Uitgaan in Haarlem
PHILIPS
TAD DES LEVENS
Groen &Co
De leerling van Doctor Marciolo
Agenda voor
Haarlem
BEDSPREIEN
»Photoflux«
Jopie Koopman terug
in het theater
28.50
De negen Muzen
Royal Ballet toch
naar Moskou
J
VRIJDAG 15 FEBRUARI 1957
TONEEL EN DANS
MUZIEK
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
Na film, operette en variété
nn bij „het grote toneel'
ONS VERVOLGVERHAAL
DOOR JOSEPH L. E1NANDER
21
GARAGE DEN HOUT
Tolstoi aan de top in de
Index translatonium
Centrale Verwarming
Pow-R-Matic Oliebranders
Zaterdag 16 februari, Stadsschouwburg, 20.15
uur: De Nederlandse Comedie geeft een
voorstelling van Arthur Miller's „Van de
brug af gezien". De voornaamste mede
werkenden zijn: Jopie Koopman, Sigrid
Koetse, Ko van Dijk, Frans 't Hoen, Ram
ses Shaffy en regisseur- Henk Rigters.
Zondag 17 februari, Stadsschouwburg, 20.15
uur: De Nederlandse Comedie geeft een
herhaling van Arthur Miller's „Van de
brug af gezien" onder regie van Henk Rig
ters met onder meer Jopie Koopman en
Ko van Dijk. De decors zijn van Harry
Wich.
Maandag 18 februrai, Stadsschouwburg, 20
uur: De toneelgroep „Theater" geeft een
abonnementsvoorstelling van „Dundo Ma-
roje's dukaten" van de Joegoslavische
schrijver Marin Drzic onder regie van dr.
Marko Fotez van het Joegoslavische
Theater in Belgrado. Medewerkenden zijn
onder meer Hetty Beck, Lies Franken,
Johan Walhain, Gerard Hartkamp, Frans
van der Lingen, Wim Kouwenhoven en
Cruys Voorbergh.
Dinsdag 19 februari, Stadsschouwburg, 20 u.:
De toneelgroep „Theater" herhaalt „Dun-
do's Maroje's dukaten" van Marin Drzic
als abonnementsvoorstelling. Medewer
kenden zijn behalve de hierboven genoem
den: Fientje Berghegge, Wim Hoddes, Ad
Noyons, Siem Vroom en Henk Schaer.
Woensdag 20 februari, Stadsschouwburg, 20
uur. De toneelgroep „Theater" speelt nog
maals „Dundo Maroje's dukaten" onder
regie van Marko Fotez, die behalve regis
seur van het Joegoslavisch Theater orga
nisator is van het zomerfestival in Du-
brovnik.
Donderdag 21 februari, Stadsschouwburg, 20
uur: De toneelgroep „Theater" geeft de
laatste abonnementsvoorstelling in een
reeks van vier van „Dundo Maroje's du
katen". 's Middags om 14 uur wordt de
matinee gegeven voor de afdeling Haarlem
van de Nederlandse Vereniging van Huis
vrouwen.
Vrijdag 22 februari, Stadsschouwburg, 20.15
uur: De Nederlandse Comedie geeft voor
de vereniging „Geloof en Wetenschap" een
voorstelling van Arthur Miller's „Van de
brug af gezien" onder regie van Henk
Rigters. De voornaamste medewerkenden
zijn Jopie Koopman, Sigrid Koetse en Ko
van Dijk. De decors zijn van Harry Wich.
Vrijdag 15 februari, Concertgebouw, 20 uur:
Het Noordhollands Philharmonisch Orkest
geeft onder leiding van Marinus Adam en
met solistische medewerking van de pia
nist Leendert Huges. voor het P.E.N. een
uitvoering van de Haffner-symfonie van
Mozart, het Eerste Pianoconcert van Beet
hoven en de Vijfde Symfonie v. Dvorsjak.
Zaterdag 16 februari, Vleeshal, 20 uur: „Die
Haerlemsche Musyckcamer" geeft tot be
sluit van de viering van het tienjarig be
staan een concert waarbij alle medewer
kenden gekleed zijn in de stijl van Lode-
wijk XIV. Solisten zijn de violist Jan
Bresser en de claveciniste Gertrude Mac-
laine. Er wordt een uitvoering gegeven
van Vivaldi's „De vier jaargetijden", het
Clavecimbelconcert van F. X. Richter, het
Concert voor twee fluiten van Telemann
en enkele werken van Mozart. De heer
Harry Prenen houdt hierbij een inleiding.
