DE LAATSTE TOAST J Tentoonstelling ter ere van Matthieu Wiegman MERLIJN EN DE WONDERBESSENJ) r Agenda voor Haarlem 4 Betaling abonnementsgeld per giro Gouda wordt centrum van glasschilderscultuur Jeugdharmonie voor de radio Volleybaltoernooi van de IJmuidense „Sportbond" VCIJ haalde gelijke spelen PSV won van VGV IJmonders speelden slechts zaalhandbal Provinciale damwedstrijd eindigde gelijk Weer vier inbraken in Velsen Zakenlieden de dupe Duivententoonstelling en prijsuitreiking H.A.K. üz ate nuzanaZ Me ateg SANOSTOl i OLGVERHAAL DOOR JAKOBJAKOBI "A Swift Waterloo 1-2 Heringa Wathrich Agenda voor Beverwijk MAANDAG 17 DECEMBER 1956 In het Haagse Gemeentemuseum wordt tot 21 januari een tentoonstelling gehouden van werk van Matthieu Wiegman ter gele genheid van het feit dat deze schilder kort geleden zijn zeventigste verjaardag mocht vieren. Enkele kleinere tentoonstellingen, waaronder één bij Felison in Velsen, pre- ludieerden al op dit evenement. Op zich zelf konden deze exposities echter moeilijk evenementen genoemd worden. Zij beant woordden niet aan de verwachtingen, die men mocht koesteren van deze figuur. Er is namelijk een tijd geweest dat wanneer men de belangrijkste Nederlandse levende schilders te noemen had Wiegmans naam direct na die van Jan Sluijters klonk en voor wie weet hoevelen nog zelfs daar voor. Wiegman was één van de belang rijkste figuren van de Bergense School, waartoe ook behoorden Leo Gestel, Colnot, Piet van Wijngaerdt, Harrie Kuij ten, eigen lijk ook Piet Wiegman en waarmee Sluij ters met zijn Staphorster werk veel gemeen had. Het was een voor Nederland belangrijke beweging. Men bouwde voort op het werk van de grote Franse schilder Cézanne, als reactie op het Nederlandse naturalisme en impressionisme. Wiegman zei er zelf van: „Cézanne heeft de poort geopend en ons het respect voor de aarde teruggebracht, alsmede het begrip voor de verhouding waarin de geschapene zijn Schepper dient te zien." „Herkende hij in de wijze, waarop Cézanne zijn landschappen in grote lichtvlakken ordende, iets van het eeuwige licht, waarvan het geschapene de weer glans draagt?" vraagt Gabriel Smit in de inleiding tot de catalogus zich af. Het im pressionisme hield zich voor deze schilders te zeer op met het moment, het tijdelijke. Men wilde in een schilderij een hechtere bouw zien. Men wilde de natuur op het doek ordenen. Men wenste een ideale ver beelding en geen weergeving van het ver anderende uiterlijk der dingen. De Bergen se school heeft lange tijd invloed uitge oefend en gaf aanleiding tot maniërisme bij kleinere figuren. Er waren later beken de schilders die hun begin vonden in de geest van de Bergense School, maar evo lueerden in andere richting. Matthieu Wiegman stond ook aan het begin van een vernieuwing in de kerkelijke kunst. Grote wandschilderingen in de Rozenkranskerk aan de Jacob Obrechtstraat te Amsterdam hadden voor die tijd een revolutionaire betekenis en vermochten ons, jongeren, te enthousiasmeren. Op de Bergense School kwam ook weer een reactie. De belangrijkste was misschien wel die der magische realisten. Zo sprak de schilder Willink naar aanleiding van de Bergense school van meer of minder bruin aangebrande Cézannes en wie Matthieu Wiegmans vroege werk in het Gemeente museum ziet, kan zich dit toch wel enigs zins voorstellen. Maar Wiegman is de schilder van het „Meisje in rieten stoel" een onvergetelijk protret in bruinen, grij zen, witten, zwarten en wat rood. Zeker geen „aangebrand" doek. Misschien is het portret van de dichter A. Roland Holst wat koperglanzend van kleur. Maar wie zag van de dichter van een Winter aan Zee ooit een schoner en manlijker portret? De hou ding van de handen met het boek is werke lijk prachtig. Wat verwonderlijk is het dan de korte, minne beentjes te zien in het dubbelportret van Wiegmans dochters. Toch