Uitgaan in Haarlem
HET JONGENSEILAND
kaas
DE BUIT BINNEN
r
Bureau met vlekken?... PraehtMjts Ceta-Bever
Agenda voor
Haarlem
Lezen en laten lezen
Jubileumconcert door
Kennemer Vrouwenkoor
Doëvniéér met
TENNISBALLEN
VRIJDAG 5 APRIL 1957
TONEEL EN DANS
MUZIEK
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
300 vel
fijn en zacht
toiletpapier
op één rol
prijs slechts
Gezelschap van Barrault
in Holland Festival
Orgelbespelingen in Oude
kerk van Amsterdam
Kerkelijk Nieuws
KAAS croquetHumeur gered!
VEMYOLGVE
DOOR
Kort en bondig
SPORTHUiS SCHOLTE
Tien jaar genootschap
F rankrijkNederl and
Vrijdag 5 april, Stadsschouwburg, 20 uur:
Het Rotterdams Toneel geeft een abonne-
mentsvoorstelllnig van „Het lied van de
moordenaar' van de Vlaamse schrijver
Hugo Claus onder regie van Ton Lutz
waaraan onder meer medewerking wordt
verleend door Pim Dikkers, Ann Hase-
kamp, Henny Orri, Ton Lutz, Steye van
Brandenburg, Wim van den Brink, Jan
Lemaire, Pieter Lutz en John Leddy. De
decors werden ontworpen door Nicolaas
Wijnberg
Zaterdag 6 april, Stadsschouwburg, 20 uur:
De Haagse Comedie geeft onder regie van
Cees Laseur een voorstelling van „Drie
koningenavond" van Shakesperare in de
vertaling van Gerard Messelaar. Mede
werkenden zijn onder anderen Elisabeth
Andersen, Enny Meunier, Ida Wasserman,
Albert van Dalsum, Luc Lutz, Jan Retèl
en Coen Flink. De ter illustratie dienende
muziek werd gecomponeerd door Jurriaan
Andriessen.
Zondag 7 april. Stadsschouwburg, 20 uur:
De Haagse Comedie geeft onder regie van
Paul Steenbergen een voorstelling van
„The great Sebastians" van Howard Lind
say en Russel Crouse. Medewerkenden
zijn onder meer Ida Wasserman, Joris
Diels en Johan Valk. De decors zijn ont
worpen door Wim Vesseur.
Maandag 8 april, Stadsschouwburg, 20 uur:
De Haagse Comedie geeft onder regie van
Cees Laseur een abonnementsvoorstelling
van „Driekoningenavond" (Twelfth Night)
van Shakespeare, waaraan onder meer
wordt medegewerkt door Ida Wasserman,
Enny Meunier, Elisabeth Andersen en
Albert van Dalsum De decors werden ont
worpen door Harry Wich.
Dinsdag 9 april, Stadsschouwburg, 20 uur:
De Haagse Comedie geeft met een abon
nementsvoorstelling een herhaling van
Shakespeare's „Driekoningenavond" onder
regie van Cees Laseur.
Woensdagavond 10 april, Stadsschouwburg,
19.30 uur: De toneelgroep „Theater" geeft
onder regie van Richard Flink een voor
stelling van „Tocht naar het duister" (Long
day's journey into night) van Eugene
O'Neill. Medewerkenden zijn Elise Hoo-
mans, Richard Flink, Frans van der Lin-
gen en Kees Brusse. De decors zijn van
Wim Vesseur.
Donderdag 11 april, Stadsschouwburg, 10 en
14 uur: Voor lagere scholen van Bloemen-
daal geeft het Nederlands jeugdtoneel
„Arena" onder regie van Joris Diels voor
stellingen van „De reis naar Bombola".
Zondag 7 april, Heemstede, 20 uur: Leerlin
gen van Lorenzo Papoio en het Amster
dams Conservatorium (respectievelijk Ruth
Hesseling (viool) en Gerda Rijkeboer
(piano) geven in Huize Hesmerg aan de
Lankhorstlaan 9 een recital. Zij spelen
werken van Vivaldi, Handel, Milhaud en
Jos. de Klerk.
Zondag 7 april, Bakenesserkerk, 14.30 uur:
„Die Haerlemsche Musyckcamer" geeft
onder leiding van 4ndré Kaart een uit
voering van werken van meesters uit de
zeventiende en achttiende eeuw. De clave-
cinisten Gertrude Maclaine en Hans
Philips zijn solisten in twee dubbelconcer
ten van Johann Sebastian Bach. Het pro
gramma vermeldt tevens werken van
Handel, Vivaldi en Stadler.
