zeeuw, schrijver en cineast, een voordracht getiteld: „Tussen Nijldelta en Rode Zee" Woensdag 19 december, Minerva Theater, 20.15 uur: Onder auspiciën van het Bijzon der Kerkewerk der Hervormde Gemeente in Heemstede wordt het toneelspel „De ster van Bethlehem" van Martinus Nijhoff op gevoerd onder regie van Wim Paauw: Donderdag 20 december, Minerva Theater, 20.15 uur: Onder auspiciën van het Bij zonder Kerkewerk der Hervormde Ge meente in Heemstede wordt een tweede opvoering gegeven van „De ster van Beth lehem" van Martinus Nijhoff. Woensdag 19 december, Teisterbant, 20 uur: Voor leden van de sociëteit „Teisterbant" spreekt prof. dr. N. R. A. Vroom, directeur van de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten over „Conformisme en nonconfor- misme in de moderne kunst". Woensdag 19 december, Brinkmann, 20 uur: Tijdens een bijeenkomst ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van de Reclas- seringsraad in Haarlem spreekt prof. mr. J. M. van Bemmelen,: hoogleraar, in Lijden, over „Verleden, heden en toekomst dér reclassering". Woensdag 19 december, CJMV-gebouw, 20 uur: De heer Theo M. Eerdmans, redacteur van het Vrije Volk, spreekt over zijn be levenissen in Hongarije gedurende de eer ste dagen van de opstand. Vrijdag 21 december, het Nut, 20 uur: Con tactavond van het Humanistisch Verbond in Haarlem en omgeving, waarop dr. H. Jansen zal spreken over „De kerstmythe". Galerie Espace: Tot en met 23 december wordt werk geëxposeerd van Bryen, Childs. Corneille. Jeremy Gentilly, Friso Holt, Lataster, Kaiko, Moti. Krisna Reddy, Velery Thornton, Clerté, Nina Negri, Poest Clement, Shirley Reddy, Nono Reinhold en Zanartu. De expositie is dagelijks ge opend van 11 tot 17 uur. Huis Van Looy: Tot en met 6 januari de ex positie „De stille glans der gouden eeuw". De tentoonstelling van manuscripten, boe ken, prenten en curiosa, betrekking heb- DJAKARTA (United Press) Een rege ringscommissie voor filmcensuur heeft Amerikaanse filmjournaals verboden, welke Hongaren in opstand tegen het communis tisch regime of in gevecht met Russische troepen en tanks laten zien, zo wordt ver nomen van een employé van een Ameri kaanse filmmaatschappij. Een reden voor dat verbod werd niet gegeven. Volgens Paramount films of Indonesia Inc. had de commissie bezwaar tegen de commentaar, die aan de filmjournaals over Hongarije verbonden was. Volgens een zegsman van de filmindustrie heeft de regering ook alle Westerse filmjournaals over de Engels-Franse actie tegen Egypte gecensureerd. Journaals over Hongaarse vluchtelingen, die Hongarije verlaten of in de Verenigde Staten arriveren, worden ook van het Indonesisch filmdoek geweerd. Een woordvoerder van een filmbureau zei dat het, voor zover hij zich kon her inneren, de eerste maal sedert de Koreaan se oorlog was dat filmjournaals gecensu reerd worden in Indonesië. Hij legde uit dat de normale activiteit van de commissie voor filmcensuur zich bepaalt tot afwijzing of besnoeiing van speelfilms. Merlijn kwam naast de bank staan. Voorzichtig raakte hij de hand van koning Bardowijn aan. „Majesteitwordt wakker!", zei hij. Maar de koning bewoog niet en ontwaakte niet, ook niet toen Merlijn hem harder schudde en luider riep. Merlijn werd ongerust, maar de koning ademde in ieder geval toch; het leek er meer op, dat hij verdoofd was. „Dat is natuurlijk het werk van die boze Morabix", bedacht Merlijn. „Die heeft de koning in plaats van een geneesmiddel, een verdovende drank gegeven! 125-126 ADVERTENTIE Half januari zal in Amsterdam een klein aantal vrouwelijke postboden haar taak aanvangen. Deze postbestelsters zullen per dag één bestelling uitvoeren. Het aanbod voor deze functie was in Amsterdam klein. In Den Haag en Rotterdam komen geen vrouwelijke bestellers. ADVERTENTIE Maak van uw regenjas een winterjas Inknoopvoering f 20.f 23.50, f 32.50 Voering gratis inzetten Gen. Cronjéstr. 