De Vlaamse televisie wint aan waarde Mexico viert het eeuwfeest van de grondwet Contour fBLOEMRIJKE CIRKELGANG) jBloemeiidooieii Sociale vooruitgang op j basis van liberalisme Schilders van heden in Delft Politiek Gullen kennen geen verboden tijd provincie nog dikwijls verkeert. Eigenlijk moet dit nog als een erfenis van de vroe gere Moorse overheersing in Spanje wor den beschouwd. In Ciudad Mexico en an dere grote steden kan men de oude tra ditie nauwelijks meer terugvinden. Het contact is er nu eenmaal losser geworden en zo werden ook de „noches de ronda" overbodig. Maar in de kleine steden be staan ze nog vooral op feestdagen. Ook in Veracruz, dat niet eens zo erg klein is. Deze „noches de ronda" promenades zijn vooral in het warme laagland populair. Als het souper gebruikt is, laat men in de loop van de avond zijn huis graag een poosje ventileren. De „plaza" (het centrale plein) is dan een welkom doel. Op zondag avonden troont daar gewoonlijk in de mu ziektent een blaasorkest, dat. vurige paso dobles uitschettert, afgewisseld met meer lieflijke wijzen. Soms, als het orkest ver stek laat gaan, is er grammofoonmuziek uit luidsprekers en menigmaal bevinden zich nogal wat toeristen onder het publiek. Dat bevordert de oude tradities niet Maar gelukkig bestaan ze nog wel. De leemten tussen de banken worden tijdens een pro menade gewoonlijk gevuld met vouwstoel tjes. Daarin nemen de oudere en oude da mes plaats de moeders, tantes en groot moeders die behaaglijk haar benen strek ken en haar enkels kruisen, terwijl ze zich met een waaier koelte toewuiven. Ook de keurige oude heren kan men er aantref fen die te stijf zijn om voortdurend rond te wandelen, maar die het geflaneer rond hen met heldere ogen volgen. Want vóór hen wandelen de jongedochters gearmd in groepjes van twee of meer het plein rond in de richting van de wijzers van de klok en met bloemen in het haar. Buiten de cirkel, die de dames beschrijven, is er één, die in tegenovergestelde richting draait. Dat zijn de mannen, gewoonlijk in „guayaberas" (traditionele overhemden) gekleed, die even vormelijk zijn als avond kleding. Iedereen wandelt met veel waar digheid en intussen kijken de jongelui naar de meisjes in haar elegante zijden jurken, zoals zij daar balanceren op hoge hakjes, met een benaalde waardigheid die in de meeste niet-Latijnse landen nauwe lijks wordt gevonden. Deze „klok" wijst acht standen aan: te beginnen met twaalf uur betekenen zij: weduwe, vrij, teleurgesteld, nog niet ver liefd, getrouwd, bereid om te trouwen, verloofd, verliefd. Voor de buitenstaander zou het dus niet zo moeilijk zijn om ge zelschap te vinden.ware het niet dat de kleur ook een belangrijke rol speelt. Zo duiden rode bloemen op hartstocht, witte op zuiverheid, gele op spot. Uit een gemengd boeket blijkt dat het meisje nog niet precies weet hoe haar gevoelens zijn. Op die manier kan een combinatie van richting en kleur leiden tot alles tussen een uiterst romantisch rendez-vous en een afgesneden hals. Zowel twaalf uur (de weduwe) gecombineerd met rood als half vijf (nog niet verliefd) met gemengde kleuren kan tot een pikante situatie lei den, Half twee (meisje dat vrij is) met wit daarentegen zal vermoedelijk de hele avond een intellectueel gesprek worden. Half acht, geel (verloofd) is waarschijn lijk ergens kwaad om en daardoor on prettig gezelschap. En drie uur (teleur gesteld) en dan gemengd lijkt niet onge vaarlijk EEN MAN, die dit spel wil meespelen, moet enige kijk op kleuren hebben en bovendien iets van plantkunde afweten, want hij moet het meisje dat hij uitkiest een bloem toegooien uit de soort waar van zijn bedoeling blijkt. Het veiligst is de „tulipan". Dit is een hibiscus, die aan duidt dat hij alleen maar wat wandelen wil. Een gardenia betekent al iets meer: ook een onschuldig wandelingtje, maar even tueel gevolgd door iets anders. Een bios- coopje of zelfs een bal. Met andere bloe men beginnen pas de voetangels en klem men. Zo betekent een tuberoos, dat de drager een vrouw zoekt en ook wel dat hij de toorts van onbeloonde liefde draagt, nog niet kunnen benaderen, volstaan zij in het voorbijgaan met een „piropo" een hoofs compliment dat klinkt dan bij voorbeeld zo: „Ik wou dat ik de boom was, waaruit het bed gemaakt is dat deze ranke gestalte omvat". Of „Mocht ik dat snoer zijn, dat die tedere boezem beroert".