Maandag 8 april, Grote Markt, 15.3016.30
uur: De stadsbeiaardier Arie Peters be
speelt weer het carillon van de Grote
Kerk.
Dinsdag 9 apirl, Concertgebouw, 20 uur: De
Heemsteedse Christelijke Oratoriumver
eniging geeft een uitvoering van de Johan
nes Passion van Johann Sebastian Bach
met medewerking van het Amsterdams
Baohorkest. Als solisten werken mede de
sopraan Hanneke van Bork, de tenoren
Hun le Fèvre en Paul Hameleers, de bas
sen David Hollestelie en Peter de Vos, dé
organist Piet Kee en de clavecinist Hans
Philips. Het geheel staat onder leiding
van Simon C. Jansen.
Woensdag 10 april, Muziekschool, 19.45 uur*.
Leerlingen van Bets Nederkoorn (piano),
Frans Althuizen (viol) en Charles Hv's-
hoff (blokfluit) aan de Muziekschool van
de Maatschappij tot Bevordering der
Toonkunst geven een uitvoering.
Vrijdag 12 april, Concertgebouw, 19.30 uur:
De heer Paul Chr. van Westering houdt
een inleiding bij het concert, dat het
Noordhollands Philharmonisch Orkest zal
geven.
Vrijdag 12 april, Concertgebouw, 20.15 uur:
Het Noordhollands Philharmonisch Orkest
geeft onder leiding van Jan Brussen het
laatste concert in de serie V met solisti
sche medewerking van de pianiste Else
Krijgsman. Het programma vermeldt de
ouverture Rosamunde van Schubert, het
Pianoconcert van Grieg, de „Pastorale
d'été" van Honegger en de Eerste Symfo
nie van Bizet.
„GELOOF EN WETENSCHAP"
Donderdag 11 april. Stadsschouwburg, 20 u.:
Prof. dr. L. J. Beaufort, hoogleraar aan de
r.-k. universiteit in Nijmegen, spreekt over
„De Verenigde Naties, haar betekenis en
haar activiteit".
filmvoorstellingen
Cinema Palace: Zondagochtend 10.30 uur
vertoning van „Cortina d'Ampezzo", een
kleurenfilm over de zevende Olympische
Winterspelen.
Studiotheater: Zondagochtend 11 uur ver
toning van „Hans Christian Andersen" met
Dannq Kaye en „Zizi" Jeanmaire.
Rembrandttheater: Zondagochtend 11 uur
vertoning van „Dieren strijden om hun
bestaan", een kleurenfilm.
Lidotheater: Zaterdagavond 23.30 uur ver
toning van „De weg naar het verderf", een
Franse film. Zondagochtend 11 uur ver
toning van de Duitse film „Mozarts laatste
liefde".
ANDERE BIJEENKOMSTEN
Vrijdag 5 april, Jeugdhuis Bloemendaal, 20
uur: Onder auspiciën van een boekhandel
spreekt dr. A. Melchior over de Kongo.
Vrijdag 5 april, Concertgebouw, 20 uur: Voor
de leden van de Nederlandse Reisvereni-
ging wordt een vertoning gegeven van de
film „Het lied van Kaprun" over de wor
steling tussen techniek en natuurkracht in
het hooggebergte van Oostenrijk.
Vrijdag 5 april, Minervatheater, 20.15 uur:
Voor de leden van de Heemsteedse Kunst
kring leest de humoristische schrijver
Simon Carmiggelt voor uit eigen werk.
Vrijdag 5 april, ,,'t Nut", 20 uur: Voor de
leden van het Humanistisch Verbond
wordt een discussie gehouden over het
onderwerp „Vrijheid een probleem". Ge
spreksleider is de heer W. Donker.
Zaterdag 6 april, Minervatheater, 20.15 uur:
De KRO verzorgt een televisieuitzending
van een „KrocodiV-amusementsprogram-
ma waaraan onder meer wordt medege
werkt door de Spaanse zangeres Nati Mis
tral en de conférencier Bueno de Mas-
Maandag 8 april, Aerdenhout, 20 uur: Onder
auspiciën van de Protestantse Gezond
heidszorg wordt een vertoning gegeven
van de film „Vechten en dienen", die een
indruk geeft van het werk in de zieken
huizen. De vertomirg heeft plaats in de
hervormde kapel aan de Leeukerikstraat 5.
