Uitgaan in Haarlem kaas STAD DES LEVENS fgg De leerling van Doctor Marciolo Agenda voor Haarlem Kort en bondig Garage DEN HOUT Twee premières van het Ballet der Lage Landen Gesloten' Doewit! éér met VRIJDAG 8 FEBRUARI 1957 4 TONEEL EN DANS MUZIEK DIVERSEN TENTOONSTELLINGEN toarc ioio is tfp reis Internationale expositie dinsdag op halve kracht nü aan KAAS gedacht f Hioensdag alles naar tuens I DOOR JOSEPH JL. EINANDEM j Bill Haley in Londen uitgefloten Vrijdag 8 februari, Stadsschouwburg. 20 u.: Onder auspiciën van „Geloof en Weten schap" geeft de Hoofdstad Operette een uitvoering van „Die lustige Witwe" van Victor Leon en Leo Stein op muziek van Franz Léhar met onder anderen Mizzi van der Lans, Rosy Parrisch, Leo CordesDer- mota en Otto Aurich, Meyer Hamel, Fritz Steiner en Otto Aurich hebben de regie. Zaterdag 9 februari, Stadsschouwburg, 20 u.: Optreden van het Triangel Cabaret, waar aan medewerken Hetty Blok, Sophie Stein, Conny Stuart, Wim lbo, Thom Keiling en de pianist Cor Lemaire. Zondag 10 februari, Stadsschouwburg, 14 en 20 uur: Laatste openbare uitvoeringen van „Die lustige Witwe" door de Hoofdstad Operette met onder anderen Leo Cordes Dermota (als gast), Mizzi van der Lans en Rosy Parrisch. Maandag 11 februari, Stadsschouwburg, 20.15 uur: Het Nieuw Nederlands Toneelgezel schap geeft de eerste voorstelling in Haar lem van „De vrouw met het rode haar" van de Amerikaanse auteurs Sam Locke en Paul Roberts. In deze thriller treden op Andrea Domburg, Ton Kuyl en Louis Bo- rel, die tevens de regie heeft. Dinsdag 12 februari, Stadsschouwburg. 10.30 en 14 uur: Het Nieuw Nederlands Jeugd toneel geeft voor de lagere scholen twee voorstellingen van „De reis naar Bom- bola" van Jaap Hoogstra in een bewerking van Joris Diels. Medewerkenden zijn on der anderen Mary Wagenaar, Betty van Brussel, Joop van der Donk, Jan Korevaar, Piet Eelvelt en Ben Hulsman. Joris Diels en Erik Vos hebben de regie. Decors en kostuums werden ontworpen door Hep van Delft. De gitarist Ab Bronkhorst zorgt voor de muzikale illustratie. Woensdag 13 februari, Stadsschouwburg, 20 uur: De Haagse Comedie geeft een voor stelling van Shakespeare's „Driekoningen avond" (Twelfth Night) onder regie van Cees Laseur in de vertaling van Gerard Messelaar. Medewerkenden zijn onder anderen Elisabeth Andersen, Enny Meu nier, Ida Wasserman, Albert van Dalsum. Luc Lutz, Jan Retèl en Coen Flink. De ter illustratie dienende muziek werd gecom poneerd door Jurriaan Andriessen. Decors en kostuums werden ontworpen door Harry Wich. Vrijdag 8 februari. Concertgebouw, 19.30 u.: De heer Paul Chr. van Westering houdt een inleiding bij het concert dat het Noord hollands Philharmonisch Orkest zal geven. Vrijdag 8 februari, Concertgebouw, 20.15 u.: Het Noordhollands Philharmonisch Orkest geeft onder leiding van Marinus Adam met solistische medewerking van de violist Jan Hesmerg een uitvoering van de symfonie „Le Midi" van Haydn, het Derde Viool concert van Saint Saëns en „De tovenaars leerling" van Dukas, Albert de Klerk zal het orgelconcert van Haydn spelen. Vrijdag 8 februari, Minerva Theater, 20.15 uur: Voor de Heemsteedse kunstkring geeft de componist Henk Badings een toe lichting bij zijn radio-opera „Orestes" welke hij op grammofoonplaten ten gehore zal brengen. Maandag 11 februari, Grote Markt, 15.30 16.30 uur: De stadsbeiaardier Arie Peters bespeelt het carillon. Donderdag 14 februari, Frans Halsmuseum, 20 uur: Onder auspiciën van het Haarlems Comité voor Kamermuziek geven de sopraan Netty Bos en de pianist Jan Sin ning een recital met werken van Schubert, Fauré, Wolff, Dvorsjak, Géza Frid en De Falla. Donderdag 14 februari, Concertgebouw, 20 uur: De r.