- Onder de druk van het snelle levens tempo loopt men elkaar soms ook vlugger voorbij en dan moet het compliment kern achtiger zijn, zoals dit: „Was ik maar je poederdons!" Allemaal aardig, maar voor de doeltreffendste toenadering is toch de „ronda" de aangewezen weg, al zal de jongeman ook voortdurend met een cha-' peronne worden geconfronteerd als hij zijn geliefde ontmoet. En natuurlijk is er dan de serenade, die vaak op de ontmoe ting bij zo'n promenade volgt. Zodat u nu begrijpt, waardoor ik die morgen zo vroeg wakker was. Hans Ykema ^iiiiiiiiiiiiiiHtiniiraiiiiiiiiiiiHiiiiiHiniiliiiaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiitniiuiiiiinBBiiniiiiiiiiiiiiiiiiiBiiiiiBiiiiuiiiiiutiiiiHiyBiii^ HET MEXICAANSE VOLK viert dit jaar het Jaar van de Grondwet van 1857 en van de Mexicaanse liberale gedachte" ter ere van het honderdjarig be staan van zijn op 5 februari 1857 afgekondigde arondwet en ter gelegenheid van de veertigste ver jaardag van zijn in 1917, eveneens op 5 februari, in werking getreden constitutie. Het belang van deze, de grondslagen van de staatsinrichting en rechtsorde van het land bevattende, wet wordt duidelijk uiteen gezet in een artikel van de hand van dr. Daniel Cosio Villegas, dat wij hier onverkort overnemen: DE BEVRIJDING stelde Mexico, evenals alle nieuwe Amerikaanse republieken, voor het probleem het Spaan se bewind door een eigen bestuur te vervangen en tot overeenstemming te komen ten opzichte van de voor naamste wetten, waaraan regeerders en geregeerden zich te houden zouden hebben. Overeenkomstig het toen malige taalgebruik sprak men dan ook over dit probleem als over het constitueren van een land, ofwel een volk het leven, het aanschijn geven. Het was duidelijk, dat de eerste oplossing waarnaar de gedachten uitgingen, er een diende te zijn van conservatieve aard: een rege ringsvorm welke de Spaanse zoveel mogelijk nabij zou komen In 1822 werd het besluit genomen dat Mexico, hoewel reeds onafhankelijk, een erfelijke monarchie zou zijn waarvan de kroon zou worden toevertrouwd aan een lid van het Spaanse vorstenhuis. Niet minder dui delijk was echter, dat een dergelijke oplossing, vasthou dend aan bestaande staatsvormen, op den duur toch geen bestaansrecht zou blijken te hebben, niet alleen omdat de herinnering aan het Spaanse bewind, n -ch de daarmede opgedane ervaring, bepaald van de aange naamste aard waren, maar ook omdat Spanje niet meer het toonaangevende voorbeeld was uit de zestiende eeuw en het niet mogelijk bleek zich te onttrekken aan de invloed van het liberalisme, noch aan die van de denk beelden op politiek en economisch gebied, die opgeld deden in Engeland, Frankrijk en de Verenigde Staten, de landen, die in de negentiende eeuw de toon aangaven. Zo vormden zich dus de twee verschillende constitu tionele standpunten, zo ontstonden de twee partijen, die hun eigen zienswijze wilden verwezenlijken en zo werd tevens de kiem gelegd voor de steeds in hevigheid toe nemende strijd om de eigen denkbeelden te doen zege vieren, met de daaruit voortvloeiende nederlagen en overwinningen, nu eens van de éne, dan weer van de andere partij. De bijeenroeping van de constituerende -vergadering van 1856 en de grondwet van 1857, die daar van het resultaat was, zijn in de geschiedenis van Mexi co van bijzonder belang: de balans, met haar tot die tijd labiele situatie, sloeg onmiskenbaar naar de zijde van de liberale partij en haar ideologie door. De Mexi caanse liberale beginselen vinden hun oorsprong in Engelse, Franse en Noordamerikaanse bronnen, maar