Dinsdag 9 april, Brinkmann, 14 uur: Voor
de leden van de Vrouwen Elektriciteits
vereniging spreekt mevrouw H. Smit
Jan Brussen dirigeert het laatste con
cert in de serie V van het Noordhol
lands Philharmonisch Orkest.
Goeman over „Kleur en vorm in onze
woning".
Woensdag 10 april, Brinkmann, 20 uur: Voor
de leden van de Vereniging voor Pedago
giek spreekt de heer W. H. Brouwer, con
servator van het Nutsseminarium voor
Pedagogiek in Amsterdam, over „The
comprehensive school".
Vrijdag 12 april, „De Leeuwerik", 20 uur:
Voor da leden van de vereniging „Oost en
west" spreekt de heer Lode van Gent over
zwerftochten door tropisch Afrika. Er
wordt tevens een kleurenfilm vertoond
Vrijdag 12 april, Stadsschouwburg, 20 uur:
De toneelgroep van het St. Elisabeths
Gasthuis geeft een opvoering van „De weg
naar het geluk", een blijspel van A. A.
Mi Ine.
Vrijdag 12 april, Brinkmann, 19.30 uur: On
der auspiciën van de Centrale Commissie
Kindervakantiezorg Haarlem wordt be
handeld het onderwerp „Zingen en voor
lezen in een kinderkamp".
Galerie Espace. Tot 6 april wordt een ex
positie gehouden voornamelijk van schil
derijen van Joop Sanders. Deze schilder
emigreerde in 1923 naar de Verenigde
Staten, waar hij zich in New York vestigde.
Hij is een der oprichters van de „Club",
het centrum van de abstracte expressio
nisten in New York.
Huis Van Looy: Tot 15 april wordt een ex
positie gehouden onder de titel „Honderd
jaar archiefdienst, 18571957". Het museum
is dagelijks geopend van 10 tot 12.30 uur en
van 13.30 tot 17 uur, op Zondagen van 14
tot 17 uur.
Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend don
derdags van 1012.30 uur en van 13.30
17 uur en zondags van 14—17 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoonstel
ling van werken uit de Haarlemse School
van de zestiende eeuw tot heden. Onder
meer de meesterwerken van Frans Hals.
Het museum is geopend op werkdagen van
10 tot 17 uur en op zon- en feestdagen van
13 tot 17 uur.
Teylermuseum: Schilderijen uit de negen
tiende en twintigste eeuw. Tekeningen
onder rmeer van Rembrandt, Michelangelo,
Claude Lorrain. Geopend op iedere werk
dag (behalve maandag) van 1117 uur en
de eerste zondag van iedere maand van
13—17 uur.
Bisschoppelijk museum, Jansstraat 78: Mid
deleeuwse en latere schilderijen, sculptu
ren, paramenten, kantwerk, handschriften
en munten. Geopend op werkdagen, be
halve maandag van 10—17 uur, des zon-
van 1316 uur.
Hieronder volgt de lijst van de laatste aan
winsten van de Stadsbibliotheek en -leeszaal te
Haarlem:
Romans: Arady, Mensen in nood; Christie,
Lord Edgware sterft; Grun, De gouden ganze-
veer, de fabelachtige levensgeschiedenis van
Mozart; Huxley, Heerlijke nieuwe wereld; Myri-
vilis, Sappho, de onderwijzeres met de gouden
ogen; Pendel, Ik ga weg, tot ziens; Vansittart,
Het wild en de wildernis; Wolff, Gewapende
vrede; Christie, Hickory dickory dock; Webb,
The golden arrow; Reverzy, Places des Angois-
ses; Colette, Schimmen op de wolken; Llewellyn,
De grote verleiding; Panhuysen, Gewoon be
spottelijk; Nieuwenkamp, Calendula; Silone,
Een handvol bramen; van der Ster, Burgers en
buitenlui; Vestdijk, Het glinsterend pantser;
Fischer, Zerfetzte Segel; Cela, The hive; Chris
tie, Evil under the sun; Marsh, Death and the
dancing footman; Simenon, La première enquête
de Magret; Erdös, Santerra Biboros (Hongaars).