-k. harmonie „St. Bavo" geeft onder leiding van de heer J. Wildschut en in samenwerking met de Diocesane Koor school onder leiding van dr. A. Kat een uitvoering met werken van Schubert, Boe- dijn, Menegali, Lemacher, Safroni, Del- haye en Ney en bewerkingen van A. Arends. F. Jakma en J. Wildschut. Vrijdag 16 februari, Vleeshal, 20 uur: Die Haerlemsche Musyckcamer geeft tot besluit van de viering van het tienjarig bestaan een concert waarbij alle medewerkenden gekleed zullen zijn in de stijl van Lode- wijk XIV. Als solist treedt op de violist Jan Bresser. Als soliste de claveciniste Ger trude Maclaine. Er wordt een uitvoering gegeven van Vivaldi's „De vier jaarge tijden", het clavecymbelconcert van F. X. Richter, het Concert voor twee fluiten van Telemann en enkele werken van Mozart. De heer Harry Prenen houdt hierbij een inleiding. Het geheel staat onder leiding van André Kaart. VOLKSUNIVERSITEIT Maandag 11 februari, Frans Halsmuseum, 20 uur: Prof. dr. H. Oldewelt houdt zijn laatste voordracht in de cursus „Instinct en gewoonte in het leven van de mens". Maandag 11 februari, Brinkmann, 20 uur: Dr. A. L. Constandse houdt zijn zevende voor dracht in de cursus „Achtergronden van het wereldgebeuren". Dinsdag 12 februari, Frans Halsmuseum, 20 uur: De schrijver Harry Mulisch en de dichter Paul Rodenko houden een vraag gesprek over moderne litteratuur. Harry Mulisch zal eerst uit eigen werk voor lezen nadat Paul Rodenko daarbij een in leiding heeft gehouden. Het vraaggesprek zal op het voorgelezene betrekking hebben. Woensdag 13 februari, Coornhertlyceum, 20 uur: De heer L. Postma houdt zijn vierde voordracht in een boetseercursus van zes lessen. Woensdag 13 februari, Frans Halsmuseum, 20 uur: De heer H. P. Baard houdt zijn laatste voordracht in de cursus „Vijf eeuwen schilderkunst in de Nederlanden". Vrijdag 15 februari, Minerva Theater, 20 u.: De pianist Sas Bunge geeft een recital met werken van Bach, Brahms, Ravel en Bartok. „GELOOF EN WETENSCHAP" Vrijdag 8 februari, Stadsschouwburg, 20 uur: De Hoofdstad Operette geeft een uitvoe ring van „Die lustige Witwe" van Victor Leon en Leo Stein op muzigk van Franz Léhar. Zie „Toneel en dans". Maandag 11 februari, Brinkmann, 21.10 uur: Dr. H. Waesberghe S.J. houdt de derde lezing in de cursus „Sport, spel en psy chische gezondheid". Vrijdag 15 februari, Stadsschouwburg, 20 u.: Mr. Jan Derks houdt een voordracht over „De humor en het kind". AMATEURTONEEL Zaterdag 9 februari, „De Leeuwerik" 20 uur: De toneelvereniging „Vondel" geeft een opvoering van het blijspel „Tot weder dienst bereid" naar het Amerikaans be werkt door Piet Mossinkoff. Donderdag 14 februari, Stadsschouwburg, 20.15 uur: De toneelvereniging Werkge meenschap Arnhemse Kunstenaars geeft voor de toneelvereniging „Postaal genoe gen" een opvoering van „De landauer met zes paarden". FILMVOORSTELLINGEN Rembrandttheater: Zondagochtend elf uur vertoning van de Italiaanse film „Het ver loren continent". Lidotheater: Zaterdagavond 23.30 uur ver toning van „De helden zijn vermoeid" met Yves Montand, Maria Felix en Curd Jür- gens. Zondagochtend elf uur vertoning van de muziekfilm „Hongaarse rapsodie" met Colette Marchand, Michèl Simon, Paul Hubschmid en Willy Fritsch. Studiotheatcr: Zondagochtend elf uur ver toning van „Das Land des Lachelns" naar de gelijknamige operette van Franz Léhar. ANDERE BIJEENKOMSTEN Zaterdag 9 februari, gebouw St. Bavo, 20 u.: De speeltuinvereniging „Frans Hals" houdt een propaganda-feestavond. waarvan de baten zijn bestemd voor de uitbreiding van het trommelkorps. Het Alkmaarse Artiesten Bureau brengt een gevarieerd cabaretprogramma. Zaterdag 9 februari, Dreefzicht, 20 uur: Voor de Nederlandse vereniging van oud-poli tieke gevangenen treedt op de conferen cier Kees Stet met vier medewerkers. De opbrengst komt ten goede aan het Natio naal Comité ter bestrijding van het con centratiekampsysteem. Zondag 10 februari, Concertgebouw, 14.30 u.: Het