Het geheel staat onder leiding van André
Kaart.
Zondag 17 februari. Muziekschool, 14.15 uur:
Leerlingen van de pianoklasse van mejuf
frouw Frieda Hoogerwerf geven de 138ste
muziekschool-uitvoering met werken on
der meer van Bach, Haydn, Beethoven,
Grieg, Schubert, Brahms, Mendelssohn en
Chopin.
Maandag 18 februari, Grote Markt, 15.30
16.30 uur: De stadsbeiaardier Arie Peters
bespeelt het carillon van de Grote Kerk.
Dinsdag 19 februari, Concertgebouw, 19.30
uur: De heer Paul Chr. van Westering
ADVERTENTIE
.BINNENHUISJE"
No 10.
(Frits Flits:)
Zo'n mannelijke huishoudklus
Kan klucht of drama zijn en dus
Houd ik het flitslichtapparaat
Constant in welgevulde staat.
En flitsend kreeg ik menigmaal
Een leuk-voor-later-beeldverhaal.
Van kamerkiekjes bovenal
Maakt „Photoflux" een licht geval.
(Allemaal
Wij nemen Philips „Photoflux"!
Bij ieder filmpje een paar stuks!
houdt een inleiding bij het concert, dat
het Noordhollands Philharmonisch Orkest
zal geven.
Dinsdag 19 februari, Concertgebouw, 20.15
uur: Het Noordhollands Philharmonisch
Orkest geeft onder leiding van Jan Out,
dirigent van het Gelders Orkest, met
solistische medewerking van de violist
Henryk Szering, een uitvoering van de
„Musique pour faire plaisir" van Strate
gies de Symfonie Espagnole van Lalo
en de Vierde Symfonie van Dvorsjak.
Woensdag 20 februari, Zomerlust Santpoort,
20 uur: De gemengde zangvereniging „Vox
huma.na" geeft haar jaarlijkse concert met
werken van Mozart, Haydn en Wobel.
Solistische medewerking verleent de aan
het Twents Operagezelschap verbonden
tenor Simon van der Geert.
Woensdag 20 februari. Concertgebouw, 20 u.:
Jubileumconcert van het Postaal Mannen
koor met medewerking van het Noord
hollands Philharmonisch Orkest onder
leiding van Marinus Adam en solistische
medewerking van de bas-bariton Herman
Schey. Er worden onder meer werken
uitgevoerd van Diepenbrock. Mozart, Ros
sini, Schubert. Wagner, De Kerle en Grieg.
Het koor staat onder leiding van P. J.
Potgieser.
Woensdag 20 februari. Concertgebouw, 12.30
uur: De organist Albert de Klerk geeft
weer een pauzeconcert, ditkeer met wer
ken van Couperin, De Wolf, Milhaud en
Pierné.
Donderdag 21 februari. Concertgebouw, 20
uur: Herhaling van het jubileumconcert
van Haarlems, Postaal Mannenkoor met
medewerking van het Noordhollands
Philharmonisch Orkest en de bas-bariton
Herman Schey.
Vrijdag 22 februari, Concertgebouw, 20 uur:
Willem Andriessen speelt als eerste in de
populaire pianistenserie, die drie recitals
omvatten. Hij geeft een uitvoering van
werken van Chopin.
Vrijdag 22 februari, Minervatheater, 20.15 u.:
Voor de Hcemsteedse Kunstkring geeft
het Hekster-Kwartet een uitvoering van
werken van Schuman, Mozart en Franck.
Medewerking verleent de pianiste Miep
van Luin,
„GELOOF EN WETENSCHAP"
Vrijdag 15 februari. Stadsschouwburg, 20 u.:
Mr. Jan Derks houdt een voordracht over
„De humor en het kind".
Maandag 18 februari, Brinkmann, 20 uur:
Jan Glissenaar houdt de eerste van drie
voordrachten in de cursus „Met de Jeep
express door Afrika en zuid-Azië".
Vrijdag 22 februari, Stadsschouwburg. 20.15
uur: De Nederlandse Comedie geeft een
voorstelling van Arthur Miller's „Van de
brug af gezien". Zie de rubriek „Toneel
en dans".
VOLKSUNIVERSITEIT
Vrijdag 15 februari, Minervatheater, 20 uur:
De pianist Sas Bunge geeft een recital
met werken van Bach, Brahms, Bartök,
Rudolf Escher en Ravel.