40-44, H'lem - Tel. 15438 bend op Willem Bilderdijk en zijn kring, die van 14 december tot en met 6 januari zou worden gehouden, is uitgesteld tot 12 januari en zal duren tot 1 februari. De tentoonstelling is dagelijks geopend van 1012.30 en van 13.30—17 uur. 's Zondags van 1417 uur. Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend don derdags van 1012.30 uur en van 13,3017 uur en zondags van 1417 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoonstel ling van werken uit de Haarlemse School van de zestiende eeuw tot heden. Onder meer meesterwerken van Frans Hals. Het museum is geopend op werkdagen van 1015 uur dagelijks en zondags van 1315 uur. Teylermuseum: Schilderijen uit de negen tiende en twintigste eeuw. Tekeningen on der meer van Rembrandt, Michel Angelo, Claude Lorrain. Geopend op iedere werk. dag behalve maandag van 1115 uur en de eerste zondag van iedere maand van 1315 uur. Bisschoppelijk museum, Jansstraat 79: Mid deleeuwse en latere schilderijen, sculptu ren, paramenten, kantwerk, handschriften en munten. Geopend op werkdagen, be halve maandag van 1017 uur, des zon dags van 1316 uur. Grote Kerk, Grote Markt: Te bezichtigen op werkdagen van 9 tot 17 uur. Bezichtiging onder geleide uitsluitend op aanvrage voor grepen van tenminste vijftien personen. Tinholthuis, Bloemendaal. Vrijburglaan 17: Het museum is geopend van maandag tot en met zaterdag van 912 en van 1416 uur. Cruquiusmuseum, Heemstede: Historische stoommachines en grote maquette van Nederland met waterstanden en overzicht overstromingsramp februari 1953. Geopend van 912.30 en van 13.3016 uur. ADVERTENTIE RADIO TELEVISIE - GRAMO Grote Houtstraat 108 Tel. 15046 RADIO TELEVISIE - GRAMOFOONSPECIALISTEN „Achter de schermen". In dit bijzonder belangwekkende boek belicht de Duitse auteur en econoom dr. Richard Lewisohn onder het pseudoniem „Morus" de handel en wandel van de „grootmogols" der we reldeconomie zoals John D. Rockefeller, Pier Morgan, Sir John Deterding, Krupp, Hugo Stinnes en vele anderen, alsmede de enorme macht, die zij door hun reusachtige kartels, trusts en concerns op de loop der wereldgeschiedenis hebben uitgeoefend. Er zijn talloze boeken over hetzelfde chapiter geschreven, maar deze kenmerkten zich over het algemeen door politieke of roman tiserende tendensen, waarin de waarheid niet zelden geweld werd aangedaan. Morus is 'n objectieve waarnemer. En wat hij over de manipulaties der „stille wereldheersers" vertelt, wordt geschraagd door de nuchtere feiten. Maar ook deze nuchtere feiten zijn op zichzelf boeiend en sensationeel genoeg en zo ervaart men uit dit boek onder meer, dat er onder de scheppers van econo mische wereldrijken naast gewetenloze schurken ook mannen geweest zijn (en nog zijn), die hun machtspositie niet misbruikt hebben om zichzelf te verrijken, maar in tegendeel heel wat nobeler doelen nastreef den. Veel van de details, die de schrijver onthult, zijn een publiek geheim, andere werden nooit eerder wereldkundig ge maakt. Lectuur van de bovenste plank. De Nederlandse bewerking (door A. F. van Zweeden) verscheen bij J. F. Duwaer in Amsterdam. „De verdwenen pyramide". Dit is het relaas van een avontuurlijke ontdekkings reis naar een der indrukwekkendste monu menten van het grijs verleden: de ontdek king van een tot nu toe onbekende pyra mide uit de Derde Egyptische Dynastie, welker farao's achtentwintig eeuwen vooi" Christus in het land van de Nijl heersten! De schrijver, de Egyptische oudheidkundige dr. M. Zakaria Goneim, heeft de leiding gehad van de opgraving van dit konings graf en hij vertelt ervan met een meesle pend enthousiasme. Hij laat de lezer mee leven met alle teleurstellingen en tegen slagen van dit wetenschappelijke speur werk in een spannend verhaal, waarbij ook de achtergrond van zijn ontdekking, de ge schiedenis van het oude Egypte, zijn ge bruiken en bouwmethoden uitvoerig be licht worden. Vele foto's en tekeningen verduidelijken de verschillende fasen van het opgravingswerk en hun betekenis voor de archeologie