kindertheaterbureau van Carla Flink houdt een kindermatinée met een opvoe ring van „Dik Trom". Dinsdag 12 februari, Concertgebouw, 20 u.: Voor de vereniging „Oost en West" houdt een vertegenwoordiger van een oliemaat schappij een lezing met vertoning van films over Minjak Tanah, Idaho en Ari zona. Het onderwerp van de lezing is: „Ontstaan, opsporing en winning van aard olie". Dinsdag 12 februari, gebouw H.J.M.V., 19.45 uur: Voor de leden van de Algemene Nederlandse Invaliden Bond wordt de jaarlijkse ontspanningsavond gehouden, waaraan onder meer wordt medegewerkt door de conferencier Frans Pennarts, de Spaarnespatters en Ted Koops. Dinsdag 12 februari, Brinkmann, 20 uur: Voor het Soefi-centrum in Haarlem spreekt prof. dr. R. van Brakell Buys over „Mystiek". Woensdag 13 februari, Concertgebouw, 14 cn 16.15 uur: De N.V.V. Bestuurdersbond- Haarlem organiseert twee kindervoorstel lingen, waarop onder meer de film „Tien kleine negertjes" wordt vertoond. Woensdag 13 februari, Concertgebou\fc 20 u.: De N.V.V.-Bestuurdersbond-Haarlem orga niseert een ontspanningsavond waarop on der meer de film „Honderd man en een meisje" zal worden vertoond. Woensdag 13 februari, Brinkmann, 20 uur: Voor de Vereniging voor Pedagogiek spreekt dr. L. van Gelder, psycholoog in Amersfoort, over „Het voortgezet onderwijs in de toekomst". Woensdag 13 februari. Zijlvest, 14 uur: In de h.b.s.-A aan de Zijlvest 27 zullen deel nemers aan voordracht in de Interscho- laire 1957 zich met elkaar meten. Het be treft hier de groepen A. en B. in de voor schifting. Donderdag 14 februari, Brinkmann, 20 uur: Voor de vereniging „Haerlem" zal de heer J. G. N. Renaud, conservator van de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bo demonderzoek in Amersfoort, spreken over „De glorie van glas, tin en aardewerk". Donderdag 14 februari, Minerva Theater, 20.15 uur: Voor het bijzonder kerkewerk van de Hervormde Gemeente in Heem stede houdt de heer Coos van Hoboken een voordracht van het bijbelspel „Job" van Hein de Bruin. Donderdag 14 februari, Jacobstraat, 20 uur: Voor de vereniging „Weten en werken" spreekt de heer H. P. Baard in het gebouw van Vrijzinnig Hervormden over „Rem brandt". De voordracht wordt geïllustreerd met lichtbeelden. Huis van Looy: Tot en met 24 februari wordt onder auspiciën van de commissie ter bevordering van de culturele en esthe tische vorming van de rijpere schooljeugd de jaarlijkse tentoonstelling gehouden van reprodukties naar werken vkn klassieke moderne meesters. Ook dit jaar zijn nieu we aanwinsten te melden zoals: de Guer nica van Picasso en werken van Severini, Braque, Marc, Lurgat, Van Gogh en Munch. Tevens kon een uitgebreide collectie aan de verzameling worden toegevoegd van uitstekende drukken naar tekeningen en grafiek van meesters als: Degas, Seurat, Renoir, Toulouse Lautrec, Maillol, Signac en Gromaire. De expositie is dagelijks ge opend van 1012.30 en van 13.30—17 uur. 's Zondags van 1417 uur. Dit beeldje werd dezer dagen aange kocht voor de verzameling van modern werk van het Frans Halsmuseum. Het werd vervaardigd door de Haarlemse beeldhouwer Theo Mulder en is de beeltenis van een eenentachtigjarige vrouw, die hij zelf aanduidt met „tante Bets". Zij is iemand uit zijn directe omgeving en hij is bijzonder op haar gesteld. De afbeelding, die men hier ziet, is nu van het gips. Het wordt ge goten in brons en zal begin maart aan de verzameling van het Frans Hals museum worden toegevoegd. Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend don derdags van 1012.30 uur en van 13.30 17 uur en zondags van 1417 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoonstel ling van werken uit de Haarlemse School van de zestiende eeuw tot heden. Onder meer de meesterwerken van Frans Hals. Het museum is geopend op werkdagen van 1015 uur dagelijks en zondags van 1315 uur. Teylermuseum: Schilderijen uit de negen tiende en twintigste eeuw. Tekeningen on der meer van Rembrandt, Michelangelo, Claude Lorrain. Geopend op iedere werk dag (behalve maandag van 1115 uur) en de eerste zondag van iedere maand van 1315 uur. Bisschoppelijk museum, Jansstraat 78: Mid deleeuwse en latere schilderijen, sculptu ren, paramenten, kantwerk, handschriften en munten. Geopend op werkdagen, be halve maandag van 1017 uur, des zon dags van 1316 uur. Grote Kerk, Grote Markt: Te bezichtigen op werkdagen van 9 tot 17 uur. Bezichtiging onder geleide uitsluitend op aanvrage voor groepen van tenminste vijftien personen. Tinholthuis, Bloemendaal, Vrijburglaan 17 Het museum is geopend van maandag tot en met zaterdag van 912 en van 1418 uur. Cruquiusmuseum, Heemstede Historische stoommachines. Dagelijks geopend van 912.30 en van 13.30—16 uur. ADVERTENTIE RENAULT automobielen en onderdelen zeer laag geprijsd doordat fabrfëk de meest geautomatiseerde ter wereld is. Het is de moeite waard, u te oriënteren. Met een frisse uitvoering van de tweede akte van „Coppélia" op muziek van Deli- bes, door Jack Carter bewerkt met tal van inderdaad heel vermakelijke vondsten naar de Russische versie van Lev Iva- nov, kreeg de woensdagavond door het tienjarige Ballet der Lage Landen in de Stadsschouwburg te Amsterdam voor een talrijk publiek gegeven voorstelling een feestelijk begin. Deze vertoning is wel zeer verre boven die van het gelijknami ge werk door het Ballet van de Neder landse Opera te prefereren. Angela Bay- ley is bovendien een speelse en voortva rende Swanilda, als hoedanig zij onbe lemmerd kan koketteren met haar techni sche specialiteiten. Johan Mittertreiner gaf als de poppenmaker het nodige reliëf aan het handelingsaspect van dit tafreel, waarin Ben de Rochemont voor het eerst als Franz optrad. Er stonden twee pre mières op het programma, maar voor men die te aanschouwen kreeg volgde er eerst een herhaling in gedeeltelijk nieuwe be zetting (laatstgenoemde met Clazina Nep- veu, Nel ter Weeme en Ans van Opstal) van „Sonatina" van Grestjaninov in de eenvoudige choreografie van Pieter van der Sloot, sereen voorgedragen. De eerste noviteit was een ondanks en kele niet onaardige spelmomenten zeer on bevredigende. „De nieuwekleren van de keizer" (op de Fantasie in f van Schubert, naar ik meen) door de Engelsman Michael Holmes is alleen begrijpelijk voor wie het daaraan ten grondslag liggende sprookje van Andersen uit het hoofd heeft geleerd. Aan eigenlijke dans die toch het wezen van ieder ballet moet vormen is er in het geheel niets te beleven. In een voor treffelijk decor van Paul Mayo, die ook de fraaie kostuums ontwierp, zag men een oninteressante, warrige pantomime. Een leuk idee, grappig uitgewerkt, maakte dat men soms nog iets van belangstelling bleef koesteren: het optreden van een nu eens gewillig, dan grillig en eigenzinnig spiegelbeeld. In de hoofdrol bewees de uit België gekomen Robert Kaesen die een napoleontische allure aan de verwaande monarch gaf meer een tot overdrijving geneigde acteur dan een danser te zijn. Job Leerink en Chris Runge waren de be- driegelijke wevers. Hoe weinig men zelf geloofde in de duidelijkheid, laat staan de zinrijkheid van het geheel, bleek wel uit het feit dat men aan het slot de prinses liet uitroepen: „O, kijk eens, hij heeft he lemaal niets aan!" Voor alle zekerheid: dat was niet waar, want de keizer stond in zijn hemd. En hij niet alleen.... „De kennismaking" door Netty van der Valk had ik al eens eerder gezien, enkele jaren geleden, tijdens een uitvoering door haar Rotterdamse beroepsleerlingen. Het is een suite van zes nogal surrealistische ta- frelen op muziek (langs mechanische weg ten gehore gebracht en dank zij goede voorzorgen piima klinkend) van Duke