Maandag 18 februari, Frans Halsmuseum, 20
uur Dr H. S. Visscher, leraar van het
Eerste Christelijk Lyceum, houdt de eer
ste van drie voordrachten over „Experi-
- mentele poëzie".
Woensdag 20 februari, Frans Halsmuseum,
20 uur: Prof. dr. F. van Thienen, hoog
leraar in Amsterdam, spreekt over „Het
kostuum in de achttiende en negentiende
eeuw". De lezing wordt geïllustreerd met
lichtbeelden.
Woensdag 20 februari, Coornhertlyceum. 20
uur: De heer L. Postma houdt de vijfde
voordracht in een boetseercursus van zes
Lessen.
Donderdag 21 februari, Rembrandttheater,
21.15 uur: Voor de Volksuniversiteit waar
in opgenomen de H.K.G. wordt de film „Le
silence d'Or" van René Clair vertoond. In
het voorprogramma „Crin blanc" van A.
Lamorisse over jacht op een wild, wit
paard.
AMATEURTONEEL
Zondag 17 februari, gebouw St. Bavo, 20 u.:
De k.a.b.-groep „De spelers van St. Frans"
geeft een opvoering van „Je kunt het toch
niet meenemen" van George S. Kaufman
en Moss Hart in de vertaling van A. Hauer.
Joh. Kraaij heeft de regie.
FILMVOORSTELLINGEN
Rembrandttheater: Zondagochtend 11 uur
vertoning van de Italiaanse film „Het ver
loren continent".
Lidotheater: Zondagochtend elf uur ver
toning van de muziekfilm „Hongaarse
rapsodie".
Studiotheater: Zondagochtend 11 uur ver
toning van „Das Land des Lachelns" naar
de gelijknamige operette van Franz Léhar.
Cinema Palace: Zondagochtend 11 uur ver
toning van „Kinderen der liefde" (Les en-
fants de l'amour) met Claude Pascal.
ANDERE BIJEENKOMSTEN
Vrijdag 15 februari, Wiiheiminakerk Heem
stede, 20 uur: De christelijke zangvereni
ging „Heemstede" geeft met medewerking
van het Hillegoms Jeugdkerkkoor een uit
voering.
Jopie Koopman, zoals men haar zich
misschien uit de film „Het was 1 april"
herinnert. Zij heeft thans de rol van
Mimi Boesnach in Van de brug af
gezien" (zaterdag in Haarlem)
overgenomen.
Zaterdag 16 februari, hotel Vreeburg Bloe-
mendaal, 20 uur: De christelijke muziek
vereniging „Sursum" geeft een uitvoering
met werken van onder meer Bach, Zehle,
Delfort, Boedijn en Hume. Na de pauze
treedt het cabaretgezelschap „De Prik
kers" op.
Maandag 18 februari. Prinses Beatrix school,
20 uur: Voor het Instituut voor Arbeiders
ontwikkeling spreekt de heer Leumes over
„Vakantiemogelijkh-dcn in Duitsland".
Maandag 18 februari, Brinkmann, 20 uur:
Voor de Studievereniging voor Psychical
Research spreekt de heer W. J. Gorter
over „Kundalini - Yoga en parapsycholo
gie".
Maandag 18 februari, Concertgebouw, 20 u.:
Voor de Nederlandse Reisvereniging treedt
op het Zwitsers koor Canterini del Cere-
sio, met vertoning van kleurendia's over
Tessin.
Woensdag 20 februari, Teisterbant, 20.30 u.:
De schilder Frans Verpoorten en de kreef
ten visser Steketee uit Yerseke verzorgen
een oesterfeest met toelichting over de
mossel- en oestercultuur, de weervisserij
en de jacht op pijlstaartroggen. Er worden
tevens lichtbeelden vertoond.
Woensdag 20 februari, Brinkmann, 20 uur:
Voor de Nederlandse Genealogische Ver
eniging spreekt de heer F. E. Farwerck
over „Huismerken".
Woensdag 20 februari, Brinkmann, 20 uur:
Voor het Humanistisch Verbond spreekt
prof. J. J. Fahrenfort over „Moraal van
volken op verschillende trappen van be
schaving".
Donderdag 21 februari. Kleine Brinkman, 20
uur: Voor het genootschap Nederland
Engeland wordt een filmvertoning gegeven
met onder meer als onderwerpen Nigeria
groet de koningin van Engeland, Ko
ninklijk Schotland, Oude Engelse gewoon
ten en Dit is Londen.
Donderdag 21 februari, Brinkmann, 20 uur:
Voor de Koninklijke Nederlandse Natuur
historische Vereniging spreekt dr. W.
