BAMBINO BROMFIETSEN COR OLY Instrumentale wonderwerken van het barok Onvergetelijke fantastische tocht door het zuiden van Duitsland KLINKENDE BUIT OUDERDOM BRENGT OOK PROBLEMEN LEGENDE VAN DE VOX HUMANA VRIJDAG 16 AUGUSTUS 1957 7 MATERIAAL I VOOR DRIE ORGELMUZIEK I TE VEROVEREN I Angst voor straaljagers bij de dieren Directie van Ouwehand's dierenpark maakt zich zorgen Wijkertoren-toernooi wordt dit jaar normaal afgewerkt Zege voor dr. Cheddi Jagan veel geduld om zich aan te passen bij de akoestiek van de kerken en om de nodige absolute stilte te ver krijgen tijdens de opname, hoeveel diplomatie het kostte om kosters en bewakers tot in de nachtelijke uren bereid te vinden ons terwille te zijn, hoeveel moed om door te zetten wanneer tal van omstandig heden tegenwerkten, hoe er gewoekerd moest worden met de tijdMaar het goede humeur heeft er niet onder geleden, zelfs niet toen een onzer wagens bij een nachtelijke tocht in de modder vastreed en de helft van ons gezelschap, bij een heldhaftige poging om de auto op de harde baan te krijgen, getransformeerd werd voor de operette „Jantjes in Modderstad". ADVERTENTIE met J.L.O.-motor tegen de enorm lage prijs van Breestraat 108 - Beverwijk - Tel. 4627 DRIE JAAR geleden ondernam de Haarlemse organist Albert de Klerk een excursie naar Zuid-Duitsland, waar bij het hem natuurlijk om orgels was te doen. Het zal iedere kenner duidelijk zijn, dat de beroemde instru menten uit Weingarten en Ottobeuren bovenaan de lijst stonden. Deze studiereis per auto breidde zich dermate uit, dat van niet minder dan twintig grotere en kleinere orgels het karakter en de capaciteiten onderzocht, hun registratie genoteerd, doch ook wat vooral belang rijk was de klankkleuren stuk voor stuk op geluids band opgenomen werden en het totale effect in im provisaties vastgelegd. Met deze schat van ervaringen kwam de organist in Haarlem terug. Hij bracht als het ware deze twintig orgels van een bijzonder type mee naar huis als een zeldzaam studiemateriaal betreffende De speeltafel te Weingarten 'met daar- boven het klokkenspel in de vorm van twee grote druiventrossen: het symbool van de plaats. onder de landelijke bevolking de ronde. Maar wat geen legende is: Gabler, die veertien jaar met twaalf knechten aan het orgel werkte en rusteloos bleef zoeken naar nieuwe mogelijkheden, heeft er zich totaal mee geruïneerd. Wij leerden ook de door deze fantast gebouwde orgels van Ochsenhausen en Maria Steinbach kennen, maar het bleek ons dat hij te Weingarten alles heeft wil len overtreffen wat hij tot dan toe ge maakt had. Daartoe moet ook het naar het oneindige strevende kerkgebouw, met zijn geweldige ruimtewerking hem geïnspi reerd hebben. Het is zijn meesterwerk ge worden, een wonder van handwerk. EN ZO zijn wij dan van deze jacht op de karakteristieke schoonheid der orgels van Zuid-Duitsland, na heel wat avonturen beleefd te hebben, doodmoe, maar in op gewekte stemming, thuis gekomen met een buit van drie uur muziek, gespeeld op twaalf meesterorgels. Te zijner tijd zullen deze klanken via de grammofoonplaat overal ter wereld te beluisteren zijn. Ik zie nog de verdwaasde tronie van de smid koster van de dorpskerk van het landelijke Dischingen, toen ik hem dat aan zijn ver stand trachtte te brengen. Jos. de Klerk Dr. Cheddi Jagan De wetgevende raad, zal verder bestaan uit drie ambtshalve aangewezen leden en maximaal elf benoemde leden. Dit laatste stelt de gouverneur, Sir Patrick Renison, in staat zoveel