El lington over de ontmoeting van een jonge man en een meisje, vermengd met visi oenen, herinneringen en zinsbegoocheling, tot zij elkaar vinden, wetend „dat er geen vrijheid kan zijn". Voor zover er gevoe lens en denkbeelden in worden vertolkt, zijn deze aan een novelle van de Ameri kaanse schrijver Truman Capote ontleend. Een dergelijk ballet heeft iets weg van een schoolopstel in de trant van: vertel nu eens met eigen woorden na wat je gele zen hebt. Dat verhoogt de indruk van leer- lingenwerk, die verder veroorzaakt wordt door het wat armzalige vocabulaire. De bewegingstaal heeft een eigen functie en eigen mogelijkheden. Er is vooral in de choreografie van de groep met al die schuifelpassen veel, dat aan werk van Kurt Jooss (met name „De wereldstad") doet danken. Als men de uit voerige toelichting probeert te vergeten, is er toch wel het een en ander te waarderen. Mede met behulp van de decors van Benno Wissing en Jan Begeer wonden er stem- De volgende dag begon het voor Lodo helemaal benauwd te wordenWant zoals gewoonlijk kwamen er al spoedig klanten voor de apotheek, die drankjes wilden hebben. Maar Lodo kon niemand helpen, omdat doctor Marciolo hem de recepten niet kon geven. Ten einde raad verzon hij er maar iets op; hij plakte een papier tegen de deur, waarop stond, dat doctor Marciolo op reis was 69-770 In Tokio wordt dit jaar een internatio nale tentoonstelling gehouden van kinder tekeningen ter gelegenheid van Moeder dag. Ieder land kan ten hoogste honderd tekeningen van kinderen tussen zes en veertien jaar hiervoor inzenden. Ook Ne derland zal aan de tentoonstelling deel- men. Gevraagd wordt eigen werk, ver vaardigd zonder daadwerkelijke hulp van ouders of onderwijzer, dat het aspect van het dagelijkse leven van het kind met zijn moeder als centrale figuur uitbeeldt. De tekeningen, die niet voor verzending naar Japan in aanmerking komen, worden inter nationaal in circulatie gebracht Van 19 tot 24 febr. weer de „Westfriese Robert Kaesen en Greetje Donker in „De nieuwe kleren van de keizer" van Michael Holmes (Ballet der Lage Landen). mingen gesuggereerd, cjie juist in liun on bepaaldheid de toeschouwer iets „doen". Leo Kersley danste de- hoofdrol licht maar lelijk. Ine Rietstap onderscheidde zich in dit eenvoudige patroon op een zeer per soonlijke wijze. „De kennismaking" had ongetwijfeld succes, misschien mede omdat er met goede smaak enkele moderne dan sen in zijn verweven. Met „Impromptu for twelve" van Jack Carter op muziek van Rossni werd de avond, die een prettig ka rakter had, besloten. David Koning ADVERTENTIE maandag snipverkouden niet uit te houden Griep krijgt in 't gezin geen kans, als moeder voor extra voedzame maaltijden zorgt Dat behoeft niet duur te zijn: denkt U maar eens aan onze beroemde KAAS. Wist U al dat wintergroente bereid met kaas veel lekkerder èn veel voedzamer wordt? Morgen meteen proberen f weer n ander mens Publlbati* van Het Nederlands Zuivelbureau b IC ,,U moet proberen, de toestand onder ogen te zien en er het beste van te maken. Een kind als Susan hoeft helemaal niet ongelukkig te zijn, al is ze in deze omstandigheden. Het ligt eraan, hoe u en uw vrouw de situatie het hoofd weten te bieden. Misschien houdt u niet van filosofieik ben filosoof, ook in de weten schappelijke betekenis. En het klinkt misschien afge zaagd, als ik u zeg dat het menselijke geluk niet in ma teriële factoren ligt opgesloten. Doch het is waar. Het is zo verschrikkelijk waar, dat het eigenlijk een ommekeer in de hele maatschappelijke situatie en in de ganse struc tuur van onze samenleving zou moeten ontketenen. Uw dochtertje kan zielsgelukkig zijn, ook met.... dit. U drieën kunt samen een huisgezin vormen, waar het beste geluk ter wereld woont. Zelfs met dit. Kom. probeer het te vinden. en te cultiveren. Ik weet