kon hij zich deze vertekening nog veroorloven. „Stilleven met klompen" is één der beste uit onze Nederlandse schil derkunst en Wiegman heeft er meer zo ge maakt. Prachtig gedragen van donkere kleur is het grootse werk „St. Willibrordus predi kant." Robuust en vol geschilderd het naakt „Suzanne" het is om dergelijke werken dat men trouw blijft aan de ver ering van deze schilder. Een vererig die later haar stevigheid moet bewijzen. Want Wiegmans kleur gaat lichter worden. Dat xpcoooooooooooooooc/y x-y vrxxxxx)ooc<xxxxxooooooc)00oooooooo U kunt het Uzelf gemakkelijk maken door het abonnementsgeld voor het volgende kwartaal te voldoen op onze postgirorekening no. 273107 ten name van Haarlems Dagblad. U bespaart daarmee incassokosten en vermijdt geloop aan de deur. Het te gireren bedrag is f 7,15, post- abonnés 7,65. U kunt het ons gemakkelijk maken door Uw giro-opdracht te verzenden vóór het eind van de maand. Wij behoeven dan geen kwitanties uit te zenden. Voor automatische girobetalingen (het allergemakkelijkste) zijn formu lieren op aanvraag gaarne ter be schikking. In dit geval dient men wel voor voldoende saldo op de giro-rekening zorg te dragen. DE ADMINISTRATIE öcooooooooooooooooooooooooooooooocoooooooooocooooooooooc Stilleven door Wiegman. hij ook daarmee fraaie zaken maakte, is op deze tentoonstelling minder opvallend te zien. Het portret van Charley Toorop ontroerde me meer door de expressie, zoals die in de vorm gevonden werd, dan door de kleur, die overigens niet bepaald lelijk ge noemd behoeft te worden. Er is iets hard's gekomen in Wiegmans werk. Het is mij of Wiegman altijd enigszins bezorgd geweest is of hij wel met zijn tijd meeging. Bij het laatste werk dringt dit gevoel zich sterk op. Wiegman ging mee in een steeds feller stellen van de kleur en mij maakt hij met zijn werk de noodzaak daarvan niet waar. Hoeveel zuiverder lijkt hij mij in argelozer geschilderde zaken, die ik van hem zag, maar d!ie hier niet geëxposeerd werden. Jaren geleden gebeurde het al dat op een tentoonstelling bij een inmiddels ver dwenen kunsthandel nu juist die werken niet prijkten, die ik tevoren met de schil der Johan Buning zo had mogen bewon deren. Wèl zagen we later die tekening terug bij verschillende gelegenheden, die ook Wiegman zelve als één van zijn sterkste werken leek te beschouwen en daarom nog niet wenste te verkopen. Het is een teke ning uit het Rhönedal, die zo typisch voor Wiegmans schilderkunstige idealen is. Ook nu wordt deze tekening geëxposeerd, zijn andere proeven ver achter zich latend. Van de gouaches en aquarellen uit Zuid- Frankrijk zag ik ook veel betere dan de hier tentoongestelde. Zij waren misschien moeilijk te achterhalen, evenals werkjes van hetzelfde materiaal, die in de duinen rond Bergen ontstonden en een zonnigheid hadden, die duidelijk verwees naar Wieg mans steeds terugkerende hang naar het zuiden. Zoals de door mij in het begin van dit artikel genoemde werken,volkomen be antwoorden aan mijn verwachtingen, zul len de niet geëxposëet'dfe zaken,' dié ik me zo duidelijk herinner, vermoedelijk ook nooit tegenvallen. En dat Wiegman met een fellere kleur toch op dezelfde meer malen vertoonde kwaliteit kan terugkomen, bewijst mij een klein stilleventje met druiven. Het is natuurlijk niet zo belangrijk, maar toch moet ik melding maken van Wiegmans heerlijk enthousiasme, waarmee hij er tel- keïts weer op uittrekt, van zijn collegialiteit waarmee hij ook jongeren ontmoet en sa men buiten werkt met dezen. Van één van hen maakte hij een frapperend portretje. Bob Buys Zaterdagmiddag heeft de glazenier Joep Nicolas zijn expositie van schilderijen, glas- in-lood en schetsen, in het „Catharina-gast- huis" in Gouda geopend, waarvoor van de zijde der kunstenaars en autoriteiten grote belangstelling bestond. De inleiding na het welkomstwoord van