Kruyt over het onderwerp „Uit het leven
der insecten. „De lezing wordt met kleu
rendia's geïllustreerd.
Huis van Looy: Tot en met 24 februari
wordt onder auspiciën van de commissie
ter bevordering van de culturele en esthe
tische vorming van de rijpere schooljeugd
de jaarlijkse tentoonstelling gehouden van
reprodukties naar werken van klassiek
moderne meesters. Ook dit jaar zijn nieu
we aanwinstente melden zoals: de Guer
nica van Picasso en werken van Severini,
Braque, Marc, Lurpat, Van Gogh en Munch.
Tevens kon een uitgebreide collectie aan
de verzameling worden toegevoegd van
uitstekende drukken naar tekeningen en
grafiek van meesters als: Degas, Seurat,
Renoir, Toulouse Lautrec, Maillol, Signac
en Gromaire. De expositie is dagelijks ge
opend vc.i 1012.30 en van 13.3017 uur.
's Zondags van 1417 uur.
Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend don
derdags van 1012.30 uur en van 13.30
17 uur en zondags van 1417 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoonstel
ling van werken uit de Haarlemse School
van de zestiende eeuw tot heden. Onder
meer de meesterwerken van Frans Hals.
Het museum is geopend op werkdagen van
Wie zaterdag of zondag in de Haarlemse
Schouwburg naar „Van de brug af gezien"
van Arthur Miller door de Nederlandse
Comedie gaat kijken, zal bemerken dat de
rol van Mimi Boesnach (die thans deel uit
maakt van de bezetting van „Home, sweet
home") is overgenomen door Jopie Koop
man.
Stellig roept deze naam herinneringen
wakker. Velen zullen haar immers nog
kennen uit de Nederlandse speelfilms van
de dertiger jaren. „Bleke Bet" was haar
eerste film. Daarna volgden „Malle Ge
vallen" (met Johan Kaart) en „Op Stap"
(waarin Louis Davids het liedje zong: „Als
je voor een dubbeltje geboren bent....").
Na de oorlog kwam zij nog eens op het
witte doek terug, in „Niet tevergeefs" van
1948 namelijk, een film die wèl tevergeefs
werd gemaakt, want een groot succes is
deze niet geworden.
Jopie Koopman debuteerde als zangeres
in de revue „Europa lacht weer" van Louis
Davids, toen zij zeventien was. Daarna
ging zij drie jaar op tournee met een zeer
speciaal variéténummer door vele landen.
Er kwamen liederen van Schubert en Mo
zart in voor, wist zij zich nog te binnen te
brengen, toen wij naar haar theaterver
leden informeerden. Zij was mede voor
dit optreden uitgenodigd dankzij haar stu
die aan het conseryatorium. Toen het va
riétégezelschap naar Amerika vertrok,
kreeg zij - nog steeds minderjarig zijnde -
geen toestemming van haar ouders deze
reis mee te maken. In die tijd begon net de
ADVERTENTIE
Wij ontvingen:
nieuwe collectie
CHENILLE
2-pers
KRUISSTRAAT 11
HAARLEM
TELEFOON 11491
1015 uur dagelijks en zondags van 1315
uur.
Teylermuseum: Schilderijen uit de negen-
tiendeden twintigste eeuw. Tekeningen on
der meer van Rembrandt, Michelangelo,
Claude Lorrain. Geopend op iedere werk
dag (behalve maandag van 1115 uur) en
de eerste zondag van iedere maand van
1315 uur.
Bisschoppelijk museum, Jansstraat 78: Mid
deleeuwse en latere schilderijen, sculptu
ren, paramenten, kantwerk, handschriften
en munten. Geopend op werkdagen, be
halve maandag van 1017 uur, des zon
dags van 1316 uur.
Grote Kerk, Grote Markt: Te bezichtigen op
werkdagen van 9 tot 17 uur. Bezichtiging
onder geleide uitsluitend op aanvrage voor
groepen van tenminste vijftien personen.
Tinholthuis, Bloemendaal, Vrijburglaan 17
Het museum is geopend van maandag tot
en met zaterdag van 912 en van 1418
uur.
Cruquiusmuseum, Heemstede Historische
stoommachines. Dagelijks geopend van
912.30 en van 13.30—16 uur.
Galerie Espace: Van maandag 18 fetorauri tot
9 maart wordt een expositie gehouden van
tekeningen, aquarellen en gouaches van
Bertini, Buchheister, Hundertwasser,
Schultze en anderen. De galerie is dage
lijks geopend van 11 tot 17 uur.