leden te benoemen als no dig is om in de raad een tegenwicht te vormen voor het geval extremistische partijen bij de verkiezing een overweldi gende meerderheid zouden behalen. DE DORPSKERKEN, bedevaartskerken en vooral de abdijkerken in Duitsland, waar wij onze objecten zochten, zijn cul tuurhistorisch gemarkeerd door het élan van de contra-reformatie. Zodra men de gothische dom van Ulm achter zich heeft, ontmoet men slechts bedehuizen die in de weelderigste barokstijl zijn opgetrokken. Nochtans geldt het in de meeste gevallen en dat zijn dan de abdijkerken bouw werken, die in hun oorsprong tol de acht ste eeuw teruggaan. Stormen van maat schappelijke beroering zijn er overheen ge gaan, maar na de dertigjarige oorlog, die het land te vuur en te zwaard verwoestte, werden zij alle herbouwd in de modieuze stijl van die tijd, waarvan men het oer voorbeeld kan vinden in de „Gesu" te Rome, met zijn virtuoos stucwerk, zijn ontzaglijke ruimtewerking, zijn overdadig beeldhouwwerk en triomfantelijke pla fondfresco's. Door de inheemse bouwmees ters heeft deze stijl der fantastische aan schouwelijkheid een eigen karakter ge kregen, dat men kan volgen in zijn evolutie tot aan het einde van de achttiende eeuw, toen het zich oploste in de strengere vor men van het klassicisme, maar dan toch steeds vasthoudend aan de fascinerende werking van het frescowerk aan rondbo gen en koepels. Slechts in één geval (de abdijkerk te Obermarchtal aan de Donau) vonden wij wel veel merkwaardig stuc werk, maar geen plafondschilderingen. de ontwikkeling van het Zuidduitse barok in zijn evo lutie naar de grens van het rococo, waarin deze reeds romantische karaktertrekken begon te tonen. Uit dit onderzoek, waaraan het jaar nadien nogmaals een reis gespendeerd werd, groeide het plan om indrukken van deze orgeltournee op een reeks langspeelplaten vast te leggen. Het originele idee vond een dankbaar ge hoor bij „Telefunken" en in de tweede helft van juli jongstleden is de organist er met de technici der gram mofoonmaatschappij en hun gevolg op uit getrokken om zijn project te verwezenlijken. Daar ik zelf tot het gevolg behoorde (in welke kwaliteit komt er niet op aan) kan ik over deze zeer merkwaardige tocht heel wat belangwekkends meedelen. Wij waren met z'n zessen „ferme jongens, stoere knapen" durf ik te zeggen, achteraf nagaande wat er in die paar weken aan werk verzet is, hoe we als een schietspoel het bergland van de Donau tot de Beierse Alpen bij nacht en ontij doortrokken, hoe onze technici hun leven waagden met op kerkzolders gelegenheid te zoeken een draad door het plafond te laten zakken om de microfoon op te hangen, hoeveel vergeefse toch ten moesten worden gedaan om het gestelde doel te bereiken vergeefs, omdat we niet welkom waren of omdat een instrument niet in goede staat bleek te zijn of door gemoderniseerde restauratie zijn karakter verloren had. En dan verder: hoeveel handigheid er nodig was om waardevolle orgels bij te stemmen, hoe- Hierboven: het prospect van het beroemde orgel, dat Joseph Gabler van 1737 tot 1750 in de Benedictijnse abdij te Weingarten bouwde. Hiernaast: het orgel van de voor malige Nobertijnse abdijkerk van Steingaden, zoals het als het ware opgenomen is in de barokke architectuur van het gebouw en aansluit bij het frescowerk van de zoldering. DE ORGELFRONTEN en oksalen zijn als het ware opgenomen in deze architec tuur en in de werking van licht en kleur van het geheel. Het beroemde orgel van de Benedictijner