Populair wetenschappelijk: Tenhaeff, Beschou
wingen over het gebruik van paragnosten voor
politiële en andere practische doeleinden; Sizoo,
Uit de wereld van het Nieuwe Testament; Kalk-
hoven, Vraagbaak voor de middenstand; Elema-
Bakker e.a., Hoe kleed ik mij?; Ruys, Rozen voor
iedereen; Leonhard, Ruimtevaart; Janssen, La
tijnse letterkunde; Schuur, Fata morgana voor
Nederlanders, en andere gedichten; Buday, Dan
ces of Hungary; 's-Jacob, Architectuur; Arean,
Martini; Faber, „Geachte jubilaris", een be
schouwing en enige praktische wenken voor ge
legenheidstoespraken; van Doorninck, Puccini;
Smets, Neuzeitlicher Orgelbau; Tadema-Sporry,
Gelukkig Libië; van Balen, Urugay; GeyT Ge
bruik en misbruik der geschiedenis; Nolthenius,
Renaissance in mei, Florentijns leven rond Fran
cesco Landini; Mollema, Geschiedenis van Ne
derland ter zee, dl. 4; Engelhardt en de Clercq,
50 eeuwen schrift; Ponsioen, De menselijke sa
menleving; Stead, Vidocq, een politiechef uit de
onderwereld; Encyclopedia of chemical techno
logy, dl. 15 (leeszaal); Koppejan, Brommen zon
der brokken; Vanbruaene en de Weerd, Suizende
vleugels, postduiven van wereldfaam; Poëtisch
akkoord, honderd gedichten uit tien jaar Noord-
enZuid-Nederlandse litteratuur; Dubois, Adem
halen; Goldscheider, Laurens; Visser 't Hooft,
Rembrandts weg tot het Evangelie; Geyer-Raack
en Geyer, Mooier wonen; Geiringer, Hun naam
was Bach; Bihalji-Merin, Joegoslavië; Stucki,
Amerika van dichtbij; Lissner, Levend verleden;
West, The meaning of treason; Catalogus biblio
theek van Kon. Alg. Vereniging voor Bloembol
lencultuur
ADVERTENTIE
VRAAG BIJ UW BOODSCHAPPEN
OOK EEN ROL POPLA
SJift&yiV -ro" DCkl TSJlSflO TIA, .tis
Met „La Repetition" van Anouilh
Naar wij vernemen zal het Franse to
neelgezelschap van Jean-Louis Barrault en
Madeleine Renaud na het optreden met
Molière's ,,Le Misanthrope" in december
vorig jaar opnieuw een bezoek brengen
aan Nederland. De groep zal een van de
succesrijkste stukken uit haar repertoire,
namelijk „La répétition" van Jean Anouilh,
opvoeren in het Holland Festival. Er wor
den onder meer voorstellingen gegeven in
Den Haag (op 19 en 20 juni) en in Am
sterdam (op 21 en 22 juni). Naast de re
gisseur Jean-Louis Barrault en Madeleine
Renaud treedt onder meer Jean Servais in
dit stuk op, bekend door zijn filmrol in
,,Du Rififi chez les hommes". De Franse
groep maakt thans een tournee door Ame
rika en zal Anouilh's stuk voorts brengen
op het festival in Edinburgh. Het stuk van
Anouilh werd in ons land reeds vertoond
door de Nederlandse Comedie, met Ellen
Vogel en Ko van Dijk in de hoofdrollen.
Steeds maar gingen Rick en Bunkie verder, overal zoekend naar Oepoetie. Geen
plekje keken zij voorbij; achter alle bomen en tussen de struiken zochten ze.
Dat duurde al meer dan een half uur, maar nog steeds hadden ze geen spoor van
hem ontdekt. Waar kon die jongen toch zitten? En waarom was hij niet op komen
dagen, toen de bel voor het eten had geluid?
Dat vroegen Rick en Bunkie zich ook ongerust af, terwijl ze almaar verder liepen,
terwijl ze nu en dan luidkeels Oepoetie's naam riepen51-52
ADVERTENTIE
Grote Kerk, Grote Markt: Te bezichtigen op
werkdagen van 9 tot 17 uur. Bezichtiging
onder geleide uitsluitend op aanvrage - >r
groepen van tenminste vijftien personen.
Tinholthuis, Bloemendaal, Vrijburglaan 17:
Het museum is geopend van maandag tot
en met zaterdag van 912 en van 1418
uur.
Cruquiusmuseum, Heemstede Historische
stoommachines. Dagelijks geopend van
9—12.30 en \an 13.3016 uur.