langzamerhand gaan zij zich kenmerken door eigen trekken. Nationalistische gevoelens, die sterker gaan soreken, leggen de nadruk op de afscheiding van Spanje de nauwere banden met Engeland, Frankrijk en de Verenigde Staten, maar men is er zich tevens van bewust" dat het land zijn eigen, onlosmakelijk met zijn toekomst verbonden doelstellingen dient na te streven en zijn eigen, bijzondere problemen heeft. Zoals bij voorbeeld de aanwezigheid van een talrijke Indiaanse bevolking, zeer gehecht aan de vaderlandse bodem en met opvattingen omtrent beschaving en cultuur, die zeer zeker niet westers georiënteerd waren. Verder is er een bijzondere geografische gesteldheid, namelijk een ontzaglijk uitgestrekt grondgebied, doorkruist door zeer hoge bergketens, die de aanleg van een behoorlijk we gennet niet alleen buitengewoon bemoeilijkten, maar ook zeer kostbaar maakten. Tenslotte: een numeriek kleine bevolking, die bovendien nog zeer ongelijkmatig over het land verdeeld was. DE GRONDWET van 1857 bevestigde alle grondbe ginselen van de liberale gedachte: de vrijheid van de individu tegenover de staat, een zekere verlichting van de regeringstaak door het handhaven van vrede met het buitenland en van de binnenlandse veiligheid, benevens het scheppen van de noodzakelijke voorwaarden ter be vordering van de ontwikkeling van het particuliere initiatief, voorts de scheiding tussen wetgevende, uit voerende en rechterlijke macht, bescherming en garantie van de fundamentele rechten van de mens: de vrijheid om zich, zonder enige belemmering, te kunnen bewegen, zich te kunnen wijden aan de arbeid, waaraan hij zelf de voorkeur geeft, zich bij andere mensen aan te sluiten met het oog op de verwezenlijking van politieke, econ- nomische en sociale doelstellingen, te mogen denken, spreken en schrijven zonder enige beperking, enzovoorts. De grondwet van 1857 streefde er evenwel naar al deze principes aan te passen aan de toenmalige binnenlandse omstandigheden. m De liberale groep of partij oefende een grote aantrek kingskracht uit 'op de jongeren, die het best onderlegd waren, een vooruitstrevende geest bezaten met een in tens verlangen naar vernieuwing en de strijd niet schuwden, op intellectueel gebied noch met de wapens in de vuist. Het was tijdens de constituerende vergade ring van 1856, dat duidelijk bleek hoe deze geleidelijk plaatshebbende selectie vruchten had opgeleverd, want al zou het misschien overdreven zijn te beweren, dat alle driehonderd afgevaardigden, die bedoelde vergade ring bijwoonden, zonder onderscheid mannen waren met het meeste talent, de grootste begaafdheid en met alle gewenste karaktereigenschappen, tóch kan met zeker heid worden aangenomen, dat in die tijd een homogene groep ontstond van Mexicanen, die de beste kwaliteiten van het volk in zich verenigden. Namen als Ponciano Arriaga, José Maria Mata, Francisco Zarco, Melchor Ocampo, Ignacio Ramirez en Guillermo Prieto staan met gulden letters geschreven op de belangrijkste bladzijden van het Mexicaanse geschiedenisboek. De grondwet van 1857 was, afgezien van kleine wij zigingen, in de oorspronkelijke vorm onafgebroken van kracht gedurende niet minder dan zestig jaar. Zij werd in 1917 vervangen door een nieuwe die, als uitvloeisel van de Mexicaanse revolutie, een grote sociale vooruit gang betekent, daar deze inderdaad de eerste ter wereld was, die de wetgeving op het gebied der arbeidsvoor waarden en alles wat hiermede samenhangt een grond wettige basis gaf. Wat echter de zuiver politieke oriën tering betreft kan worden gezegd, dat de fundamentele beginselen van de grondwet van 1857, in die van 1917 vrijwel onveranderd werden gehandhaafd. TOT 13 mei is in „Het Prinsenhof" te Delft weer de tentoonstelling „Contour" te zien. De „Contour"-exposities bedoelen een overzicht te geven van wat vandaag-de- dag in Nederland belangrijk geacht mag worden. Een steeds wisselende commissie van kunstcritici, mensen die door hun be roep