(T>< UIT LAPJES VAN LEER 's Schitterende uitvoering van Don Carlos" van Verdi Van dag tot C. Schreuder theologie Promotie mej. ds. J. tot doctor in de raatótoel Kameel schreeuwde als een bezetene 10% KORTING Christoph Blumhardt rB e is het ontstaan n Proefschrift over Johann Voor goede en duurzame vloeren EDELHOUT vloeren HAARLEMS MATRASSEMHUiS Tienduizenden» nemen deel aan défilé voor de jarige Koningin 0p de Rotary-landdag te Delft Dit woord: MALIEBAAN V Volendam krijgt weer een scheepsklok bij de haven Akkoord over concept-c.a.o. voor dagbladjournalisten Persoonsbewijs geldig voor grensoverschrijding jliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnniiiiimiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^ NEDERLANDSE OPERA Kerkelijk Nieuws ZATERDAG 6 APRIL 1957 99- De Nederlandse Opera te Amsterdam heeft „Don Carlos" van Verdi weer op het repertoire genomen, nadat het werk, dat in 1939 slechts kortstondig de belangstelling van het publiek gaande maakte, jaren ge rust heeft. De première, die vrijdagavond in de Stadsschouwburg plaats had, hield echter de belofte in dat deze minder be kende opera van Verdi nu een lange reeks voorstellingen zal beleven om een trek pleister te worden voor het opera-publiek, dank zij de in hoofdzaak prachtige solis tische bezetting, de spannend muzikale leiding van Arrigo Guarnicri, maar vooral ook de schitterende montering (in decors van Emil Preetorius) en de zeer verant woorde regie van Hartmut Boebel. Het is een krachtsinspanning van de Nederlandse Opera geworden, die haar weer ruim schoots krediet verschaft. Verdi, die „Don Carlos" voor Parijs schreef, waar het werk in 1867 de vuur doop kreeg, heeft zich uiteraard door de aldaar toen gebruikelijke grote opmaak a la Meyerbeer laten leiden, zich manifeste rend in machtige ensembles en briljante figuratie-effecten. In zoverre kon hij het de Parijzenaars best naar de zin maken. Maar de wijze waarop hij zijn muzikale plan ordende, vond over het geheel min der bevrediging. In plaats van de ver wachte nummer-opera, met aria's en en semble stukken, die rustpunten in de aktie zouden betekenen, bood Verdi een doorlo pende bedrijvigheid, waar die nummers weliswaar in verwerkt zijn, maar dan or ganisch opgenomen in het dramatisch ge heel. En aan die logische ontwikkeling van een muzikaal drama was men te Parijs nog niet toe. Nochtans is het duidelijk dat Verdi van de oude praktijk geen afstand deed, maar dat hij tevens zocht naar een meer reële samenhang. In zekere zin is (ADVERTENTIE) HAARLEM ZIJLSTRAAT 96, TELTF.: 20340 „Don Carlos" een werk met twee gezich ten, het ene gericht naar het verleden, het andere bewust naar de toekomst ge keerd. De wijze waarop hij met de timbres van het orkest experimenteert en dan ver rassende vondsten doet, is voor die tijd wel zeer vooruitstrevend. En verder mani festeert zich steeds de lyrisch-dramatische Verdi, die nooit om een zangerige fraze verlegen zit, met zijn ritmische typeringen steeds raak zijn doel dient en aldus zijn pathos aannemelijk maakt. Het zou de waarheid geweld aan doen te zeggen dat het hier om een histo risch drama gaat, al zijn de hoofdfiguren: Filips II, zijn zoon Don Carlos en Elisabeth van Valois historische personen en al komt het Nederlandse verzet tegen Spanje er bij te pas. De legende, die zich om de debiele prins Don Carlos gevormd hebben en die via Schiller in dit libretto zijn te recht gekomen, worden er bovendien nog in doorkruist door een dubbele liefdes aangelegenheid. Wel geeft de typering van Filips II de indruk dicht