burgemeester mr. dr. K. F. O. James werd ook door de glazenier gehouden. Burgemeester James deelde mede, dat het de bedoeling is in Gouda een groot centrum van glasschilderscultuur te stichten als voornaamste facet van het Catharina- gasthuis. Zaterdagmiddag was het dan zover: het jeugdkorps van de „IJmuider Harmonie", bestaande uit vierendertig leden, tradi voor de NCRV op. Het Nederlands hervormd jeugdgebouw was geheel in gereedheid' ge bracht voor de opname, die reeds vele we ken met spanning tegemoet was gezien. Uren van studie waren er aan vooraf ge gaan en directeur Jan Groot kon nu met een keurig afgewerkt programma voor de dag komen. De zaal was met muisstil luisterende jongens en meisjes gevuld', die van deze uitvoering, welke vlot verliep en een in structief karakter had, volop hebben ge noten. Verscheidene leden mochten de thema's, die in hun partijen voorkwamen, verbla zen, zodat een goed inzicht in de construc tie van een compositie verkregen werd. De leiding van de opzet der streekconcer- ten, die de NCRV georganiseerd heeft, be rust bij de zangpedagoge, mevrouw Akke de Vries. Het jeugdkorps der „IJmuider Harmonie" musiceerde vrijwel foutloos. De uitvoering van de ouverture „La charman te" van wijlen onze plaatsgenoot Sam. Vlessing en van Boscolli's grillige fantasie „La Speranzi" konden met genoegen wor den beluisterd. Anke Rooze blies heel knap haar trompetsolo in de fantasie, waarmee zij blijk gaf een veelbelovende musicienne te zijn. Maar Fred Groot, die de zware opgave had de solo in het adagio van Mozart's kla- rinettenconcert voor te dragen, kweet zich eveneens vaardig van zijn taak. In de Romantische Ouverture van Cor donnier kreeg de baritonblazer Joost van Burgel zijn kans. Deze jonge muzikant blies onvervaard, beheerst en vast van toon zijn solo, raak begeleid door het harmonie orkest. Woensdagmiddag aanstaande om drie uur wordt het programma uitgezonden. A. J. van der Weijden IJmuiden en Beverwijk wonnen de wisselprijs Zaterdag en zondag had de Sportbond IJmuiden een volleybaltoernooi georgani seerd, dat op alle punten meer dan geslaagd is. Er werd door Sportbond-teams deelgeno men uit Rotterdam, Den Haag, IJmuiden en één damesteam van de Kennemers in Be verwijk. Na een hartelijk welkomstwoord door de voorzitter werd een aanvang gemaakt met het spelen der wedstrijden. Wij willen vol staan met een kort overzicht. De uitslagen der gespeelde sets. De felste stijd werd wel gestreden in de beide wedstrijden RotterdamIJmuiden, de beide teams wogen wat kracht en techniek aanging wel tegen elkaar op, dit kwam tot uiting in de sets door beide teams gespeeld. Ofschoon IJmuiden wat overwicht had door beter doorzetten waardoor de smash goed werd afgewerkt. Bij de dames werden ook aardige wedstrij den gespeeld, waarvan zowel de sets van RotterdamKennemers als IJmuidenKen- nemers interessant waren. Vooral de laatste wedstrijd werd spannend, daar IJmuiden moest winnen om gelijk te komen met Kennemers. Er werd goed afge slagen en prima samengespeeld. De spanning steeg nog meer, toen beide verenigingen één set hadden gewonnen, toch kreeg Kennemers weer enig overwicht en behaalde dan ook een 21 zege. Na deze wedstrijd waren de beide win naars van het toernooi de Kennemers-dames en de heren van Sportbond IJmuiden. Er waren twee wisselprijzen door de BBIJ ter beschikking gesteld, die driemaal in suc cessie of x gewonnen moeten worden om in het bezit van een vereniging te blijven. Na de prijsuitreiking werden er nog enige woorden van dank uitgesproken door alle vertegenwoordigde afdelingen en kan Sport bond IJmuiden op een goed geslaagd toer nooi terug zien. De uitslagen waren: Dames (zaterdag): IJmuidenRotterdam 1511, 15—8; Rotterdam—Kennemers 515, 415; KennemersIJmuiden 158, 153. Heren (zaterdag): RotterdamDen Haag 1510, 157; IJmuidenRotterdam 158, 1015, 