Het Kennemer Vrouwenkoor bestaat dit
seizoen twintig jaar. Het is ontstaan uit
een zangklas, die de zangpedagoge Annie
Schoen indertijd leidde, en het ontwikkel
de zich snel tot een echt koor, dat nu reeds
vele keren is opgetreden. Al die jaren
heeft het gezongen onder de vakkundige
leiding van mejuffrouw Schoen. Er was
slechts weinig verloop van leden en dit
duidt er reeds op, dat de zangeressen door
vriendschapsbanden verbonden zijn en een
gezellige sfeer de vereniging meer waard
is dan het zich beijveren veel concerten
te geveri en met zware programmawerken
in het brandpunt der publieke belangstel
ling te komen. Dit laatste betekent echter
niet, dat de uitvoeringen minder goed be
zocht zouden zijn. Het tegendeel is waar
en dit bleek donderdagavond weer eens
te meer toen men in de Kapel aan de Pas-
torieweg bijna plaatsen te kort kwam om
allen, die deze jubileumviering wilden
meemaken, onder te brengen. De leidster
had ook nu weer een aantal liederen laten
instuderen, die zich voor de lichte stem
men van een vrouwenkoor uitstekend
leenden. Uit „Messe a trois voix" van de
moderne Franse componist André Caplet
voerde men het „Gloria" en het „Sanctus"
uit, waarbij mijn waardering in het bij
zonder uitging naar de goede altstemmen
en de rake intonatie van alle zangeressen.
Decrescendi en voor crescendi dienen ech
ter nog volmaakter verwezenlijkt te
worden. Er was over het geheel genomen
gebrek aan nuance.
Een viertal Brahmsliederen en het koor
werk „Les Norvégiènnes" van Leo Debiles
bewezen, dat de dirigente er slag van heeft
de dames te leren zingen op de juiste ma
nier. Met name de minnezangen van
Brahms deden het uitstekend. Ze werden
daarenboven geestig voorgedragen.
Henk Tromp, klarinet, Bob van Marken,
piano, en Annie Schoen, sopraan, vormden
een goed op elkaar ingesteld trio, dat
klankrijk en met succes des herders medi
tatie „Der Hirt auf dem Felsen" van Schu
bert ten uitvoer bracht. Het meisjeskoor
zong een aantal eenvoudige liedjes, waar
van het Dalcroze-liedje „Vivons en chan-
tant" een vriendelijk bewijs was hoever
dit groepje het in de samenzang heeft ge
bracht. De buigzame stemmen zongen het
alleraardigst.
Lida Langerveld gaf solospel met een
tweetal klassieke vioolwerken, Pugnani's
Preludium en een scherzo van Dittersdorf.
Het was een genoegen naar haar vertol
king te luisteren. Haar perfecte voordracht
en techniek, maar bovenal de warme toon,
die deze violiste ontwikkelde, stempelden
haar tot een musicienne van formaat. In
welgemeende woorden heeft zij daaren
boven de dirigente gehuldigd voor hetgeen
deze in dit deel der gemeente aan cultuur
heeft gebracht. Een vijftal musici, Annie
Schoen (piano), Lida Langerveld (eerste
viool), Herman Goslinga (tweede viool),
Joop Halsema (altviool) en Bob van Mar
ken (cello) vertolkte tenslotte het zelden
gespeelde Kwintet opus 81 van Anton
Dvorsjak, een der karakteristieke compo
sities van deze Tsjech. Ook dit kwintet,
met zijn typische ritmiek en romantisch
karakter, is min of meer rhapsodisch,
doortrokken als het is van folkloristische
herinneringen aan de eenvoudige volks
liederen van het oude Bohemen. Het Ken
nemer Kwintet heeft van dit interessante
opus een sluitende, bewegelijke verklan
king gegeven, waarnaar met intense be
langstelling is geluisterd. Het jubilerende
koor mag zeker op een geslaagde viering
van dit vierde lustrum terugzien.
A. J. van der Weijden
Met enkele onderbrekingen zullen de
organisten Piet van Egmond en Feike
Asirn deze zomer op zaterdagavonden het
orgel van de Oude Kerk in Amsterdam
bespelen. Ook op tweede paasdag en He
melvaartsdag zullen orgelbespelingen wor
den gehouden.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Pietersbierum-Wijnaldum
J. Walstra te BritSwéffl'.' Bedankt voor
Zaamslag J. G. van Ieperen te Wemel-
dinge. Beroepen te Heerjansdam-Kijfhoek
B. Fokkema te Exmorra. Bedankt voor de
benoeming tot vicaris te Krimpen aan de
IJsel J. H. Weernekers, kand. te Benne-
kom.
Geref. Kerken onderh. art. 31 K.O.
Tweetal te Mariënberg W. H. de Boer
te Urk en K. J. Dijkstra te Treebeek, van
wie eerstgenoemde is beroepen.
A HV F RTF NT IE
Schoonmaak-slag: Wat een dag!