bij de waarheid te staan. In feite is niet Don Carlos maar hij de hoofdpersoon. Het psychologisch en ook muzikaal sterkste moment van de opera is dan ook te vinden in het vijfde tafereel, waar een monoloog van Filips en daarna een dialoog met de Grootinquisiteur de brandende vraagstukken van de tijd raken en de heilloze drijfveren openbaren. In dit toneel, hoewel het weinig tot lyrisch uit beelden aanleiding geeft, is Verdi werke lijk tot een geniale uitbeeldingskracht in staat gebleken. En de wijze waarop de grote vocale kunstenaar Guus Hoekman deze scène tot een waarachtige brok dra matiek verhief, vormde buiten kijf het hoogtepunt van de avond, die trouwens meer treffende tonelen kende. Gerard Groot toonde zich als de Grootinquisiteur hier ook een operazanger van formaat. Gré van Swol-Brouwenstijn gebruikte in het laatste tafereel (het zevende) ook met veel succes haar grote vocale kans. En Mimi Aarden, die de ongemeen zware par tij van Prinses Eboli te vertolken had, wist de zaal in extase te brengen met haar zeer dramatische aria aan het slot van V. Dat was ongetwijfeld een sterke prestatie, maar de geraffineerde wijze waarop zij haar intrigerende rol speelde, was al even zeer een woord van bijzondere lof waard. Scipio Colombo maakte van de markies van Posa een zeer markante figuur. Zijn scène met Filips in I was een zeer span nend geval en zijn groote aria in VI was mede een hoogtepunt in het drama. Don Carlos van Johan van der Zalm, had kwa- Staatssecretaris Moorman heeft een ver slaggever van een onzer ochtendbladen toevertrouwd, dat de Russen zenuwachtig blijken te worden en dat dit nu een succes voor de NAVO-strategie mag worden ge noemd. De redenering van de staatssecre taris is blijkbaar, dat alle recente uitlatin gen en bekendmakingen over het depone ren van atoomladingen in Europa en in Nederland plus de voortgaande activiteit van het aanleggen van vliegbases der NAVO in het Europese territorium de machthebbers in de Sovjet-Unie een gevoel van onzekerheid hebben gegeven over de vraag, of de klap, die zij moeten terug verwachten wanneer zij zelf een klap zou den uitdelen, niet veel sneller en harder zou komen dan zij altijd gemeend hebben te mogen aannemen. Als deze redenering juist is, kan de con clusie van de staatssecretaris worden on derschreven. Want dan zou de situatie zich snel ontwikkelen tot het punt, waarop het uitdelen van klappen niet meer tot de voor delige mogelijkheden zou behoren. Er is echter ook een andere uitleg moge lijk - een uitleg die tegelijk tot grote voor zichtigheid maant. Want de zenuwachtig heid van de Sovjet-leiders zou wel eens kunnen zijn gebaseerd op het feit, dat zij de dreiging steeds dichter voelen naderen en dat zij niet meer zeker zijn van de stel ling, dat de NAVO inderdaad alleen maar defensief is bedoeld. Het zou namelijk best mogelijk zijn, dat de Russen al eerder tot de conclusie zijn gekomen, dat klappen uitdelen niet meer lonend is. Wanneer zij echter nu in de nervositeit van een bedreigde zouden ge raken, valt er aan die conclusie geen waar de meer te hechten. Want een zenuwachtig man, die in het nauw zit, redeneert niet zeer verstandig meer en doet noodgedwon gen dingen, die hem zelf tenslotte bena delen. Het is de vraag of het verstandig is, de Russen nóg zenuwachtiger te maken. Zij hebben natuurlijk gelijk, wanneer zij zeg gen dat zij de opslagcentra van atoom ladingen zullen proberen te vernietigen als het erop aankomt. En zij hebben eveneens gelijk, wanneer zij beweren dat zij daarbij een onvergelijkelijke vernietiging