abdij van Weingarten mag in dit opzicht een architectonisch unicum heten. De bouwer Josef Gabler stond voor het probleem een instrument op te richten, dat de zes ramen van de achtergrond in tact zou laten. Zijn oplossing in vier hoge torens, die door drie bruggen verbonden zijn, een kroonpositief en twee rugposi tieven, het vormt tezamen een fantastisch geheel, rijkelijk door beeldhouwwerk ver sierd en getint in de kleuren die aansluiten bij het frescowerk van de wijdse tempel. Bovendien liet Gabler 't ingenieuze regeer- werk men stelle zich de afstanden en d,e menigvuldige omwegen der abstracten voor! samenkomen op een vrijstaande- speeltafel (een der eerste in de orgelbouw). Deze is met haar vier manualen en pedaal en met vierentachtig registerknoppen, alles in kostbaar materiaal uitgevoerd, een kunstwerk op zichzelf. Het prospect van Gablers meesterwerk wordt het mooiste van de wereld genoemd, maar het bereikt pas zijn overweldigend effect, wanneer men het beschouwt in verband met de laat-barokke architectuur van het kerkge bouw, waarvan het als het ware een orga nisch onderdeel is. VAN GERINGER formaat, maar als een heid in het complex van overdadige barok, kan ook het orgel uit de Norbertijner ab dijkerk (sinds de secularisatie van 1802 parochiekerk) van Steingarden als voor beeld gelden. Uiterlijk heeft dit gebouw nog zijn oorspronkelijk romaans karakter behouden en tonen de voormalige kloos tergebouwen hun gotische oorsprong. Maar kerk en bemeubeling zijn totaal aangepast aan de luxueuze stijl der achttiende eeuw De bedevaartskerk van Die Wies wordt niet ten onrechte het juweel van de Zuid duitse barok-architectuur genoemd. Het or°el met zijn twee rugpositieven is ook daar het onontbeerlijk verlengstuk van wat de bouwmeester beoogd heeft. En zo zou ik kunnen doorgaan en wel twintig van die exemplaren noemen, grote maar ook heel kleine, zoals van de bedevaarts kerkjes van Unterammergau en Ilgen, in welk laatste het orgel van 1734 nog van trekbalgen voorzien is, in wier gebruik onze technische staf zich terdege te oefe nen had, eer er van bespeling en opname sprake kon zijn. Een ander probleem was hier het ontbreken van elektriciteit voor derfonografische^ apparatuur. Maar onze stoere knapen hadden al gauw aansluiting gevonden in een nabijzijnde herberg, een kabel over de straatweg gespannen en de elektrische energie geleid waar die wezen moest. En toen klonk daar een Adagio van Mozart zoals men dat alleen kan ervaren in deze aan die van de componist verwante streek, waar de tijd schijnbaar is blijven stilstaan. Ook in het landelijke Rot an der Rot kon men zich een paar eeuwen terug denken. Men zag er nog de schoorsteenveger met traditionele hoge hoed en een kostertype in oud-Zwabische klederdracht, die zo uit een oud prentenboek kon zijn gestapt. En ook daar was Mozarts muziek (Andante voor een mechanisch orgeltje) geheel in de sfeer van de omgeving. INDIEN al deze orgels niet een speciaal klankkarakter hadden, dat duidelijk te onderscheiden is van het klankideaal van de Noordduitse, Nederlandse en Franse bouwers uit dezelfde tijd van ontstaan, zou onze expeditie betrekkelijk weinig zin gehad hebben, want wij konden wel het geluid van een dozijn orgels meenemen, maar niet de atmosfeer die het wekt in de omgeving waar het thuis hoort. Maar ook d'e klank he°ft on zichzelf iets fascine rends door de milde klaarte, die nog net noem van de vele, waarmee wij op onze halt houdt voor de liefelijkheden van de