en de betekenis van de vondsten aan sieraden, inscripties en reliëfs die in de pyramide gevonden werden. Het boek verscheen in Nederlandse vertaling bij de n,v. Uitgeverij W. P. Stockum en Zoon te Den Haag. „Glorie en ondergang" is de titel van een boek, dat twee jonge Oostenrijkse geleer den, Hermann en Georg Schreiber, wijdden aan de resultaten van hun jarenlange „zwerftocht door een verdwenen wereld", die zich uitstrekte van het Middellandse Zeegebied tot de door de jungle opgeslokte tempelstad Angkor in Achter-Indië, van de resten der Inka-cultuur in Peru tot aan de raadselachtige koningsburcht Zimbabwe in het hart van Afrika. Samen gaan zij op Hoe was het bij mevrouw Werdohl?, vroeg Muck langs zijn neus weg. Hoe weet u, dat ik bij mevrouw Werdohl ben geweest? Ik heb u uit de voordeur zien komen. Moest u hier soms in de buurt zijn? Ik was hier toevallig Termiihlen. Het was stom ^eval Waarom, stelde mevrouw Werdohl vanavond haar auto niet ter uwer beschikking? Dat doet zij toch altijd? Ach, laten wij er maar liever niet over praten. Al die dromerijen van u! Ik was bijna weer vergeten, dat zij al enkele weken weduwe is! Ze is misschien wel helemaal veranderd. Ziet u daar dat café'tje? Dat lijkt mij wel geschikt. In een zijstraat bevond zich een klein bier-lokaal, dat wel enigszins leek op het café'tje, waar zij elkaar al enige keren getroffen hadden. Toen zij gingen zitten, zag Termiihlen aan de bar een nog vrij jonge, goed geklede man staan, die een glas bier dronk. Hij meende hem al eerder gezien te hebben en wel onder prettige omstan digheden. Maar waar was dat toch ook weer geweest? Hij dacht er echter niet verder over na, omdat Muck hem vroeg hoe het met Kotter ging. Termiihlen had de fabrikant enkele keren opgezocht, omdat Amthor hem deze zaak opgedragen had. Als u zich nog nooit vergist hebt, mijnheer Muck, zei Termiihlen, dan heeft u het nu gedaan! Ik heb mij inderdaad nog nooit vergist, antwoordde de commissaris doodernstig. Hoe voelt Kotter zich? Krijgt hij genoeg te eten? Heeft hij wat te roken? Ik zou het' erg prettig vinden, als hij zich op zijn gemak zou voelen. Heeft u wel eens iemand ontmoet, die zich in het Huis van Bewaring op zijn gemak voelde? Waarom niet? Wanneer wij willen, zijn wij onge looflijk coulant. Waar stond u overigens, toen de cham pagne werd geserveerd? Welke champagne? Nu ziet u het zélf! Er wordt een mens vermoord, Termühlen. Goed, hij heeft pech gehad. Men is er enkele dagen door geschokt, maar daarna denkt men er niet meer aan. En aan de arme Muck wordt het overgelaten na te pluizen, wie de moordenaar is geweest. Afschuwe lijk, hoe slecht de mensen vaak kunnen denken! Ik bedoelde natuurlijk de champagne, die rondgedeeld werd op dat vrolijke verjaardagsfeestje van de Amthors. O, toen! Waar ik toen stond? Ja, hoe zou ik dat nu nog kunnen weten? Vertaald uit het Duits Copyright: Cosmopress, Génève Oorspr. titel: „Toen de champagne werd geserveerd" Mijnheer Kotter wist het nog precies, héél precies. Doet u mij nu een plezier en denkt u eens goed na. Waar stond u op dat ogenblik? Termühlen piekerde. Zijn herinneringen aan dat avondje waren niet al te duidelijk. Hij wist alleen, dat hij niet vlakbij de tafel had gestaan. Maar hij had er geen notie meer van, wie naast hem gestaan hadden. Ik weet het wérkelijk niet meer, zei hij tenslotte, Ik weet alleen nog, dat het mij amuseerde, toen de gastheer en gastvrouw elkaar een kus gaven. Jammer, antwoordde Muck. Termühlen keek in de richting van de bar. De jonge man, die hem zo bekend voorkwam, betaalde juist op dat moment en vertrok. Het hinderde hem niet meer, dat hij zich hem niet kon herinneren. Hij dacht nog steeds ingespannen aan het verjaardagsfeestje van de Amthors. Naast mij, zo piekerde hij, moet dr. Faber gestaan heb ben en tegenover mij Busch en daarachter, ja, Irene Wittstock. En toen schoot het hem plotseling te binnen, wie de jonge man was, die aan de bar een glas bier had gedronken. Het