kunnen teweegbrengen in de landen, die als atoom lading-depots fungeren. Dat zij zelf daarna de klappen van de moderne wapenen zul len te verduren krijgen, ligt voor de hand en de vergelding zal zwaarder zijn dan iemand zich kan voorstellen - maar wie het zich zeker niet meer zullen kunnen voorstellen, zelfs niet te weten komen, zul len de bewoners der omringende NAVO- landen zijn. De huidige situatie - hoe zeer in het voordeel van de NAVO zij ook schijnen mag - is voor de kleine Europese landen en voor Nederland allerminst aanlokkelijk. Voor hen ligt namelijk het zwaartepunt niet in de mogelijkheid tot vergelding, doch in de vraag of en hoe zij de daaraan voor afgegane misdaad zullen overleven. Meer nog, hoe de misdaad te voorkomen is. En dan is het een zorgvolle gedachte, dat menige misdaad in opgeschroefde zenuw achtigheid bedreven wordt. ADVERTENTIE VOORSEIZOEN-SCHOONMAAK Laat reeds NU uw MATRASSEN REPAREREN, bijvullen of overtrekken. Slechts korte tijd geven wij H. DE GRAAFF GROTE HOUTSTRAAT 103 TEL. 11485 Het gebruikelijke défilé voor Koningin Juliana op 30 april zal dit jaar groter zijn dan ooit. Behalve de tien- a vijftiendui zend inwoners van Baarn en Soest, die jaarlijks de Koningin een bloemenhulde brengen, zullen dit jaar ook 2100 afgevaar digden uit alle Nederlandse gemeenten aan dit défilé deelnemen. Het défilé zal dit jaar tussen 11 en 12 uur moeten plaatsheLben. Daar hierdoor duizenden t binnen de paleishekken zullen kunnen komen, heeft de Koningin verzocht, hen op de Koningslaan tegen over het paleis op te stellen. De Koningin zal daar hun hulde in ontvangst nemen. In de pieuwe gereformeerde Woestduin- kerk te Amsterdam promoveerde vrijdag middag de oud-Haarlemse mej. ds. J. C. Schreuder op het proefschrift „De over winningsgedachte bij Johann Christoph Blumhardt" tot doctor in de godgeleerd heid. Zij is de eerste vrouw, die aan de theologische faculteit der der Vrije Univer siteit in Amsterdam de doctorsgraad ver wierf en haar promotie geschiedde onder een zeer grote belangstelling. Haar promo tor was prof. dr. G. C. Berkouwer en als paranimfen fungeerden haar zuster dr. E. C. M. Prijling-Schreuder, arts voor psy chische therapie te Amsterdam, en haar broer dr. J. Th. R. Schreuder, internist te Sneek. Mej. Schreuder, wier vader bekend heid verwierf als hoofd van het Instituut Schreuder te Amsterdam en voorts onder meer als voorzitter van de Vereniging voor Christelijk MULO, genoot middelbaar on derwijs aan het Christelijk Lyceum te Haarlem en behaalde daar haar H.B.S. B- diploma. Nadat zij de acte l.o. Duits had behaald leidde dr. C. Spoelder te Haarlem haar op voor het aanvullend staatsexamen A en van 1940 tot 1945 studeerde zij aan de Vrije Universiteit. Van eind 1946 tot eind 1948 was zij in Indonesië, uitgezonden door de gereformeerde kerk van Amsterdam voor de zending onder vrouwen en meisjes, waarin zij achtereenvolgens in Bandung en Semarang werkzaam was. Daarna ging zij over naar de Hervormde kerk en in april 1951 werd zij in de hervormde gemeente van Enschedé bevestigd als voorgangster in de wijk Lonneker. In 1955 werd zij door de hervormde kerkeraad van Amsterdam beroepen tot predikante in het rusthuis Amstelhof, dat 380 bewoners heeft. Zij is lid van de Commissie voor de Bejaarden zorg van de hervormde gemeente van Amsterdam en heeft van 1951 tot 1956 ook deel uitgemaakt van de Raad voor de Zen ding van de hervormde kerk. Een van de voornaamste motieven, waarom de promo venda haar dissertatie wijdde aan Johann Christoph Blumhardt, de bekende