dat het kan. Geloof me." George Richardson keek naar buiten, waar kinder stemmen klonken. Hij zag twee kleine jongetjes in hun beste pakjes en met keurig gekamde haren hand in hand het voortuintje binnenkomen. Zij droegen elk een boe ketje bloemen. De kinderen van Mason, hun buurman. Zij kwamen bloemen brengen aan Susan, die weer thuis gekomen was. Hij hoorde de bel overgaan en Elsie de gang doorlopen. De voordeur ging open en de stem van zijn vrouw klonk opgetogen: „Jongens! Wat een prachtige bloemen! Kom binnen Hij keek naar dokter Malloway, d'ie glimlachte. „Ze leeft nog.zei hij met bevende stem. „O God, ze had dood kunnen zijn! Ze leeft nog en ze krijgt bloe men en ze kan nog blij zijn „Ik heb tientallen kinderen zien sterven onder mijn handen," zei dokter Malloway, en zijn glimlach was ver dwenen. „We moeten dankbaar zijn om de kleine Susan. De wereld steefcs zijn klauwen uit naar onze kinderen, meneer Richardson, dagelijks. Wij moeten blij zijn als wij hen levend kunnen redden. Jaren geleden onplofte in Nevada iedere week een atoombomeen nieuw wapen in handen van de dood, die het op kinderen had voor zien. Het waren wetenschapsmensen, die deze bommen uitvonden. Het zijn wetenschapsmensen, die grote, 'glan zende auto's hebben ontwikkeld, vol nikkel en kleur van buiten, vol comfort en kracht van binnen. Zij vertellen ons niet, hoe wij onze kinderen tegen hun uitvindingen kunnen behoeden. Zij ontwikkelen alleen maaront wikkelen is deslagzin van alle tijden. De medici worden pas geroepen, als de lichamen vermorzeld en verpletterd uit deHet spijt me. Ik vergat mezelf even." Hij zweeg een moment. Toen greep hij de arm van George Richardson. „Waarom, denkt u, ben ik dokter geworden?" vroeg hij scherp. George bevochtigde zijn droge lippen. „Uit roeping, neem ik aan," zei hij aarzelend. „Juist, uit roeping, Maar uit welke roeping? Ik zal het u vertellen. Niet uit de roeping om kapotte lichaams delen op te lappen en beschadigde organen te repareren. Neen. Evenmin als een beeldhouwer de roeping heeft, vernielde beelden bij te werken en stukgeslagen kunst werken onzichtbaar te repareren, evenmin is het de roe ping van een dokter om als een soort mensenlapper op te treden en het vandalenwerk van de techniek te her stellen. Ik wil de gezondheid der mensen bevorderen, hun een prettiger en comfortabeler leven bezorgen door de kwalen en ziekten verre van hen te houden en versle ten onderdelen va hun kostbaar lichamelijk organisme tijdig te cureren. Doch ik wil niet in het zog van het on gebreidelde geweld hier en daar redden wat er te redden valt! Dagelijks worden volkomen onnodig tientallen mensen in de stad New York aan gruizels gereden door auto's, d'ie pretenderen dat zij zonder pardon snel ergens zijn moeten. Zouden die mensen, die de straat overstaken toen het geweld naderde, niet op weg zijn geweest naar ergens? Zouden zij toevallig geen haast hebben gehad en niet zo onbelangrijk zijn geweest? Het is een waanzin, meneer Richardson, die me soms misselijk maakt." Dokter Malloway tastte in zijn binnenzak en haalde een portefeuille te voorschijn. „Ik heb een brief ontvangen van meneer Galotti," zei hij. Zijn stem klonk weer geheel en al beheerst. „Het is een merkwaardige geschiedenis met die man. Deze brief kwam uit Parijs. Maar misschien hoort u liever niet. „Ik heb niets tegen Galotti," zei George mat. „Ik heb alle reden om hem dankbaar te zijn voor zijn hulp na dat.Och, hij kon het immers niet helpen." „Meneer Galotti vroeg me in zijn brief, onmiddellijk naar Parijs te telegraferen hoe de toestand van Susan was en wanneer zij naar huis zou mogen. Ik kon hem op dat moment nog geen zekerheid geven over dat laatste doch ik heb hem volledig gerustgesteld. Deze man i met iets geheimzinnigs bezig. Eerlijk gezegd kan ik er geen hoogte van