Uitgaan in Haarlem
SNELPON voegtdegekstedingensamen Veu»Ön
OM HET ERFGOED
Aambeien?
De avonturen van Wang en Li
Laaiende vertolking van
Requiemvan Verdi
Agenda voor
Haarlem
TEKENMATERIALEN
r
Lezen en laten lezen
Onder directie van Carlo Maria Giulini
Kort en bondig
VRIJDAG 21 JUNI 1957
4
TONEEL EN DANS
MUZIEK
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
Betaling
abonnementsgeld
per giro
Examens
TV-uitzending van K.R.O.
wegens reclame verboden
Jeugdig en fris als een meisje, wijs als een vrouw, zó is „Margriet*.
Niet voor niets is „Margriet* reeds jarenlang het gróótste blad van Nederland!
Twee boerderijen en
vier schuren afgebrand
VERVOLGVERHAAL
DOOR JULES VERMAELE
"A
J
Zaterdag 22 juni, Bloemendaal, 20.15 uur: In
het Bloetnendaalis Openluchttheater geeft
het Franse pantomimegezeischap van Jean
Soubeyram de eerste voorstelling van een
tournee door ons land. Het programma,
dat gedeeltelijk nieuw is, vermeldt onder
meer d)e nummers „De krant", „Straat op
zondag" en „Het Circus".
Zondag 23 juni, Bloemendaal, 20 uur: In het
Bloemendiaals Openluchttheater geven
leerlingen van de Balletschool Maud Kool
in Haarlem een uitvoering.
Vrijdag 21 juni, Concertgebouw, 20 uur: Ten
bate van de bouw van een evangelische
kerk in Reutte (Tirol) geeft de Oosten
rijkse familie Engel evenals vorig jaar een
uitvoering, welke onder auspiciën staat
van het Comité Steun Protestantse Ker
ken Oostenrijk.
Zondag 23 juni, Bakenesserkerk, 19 uur: Het
Haarlems Bach Ensemble verleent weer
medewerking aan een avonddienst, die
door ds. G. Snijders geleid wordt. Het en
semble geeft ditkeer een uitvoering van
Bachs cantate nr. 39 „Brich dem Hün-
grigen dein Brot".
Maandag 24 juni, Grote Markt, 15.3016.30
uur: De stadsbeiaardier Arie Peters be
speelt het carillon van de Grote Kerk.
Dinsdag 25 juni, Grote Kerk, 2021 uur: De
stadsorganist Piet Kee bespeelt het orgel
met medewerking van het Haarlems Bach
Ensemble onder leiding van George Ro
bert. Het programma vermeldt het eerste
gedeelte van de grote Orgeimis van Jo-
hann Sebastian Bach.
Woensdag 26 juni, Muziekschool, 20 uur:
Pianoleerlingen van Leendert Huges en
Piet Vincent aan die Muziekschool van de
Maatschappij tot Bevordering der Toon
kunst in Haarlem geven een uitvoering.
Donderdag 27 juni, Grote Kerk, 1516 uur:
De stadsorganist Albert de Klerk geeft
weer een gratis toegankelijk orgelconcert.
Op het programma staan werken van
Buxtehude, Bach, Franck en Reger.
Donderdag 27 juni, Grote Markt, 20uur:
De stadsbeiaardier Arie Peters bespeelt
het carillon van de Grote Kehk, ditkeer
met muziek onder meer van Scarlatti,
Benoit en Harty.
Donderdag 27 juni, Concertgebouw, 20 uur:
Het Noordhollands Philharmonisch Orkest
geeft onder leiding van Henri Arends het
eerste van een reeks zomerconcerten. De
Hongaarse violist Thomas Magyar ver
leent solistische medewerking. Het pro
gramma vermeldt de „Holbergsuite" van
Grieg, „De Zwaan van Tuonela" van Sibe
lius, de ouverture „Romeo en Julia" van
Tsjaikofsky en het Vioolconcert van de
zelfde componist.
AMATEURTONEEL
Vrijdag 21 juni, gebouw St. Bavo, 20 uur:
De toneelvereniging „Herman Heijermans"
speelt „Van ander ras" van Arnoud d'Us-
seau en James Gow. Peter Brandsma heeft
de regie.
