JOYEUZE DEKENS EN LAKENS OOK AFDROOGDOEKEN MET FLEURIGE PATRONEN Wonen aan de rechteroever van Parijs KWATYA Schij nhazelaar Dominee danst mee op het kerkbal Frankrijks filmster nummer één gaat optreden in de rol van een „dynamische vrouw' Elizabeth Aan de grens van de joodse wijk Michèle Morgan VRIJDAG 8 FEBRUARI 1957 7 Onze tuin- en kamerplanten G. Kromaijk t is weer VITAMINCREAM <v oor de<:U rouw ENKELE JAREN GELEDEN heeft een Leidse wolfabrikant een revolutie teweeggebracht in het ornamenteren van dekens. Zijn opzet was meer kleur te brengen in de slaapkamers. Hij begon met het vervaardigen van geblokte dekens in sprekende kleuren. Ze vonden bij de winkeliers maar weinig aftrek. Men was immers gewend aan zoete kleurtjes, het bloemmotief of het medaillon dessin. Daar vroegen de kopers ook naar. Toen echter een vooruitstrevende win kelier een paar van deze blok- en streepdekens in zijn ealage legde, kwamen er spoedig enthousiaste afnemers. Sindsdien heeft een geheel nieuw genre dekens de markt stormenderhand veroverd. Het is een genre met een decoratief element, dat logisch past bij de hedendaagse opvattingen omtrent de wooncultuur. WARM, LEVENDIG EN ZONNIG zijn de kleuren van die nieuwe dekens en ze zijn lang niet allemaal uitgesproken „wild" gedessineerd. Op een tentoon stelling van een gloednieuwe deken collectie, dezer dagen te Den Haag ge houden, hebben we de laatste ontwer pen op dit gebied gezien. Het aardige hierbij was, dat jongelui van de Aca demie voor Beeldende Kunsten voor een groot deel de ontwerpers zijn. Enkele tientallen van de beste zijn gekozen uit driehonderd dessins. Wij deden de ver rassende ervaring op, dat eenzelfde des sin in geheel andere kleurstellingen to taal verschillend lijkt. Een uitvoering in geel met wit bijvoorbeeld geeft een heel andere indruk dan een anthracietkleur met oker. Doordat de dekens twee kleurkanten hebben, die eikaars spiegelbeeld zijn (jacquard) kan men nu eens de lichte, dan weer de donkere kant boven leggen. Uiterst beschaafd vonden we een kleurcombinatie van anthraciet met rose dat is wel het allernieuwste mooi ook verschillende nuances van grijs of donkergrijs met oker. Zelfs paarse dekens met een dessin van on regelmatig neergelegde gele lucifers waren er te zien. Een opvallende pres tatie leverde een zeventienjarige ont werpster met een deken, waarop twee grote witte kandelagers met de rug naar elkaar toe en gescheiden door een smalle rode streeep op een anthraciet- kleurig fond voorkomen. Tijger- en zebrastrepen, onregelmatig geplaatste halters, figuren, die aan spij kerschrift doen denken, een oerwoud idee met bladeren en lianen of orna menten, die de gedachte opwekken aan de leuningen van Parijse terrasstoeltjes zijn alle voorbeelden van goede decora tieve vondsten. (Nog even een praktische opmerking: het merk van de deken behoort altijd aan het voeteneind te liggen in verband met de richting van de haren in het dek. Doen we het anders, dan bestaat de kans, dat we de vezels op den duur lostrappen. Dit geldt natuurlijk vooral voor kinderen.) Ook lakens BEHALVE DOOR DEZE joyeuze de kens kan ons bed tegenwoordig ook worden opgefleurd door een totaal nieuw genre lakens. Steeds meer ge kleurde toepassingen dragen er een steentje toe bij, dat we met een plezie rig gevoel tussen de lakens stappen en werkelijk in een pronkstuk van een bed liggen. Vrolijk en feestelijk zijn de pas- vastzit, een beetje prettiger maken. Door zuiver linnen doeken met kleu rige rose-rode of blauwe ondergrond- jes en daarop keukengereedschap of vruchten en andere aantrekkelijke mo tieven gedrukt, kunnen we voortaan worden aangespoord aan de slag te gaan. Door hun aantrekkelijke uiterlijk dragen ze ertoe bij de keuken op te fleuren. Een ochtendhumeur kan wellicht verdreven worden