was de fotograaf, die Irene Wittstock en hem in de foyer van het opera-gebouw had gefotogra feerd. Jammer, dat ik hem niet eerder herkend heb, dacht Termühlen, ik krijg nog altijd die foto van hem. Ik geloof, dat de zaak u hevig bezighoudt, zei Muck U zit zo te piekeren. Ja, dat is zo, antwoordde Termühlen, Ik heb geprobeerd mij alles weer voor de geest te halen en daarbij kwam ik op héél andere gedachten. Aan de bar heeft zojuist een jonge man gestaan, die mij bekend voorkwam, maar het wilde mij niet te binnen schieten, waar ik hem eerder had ontmoet. Nu ben ik er plotseling achter gekomen. Termühlen vertelde vervolgens hoe hij op die ge- dachtensprong gekomen was. U bent dus met juffrouw Wittstock naar de opera geweest?, vroeg de commissaris tenslotte vrij verbaasd. Ja, dat ben ik! Moet ik u daar soms verantwoording over afleggen? Natuurlijk niet!, antwoordde Muck. Termühlen kreeg de indruk, dat de dikke commissaris zich niet erg gelukkig voelde. En dat bleek ook wel uit zijn woorden. Termühlen, het lijkt wel alsof ik blindemannetje speel. Als ik denk de dader gevonden te hebben, dan blijkt het de verkeerde te zijn. Ik kan u wel verzekeren, dat Kotter vrijuit gaat, antwoordde Termühlen. Kotter is zo zuiver als goud, antwoordde Muck tot Termühlen's grote verrassing. Hij staat er volkomen buiten. Zullen we nog een glas bier drinken? U kunt mij overigens een groot plezier doen, Termühlen. Zoudt u zich wat om jufrouw Wittstock willen bekommeren? Ik? Ja, u. Ik geloof wel, dat het u liever was als u zich meer met mevrouw Werdohl kon bemoeien. Is dat niet zo? Nu ja, misschien heeft u talenten genoeg om u tegelijkertijd met twee vrouwen te occuperen. Waarom zou ik mij moeten bekommeren om Irene Wittstock? Ik zie daar de noodzaak niet van in! Ik heb een héél grote fout gemaakt, antwoordde Muck, Een bijzonder grote fout. Maar ik beschouw u als een bondgenoot, hoewel ik dat eigenlijk niet moest doen. Ik heb gezegd, dat u zich om juffrouw Wittstock moest bekommeren en niet, dat u zich met haar moest bemoeien. Houdt u zich dus maar met haar bezig of bekommert u zich niet om haar, in ieder geval vertelt u geen mens, dat ik u daarom verzocht heb. Kunt u mij dat beloven? Natuurlijk! Dan is alles goed. Tenzij u natuurlijk zélf de dader bent! Het zal u en juffrouw Wittstock overigens zeer van pas komen, als u zich wat om haar bekommert. U spreekt vaak in raadsels, mijnheer Muck. Dat kan wel zijn. Maar voor mij bestaat alles óók uit louter raadsels. U weet het toch wel? Eénennegentig motieven voor een moord! En zou men dan niet in raadsels mogen spreken? Maar goed, laten we opbreken. Ze rekenden af en verlieten het bierlokaal. Buiten nam Muck afscheid van Termühlen. Toen de laatste ver dwenen was, ging Muck weer naar binnen en liep op de waard toe. Vertelt u mij eens, kent u die jonge man, die daar net hier een glas bier heeft staan drinken? Ik weet alleen dat hij fotograaf is. Hij wordt Willv genoemd. Dat heb ik gehoord, toen hij hier laatst met een vriend was. Komt hij hier vaak? (Wordt vervolgd). zoek naar de oorsprong van de onheilige bijbelse steden Sodom en Gomorra, door zoeken zij de ruïnes van Herkulaneum en Pompei en van tientallen andere beroemde vestigingen uit de oudheid, die door oor logsgeweld, natuurrampen of epidemieën verwoest of verlaten werden. Zij rékenen af met de illusie van het „verzonken con tinent" Atlantis, maar onthullen over an dere verdwenen landstreken en steden vele bijzonderheden, feiten die tot nu toe alleen in archeologische vakkringen bekend wa ren. Enige bekendheid met de bijbelse ge schiedenis en der antieken moet men wel hebben om dit boek op zijn werkelijke be tekenis te kunen waarderen. De voorbeel dige Nederlandse vertaling, geïllustreerd met fraaie foto's, is verschenen bij A. W. Sijthoff's Uitgeversmaatschappij te Leiden. De vertaler, de Nederlandse archeoloog J. P. Guépin, breidde de oorspronkelijke tekst uit met een hoofdstuk, dat op ons