FILMVOORSTELLINGEN
Lidotheater: Zaterdagavond 23.30 uur nacht-
voorstelling van „De sneeuw was vuil"
(La nei'ge était sale) naar een roman van
Georges Simenon. Daniel Gelin speelt een
der voornaamste rollen. Zondagochtend 11
uur vertoning van „Sfcromboli" met Ingrid
Bergman.
Rembrandttheater: Zondagochtend 11 uur
vertoning vi de Duitse documentaire
„Naar het rijk der Inca's", opgenomen door
een expeditie naar een vroegere Incastad.
ANDERE BIJEENKOMSTEN
Vrijdag 21 juni, Concertgebouw, 19.30 uur:
Leerlingen van Haarlems Muziekinstituut
geven een uitvoering.
Zaterdag 22 Juni, Concertgebouw, 20.15 uur:
In de gedeeltelijk als studio ingerichte
grote zaal zal een televisie-uitzending
worden verzorgd door de NCRV. Made
werkenden zijn onder eer het Haags
Maitrozenkoor, de Duitse zangeres Sylvia
Dahl en die stadsorganist Albert de Klerk.
Woensdag 26 juni, Stadsschouwburg, 19.30
unr: Leerlingen van de St. Luciaschool
geven een opvoering van „De witte wolf".
Cruquiusmuseum: Historische stoommachi
nes cn grote maquette van Nederland met
waterstanden en overzicht overstromings
ramp februari 1953 Geopend dagelijks
van 9—12 30 en van 13.30—17 uur.
Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend don
derdags van 1012.30 uur en van 13.30
17 uur en zondags van 1317 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoonstel
ling van werken uit de Haarlemse School
van de zestiende rauw tot heden. Onder
meer de meesterwerken van Frans Hals
Het museum is geopend op werkdagen van
10 tot 17 uur en op zon- en feestdagen van
13 tot 17 uur.
Bisschoppelijk museum, Jansstraat 78: Mid
deleeuwse en latere schilderijen, sculptu
ren, paramenten. Kantwerk, handschriften
en munten. Geopend op werkdagen, be
halve maandag van 10—17 uur, des zon
dags van 1316 uur.
Huis Van Looy: Van 23 juni tot 22 juli expo
seren ruim vijfentwintig Bergense kunste
naars schilderijen, tekeningen, aquarellen,
grafisch werk en kleinplastiek. Er is werk
onder meer van Gestel, Radecker, Wieg
man, Kuyten, Essers, Van Herwijnen, De
Jong, Carpentier, Selhorst en Van den
Idsert. De expositie is dagelijks geopend
van 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur, zondaigs
van 14 tot 17 uur.
feylermuseum: Schilderijen uit de negen
tiende en twintigste eeuw. Tekeningen
uit de Hollandse, Italiaanse en Franse
school van de zestiende tot de twintigste
eeuw Fossielen, mineralen, natu -rkundige
instrumenten. Geopend iedere werkdag.
ipOOOOCOOCXX>000(XXX)no^y)fX>>XXX)OC)OC5COCX)OOCXXXXXMOOOOOOO
U kunt het Uzelf gemakkelijk maken
door het abonnementsgeld voor het
volgende kwartaal te voldoen op
onze postgirorekening no. 273107 ten
name van Haarlems Dagblad. U
bespaart daarmee incassokosten en
vermijdt geloop aan de deur.
Het te gireren bedrag is f 7.65, post-
abonnés f8.15.
U kunt het ons gemakkelijk maken
door Uw giro-opdracht te verzenden
vóór het eind van de maand. Wij
behoeven dan geen kwitanties uit te
zenden.
Voor automatische girobetalingen
(het allergemakkelijkste) zijn formu
lieren op aanvraag gaarne ter be
schikking. In dit geval dient men
wel voor voldoende saldo op de
giro-rekening zorg te dragen.
DE ADMINISTRATIE
De Hongaarse violist Thomas Magyar
speelt donderdag met het Noordhol
lands Philharmonisch Orkest het
Vioolconcert van Tsjaikofsky.
behalve maandag, van 11 tot 17 uur. De
eerste zondag van elke maand van 13 tot
17 uur.
Galerie Espace: Zomertentoonstelling met
werk van onder ineer Corneille, Appel,
Haber en Shapiro. Dagelijks geopend van
11 tot 17 uur.
De Jager: Bij de firma De Jager, Grote
Houtstraat, hoek Raamvest, wordt een
expositie gehouden van Deense, Zweedse,
Italiaanse en Hollandse meubelen met
tekeningen van Jacques Janssen. Dagelijks
geopend van 9 tot 18 uur.