Duitse zielszorger, die leefde van 1805 tot 1880, was, zoals zij in haar inleiding schrijft, te laten zien op welke manier Blumhardts werkwijze te zien is als een correctief op de rechtlijnige consequenties, die in som mige „opwekkingsbewegingen" getrokken worden uit bepaalde, van hun verband afgezonderde bijbelgedeelten. Vooral de gebedsgenezing, die ook thans weer sterk de aandacht trekt, is door dr. Schreuder vanuit het werk van Blumhardt belicht. De dissertatie bevatte ook enige stellin gen betreffende de zielszorg onder bejaar den, waarvan zij er een moest verdedigen tegenover de eerste opponent, de arts dr. G. Lam. Deze stelling luidde: „De geeste lijke rigiditeit van vele bejaarden maakt, dat de in de jeugd en tijdens de rijpheid gewonnen inzichten nog slechts zelden in grijpend gewijzigd kunnen worden. Het pastoraat aan bejaarden zal hiermee ern stig rekening moeten houden." Dr. Lam, die evenals de promovenda in het rusthuis Am stelhof werkzaam is, vroeg zich af of men dit in zijn algemeenheid kon stellen, om dat er toch vele oude mensen zijn, met wie juist een bewegelijk geestelijk contact mo gelijk is en vestigde er de aandacht op, dat verouderen ook vaak een geestelijke winst kan inhouden, bijvoorbeeld in een meer altruïstische levensinstelling. De promovenda antwoordde hierop, on der rigiditeit vooral te hebben willen ver staan het verminderd opnemingsvermogen bij vele bejaarden, die weliswaar kunnen openstaan voor nieuwe gedachten, maar deze slechts moeizaam verwerken en op voorwaarde dat men er veelvuldig op te rugkomt. Het pastoraat voor bejaarden dient zich zoveel mogelijk aan te passen aan de godsdienstige opvoeding, die zij in hun jeugd hebben gehad, dus het einde van de vorige eeuw. Hoe weinig gewenst het in deze tijd ook is om in de gedachten wisse ling de „tale Kanaans" te gebruiken, ten opzichte van bejaarden behoeft men die zeker niet te mijden. De tweede opponent, prof. dr. J. H. Ba- vinck, had bezwaar tegen de term „bruik baar", waar het ging om de „bruikbaar heid" van de gedeelten uit Paulus' zen- dingsbrieven, waarin deze de zin van het menselijk lijden beschrijft. De promovenda antwoordde, dat men dat woord „bruik baar" het best kan verstaan indien men het ziet tegen de achtergrond van een vaak te lichthartig hanteren van het Woord Gods ten aanzien van de vraag van het per soonlijk lijden van anderen. Prof. dr. D. Nauta, de derde opponent, verklaarde zich onbevredigd ten aanzien van de vraag in hoeverre Blumhardt als dogmaticus is te beschouwen en betwijfel de of hij, zoals mej. Schreuder stelde, door geen van zijn leermeesters bijzonder be- invloed is. Dat laatste hield de promovenda echter staande, door de aandacht te vesti gen op de volkomen oriëntatie van Blum hardt op de bijbel. Hij heeft eerder zijn tijdgenoten beïnvloed, dan deze hèm. De laatste opponent, prof. dr. N. H. Rid derbosch, viel haar aan op een zinsnede, waarin zij het door velen gelegde verband tussen lijden en straf en de herhaalde vraag „waaraan heb ik het verdiend" een onrustbarend teken noemde van de ver smalling der bijbelse boodschap tot de prediking van een of andere christelijke moraal. Hij vroeg zich af of men aan die vraag „waaraan heb ik dit verdiend" altijd wel op deze wijze voorbij mag gaan, om dat het toch ook mogelijk is, dat God iemand in het lijden tegenkomt op een gevaarlijke weg. Deze mogelijkheid wilde de promovenda niet uitsluiten, maar boven al onderschreef zij toch ten volle de visie, welke zich uit Blumhardts werken telkens Brei aart de gezondheid van uw