1614; IJmuidenDen Haag 154, 156. Dames (zondag)KennemersRotterdam 152, 157; IJmuidenRotterdam 154, 158; KennemersIJmuiden 153, 1115, 15—9. Heren (zondag): IJmuidenDen Haag 154, 156; Den HaagRotterdam 715, 1215; IJmuidenRotterdam 1614, 1512. Volleybal in de IJmond De uitslagen der competitie-wedstrijden van de afdeling IJmond van Nevobo waren: VCIJ 2—SVIJ, uitslag 2—2, le set 18—20, 2e set 15—8, 3e set 10—15, 4e set 15—8; VCIJ —VGV, uitslag 2—2, le set 15—7, 2e set 615, 3e set 158, 4e set 1416; Sportbond 2Sportbond 3, uitslag 31, le set 1517, 2e set 152, 3e set 154, 4e set 156; Sport bond 3Sportbond 2, uitslag 03, le set 9—15, 2e set 5—15, 3e set 14—16. VSV 2— Sportbond 2, uitslag 13, le set 1614, 2e set 3—15, 3e set 12—15, 4e set 1—15; PSV— VGV, uitslag 3—0, le set 15—7, 2e set 15—5, 3e set 1512; Kennemers 1—Sportbond 1, uitslag 22, le set 1511, 2e set 715, 3e set 15—7, 4e set 13—15. Het wedstrijdprogramma voor dinsdag 18 december is: 19.00 uur heren: PSV 2SVIJ; 19.50 uur dames: VCIJKennemers 1; 20.30 uur heren: VCKUS (hoofdklasse-wed strijd). Voor woensdag 19 december luidt het: 19.00 uur dames: VCK—VGV; 19.50 uur dames: Kennemers 1PSV; 20.40 uur dames; Kennemers 2Kennemers 3. .dCniityba qnoj..Nh sae; adeze not,taqa De bijzonder slechte weersomstandigheden en de toestand van de terreinen waren er de oorzaken van, dat van de handbalvereni ging „IJmond" alle veldhandbal werd afge last en alleen het eerste herenteam in het RAI-gebouw te Amsterdam binnen de lijnen kwam. IJmond moest het opnemen tegen de kampioenspretendent Amstel I en daar de Amsterdammers kans zagen inderdaad IJmond een nederlaag te bezorgen was het kampioenschap voor hen in hun afdeling een feit. De IJmonders weerden zich echter uit stekend en gaven de zege aan Amstel geens zins cadeau. Amstel opende de score, doch IJmond antwoordde met een tegenpunt. Tot de stand driedrie herhaalde zich het score verloop, maar hierna kreeg Amstel voor korte tijd een overwicht, waardoor de rust stand 6—3 werd. Na de hervatting handhaaf den beide ploegen het hoge tempo, zodat de strijd aantrekkelijk bleef. Bovendien werd het bijna een broederlijke verdeling van de nu volgende doelpuntenreeks. Doch de IJmonders hadden geen geluk; vier doel punten werden afgekeurd. Amstel I behaalde tenslotte een moeilijk bevochten 117 over winning. Voor IJmond I zeker een alleszins eervol resultaat, al was het dan opnieuw een nederlaag. De jaarlijkse damontmoeting tussen de tien sterkste dammers uit Noord- en Zuid-Hol land is zaterdag in een gelijkspel geëindigd. Bij Noordholland ontbraken P. Roozenburg en De Jong. De uitslag van deze bijzonder fraaie en spannende damontmoeting is: 1. Keller (NH)—Huisman (ZH) 1-1; 2. Groote manTerlouw 0-2; 3. A. BeekeW. Roozen burg 0-2; 4. Van der SluisBoer 1-1; 5. Stahl- bergKinnegin 2-0; 6. AnsemsKluyver 1-1; 7. DukelKain 2-0; 8. SlotStuurman 0-2; 9. Den DoopIvens 2-0; 10. J. BeekeMul der 1-1. Totaal 10-10. Reeds in het eerste kwartier gaf Dukel Noordholland de leiding daar Kain in een hekstelling-zetje twee stukken achterkwam. Ook Kinnegin maakte een blunder zodat Noordholland met twee winstpartijen goede kansen had. Ook de derde Noordhollandse overwinnipgpartij van Den Doop was erg fortuinlijk. De winstpartijen van Zuidholiand waren heel wat fraaier. Grooteman als Noordhollands kampioen voor het eerst in een belangrijke wedstrijd uitkomend moest ondervinden dat hij in de klassieke partij te kort schoot. Wim Roozenburg won zeer fraai met de Chestem-doorstoot. De overige vier remise partijen waren alle overzichtelijke partijen. De wedstrijd om de fraaie „De Graaf-Hage- naars"-beker welke in het bezit is van Zuidholland moet volgend jaar december door dit gelijke spel worden overgespeeld maar dan in Haarlem of Amsterdam. Vergadering De eerste zaterdag van het nieuwe jaar wordt in Amsterdam de