Vishal: Tot 25 juni kan men de tentoon-
t? "trafiek uit de bloeitijd van
het Duitse expressionisme" bezichttom
Er is werk onder meer van Beck-
mann, Campendonck, Chagall, Grosz,
Kirchner en Kokoschka. De expositie is
dagelijks geopend van 10—17 uur, dins
dags en vrijdags ook -an 19 tot 22 uur en
zondags van 13 tot 17 uur.
Gebouw „De Hoofdwacht": Onder auspiciën
van de „Vereniging Haerlem" exposeert
Willem Horsman tot 24 juni tekeningen van
het interieur der Grote Kerk en stadsge
zichten. De expositie is dagelijks geopend
van 10 tot 12 en van 14 tot 17 uur, zondags
alleen van 14 tot 17 uur.
Café „Irene": Tot 24 juni expositie van teke
ningen, aquarellen en schilderijen van
Herman Dootjes, dagelijks te bezichtigen
van 14 tot 22 uur.
ADVERTENTIE
M. STRIJIAND - SCHOTERWEG 7
Hieronder volgt een lijst van de laatste aan
winsten in de Stadsbibliotheek en -leeszaal:
Romans: Duggan, De twee zwaarden; Elsschot,
Verzameld werk; van Gent, Wat deed William
Forster?; Lange, Een geheel bijkomstige figuur;
Somerset Maugham, Verhalen; Presser, De nacht
der Girondijnen; Wibberley, Het geheime wa
pen van Tante Searwood; von le Fort, Der Papst
aus dem Ghetto; Heyer, Sprig muslin; Bernanos,
Sous le soleil de Satan.
Populair wetenschappelijk: van der Linde, De
komende oecumenische kerk; Knuvelder, Ik ben
schoolmeester; Kaayk, Waterbehandeling; Hout
man, Het scheepjesboek, een knutselboek voor
de jeugd; Weg- en waterbouwkunde, dl. 5, Zieck
en Postma, Wegen en spoorwegen; Hugenholtz,
Benzinenood? Toch rijden; Aler, Een ruiker as-
fodelen, beschouwing over moderne roman
kunst; van Maerlant, Strophische gedichten, uitg.
door van Mierlo; Kandinsky, Farben und Klan-
ge, dl. 1; Möbel, dl. 2; Barrault, Ik ben een thea
termens; Contemporary music from Holland;
Phillips, Opgravingen in het land van Qataban
en Sjeba; The handbook of India; Vaillant, The
Aztecs of Mexico.
GRONINGEN. Doctoraalexamen Engels:
mevrouw A. H. E. LamjouwVan der Sluis,
Groningen. Kandidaatsexamen geneeskunde
2a: mejuffrouw G. Wigboldus, Groningen,;
de heer Poradaag, Leeuwarden; H. G. Sie,
Groningen; E. J. Smit, Sellingeni; J. R. Wie-
liinga, Leeuwarden.
GRONINGEN. Kandidaatsexamen ge
neeskunde 2a: de dames A. M. Loopstra, F.
J. Boerama, beiden te Groningen; de heren
Fh. H. Quanjer, Groningen; O. R. Maarsinigh,
Muntendam; P. la Grange, Aliwal (Z.-Afr.);
W. Vegelin, Niekerk. Bevorderd tot arts:
mejuffrouw M. E. Broeker, Arnhem; H.
Jongert, Rotterdam; O. J. ten Thije, Leeu
warden.
UTRECHT. Geslaagd voor het doctoraal
examen psychologie: mejuffrouw M. R. van
Wierimgen, Utrecht. Voor bet doctoraalexa
men Nederlandse letteren: mevrouw E, M.
C. Bol—Van Zee, Amersfoort; mejuffrouw
S. A T. J. H. lansen, Utrecht; voor het doc
toraalexamen natuurkunde: Tj. Hollander,
Utrecht; voor het doctoraalexamen pharma-
cie: H. F. L. Liefferink, Utrecht; P. K. J. H.
Eggels, Utrecht; voor het doctoraalexamen
scheikunde: A. H. Stouthamer, Sas van Gent;
voor het doctoraalexamen biologie: G. A M.
Janssen, Rheden.
BLOEMENDAAL. Da Costakweeksehool.