V
8?
Lodo spoedde zich naar het laboratorium en ging daar op zoek naar de fles met de
drank, die doctor Marciolo zijn menselijke gedaante moest terug geven.
„Extractum Sargilium Extractum Sargilium"mompelde hij, rondkijkend. „Waar
staat de fles nou? Wat vervelend toch ook, al die wonderdrankjes!"
Eindelijk, hadaar zag hij een donkergroene fles staan, met het etiket: Extrac
tum Sargilium er op. Vlug nam hij de fles op, om die naar de kamer van de doctor
te brengen. Maar oweedaar glipte dat gladde ding hem opeens uit de handenI
filmindustrie in Duivendrecht op gang te
komen en kreeg zij daar haar eerste kan
sen.
Zij is nadien opgetreden in talrijke ope
rettes en cabaretvoorstellingen, ook in
revues. Bij het uitbreken van de oorlog
was zij aan het gezelschap van Jacques
Bijlevelt in het thans verdwenen Haagse
Scala verbonden, waar zij een grote popu
lariteit genoot. Daar vervulde zij hoofd
rollen in komedies-met-coupletten en de
buteerde zij als actrice, in volksstukken en
in „Hannele's hemelvaart" van Hauptmann
onder meer. Direct na de bevrijding trad zij
met de filmproducent Ter Linden in het
huwelijk.
Hoe is zij nu bij de Nederlandse Comedie
.terecht gekomen? Eigenlijk heel toevallig.
Een paar weken geleden werd voor de
televisie de Amerikaanse showfilm „Okla
homa!" vertoond. Ter inleiding daarvan
kreeg Guus Oster, directeur van het ge
noemde gezelschap, tot taak haar een inter
view voor de camera's af te nemen. De
bedoeling van dat vraaggesprek was het
zoeken van overeenkomsten en verschillen
tussen de tegenwoordige „musicals" en de
vroegere „operettes". Tijdens het napraten
zei Guus Oster iets in de trant van: „Wat
jammer dat je tegenwoordig toch nooit
meer iets doet in het vak". Waarop zij
ongeveer antwoordde: „Om je de waarheid
te zeggen, loop ik al een hele tijd naar een
gelegenheid uit te kijken". Drie dagen later
stelde Guus Oster telefonisch aan Jopie
Koopman voor de plaats van Mimi Boes
nach (die ook uit de kringen van revue en
operette komt) in „Van de brug af gezien"
op te nemen, zoals dat heet. Het ziet er
naar uit, dat zij in de naaste toekomst nog
wel meer rollen gaat spelen, ook nieuwe
creaties.
Zonder tevoren het kostuum te hebben
gedragen, zonder „generale" in decor met
alle requisieten op het toneel, met als enige
voorbereiding een paar repetities in de
koffiekamer, heeft zij deze week in Delft
in een voorstelling voor studenten haar
rentrée op de planken gemaakt. „Ze heb
ben me er doorheen gesleept. Het gaat nu
heerlijk!" zei ze ons vanmorgen. De toe
voeging, dat zij er „nog helemaal opge
wonden" van is, was overbodig, want de
geestdrift trilde hoog door in haar stem.
Expositie Op zaterdagmiddag 16 fe
bruari zal in het museum „Het Catharina
Gasthuis" in Gouda een tentoonstelling
worden geopend van werken van Agnes
van den Brandeler getiteld: „Spaanse im
pressies" bestaande uit schilderijen, teke
ningen en aquarellen. De tentoonstelling
blijft geopend tot en met 17 maart.
ADVERTENTIE
Het feilloze
flitslampje ^3 CT
LONDEN (UP) De administrateur van
Covent Garden, David Webster, heeft
woensdag gezegd, dat het Royal Ballet met
vreugde het eertijds uitgestelde bezoek aan
Moskou zal brengen. Het Royal Ballet, dat
nog niet lang geleden alleen maar Sadler's
Wells Ballet heette, zou al enige tijd gele
den een bezoek hebben gebracht aan de
Russische hoofdstad, maar dit werd gean
nuleerd als gevolg van de toestand in Hon
garije. Webster zei, als commentaar op de
Russische mededeling, dat Rusland ver
heugd zou zijn de verbroken of opgeschorte
culturele betrekkingen te hernieuwen: „Het
verheugt mij zeer, dat Moskou deze stap
tot toenadering heeft gedaan. Als de tijd er
rijp voor is, zal het de balletgroep een ge
noegen zijn om te gaan".