Voor huisvrouwen, die in deze schoonmaak-tijd
handen te kort komen is er één grote troost.
In een paar minuten staat een heerlijke warme
maaltijd klaar:
kaas-croquetten of kaas-omeletten!
Gezond, voedzaam én voordelig!
Tijd vergeten: waar blijft het eten!
Publlkatic v«n Het Nederlands Zuivelbureau 1 4
OA „Ji.i neemt dus aan, dat er vier kerels zijn geweest",
zei Everest, „maar ik vraag me af of het er niet
twee waren. Zelf hebben we er maar één gezien: die
kerel in de grote zwarte auto, direct na de schietpartij".
„Strikt genomen heb je gelijk, Martin", gaf Daphne
ten antwoord. „Ik heb de beide dames gevraagd of die
eerste twee niet de indruk wekten één en dezelfde te
zijn. Juffrouw Morstone senior dacht inderdaad, dat het
er twee waren, (naar allicht kan het er één geweest zijn,
want je weet hoe gemakkelijk het is je te vermommen.
En aangezien niemand de schutter heeft gezien, is het
zeer denkbaar, dat er in totaal maar twee zijn geweest.
Hoe dat alles zij: of er nu twee, drie, vier of nog meer
lieden in het spel zijn, één ding staat vast, namelijk dat
het geen clubje amateurs is. Het is een troepje gerouti
neerde boeven en daarom ben ik ook van plan naar Scot
land Yard te gaan met de foto van die ene vent, die we
op de film hebben kunnen vastleggen. Heeft hij al eerder
met de politie te maken gehad, dan kan de Yard zijn
dossier lichten en ons een tip geven over het soort mis
daad, waarin hij zich specialiseert".
„Ga maar door, jongedame", zei Everest nu, „want er
komt nog meer, niet?"
„Hoe bedoel je?", vroeg Daphne, maar ze glimlachte,
terwijl ze deze vraag met een kwasi onnozel gezicht uit
sprak.
„Hoor eens meisje, ik ken je door en door. En als ik me
niet al te zeer vergis, heb je een zeer bepaald plan in
de gedachten. Kom er maar mee voor de dag!"
Daphne lachte hardop.
„Ja, slimmerd", gaf ze Everest ten antwoord, „je hebt
me dóór. Maar ik moet erbij zeggen, dat het van mijn
kant alleen maar een veronderstelling is".
„Een vermoedenzei de ontdekkingsreiziger op
zijn gewone luie manier van spreken, „maar het is toch
maar vreemd, dat die vermoedens van jou altijd uit
komen. Dat weten we maar al te goed!"
„Vlei me niet zo walgelijk", kaatste Daphne luchtig
terug, maar toen ging ze op ernstiger toon voort: „Nu,
ik geef toe, dat ik me al een idee over de hele affaire
heb kunnen vormen, waarvan ik hoop, dat het er niet
al te ver naast is. En ook om die reden ga ik morgen
naar Scotland Yard. Luister goed".
„Ik heb mezelf een hele reeks vragen gesteld, toen ik
een poging deed uit te vinden wat de werkelijke reden
is, dat die mannen zo dolgraag eens vrij in en uit zou
den lopen in het Witte Huis. Het is zonneklaar, dat zij
erop uit zijn iets te krijgen, dat daar verborgen is, niet
waar?"
„Ja", viel de acteur hier in, „iets dat in het huis of in
de tuin verborgen is".
Daphne fronste haar wenkbrauwen.
„Waarom in de tuin, Alan", vroeg ze. „Dat is iets, wat
ik juist uitschakel!"
„Hoe dat zo?", vroeg Everest nu.
„Om twee redenen, Martin, en ik ben er zeker van,
dat ik gelijk heb, zoals blijken zal, als de zaak eenmaal
opgelost is. Mijn eerste motief is, dat iemand, die iets
in een verwaarloosde tuin verbergt, een veel te groot
risico loopt om het gemakkelijk terug te krijgen. Ver
geet niet, dat een inbreker de gestolen goederen alleen
verbergt, omdat hij zich inbeeldt, dat de politie hem op
de hielen zit en hij niet graag in het bezit van het ge
roofde goed wordt gevonden. Daarom kan hij er niet
zeker van zijn, dat hij in staat zal zijn het in een week,
een maand of een jaar terug te halen. Of misschien zelfs
wel langer. Is de tijd voor veilig terughalen eenmaal
aangebroken, dan wil hij er zeker van zijn, dat hij dat
zonder veel inspanning kan doen. De laatste plek dus, die
hij kiest, is een tuin en zeker een verwaarloosde tuin
van een huis, dat niemand wil kopen. Nee, laat mij uit
spreken", zei ze, toen ze zag, dat de advocaat blijkbaar
bezwaren had, „ik weet wat je zeggen wilt en ik heb
al een antwoord op je tegenwerping".