krijgen. Soms denk ik wel eens aan de mogelijkheid dat het ongeluk hem een geestelijke storing heeft bezorgdmaar die indruk maakte hij toch eigenlijk helemaal niet, toen ik hem voor het laatst zag. „Meneer Galotti heeft een heftig tempera-ment," zei Gorge. „Ik kan me voorstellen dat het ongeluk hem ge weldig heeft aangegrepen. Er zijn zoveel dingen in het dagelijkse leven, waar men aan voorbijloopttot de dag komt waarop men er met zijn neus wordt opgedrukt. Tenslotte is de hele verkeerskwestie een zaak, die juist door de onachtzaamheid en het gebrek aan belangstelling zoveel leed veroorzaakt. Er wordt te weinig aan ge daan. er wort te weinig gedacht over mogelijke ver beteringen. Wanneer ingenieurs zich eens gingen beijve ren om de veiligheid op de weg te vergroten, inplaats van te peinzen over manieren om snelheidsrecords en productiecijfers omhoog te jagen, zou er misschien... „Juist," zei dokter Malloway. Zijn slanke vingers grepen in elkaar, zodat de knekels wit werden. „Ik ben geen technicus, doch ik zou met mijn lekenverstand zeggen dat het toch mogelijk moet zijn om. hij wachtte even en streek met de hand over het voorhoofd om zijn ge dachten te verzamelen. „Het moet toch mogelijk zijn om bijvoorbeeld de mens, die wordt aangereden, een kans te geven. Zoals het op het ogenblik is, wordt het slachtoffer door het stalen front van de auto eenvoudig gekraakt. Het lijkt wel of men probeert zoveel mogelijk uitpuilen de, kwetsende delen aan een autofront te maken. Emble men die als scherpe messen vooruitsteken, koplampen met uitspringende randen, vierkante radiatoren met veel nikkel en chroom.... Geen enkele ontwerper heeft ook maar een moment aandacht voor de veiligheid. Hij geeft de auto een bumper van staal, om de carrosserie te beschermen. Doch hij denkt niet aan de bescherming van de mens tegen de bumper. Een dikke laag schuim rubber bijvoorbeeld.... Of een carrosserie die aan de voorkant bedekt is met een verende substantieIk weet niet. „Technisch en commercieel onverantwoord," zei Geor ge droog. „Als u op dit gebied revolutionair werk ver wacht, kunt u uw geduld wel tot in het oneindige op de proef te stellen. Dat komt nooit," (Wordt vervolgd). Westfriese Flora. zal te Bovenkarspel Flora" worden gehouden, een grote expositie van getrokken bolgewassen, waarmee beoogd wordt de kwaliteiten van de in West-Fri s- land geteelde bloembollen te demonstreren. Minister Mansholt zal de tentoonstelling openen. H. Meijeringh ovreleden. In Mechelen (België) is plotseling overleden het lid van Gedeputeerde Staten van Drente de heer H. H. Meijeringh Jzn. uit Gieten. Hij was 63 jaar. Hij heeft eerst als liberaal deel uitge maakt van de gemeenteraad van Gieten. In juli 1946 werd hij lid van de Provinciale Staten van Drente voor de V.V.D. en sinds 1950 maakte hij deel uit van het college van Gedeputeerde Staten. Hij was lid van het hoofdbestuur van h=t Drents Landbouwge- nootschap en van het hoofdbestuur van het Koninklijk Nederlands Landbouwcomité. Militaire orders. De ministeries van Oorlog en Marine hebben aan Nederlandse en buitenlandse ondernemingen orders ver strekt ter totale waarde van elf miljoen gulden. Hiervan heeft 1.380.200 betrekking op trekkers van de Fordfabrieken te Am sterdam, 252.000 op magnetrons van Phi lips, 505.792 op auto's van General Motors, Rotterdam, terwijl voorts ongeveer 6 miljoen gulden betrekking heeft op de bouw van magazijnen te Spoordonk, Baarle-Nassau, Alverna en^Bakel. Belgische onderscheiding. De heer E. H. van Oppen, president-directeur van de staalfabriek „De Maas" te Maastricht, is be noemd tot commandeur in de orde van Leo pold II. De ambassadeur van België, baron F. X. J. G. M. van der Straten-Waillet, heeft hiervan mededeling gedaan aan een lunch, die hij in zijn residentie aanbood. Hij over handigde