gezin met de nieuwe anti-reuma wol: Neveda Reumanon. Let op de R op de omhand! Juist op het moment, dat de circustrein pas seerde, stortte op de weg van Palermo naar Messina een tunnel in. Er ontstond een paniek. Hulpgeroep weerklonk in het donkerolifanten trompetterden, leeuwen en tijgers brulden. Het was een chaos Gelukkig bleek er maar één gewonde te zijn: de dompteur Gert Simoneit. Des te groter was echter de materiële schade: vier wa gens, waaronder die met de belangrijkste onderdelen van de nieuwe tent, bleken zwaar beschadigd. Tijdens het opnieuw inla den van de circustrein barstte een hevig on weer los: een kanonnade van donderslagen, oogverblindend weerlicht en een kletterend geweld van hagelstenen. Als men aan voortekenen geloofde, kon het niet erger. De olifanten dreigden zich los te rukken en in een panisch geweld alles te verpletteren, de roofdieren sprongen tegen de wanden van hun wagens omhoog, een kameel schreeuwde als een bezetene. Ieder was op zijn post, sjouwde en zwoegde door, geen droge draad meer aan het lijfBe- lééf die spanning van lief en leed achter de schermen van het circus. Lees de boeiende en afwisselende geschiedenis van het circus van vóór onze jaartelling tot heden. De circuskenners J. v. Doveren en Fred Thomas schreven 't voor u: het standaard werk „De bonte droom van het Circus". Met leuke pentekeningen en prachtige kleu renplaten. Voor slechts 2.50 kunt u dit boekwerk kopen bij uw roomboterleveran- cier o£ rechtstreeks bestellen bij het Kantoor „Roomboteralbum", Postbus 47, Den Haag. Vermeld vooral duidelijk uw naam en vol ledig adres. U krijgt het album dan per om gaande toegezonden, onder rembours. Er is ruimte voor nog meer kleurenplaten en treffende fotoreprodukties, die u gratis krijgt voor rijksbotermerken. Op elk pakje room boter treft u zo'n merk aan. Neem 'n pakje extra voor de zondag Vaders Voor ik het zelf nog maar goed besefte, heb ik gisteren iets heel dieps gezegd. Het ging eigenlijk erg simpel. Toen ik thuis kwam, leunde het buurmeisje van nog niet helemaal drie jaar uit het raam en riep: „Je bent lekker stout". Zonder er erg bij na te denken, antwoordde ik: „Harriëtje, papa's zijn nooit stout". Ziezo, nu weet u het. Vergeet het niet. Laat het rustig op u inwerken. Het duurde bij mij ook tien minuten voor ik me piot- teling realiseerde, wat ik wel gezegd had. In één slag was de positie van alle vaders in deze wereld nauwkeurig vastgesteld. Kijk, daar staan de vaders - zij zijn nooit stout. Het is een feit, dat niet alleen heel kleine meisjes, maar ook moeders wel eens in hun oren mogen knopen. Vooral door deze laatste categorie wordt het axioma nog wel eens vergeten. Zij maken ons ver wijten, dat wij, vaders, de voeten niet ge veegd hebben, het eten niet genoeg waar deren, te zelden bloemen mee naar huis brengen, de kinderwagen te weinig geani meerd de trap opdragen, geen van nature fervente afwassers zijn en nog zeer veel meer. Dat alles wordt ons in het gezicht gesmeten met de duidelijke implicatie, dat wij stout zijn. Nu is het natuurlijk zo, dat al boven staande verwijten, als zij kinderen betref fen, geheel gerechtvaardigd zijn. Kinderen kunnen stout zijn. Zodra echter vaders een soortgelijke overtreding begaan, is het geen overtreding meer. Dat is het kardinale punt. Daarom is het voor vaders geheel onmogelijk stout te zijn. Wat vaders doen is goed. Het staat daar zo eenvoudig, nietwaar? Maar het behelst een gegeven, waarop ons gehele familie-leven gebaseerd is - of al thans behoort te zijn. Zodra vaders zich vergissen, zijn