„Ja, dat spreekt nogal vanzelf, daar ben je een vrouw
voor. Ga maar door, Daph", grapte Williamson.
„Je ziet dus in, dat een tuin een verkeerde plaats zou
zijn om iets te verbergen. Het is particulier eigendom in
dit geval en je kunt zelfs zeggen, dat er zeer vermoede
lijk niemand een hand naar zou uitsteken, althans voor
lopig. Maar daar staat tegenover, dat de natuur in zeer
korte tijd een geheel nieuwe begroeiing uit de grond
kan stampen, zodat het oorspronkelijke plekje niet te
herkennen zou zijn. En in de tweede plaats zou een
nieuwe eigenaar de natuur nog een handje kunnen hel
pen door de oorspronkelijke beplanting te verwisselen
voor een nieuwe, wat bovendien nog het gevaar heeft,
dat bij het graven de verborgen schat ontdekt wordt!"
-J
Een kort ogenblik zweeg ze als om haar woorden te
laten bezinken.
„Met een oud huis is het er heel anders mee gesteld
dan met een tuin", ging ze voort. „Laten we eens aanne
men, dat een dief een grote buit zou willen verbergen
gedurende een lange periode, waar zou de man dat dan
beter kunnen doen in een huis inplaats van in een tuin?
En zeker als het een huis is waarvoor geen mens ooit
enige belangstelling aan de dag gelegd heeft? Ik zou
jullie ook in herinnering willen brengen, dat de eerste
bezoeker geen enkele kans kreeg het interieur van
Sheila Morstone's Witte Huis te bekijken. De tweede
man moest wel rondgeleid worden, want hij was belas
tingambtenaar. Ziehier dus de redenen waarom ik wil
wedden, dat het geheim gezocht moet worden binnen en
niet buiten de muren van het Witte Huis. Wie houdt het
nu nog op de tuin en wie durft er een weddenschap
aangaan?"
Die laatste woorden sprak ze op een plagende en uit
dagende toon.
„Ik denk er niet aan", vertolkte Williamson de gedach
ten van de anderen. „Die vermoedens van jou hebben
me al te veel geld gekost! Maar ter zake, Daph, ik geloof
werkelijk, dat je niet ver van de waarheid bent. Toch
zou ik het prettiger gevonden hebben als je er ook bij
verteld had wat het is en waar het verborgen ligt. Je
kunt die juffrouw Morstone toch moeilijk vragen of ze
haar huis steen voor steen wil laten afbreken om te
controleren of je gelijk hebt".
„Zolang wij twee man in het Witte Huis hebben, zul
len die schavuiten het wel uit hun hoofd laten een
nieuwe apenstreek uit te halen", mompelde Trevitter.
„En even zeker is", voegde Sylvester eraan toe, „dat
zodra de dames alleen achtergelaten worden, de kans
groot is, dat ze vermoord worden en de daders er met
de hele buit van doorgaan. Vertel me maar eens, wat je
daar aan doen wilt".
Daphne knikte instemmend.
„Daarom sprak ik zo straks over „Schaakmat", Alan",
antwoordde ze. „En dat is op het ogenblik mijn grootste
zorg. Zoals je zegt: er kan niets gebeuren zolang Saun
ders en Masterson in huis zijn. Maar we kunnen hen
niet terugtrekken omdat we het risico niet kunnen lopen,
dat er iets met beide vrouwen zal gebeuren."
(Wordt vervolgd).
Verzekering. Er is een regeling van
kracht geworden, waarbij buitenlandse
automobilisten in België met de zogenaamde
groene kaart moeten kunnen aantonen, dat
zij verzekerd zijn voor wettelijke aansprake
lijkheid. Voor automobilisten, die een der
gelijk document niet bezitten bestaat nu de
mogelijkheid aan de grens een tijdelijke
verzekering te sluiten, die in België als gel
dig wordt beschouwd.
Benzine. Op 13 april gaat in Frankrijk
een nieuwe regeling in voor de afgifte van
benzinebonnen aan buitenlanders. Volgens
mededelingen van de KNAC zal deze rege
ling de Franse benzine voor de Nederlanders
13 percent duurder maken doordat Neder
landers de voor hun benzine benodigde
francs in Frankrijk moeten kopen.