land be trekking heeft en waarin hij de lezer vele belangwekkende bijzonderheden vertelt over een verdwenen Nederlandse stad: de tragische ondergang van „het land van Reimerswaal". „Afrikaanse Venus" door W. H, van Eemlandt. In een rustig vakantieplaatsje in het vredige Luxemburg leert de bejaarde Utrechtse advocaat Justus Reiziger een Duits paleontoloog kennen, die opgravingen doet, waarbij hij bewijzen probeert te vin den voor een door hem opgestelde theorie over menselijk leven tussen de ijstijden. De professor maakt een erg mensenschuwe in druk en vreest voor zijn leven. Dat deze vrees niet ongegrond is, blijkt als hij enige weken later op geheimzinnige wijze in zijn grot gedood wordt. En dan ontwikkelt zich het verhaal tot een verrassende ont knoping, waartoe mr. Reiziger en diens vrouw het hunne bijdragen. Ieder, die de politieromans van de onlangs overleden W. H. van Eemlandt kent, zal weten welk een genoegelijke, scherpzinnige en psycho logisch verantwoorde lectuur hem bij het lezen van een dergelijk verhaal wacht. „Afrikaanse Venus" maakt hierop geen uit zondering. De verhaaltrant doet soms iets of wat ouderwets aan, maar het boek boeit door de verrassende problemen. Uitgave: Het Wereldvenster, Baarn). „De Gyldenlöve Saga" door Rose Gronon is een met gevoel voor sfeer en stijl ge schreven avonturenroman, spelend in het Vlaanderen van de zeventiende eeuw, toen soldaten plunderend en brandschattend door het boerenland trokken. Een bonte komediantentroep overwintert op het kas teel van een edelman en doet de streek in opschudding geraken door (tevergeefs) in te grijpen, als boeren amdt Gyldenlöve, een hopman van de troepen van de keur vorst, willen lynchen. De dode hopman blijft als een dreigende schim de gedra gingen van alle leden van de troep beheer sen. Een bonte reeks van liefdesavonturen, gevechten en drinkpartijen wordt geschetst tegen de achtergrond van het sombere, nevelachtige en spookachtige land. Nergens komen de figuren tot volle wasdom, maar sommige passages, waaronder de begrafenis van Gyldenlöve, munten uit door een vak bekwame en vaak treffende beschrijving. (Uitgave: Van van Tuyl n.v., Zaltbommel). ADVERTENTIE GROTE H OU TST R A AT 16 VRIJDAG 14 DECEMBER Lido: „De gevangene van de woestijn", 14 jaar, 7 en 9.15 u Studio: „Gervaise", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Helden zon der moed", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „De wereld der stilte", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „De man, die te veel wist", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Ik vecht voor geld", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „Charlie's tante", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: Journalisten spreken over laatste gebeurtenissen in Hongarije, 8.15 uur. Concertgebouw: N. Ph. O. o. 1. v. Marinus Adam, m. m. v. Herman Krebbers en Theo Olof, viool. Stadsschouwburg: Het Zuidelijk Toneel met „Jeanne en de rechters", 8 uur. Jeugdkapel Sionskerk: Lezing met film over Belgisch Congo door dr. A. Melchior, 8 uur. Wilhelminastraat 22: Vereniging v. Spiritis ten „Het licht", 8.15 uur. Emanuëlkapel: Grote Jeugdbijeenkomst, 7.45 uur. ZATERDAG 15 DECEMBER Luxor: „De wereld der stilte", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „Char lie's tante", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Ik vecht voor geld", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Helden zonder moed", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rem brandt: „De man die te veel wist", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „De gevangene van de woestijn", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Studio: „Gervaise", 18 jaar, 2.15, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Internationaal televisie cabaret „Krocodil", 8.30 uur. Stadsschouw burg: Rotterdams Toneel met „Een kans op de hemel", 8 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1956 | | pagina 3