V
„Wanneer ik zeg „vooruitgang", dan bedoel ik niet
eenzijdig de technische ontwikkeling, waarvan Life
City ongetwijfeld een schitterend voorbeeld zal zijn, doch
vooral ook de vooruitgang in menslievendheid en eer
bied voor het leven. Want deze factoren maken in wezen
elke vooruitgang tot een waarachtige. De atoomenergie,
die wij plegen te beschouwen als een der grootste over
winningen onzer geleerden en technici op de natuur, zou
waardeloos en zelfs kwaadaardig zijn, wanneer zij slechts
de boze hartstochten zou dienen. Life City zal een mo
nument worden van mentale, innerlijke vooruitgang,
van echte beschavingsontwikkeling en ik prijs mij ge
lukkig dat deze idee op Amerikaanse bodem, door Ame
rikanen gebaard werd. Ik zie met grote vreugde de in
stemming en medewerking, die het Amerikaanse volk
ailerwege aan de initiatiefnemers betoont en ik ben er
van overtuigd, dat de wereld ons dankbaar zal zijn voor
deze bijdrage tot het geluk der mensheid. Wij moeten
met onze vindingen, onze energie en onze wetenschap
de wereld beter bewoonbaar maken, onze eerbied voor
het leven onzer naasten demonstreren en het lijden ver
minderen, waaraan de volken blootstaan. Als beschaafde
mensen hebben wij deze plicht en ik geloof dat niets
onze naam als vredelievend, geciviliseerd volk beter kan
uitdragen dan de vervulling van deze plicht."
De tientallen headlines, die deze toespraak tot de
journalisten bevatte, werden er door de kranten ijverig
uitgepuurd en op deze wijze was de internationale be
langstelling in korte tijd gewekt. Uit alle landen der
wereld bereikten verzoeken om inlichtingen de admini
strateurs der stichting, die intussen onder president
schap van dokter Malloway met de voorbereidende werk
zaamheden was begonnen.
Life City was niet langer een vaag idealisme in het
brein van een geschokt man het was een realiteit ge
worden, die ieder uur scherper gestalte kreeg.
Amerika had besloten „to do something about it", na
dat het door de lichte tik van dokter Malloway's tele
visierede was gewekt uit zijn gezapige sluimering. Het
was wel duidelijk, hoezeer het verlangen naar veiligheid
alle Amerikanen beroerd had, al hadden zij er nooit ge
zamenlijk en in zo overtuigende demonstratie uiting aan
gegeven. Galotti en Malloway hadden de sneeuwbal aan
het rollen gebracht, die ergens ip de besneeuwde helling
van het Amerikaanse leven zat vastgeklemd. Amerika
wenste als één man veiligheid en geluk. Zoals
ieder volk deze twee dingen wenst, doch er nooit of zel
den massaal over spreekt. Amerika had gewacht op de
man, die deze veiligheid zou kunnen' bewerkstelligen
zonder te vervallen in nutteloze mijmeringen over vroe
gere ,techniekloze tijdperken. Deze man had de wonde
ren van vernuft en technische kracht gemengd met en
dienstbaar gemaakt aan zijn uitzonderlijke innerlijke be
schaving, die tenslotte in ieder mens latent aanwezig is.
Hij had de formule gevonden, waarmede de vooruitgang
kon worden gepaard met de humaniteit. Deze uitspraak
deed een arbeidersvoorman uit een grote staalfabriek
in het Westen in veel krachtiger bewoordingen. Hij zond
de opbrengst van een collecte onder het personeel zijner
fabriek met een kort briefje erbij. „Het is eigenlijk de
mocratie, wat u, dokter Malloway en de heer Galotti in
praktijk hebben gebracht," schreef hij.
„Al teveel wordt het woord democratie als een politiek
begrip gezien," vervolgde het briefje. „Wij arbeiders, die
een strijd in* dienst van de democratie voeren, weten
heel goed dat het ganse maatschappelijke leven en ook
ieders persoonlijke leven doordrenkt moet zijn van de
wil, het leven beter en veiliger voor elkander te maken.
Er zijn nog heel wat dingen te doen, voordat we een vol
ledige, ideale maatschappelijke democratie zullen heb
ben. Doch het wegnemen van de rechteloosheid der weg
gebruikers en het verhinderen van de dictatuur van het
verkeer noem ik een zuiver staaltje democraische voor
uitgang. En daarom is ons offer, dat ik u hierbij doe toe
komen, met grote vreugde gebracht."