jaarvergadering van de provinciale dambond gehouden. De heren Van Brussel, secretaris, en wedstrijdleider De Haas zijn niet meer herkiesbaar. Voorts is er een voorstel tot het spelen van een clubcompetitie met vijftallen in plaats van tientallen. W. H. Lieve De secretaris van de Koninklijke Neder landse Dambond, de heer W. H. Lieve, heeft in Dordrecht een ernstige hartaanval ge kregen en is in het ziekenhuis opgenomen. De penningmeester van DCIJ, de heer L. Vooys, is voor een acute blindedarmoperatie in het ziekenhuis opgenomen. De slaapdrank, waardoor alle bewoners van het paleis in slaap lagen, zou nog enkele uren werken. Merlijn spoedde zich terug naar de stad Berlicsteyn; daar riep hij luidkeels alle burgers tezamen, die verwonderd toestroomden. „Burgers!", riep Merlijn. „Onze goede koning Bardowijn wordt gevangen gehouden in het paleis! Komt allemaal mee en brengt wapens meewe moeten de koning bevrijden uit de macht van Morabix!" Toen pakten de woedende burgers allen een wapen, en luid roepend stroomden ze in massa's de poort uit naar het paleis... 129-130 In de afgelopen dagen is er weer vier keer ingebroken in Velsen, kennelijk door dezelfde Iangvingars, die onlangs een serie diefstallen op hun geweten laadden. Bij de winkelier E. aan de Velserduin- weg is vrijdagavond 1400 ontvreemd uit de kas, toen de onverlaten zich door in klimming aan de achterzijde van het pand, waar zij een deur uit de sponning lichtten, toegang verschaften. Op de hoek van de Driehuizerkerkweg en de Zeeweg werd bij een wijnhandelaar ingebroken; hier werd eerst een ruitje kapotgemaakt. De winkelier mist sindsdien 1500. Uit de villa van een zakenman in Velser- beek werd wat kleingeld meegenmen, maar de dader(s) werd(en) hier gestoord door de thuiskomst der bewoners en tenslotte is er ingebroken bij een winkelier aan de Meeuwenlaan, waar alles overhoop werd gehaald en de inbrekers verdwenen met een nog onbekende buit. De recherche stelt wederom een onder zoek in. Ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan hield de IJmuidense postduivenvereniging „De Snelvlieger" de afgelopen zaterdag en zondag een show in de bovenzaal van hotel Kennemerhof aan de Kennemerlaan, die in velerlei opzichten geslaagd is. Het lag aanvankelijk in de bedoeling dat de wethouder van sportzaken, de heer H. de Boer, de tentoonstelling zou openen, doch daar hij door ziekte verhinderd was viel deze eer te beurt aan de heer Smakman, ambtenaar van sportzaken. In zijn openings woord wees hij op de zelfwerkzaamheid die bij het „duivenmelken" te pas komt en hij feliciteerde de vereniging van harte met deze prachtige show. De vice-voorzitter der vereniging, de heer K. Inia, sprak een woord van datik uit voor de medewerking die de vereniging had mo gen geniéten van hét gemeentebestuur. Namens de afdeling Haarlem sprak tot slot de heer A. Tabernal. Precies 225 duiven waren er door de leden van de „Snelvlieger" te kijk gesteld. In lange rijen ijzeren kooien hebben de „rooien", de „valen", de „bonten" en de „blauwbanders" in het bovenzaaltje gebivakkeerd en aan hun gekoer te horen voelden ze zich er best op hun gemak. Voor de opening waren alle dieren al door de handen van de internationale keurmees ter, de heer P. de Weerd uit Weert, gegaan. De uitslag van deze keuring was op een aan de kooi bevestigd keuringsrapport te zien. Behalve een keuringscijfer was door de heer De Weerd voor bijna elke duif nog een kleine aanwijzing gegeven waaruit de inzender zijn lering kon trekken. De dieren waren naar gelang het soort verdeeld in dertien klassen waarin een eer ste, tweede en derde prijs te behalen viel. De heer F. de Boer verkreeg met een van zijn inzendingen de hoogste lof, namelijk het predicaat „schoonste oude doffer", tevens „schoonste duif van de tentoonstelling". De „schoonste jonge doffer" behoorde aan de heer