het geen vergissingen. Het zijn volstrekt aanvaardbare handelingen, waarvan het recht ze te bedrijven slechts aan anderen dan vaders ten strengste moet worden ontzegd. Vaders, schrijft u mij geen adhaesie- betuigingen, Ik heb het al druk genoeg. Moeders, schrijft u mij hier in het geheel niet over. Ik geef u toch niet gelijk. Alleen kinderen mogen mij bericht sturen. Zoals ik ook Harriëtje het recht van het weder woord heb gegeven. Zij zei: „Mijn pappie wel, hoor. Lekker püüh". Alleen heb ik niet durven vragen hoe stout de buurman wel is. Trouwens omdat de muren van ons flatgebouw van na-oor- logse dikte zijn, heb ik toch wel een vrij nauwkeurig idee van zijn gedrag. Stout is hij echter, per definitie van zijn vader schap, niet. Alleen vaderlijk. E. Romayn ADVERTENTIE De Rotary landdag, welke het district 67 van Rotary International te Delft houdt, wordt door omstreeks 700 rotarians bijge woond. Bij de opening waren aanwezig on der andere de heren Pierre Yvert, ver tegenwoordiger van de president van Ro tary International, mr, J. J. Klaasesz, com missaris der Koningin de provincie Zuid- Holland, en D. de Loor, burgemeester van Delft. De gouverneur van het district, ds. H. T. Bruggeman uit Rotterdam, zei de landdag te willen zien als afsluiting van een Rotary-jaar, maar ook als een naar alle kanten uitgebouwde en in feestelijke sfeer opgebouwde clubbijeenkomst. Na de officiële gasten te hebben begroet, bepaal de hij de aandacht van de aanwezigen bij het thema, waaronder men deze landdag wil houden en dat hij schetste als techniek en samenleving, een thema, dat in de natio nale sfeer ligt en van drie richtingen uit zal worden benaderd. Met grote instem ming van alle aanwezigen werd hierna besloten telegrammen te zenden aan de Koningin en de Prins. Een maliebaan is die plaats waar men vroeger speelde met malie en bal. Het woord malie, via het Franse mail ont leend aan het Latijnse malleus, betekent hamer. De malie wordt beschreven ails „een lange, taaie, zwepende stok met een fluwelen handvat ©n aan 't onder einde een houten, met ijzer beslagen hamer." Het woord komt behalve als historische term bij ons alleen nog als eigennaam voor. De Italianen noemden het spel: pallamaglio, bal en kolf. Hier uit ontstonden het Franse pale-maiHe en het Engelse Pall Mall, maar ook in ons land werd1 die vorm gebruikt: het Utrechts Placaatboek van 1637 spreekt van de Palemaliebaan en Huygens heeft het over de maiillebaen. dagj weer openbaart, namelijk, dat deze Paulus de zin van het lijden opheft uit allerlei eng-persoonlijke vragen naar „het zuchten der ganse schepping", die wacht op de terugkomst van Christus als Overwin naar van zonde en dood. Toen de verdediging van het proefschrift, waarbij mej. dr. Schreuder zich beijverde om verstaanbaar te blijven voor het grote en heterogene gezelschap belangstellenden, door het „hora est" was afgebroken, ge schiedde na kort beraad van de senaat, de promotie, waarna in de ontvangkamer van de kerk een zeer drukbezochte en geani meerde receptie volgde. Vóór de oorlog heeft bij de haven van Volendam een scheepsklok gehangen. Een oud gebruik wilde, dat een pas gehuwd paartje onder deze klok door moest lopen, waarbij de bruid de klok moest luiden. Ini de oorlogsjaren namen de Duitsers de klok mee. De secretaris van de plaatselijke V.V.V. heeft er voor gezorgd^ dat het oude gebruik in zijn stadje in ene kan worden hersteld. Dezer dagen was er een veiling in Londen, waar 25 scheepsklokken onder de hamer kwamen van voor de sloop bestemde Liber- tyschepen. De