door ons na het bad te hullen in een van die romantische badhanddoeken of -lakens, waarvan er momenteel verschillende variaties in de handel zijn. Er zijn uitgesproken bonte met strepen, blokken, fantasie tekeningen en ook heel romantische dessins. In Amerika maken brede stre pen in pasteltinten met wit veel op gang, bijvoorbeeld wit met een prach tig rose, bruin of blauw. Goudkleurige lurexdraden, ingeweven in de rand za gen we bij badhanddoeken, die aan één kant wit en de andere kant rose, zacht geel of blauw zijn. Het geeft een bij zonder verfijnde indruk en die inge weven draden blijven ook na de was beurten hun glans behouden. Ze gaan vergezeld van bijpassende washandjes. Verfijning en fleur zijn er dus volop in de nieuwe huishoudtextiel. Dit goed moet een gunstige psychologische uit werking hebben op degenen, die er dagelijks mee omgaan. Zou het boven dien niet zo zijn, dat de man er wat eerder toe komt zijn „afdroogplicht" te vervullen, als we hem een doek in de hand geven, die een feest is voor het oog? Tineke Raat Een van de moderne dekendessins, dat doet denken aan spijkerschrift. telkleurige lakens met gestreepte ran den. De laatste vormen een pendant met de op gelijke wijze uitgevoerde slopen. Natuurlijk moeten we er goed op letten, dat lakens en dekens op elkaar zijn af gestemd. Als dat niet het geval is, gaat het effect totaal verloren. De dessinering en de kleurengloed blijft niet alleen tot het bed beperkt. De andere huishoudtextiel biedt ook tal van nieuwtjes. Dat waren we al gewend in het tafelgoed, maar een ver rassing bieden onder andere de af- droogdoeken. Sinds mensenheugenis waren ze uitgevoerd in de alom be kende ruitmotieven. We hebben ze nu gezien in alleraardigste frisse patronen, waardoor ze het naarste werk in de huishouding, de afwas en wat daaraan Dessin van meetkundige figuren. De Schijnhazelaar in volle bloei. Over het algemeen is er veel belang stelling voor vroegbloeiende heesters. Het zijn immers de eerste lenteboden en het wachten op de echte zomerbloe men kan nog zo lang duren. De Schijn hazelaar is nog niet zo algemeen be kend en toch is hij zijn plaats in uw tuin dubbel en dwars waard. Er wordt wel eens geklaagd dat de mussen alle bloemknoppen van de Forsythia's of Chineese klokjes wegpikken. Men vraagt dan of ik er een goede vervan ger voor weet. Ik heb nimmer opge merkt dat de mussen de knoppen van deze vroegbloeiende heester ook weg pikken. U kunt dus best eens een proef nemen. De mooie gele bloempjes ver spreiden een heerlijke primula-achtige geur. Alleen al daarom is deze struik waard om aangeplant te worden. De Corylopsis moet nu spoedig bestelt worden, doch verwacht dan dit voor jaar niet te veel bloemen meer; de meeste bloemknoppen zullen bij het transport wel verloren gaan. De struik kan hoog opgroeien, maar hij doet er vele jaren over. De eerste jaren zal men dan ook niet zo veel hoeven te snoeien. (Van onze correspondente) WE ZIJN verhuisd. Na vijftien jaar in Montparnasse gewoond te hebben zijn we de Seine overgestoken om met terwoon de „rive droite", de rechter oever te bereiken. Dat is op zichzelf al een overgang die in de ogen van vele Parijzenaars bijna met verraad gelijk staat. Het zijn inderdaad twee werel den, de rechter- en de linkeroever. We zitten nu in het hart van het oeroude Parijs, in de schaduw van de kathe draal Saint-Paul en een paar stappen van de Place des Vosges die met haar rose renaissance-gevels wel een van de mooiste en sfeerrijkste punten van de hoofdstad mag heten. De straat waar in ons huis staat draagt de naam Rue du Roi de Sicile. De koning van Sicilië was de broer van de Heilige Lodewijk. De straat ligt ongeveer op de grens van de Parijse jodenwijk. De synagoge is heel dichtbij en het zijn meest zichtbaar orthodoxe joden