E. de Boer, de „schoonste oude duivin" aan de heer B. Glas en de „schoonste jonge duivin" aan de heer G. Glas. ADVERTENTIE 1 p Behalve de toneelspeler Meyering had niemand ge- hoord, hoe laat Albertz thuis was gekomen. Meyering had om ongeveer één uur een doffe val gehoorddie was waarschijnlijk veroorzaakt, toen Albertz werd neer gestoken. Daarna had niemand meer, noch de huis meester, noch de bewoners van de verschillende flats, noch zijn buurman, enig verdacht geluid gehoord. Op slag dood, had de arts vastgesteld. Het moest dus een bliksemsnelle aanslag zijn geweest. Albertz was een sterke en getrainde man geweest. De steek was dus waarschijnlijk volkomen onverwacht gekomen. Het was niet moeilijk zo had Muck reeds vastge steld om het flatgebouw binnen te komen. Bij de hoofdingang zat de huismeester in een soort kantoortje, terwijl de achteringang gebruikt werd door de verschil lende werksters en leveranciers. De deuren van de flats hadden eenvoudige sloten. Wie enigszins met de toe standen op de hoogte was, zou dus vrij gemakkelijk on gezien iedere flat kunnen binnendringen. De mogelijkheid bestond echter, dat Albertz niet alléén thuis was gekomen. En dat was, zoals de huismeester verklaard had, niet ongebruikelijk. Muck streek zich peinzend over het voorhoofd. Hij was ontevreden over zichzelf, bijzonder ontevreden. Er had zich in zijn ge dachten een theorie ontwikkeld, die hem eerlijk ge zegd eigenlijk hinderde. Voor de tiende keer begon hij opnieuw met zijn overpeinzingen. Zou het roofmoord geweest zijn? Albertz' portefeuille en chequeboekje ontbraken, terwijl de moordenaar de hele woning overhoop had gehaald. Roofmoord was dus bepaald niet uitgesloten. Verdacht waren in dit opzicht allen, die wisten, of konden weten, dat Albertz waar schijnlijk vrij goed gesitueerd was. Hoe zou de moordenaar de flat zijn binnengekomen' Hij kon natuurlijk met Albertz zijn meegegaan. Toen deze zijn woonkamer betrad, zou de dodelijke steek kunnen zijn toegebracht. Het moordwerktuig moest een tenminste twintig centimeter lang, zeer scherp en spits toelopend steekwapen zijn geweest met een opvallend breed lemmet van zeker vijf centimeter. Een zwaar in strument dus. Maar waar verbergt men zulk een steek wapen zonder dat het opvalt en toch ook weer zó, dat het bliksemsnel te voorschijn gehaald kan worden? De tweede mogelijkheid: de moordenaar was reeds in de flat. Hij hoort Albertz binnenkomen. Hij verbergt zich achter de deur. Albertz komt zijn woonkamer bin nen de deur gaat naar rechts open reikt met zijn Vertaald uit het Duits Copyright: Cosmopress, Génève Oorspr. titel: „Toen de champagne werd geserveerd" linkerhand naar het lichtknopje en wordt neergestoken. Muck sprong op. Er schoot hem iets te binnen. Hij liep voorzichtig naar de schakelaar naast de deur, draaide het licht aan en liep vervolgens naar de kleine garderobekast en ging toen „Albertz spelen", zoals hij het steeds noemde, als hij zich een bepaalde rol ging inleven. De jas van de vermoorde hing er nog. Muck deed alsof hij een jas ophing en opende toen de deur van de woonkamer. Met de linkerhand greep hij naar de lichtschakelaar en bleef toen zo enkele ogenblikken staan. In déze houding moest Albertz getroffen zijn! De dader kon dus slechts links van de schakelaar gestaan hebben. Langzaam kwam de commissaris in beweging. Hij begon zorgvuldig het stukje vloer vlak onder de schake laar te onderzoeken. Het kleed reikte tot ongeveer vijftig centimeter van de muur. Plotseling deed Muck een stap terug. Op het glimmend geboende parket stond vlak onder de schakelaar een voetafdruk. Het was de afdruk van een bijzonder kleine schoen. Duidelijk was de tekening van de rubberzolen te zien. Het was niet de afdruk van een schoen met een hoge hak, noch één van een sportschoen, doch het had veel weg van een nogal ouderwetse