vertegenwoordiger van de K.L.M. in Londen kon voor Volendam een klok aankopen. Donderdagmiddag arriveer de de Liberty-scheepsklok op Schiphol. Gis termiddag is namens die K.L.M. de klok in Volendam aan de burgemeester aangeboden. Hij zal een plaats krijgen bij de haven, zodat een oud gebruik in ere kan worden hersteld. ADVERTENTIE De onderhandelingsdelegaties van de Nederlandse Dagbladpers en de door de Federatie van Nederlandse Journalisten vertegenwoordigde journalistenkringen hebben overeenstemming bereikt over een coneept-c.a.o. voor dagbladjournalisten. Het resultaat van deze besprekingen zal thans aan de besturen en ledenvergade ringen der beide organisaties ter goedkeu ring worden voorgelegd. Nederlandse toestemming voor Duitse en Franse toeristen spoedig te verwachten Binnenkort is een regeling te verwachten, waarbij het aan toeristen uit de West- Duitse bondsrepubliek en uit Frankrijk zal zijn toegestaan zonder paspoort de Nederlandse grens te overschrij den. Zij zullen voor een bezoek aan ons land, indien het niet langer duurt dan drie maanden, slechts een persoonsbewijs moe ten kunnen tonen. Aldus wordt van de zijde van het ministerie van Justitie mee gedeeld. De Haarlemse kunstschilder Frans Funke heeft min of meer bij toeval een nieuw en zeer dankbaar materiaal voor wanddecoraties ontdekt, waarvan hij ten behoeve van een fabrieksatelier in Rotterdam een vaardig gebruik ge maakt heeft. Deze fabriek, die voor alle mogelijke doeleinden peau de Suède fabriceert in tal van kleurenvariaties, krijgt voor haar ateliers wandversie ringen die zijn vervaardigd uit haar eigen produkt, namelijk peau de Suède, dat door Frans Funke wordt versneden tot de details van door hem ontworpen taferelen, en daarna opgeplakt. Twee van de vier bestelde tableaus zijn ge reed gekomen: men ziet hier het resul taat - althans een foto ervan, want in werkelijkheid ontlenen de taferelen aan hun kleurennuances en -contrasten uiteraard hun levendigheid en werking. De voorstellingen op de wandtaferelen zijn met opzet eenvoudig en natuurlijk gehouden, omdat zij een taak krijgen als „arbeidsvitaminen" en dus geen artistieke problemen mogen opwerpen. Het materiaal zal echter voor minder concrete voorstellingen evenzeer een verrassend effect leveren. De kleur- mogelijkheden ervan zijn namelijk na genoeg onbegrensd en het „één-kleur- detail" der gesneden fragmenten levert in zijn beperking weer grote variatie mogelijkheden op voor het geheel. ADVERTENTIE Gré van Swol-Brouwenstijn en Johan van der Zalm in „Don Carlos" van Verdi. liteiten, maar bleef toch zangtechnisch in vergelijking met zijn medespelers in de minderheid. Zijn scherpe vocaalvorming in de hoogte was zelfs hinderlijk in de en semblenummers waarbij hij betrokken was. Het kwartet in V, gezongen door Gré van Swol-Brouwenstijn, Mimi Aarden. Scipio Colombo en Guus Hoekman, was daarentegen een verukkelijk staaltje van samenzang. Het versterkte koor en het orkest werk ten als onvolprezen elementen mee aan het welslagen van deze briljante opvoe ring. Het regende „open doekjes" en na afloop werd het een ovatie, zo gul als we sinds lang niet meer bij de Opera hebben meegemaakt. Jos. de Klerk Ned. Herv. Kerk Beroepen te Meerkerk: J. Koele te Nij- kerk. Bedankt voor Blauwkapel-Groenekan: J. H. Cirkel te Woudenberg. Geref. Gemeenten Bedankt voor Artesia (Californië, U.S.A.) H. Rijksen te Vlaardingen. Geref. Kerken Bedankt voor Kampen (vac. L. J. Wie- lenga): A. W. Meeder te Spijkenisse.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1957 | | pagina 5