Paarden. Naar aanleiding van de af
schaffing van dia paardentractie door Van
Gend en Loos heeft een Gronings comité de
mededeling gekregen van de directie van
Van Gend en Loos, dat de paardentractie in
de stad Groningen het laatste zal worden
afgeschaft, hetgeen vermoedelijk pas over
drie a vijf jaar zal gebeüren.
Kwade droes. Nadat enige weken ge
leden een geval van kwade droes werd ont
dekt bij een zending hier ingevoerde paar
den uit Joegoslavië, zijn bij een latere aan
voer opnieuw twee paarden met deze ziekte
aangetroffen. Met het oog op de risico ten
opzichte van de Nederlandse paardenstapel
en de bevolking de kwade droes is ook
zeer gevaarlijk voor mensen heeft de
veteriaire dienst inmiddels de invoer van
alle paarden verboden.
Het Amsterdams woningtekort. Am
sterdam telde op 1 januari 1956 871.188 in
woners en 271.847 gezinnen met woningbe
hoefte. Het aantal woningen in de hoofdstad
bedroeg 245.405, zodat in Amsterdam 26.442
woningen tekort zijn.
ADVERTENTIE
SLAZENGER en DUNLOP (ook in blik)
voor beginners in set van 4 stuks 3.95
GIERSTRAAT 59 - HAARLEM - TEL. 21346
Reparatie en bespanningen vakkundig,
snel en billijk.
Het genootschap FrankrijkNederland
heeft donderdag in Parijs met een feeste
lijke receptie in het Nederlands Instituut
het feit herdacht, dat het tien jaar geleden
werd opgericht. Behalve de Nederlandse
gezant in Frankrijk, mr. C. G. W. H. baron
van Boetzelaar van Oosterhout, en een
aantal Franse autoriteiten en geleerden,
was ook de Groningse hoogleraar prof. dr.
F. Zernike aanwezig. De voorzitter van het
genootschap gaf een uiteenzetting van de
activiteit van het genootschap in de afge
lopen tien jaar. Prof. Zernike, winnaar van
de Nobelprijs voor Natuurkunde in 1953,
kreeg hierbij een bronzen medaille met de
afbeelding van Einstein. Deze medaille is
gemaakt ter herdenking van het vijftig
jarig bestaan van de relativiteitstheorie.
Prof. Zernike zal op 8 april door zijn
Franse collega's van de Academie van
Wetenschappen ontvangen worden.
UITGEBREIDER PROGRAMMA'S
OVER EUROVISIE
Tussen de internationale federaties van
acteurs, musici en variété-artiesten en de
Europese Radio Unie is een akkoord ge
sloten, waardoor de programma's van
Eurovisie in het vervolg kunnen worden
uitgebreid en niet meer voornamelijk be
trekking behoeven te hebben op actuali
teiten.
VRIJDAG 5 APRIL
Cinema Palace: „Een ter dood veroordeel
de ontsnapt", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans
Hals: „Gevaarlijk spel", 14 jaar, 7 en 9.15 u.
Studio: „De bigamist", 7 en 9.15 uur. Roxy:
„Hoogspanning in Table Rock", 14 jaar, 7 en
9.15 uur. Rembrandt: „De kapitein van
Köpenick", alle leeftijden, 7 en 9.15 u. Lido:
„Giant", 14 jaar, 7.45 uur. Luxor: „yier man
nen in de duisternis", 14 jaar, 7 eir 9.15 uur.
Stadsschouwburg: Rotterdams Toneel met
„Het lied van de moordenaar", 8 uur. Con
certgebouw: Salzburger Marionetten Theater
met „Die Zauberflöte", 8 uur. Wilhelmina-
straat 22: Ver. van Spiritisten „Het Licht"
met psychometrische avond, 8 uur.
ZATERDAG 6 APRIL
Cinema Palace: „Een ter dood veroordeel
de ontsnapt", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Frans Hals: „Gevaarlijk spel", 14 jaar, 2.30,
7 en 9.15 uur. Studio: „De bigamist", 2.15, 1
en 9.15 uur. Roxy: „Hoogspanning in Table
Rock", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 u. Rembrandt:
„De kapitein van Köpenick", alle leeftijden,
2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Giant", 14 jaar,
2 en 7.45 uur. Luxor: „Vier mannen in de
duisternis", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Minerva: Televisie-uitzending KRO-pro-
gramma „Krocodil", 8.30 uur. Stadsschouw
burg: De Haagse Comedie met „Driekonin
genavond", 8 uur.