Eindexamen tweede leerkrinig. Geëxami
neerd 27 kandidaten. Afgewezen geen. Ge
slaagd: de dames J. S. Komman, Santpoort;
W. J. van disr Horst, T. van Nood, Velsen;
C. A. H. le Feber, Halfweg; F. van der Bijl,
J. G. Faber, S. Koning, L. G. A. Lindenbergh,
D. N. J. Vos te Bloemendaal; C. Kikkert, De
Koog (Texel); C. L. Clijdesdale, W. Duiba,
J. Everaars, W. Holleman, T. E. Hovius, J.
de Maar, R. V. J. Riemers, J. Th. Oohse Fred-
wald te Haarlem; H. M. Borst, R. J. Brons-
geest, B. van Noppen te Heemstede; F. van
der Bend te Aerdenbout; en de heren J.
Burghoorn, Beverwijk; G. de Vries, Hiïle-
gom; H. van Namen, J. Peper, P. F. Prinsen
te Haarlem.
LEIDEN. Gepromoveerd tot doctor in de
wis- en natuurkunde: D. N. N. Wansink,
Leiden (cum laude) en J. N. Kaper, Den
Haag. Geslaagd voor het doctoraalexamen
Nederlands recht: C. R. Hasselbach, Den
Haag; H. Roemer, Den Haag en K. de Boer
Meppel; voor het doctoraalexamen Zuid-
afrikaans recht: F. H. Grosskopf, Leiden;
voor het doctoraalexamen psychologie: R. C.
Het programma, dat de KRO-televisie-
sectie donderdagavond uitzond moest in
de rubriek „Televitrine" op het laatste mo
ment een wijziging ondergaan, omdat men
het programmadeel, gewijd aan plastic ar
tikelen, moest laten vervallen. In verband
met een daarin aanwezig geacht reclame
element werd uitzending van dit program
ma door de regeringsambtenaar voor ra
dio en televisie, mr. A. W. Schade van
Westrum, verboden.
Men had in de middaguren dit pro
gramma in de studio nog gerepeteerd maar
later kwam telefonisch het verbod binnen.
Deze uitzending over plastics was voorbe
reid en zou worden verzorgd in samenwer
king met een firma in plastics te Amster
dam, die enkele dagen voor de uitzending
een folder aan haar clientèle toezond,
waarin de naam der firma ten nauwste
werd betrokken bij deze uitzending. Dit
had tot gevolg, dat uit de kring van han
del en industrie protesten bij het mi
nisterie binnenkwamen. Wegens de per
soonlijke reclame, die achter deze uitzen
ding was geschoven volgde van hogerhand
het verbod.
Met de soldaten vlak achter hen renden Wang en Li de nauwe straatjes door. Het
zou niet lang duren, of de mannen moesten hen te pakken krijgen!
„We moeten gauw ergens zien te komen, waar ze ons kwijt raken!", hijgde Wang.
Toen zagen ze een open huisdeur; en met een vaart stoven ze daar binnen. Maar één
van de soldaten had het gezien.
„Hierheen!", riep hij. „Ze zijn daarbinnen gegaan!" 101-102
ADVERTENTIE
Het beroemde „Requiem" van Verdi heeft
donderdagavond de gemoederen van de tal
rijke toehoorders, die het Amsterdamse
Concertgebouw vulden, heet geblakerd. Het
werk werd onder leiding van Carlo Maria
Giulini uitgevoerd door het R.K. Residentie
Koor, het Residentie-Orkest en de solisten
Gré Brouwenstijn, sopraan, Miriam Piraz-
zini, mezzo-sopraan, Alvinio Misciano,
tenor en Raffaele Arië, bas. Het Neder
landse aandeel in deze bezetting werd, zo
veel als doenlijk was, op temperatuur ge
bracht om tezamen met de Italiaanse ele
menten de gloedrijke bezieling, het pathos
en geraffineerde theatereffect, dat Verdi
aan deze dodenmis gespendeerd heeft, te
interpreteren, zoals alleen Italianen dat
van nature vermogen te doen.