de heer Van Oppen de bij de orde behorende versierselen. Toch betalen. Een inwoner van Den Haag h-eeft onlangs de minister van Finan ciën gevraagd om teruggaaf van de motor rijtuigenbelasting over de zondagen, waarop het zondagsrijverbod van kracht was. De minister heeft hem nu doen weten, dat de Motorrijtuigenbelastingwet geen bepalingen bevat, die aanspraak kunnen geven op terug- g-aaf van belasting wegens het niet gebrui ken van een motorrijtuig voor een periode kortef dan een maand. Zijn verzoek is daar om niét voor inwilliging vatbaar. Inbraak in postkantoor. De procureur- generaal bij het gerechtshof te Leeuwarden heeft 3 en 2"j jaar gevangenisstraf gevorderd tegen twee Amsterdammers, die in de nacht van 17 op 18 september hadden ingebroken in het postkantoor te Twijzel in Friesland. Met een kistje, dat slechts waardepapieren bevatte, reden ze terug, maar op de Afsluit dijk werden ze reeds aangehouden. Het eerste optreden van de „uitvinder" der rock 'n roll, Bill Haley, in Londen, is anders uitgevallen dan hij vermoedelijk heeft gedacht. Een groot aantal jongelui is na de voorstelling bij de kassa geld komen terugvragen. De ontevredenheid gold overigens niet de kwaliteit maar de kwan- titiet van het gebodene. Nadat het orkest het publiek drie kwartier in opwinding had gebracht in het Londense Dominion Theatre ging het doek neer en werd een grammofoonplaat gedraaid met „God save the queen". Dit betekende, dat Haley er genoeg van had. Toen het spel werkelijk uit bleek te zijn ging er in de zaal een af keurend gefluit op. Velen begaven zich naar het loket met de mededeling, dat zij niet tien gulden hadden betaald voor vijf enveertig minuten. Haley werd door ver slaggevers daarna om opheldering ge vraagd en hij zei, dat hij gewend is zo in Amerika op te treden. Op deze wijze was hij aan de top gekomen. De anti-climax liet zich overigens tijdens de uitvoering helemaal niet aanzien. De verschijning van het orkest leverde een geweldige bijval op. Toch heeft niemand gerockt (of gerockd) en niemand sloeg een politieman, zoals vele keren gebeurde tijdens de relletjes naar aanleiding van Haley's film „Rock around the clock". VRIJDAG 8 FEBRUARI Minerva: „Serenade", 14 jaar, 8.15 uur. Frans Hals: „Buiten loert de dood", '4 jaar, 7 en 9.15 uur. Studio: „Kaiser Waltzer", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Lido: „Don't knock the rock", 14 jaar, 7 en 9.15 u. Luxor: „Trapeze", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Car naval in Wien", 14 jaar, 7 en 9.15 u. Cinema Palace: „De machinist", 14 jaar, 7 en 9.15 u. Roxy: „Pioniers van het westen", 14 iaar, 7 en 9.15 uur. Stadsschouwburg: Hoofdstad operette uit Amsterdam met „Die lustige Witwe" voor Geloof en Wetenschap, 8 uur. Concertgebouw: Paul Chr. van Westering bespreekt concert voor Volksuniversiteit. 7.30 uur. N.Ph.O. o.l.v. Marinus Adam, solist Jan Hesmerg, viool, 8.15 uur. Wilhelmina- straat 22: Vereniging van Spiritisten „Het Licht" met psychometrie, 8 uur. ZATERDAG 9 FEBRUARI Minerva: „Serenade", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: Buiten loert de dood", 14 jaar,, 2.30, 7 en 9.15 uur. Studio: „Kaiser Waltzer", alle leeft., 2.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Don't knock the rock", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur; „De helden zijn vermoeid", 18 jaar, 23.30 uur. Luxor: „Trapeze", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Carnaval in Wien", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „De machinist", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Pioniers van het westen", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Stadsschouwburg: Wim Ibo's Triangel-cabaret m.m.v. Wim lbo, Hetty Blok, Sophie Stein e.a., 8 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1957 | | pagina 6