schoen. De dader had zeer kleine voeten. Muck schudde het hoofd. De moordenaar moest ge hurkt hebben, want anders zou Albertz hem, toen hij naar het lichtknopje reikte, geraakt hebben. Muck legde om de afdruk enkele boeken neer, die hij uit de kast had gehaald. De afdruk moest gefotografeerd worden. Vervolgens ging hij weer achter het schrijfbureau zitten. Eén ding stond dus vast: de moordenaar was al in de flat. toen Albertz thuis kwam. Laten we het voorlopig bij roofmoord houden, zei Muck tot zichzelf. De moordenaar moest met grote koel bloedigheid te werk zijn gegaan, want hij had de porte feuille en de sleutels uit Albertz' zakken gehaald. Hij had verder handschoenen gedragen. Dat hadden de experts tenminste vastgesteld. Maar waar had hij het moordwerktuig gelaten? Hoe had hij het schoongemaakt? Wat deed hij daarna? Ja, hij moest begonnen zijn met het nazoeken van de kasten. Waarschijnlijk had hij geld gezocht. Eerst had hij het bureau geopend en daarna waarschijnlijk de kasten in de slaapkamer doorzocht. Of zou hij eerst nog in de boekenkast gekeken hebben? Muck zag als het ware een geheimzinnige figuur door de flat sluipen. Hij volgde de moordenaar met zijn geestesoog. Langzaam, voorzichtig en berekenend ging de moordenaar te werk. De boekenkast had drie deuren. Hij opende de eerste: boeken; de tweede: boeken en paperassen. De moorde naar doorzocht alles. Tenslotte de derde deur. De derde? Muck sprong op. De derde deur was nog gesloten! Zij was niet geopend! De moordenaar had die deur niet aan geraakt! De hele woning was doorzocht, maar dit deel van de boekenkast niet. Waarom? Ja, waarom? De moordenaar werd öf op dat moment gestoord, óf. Of hij had reeds gevonden, waar hij naar zocht. Muck trok even aan de derde deur. Zij gaf niet mee. Er zat een vrij zwaar slot op, doch het was van eenvoudige constructie. Muck haalde een paar lopers te voorschijn en na enkele ogenblikken zwaaide de deur open. Het eerste, wat Muck opviel, was een geldkist. Verder ston den er slechts ordners. Zij bevatten papieren, die ken nelijk op Albertz' werk als vertegenwoordiger betrek king hadden. Muck haalde de geldkist te voorschijn. Zij was nogal zwaar. Hij probeerde het deksel te openen, maar dat lukte niet. Op het hoofdbureau moest men er zijn krach ten maar aan wijden. Maar.... Muck haalde diep ademroofmoord kon het dus niet geweest zijn, want de moordenaar zou, zo hij op zoek was geweest naar geld, nimmer de kist gesloten hebben gelaten daar hij Albertz' sleutels had. Het openen van de kist zou kinderspel zijn geweest. Zou hij gestoord zijn?. Plotseling begon de telefoon te bellen. Het toestel stond op het bureau. Muck keek verrast op. Ja, waarom zou men eigenlijk niet opbellen? Het was nog nauwelijks bekend, dat Albertz vermoord was. Muck nam de hoorn van het toestel. Hallo?, zei hij. Een man was aan de andere kant van de lijn. Bernhard?, vroeg hij. Ja?, antwoordde Muck. Met Fritz. Wat ben je kortaf vandaag. Nu ja. (Wordt vervolgd). Het is Waterloo met moeite gelukt een kleine zege tegen Swift uit het vuur te sle pen.. Het liet zich in het begin niet aan zien dat de IJmuidenaren, gedurende de tweede helft geruime tijd met de rug te gen de muur moesten vechten om de voor sprong te behouden. Dat zij beide punten mee naar IJmuiden konden nemen, dan ken zij in de eerste plaats aan hun doel man, die door prima werk onder de lat de Amsterdammers het scoren wist te belet ten. Verder speelde in deze periode de ver dediging brlijant. De Waterloo-elf liep direct hard van stapel en aanvoerder Buding smaakte het genoegen reeds na 5 minuten zijn club een 01 voorsprong te geven, en binnen het kwartier was het Van Leeuwen, die een voorzet van Schol in een doelpunt omzette. Dit was de IJmuidenaren blijkbaar te veel van het goede, en ze gingen het wat kalmer aan doen, waarvan Swift dankbaar