Dokter Malloway ontving talrijke merkwaardige en
ontroerende epistels, doch één ervan wekte zijn zeer
speciale belangstelling. Het was van een chirurg in Pitts
burg, een zekere dr. Flowerson, die hem als collega met
warme bewoordingen gelukwenste. Doch dr. Flowerson
schreef verder: „Het heeft mij aangegrepen, dat de
kleine Susan Richardson niet volledig door uw behan
deling is hersteld. Ik ken uiteraard niet precies de aard
van haar letsel, doch ik heb zelf talrijke ruggegraats-
kwetsuren behandeld en mijn ervaring is, dat de medi
sche wetenschap op dit terrein geneigd is te weinig ver
trouwen te stellen in de techniek. Ik ben specialiteit in
het aanbrengen van prothesen in wervels en gewrichten,
en ik zou graag eens met u confereren over de kleine
Susan. Wie weet.
Dokter Malloway liet deze brief aan Galotti zien, die
aanstonds met levendig armgezwaai de mening te kennen
gaf dat dr. Flowerson met de meeste spoed moest wor
den ontboden. Malloway trok een bedenkelijk gezicht,
aangezien hij maar al te goed op de hoogte was van de
zware beschadigingen die Susan's invaliditeit veroorzaak
ten. „Wij mogen haar geen valse hoop geven," zei hij.
Galotti sloeg de ogen ten hemel en hief de armen in
een wanhoopsgebaar boven zijn hoofd. „Maar ons werk
is niet volmaakt als' Susan levenslang invalide blijft!"
klaagde hij. „Alle dagen en nachten moet ik er aan den
ken. Mijn hoop op haar volledige genezing kan niemand
mij ontnemen. Ook dokter Malloway niet, die mijn beste
vriend is."
Malloway glimlachte. Er was tussen de twee mannen
gedurende de afgelopen maanden een hechte genegen
heid ontstaan, gebaseerd op een volledig begrip voor el
kander. Dokter Malloway wist, dat hij in één opzicht de
levendige, impulsieve Zuid-Amerikaan onmogelijk kon
volgen: namelijk in diens koppige, vaak op niets anders
dan kinderlijk vertrouwen gebaseerd enthousiasme voor
onmogelijk lijkende mogelijkheden. Dat was gedurende
de koortstachtige met vele teleurstellingen gemengde ac
tiviteit in dienst van Life City wel duidelijk gebleken.
Galotti had met zijn naïeve geestdrift vaak het absurde
mogelijk gemaakt.
Docht wat Susan betreft, kon Galotti's fantasie weinig
bereiken. Malloway had geconfereerd met specialisten
uit heel Amerika. Hij was naar medische congressen ge
weest en had rapporten opgevraagd uit beroemde medi
sche centra over de ganse wereld. En dit alles in de vage
hoop dat ergens een man zou opduiken, die de stap had
gezet over de grens, waardoor Susan's genezing werd
tegengehouden. De grens der wetenschap, die weliswaar
in de loop der geschiedenis telkens en telkens weer op
bijna wonderbaarlijke wijze werd teruggedrongen, doch
die desondanks een grens bleef, waar het kunnen der
medici ophield.
En nu diende zich deze onbekende dokter Flowerson uit
Pittsburg aan. Was hij een fantast? Een over het paard
getilde zonderling, die zich verbeeldde dat hij het nie
mandsland van de medische onmogelijkheden was bin
nengedrongen? Dokter Malloway kende dit soort dok
toren. Ieder land had ze.
(Wordt vervolgd).
Nieuwe brug. Bij de stormvloedkering
over de Hollandse IJsel wordt thans een
brug gebouwd. Als deze gereed is, zal het
verkeer tussen de Krimpenerwaard en Rot
terdam geen gebruik meer behoeven te ma
ken van de pont in Krimpen aan de IJsel.
Op de afgedankte spoorbaan naar Rotterdam
zal een veg worden aangelegd, waardoor het
verkeer dan geen gebruik meer behoeft te
maken van de kronkelende dijk langs de
Hollandse IJsel.
Kwakzalverij. De substituut-officier
van Justitie bij het kantongerecht te Apel
doorn heeft een boete van 3000 geëist tegen
de kruidkundige H. van der W. uit Apel
doorn, die beschuldigd werd onbevoegd ge
neesmiddelen bereid te hebben en deze voor
een geneeskundig doel tegen betaling te
hebben geleverd.