Meer dan ooit leerde deze confrontatie
met het meesterlijke stuk, dat het in feite
een geestelijke opera is; waarin weliswaar
niet geacteerd moet worden (al kan een
Italiaanse operazanger dit nauwelijks na
laten) maar door haar bewogenheid steeds
uitbeeldingen oproept. De opbouw van het
Dies irae" verbruikt al het materiaal dat
C. van Neer te Leiden (cum laudie) en voor nodig is om een effectrijke opera-akte tot
I het doctoraalexamen godgeleerdheid: mejuf- stancj te brengen, met stretto en al wat er
frouw G. A. R. Bijleveld te Oegsbgeest. 1
ADVERTENTIE
"bij hoort. En de sfeer der muziek is geen
andere dan men ook bijvoorbeeld in „Otel-
lo" waarneemt.Wanneer wij volgende week
Gré Brouwenstijn als Desdemona zullen
horen, zal ons dat wellicht even sterk aan
haar partij in het „Requiem" herinneren
als deze nu aan haar glansrol in „Otello"
deed denken.
De laaiende vertolking van deze avond
heeft dat alles nog geaccentueerd. Boven
dien leek het ons dat Giulini fir op bedacht
was zijn interpretatie door opvoering van
sommige tempi een extra virtuoos cachet
te geven. Het „Sanctus" bijvoorbeeld werd
beduidend sneller genomen dan Verdi me
tronomisch voorgeschreven heeft, wat een
hachelijke kluif werd voor de trombones
aan het slot van dit briljante stuk. Ook de
grote koorfuga „Libera me Domme" werd
ten gehore gebracht in een tempo, dat
strikt genomen over de schreef ging. Maar
het feit dat het koor in beide gevallen
paraat genoeg bleek om beheerst mee te
komen en bovendien - vooral in het dub-
belhorige „Sanctus" - een fraaie klank wist
te behouden, waar nodig met subtiele
nuances, maakte deze opvatting aanvaard
baar. Ze leek zelfs in evenwicht met de
spanningen die de vertolking in totaal ken
merkte.
Gré Brouwenstijn zong haar veeleisende
partij met zuiver aanvoelen van de lyrische
kracht dezer muziek. Bijzonder imponerend
was het zingen van Miriam Pirazzini, die
met hoog opgewerkte borststem haar partij
een zeer karakteristiek timbre gaf. Het
effect daarvan was echter in het „Agnus
Dei" nietgunstig," Waar sopraan en ifnezzo
in octaven de melodie voordragen: dan
i-bleek dat .borststgm,,en,, kopstem niet assi
mileren. Overigens hoorden wij in het tem-
peramentrijke zingen van Pirazzini de mu
zikale geladenheid van een begenadigde
kunstenares. De tenor Alvinio Misciano
wist kracht en mildheid in zijn stem te
paren en Raffaele Arië kwam prachtig op
dreef in het „Confutatis", dat hij als vol
bloed operazanger met markant geluid
voordroeg.
Van piccolo tot grote trom reageerde het
instrumentale apparaat voorbeeldig op de
impulsieve, doch tevens in de details uiterst
nauwkeurige (enkele nuanceringen daarge
laten) directie van Giulini, die het werk
geheel uit het hoofd leidde. Het effect als
geheel was van dien aard, dat het publiek
met een geestdriftige ovatie, waaraan geen
einde leek te willen komen, zijn dank be
tuigde voor deze gloedrijke vertolking op
sensationeel niveau.
Jos. de Klerk
In de afgelopen nacht zijn in het ge
hucht Voordeldonk te Asten in Noord-Bra
bant door onbekende oorzaak twee boer
derijen en vier landbouwschuren afgebrand.
Een groot aantal kippen en 31 varkens kwa
men in de vlammen om. De schade bedraagt
meer dan f 100.000,
V
26. Geef me dat gouden medaljon, dat je onder je
kleren verbergt. Ja, schrik maar niet, al heeft de
ouwe Senitza maar één oog, ze ziet scherp.
Toen hoorde ik voetgeschuifel en de angstige stem
van mijn moeder:
Blijf afGa wegJazik, Jazik!
Ik stootte de deur ogen, greep het oude wijf in de
nek, en sloeg haar tegen de grond. Een kwartier later
zat mijn moeder vóór mij op. het paard en reden we
spoorslags heen, om nooit weer terug te keren. In de
houten hut van de vriendelijke oude Oekraïner Piotr
Lebjenko is mijn moeder enige dagen daarna overleden.
Dat is, wat ik er van weet, eindigde Bertrand zijn
verhaal, ik meende u deze verklaring schuldig te zijn.
Terwijl het potlood van inspecteur Pieck zich nog
haastig over het papier repte, was er een ogenblik stilte,
toen legde de politieman zijn potlood neer en vatte het
gesprek weer op.