veel zien, maakt een lijst op van de door hen bewonderde figuren. Tezamen veelal met iemand van het Delftse mu seum wordt in de ateliers vervolgens een keuze gedaan. Gezien de beschikbare ruimte is men gedwongen dit overzicht over twee exposities in twee achtereenvol gende jaren te verdelen. Contour '57 en Contour '56 horen, meen ik, bij elkaar. Ik zou dus Contour '56, waarvan ik al verslag heb uitgebracht, dus eigenlijk moeten be trekken in een bespreking betreffende Contour '57. Wat zegt dit echter de lezer, die de vorige tentoonstelling niet zag en nu misschien in staat is déze te bezoeken? In hoeverre is men ook in staat kwaliteiten, op de vorige vertoond, zich te herinneren op voldoende wijze om deze te kunnen vergelijken met wat thans te zien is. Naar mijn overtuiging wordt door zo'n tweetal exposities,' plaats hebbend met grote tus senruimte, geen duidelijk beeld gegeven van de stand van zaken van vandaag. Als men een contour wil trekken, dat een beeld geeft van wat thans geboden wordt, waarom legt men dat dan niet aan over werkelijk belangrijke punten? Voor mij bijvoorbeeld ligt het werk van Lataster tussen dat van Appel en Diederen, die dui delijker van uitdrukking zijn. Appels suc ces heeft ook andere, minder sterke broe ders verblind, zodat ze eventuele persoon lijke kwaliteiten niet meer zien. Dat Bo- gart in krachtpatserij Appel wilde over treffen was al bekend. Maar zo lang deze figuur nog niet een geheel eigen gezicht toont, wat Appel wél doet, heb ik aan een vertonen van Bogarts werk geen behoefte. Bunings aquarellen verdienen bewonde ring. Maar het eigene van Buning, waar door hij zo'n belangrijke plaats in de Ne derlandse Schildersbent inneemt, komt niet duidelijk naar voren. Van deze kunste naar had men zeker ook schilderijen in olieverf moeten tonen. Dit deed men dan wel van Kees Verwey, wiens schilderijen allerongun stigst hangen. Maar had men niet kunnen vol staan met één aquarel, waarin Verweys meesterschap voldoende bewezen wordt en een iets ruimere schake ring kunnen geven van hetgeen hij in olie verf presteert? En waarom ook geen teke ningen van hem? Op deze wijze verkrijgen zij, die zich gelijk Pieter Gilthay en Ro Mogendorff tot het tekenen beperken, wél de waardering, die hun naar mijn smaak ten volle toekomt, maar wordt Kees Ver wey niet die deelachtig waarop hij recht mag doen gelden. Wordt in Nederland geen portret meer geschilderd? Men is geneigd zich dat af te vragen als men gelooft bij Contour '57 een juist verslag te verkrijgen. Maar de heer De Brauwere van Het Prinsenhof, die de critici wel vergezelt bij hun atelierbezoek, houdt niet van portretten op dergelijke tentoonstellingen, zoals hij mij meedeelde. Dus verwringt men het beeld. Is dit dan ook de reden dat Max Renemann zijn uit stekende portret van de „cartoons-teke naar en jazzmusicus Fritz Müller mee te rug naar huis mocht nemen om alleen op deze tentoonstelling te komen met een be trekkelijk slappe representatie, die een on juiste indruk geeft van zijn mogelijkheden, die hij werkelijk overtuigender weet uit te buiten? Weinig deden mij de Groningers het vorig jaar, die men overigens maar op gezag van één figuur had gekozen, naar een commissielid mij vertelde. Dankbaar echter ben ik gestemd om he+ feit dat men eindelijk inziet, dat Th. Swa- gemakers meer is dan een geroutineerde oortrettist alléén en van hem twee stille ventjes en een landschap van een gevoe - lige manier van doen voor Contour '57 vroeg. Het Goyeske werk van Arie Kater is overtuigend, nieuw en aantrekkelijk dat van D. Esser-Wellensiek te noemen. Te recht werd aandacht aan de tekeningen van W. J. van de Kerke, de aquarellen van W. den Ouden en het naar techniek daar tussen staande werk van Anje Zijlstra ge schonken. Nieuw ook zijn de tekeningen van Esther Roelofsz voor mij. Van de schil ders moet ik dan nog zeker noemen Jan Wiegers en Jan van Heel. De beeldhouwkunst lijkt me beter ver tegenwoordigd, al is het wat weinig wat betreft het aantal. Beeldhouwers exposeren niet zo graag tussen schilderijen en hebben in deze tijd bovendien minder beschikbar" of wel werk gereserveerd voor de grote tentoonstelling van beeldhouwkunst, die we in Rotterdam mogen verwachten. P-h Buys (Van onze correspondent in Brussel) NAAST BERT LEYSEN, de actieve directeur van de Vlaamse televisie en zijn adjunct Nic Bal zijn thans een tiental producenten en programmaleiders werk zaam. En het ziet er naar uit dat de Vlaamse televisie van Brussel, een van de beste t.v.