tocht kennis maakten. De muziek van Dan- romantiek. Het orgel van Gabler in Wein- drieu, die er op vertolkt werd, zal daar- garten gaat in deze richting nog het verst. va»»via de plaat kunnen getuigen. EEN MACHTIGE tegenhanger van het fantastische instrument van Weingarten, met het bewonderenswaardige vooraan zicht, is buiten kijf het grote koororgel dat Karl Riepp in 1764 bouwde in de prachtige abdijkerk van Ottobeuren, ter gelegenheid van de duizendjarige vestiging van het klooster. Er is in deze basiliek nog een tweede koororgel van dezelfde bouwer en bovendien sinds kort pok een imposant modern instrument op dé westelijke gaan derij. Het grote koororgel .van -Riepp j^es- enzestig sprekende stemmen, vier manu alen en pedaal) is een geval op zichzelf, zijnde een gelukkige vermenging van Zuid duitse en Franse orgelbouw. Riepp heeft namelijk lange tijd in Dyon gewerkt. Even als Gabler te Weingarten had ook Riepp in Ottobeuren met een architectonisch probleem rekening te houden, echter van geheel andere aard: hij moest het orgel bouwen om een der pilaren van het pries terkoor heen. Zijn oplossing is zeer merk waardig. Van de kerk uit ziet men slechts een gedeelte van het front, opgenomen in de architectuur van de rijk gebeeldhouwde koorbanken. Het hoofdwerk met dubbel front bevindt zich op de gaanderij. En de speeltafel is in een doorloop daarvan aan gebracht, zodat de organist als het ware midden in het orgel zit met aan weers zijden nog een vrijstaand positief. Ik geloof mij niet te vergissen wanneer ik het orgel van Riepp te Ottobeuren qua timbre cn klankverhouding het fraaiste IN WEINGARTEN triomfeert de fan tasie, zowel in de opbouw van het monu mentale instrument als in de dispositie, die niet alleen de romantische kant uitgaat, maar er allerlei bijkomstige dingen in op genomen heeft. Toen ik voor het eerst de kerk betrad, was er net een bespeling aan de gang: een organist zat te improvi seren en mengde daarin het zilverachtig getinkeL.v.an het kleine carillon (met meer dan dertig klokjes). Er is evenwel ook een groot klokkenspel dat met het pedaal be speeld wordt. Deze klokken hangen als druiven boven de vrijstaande speeltafel: zij symboliseren het oord: Weingarten druiventuin. Dan is er de van drie klokjes voorziene „cymbelster". De „koekoek" en „nachtegaal" ontbreken niet en zelfs de pauken kunnen op het instrument worden nagebootst. En dan is er nog een bijzonder register („La force" genaamd) dat op één toon de diepste C een mixtuur van negenenveertig pijpen in werking stelt. Het zesdelige Concerto van J. G. Walther, waarmee Weingarten in de platencollectie vertegenwoordigd zal zijn, kon uiteraard al deze fantasieregistraties missen. Ook de beroemde „vox humana" mocht zwijgen. Dit register in het Weingarter orgel heeft een fantastische legende in het leven ge roepen. Gabler zou, nadat hij vergeefse pogingen had gedaan om de menselijke stem in zijn orgel na te bootsen de hulp van de duivel hebben ingeroepen, die hem ten koste van het eeuwige heil van zijn ziel het gewenste middel aan de hand deed. Koorgestoelte en orgelfront in de abdij- kerk te Ottobeuren, waar Karl Riepp in S 1766 zijn vermaarde instrument vol- tooide. Links ziet men - in de overloop - de speeltafel daarvan. Maar de „vox humana" werkte zo beko rend op de kloostergemeente, dat een alge hele verslapping van de tucht der orde intrad en de ene monnik na de andere de kap aan de haag hing. Tot er een nieuwe abt zijn intrede deed, die de