Uw verhaal is hoogst belangrijk en werpt een ge
heel nieuw en verrassend licht op de zaak. En u hebt
Jazik zeker verteld, waar de oude heer Van Beuken-
stein woont.
Ja, ik had hem dat beloofd. Ik had iets zo ernstigs
als er nu gebeurd is, natuurlijk niet verwacht, wel, dat
het er heet toe zou gaan tussen die twee, maar ik hoop
te, dat de band van het bloed zich toch tenslotte wel zou
doen gelden en dat vader en zoon elkaar zouden vinden.
Ik schreef Jazik een paar weken later, dat ik zijn oude
heer op zijn komst zou voorbereiden en aan de jonkheer
schreef ik terzelfdertijd: verwacht binnenkort uw zoon,
hij rekent op uw steun, verleen hem die. Gij kunt aan
hem goed maken wat ge zijn moeder hebt misdaan. Ik
dacht daarmee de zaak in goede banen te leiden, maar
het was deze jonge man blijkbaar alleen te doen om
wraak, bloedwraak. Nogmaals, hij was een primitief
mens en als zodanig moeten we hem beoordelen.
Hoe het gesprek tussen de politie en Bertram verder
ging weet ik niet, want ik bedacht plotseling met schrik,
dat ik nu afscheid moest nemen, wilde ik tenminste
nog op tijd in Robdrecht zijn.
We scheidden als goede vrienden. Pieck zei „tot van
middag". Inspecteur Brantjes liet me uit. Ik vond dat
prettig, maar tevreden was ik niet. Waar was mijn por
tefeuille met de brieven van Perrault Decosse? En
waarom zei inspecteur Pieck eigenlijk: „tot vanmiddag".
Enfin
Weer liep ik op straat. Het was een prachtige zon
nige dag, de wind was gaan liggen en de regenplassen
van de vorige dag begonnen al aardig te drogen. Het
moet omtrent half negen in de morgen zijn geweest en
ik dreef als vanzelf mee in een stroom van kantoorbe
dienden, typistes, onderwijzers, schoolkinderen en al die
mensen, die zich op dit uur van de dag plegen voort te
spoeden naar hun dagelijkse werk. De trams baanden
zich tingelend een weg tussen auto's en fietsers en allen
hadden haast. De arme Jazik had zich doodgeschoten,
Zwarte Gerrit was gevallen als slachtoffer Nan zijn
eigen misdadig bedrijf, maar het leven ging voort. Ieder
ging zijns weegs, naar zijn kantoor, zijn fabriek, zijn
school. Het leven rolde verder. Er was cynisme, een
angstwekkend cynisme in deze onverschilligheid. Maar
ook de troost opgenomen te zijn in de brede diepe
stroom van de tijd, die alle leed en zonde overspoelde
en afwaste: het mysterie dat ons aankijkt uit duizend
voorbijsnellende mensengezichten en vliet van eeuwig
heid tot eeuwigheid.
En zo liep ik daar dan, verloren en eenzaam in de
menigte met mijn hoofd vol vragen. Had Jazik mijn
portefeuille verloren of doorgegeven aan een ander? En
wie was dan weer die ander? Het was voor mij allemaal
onzekerheid, onveiligheid, kwelling. Wat wilden ze met
mijn brieven? Zo tobde ik. Daarna dacht ik weer over
Lo. Was het waar dat hij naar het buitenland was ge
vlucht uit angst voor zijn leven? Ik had het maar zo
gezegd om mijn reis naar Rotterdam te verklaren, maar
het kon wel eens de bittere waarheid zijn. Speelde
Reginald Blackfield misschien toch een dubbele rol? Ik
kwam er niet uit.
Enige uren later zat ik in de trein. Ik had gegeten,
ik had me laten scheren en knippen, in het volksloge
ment had ik me zo goed en zo kwaad als dat ging weer
als heer gekleed en al was mijn toilet nu wel niet ge
schikt voor een receptie ten paleize, ik kon toch weer in
fatsoenlijk gezelschap verschijnen.
Nogmaals arriveerde ik aan het stationnetje te Roh-
drecht.. Ik wilde niet op etenstijd op de Beukenstein
aankomen en deze keer ook niet zonder enige stoffelijke
bewijzen van mijn dankbaarheid, daarom ging ik eerst
enige boodschappen doen, om daarna nogmaals het mid-
dagmaal te gaan gebruiken in de Drie Kannetjes.