-stations in Europa gaat worden. Vooral wordt gezorgd voor een snelle in formatie. Over de wielerwedstrijd Brussel- Parijs bracht de Vlaamse t.v. bijvoorbeeld goede opnamen, onder meer over de aan komst in het Brusselse Ter Kameren Bos. De Vlamingen zijn enthousiast voor de Eurovisie. Zij brachten op Paaszondag reeds in het middaguur een directe repor tage van de Paasceremonies uit Vaticaan stad. Ook de vaste programma's van de Vlaamse t.v. zijn succesrijk. Wij denken aan het „Vergeet niet te lezen", een boe- kenshow waarin vooraanstaande schrijvers en dichters optreden en over hun jongste werken vertellen. Er zijn populaire pro gramma's en prijsvragen als de „Knal", de „Boemerang", de „Ontdek de ster", en vele nu gevierde sterren zijn indertijd voor het eerst opgetreden in een van die Vlaamse t.v.-programma's. In een nieuwe serie „100.000 of niets" trad onlangs een leraar uit het Westvlaamse stadje Torhout op. Zelfs de moeilijkste geschiedenis quiz-pro gramma's in Parijs waren hierbij niet te vergelijken. Voor de prijs van honderd duizend franc (zesenzeventighonderd gul den) uitbetaald onder andere in de vorm van ijskasten en t.v. werden aan die leraar de meest ingewikkelde vragen uit de geschiedenis van België gesteld. Praktisch kwam het er op neer, dat hij een deel van de „Histoire de Belgique" van de beroemde historicus Henry Pirenne uit het hoofd diende te kennen. En dat bleek hij ook werkelijk te doen. De Vlaamse televisie schrikt ook niet terug voor een zwaar toneelprogram. Zo werd bijvoorbeeld onlangs „Peer Gynt" van Ibsen, in de vertaling van Adama van Scheltema, uit de Koninklijke Nederlandse Schouwburg in Antwerpen uitgezonden. Technisch is die uitzending gemakkelijk te ER ZIJN INTUSSEN ook enkele scha duwzijden. Zo ontsnapt de Vlaamse t.v. niet aan de invloed van de binnenlandse politiek. Het door velen in Nederland on zalig geachte systeem van de vier zuilen bestaat in België in de televisie niet, maar de drie partijen (C.V.P., socialisten en liberalen) hebben ervoor gezorgd, dat zij af en toe een uitzending krijgen, wat bij voorbeeld geleid heeft tot een veel te pro pagandistisch georienteerde herdenking van de socialistische voorman Edward An. seele in Gent, de man, die beroemd werd door zijn uitspraak „Geef het Vlaamse volk biefstukken". In Antwerpen kwam hierop de repliek met een vrij onhandige en bombastisch aandoende verheerlijking van de liberale burgemeester Jan van Rijs wijk, die al voor de eerste wereldoorlog een vurig flamingant was. De politieke programma's zijn helemaal geen succes, zij vervelen iedereen, maar men durft het blijkbaar niet te zeggen. Televisie is ook niet het geschikte medium voor zeer uit voerige religieuze programma's. Het is dui delijk, dat televisie in de eerste plaats actie, verbeelding en variatie moet bren gen. Er zijn op het ogenblik ongeveer hon derdtienduizend t.v.