die je in deze omgeving ontmoet. Mannen met donkere lange baarden en ouderwetse zwarte hoeden op, die ze bij het eten in de restaurants voor een klein kalotje verwisselen. Op straat en in de winkels wordt veel jiddisch gesproken. Buiten aan de kiosken hangen slierten kranten, die in het hebreews gedrukt zijn. Diezelfde onbegrijpelijke lettertekens zie je ook overal op de winkelpuien zonder dat soms de Europese vertaling erbij ver meld wordt. Niet alleen de aanblik van de slagerijen met „kauscher" vlees, van de talrijke poelierswinkels waar de kip pen vaak buiten op het trottoir aan het spit geroosterd worden, is gans anders dan in onze oude buurt, ook de honing zoete geur van de bakkerijen is ver schillend. Dat joodse karakter heeft zich ook aan allerlei levensgewoonten opgedron gen. Zaterdags - de sabbath - zijn bijna alle winkels potdicht, maar anders gaat het nergens in Parijs zó druk en leven dig toe als in deze wijk waarin iedereen voortdurend wel iets van de hand schijnt te willen doen. Boodschappen doen is hier ook een héél ander soort bezigheid dan overal elders in Parijs. Hier lijkt haast iederr winkelier te verwachten dat je wel wal op de prijzen hebt af te dingen, die toch aanmerkelijk lager zijn dan in de mees te andere buurten. Onderhandelen doe je hier met iedereen. Die gewoonte lij ken zelfs de officiële instanties en auto riteiten van de wijkbewoners te hebben overgenomen. De eerste dagen hadden we ons nog niet zo volledig op de voor schriften ingesteld en tot drie maal toe de auto aan de verkeerde kant van de straat geparkeerd. Die fout leverde ons prompt drie .bonnetjes" op a raison van negen gulden het stuk. Onze concierge ried ons aan op het politiebureau te gaan praten. Politiecommissarissen be horen in Parijs nu niet bepaald tot het beminnelijkste mensenras, maar de functionaris hier was, na wat heen en weer-gepraat, al vrij gauw bereid ons onze overtreding kwijt te schelden. De bonnetjes werden in kleine snippers verscheurd! Had je in Montparnasse eens om moeten komen Met dat al voelen we ons deze eerste dagen nog wel als de bekende katten in het vreemde pakhuis. Maar ik ver moed zo dat we wel spoedig zullen in burgeren en over onze latere ervarin gen hoop ik u dan ook nader te ver tellen. Een ontwerper van brilmonturen te Londen heeft een aantal nieuwe model len gelanceerd. Opvallend is dat het „bruggetje" tussen beide glazen zeer sierlijk in het geheel is verwerkt of zelfs geheel ontbreekt. Het oerwoud in uw deken. (Van onze Engelse correspondente) OP ONS VERZOEK zijn we als lid opgenomen in de Presbyterian Church van St. Andrew. Deze kerk is het beste te vergelijken met de Hervormde Kerk. Door de band met Schotland (St. An drew is Schotlands schutspatroon), is zij calvinistischer dan andere Engelse ker ken. Behalve een armenzorgvereniging heeft de kerk ook nog een bridge-club en een tennisclub. In de winteravonden worden lezingen gehouden over ver schillende onderwerpen, afgewisseld met leerzame filmvoorstellingen. Dan zijn er ook nog de „social evenings". Dat zijn avonden waarop de genodigden on der het genot van een kopje thee en cakes (door de damesleden om beurten gebakken), met elkaar kennis kunnen maken. Groot was onze verbazing, toen wij uitgenodigd werden, deel te nemen aan het „kerkbal". Van zoiets hadden we nog nooit gehoord! Op de kaarten stond: Avondkleding vriendelijk verzocht. Voor de mannen is avondkleding geen probleem, want de smoking verandert nooit, maar wat moet eèn vrouw nu aandoen op een kerkbal? Na lang beraad besloot ik maar een zwarte cocktailrok aan te trekken en een zwart truitje met driekwartlange mouwen en een niet te lage hals. Toen we om half negen aankwamen zag ik de beeldigste toiletten, waarvan vele ge- decoleteerd en strapless. Daar zweefden ze