Peters begroette me als een stamgast.
Zo mijnheer, ik ben blij, dat ik u gezond en wel
terug zie. Die mijnheer Leeflang ligt nog in het zieken
huis. Ja, nou knapt-ie ook al weer op, heb ik gehoord,
maar een van die brandweerlui is er slechter aan toe.
Die heeft een lading gloeiende rommel over zich heen
gekregen. Ze vrezen voor zijn leven. Tjonge, wat was
dat een consternatie, wat een nacht, wat een nacht, niet?
Terwijl ik zat te eten, kwam hij weer terug om me
de laatste nieuwtjes te vertellen. Of ik al wist, dat
mijnheer Blackfield ontsnapt was. Het is toch wat. Hij
schijnt zich nog schuil te houden, maar als u het mij
vraagt, ik geloof, dat* de politie hem niet eens meer
zoekt.
O nee?
Ach kom, mijnheer, ze hebben nou toch zeker al
lang hun vergissing ingezien? Ik heb het altijd wel ge
zegd. Ja, daar is Jiier weer heel wat gebeurd, sinds u
weg was. Hebt u' gehoord dat het kasteel verkocht
wordt, ondershands? Het wordt verteld. Ze willen er ge
loof ik een fabriek van maken. Och ja, de moderne tijd,
nietwaar?
De goeie man scheen blij te zijn, dat hij zijn nieuw
tjes weer eens kwijt kon en ik hield me maar, alsof
het werkelijk nieuws voor mij was.
Ondertussen stond de grote klok boven het buffet
reeds op halfdrie. Ik rekende af, nam mijn schilderkist
en valies weer op en ging op weg naar het kasteel, met
mijn regenjas over de arm, want het was nu werkelijk
warm geworden. Ik brandde van verlangen naar een
ontmoeting met Lo Bax. Zou hij inderdaad zo verwaand
geworden zijn? Wel nee, onzin. Ik was zelfs even mijn
portefeuille vergeten, zo zeer was ik vervuld van de ge
dachte, dat ik straks mijn vriend Lo zou begroeten. Om
drie uur zouden de onderhandelingen plaats hebben
over de verkoop van het kasteel, maar daarna zou er
toch nog voldoende gelegenheid zijn hem te spreken. Op
het voorplein van het kasteel stonden drie auto's en de
chauffeurs zaten op de trappen van het bordes een si
garet te roken. Ik kende nu de weg, liep rechts om de
toren en belde aan het achterpoortje. Juffrouw Drost
deed open.
(Slot volgt)
Plastische chirurgie. Onder de acht
tien Europese chirurgen die deelnemen aan
een cursus van de British Council over plas
tische chirurgie vain 16 tot 29 juni bevinden
zich twee Nederlandse artsen, dir. J. Piers,
plastisch chirurg uit Amsterdam, en dr. S.
Woudstra, plastisch chirurg te Arnhem. De
cursus wordit tot 26 juni gehouden aan het
Queen Victoria Hospital te East Grinstead.
Daarna volgt een tweedaags bezoek aan het
Nuffield Department of Plastic Surgery aan
het Churchill Hospital in Oxford. Op 29
juni zullen de doktoren het Stoke Mande-
ville Hospital in Aylesbury bezoeken.
Blindentuin geopend. Mevrouw R. T.
KolfschotenFerwerda, echtgenote van de
burgemeester van Den Haag, heeft de eerste
blindenituin op het gehele vasteland van
Europa geopend in het Zuiderpar'- in Den
Haag. Bij alle bloemen en planten in de tuin
staan bordjes, waarop in brailleschrift de
naam vam de bloem of plant is aangegeven.
Ter opening van de tuin had mevrouw Kolf
schoten het pad, dat naar de tuin leidt in ge
bruik genomen door het wegtrekken van een
vlag, in de Haagse kleuren groen-geel, van
het bord waarop staat: „Louis Braillepod".
„Kispatan". Prinses Marijke heeft het
pantertje uit Pakistan, dat zij vorige week
aan een dierenpark te Rhenen heeft over
gedragen, de naam „Kispatan" gegeven.
Te duur. B. en W. van Wolvega had
den een plain tot stichting van een bejaar
dencentrum met 35 woningen, waarmee naar
raming f 1.640.000 gemoeid zou zijn. Bij de
aanbesteding bleek die laagste inschrijver
belangrijk boven dit bedrag uit te komen.