Vijfenzestig jaar. De secretaris der ge
meente Amsterdam, mr. G. C. Spruijt, die
donderdag zijn 65ste verjaardag vierde, is
ten stadhuize gehuldigd. Nadat hij was ont
vangen door het college van B. en W.,
wachtte hem een felicitatie van drie vrou
welijke raadsleden. Voorts werden hem
sigaren geoffreerd door de chefs der afdelin
gen. Mr. Spruijt zal de gemeente, die hij 20
jaar, waarvan 11 jaar als secretaris, heeft
gediend, eind 1957 met pensioen verlaten.
Zeepost. De Kamer van 'oophandel te
Amsterdam heeft er bij P.T.T. op aangedron
gen de verzending van zeepost te bespoedi
gen. Het is geen uitzondering, zo zegt de
Kamer, dat stukken met een bestemming in
Amerika, pas na drie weken of soms nog
langer hun bestemming bereiken.
ADVERTENTIE
RENAULT 4 en RENAULT DAUPHINE
resp. ƒ4190.— en 5580.—.
Door zeer lage afschrijving en laag brand
stofverbruik het summum van economie.
In de „Index translatonium", het ver
slag der vertaalde boeken over 1955, dat
maandag door de Unesco in Parijs werd
gepubliceerd, wordt vastgesteld, dat van
Tolstoi in het algemeen de meeste boeken
werden vertaald. In 1955 werden in drie
entwintig landen, sommige met verschil
lende talen of dialecten, alle of enkele
werken van Tolstoi vertaald uitgegeven.
Shakespeare staat in deze internationale
rangschikking als tweede genoteerd. Hij
wordt gevolgd door Hans Christiaan An
dersen, Maxim Gorki, Anton P. Tjechov,
Honoré de Balzac en Jack London. In
Rusland zijn voorts de meeste vertalingen
gemaakt van de verhalen van Jules Verne.
Ook in Joegoslavië, Tsjechoslowakije en
Italië werd veel van Verne vertaald. In
het bestaan van de „Index translatonium"
is Lenin echter kampioen. In de jaren, die
sinds zijn eerste publikatie zijn verstreken,
werden in Rusland 328 vertalingen van
zijn 371 titels gemaakt. Buiten Rusland
verschenen zijn vertaalde boeken in nog
drieënveertig landen. Voorts staat Rusland
met 4282 vertalingen aan de top. Duitsland
volgt met 2056 vertalingen. In Nederland
verschenen 1104 vertalingen, hetgeen in
deze rangschikking een zevende plaats be
tekent. Verder stelt het verslag nog vast,
dat van de vrouwelijke auteurs het meeste
werd vertaald van Agathe Christie, dat
men in Japan de meeste belangstelling
heeft voor filosofische werken en dat de
„detectives" het grootste deel van de ver
talingen vormen.
ADVERTENTIE
BLOEMENDAAL
TELEFOON 22143
VRIJDAG 15 FEBRUARI
Minerva: „Davy Crockett" 14 jaar, 8.15 u.
Frans Hals: „Voor jou heb ik gezondigd",
18 jaar, 7 en 9.15 uur. Studio: „Ballast der
wanhoop", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Aan
randing", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „De
dochter van de ambassadeur", alle leeft., 7
en 9.15 uur. Rembrandt: „De vrouw, die
liefde begeerde", 18 jaar, 7 en 9.15 u. Cinema
Palace: „De machinist", 14 jaar, 7 en 9.15 u.
Roxy: „Gijzelaars des doods", 18 jaar, 7 en
9.15 uur. Concertgebouw: N.Ph.O. o.l.v. Ma
rinus Adam. Solist Leendert Huges, piano,
8 uur. Foyer Minerva: Pianorecital van Sas
Bunge voor Volksuniversiteit, 8 uur
ZATERDAG 16 FEBRUARI
Minerva: „Davy Crockett", 14 jaar, 2.30,
7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Voor jou heb ik
gezondigd", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 u. Studio:
„Ballast der wanhoop", 14 jaar, 2.15, 7 en
9.15 uur. Lido: „Aanranding", 18 jaar, 2,
4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „De dochter ^-an
de ambassadeur", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15
uur. Rembrandt: „De vrouw, die liefde be
geerde", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 u. Cinema
Palace: „De machinist", 14 jaar, 2, 4,15, 7 en
9.15 uur. Roxy: „Gijzelaars des doods", 13
jaar. 2.30, 7 en 9.15 uur. Stadsschouwburg:
Nederlandse Comedie met „Van de brug af
gezien", 8.15 uur.