oorzaak van dit alles radend de orgelbouwer tot be kentenis wist te bewegen, die er vervol gens toe overging de pijpen van het regis ter om te smelten, uit welke massa de boze geest opsteeg als een blauwe vlam. En toen zou Gabler, nieuwe ervaringen rijk, de „vox humana" gemaakt hebben, die men als zeer bijzonder geslaagd steeds roemt, maar .die .geen duivelse inblazingen meer veroorzaakt. Er hestaaV zelfs een mjrsfepie- ^)él in vier akten op dit gegeven der volksverbeelding. Nog andere sagen be treffende het wonderlijke instrument doen Het aantal geboorten in het dierenpark te Rhenen is de laatste jaren teleurstellend Veel talrijker dan vroeger zijn ook de jonge dieren, wie slechts een kort leven beschoren is. Men neemt aan dat er ver band gezocht moet worden tussen dit ver schijnsel en het steeds groeiende aantal straaljagers, dat regelmatig over het park giert. Vast staat in elk geval dat vele dier soorten uitermate zenuwachtig op het ge luid der vliegtuigen reageren. De twee reuzenkangeroes rennen met enorme sprongen hun nachthok in zodra zij een straaljager horen en ook de zebra's rea geren bijzonder schichtig. Onlangs heeft een pinguin volkomen on verwacht het nest verlaten, waarop zij zat te broeden. Bij de panters en de zee leeuwen blijft het jonge leven weg, waar op men meende te kunnen rekenen. Op het wolventerras werden slechts twee welpen geboren en zelfs de vogels vertonen een veel geringere gezinsuitbreiding dan nor maal. De jonge zebra die enkele weken geleden in het dierenpark werd geboren en in de afgelopen dagen is overleden, kon bij zijn zenuwachtige moeder geen melk meer vin den, hetgeen zeer wel een gevolg van het zelfde verschijnsel kan zijn, aldus meent de directie van het park. Naar aanleiding van gerezen moeilijk heden voor de te spelen wedstrijden van het Wijkertorentoernooi is in hotel Borst te Bakkum een bijeenkomst gehouden waar op bestuurders van de deelnemende .voet balverenigingen, uitgezonderd Beverwijk, en supportersverenigingen aanwezig wa ren. De vraag werd gesteld of men ondanks de deelneming aan de KNVB-bekercom- petitie dit jaar het toernooi nog moest af werken. Gezien het feit dat reeds voor zaterdag en zondag Beverwijk en VVB hun wed strijden wilden afgelast zien werd gesugge reerd om het toernooi tot 1958 op te schor ten. De nadelige financiële gevolgen zou den dan door de gezamenlijke deelnemers moeten worden gedragen. Besloten werd echter dat dit jaar het toenooi volgens het vastgestelde program ma zou worden afgewerkt en dat voor de niet opkomende verenigingen de wedstrij den als verloren zal worden beschouwd. De mening was dat er volgend jaar een ingrijpende verandering in statuten en het huishoudelijk reglement zal moeten wor den aangebracht, waarbij men overigens twijfelde aan een voortzetting van het toernooi in 1958. Gebleken is namelijk dat meer waarde wordt gehecht aan de wed strijden om de KNVB-beker omdat daarin tegen andere tegenstanders zal worden gespeeld. GEORGETOWN (Reuter) Bij de ver kiezingen in Brits-Guyana heeft de links georiënteerde „Vooruitstrevende volks partij" van dr. Cheddi Jagan tot dusver acht van de veertien zetels van de wet gevende raad- gekregen. Er zijn tekenen, die er op wijzen dat deze partij nog een zetel wint. Het „nationale arbeidsfront" heeft tot nu toe slechts een zetel gekregen. Dit is de eerste algemene verkiezing se dert in 1953 de grondwet was geschorst.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1957 | | pagina 9