B. en W. stellen nn voor alleen een pension-
huis voor bejaarden te bouwen. Hiervoor
was ruim f 606.000 geraamd. Een bouw
onderneming in Zuid-Holland heeft aange
boden dit tehuis te bouwen voor f 605.000.
B. en W. stellen de raad niu voor tot onder
handse aanbesteding over te gaan.
Ontheemde kinderen. Het tweede
transport vluchtelingen uit de ontheemden-
kampen in noordwest-Duitslamd is in Gro
ningen gearriveerd. Dit transport bestaat
uit 450 kinderen, die dank zij de bemiddeling
van de provinciaal Groninger stichting Het
Ontheemde Kind, een maand bij pleegouders
in Groningen en in de N.O.-Polder vakantie
genieten. Xn totaal komen dit jaar 1500 kin
deren naar Groningen in vier transporten
Borstbeeld te Bronbeek. Commodore
Wartena van de Koninklijke Luchtmacht
heeft te Arnhem aan de commandant van
„Bronbeek", kolonel Van Santen, het borst
beeld overgedragen van kapitein-vlieger J.
Engelbert van Bevervoorde. Dit beeld heeft
vroeger in Bandoeng gestaan, maar het is bij
de soevereiniteitsoverdracht naar Nederland
overgebracht en thans geplaatst in het park
van „Bronheek".
Bekroond. Een Nederlandse inzending
van een firma uit Tegelen heeft op het in
Parijs gehouden rozencomcours de eerste
prijs gewonnen. Er waren uit een achttal
landen ruim negentig rozen in alle kleuren,
grootten en geuren ingezonden. De zalm
kleurige Nederlandse roos werd bekroond
met de Gouden Roos.
ADVERTENTIE
Volg toch een SNELWERKENDE en
HYGiëNiscHE TRANSROID KUUR.
Dd nieuwe en moderne middel bestrijdt aam
beien en de onaangename klachten, daaraan
verbonden, snel en daadwerkelijk. Tenzij uw
arts anders voorschrijft: Eenvoudig één ta
blet met een slokje water INNEMEN
voor elke maaltijd, gedurende vier dagen en
pijn, jeuk, branderigheid, zwaar gevoel bij
het zitten .obstipatie plagen u niet meer.
KLACHTEN EN PIJNEN VERDWIJNEN met
TRANSROID
Hygiënisch... Gemakkelijk... Snelwerkend
Transchemie N.V., Keizersgracht 702, A'dam
VRIJDAG 21 JUNI
Studio: „Liefde", 18 jaar, 7 en 9.15 uur.
Frans Hals: „Calypso Joe", alle leeftijden,
7 en 9.15 uur. Lido: „Het geheim vam het
gouden zwaard", 14 jaar, 7 en 9.15 u. Luxor:
„Op het spoor der verdwenen vrouwen", 14
jaar, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „De regen
maker", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Re
bellen vam de prairie", 7 en 9.15 uur. Cinema
Palace: „Kibty in de grote wereld", alle
leeftijden, 7 en 9.15 uur. Mirer va: „High
society", alle leeftijden, 8.15 uur. Heem
steeds Sportpark: Circus Strassburger, 8 u.
Concertgebouw: Uitvoering Haarlems Mu-
ziek-Instituut, 7.30 uur.
ZATERDAG 22 JUNI
Studio: „Liefde", 18 jaar, 2.15, 7 en 9.15 u
Frans Hals: „Calypso Joe", alle leeftijden,
2.30, 7 en 9.15 uur. Lido: „Het geheim /am
het gouden zwaard", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en
9.15 uur; „De sneeuw was vuil", 18 jaar, 23.30
uur. Luxor: „Op het spoor der verdwenen
vrouwen", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 u. Rem
brandt: „De regenmaker", 14 jaar, 2, 4.15, 7
en 9.15 uur. Roxy: „Rebellen van de prairie",
2.30, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: Kitty im
de grote wereld", alle leeftijden, 2, 4.15, 7 en
9.15 uur. Minerva: „High society", alle leef
tijden. 2.30, 7 en 9.15 uur. Heemsteeds Sport
park: Circus Strassburger, 2 en 8 uur. Open
luchttheater Bloemendaal: Pantomime-
enisemble Jeam Soubeyram, 8 uur.