profi teerde, en liet zien dat zij ook wat in haar mars had. Met prachtig opgebouwde aanvallen werd het Waterloo-doel onder vuu. genomen, maar Swift wist dit maar met één doelpunt uit te drukken, met wel ke stand ook de rust aanbrak. Gedurende de tweede helft kwamen bei de elftallen niet tot scoren, al hebben de Amsterdammers daar de beste kansen voor gehad, daar twee keer de paal en een keer de lat doelman Kok te hulp moesten komen. Toen de IJmuidenaren enigszins aan de druk van de Amsterdammers wa ren ontkomen, kwamen er ook weer kansen voor de Waterloo-voorhoede, maar de Swift-verdediging liet het niet zover komen. De laatste 10 minuten kregen wij nog een offensief van de Amsterdammers, die een gelijk spel roken, maar de Waterloo-verde- diging stond pal. ADVERTENTIE HAARLEM ELECTRISCHE INSTALLATIES LUIDSPREKENDE TELEFOON-INSTALLATIES MAANDAG 17 DECEMBER Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „De vrouw die de liefde ontdekte". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Drie man nen in de sneeuw". W.B. Theater, 20 uur: „De blauwe sluier". K.S.A.-gebouw, 20 uur: K.A.B.-klaverjas- drive. 't Centrum, 20 uur: Vergadering Aquarium Vereniging. Terpsichore, 20 uur: Lezing door W. Staal duinen over pluimvee. Openbare leeszaal, geopend van 15-17 en 19-20 uur; Jeugdleeszaal, Zeestraat 26, geopend van 19-20 uur. R.K. leeszaal uitleenbibliotheek geopend van 15-18 en 19-21 uur; lees- en studie zaal geopend van 15-18 en 19-21.30 uur. Wijk aan Zee, filiaal R.K. Leeszaal, Sint Odulfstraat 12, geopend dagelijks van 10-11 en 17-18 uur. DINSDAG 18 DECEMBER Kennemer Theater, 19 en 21.15 uur: „De vrouw die de liefde ontdekte". Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „Ik wil mijn kind terug". Zeewijkerschool, 20 uur: Alfred Mozer spreekt over het Suezkanaal. Kennemer Theater, 20 uur: ,De Keerkring". Grote Kerk, 20 uur: Kerstconcert door „Zang en Vriendschap". 't Centrum, 20 uur: Arbeids Bureau. R.K. Leeszaal, uitleenbibliotheek geopend van 15-18 en 19-21 uur; lees- en studie zaal geopend van 15-18 en 19-21,30 uur. MAANDAG 17 DECEMBER Luxor: „De wereld der stilte", alle leeft.. 7 en 9 15 uur. Cinema Palace: „Charlie's tante", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Ik vecht voor geld", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Helden zonder moed", 14 jaar, 8 uur. Rembrandt: „De man, die te veel wist", 14 jaar, 7 en f.15 uur. Lido: „De gevangene van de woestijn", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Studio: „Gervaise", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Stads schouwburg: De Haagsche Comedie met Tn- herit the wind", 8 uur. Concertgebouw: Jubileumconcert van de Koninklijke Lieder tafel „Zang en Vriendschap" met het af scheid van Annie Woud. 8 u ur. Frans Hals museum: mevrouw dra. M. M. Boldingh spreekt over: „Thomas Mann" voor volks universiteit. 8 uur. Zang en Vriendschap: De Grote Wereld met genezingsdienst, 8 uur. Begijnhofkapel: Interkerkelijke samen komst. Sprekers Ed. Pera en J. Peschar, m. m. v. Marry en Thea Verheij, Zangdienst van 7.30 uur af. DINSDAG 18 december Luxor: „De wereld der stilte", alle leeft., 2, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „Charlie's tante", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Roxy: „De drift tot wr-ak", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Helden zonder moed, 14 jaar. 2.30 en 8 uur. Rembrandt: „De man, die te veel wist", 14 jaar, 2, 4.15, en 9.15 uur. Lido: „De gevangene van de woestijn", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uru. Studio: „Ger vaise", 18 jaar, 2.15, 7 en 9.15 uur. Gebouw Cultura: Toegepaste psychologie „Het won der van Amsterdam", 8 uur. Sionskerk: Kerstavond van N. Dh. O., o. 1. v. Marinus Adam voor Volksuniversiteit, 8.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1956 | | pagina 6