voorbij! De ouderlingen, de leden, de jeugd en.zelfs de dominee in avond kleding met een „dog-collar", dat is een omgekeerde boord, die de geestelijkheid hier draagt. Op het podium speelde een kleine band. Behalve de wals werden ook nog samba, foxtrot en andere dan sen gespeeld en iedereen deed dapper mee. Toen sprong er één van de leden, gekleed in een Schotse „kilt", op het podium, en de ceremoniemeester riep alle genodigden op voor de Schotse dan sen. Onder de fascinerende tonen van de doedelzak werden de „White Ser geant" en de „Gay Gordon" gedanst. Om elf uur nam iedereen aan tafeltjes plaats en werd koffie met een grote va riatie aan hartigheden gepresenteerd. De damesleden hadden erg hun best ge daan. Ik heb besloten als het mijn beurt is, croquetjes te maken, want die ken nen ze hier nog niet. Gedurende de pauze had ik een aardig gesprek met één van de ouderlingen. Ik vertelde hem dat wij zoiets in Holland nog nooit mee gemaakt hadden, maar dat we het énig vonden. Na de pauze werd het feest voortge zet, met spelletjes en andere dansen, ja, zelfs rock 'n roll kwam op de proppen. Om half twaalf werd het bal besloten met het volkslied en een hartelijk af scheid van tientallen nieuwe vrienden. ADVERTENTIE (Van onze correspondent in Parijs) MICH®LE MORGAN, die onlangs door het Franse publiek voor de zevende achter eenvolgende maal tot de beste filmspeelster van het jaar werd uitverkoren, is met haar man, acteur Henri Vidal, in een der fraaiste patriciërshuizen, het zogeheten Hotel Lambert, in de oudste wijk van Parijs gevestigd. Het huis, of we zouden bijna zeggen: de burcht, waarvan het beroemde filmpaar een der hoogste etages bewoont, ligt op het lie Saint-Louis, een der twee eilandjes waar ruim tweeduizend jaar ge leden de eerste grondvesten van de Franse hoofdstad werden gelegd. Door de hoge vensters van hun stijlvol ingerichte woning zie je de rustige Seine stromen. Het is een vreemde sensatie wanneer ik langs een wenteltrap het appartement van de Vidal's heb bereikt deze coryfeeën van de filmkunst in zo'n eeuwenoud kader aan te treffen. Zoiets als een modern schilderij in een klassieke lijst, zonder dat je kunt zeggen dat die twee elementen elkaar niet verdragen. Die opmerking komt mij bij de begroeting al gauw over de lip pen. Michèle Morgan geeft ten antwoord, dat ik me in haar karakter en haar voorkeuren toch vooral niet vergissen moet. „Ik houd vooral van de stilte, en van de eenzaam heid. Recepties en premières vind ik eigenlijk een gruwel. We ontvangen hier bijna alleen onze beste en oude vrien den. Mondainiteiten zijn voor mij een kwelling, en op het jachtige leven van deze tijd ben ik van nature helemaal niet zo goed ingesteld. Met mijn man is het iets anders. Heel hard rijden in een auto, schijnt hem op aangename wijze op te winden. Ik vraag meestal maar of ik tevoren even uit mag stappen. Het is niets voor mij". Natuurlijk komt het gesprek al spoe dig op haar vele films. „Nou, nou", onder breekt mevrouw Morgan, die eigenlijk Simone Roussel heet, „het zijn er op de kop af vijfendertig" en op het aparte, speciale type van de wat koele minnares, die ze na „Gribouille" waarin ze op zeventienjarige leeftijd debu teerde, „Orage" °n „Quai des Brumes" vrijwel zonder uitzondering steeds heeft uitgebeeld. „Ja", erkent Michèle Morgan, „de regis seurs en het publiek schijnen mij nu een maal graag op een bepaald karakter vast te willen leggen. Die eigenschappen zul len natuurlijk ook wel in mijn persoon lijkheid verankerd liggen. Maar het ge vaar blijft natuurlijk toch, dat je óók in je speel- en uitdrukkingsmiddelen wat een zijdig gaat worden". „Maar heeft u bij de keuze van een on derwerp en een draaiboek dan niet een eigen stem in het kapittel?" „Gelukkig wel. En die stem is zelfs, mag ik wel