-apparaten in België en men verwacht dat het aantal nog sterk zal toenemen, als er relaiszenders gebouwd zullen zijn voor Oost- en West-Vlaanderen en Henegouwen. Deze drie provincies, die samen vier miljoen inwoners hebben, kun nen de uitzendingen van Brussel of Luik opvangen, mits hoge antennes worden ge ïnstalleerd. Wie in Brussel, zoals wij, op een hoge heuvel woont, kan iedere avond zijn keuze maken tussen drie programma's: Brussel-Vlaams, Brussel-Frans en Rijssel, de relaisz»nder van Parijs. VERACRUZ. Op een morgen werd ik vroeger wakker dan gewoonlijk. Mijn klokje wees vier uur, maar dit had mij niet gewekt. Voor de deur van mijn buurman had namelijk juist iemand ge roepen: „Als je slaapt lieveling, wordt dan wakker en luister naar de stem van iemand, die je werkelijk lief heeft!" Dat was kennelijk niet voor mij bedoeld, maar wel voor mijn overigens onbekende buurmeisje. Met begeleiding van een stuk of drie gitaren en zo nu en dan edempte koorzang hief daarop de man eneden een lied aan, waarin hij zijn eenzaamheid en zijn verlangen naar zijn beminde bezong. TOEN IK uit mijn bed gesprongen was om eens naar beneden te kijken, zag ik daar onder een lantarenpaal een stuk of vier jongelui met gitaren staan met op de achtergrond een paar kennelijk verlate fuifnummers, die zo nu en dan ook een steentje bijdroegen. Tegenover ons werd een raam opengeschoven. Een nijdige man nenstem beklaagde zich over de inter ruptie van zijn nachtrust. Maar meteen hing zijn buurman naar buiten om met enkele aanmoedigende kreten zijn instem ming te betuigen. Er was even een stilte en toen begon het groepje beneden aan Het seizoen is gesloten - de vissen in sloot en plas kunnen rustig ademhalen. Maar de gulletjes en horsmakrelen onder de kust kennen geen „verboden tijd" - op hen wordt het hele jaar door jacht gemaakt. Van die kant bekeken is het leven dan ook niet zo prettig, maar de keerzijde is heel wat aange namer, zoals deze zonnige visser op de IJmuidense pier moeiteloos bewijst. Voor hem: de serene rust van een kalme zee, een lentewindje en een gebogen hengel, een goeie sigaar en de blauwe lucht. Als er dan ook nog eens iets bijten wil, is de vreugde volmaakt - voor hem althans. waarschijnlijk voor een meisje in de an dere kring, dat haar corsage op teleur stelling heeft afgestemd. Misschien lijkt het dat een man zich in een wespennest steekt, wanneer hij aan dit alles begint. Maar meisjes in een kleine Mexicaanse stad zijn nu eenmaal moeilijk te benade ren en daarom is een „ronda" een wel kome gelegenheid. Overigens geloven Mexicanen in bloemrijke liefdesbetui gingen. Doch zolang zij hun aangebedene Bij hoogtijdagen horen een feestgewaad en een stralende lach. Deze meisjes hebben haar Europese type nog goed bewaard. De Plaza is het centrale punt van de stad. 's Avonds houdt de jeugd er rendez-vous onder het wakend oog van de chaperonnes een nieuw bloemrijk lied, dat de deugden van Maria het buurmeisje bezong. Intussen liet dit zich niet zien en dat was dan ook volgens de traditie. Want terwille van haar fatsoen wordt een meisje geacht door een dergelijk spektakel heen te sla pen, al zal het in veel gevallen toch wel doel treffen. Overigens worden deze lie deren niet voor niets-„gallos" (hanen) ge noemd, want ze worden als regel met het eerste gekraai van deze dieren uitgegalmd Nu is de serenade feitelijk een uitvloeisel van de afzondering, waarin de naar tra ditionele zede opgevoede Mexicaanse in de BEIDE CIRKELS draaien schier ein deloos rond elkaar. De meisjes werpen zo nu en dan een snelle blik of een stra- 'ende glimlach in de richting van de an dere sekse en praten druk met haar vriendinnen. De mannen lopen correct en ernstig, zich kennelijk bewust dat zij het sterke geslacht vormen. Zo nu en dan gaat er een bloem van een meisjeshand in een jongenshand en dan verdwijnt er een dame uit haar kring om zich bij een heer te voegen en met hem de avond in te wandelen. - Denk overigens niet dat de zaak zo eenvoudig is, als zij wellicht oppervlak kig lijkt. Verre van dat! Want om te be ginnen kan men aan de corsage van een vrouw zien hoe het met haar hart is ge steld. De bloemen wijzen naar de uren van een denkbeeldige klok en de „tijd" duidt verschillende amoureuze mogelijk heden aan. Daarenboven heeft deze bloe mentaal enkel betékenis als de corsage links gedragen wordt. Rechts (dus weg van de cirkel waarin de mannen lopen) is zij alleen decoratie.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1957 | | pagina 15