zeggen, beslissend. Een scenario wordt doorgaans allereerst voorgelegd aan een acteur of actrice, die beschouwd wordt een eigen vast en uitgebreid publiek te bezitten. De naam van een ster op een af fiche wordt nu eenmaal beslissend geacht voor het eventuele succes van een film. Ik zeg dat niet om op te scheppen. Maar het feit kan intussen óók moeilijk worden ont kend. Het publiek gaat vooral naar de bio scoop om een bepaalde ster te zien die het bewondert. Op enkele regisseurs na wor den de overige medewerkers of makers van een film bijna als bijzaak beschouwd. Dat is erg onrechtvaardig, maar niemand schijnt er wat aan te kunnen doen. En on rechtvaardig is het overigens, dat het pu bliek zijn sterren tot het eeuwig vertol ken van bepaalde types wil veroordelen. En daarom hecht ik nu zelf zo'n grote be tekenis aan mijn volgende film die „Re tour de Manivelle" zal heten. Natuurlijk is er weer liefde in het spel en dus een driehoek. Mijn partners heten Peter Va- neck en Daniel Gélin. En dit liefdesspel, of beter liefdesdrama, ben ik nu eens niét de wat willoze prooi der passies, maar eer der het motorische element. Een dynami sche vrouw, zoals dat tegenwoordig heet. Ik sta nu op het punt om naar Nice te ver trekken voor de buitenopnamen die een maand of twee zullen duren". Intussen heeft Henri Vidal, die momen teel meewerkt aan René Clair's volgende film, zich in een kamerjas gehuld in de conversatie gemengd en zo komt de vraag aan de orde of en wanneer we hen ook weer eens samen op het doek zullen zien. De echtelieden hebben elkaar bij de opnamen in Rome, nu tien jaar geleden, van Fabiola leren kennen en nadien speel den ze samen ook nog in de films „La Belle que voila" en „L'Etrange Mme X". „Nee, achter die professionele samenwer king hebben hebben we", zo verklaart Henri Vidal vastbesloten, „nu definitief een punt gezet. „Ja", licht Michèle nader toe, „we vin den alle twee dat getrouwde mensen in ons vak hun persoonlijke leven van hun filmcarrière gescheiden moeten houden. Het publiek wéét nu eenmaal dat we man en vrouw zijn. En door een liefdes-scène of een andere ontmoeting op het projectie scherm worden er dan bijgedachten opge wekt, die we beter kunnen vermijden. We gaan dus ieder onze eigen weg. Trouwens, zou dat óók voor een huwelijk niet veel beter zijn? Elkaar na een afwezigheid van een paar maanden weer terug te vinden is helemaal geen drama. En voor een hu welijk is dat zelfs wel gezond. „Nog een vraag. Denkt u er nooit over nog eens op de planken te verschijnen?" „Natuurlijk heb ik daar vaak over ge- Michèle Morgan en Henri Vidal in hun „burchtkamer" met uitzicht op de Seine dacht en regelmatig krijg ik ook uitnodi gingen van theaterdirecteuren. Maar het is zo iets heel verschillends, film en to neel. Ik zou me geloof ik erg vreemd voe len op de planken voor een volle zaal. Ik heb daar helemaal geen ervaring en ik denk niet, dat ik die angst nog ooit zou kunnen overwinnen". Michèle Morgan heeft, zoals gezegd, de reputatie een koele actrice te zijn. Ook in privé maakt zij zeker geen andere indruk. In haar volgende film wil ze echter bewij zen, dat ze heus over temperament be schikt. Ik heb in ieder geval mogen onder vinden, dat zij ook een bijzonder vriende lijke gastvrouw is. ADVERTENTIE Take care to be lovely Een wonderbaarlijke cream, die vele wereldberoemde schoonheden hun jeugd doet behouden. De kachtige voedende oliën ver richten wonderen op die plaatsen rond ogen, voorhoofd, mond en hals, waar 't eerst rimpeltjes drei gen te verschijnen. Voor het behoud van een jeugdige schoonheid. Onze ervaren specialisten geven u gaarne persoonlijke voorlichting. PARFUM ERIE Zandvoortselaan 75 Heemstede - Tel. 36827 Ruime parkeergelegenheid.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1957 | | pagina 11